مقدمه :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی و چگونگی گذران اوقات فراغت است تقسیم جامعه به طبقات یا قشرها یکی از ویژگی های بارز و تقریباً عمومی ساخت اجتماعی است که همواره توجه نظریه پردازان اجتماعی را جلب کرده است و این تقسیم بندی جامعه به طبقات گوناگون اغلب برحسب ثروت ، اعتبار و قدرت صورت می گیرد ثروت ، حیثیت و قدرت ، مانند کالاهای کمیاب ، در میان اعضای جامعه برابرانه توزیع نشده اند . اشخاصی که از این نمادهای کمیاب برخوردارند در مقایسه با کسانی که این برخورداری را ندارند ، طبقه اجتماعی بالاتری را در نظام قشربندی دارا هستند . به همین سان ، آنهایی که در تقسیم کار اجتماعی شغل مهمی را در اختیار دارند . جای والاتری را در نظام قشربندی اشغال می کنند .
طبقه اجتماعی مادرزادی هر فرد در نحوه زندگی و چگونگی گذراندن اوقات فراغت و تحصیلات ، شغل ، رفتار سیاسی ، مشارکت اجتماعی و رویکردهایش تاثیر تعیین کننده ای دارد . جامعه شناسان در مورد شماره دقیق طبقات اجتماعی در جوامع توافق ندارند برخی دو طبقه و برخی سه طبقه و گروهی هم شش طبقه برای جامعه در نظر می گیرند . وانگهی گـروهی از جامعه شناسان معتقدند که مرز میان طبقات اجتماعی چندان مبهمند که نمی توان افراد را بر حسب طبقه اجتماعی به روشنی طبقه بندی کرد .
فهرست
عنوان صفحه
مقدمه
فصل اول ( کلیات )
۱-۱- بیان مسئله …………………………………………………………………………………………..۲
۲-۱- اهیمت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………..۵
۳-۱- تعریف و تحدید موضوع ………………………………………………………………………..۸
۴-۱- اهداف تحقیق ( کلی و جزئی )………………………………………………………………۱۱
فصل دوم ( مبانی نظری )
۱-۲- پیشینه تجربی ……………………………………………………………………………………..۱۳
۲-۲- پیشینه نظری ……………………………………………………………………………………….۲۰
۳-۲- مدل تحلیلی تحقیق ……………………………………………………………………………..۴۸
۴-۲- چارچوب نظری ………………………………………………………………………………….۴۸
۵-۲- فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………۵۰
فصل سوم ( روش شناسی )
۱-۳- تعیین متغیرها ( مستقل و وابسته ) …………………………………………………………۵۲
۲-۳- تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………..۵۲
۳-۳- تعریف عملیاتی …………………………………………………………………………………..۵۴
۴-۳- اعتبار و پایایی پایان نامه ………………………………………………………………………۵۶
۵-۳- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………۵۸
۶-۳- جامعه اماری و حجم نمونه …………………………………………………………………..۵۸
۷-۳- شیوه نمونه گیری و مقیاس اندازه گیری …………………………………………………۵۹
۸-۳- معروف های بیانگر متغیرها …………………………………………………………………..۶۰
۹-۳- شیوه و تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………..۶۱
فصل چهارم ( نتایج و آمارها )
۱-۴- مقدمه ………………………………………………………………………………………………..۶۳
۲-۴- آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………۶۴
۳-۴- آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………..۶۹
فصل پنجم (خلاصه و نتیجه گیری )
۱-۵- خلاصه و نتیجه گری …………………………………………………………………………..۷۶
۲-۵- ارائه پیشنهادات …………………………………………………………………………………..۷۷
۳-۵- فهرست منابع ……………………………………………………………………………………..۷۸
ضمائم ………………………………………………………………………………………………………..۸۰
منابع فارسی :
۱- یوسفی ،باقر (سال چهارم )،چگونگی گذران اوقات فراغت ،تهران ،نشر امید دانش
۲- نبوی ،بهروز ( ۱۳۶۹ )،مقدمه در جامعه شناسی ،تهران ،انتشارات علمی
۳- بهنام ،جمشید ( ۱۳۴۸ ) ، مقدمه ای بر جامه شناسی ایران ، تهران ،انتشارات خوارزمی .
۴- کوهستانی ، حسین علی ،(۱۳۷۸ ) ، پژوهشی در اوقات فراغت و راه های بهره وری از آن ،تهران ،نشر تیهو .
۵- احسانی ،محمد ،(۱۳۸۰ ) ،اوقات فراغت ،تهران ،انتشارات امید دانش .
۶ – ثلاثی ، محسن ،( ۱۳۸۴ )، در آمدی به جامعه شناسی ،تهران ،انتشارات توتیا .
۷- ریتزر ،جورج ، ( ۱۳۷۴ )،جامعه شناسی در دوران معاصر ،تهران ، انتشارات علمی