بررسی عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری اسکان غیر رسمی و عوارض آن در شهر مرند

مقدمه
یکی از مهمترین و پیچیده ترین تحولات اجتماعی در نیم قرن اخیر توسعه شهرنشینی است. در ایران‌ درصد نسبت ‌شهرنشینی ‌ طی‌ سالهای‌ ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۵ بیش از دو برابر شده‌ و از ۴/۳۱ درصد در سال‌ ۱۳۳۵ به‌۵/۶۸ درصد در سال‌ ۱۳۸۵ رسیده‌ است(مرکز آمار ایران‌، ۱۳۸۵- ۱۳۳۵). رشد شتابان شهرنشینی عواقب و پیامدهای متفاوتی را به دنبال داشته و با آسیب  های شهری متعددی همراه شده است. ناهنجاریهای تأسیساتی، آسیب های  اقتصادی،آسیب های زیست محیطی، نارسائی های خدماتی در حوزه های شهری و به دنبال آن ایجاد محله های حاشیه نشین از جمله پیامدهای شهرنشینی شتابان بشمار می رود. مفهوم حاشیه ای شدن حاکی از وجود یک پیرامون اقتصادی یا اجتماعی است و حکایت از آن دارد که مردم «خارج از نظام » زندگی می کنند(پاتر و دیگران، ۱۳۸۴: ۲۶۱). مسئله ای که در این رابطه قابل ذکر است، تاثیر کاربریهای شهری در میزان جذب افراد و نوعی قشربندی اجتماعی و اقتصادی است(رضویان،۱۳۸۱: ۷۰). قشربندی اجتماعی، بیشتر بر نابرابری اقتصادی- اجتماعی تأکید دارد(Blau,1982) و هدف بسیاری از جغرافیدانان کشف این نابرابری ها، کاهش تفاوتهای ناحیه ای و دستیابی به عدالتی است(پوراحمد، ۱۳۸۶: ۲۲۲) که در اثر توزیع عادلانه منابع و امکانات بین اعضای جامعه انسانی  بوجود می آید(miller,1999 :1) و این امر از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه برنامه ریزان شهری بوده(hanik, 2007 : 17) و نظریه پردازان برنامه ریزی شهری را به ارائه فرضیاتی پیرامون پیدایش نابرابری بین شهروندان واداشته است(arbakaf, 2008 : 28). در این زمینه دیوید هاروی می¬گوید: تنها با حذف ساز و کارهای حاکم بر نظام کاربری زمین می توان از تشکیل گتوهای فقر جلوگیری کرد(شکویی، ۱۳۸۷: ۱۹۵). در اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از اساسی ترین اهداف دولت، ایجاد امکانات عادلانه میباشد(قربان نیا، ۱۳۸۰: ۲۸۱-۲۲۷). از این رو حکمروایی خوب می تواند جامعه شهری را از دو قطبی شدن دور سازد و از رشد حاشیه نشینی پیشگیری کند(برآبادی، ۱۳۸۴: ۱۲۶).

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                   صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………………………….. *

فصل اول: کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………. *

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. ۱

۱-۱ بیان مساله…………………………………………………………………………………………………. ۲

۱-۲ ضرورت واهمیت تحقیق……………………………………………………………………………… ۴

۱-۳ اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۵

۱-۴ فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………. ۶

۱-۵ محدوده های تحقیق……………………………………………………………………………………. ۶

۱-۶ روش تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۶

۱-۷ پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۷

۱-۷-۱ تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………. ۷

۱-۷-۲ تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………… ۸

۱-۸ تعریف مفاهیم……………………………………………………………………………………………. ۱۰

۱-۸-۱ فضا…………………………………………………………………………………………………….. ۱۰

۱-۸-۱-۱ پراکندگی فضایی…………………………………………………………………………………. ۱۰

۱-۸-۱-۲ تحلیل فضایی…………………………………………………………………………………….. ۱۱

۱-۸-۱-۳ ساختار فضایی……………………………………………………………………………………. ۱۱

۱-۸-۲ حاشیه نشینی…………………………………………………………………………………………. ۱۱

۱-۸-۲-۱ حاشیه نشینی پیرامون شهری…………………………………………………………………… ۱۳

۱-۸-۲-۲ حاشیه های درون شهری……………………………………………………………………….. ۱۳

۱-۸-۳ مهاجرت………………………………………………………………………………………………. ۱۴

۱-۸-۴ مسکن………………………………………………………………………………………………….. ۱۴

۱-۸-۵ بیکاری…………………………………………………………………………………………………. ۱۵

۱-۸-۶ درآمد…………………………………………………………………………………………………… ۱۵

۱-۸-۷ متغیرهای تسهیل کننده……………………………………………………………………………… ۱۵

 

۱-۸-۸ متغیرهای محدود کننده…………………………………………………………………………….. ۱۶

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق…………………………………………………………………………….. *

۲-۱ واژه شناسی حاشیه نشینی…………………………………………………………………………….. ۲۰

۲-۲ مفهوم حاشیه نشینی…………………………………………………………………………………….. ۲۳

۲-۳ تاریخچه حاشیه نشینی…………………………………………………………………………………. ۲۴

۲-۳-۱ جهان…………………………………………………………………………………………………… ۲۴

۲-۳-۲ کشورهای درحال توسعه…………………………………………………………………………… ۲۵

۲-۳-۳ ایران……………………………………………………………………………………………………. ۲۶

۲-۴ فرایند شکل گیری وگسترش حاشیه نشینی……………………………………………………….. ۲۶

۲-۵ شاخص های حاشیه نشینی……………………………………………………………………………. ۲۸

۲-۵-۱ شاخص کالبدی………………………………………………………………………………………. ۲۸

۲-۵-۲ شاخص اجتماعی مسکن…………………………………………………………………………… ۲۹

۲-۵-۳ شاخص ترافیک……………………………………………………………………………………… ۲۹

۲-۵-۴ شاخص اقتصادی……………………………………………………………………………………. ۳۰

۲-۵-۵ شاخص خدمات شهری و بهداشتی……………………………………………………………… ۳۰

۲-۵-۶ شاخص اجتماعی و فرهنگی……………………………………………………………………… ۳۱

۲-۵-۷ شاخص فضای تفریحی و فراغتی……………………………………………………………….. ۳۲

۲-۶ عوامل موثر بر شکل گیری حاشیه نشینی…………………………………………………………… ۳۲

۲-۷ علل عمده شکل گیری پدیده حاشیه نشینی……………………………………………………….. ۳۴

۲-۷-۱ عوامل جمعیتی واجتماعی…………………………………………………………………………. ۳۴

۲-۷-۱-۱ رشد جمعیت……………………………………………………………………………………… ۳۴

۲-۷-۱-۲ مهاجرت…………………………………………………………………………………………… ۳۵

۲-۷-۱-۳ تبعیض نژادی…………………………………………………………………………………….. ۳۶

۲-۷-۲ عوامل اقتصادی………………………………………………………………………………………. ۳۷

۲-۷-۲-۱ فعالیت صنعتی……………………………………………………………………………………. ۳۷

۲-۷-۲-۲ اقتصاد جهانی…………………………………………………………………………………….. ۳۸

۲-۷-۲-۳ اقتصاد کشاورزی سرمایه داری……………………………………………………………….. ۳۸

۲-۷-۲-۴ اقتصاد نفت……………………………………………………………………………………….. ۳۹

۲-۷-۲-۵ شکاف دروضعیت اقتصادی…………………………………………………………………… ۳۹

۲-۷-۲-۶ گسترش فقر………………………………………………………………………………………. ۴۰

۲-۷-۲-۷ افزایش مستمر قیمت زمین واجاره مسکن…………………………………………………. ۴۱

۲-۷-۳ عصر اطلاعات……………………………………………………………………………………….. ۴۱

۲-۷-۴ شهرنشینی…………………………………………………………………………………………….. ۴۲

۲-۷-۴-۱ گسترش شهرها…………………………………………………………………………………… ۴۲

۲-۷-۴-۲ کنارگذاشتگی……………………………………………………………………………………… ۴۲

۲-۷-۴-۳ وجود بافت های فرسوده ومساکن ارزان قیمت…………………………………………… ۴۳

۲-۷-۴-۴ شهرنشینی پست مدرنیزم………………………………………………………………………. ۴۳

۲-۷-۵ نظام برنامه ریزی…………………………………………………………………………………….. ۴۳

۲-۷-۵-۱ متمرکز بودن تصمیم گیریها……………………………………………………………………. ۴۳

۲-۷-۵-۲ حذف از نظام برنامه ریزی…………………………………………………………………….. ۴۴

۲-۷-۵-۳ مدیریت منطقه کلانشهر………………………………………………………………………… ۴۴

۲-۷-۶ عدم تعادل فضایی…………………………………………………………………………………… ۴۴

۲-۸ تحلیل سه وجهی علل شکل گیری حاشیه نشینی( الگوی سه سطحی تحلیل)…………….. ۴۵

۲-۸-۱ سطح کلان……………………………………………………………………………………………. ۴۵

۲-۸-۲ سطح میانه…………………………………………………………………………………………….. ۴۶

۲-۸-۳ سطح خرد…………………………………………………………………………………………….. ۴۶

۲-۹ حاشیه نشینی وزمین شهری…………………………………………………………………………… ۴۷

۲-۹-۱ زمین شهری وبرخورداری گروههای مختلف ازآن…………………………………………… ۴۷

۲-۹-۲ قیمت زمین وارزش افزوده(رانت)………………………………………………………………. ۴۷

۲-۱۰ انواع حاشیه نشینی…………………………………………………………………………………….. ۴۸

۲-۱۰-۱ تقسیم بندی براساس محل سکونت اولیه……………………………………………………… ۴۸

۲-۱۰-۱-۱ حاشیه نشینی بومی…………………………………………………………………………….. ۴۸

۲-۱۰-۱-۲ حاشیه نشینی غیربومی داخلی……………………………………………………………….. ۴۸

۲-۱۰-۱-۳ حاشیه نشینی دوگانه…………………………………………………………………………… ۴۹

۲-۱۰-۲ تقسیم بندی براساس ویژگیها……………………………………………………………………. ۴۹

۲-۱۰-۲-۱ حاشیه نشینی آشکار…………………………………………………………………………… ۴۹

۲-۱۰-۲-۲ حاشیه نشینی پنهان…………………………………………………………………………….. ۴۹

۲-۱۰-۳ تقسیم بندی براساس جنبه ها……………………………………………………………………. ۴۹

۲-۱۰-۳-۱ حاشیه نشینی اقتصادی………………………………………………………………………… ۴۹

۲-۱۰-۳-۲ حاشیه نشینی اجتماعی………………………………………………………………………… ۵۰

۲-۱۰-۳-۳ حاشیه نشینی سیاسی………………………………………………………………………….. ۵۰

۲-۱۱ آثار و پیامدهای حاشیه نشینی درزندگی شهری………………………………………………… ۵۰

۲-۱۱-۱ حاشیه نشینی و محرومیت نسبی اجتماعی…………………………………………………… ۵۰

۲-۱۱-۲ حاشیه نشینی و فرهنگ فقر……………………………………………………………………… ۵۱

۲-۱۲ نظریه پردازان حاشیه نشینی…………………………………………………………………………. ۵۳

۲-۱۲-۱ دیدگاه بوم شناسی شهری یا دیدگاه مساله گرایان………………………………………….. ۵۳

۲-۱۲-۲ دیدگاه لیبرالی………………………………………………………………………………………. ۵۷

۲-۱۲-۳ دیدگاه اقتصاد سیاسی فضا………………………………………………………………………. ۵۸

۲-۱۲-۴ دیدگاه جامعه گرایان جدید……………………………………………………………………… ۶۰

۲-۱۳ شیوه های مدیریتی مقابله با شکل گیری مناطق حاشیه نشین………………………………… ۶۳

فصل سوم: بررسی وضع موجود منطقه مورد مطالعه……………………………………………….. *

۳-۱ تحلیل فضایی استان آذربایجانشرقی………………………………………………………………… ۶۵

۳-۱-۱ ویژگیهای طبیعی استان…………………………………………………………………………….. ۶۵

۳-۱-۱-۱ موقعیت جغرافیایی، حدود و وسعت استان………………………………………………… ۶۵

۳-۱-۱-۲ زمین شناسی و توپوگرافی استان……………………………………………………………… ۶۵

۳-۱-۱-۳ خصوصیات اقلیمی استان………………………………………………………………………. ۶۶

۳-۱-۱-۴ پوشش گیاهی استان…………………………………………………………………………….. ۶۶

۳-۱-۲ ویژگیهای جمعیتی، اجتماعی استان……………………………………………………………… ۶۷

۳-۱-۳ ویژگیهای اقتصادی استان………………………………………………………………………….. ۶۷

۳-۲ تحلیل فضایی شهرستان مرند ……………………………………………………………………….. ۷۰

۳-۲-۱ ویژگیهای طبیعی شهرستان………………………………………………………………………… ۷۰

۳-۲-۱-۱ موقعیت جغرافیایی، حدود و وسعت شهرستان……………………………………………. ۷۰

۳-۲-۱-۲ توپوگرافی شهرستان…………………………………………………………………………….. ۷۰

۳-۲-۱-۳ خصوصیات اقلیمی شهرستان………………………………………………………………….. ۷۰

۳-۲-۱-۴ پوشش گیاهی شهرستان………………………………………………………………………… ۷۱

۳-۲-۲ ویژگیهای جمعیتی شهرستان………………………………………………………………………. ۷۱

۳-۲-۳ ویژگیهای اقتصادی شهرستان……………………………………………………………………… ۷۱

۳-۳ تحلیل فضایی شهر مرند ……………………………………………………………………………… ۷۱

۳-۳-۱ ویژگیهای طبیعی شهر………………………………………………………………………………. ۷۱

۳-۳-۱-۱ موقعیت جغرافیایی، حدود و وسعت شهر…………………………………………………. ۷۱

۳-۳-۱-۲ زمین شناسی و توپوگرافی شهر………………………………………………………………. ۷۲

۳-۳-۱-۳ خصوصیات اقلیمی شهر……………………………………………………………………….. ۷۲

۳-۳-۲ تحلیل فضایی جغرافیای تاریخی شهر مرند……………………………………………………. ۷۳

۳-۳-۳ ویژگیهای کالبدی شهر……………………………………………………………………………. ۷۴

۳-۳-۴ خصوصیات جمعیتی شهر مرند…………………………………………………………………… ۷۷

۳-۳-۴-۱ تعداد و رشد جمعیت…………………………………………………………………………… ۷۷

۳-۳-۴-۲ ساختار سنی وجنسی جمعیت………………………………………………………………… ۷۸

۳-۳-۴-۳ تغییر و تحول جمعیت………………………………………………………………………….. ۸۲

۳-۳-۴-۴ جایگاه جمعیتی شهر مرند در شهرستان واستان……………………………………………. ۸۷

۳-۳-۴-۵ پیش بینی وآینده نگری جمعیت شهر مرند…………………………………………………. ۸۸

۳-۳-۵ ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی شهر مرند………………………………………………………. ۸۹

۳-۳-۶ ویژگیهای اقتصادی  شهر مرند……………………………………………………………………. ۹۰

۳-۳-۶-۱ نیروی کار…………………………………………………………………………………………. ۹۰

۳-۳-۶-۲ ساختار اشتغال……………………………………………………………………………………. ۹۱

۳-۳-۶-۳ روند اشتغالزایی………………………………………………………………………………… .. ۹۵

۳-۳-۶-۴ وضع شغلی گروههای اجتماعی…………………………………………………………….. .  ۹۶

۳-۳-۶-۵ جمعیت فعال، شاغل و بیکار………………………………………………………………… . ۹۷

فصل چهارم : یافته های تحقیق و بحث………………………………………………………………. *

۴-۱تحلیل رابطه درجه توسعه یافتگی محله ها با حاشیه نشینی در شهر مرند………………………۱۰۱

۴-۱-۱ نظام تقسیمات سیاسی……………………………………………………………………………. ۱۰۱

۴-۱-۲ تعیین محدوده محله………………………………………………………………………………. ۱۰۱

۴-۱-۳ محله های شهر مرند…………………………………………………………………………….. ۱۰۲

۴-۱-۴ محله بندی شهر مرند جهت بررسی شکل گیری اسکان غیررسمی……………………… ۱۰۲

۴-۱-۵ نحوه توزیع خدمات محله‌ای در شهر مرند…………………………………………………… ۱۰۷

۴-۱-۶ امکانات و خدمات شهری سطح محله و وضعیت آن در شهر مرند……………………. ۱۰۸

۴-۱-۶-۱ امکانات آموزشی……………………………………………………………………………….. ۱۰۸

۴-۱-۶-۲ خدمات تاریخی- جهانگردی  و مذهبی …………………………………………………. ۱۰۹

۴-۱-۶-۳ خدمات صنعتی و تجاری…………………………………………………………………….. ۱۰۹

۴-۱-۶-۴ پارک و فضای سبز شهری…………………………………………………………………… ۱۱۰

۴-۱-۶-۵ خدمات بهداشتی- درمانی……………………………………………………………………. ۱۱۱

۴-۱-۶-۶ فضاهای ورزشی و تفریحی…………………………………………………………………. ۱۱۱

۴-۱-۶-۷ تاسیسات وتجهیزات شهری…………………………………………………………………. ۱۱۲

۴-۱-۷ درجه توسعه یافتگی محله های مختلف شهر مرند…………………………………………. ۱۱۵

۴-۱-۷-۱ جمع واحدهای خدماتی………………………………………………………………………. ۱۱۵

۴-۱-۷-۲ مدل استاندارد سازی داده های مختلف الجنس………………………………………….. ۱۱۶

۴-۱-۷-۳ مدل تاکسونومی عددی……………………………………………………………………….. ۱۱۸

۴-۱-۷-۴ مدل ضریب ویژگی……………………………………………………………………………. ۱۲۳

۴-۱-۷-۵ مدل موریس…………………………………………………………………………………….. ۱۲۵

۴-۱-۷-۶ نتایج تلفیق مدل ها…………………………………………………………………………….. ۱۲۸

۴-۱-۸ مدل ضریب پراکندگی……………………………………………………………………………. ۱۳۰

۴-۱-۸-۱ حاشیه نشینی و توزیع ناعادلانه خدمات و کاربریها در شهر………………………….. ۱۳۲

۴-۱-۹ مشخصات محله های حاشیه نشین شهرمرند………………………………………………… ۱۳۴

۴-۱-۱۰ قیمت اراضی در محله های مختلف شهر مرند……………………………………………. ۱۳۷

۴-۱-۱۱ رابطه بین قیمت زمین با امکانات و خدمات شهری وجمع ارزشهای عددی……….. ۱۳۸

فصل پنجم: آزمون فرضیات، نتیجه گیری و ارائه  پیشنهادات…………………………………. *

۵-۱ آزمون فرضیات……………………………………………………………………………………….. ۱۴۱

۵-۱-۱ آزمون فرضیه اول…………………………………………………………………………………. ۱۴۱

۵-۱-۲ آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………… ۱۴۲

۵-۲ جمع بندی و نتیجه گیری…………………………………………………………………………… ۱۴۳

۵-۳ رهیافت های برخورد با پدیده حاشیه نشینی……………………………………………………. ۱۴۴

۵-۴ پیشنهادها و راهکارها……………………………………………………………………………….. ۱۴۷

۵-۴-۱ پیشنهادهایی جهت ساماندهی مناطق حاشیه نشین…………………………………………. ۱۴۸

۵-۴-۲ پیشنهاداتی در سطوح مختلف کلان، منطقه و خرد………………………………………… ۱۵۲

۵-۴-۳ پیشنهاداتی برای پژوهشگرن آینده…………………………………………………………….. ۱۵۷

منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………….. ۱۵۸

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                  صفحه

 

(۳-۱) جدول روند تحولات جمعیتی شهر مرند………………………………………………………. ۷۷

(۳-۲) جدول ساختار سنی و جنسی جمعیت شهر مرند درسال ۱۳۸۵………………………….. ۷۹

(۳-۳) آمار وقایع میزانهای ولادت در شهرهای شهرستان مرند درسالهای ۱۳۸۵- ۱۳۸۰ …… ۸۲

(۳-۴) آمار وقایع میزانهای مرگ ومیر در شهرهای شهرستان مرند درسالهای ۱۳۸۵- ۱۳۸۰٫٫ ۸۴

(۳-۵) تحولات میزانها وشاخصهای عمده جمعیتی شهر مرند درسالهای ۱۳۸۵- ۱۳۸۰……… ۸۵

(۳-۶) مهاجران وارد شده به شهرهای شهرستان مرند از سال ۱۳۸۵- ۱۳۷۵    ……………….. ۸۶

(۳-۷) برآورد جمعیت شهر مرند با احتساب مهاجرت به تفکیک زن ومرد تا افق ۱۴۰۰……. ۸۸

(۳-۸) مقیسه شاخص های اقتصادی شهرهای شهرستان مرند باالگوی ملی…………………….. ۹۲

(۳-۹) توزیع شاغلان شهری شهرستان مرند دربخشهای عمده فعالیت برحسب جنس………. ۹۴

(۳-۱۰) تحولات اشتغال در بخشهای اقتصادی درشهرهای شهرستان مرنداز­سال ۱۳۸۵-۱۳۷۵…۹۵

(۳-۱۱) توزیع شاغلان شهری شهرستان مرند برحسب وضعیت شغلی…………………………. ۹۶

(۳-۱۲) توزیع جمعیت فعال، اشتغال وبیکاری مردان شهرمرند……………………………………. ۹۷

(۳-۱۳) توزیع جمعیت فعال، اشتغال و بیکاری زنان شهرمرند…………………………………….. ۹۹

(۴-۱) سرانه کاربریها در محله های ۱۶ گانه شهرمرند………………………………………………. ۱۱۳

(۴-۲) رتبه بندی و ارزش عددی جمع واحدهای خدماتی…………………………………………. ۱۱۵

(۴-۳) مدل استانداردسازی داده های مختلف الجنس……………………………………………….. ۱۱۷

(۴-۴) رتبه بندی داده های استاندارد شده……………………………………………………………… ۱۱۷

(۴-۵) فواصل مرکب بین محلات شهر مرند………………………………………………………….. ۱۱۹

(۴-۶) سرمشق توسعه محله های شهرمرند…………………………………………………………….. ۱۲۲

(۴-۷) درجه توسعه یافتگی محله های شهرمرند……………………………………………………… ۱۲۲

(۴-۸) مدل ضریب ویژگی………………………………………………………………………………… ۱۲۴

(۴-۹) رتبه بندی مدل ضریب ویژگی…………………………………………………………………… ۱۲۴

(۴-۱۰) مدل موریس……………………………………………………………………………………….. ۱۲۷

(۴-۱۱) رتبه بندی مدل موریس………………………………………………………………………….. ۱۲۷

(۴-۱۲) رتبه بندی نهائی درجات توسعه در محله های ۱۶ گانه شهر مرند……………………… ۱۲۹

(۴-۱۳): ضریب پراکندگی کاربریها در محلات مختلف شهر مرند به تفکیک کاربریها………. ۱۳۱

(۴-۱۴) قیمت اراضی درمحله های ۱۶ گانه شهر مرند……………………………………………… ۱۳۷

(۴-۱۵) محاسبه ضریب همبستگی زمین، برخـورداری ازامکانات ودرجــات توسعه درمحله هــای                        ۱۶  گانه شهر مرند………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                  صفحه

 

(۳-۱) نمودار روند تحولات جمعیتی شهر مرند………………………………………………………. ۷۸

(۳-۲) نمودار هرم سنی شهر مرند……………………………………………………………………….. ۸۱

(۳-۳) میزان ولادت در شهرهای شهرستان مرند …………………………………………………….. ۸۳

(۳-۴) میزان مرگ ومیر درشهرهای شهرستان مرند …………………………………………………. ۸۴

(۳-۵) مهاجران وارد شده به شهرهای شهرستان مرند……………………………………………….. ۸۷

(۳-۶) برآورد جمعیت شهر مرند تا افق ۱۴۰۰……………………………………………………….. ۸۸

(۳-۷) درصد اشتغالزایی درشهرهای شهرستان مرند…………………………………………………. ۹۵

(۳-۸) توزیع شاغلان شهری شهرستان مرند برحسب وضعیت شغلی…………………………… ۹۶

(۳-۹) توزیع جمعیت فعال، اشتغال و بیکاری مردان شهر مرند…………………………………… ۹۸

(۳-۱۰) توزیع جمعیت فعال، اشتغال و بیکاری زنان شهر مرند…………………………………… ۱۰۰

(۴-۱) ارزش عددی جمع واحدهای خدماتی…………………………………………………………. ۱۱۶

(۴-۲) رتبه بندی داده های استاندارد شده براساس ارزش عددی…………………………………. ۱۱۸

(۴-۳) سرمشق توسعه ودرجات توسعه یافتگی……………………………………………………….. ۱۲۳

(۴-۴) رتبه بندی مدل ضریب ویژگی براساس ارزش عددی………………………………………. ۱۲۵

(۴-۵) رتبه بندی مدل موریس براساس ارزش عددی……………………………………………….. ۱۲۸

(۴-۶) رتبه نهائی براساس ارزش عددی……………………………………………………………….. ۱۳۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نقشه ها

 

عنوان                                                                                                  صفحه

 

(۳-۱) نقشه تقسیمات سیاسی استان آذربایجانشرقی………………………………………………… ۶۹

(۳-۲) عکس هوایی شهرستان مرند……………………………………………………………………… ۷۶

(۴-۱) نقشه محله های ۱۶ گانه شهر مرند……………………………………………………………… ۱۰۶

(۴-۲) نقشه کاربری اراضی شهر مرند………………………………………………………………….. ۱۱۴

(۴-۳) نقشه رتبه بندی نهائی……………………………………………………………………………… ۱۳۳

(۴-۴) نقشه محله های حاشیه نشین شهر مرند……………………………………………………….. ۱۳۶

 

فهرست منابع:

۱- ابراهیم زاده، عیسی، (۱۳۸۰)، مهاجرتهای روستائی و علل پیامدهای آن، نمونه مورد استان سیستان و بلوچستان، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره ۱، سال شانزدهم.

۲- آسایش، حسین، (۱۳۷۱)، توسعه انسانی و چشم اندازهای آن در کشورهای اسلامی (تعریف و اندازه گیری)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال هفتم، شماره ۲۴٫

۳-­­­­­­­­­­­­­­­­__________، (۱۳۸۳)، اصول و روشهای برنامه ریزی ناحیه ای، دانشگاه پیام نور.

 _____________ -۴، (۱۳۸۵)، اصول و روشهای برنامه ریزی روستایی، دانشگاه پیام نور.

۵- افروغ، عماد، (۱۳۷۷)، فضا و نابرابری اجتماعی؛ ارائه الگویی برای جدایی گزینی فضایی و پیامدهای آن، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.

۶- آقابخشی، حبیب‌الله،(۱۳۸۲)، حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی (مجموعه مقالات)، جلد دوم، تهران، دانشگاه بهزیستـی و توانبخشی.

۷- آقاجانیان، اکبر و مجید، پایدار، (۱۳۶۸)، نگاهی به عوامل ساختی در مهاجرت، مطالعة موردی ایران، گرد آورنده عبدالعلی لهسائی زاده، شیراز، نوید.

دانلود فایل

بررسی رابطه ی پیشرفت تحصیلی و میزان اضطراب

چکیده:

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین پیشرفت تحصیلی و اضطراب با خرده مقیاسهای احساس گناه ، تنش گری،نا ایمنی پارانوئید، روان رنجوری و عدم انسجام خود، دربین دانش اموزان مقطع راهنمایی شهر تهران می‌باشد . در راستای جمع اوری اطلاعات برای بررسی رابطه بین دو متغییر از ازمون اضطراب کتل استفاده به عمل امد‌‌. و برای تحلیل نتایج از روش اماری و گرسیون چند متغییری و برای فرضیه‌‌های فرعی از همبستگی پیرسون استفاده شد، که نتایج زیر بدست امد:

در تعامل پیشرفت تحصیلی و خرده مقیاسهای اضطراب یعنی احساس گناه و ناامنی پارانوئید رابطه منفی معناداری وجود داشت .

اما همبستگی بین تک تک خرده مقیاسهای اضطراب و پیشرفت تحصیلی به وضوح در این پژوهش دیده شده‌. یعنی بین پیشرفت تحصیلی و تک تک خرده مقیاسهای اضطراب رابطه منفی معناداری وجود دارد یعنی با افزایش پیشرفت تحصیلی تمامی خرده مقیاسهای اضطراب کاهش می‌یابد .

فهرست مطالب
تقدیر و تشکر
چکیده

فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت- ضرورت مسئله
بیان هدف
بیان فرضیه
تعریف عملیاتی واژه ها

فصل دوم
مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق
-تاریخچه اضطراب
-تعاریف اضطراب
-اختلاف اضطراب
-ابعاد اضطراب
-درمان اضطراب
-منشا اضطراب
-عوامل موثر در اضطراب
-بررسی فیزیولوژیکی اضطراب
-سبب‌شناسی اضطراب
-علائم جسمانی و روانی اضطراب
-بیان عقاید و نظرات مربوط به موضوع
-پیشینه تحقیق

فصل سوم
روش اجرایی تحقیق
چگونگی اجرای پرسشنامه
ابزار تحقیق
جامعه نمونه
نمونه و روش نمونه‌گیری
طرح تحقیق
۱٫  متغییر مستقل(اضطراب)
۲٫ متغییر وابسته(پیشرفت تحصیلی)

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
۱٫ تجزیه و تحلیل اطلاعات
۲٫ توصیف اطلاعات در ر ابطه با فرضیه‌های صورت‌بندی شده

فصل پنجم
بحث و نتیجه‌گیری
بیان مساله ، روش اجرا و یافته‌ها به صورت خلاصه
نتیجه گیری
جدول شماره ۱ : جدول داده های توصیفی
نمودار شماره ۱ : جدول داده های توصیفی
نمودار شماره ۲ : نمودار داده های توصیفی
جدول شماره ۲ : جدول داده های توصیفی کل مقیاسهای فاصله ای در گریسون چند متغییری
جدول شماره ۳ : جدول تنظیم شده که در اینجا معنا دار بدست آمد
جدول شماره ۴ : جدول تحلیل واریانس که در اینجا مدل معنا داری بدست آمد
جدول شماره ۴ : جدول بتا
جدول شماره ۵ : جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و احساس گناه
جدول شماره ۶ : جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و تنش ارگی
جدول شماره ۷ : جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و نا ایمنی پارانوئید
جدول شماره ۸: جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و نورزگرایی
فرضیه شماره ۴: بین پیشرفت تحصیلی و نورزگرایی داری وجود دارد
جدول شماره ۹: جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و عدم انجام خود.
فرضیه شماره ۱
فرضیه شماره ۲
فرضیه شماره ۳
فرضیه شماره ۴
فرضیه شماره ۵
پیشنهادات

ضمائم و منابع
فهرست کلیه منابع مورد استفاده
ضمائم

پرسشنامه تست کتل

منابع و ماخذ:

۱٫ اتیکنسون ، ریچارد و همکاران ، زمینه روان‌شناسی هیلگارد ، جلد ۱ ، ترجمه محمد تقی براهنی و دیگران ، چاپ سیزدهم ، مهرماه ۱۳۷۸

۲٫ اتیکنسون ، ریچارد و همکاران ، زمینه روان‌شناسی هیلگارد ، جلد ۲ ، ترجمه محمد تقی براهنی و دیگران ، چاپ سیزدهم ، مهرماه ۱۳۷۸

۳٫ پرون و پرون ، روانشناسی بالینی ، ترجمه محمود منصور و. پریرخ دادستان ، انتشارات بعثت چاپ اول ، بهار ۱۳۷۶

۴٫ دادستان ، پریرخ: روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی جلد ۱ ، انتشارات سمت ، چاپ سوم ، بهار ۱۳۷۸

۵٫ دلاور ، علی: روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ، انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ اول ، مرداد ۱۳۶۸

۶٫ شاملو ، سعید : بهداشت ر.وانی ، انتشارات رشد ، چاپ سیزدهم زمستان ۱۳۷۸

۷٫ شریفی ، حسن پاشا و محمدرضا نیکخو، راهنمای سنجش روانی جلد اول ، تالیف گری گراث مارنات ، انتشارات رشد ، چاپ اول زمستان ۱۳۷۳

دانلود فایل

پایان نامه بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی و چگونگی گذران اوقات فراغت

مقدمه :

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی و چگونگی گذران اوقات فراغت است تقسیم جامعه به طبقات یا قشرها یکی از ویژگی های بارز و تقریباً عمومی ساخت اجتماعی است که همواره توجه نظریه پردازان اجتماعی را جلب کرده است و این تقسیم بندی جامعه به طبقات گوناگون اغلب برحسب ثروت ،‌ اعتبار و قدرت صورت می گیرد ثروت ،‌ حیثیت و قدرت ، مانند کالاهای کمیاب ، در میان اعضای جامعه برابرانه توزیع نشده اند . اشخاصی که از این نمادهای کمیاب برخوردارند در مقایسه با کسانی که این برخورداری را ندارند ،‌ طبقه اجتماعی بالاتری را در نظام قشربندی دارا هستند . به همین سان ، آنهایی که در تقسیم کار اجتماعی شغل مهمی را در اختیار دارند . جای والاتری را در نظام قشربندی اشغال می کنند .

طبقه اجتماعی مادرزادی هر فرد در نحوه زندگی و چگونگی گذراندن اوقات فراغت و تحصیلات ، شغل ، رفتار سیاسی ، مشارکت اجتماعی و رویکردهایش تاثیر تعیین کننده ای دارد . جامعه شناسان در مورد شماره دقیق طبقات اجتماعی در جوامع توافق ندارند برخی دو طبقه و برخی سه طبقه و گروهی هم شش طبقه برای جامعه در نظر می گیرند . وانگهی گـروهی از جامعه شناسان معتقدند که مرز میان طبقات اجتماعی چندان مبهمند که نمی توان افراد را بر حسب طبقه اجتماعی به روشنی طبقه بندی کرد .

فهرست

عنوان                                                                                         صفحه

مقدمه

فصل اول ( کلیات )‌

۱-۱-      بیان مسئله …………………………………………………………………………………………..۲

۲-۱-      اهیمت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………..۵

۳-۱- تعریف و تحدید موضوع ………………………………………………………………………..۸

۴-۱- اهداف تحقیق ( کلی و جزئی )‌………………………………………………………………۱۱

فصل دوم ( مبانی نظری )‌

۱-۲- پیشینه تجربی ……………………………………………………………………………………..۱۳

۲-۲- پیشینه نظری ……………………………………………………………………………………….۲۰

۳-۲- مدل تحلیلی تحقیق ……………………………………………………………………………..۴۸

۴-۲- چارچوب نظری ………………………………………………………………………………….۴۸

۵-۲- فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………۵۰

فصل سوم ( روش شناسی )

۱-۳- تعیین متغیرها ( مستقل و وابسته ) …………………………………………………………۵۲

۲-۳- تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………..۵۲

۳-۳- تعریف عملیاتی …………………………………………………………………………………..۵۴

۴-۳- اعتبار و پایایی پایان نامه ………………………………………………………………………۵۶

۵-۳- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………۵۸

۶-۳- جامعه اماری و حجم نمونه …………………………………………………………………..۵۸

۷-۳- شیوه نمونه گیری و مقیاس اندازه گیری …………………………………………………۵۹

۸-۳- معروف های بیانگر متغیرها …………………………………………………………………..۶۰

۹-۳- شیوه و تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………..۶۱

فصل چهارم ( نتایج و آمارها )

۱-۴- مقدمه ………………………………………………………………………………………………..۶۳

۲-۴- آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………۶۴

۳-۴- آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………..۶۹

فصل پنجم (خلاصه و نتیجه گیری )‌

۱-۵- خلاصه و نتیجه گری …………………………………………………………………………..۷۶

۲-۵- ارائه پیشنهادات …………………………………………………………………………………..۷۷

۳-۵- فهرست منابع ……………………………………………………………………………………..۷۸

ضمائم ………………………………………………………………………………………………………..۸۰

منابع فارسی :

۱- یوسفی ،‌باقر (‌سال چهارم )‌،‌چگونگی گذران اوقات فراغت ،‌تهران ،‌نشر امید دانش

۲- نبوی ،‌بهروز ( ۱۳۶۹ )‌،‌مقدمه در جامعه شناسی ،‌تهران ،‌انتشارات علمی

۳- بهنام ،‌جمشید ( ۱۳۴۸ ) ، مقدمه ای بر جامه شناسی ایران ،‌ تهران ،‌انتشارات خوارزمی .

۴- کوهستانی ، حسین علی ،‌(۱۳۷۸ ) ، پژوهشی در اوقات فراغت و راه های بهره وری از آن ،‌تهران ،‌نشر تیهو .

۵- احسانی ،‌محمد ،‌(‌۱۳۸۰ ) ،‌اوقات فراغت ،‌تهران ،‌انتشارات امید دانش .

۶ – ثلاثی ، محسن ،‌( ۱۳۸۴ )‌،‌ در آمدی به جامعه شناسی ،‌تهران ،‌انتشارات توتیا .

۷- ریتزر ،‌جورج ، ( ۱۳۷۴ )‌،‌جامعه شناسی در دوران معاصر ،‌تهران ، انتشارات علمی

دانلود فایل

دانلود بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی و چگونگی گذران اوقات فراغت

مقدمه :

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی و چگونگی گذران اوقات فراغت است تقسیم جامعه به طبقات یا قشرها یکی از ویژگی های بارز و تقریباً عمومی ساخت اجتماعی است که همواره توجه نظریه پردازان اجتماعی را جلب کرده است و این تقسیم بندی جامعه به طبقات گوناگون اغلب برحسب ثروت ،‌ اعتبار و قدرت صورت می گیرد ثروت ،‌ حیثیت و قدرت ، مانند کالاهای کمیاب ، در میان اعضای جامعه برابرانه توزیع نشده اند . اشخاصی که از این نمادهای کمیاب برخوردارند در مقایسه با کسانی که این برخورداری را ندارند ،‌ طبقه اجتماعی بالاتری را در نظام قشربندی دارا هستند . به همین سان ، آنهایی که در تقسیم کار اجتماعی شغل مهمی را در اختیار دارند . جای والاتری را در نظام قشربندی اشغال می کنند .

طبقه اجتماعی مادرزادی هر فرد در نحوه زندگی و چگونگی گذراندن اوقات فراغت و تحصیلات ، شغل ، رفتار سیاسی ، مشارکت اجتماعی و رویکردهایش تاثیر تعیین کننده ای دارد . جامعه شناسان در مورد شماره دقیق طبقات اجتماعی در جوامع توافق ندارند برخی دو طبقه و برخی سه طبقه و گروهی هم شش طبقه برای جامعه در نظر می گیرند . وانگهی گـروهی از جامعه شناسان معتقدند که مرز میان طبقات اجتماعی چندان مبهمند که نمی توان افراد را بر حسب طبقه اجتماعی به روشنی طبقه بندی کرد .

فهرست

عنوان                                                                                         صفحه

مقدمه

فصل اول ( کلیات )‌

۱-۱-      بیان مسئله …………………………………………………………………………………………..۲

۲-۱-      اهیمت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………..۵

۳-۱- تعریف و تحدید موضوع ………………………………………………………………………..۸

۴-۱- اهداف تحقیق ( کلی و جزئی )‌………………………………………………………………۱۱

فصل دوم ( مبانی نظری )‌

۱-۲- پیشینه تجربی ……………………………………………………………………………………..۱۳

۲-۲- پیشینه نظری ……………………………………………………………………………………….۲۰

۳-۲- مدل تحلیلی تحقیق ……………………………………………………………………………..۴۸

۴-۲- چارچوب نظری ………………………………………………………………………………….۴۸

۵-۲- فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………۵۰

فصل سوم ( روش شناسی )

۱-۳- تعیین متغیرها ( مستقل و وابسته ) …………………………………………………………۵۲

۲-۳- تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………..۵۲

۳-۳- تعریف عملیاتی …………………………………………………………………………………..۵۴

۴-۳- اعتبار و پایایی پایان نامه ………………………………………………………………………۵۶

۵-۳- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………۵۸

۶-۳- جامعه اماری و حجم نمونه …………………………………………………………………..۵۸

۷-۳- شیوه نمونه گیری و مقیاس اندازه گیری …………………………………………………۵۹

۸-۳- معروف های بیانگر متغیرها …………………………………………………………………..۶۰

۹-۳- شیوه و تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………..۶۱

فصل چهارم ( نتایج و آمارها )

۱-۴- مقدمه ………………………………………………………………………………………………..۶۳

۲-۴- آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………۶۴

۳-۴- آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………..۶۹

فصل پنجم (خلاصه و نتیجه گیری )‌

۱-۵- خلاصه و نتیجه گری …………………………………………………………………………..۷۶

۲-۵- ارائه پیشنهادات …………………………………………………………………………………..۷۷

۳-۵- فهرست منابع ……………………………………………………………………………………..۷۸

ضمائم ………………………………………………………………………………………………………..۸۰

منابع فارسی :

۱- یوسفی ،‌باقر (‌سال چهارم )‌،‌چگونگی گذران اوقات فراغت ،‌تهران ،‌نشر امید دانش

۲- نبوی ،‌بهروز ( ۱۳۶۹ )‌،‌مقدمه در جامعه شناسی ،‌تهران ،‌انتشارات علمی

۳- بهنام ،‌جمشید ( ۱۳۴۸ ) ، مقدمه ای بر جامه شناسی ایران ،‌ تهران ،‌انتشارات خوارزمی .

۴- کوهستانی ، حسین علی ،‌(۱۳۷۸ ) ، پژوهشی در اوقات فراغت و راه های بهره وری از آن ،‌تهران ،‌نشر تیهو .

۵- احسانی ،‌محمد ،‌(‌۱۳۸۰ ) ،‌اوقات فراغت ،‌تهران ،‌انتشارات امید دانش .

۶ – ثلاثی ، محسن ،‌( ۱۳۸۴ )‌،‌ در آمدی به جامعه شناسی ،‌تهران ،‌انتشارات توتیا .

۷- ریتزر ،‌جورج ، ( ۱۳۷۴ )‌،‌جامعه شناسی در دوران معاصر ،‌تهران ، انتشارات علمی

دانلود فایل

بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی و چگونگی گذران اوقات فراغت ( مطالعه ی موردی دانشجویان دختر رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور )

مقدمه :

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی و چگونگی گذران اوقات فراغت است تقسیم جامعه به طبقات یا قشرها یکی از ویژگی های بارز و تقریباً عمومی ساخت اجتماعی است که همواره توجه نظریه پردازان اجتماعی را جلب کرده است و این تقسیم بندی جامعه به طبقات گوناگون اغلب برحسب ثروت ،‌ اعتبار و قدرت صورت می گیرد ثروت ،‌ حیثیت و قدرت ، مانند کالاهای کمیاب ، در میان اعضای جامعه برابرانه توزیع نشده اند . اشخاصی که از این نمادهای کمیاب برخوردارند در مقایسه با کسانی که این برخورداری را ندارند ،‌ طبقه اجتماعی بالاتری را در نظام قشربندی دارا هستند . به همین سان ، آنهایی که در تقسیم کار اجتماعی شغل مهمی را در اختیار دارند . جای والاتری را در نظام قشربندی اشغال می کنند .

طبقه اجتماعی مادرزادی هر فرد در نحوه زندگی و چگونگی گذراندن اوقات فراغت و تحصیلات ، شغل ، رفتار سیاسی ، مشارکت اجتماعی و رویکردهایش تاثیر تعیین کننده ای دارد . جامعه شناسان در مورد شماره دقیق طبقات اجتماعی در جوامع توافق ندارند برخی دو طبقه و برخی سه طبقه و گروهی هم شش طبقه برای جامعه در نظر می گیرند . وانگهی گـروهی از جامعه شناسان معتقدند که مرز میان طبقات اجتماعی چندان مبهمند که نمی توان افراد را بر حسب طبقه اجتماعی به روشنی طبقه بندی کرد .

فهرست

عنوان                                                                                         صفحه

مقدمه

فصل اول ( کلیات )‌

۱-۱-      بیان مسئله …………………………………………………………………………………………..۲

۲-۱-      اهیمت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………..۵

۳-۱- تعریف و تحدید موضوع ………………………………………………………………………..۸

۴-۱- اهداف تحقیق ( کلی و جزئی )‌………………………………………………………………۱۱

فصل دوم ( مبانی نظری )‌

۱-۲- پیشینه تجربی ……………………………………………………………………………………..۱۳

۲-۲- پیشینه نظری ……………………………………………………………………………………….۲۰

۳-۲- مدل تحلیلی تحقیق ……………………………………………………………………………..۴۸

۴-۲- چارچوب نظری ………………………………………………………………………………….۴۸

۵-۲- فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………۵۰

فصل سوم ( روش شناسی )

۱-۳- تعیین متغیرها ( مستقل و وابسته ) …………………………………………………………۵۲

۲-۳- تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………..۵۲

۳-۳- تعریف عملیاتی …………………………………………………………………………………..۵۴

۴-۳- اعتبار و پایایی پایان نامه ………………………………………………………………………۵۶

۵-۳- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………۵۸

۶-۳- جامعه اماری و حجم نمونه …………………………………………………………………..۵۸

۷-۳- شیوه نمونه گیری و مقیاس اندازه گیری …………………………………………………۵۹

۸-۳- معروف های بیانگر متغیرها …………………………………………………………………..۶۰

۹-۳- شیوه و تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………..۶۱

فصل چهارم ( نتایج و آمارها )

۱-۴- مقدمه ………………………………………………………………………………………………..۶۳

۲-۴- آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………۶۴

۳-۴- آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………..۶۹

فصل پنجم (خلاصه و نتیجه گیری )‌

۱-۵- خلاصه و نتیجه گری …………………………………………………………………………..۷۶

۲-۵- ارائه پیشنهادات …………………………………………………………………………………..۷۷

۳-۵- فهرست منابع ……………………………………………………………………………………..۷۸

ضمائم ………………………………………………………………………………………………………..۸۰

منابع فارسی :

۱- یوسفی ،‌باقر (‌سال چهارم )‌،‌چگونگی گذران اوقات فراغت ،‌تهران ،‌نشر امید دانش

۲- نبوی ،‌بهروز ( ۱۳۶۹ )‌،‌مقدمه در جامعه شناسی ،‌تهران ،‌انتشارات علمی

۳- بهنام ،‌جمشید ( ۱۳۴۸ ) ، مقدمه ای بر جامه شناسی ایران ،‌ تهران ،‌انتشارات خوارزمی .

۴- کوهستانی ، حسین علی ،‌(۱۳۷۸ ) ، پژوهشی در اوقات فراغت و راه های بهره وری از آن ،‌تهران ،‌نشر تیهو .

۵- احسانی ،‌محمد ،‌(‌۱۳۸۰ ) ،‌اوقات فراغت ،‌تهران ،‌انتشارات امید دانش .

۶ – ثلاثی ، محسن ،‌( ۱۳۸۴ )‌،‌ در آمدی به جامعه شناسی ،‌تهران ،‌انتشارات توتیا .

۷- ریتزر ،‌جورج ، ( ۱۳۷۴ )‌،‌جامعه شناسی در دوران معاصر ،‌تهران ، انتشارات علمی

دانلود فایل