چکیده
حوضه رسوبی زاگرس یکی
ازنفت خیزترین مناطق جهان است که ۱۲% کل مخازن نفت جهان درآن واقع شده
است. ناحیه فروافتادگی دزفول دراین حوضه قراردارد که اکثرمیدان های نفت
وگازایران درآن قراردارد. امروزه بررسی میزان بلوغ سنگ های منشاء نقش مهمی
دراکتشاف وتوسعه میدان های نفت وگازدارد.میزان بلوغ سنگ منشاء به دما،زمان
وتاریخچه تدفین رسوبات وابسته است. یکی ازروش های پیشرفته به منظورسنجش
میزان بلوغ سنگ های منشاء استفاده ازمدل سازی حرارتی( ژئوشیمیایی)می
باشد.دراین پایان نامه به منظوربررسی میزان بلوغ سنگ های منشاء هیدروکربنی
دراین ناحیه،۵ چاه نفتی به نام های
آغاجاری – ۱۴۰، بینک – ۴، گچساران –
۸۳، منصوری – ۶ وپارسی – ۳۵ انتخاب گردید وبدین منظورازسه نرم افزاربه نام
های (Pars Basin Modeler(PBM، Winburyو Genexبرای بازسازی تاریخچه تدفین
رسوبات ومدل سازی حرارتی استفاده گردید. با توجه به مدل سازی انجام شده
دراین منطقه،سازند های کژدمی،گدوان،پابده وگورپی سنگ های منشاء دراین چاه
ها می باشند. سازند های کژدمی وگدوان دراین ۵ چاه وارد پنجره نفت زایی شده
اند ودرصورت دارا بودن Toc مناسب،سنگ های منشاء مولد نفت هستند.سازندهای
گورپی وپابده( به غیرازچاه گچساران – ۸۳) وارد پنجره نفت زایی شده اند ولی
ازآنجا که بلوغ کمی دارند وازلحاظ ماده آلی نیزغنی نیستند،توان هیدروکربن
زایی کمی دارند.
میزان بلوغ به دست آمده ازنرم افزارها برای سنگ های منشاء یکسان است ولی زمان وعمق ورود به پنجره نفت وگاززایی درنرم افزارها متفاوت است که میتوان به دلایل ذیل اشاره نمود:
۱) نحوه محاسبات انجام شده توسط نرم افزارها
۲) نوع لیتولوژی به کاررفته درنرم افزارWinbury
3) به کاررفتن معادله ها وفرمول های مختلف درنرم افزارها
۴) استفاده ازمعادله فشردگی متفاوت درنرم افزارGenex نسبت به نرم افزارPars Basin Modeler
5) متفاوت بودن نحوه ورود داده های چینه ای درنرم افزارWinbury
6) تفاوت عمق به دلیل میزان فرسایش ودرنتیجه تغییرعمق سازند ها
۷) نحوه انطباق خط رگرسیون مدل سازی با داده های %Ro درسه نرم افزار
با استناد به گزارش های زمین شناسی وژئوشیمیایی(Bordenave & Burwood,1990, 2003) ، محاسبه TTI دستی وتطبیق آن با مدل به دست آمده ازنرم افزارPBM ، استفاده ازآخرین پیشرفت ها ی نرم افزارهای مدل سازی درطراحی نرم افزارPBM واطلاع از نحوه محاسبات ونتایج حاصله دراین نرم افزار ، نرم افزارPars Basin Modeler بهترین مدل رانسبت به دونرم افزار دیگردراین مطالعه ارائه داده است.
فهرست مطالب
چکیده
۱)مقدمه
۲)اهداف پروژه
فصل اول – زمینشناسی زاگرس – (با نگرش به نواحی خوزستان و فروافتادگی دزفول)
۱-۱)کلیات
۱-۲-۱)دشت خوزستان
۱-۲-۲)منطقه چین خورده زاگرس
۱-۲-۳)منطقه رورانده زاگرس
۱-۳) فروافتادگی دزفول
۱-۴) چینهشناسی زاگرس
۱-۴-۱) تشکیلات ژوراسیک در زاگرس
۱-۴-۱-۱) کلیات
۱-۴-۱-۲) سازند دولومیتی نیریز
۱-۴-۱-۳) سازند انیدریتی عدایه
۱-۴-۱-۴) سازند آهکی موس
۱-۴-۱-۵) سازند انیدریتی علن
۱-۴-۱-۶) سازند کربناتی- شیلی سرگلو
۱-۴-۱-۷) سازند آهکی نجمه
۱-۴-۱-۸) سازند تبخیری گوتنیا
۱-۴-۱-۹) سازند کربناتی سورمه
۱-۴-۲) تشکیلات کرتاسه در زاگرس
۱-۴-۲-۱)کلیات
۱-۴-۲-۱-۱) کرتاسه پایینی (نئوکومین- آپتین)
۱-۴-۲-۱-۲) کرتاسه میانی (آلبین-تورونین)
۱-۴-۲-۱-۳) کرتاسه بالایی (کنیاسین- ماستریشتین)
۱-۴-۲-۲)سازند آهکی فهلیان
۱-۴-۲-۳) سازند شیلی- آهکی گدوان
۱-۴-۲-۴) سازند آهکی داریان
۱-۴-۲-۵) سازند شیلی گرو
۱-۴-۲-۶) سازند شیلی کژدمی
۱-۴-۲-۷) سازند آهکی سروک
۱-۴-۲-۸ ) سازند آهکی ایلام
۱-۴-۲-۹) سازند شیلی گورپی
۱-۴-۳ ) تشکیلات ترشیری در زاگرس
۱-۴-۳-۱) کلیات
۱-۴-۳-۲) سازند شیلی پابده
۱-۴-۳-۳) سازند دولومیتی جهرم
۱-۴-۳-۴) سازند آهکی آسماری
۱-۴-۳-۵) سازند تبخیری گچساران
۱-۴-۳-۶) سازند مارنی میشان
۱-۴-۳-۷ ) سازند آواری آغاجاری
۱-۴-۳-۸) سازند کنگلومرایی بختیاری
فصل دوم – سنگ منشاء هیدروکربن
۲-۱) تعریف سنگ منشاء
۲-۲) انواع سنگ منشاء
۲-۳) ماده آلی
۲-۴) شرایط و محیطهای مناسب جهت رسوبگذاری و حفظ ماده آلی
۲-۴-۱) مناطق با جریانهای بالا رونده
۲-۴-۲) دریاچههای بزرگ احیایی
۲-۴-۳) حوضههای نیمه محدود
۲-۴-۴) حوضههای عمیق و بسته اقیانوسی
۲-۵) کربن آلی کل
۲-۶) کروژن و انواع آن
۲-۶-۱)تعریف
۲-۶-۲) اجزای تشکیل دهنده کروژن
۲-۶-۳) انواع کروژن
۲-۷) نحوه تشکیل هیدروکربن
۲-۸) مراحل تشکیل هیدروکربن از سنگ منشاء با افزایش عمق تدفین
۲-۹) ارزیابی سنگ منشاء
۲-۹-۱) روش پیرولیز
۲-۹-۲) شاخص دگرسانی حرارتی (TAI)
2-9-3) مطالعه فلورانس زایی
۲-۹-۴) اندیس دگرسانی کنودونت
۲-۹-۵) ضریب انعکاس ویترینیت
۲-۱۰) توزیع سنگ های منشاء موثر نفت در جهان
۲-۱۱) فاکتورهای ژئوشیمیایی کنترل کننده سنگ منشاء
۲-۱۲) رابطه تشکیل سنگ منشاء با تکتونیک
۲-۱۳) سنگهای منشاء نفت در حوضه رسوبی زاگرس
فصل سوم – مدل سازیژئوشیمیایی(حرارتی) Thermal modeling))
3-1 )مبانی مدلسازی حرارتی و کاربردهای آن
۳-۱-۱)مقدمه
اهداف۳-۱-۲
۳-۱-۳) انواع مدلسازی حرارتی
۳-۱-۳-۱) مدلسازی اندیس زمان- حرارت
۳-۱-۳-۲ )مدلسازی سینیتیکی
- آرینوس۳-۱-۳-۳ ) مدلسازی
۳-۱-۴ ) مدل سازی شاخصهای حرارتی
مدلسازی تشکیل هیدروکربن۳-۱-۵
۳-۱-۶) مدلسازی شکستهشدن مولکولهای نفت
۳-۱-۷) کاربردهای مدلسازی حرارتی
۳-۲) دادههای زمینشناسی ورودی در نرمافزارهای مدلسازی
۳-۲-۱) سنگ شناسی
۳-۲-۲) سن واحدهای سنگی
۳-۲-۳) ضخامت واحدهای سنگی
۳-۲-۴)عمق آب
۳-۲-۵)دگرشیبی
۳-۲-۶ ) خواص پتروفیزیکی
۳-۲-۷)گسلخوردگی
۳-۲-۸) شیب زمین گرمایی
دمای سطح زمین۳-۲-۹
۳-۲-۱۰) هدایت گرمایی
۳-۳) فرایند بهینهسازی در مدلسازی حرارتی
۳-۴ )ارزیابی سنگهای منشاء با استفاده از روش لوپاتین
۳-۴-۱ )مقدمه
۳-۴-۲ )روش رسم منحنیهای تاریخچه تدفین
۳-۴-۳ )تاریخچه درجه حرارت
۳-۴-۴ )محاسبه بلوغ حرارتی سنگ منشاء
۳-۴-۵) فاکتورهای تدفین موثر بر بلوغ حرارتی
۳-۵ )تعیین پارامترهای سینیتیکی برای تولید نفت (الف) و تغییر این پارامترها با نوع کروژن (ب)
شرح یک روش گرافیکی برای مدل سازی پنجرههای نفت و گاز۳-۶
۳-۷ )تکامل تدریجی حوضههای رسوبی وتاثیر آن بر بلوغ هیدروکربنها
۳-۷-۱) مقدمه
۳-۷-۲) مدلهای تئوری
۳-۷-۲-۱ )رسوبگذاری آنی
۳-۷-۲-۲ رسوبگذاری پیوسته
فصل چهارم – نتایج مدل سازی حرارتی (ژئوشیمیایی) نرم افزارها
۱) چاه آغاجاری – ۱۴۰
نرم افزاراول، Pars Basin Modeler (PBM)
نرم افزار دوم ،Winbury
نرم افزارسوم ،Genex
2) چاه بینک – ۴
نرم افزاراول، Pars Basin Modeler (PBM)
نرم افزار دوم ،Winbury
نرم افزارسوم ،Genex
3)چاه گچساران – ۸۳
نرم افزاراول، Pars Basin Modeler (PBM)
نرم افزار دوم ،Winbury
نرم افزارسوم ،Genex
4)چاه منصوری – ۶
نرم افزاراول، Pars Basin Modeler (PBM)
نرم افزار دوم ،Winbury
نرم افزارسوم ،Genex
5) چاه پارسی- ۳۵
نرم افزاراول، Pars Basin Modeler (PBM)
نرم افزار دوم ،Winbury
نرم افزارسوم ،Genex
فصل پنجم – نتیجه گیری
۱) چاه آغاجاری – ۱۴۰
۲) چاه بینک – ۴
۳) چاه گچساران – ۸۳
۴) چاه منصوری – ۶
۵) چاه پارسی – ۳۵
پیوست و ضمایم
پیوست الف) معرفی میادین وچا های نفتی منتخب دراین پایان نامه
پیوست ب) قابلیت های نرم افزارPars Basin Modeler نسبت به Winbury و Genex
1- ب) مزایای نرم افزار PBM نسبت به نرم افزارهای مشابه دیگر
۲- ب) معایب نرم افزارGenex نسبت به نرم افزارPBM
3- ب ) مزایای PBM نسبت به Winbury
پیوست ج ، نمودارهای چاه های نفتی درنرم افزار Pars Basin Modeler
پیوست و) جداول ورود سازندها به پنجرههای نفت و گاززایی در نرمافزار Pars Basin Modeler
منابع فارسی
منابع فارسی:
۱) آقانباتی،سید علی،زمین شناسی ایران،۱۳۸۳،سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور
۲) اشکان،سید علی محمد،۱۳۸۳،اصول مطالعات ژئوشیمیایی،سنگ های منشاءهیدروکربوری ونفت ها،شرکت ملی نفت ایران
۳) رضایی،محمد رضا،۱۳۸۰،زمین شناسی نفت،علوی
۴) کسایی،محمد،۱۳۸۴،مدل سازی حرارتی،شاخص های بلوغ،تشکیل هیدروکربوروشکسته شدن مولکول های نفت(ترجمه)،پژوهشگاه صنعت نفت
۵) کمالی،محمد رضا،۱۳۷۸،کاربرد ژئوشیمی آلی دراکتشاف نفت،پژوهشگاه صنعت نفت
۶) مطیعی،همایون،۱۳۸۲،چینه شناسی زاگرس،سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور
۷) مطیعی،همایون،۱۳۷۴،زمین شناسی نفت زاگرس،سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور
مقدمه
۱-نحوه انتخاب موضوع:
به موازات رشد
وتوسعه حقوق عمومی درسطح بین الملل، مباحث مربوط به اصل حاکمیت قانون و
قانونمداری،جزو سرفصلهای درس حقوق اداری درمقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق
عمومی گنجانده شده است ودراین راستابحث وبررسی پیرامون قانونمندی وعادلانه
بودن اصول ومعیارهای ارزشیابی در نظام اداری واستخدامی کشور،همواره توجه
دانش پژوهان حقوق عمومی و مدیریت منابع انسانی رابه خودجلب نموده است.
ازطرفی طبق اصل سوم قانون اساسی ج.ا.ا، رفع تبعیض ناروا وایجاد نظام اداری
صحیح وعادلانه بمنظور تحقق عدالت اجتماعی واقتصادی تکلیف قانونی دولت می
باشد،بنابراین بازنگری اساسی در نظام ارزشیابی ونظام پرداخت کارکنان
دولت،به عنوان مهمترین محورانجام اصلاحات ، درعرصه قانونمداری از دغدغه های
اصلی دولت بشمارمی آیددلایل مذکور وهمچنین علاقه مندی و انگیزه ناشی
ازمطالعات قبلی با راهنمایی های استاد محترم ”جناب آقای دکتر
امیرارجمند“،موجب گردیدکه موضوع پایان نامه خود را باعنوان ”نقش ارزشیابی
عملکرد در نظام پرداخت کارکنان دولت“انتخاب نمایم.
دراین تحقیق، سعی
شده است ضمن بررسی مبانی قانونی وجایگاه نظام ارزشیابی عملکرد ازدیدگاه
اسلام وحقوق ایران ، با طرح سه فرضیه وسه سؤال، ضوابط جاری ارزشیابی عملکرد
شاغلین دستگاههاوسازمانهای دولتی ومیزان اثربخشی آن درنظام پرداخت حقوق
ومزایای کارکنان دولت،مورد تجزیه وتحلیل حقوقی قرارگرفته وپاسخ مناسبی داده
شود.
ارزشیابی ابزارمؤثری درمدیریت منابع انسانی است که طی سالهای
اخیربطورروزافزونی موردتوجه اغلب سازمانها،مؤسسات وشرکتهای دولتی وغیردولتی
قرارگرفته است.نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهدبااستفاده صحیح ومنطقی
ازاین ابزار،سازمانهاباکارائی بهتری به اهداف موردنظرخودمی رسندوازطرفی
منافع وخواسته های کارکنان نیزبنحومطلوب تامین می گردد.
۲- روش تحقیق:
در تهیه مطالب و یافته های این تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده و در
مجموعه کتابخانه های موجود در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، مرکز
آموزش مدیریت دولتی مراجعه و از بانکهای اطلاع رسانی دانشگاهها سازمان
مدیریت وبرنامه ریزی کشورو مرکز آموزش مدیریت دولتی جهت جستجوی موضوعی کتب و
مقالات مرتبط بهره گیری شد است . اغلب منابع و متون موجود با نگرش
مدیریتی و بعضاً آموزشی و یا کاربردهای تولیدی وصنعتی نگاشته شده ،تحلیلها
ونظریات ارایه شده بیشتر جنبه عملی و اقتصادی دارند تا حقوقی .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
فصل اول : جایگاه نظام ارزشیابی عملکرد وپاداش دراسلام
بخش اول – مبانی ارزشیابی ازدیدگاه قرآن ۱۰
مبحث اول- فلسفه خلقت وضرورت ارزشیابی درنظام آفرینش ۱۰
مبحث دوم- مصادیق ارزشها وضد ارزشهای ذاتی انسان از نظر قرآن ۱۵
بخش دوم – معیارها وروشهای ارزشیابی ازدیدگاه اسلام ۱۷
مبحث اول- معیارا یمان توأم باعمل صالح ۱۷
مبحث دوم-معیار تقوا ۱۹
مبحث سوم – معیار عدالت ۲۳
مبحث چهارم – روشهای ارزشیابی در قرآن ۳۲
بخش سوم – انگیزش وجبران خدمات در اسلام ۳۶
مبحث اول- نظریه انگیزش دراسلام ۳۶
مبحث دوم- پاداش وامتیازات درقرآن ۴۲
مبحث سوم- نظام پرداخت ازدیدگاه اسلام ۴۵
بخش دوم-نظام ارزشیابی عملکردکارکنان دولت:
میحث اول- اصول ومعیارهای ارزشیابی عملکردکارکنان
مبحث دوم –روشهای ارزشیابی عملکرد کارکنان
مبحث سوم- قابل دفاع بودن ارزشیابی عملکرد وحق اعتراض کارکنان دولت
عنوان صفحه
فصل دوم– جایگاه نظام ارزشیابی عملکرد درحقوق ایران
بخش اول – مبانی قانونی ارزشیابی ۵۲
مبحث اول- مبانی ارزشیابی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۵۲
مبحث دوم – مبانی ارزشیابی درقوانین موضوعه ایران ۵۵
بخش دوم-نظام ارزشیابی عملکردکارکنان دولت ۶۴
میحث اول- اصول ومعیارهای ارزشیابی عملکردکارکنان ۶۵
مبحث دوم –روشهای ارزشیابی عملکرد کارکنان ۷۱
مبحث سوم – قابل دفاع بودن ارزشیابی عملکرد وحق اعتراض کارکنان دولت ۷۶
فصل سوم – نقش متقابل ارزشیابی عملکرد ونظام پرداخت
کارکنان دولت
بخش اول: نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد وشایستگی کارکنان ۸۵
مبحث اول- طرح های پرداخت مبتنی برعملکرد ۸۶
مبحث دوم- آثار مثبت و منفی پرداختهای مبتنی بر ارزیابی عملکرد ۸۸
مبحث سوم- افزایش حقوق مبتنی بر شایستگی ۹۱
بخش دوم: نظام پرداخت کارآمد ونقش آن درکارائی ۹۵
مبحث اول- عوامل انگیزشی نظام پرداخت کارآمد ۹۵
مبحث دوم: پاداش و نقش آن در افزایش کارایی ۱۰۱
عنوان
صفحه
بخش سوم: رابطه نظامهای پرداخت حقوق بابهره وری وتحولات نظام پرداخت
کارکنان
دولت
۱۰۷
مبحث اول-تاریخچه وتحولات نظام پرداخت کارکنان
دولت
۱۰۷ مبحث دوم- تفاوت نظام
هماهنگ پرداخت بانظام حقوق ومزایای قبلی ۱۱۴
مبحث سوم- دلایل ناکارآمدی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ۱۱۶
نتیجه گیری و پیشنهاد ۱۲۰
منابع ومآخذ ۱۲۵
فهرست منابع ومآخذ
۱-منابع فارسی
الف- کتب :
چکیده
در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام این پژوهش، ابتدا تعداد ۱۶۵ نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی در مقطع ابتدایی از پایه های سوم، چهارم و پنجم به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان آنها تعداد ۶۰ دانش آموز پس از اجرای آزمونهای تشخیصی ( از جمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک ) به صورت هدفمند برگزیده شدند. سپس، آزمودنیهای نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی بیکر، درچهارگروه آزمایشی وگواه نوع L/p ( تعداد هر گروه ۱۵ نفر ) به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر دو گروه، گروههای آزمایشی نوع L/p به مدت ۲۰ جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژی (HSS ) قرار گرفتند. اما گروههای گواه نوع L/p، هیچگونه روش درمانی را دریافت نکردند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون ( بلافاصله پس از اتمام درمان ) و آزمون پی گیری ( پس از گذشت ۴ ماه ) به اجرا درآمد. در پایان داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمونt وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولاً مداخله های نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L گردید. همچنین این شیوه ها موجب افزایش میزان درک وسرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p گردید. ثانیاً، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان ( پس از گذشت ۴ ماه ) در این گروه از کودکان شد.
فهرست مطالب
عنوان ……………………………………………………………………………………… صفحه
فصل اول: مقدمه ……………………………………………………………………………….. ۲
۱ـ بیان مسأله ………………………………………………………………………….. ۶
۲ـ اهمیت و ضرورت مسأله …………………………………………………….. ۱۳
۳ـ اهداف، سوالها و فرضیه های پژوهش…………………………………… ۱۵
۴ـ متغیرها و تعریف نظری و عملیاتی آنها………………………………….. ۱۸
خلاصه ………………………………………………………………………………….. ۲۰
فصل دوم: مروری بر پیشینه تحقیقات
بخش اول: مبانی نظری ………………………………………………………….. ۲۲
۱ـ تعریف اختلالهای یادگیری …………………………………………………… ۲۲
۲ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری ………………………………….. ۳۰
۱) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز ……………………………………….. ۳۰
۲) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان …………………………………………………………. ۳۳
۳) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس ……………………………………… ۴۳
۴) دوره معاصر (از سال ۱۹۸۰ تا کنون) ………………………………………………………. ۴۴
۳ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای DSM-IV-IR………. 44
1) اختلال خواندن …………………………………………………………………………………………… ۴۵
۲) اختلال در ریاضیات …………………………………………………………………………………… ۴۶
۳) اختلال بیان نوشتاری ………………………………………………………………………………… ۴۸
۴) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است (NOS)……………………. 49
4ـ تعریف خواندن …………………………………………………………………… ۵۰
۵ـ تحول خواندن ……………………………………………………………………. ۵۵
۶ـ مدل های خواندن ……………………………………………………………….. ۵۶
۱) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین ……………………………………………………………. ۵۶
۲) مدل تعاملی جبرانی…………………………………………………………………………………….. ۵۷
۳) مدل پیوندگرایی………………………………………………………………………………………….. ۵۹
۴) مدل آوایی…………………………………………………………………………………………………… ۶۱
۵) مدل ببین و بگو …………………………………………………………………………………………. ۶۳
۶) مدل تعادل خواندن بیکر ……………………………………………………………………………. ۶۳
۷ـ نارساخوانی……………………………………………………………………….. ۷۰
۱) تعریف نارساخوانی…………………………………………………………………………………….. ۷۰
۲) نشانه های بالینی نارساخوانی …………………………………………………………………… ۷۵
۳) اختلالهای همراه با نارساخوانی………………………………………………………………….. ۸۱
الف ـ اختلالهای جانبی شدن ………………………………………………………………….. ۸۱
ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی …………………………………….. ۸۲
ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها ………………………………………………………………. ۸۳
د ـ تأخیر زبان گفتاری ………………………………………………………………………….. ۸۵
هـ ـ اختلالهای ادراکی ……………………………………………………………………………. ۸۶
و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت …………………………………………………………………. ۸۷
ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و ADHD…………………………………………….. 88
ح ـ اختلالهای رفتاری …………………………………………………………………………….. ۹۱
۴) شیوع نارساخوانی………………………………………………………………………………………. ۹۴
۵) تاریخچه نارساخوانی………………………………………………………………………………….. ۹۵
۶) سبب شناسی نارساخوانی …………………………………………………………………………. ۹۹
الف ـ عوامل ژنتیکی ……………………………………………………………………………. ۱۰۰
ب ـ عوامل عصب شناختی ………………………………………………………………….. ۱۰۳
ج ـ تقارن نیمکره های مغزی ……………………………………………………………….. ۱۰۷
د ـ غلبه طرفی مغز ………………………………………………………………………………. ۱۱۱
هـ ـ عوامل حرکتی ………………………………………………………………………………. ۱۱۴
و ـ عوامل شناختی ………………………………………………………………………………. ۱۱۵
ز ـ عوامل رفتاری ……………………………………………………………………………….. ۱۱۸
ح ـ عوامل محیطی ……………………………………………………………………………….. ۱۲۱
ط ـ عوامل عاطفی ……………………………………………………………………………….. ۱۲۲
۸ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی …………………………… ۱۲۴
۹ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ……………………………… ۱۲۴
۱۰ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ……………. ۱۳۱
الف ـ نارساخوانی اکتسابی …………………………………………………………………………. ۱۳۱
ب ـ نارساخوانی تحولی ………………………………………………………………………………. ۱۴۰
۱۱ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر …………. ۱۴۸
۱۲ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر …………………………. ۱۵۴
۱۳ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر ……………………. ۱۵۶
۱) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) ………………………………………………………….. ۱۵۶
۲) نارساخوانی نوع P (ادراکی) …………………………………………………………………….. ۱۵۶
۱۴ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع P/L…………………… 158
15ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع P/L…………………………… 162
16ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر ……………. ۱۶۴
بخش دوم: یافته های پژوهشی …………………………………………….. ۱۶۸
خلاصه ……………………………………………………………………………….. ۱۸۰
فصل سوم: روش تحقیق
۱ـ طرح تحقیق ……………………………………………………………………… ۱۸۴
۲ـ روشهای آماری ………………………………………………………………. ۱۸۵
۳ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن …………………………………. ۱۸۶
۴ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه ………………………………………… ۱۸۷
۵ـ ابزارهای پژوهشی …………………………………………………………… ۱۸۸
۱) آزمون وکسلر کودکان ……………………………………………………………………………. ۱۸۸
۲) آزمون اختلال خواندن …………………………………………………………………………….. ۱۸۸
۳) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV………………………………………………………………………………………………………… 199
4) جعبه آموزشی لامسه ای ………………………………………………………………………… ۲۰۳
۵) برنامه نرم افزاری HEMSTIM…………………………………………………………………. 206
6ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا ……………………………………………. ۲۰۹
۷ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر ۲۱۱
۸ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر ۲۱۲
۱) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری (HSS-VIS)…………………….. 212
2) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای (HSS-tac)………………….. 221
خلاصه ……………………………………………………………………………….. ۲۲۷
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
۱ـ ارائه نتایج کمی ………………………………………………………………… ۲۲۹
الف: توصیف داده ها …………………………………………………………….. ۲۲۹
ب ـ تحلیل داده ها ………………………………………………………………… ۲۳۴
ـ تحلیل واریانس آمیخته (۳۲)………………………………………………. ۲۳۴
فرضیه اول: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر میزان دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L: ………………………… 235
فرضیه دوم: الف) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعL ……………… 241
فرضیه دوم: ب) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعP…………………………… 246
فرضیه سوم: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p……………………….. 252
خلاصه ……………………………………………………………………………….. ۲۵۸
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۱ـ بحث و تحلیل درباره یافته ها …………………………………………….. ۲۶۰
۲ـ محدودیتها ………………………………………………………………………. ۲۷۰
۳ـ پیشنهادات ……………………………………………………………………….. ۲۷۱
۴ـ کاربردهای آموزشی و پرورشی ……………………………………….. ۲۷۲
منابع
۱) منابع فارسی…………………………………………………………………….. ۲۷۴
۲) منابع انگلیسی …………………………………………………………………… ۲۷۶
ضمائم:
۱ـ آزمون وکسلر کودکان
۲ـ فرم تاریخچه موردی
۳ـ آزمون اختلال خواندن
۴ـ آزمون اختلال سلوک و ADHD اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV
فهرست جدول ها و نمودارها
جدول ها
عنوان……………………………………………………………………………… صفحه
جدول ۱: مشخصات گروههای آزمایشی و گواه نوع L………………. 229
جدول ۲: مشخصات گروههای آزمایشی و گواه نوع P………………. 229
جدول ۳: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه خطای خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع L……………………………………. 230
جدول ۴: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه درک خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع L……………………………………. 231
جدول ۵: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه درک خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع P…………………………………….. 232
جدول ۶: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون و اختلال خواندن (مولفه سرعت خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع P……………………….. 233
جدول ۷: نتایج تحلیل واریانس آمیخته برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات خطای خواندن نوع L…………………………………………………………………………………… 235
جدول ۸: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون در نمرات خطای خواندن گروه آزمایشی و گواه نوع L………………………………………. 238
جدول ۹: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه خطای خواندن)……………………………………………………………………… ۲۴۰
جدول ۱۰: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (۳۲) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک مطلب گروههای آزمایشی و گواه نوع L…………………………………… 241
جدول ۱۱: خلاصه نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر درک مطلب گروههای آزمایشی و گواه نوع L…………………………………… 244
جدول ۱۲: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه درک خواندن ـ نوع L)……………………………………………………………. 245
جدول ۱۳: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (۳۲) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P………………………………… 247
جدول ۱۴: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر درک خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P…………………………………………….. 249
جدول ۱۵: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه درک خواندن ـ نوع P) …………………………………………………………… 251
جدول ۱۶: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (۳۲) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات سرعت خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P………………………………… 252
جدول ۱۷: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر سرعت خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P…………………………………………….. 255
جدول ۱۸: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه سرعت خواندن ـ نوع P). ……………………………………………………….. 257
نمودارها
۱ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه خطای خواندن ـ نوع L)…… 237
2ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه درک خواندن ـ نوع L)…….. 242
3ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه درک خواندن ـ نوع P)……… 248
4ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه سرعت خواندن ـ نوع P)….. 253
منابع
۱) منابع فارسی
- احدی، حسن. کاکاوند، علیرضا ( ۱۳۸۲ ). اختلالهای یادگیری ( از نظریه تا عمل ) تهران. انتشارات ارسباران.
- تقوی، سعید ( ۱۳۸۰ ). مقایسه مهارتهای حرکتی دانش آموزان عادی و نارسا خوان پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی شهر تهران با استفاده از مقیاس رشد حرکتی لینکلن ـ اورزتسکی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.
- خیرالدین، جلیل باباپور. قراملکی، ناصر صبحی ( ۱۳۸۰ ). اختلالات یادگیری: رویکرد تشخیصی و درمانی. تهران. انتشارات سروش.
- دادستان، پریرخ ( ۱۳۷۹ ). اختلالهای زبان: روشهای تشخیص و بازپروری ( روان شناسی مرضی تحولی ۳ ). تهران. انتشارات سمت.
- دلاکاتو، کارل. هـ . ( ۱۳۶۸ ). شیوه ای نو در درمان کودکان مبتلا به اختلال در خواندن. ترجمه فاطمه سرحدی زاده. تهران. انتشارات اطلس
- دلاور، علی ( ۱۳۷۸ ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی تهران انتشارات رشد.
- دلاور، علی. نقشبندی، سیامک( ۱۳۸۰ ). تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران. انتشارات ارسباران.
۱-۱- تئوری قفل و کلید
مفهوم برهم کنش مولکولی بسیار قدیمی بوده و
بوسیله مؤسسات یونانی و ایتالیایی استفاده شده است. در نیمه دوم قرن
نوزدهم، ظهور نظریههای مدرن در مورد این برهم کنشها از میان آزمایشهای
واندروالس در مطالعاتش پیرامون برهم کنشهای مابین اتمها در حالت گازی آغاز
شد و در سال ۱۸۹۴، فیشر نظریه مشهور «قفل و کلید »اش را در موردروش برهم
کنش سوبسترا با آنزیم ارائهکرد
فهرست مطالب
فصل اول – مقدمه
۱-۱- تئوری قفل و کلید
۱-۲- تاریخچه مولکول نگاری
۱-۳- روش های مختلف مولکول نگاری
فصل دوم- اهمیت مولکولهای پذیرنده درعلم و تکنولوژی پیشرفته
۲-۱-مقدمه
۲-۲- پذیرنده های طبیعی
۲-۴- پذیرنده ها برای کاربردهای عملی
۲-۵- چرا روش مولکول نگاری اینقدر امید بخش است؟
مراجع
فصل سوم – اساس مولکول نگاری
۳-۱- مقدمه
۳-۲-ماکرومولکول ها (۱)
۳-۲-۱-ماکرومولکول های سنتزی
I-واکنشهای پلیمریزاسیون
A- پلیمریزاسیون رادیکالی
a- تحریکهای حرارتی
b- فعال کنندههای فوتوشیمی
c- تشکیل مرحله اولیه بوسیله اجسام مولد رادیکالهای آزاد
:Bپلیمریزاسیون یونی
a- پلیمریزاسیون کاتیونی
-bپلیمریزاسیون آنیونی
g – خاتمه فعالیت با افزایش متوقف کننده ها
۳-۳-تکنیکهای پلیمریزاسیون
۳-۴-قواعد اساسی مولکول نگاری
۳-۵- روشهای مختلف مولکول نگاری
۳-۶- مزایا و معایب منتقوش پذیری غیر کووالانسی و کووالانسی
مراجع
فصل چهارم – روشهای آزمایشگاهی
فرآیند های مولکول نگاری
۴-۱- مقدمه
۴-۲- واکنشگر ها و فرآیند های آزمایشگاهی
۴-۲-۱- مونومر های عاملی
۴-۲-۲- مولکول الگو
۴-۲-۳- عوامل اتصال دهنده عرضی
۴-۲-۶- تأثیر زمان
۴-۳-منقوش پذیری کووالانسی
۴-۳-۱- منقوش پذیری به وسیله استر های برونیک اسید
۴-۳-۳- منقوش پذیری با استالهاو کتالها
۴-۳-۴- منقوش پذیری با بازهای شیف
۴-۳-۵- منقوش پذیری با پیوندهای S-S
4-3-6- منقوش پذیری با پیوندهای کئوردینه شده
۴-۴- منقوش پذیری غیر کووالانسی
۴-۵- مولکول نگاری تصنعی
مراجع
فصل پنجم – روشهای تجربی درارزیابی کارآیی منقوش پذیری
۵-۱- مقدمه
۵-۲- آزمایشات کروماتوگرافی
۵-۳- آزمایشات پیوند الگو به روش نا پیوسته
۵-۴- تعیین ثابت اتصال الگو
مراجع
فصل ششم – مطالعه اسپکتروسکوپی واکنشهای مولکول نگاری
۶-۱-مقدمه
۶-۲-ساختار کمپلکس در مرحله پیش پلیمریزاسیون
۶-۳-بررسی برهمکنش های الگو- مونومر توسط روش های اسپکتروسکوپی
۶-۴-بررسی برهمکنش های الگو- MIP
6-6- رابطه بین میزان K و کارایی مولکول نگاری
۶-۷ – ساختار سایت اتصال مولکول الگو
مراجع
فصل هفتم – شمایی از روش مولکول نگاری
۷-۱- مقدمه
۷-۲- انتخاب عوامل
۷-۲-۱- مونومرهای عاملی
۷-۲-۲-حلال پلیمریزاسیون
۷-۲-۳- عامل اتصال دهنده عرضی
۷-۳- پلیمریزاسیون
۷-۴ پرکردن ستون HPLC با پلیمر منقوش
۷-۵- ارزیابی کمی کارایی منقوش پذیری
مراجع
فصل هشتم- کاربرد های مولکول نگاری
۸-۱- کاربرد های مولکول نگاری
۸-۱-۲- تقلید گر های باند پادتن و پذیرنده
۸-۱-۳- کاربرد های کاتالیستی و آنزیمی
۸-۱-۴- حسگر های زیستی
۸-۱-۶- پلیمر های منقوش پذیر به عنوان غشاء های سلولی
۸-۱-۷- کاربرد مولکول نگاری در جذب انتخابی یون ها
۸-۱-۸- پلیمر های منقوش پذیر برای تغلیظ انتخابی یون ها
۸-۱-۹- کاربرد پلیمر های منقوش پذیر در جداسازی پپتیدها
۸-۲- مروری کلی بر کارهای انجام شده به روش مولکول نگاری
مراجع
فصل نهم – چالش ها و پیشرفت های اخیر
۹-۱- مقدمه
۹ -۲- مولکول نگاری در آب
۹ – ۳- استفاده از دو نوع مونومر عاملی برای شناسائی مشترک
۹-۴- ژل معدنی به عنوان بستری برای مولکول نگاری
۹-۴-۱- منقوش پذیری کووالانسی در ماتریس سیلیکا ژل
۹-۴-۲- فیلم فوق نازک TiO2 به عنوان ماتریس برای فرایند منقوش پذیری (۱۵و۱۶)
۹-۴-۳- سیلیکا ژل مارپیچ برای تکنیک مولکول نگاری (۱۷)
۹-۵- آنزیم های مصنوعی (کاتالیزور مولکولی ) برای تکنیک مولکول نگاری
۹-۵-۱- ترکیب سایت های کاتالیزوری و سایت های اتصال سابستریت
۹-۵-۲- پادتن کاتالیزی تهیه شده با استفاده از مرحله گذار آنالوگ
مثال ۹-۳: پادتن کاتالیزی به عنوان یک استرس مصنوعی
مراجع
مقدمه
اگر چه موضوع مدیریت همزاد زندگی انسان بوده و از آغاز پیدایش با او بوده است اما در جهان امروز به علت گسترش سازمانها و افزایش ، پیچیدگی ، تراکم تکنولوژی و نیازها مورد توجه خاص قرار گرفته است. مدیریت در قرن حاضر به عنوان یک علم از جمله علوم کاربردی است و با عنایت به اهمیت این علم در اداره و رهبری سازمانها ، میتواند نقش اساسی را در بهبود و موفقیت سازمان ها بر عهده داشته باشد .
امروزه ، سرعت ، قدرت عمل و تنوع فرآورده های انسانی و صنعتی نیاز به نیروی هماهنگ کننده و مدبری بنام مدیر دارد، تا بتواند با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت ، بین همه اجزاء امکانات موجود و نیروهای سازمان هماهنگی و وحدت ایجاد کند. ( میر کمالی – سال ۱۳۷۳ص ۱۵ )
آموزش و پرورش از یک سو به عنوان یک نهاد اجتماعی جلب و از سوی دیگر با مطرح شدن نظریه ۳ مایه انسانی و ارزش اقتصادی آموزش و پرورش تعلیمات رسمی هر جامعه نوعی سرمایه گذاری تلقی می گردد، که بازدهی آن با نحوه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت ارتباط کامل دارد.
آموزش و پرورش در جوامع مختلف میتواند با اتخاذ تدابیر و سیاستهای مناسب ضمن تحکیم و گسترش ارزشهای آن با ایجاد تغییرات رفتاری ، نوسازی ارزشهای حاکم بر جامعه را نیز ترویج نماید.
امروزه نقش مدرسه که یکی از اصول بخش های آموزش و پرورش است با اهداف دوره های گذشته اختلاف زیادی دارد، زیرا اجتماع امروز از مدرسه به عنوان یک موسسه تربیتی انتظار دارد که ضمن ایجاد تربیت اجتماعی دانش آموزش ، بتواند در پرورش افراد سازنده جهت رفع نیازهای جامعه نیز همت گمارد . بنابراین مدیریت بر حسن اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی و ارزیابی عوامل مربوط از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و لازم است که مدیران مدارس از اصول و فنون تعلیم و تربیت از یک طرف ، و از اصول و فنون مدیریت از طرف دیگر اطلاعات کافی داشته باشد. همین امر باعث شده است که صاحب نظران مدیریت آموزشی در نوشته ها و گفته های خود ، مدیریت آموزشی را به عنوان پر اهمیت ترین مدیریت ها معرفی نماید.
آنچه که مطرح شد اهمیت ویژه مدیریت در آموزش و پرورش و نقش برجسته مدیر در مدرسه را روشن میسازد . لذا افردای باید در راس موسسات آموزشی قرار گیرند که دارای آگاهی ها و مهارتهای لازم در زمینه مدیریت باشند.
در بین علمای مدیریت وجود حداقل سه مهارت در فرا گرد مدیریت تشخیص داده شده است. رابرت کاتز این سه مهارت را با عنوان های مهارت فنی ، مهارت انسانی و مهارت ادراکی تعریف نموده و ارزش نسبی هر کدام را بر شمرده است.
بنابراین تعریف سرپرستان در سطوح پایین تر به مهارت فنی قابل ملاحظه ای نیاز دارند، ولی مدیران در سطح بالا به مهارت ادراکی بیشتری نیازمندند. در حالیکه در شاخص مشترکی که در همه سطوح مدیریت اهمیت دارد و در واقع فصل مشترک هر نوع مهارتی است، مهارت انسانی است. ( علاقه بند ۱۳۷۳ – ص ۱۰۱ )
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول
موضوع تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری
تعاریف عملیاتی
فصل دوم
الف) ادبیات تحقیق
تعریف مدیریت
فراگرد مدیریت:
تجزیه فراگرد مدیریت:
کارکرد های مدیریت:
پیشینه تفکر درباره مدیریت
پیدایش تئوریهای مدیریت
مکا تب کلاسیک مدیریت
مکتب بوروکراسی
آموزش و پرورش و اهمیت آن :
مدیریت آموزشی:
مدیریت آموزشی یعنی مهارت در امور استخدامی :
مدیریت آموزشی یعنی مهارت در ارزشیابی:
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی:
وظایف مدیران آموزش و پرورش
مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس
پیشینه تحقیق
فرضیه تحقیق
نتیجه گیری تحقیق
نتایج تحقیق
هدف تحقیق
فرضیه های تحقیق
فصل سوم
نوع تحقیق:
جامعه آماری
حجم نمونه
روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
روش های جمع آوری اطلاعات و داده های تحقیق
روش تجزیه و تحلیل آماری
طرح تحقیق