دانلود پایان نامه بررسی اختیارات ولی فقیه

چکیده

ولایت فقیه دکترینى سیاسى – مذهبى است که ریشه در اعماق فقه  شیعه دارد

و از مهمترین دستاوردهاى اندیشه سیاسى مکتب تشیع است

 و به حق می توان ولایت فقیه را محوری ترین و مهم ترین پایه و اساس نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت امام  معصوم دانست.

معظم فقهاى شیعه بر این باورند که در عصر غیبت کبری که مردم از حضور امام معصوم در جامعه انسانی و راهبرى او در عرصه های گوناگون محرومند. فقیه عادل داراى شرایط فتوا، بر آنان ولایت دارد و تحقق عدالت در نظام سیاسى  و اجتماعى و فردى اسلام در گرو ولایت فقیه است.

اجرای احکام اسلامی در جامعه مستلزم تشکیل حکومت اسلامی است؛ و در عصر غیبت حکومت اسلامی ضامن اجرای احکام اسلامی می باشد که در راس آن فقیه جامع الشرایط قرار دارد  و دو شرط فقاهت و عدالت در ولی فقیه مانع بروز استبداد است و اختیارات او در تجهیز نیرو و اعمال ولآیت و اخذ مالیات و صرف آن در مصالح مسلمین از ولآیت رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین نشات می گیرد.

در این رساله سعی می شود با تبیین دیدگاه فقهای امامیه با مبنا قرار دادن ادله آن در رابطه با اختیارات ولی فقیه به دفاع از ولایت مطلقه فقیه  بپردازیم چرا که  احکام اسلام به گونه ای است که تنها در سایه حکومت اسلامی قابل اجراست و عدم رضایت شارع به تعطیلی اجرای احکام اسلامی اجماعی است.

 ((فهرست مطالب))

 

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه

 

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

کلیات………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲

فصل اول:کلیات و مفاهیم………………………………………………………………………………………. ۵

۱-۱- مفهوم واژه ولایت در کتب لغت…………………………………………………………………………. ۶

۱-۲- واژه ولایت ومشتقات آن در کاربرد قرآنی…………………………………………………………. ۱۰

۱- ۳- مفهوم واژه ولایت در کاربرد روایی (کلام معصومین) ……………………………………. ۱۱

۱-۴- واژه فقیه و فقه در لغت و اصطلاح……………………………………………………………………. ۱۳

۱-۵- حسبه در لغت و اصطلاح…………………………………………………………………………………… ۱۷

۱-۶- وکالت در لغت و اصطلاح فقهی…………………………………………………………………………. ۱۸

۱-۷- وکالت در فقه……………………………………………………………………………………………………….. ۱۹

۱-۸- تشابه و تمایز وکالت با ولایت ……………………………………………………………………………. ۲۰

۱-۸-۱- تشابه وکالت و ولایت……………………………………………………………………………………… ۲۰

۱-۸-۲- فرق ولایت با وکالت……………………………………………………………………………………….. ۲۲

۱-۹- انتصاب یا وکالت………………………………………………………………………………………………….. ۲۴

۱-۱۰- اقسام ولایت شرعی …………………………………………………………………………………………. ۲۶

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه

۱-۱۱- ضرورت تشکیل حکومت………………………………………………………………………………….. ۳۱

۱-۱۲- خلاصه مطالب فصل اول………………………………………………………………………………….. ۳۳

فصل دوم : ادّله ولایت فقیه………………………………………………………………………………….. ۳۶

۲-۱- دلایل ولایت فقیه………………………………………………………………………………………………… ۳۷

۲-۱-۱-دلیل اول: قرآن کریم ……………………………………………………………………………………… ۳۷     ۲-۱-۱-۱-  آیاتی در مورد اقامه حدود الهی………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۰

۲-۱-۲-دلیل دوم: روایات……………………………………………………………………………………………… ۴۱

۲-۱-۲-۱ – نتیجه کلّی………………………………………………………………………………………………… ۵۷

۲-۱-۳-دلیل سوم: عقل………………………………………………………………………………………………… ۵۷

۲-۱-۳-۱- شیوه امام‌خمینی در دلیل عقلی………………………………………………………………. ۵۷

۲-۱-۴-دلیل چهارم: اجماع ………………………………………………………………………………………… ۶۱

۲-۱-۴-۱- استدلالِ به اجماع……………………………………………………………………………………… ۶۱

۲-۱-۵- دلیل پنجم : حسبه ………………………………………………………………………………………. ۶۳

۲-۲- خلاصه مطالب فصل دوم……………………………………………………………………………………. ۶۸

‌فصل سوم: حدود و ابعاد ولایت فقیه………………………………………………………………….. ۷۲

۳-۱-نظریات فقهای امامیه پیرامون اختیارات ولی فقیه……………………………………………….۷۳

۳-۱-۱- شیخ مفید (۳۳۶-۴۱۳ه.ق.)………………………………………………………………………….. ۷۳

۳-۱-۲-شیخ الطّائفه، طوسی(۳۸۵-۴۶۰ ه. ق.) ………………………………………………………… ۷۴

۳-۱-۳-سلّار(…-م ۴۶۳ه. ق.)……………………………………………………………………………………….. ۷۴

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

۳-۱-۴-قطب الدین راوندی(…-م ۵۷۳ه. ق. )…………………………………………………………….. ۷۵

۳-۱-۵-ابن ادریس حلّی (۵۳۴-۵۹۸ه.ق.)………………………………………………………………….. ۷۵

۳-۱-۶-محقق حلّی (۶۰۲-۶۷۶ ه.ق.) ………………………………………………………………………… ۷۷

۳-۱-۷-علّامه حلّی (۶۴۸-۷۲۶ ه.ق.)………………………………………………………………………….. ۷۷

۳-۱-۸- شهید اوّل (۷۳۶-۷۸۶ ه.ق.)………………………………………………………………………….. ۷۷

۳-۱-۹- ابن فهد حلّی (۷۵۷-۸۴۱ ه.ق.)……………………………………………………………………. ۷۸

۳-۱-۱۰- محقق ثانی«کرکی» (م۹۴۰ ه.ق.)………………………………………………………………. ۷۸

۳-۱-۱۱- شهید ثانی (۹۱۱-۹۶۶ ه.ق.)………………………………………………………………………. ۷۹

۳-۱-۱۲- مقدّس اردبیلی (…- م۹۹۳ ه.ق.)………………………………………………………………… ۸۰

۳-۱-۱۳- موسوی عاملی، صاحب مدارک (…- م۱۰۰۹ ه.ق.)…………………………………… ۸۰

۳-۱-۱۴- علّامِه مجلسی (۱۰۳۷-۱۱۱۱ ه.ق.)…………………………………………………………… ۸۰

۳-۱-۱۵- محمّد جواد حسینی، صاحب مفتاح الکرامة(۱۱۶۴-۱۲۲۶ ه.ق.)……………. ۸۱

۳-۱-۱۶- شیخ جعفر کاشف الغطاء( ۱۱۵۴-۱۲۲۸ ه.ق.)…………………………………………. ۸۱

۳-۱-۱۷- ملا احمد نراقی (۱۱۸۵-۱۲۴۵ ه.ق.)………………………………………………………… ۸۱

۳-۱-۱۸- میر فتّاح بن علی حسینی مراغی، صاحب عناوین (…..م۱۲۵۰ه.ق.)………. ۸۲

۳-۱-۱۹- شیخ محمّد حسن نجفی، صاحب جواهر (….-م۱۲۶۶ ه.ق.)……………………. ۸۲

۳-۱-۲۰-  شیخ اعظم، مرتضی انصاری(۱۲۱۴-۱۲۸۱ ه.ق.)……………………………………. ۸۳

۳-۱-۲۱- حاج آقا رضا همدانی (۱۲۵۰-۱۳۲۲ ه.ق.)……………………………………………….. ۸۴

۳-۱-۲۲- سید محمّد بحر العلوم(۱۲۶۱-۱۳۲۶ه.ق.)………………………………………………… ۸۵

۳-۱-۲۳- محقق نائینی (۱۲۷۶-۱۳۵۵ ه.ق.) …………………………………………………………… ۸۵

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

۳-۱-۲۴-‌آیت الله بروجردی (۱۲۹۲-۱۳۸۰ه.ق.)……………………………………………………….. ۸۶

۳-۱-۲۵- امام خمینی (۱۳۲۰-۱۴۰۹ه.ق.)……………………………………………………………….. ۸۶

۳-۲- خلاصه تئوریهای مختلف مربوط به ولایت فقیه و اختیارات آن در میان فقهاء        ۸۶

۳-۲-۱- دیدگاه اول:……………………………………………………………………………………………………… ۸۷

۳-۲-۱-۱- نظریه آیت اله خوئی ره:………………………………………………………………………………۸۷

۳-۲-۱-۲- نظریه آیت اله اراکی:…………………………………………………………………………………. ۸۷

۳-۲-۲- دیدگاه دوم: ولایت انتصابی فقیه با اختیارات محدود …………………………………. ۸۸

۳-۲-۲-۱- نظریه آیت الله سبزواری: …………………………………………………………………………. ۸۸

۳-۲-۳- دیدگاه سوم: ولایت انتخابی فقیه با اختیارات محدود ………………………………… ۸۹

۳-۲-۴-دیدگاه چهارم: ولایت انتصابی فقیه با اختیارات مطلقه ……………………………….. ۹۰

۳-۳-وظایف فقیه جامع الشرایط……………………………………………………………………………………۹۱

۳-۳-۱- وظیفه حفاظت ………………………………………………………………………………………………. ۹۱

۳-۳-۲- وظیفه افتاء……………………………………………………………………………………………………… ۹۲

۳-۳-۳- وظیفه قضاء……………………………………………………………………………………………………… ۹۲

۳-۳-۴- وظیفه ولاء………………………………………………………………………………………………………. ۹۲

۳-۴- اختیارات یا مسئولیت‌های مطلقه فقیه……………………………………………………………… ۹۳

۳-۵- وظایف و اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی………………………………………………….. ۹۶

۳-۵-۱- تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام:           ۹۷

۳-۵-۲- نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام:…………………………………………… ۹۷

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

۳-۵-۳- فرمان همه پرسی:………………………………………………………………………………………….. ۹۸

۳-۵-۴-فرماندهی کل نیروهای مسلح:………………………………………………………………………… ۹۸

۳-۵-۵- اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها:……………………………………………………………… ۹۸

۳-۵-۶- عزل و نصب و قبول استعفا:…………………………………………………………………………… ۹۹

۳-۵-۷- حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه:…………………………………………………. ۹۹

۳-۵-۸-حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست:…………………………………. ۱۰۰

۳-۵-۹- امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم:…………………………………… ۱۰۰

۳-۵-۱۰- عزل رئیس جمهور:……………………………………………………………………………………… ۱۰۰

۳-۵-۱۱- عفو یا تخفیف مجازات محکومین:………………………………………………………………. ۱۰۱

۳-۵-۱۲- تجدید نظر در قانون اساسی ………………………………………………………………………. ۱۰۱

۳-۶- خلاصه مطالب فصل سوم…………………………………………………………………………………… ۱۰۲

‌فصل چهار: شبهات و پاسخ‌ها……………………………………………………………………………….. ۱۱۰۴

۴-۱- تعارض دمکراسی با ولایت فقیه ……………………………………………………………………….. ۱۰۵

۴-۲- معنای مشروعیت و مقبولیت……………………………………………………………………………… ۱۰۶

۴-۲-۱- مقبولیت…………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۶

‌۴-۲-۲- تعاریف‌ مشروعیت…………………………………………………………………………………………… ۱۰۷

۴-۲-۳- رابطه مشروعیت با مقبولیت………………………………………………………………………….. ۱۰۷

۴-۲-۴- انواع مشروعیت……………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸

۴-۴- ‌‌مشروعیت در‌ اندیشه‌ سیاسی‌ اسلام………………………………………………………………….. ۱۰۹

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

۴-۵- نقش مردم در حکومت اسلامی………………………………………………………………………….. ۱۱۱

۴-۶- مشروعیت حکومت فقیه……………………………………………………………………………………… ۱۱۲

۴-۷- خلاصه مطالب فصل چهارم………………………………………………………………………………… ۱۱۳

نتیجه گیری کلی ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۵

منابع………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۸

منابع وماخذ:

۱-قرآن،ترجمه محمد مهدی فولادوند،و ناصر مکارم شیرازی.

۲-نهج البلاغه،ترجمه فیض الاسلام ،محمد دشتی.

۳- آملی،غلام شیخ محمد تقی،تعزیرات بحث استاد الاعظم میرزای نائینی،المکاسب والبیع،قم،موسسه آل بیت،۱۴۰۹ه.ق.

۴- ابن ابی الحدید ،عبدالحمید بن محمد ،شرح نهج البلاغه ،موسسه علمی ،چاپ بیروت ،لبنان،۱۴۱۵ه.ق.

۵- ابن اثیر جزری ،ابوالحسن ،الکامل فی التاریخ ،چاپ اول،بیروت ،دارالفکر،۱۳۹۸ق.

۶- ابن حمزه،عماد الدین ابی جعفر محمد بن علی، الوسیله نیل للفضیله،چاپ اول،قم،کتابخانه مرعشی نجفی،۱۴۰۸ق.

۷- ابن ادریس حلی ،محمد بن احمد ، السرائر ،چاپ دوم،قم،جامعه مدرسین،۱۴۱۰ه.ق.


دانلود فایل

پایان نامه برآورد فرسایش و رسوب حوضه آبخیز لیوار

۱-۱- مقدمه:

برآورد میزان فرسایش و رسوب در حوزه های آبخیز بدون آمار رسوب یکی از مسائل اساسی حوزه ها بوده و استفاده از روشهای تجربی را لازم می نماید.

بطور کلی فرسایش خاک فرآیندی است که طی آن خاک از بستر اصلی خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکانی دیگر حمل می شود. امروزه فرسایش خاک به عنوان خطری جدی برای رفاه و حیات انسانها به شمار می رود. فرسایش خاک نه تنها سبب فقیر شدن خاک و متروک شدن مزارع شده و خسارات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد بلکه با رسوب مواد در آبراهه ها، مخازن و سدها و کاهش ظرفیت آبگیری آنها، زیانهای بی شماری را باعث می شود. آمار و ارقام، شواهد و گزارشات نشان می دهند که در کشور ما، میزان تخریب خاک و هدر رفت آب، مستقیماً در رابطه با دخالتهای ناسنجیده انسان در طبیعت است. این پدیده که ناشی از فعالیتهای بسیار گسترده و غیر عقلایی خیرخواهانه، اما بدون دوراندیشی در جهت افزایش سطح زمینهای کشاورزی (به قیمت جنگلها و مراتع)، احداث جاده های خاکی روستایی، بهره برداری غیر فنی از معادن سطحی و نیز افزایش بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی همچون مراتع و جنگلها می باشد، چون در قالب برنامه های علمی دراز مدت نبوده و بدون توجه به اثرات زیست محیطی آنها انجام گردیده، در طی زمان نتایج مخرب خود را بیش از پیش نشان می دهد. از طرف دیگر با افزایش جمعیت نیاز به تولید مواد غذایی بیشتر می گردد که مستقیماً به دو عامل آب و خاک وابسته است. بدین جهت حفاظت از آب، خاک و مبارزه با فرسایش لازم و ضروری است. عملیات حفاظت از آب و خاک از قرن ها پیش در بین جوامع بشری به صورت ابتدائی معمول بوده و پیشرفت و گسترش عملیات حفاظت از آب و خاک در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. هر چند که هنوز هم در کنترل و کاهش فرسایش خاک، اقدامات بسیاری باید انجام گیرد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                صفحه

فصل اول:کلیات

۱-۱- مقدمه

۲-۲- بیان مسئله

۱-۳- ضرورت انجام تحقیق و اهداف مطالعه :

۱-۴- روش کار و محل اجرا :

۱-۵- روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات :

فصل دوّم: فرسایش خاک و عوامل موثر در فرسایش آن

۲-۱- تعریف فرسایش

۲-۲- انواع فرسایش

۲-۲-۱- فرسایش بادی

۲-۳- مراحل مختلف فرسایش:

۲-۶- عوامل مؤثر در فرسایش آبی

۲-۶-۱- نقش باران در فرسایش خاک

۲-۶-۲- درشتی قطران باران

۲-۶-۱-توزیع زمانی باران

۲-۷- نقش تگرگ در فرسایش خاک

۲-۸- نقش برف در فرسایش خاک:

۲-۹- نقش یخبندان در فرسایش خاک:

۲-۱۰-  نقش باد در فرسایش خاک:

۲-۱۱- ساختمان پراکنده:

۲-۱۲- ساختمان تجمعی:

۲-۱۳- نقش کلوئیدهای خاک در فرسایش خاک:

۲-۱۳-۱- ناهمواری ها:

۲-۱۳-۱- ۱- شیب

۲-۱۳-۱- ۲- جهت

۲-۱۳-۱- ۳-  اثر شیب و جنس زمین:

۲-۱۴- نقش پوشش گیاهی

فصل سوم:وانواع فرسایش آبی

۱-۱- انواع فرسایش آبی

۲-۱- فرسایش بارانی

۳-۳- فرسایش ورقه­ای:

۳-۴- فرسایش بین شیاری:

۳-۵- فرسایش شیاری:

۳-۶- فرسایش خندقی:

۳-۷- فرسایش سیلابی

۳-۸- فرسایش بدلند:

۳-۹- فرسایش کناره­ای

۳-۱۰- افزایش توده­ای

۳-۱۱- عوامل اصلی در بروز حرکت های توده­ای

۳-۱۲- انواع مختلف حرکت های توده­ای

۳-۱۲-۱- ریزش خاک

۳-۱۲-۲- ریزش خاک

 ۳-۱۲-۲- ۱- لغزش خاک:

۳-۱۲-۲- ۲-  سیلان خاک:

۴-۱- مبارزه مستقیم با فرسایش:

۴-۲- عملیات ساختمانی مبارزه با فرسایش

۴-۳-تراس بندی (سکوبندی):

۴-۴- اهداف سکوبندی:

۴-۴-۱- بانکت بندی

۴-۴-۲- اهداف بانکت بندی:

۱۴-۴-۳- طبقه بندی بانکت ها:

۴-۴-۴- بانکت های شیب دار:

۴-۴-۵- بانکت های منقطع:

-۵- کنتور و فارو:

۴-۶- پی تینگ (چاله و چوله کردن):

۴-۶-۱- نکات قابل قبول در انجام عملیات پی تینگ:

۴-۷- بندهای خشکه چین:

۴-۸- فواید ساختن بندهای خشکه چین:

۴-۸-۱- کم کردن سرعت سیلاب

۴-۸-۲- بندهای سنگی ملاتی:

۴-۹- اهداف بندهای سنگی ملاتی:

۴-۱۰- بندهای گابیونی:

۴-۱۱- اهداف بندهای گابیونی

۴-۱۲- بندهای چپری و چوبی

۴-۵- دیواره سازی و اصلاح حاشیه رودخانه:

۴-۶- مبارزه غیر مستقیم با فرسایش (عملیات بیولوژیکی):

۴-۷- نقش پوشش گیاهی در حفاظت خاک:

۴-۸- بذر کاری

۴-۹- کودپاشی

۴-۱۰- بوته کاری

۴-۱۱- اجرای سیستم های چرایی و قرق:

۴-۱۲- جنگل کاری:

فصل پنجم: مدل PSIAC و MPSIAC برآورد فرسایش و رسوب

۵-۱-        شرح عوامل نه گانه روش PSIAC و MPSIAC

5-2- فاکتور خاک

۵-۳- فاکتور آب و هوا

۵- ۵- فاکتور پستی و بلندی

۶-۶- عامل پوشش زمین

۵-۹-  فاکتور فرسایش آبراهه­ای (رودخانه­ای) و انتقال رسوب

فصل ششم: شرایط و موقعیت جغرافیایی

۶-۱- موقعیت و شرایط جغرافیایی

۶-۲- محاسبه عوامل نه گانه روش MPSIAC

6-2-1- عامل زمین شناسی سطحی

۶-۲-۱-۱- شناخت Surface Geology

6-3- برآورد تولید رسوب

۲-۶ فاکتور خاک (Soil) :

6-3- فاکتور آب و هوا (Climate) :

6-4- فاکتور توپوگرافی (Topography)

6-5-  فاکتور پوشش زمین (Ground Cover) :

6-6- فاکتور نحوه استفاده از اراضی (Land Use) :

6-7- وضعیت فرسایش سطحی حوضه:

۵-۹- فاکتور فرسایش رودخانه­ای:

۸-۱۴- تدقیق رابطه بین میزان رسوب دهی با فرسایش خاک (SDR) و عوامل موثر بر آن:

۶-۱۰-  برآورد رسوب دهی تیپ های فرسایش و طبقه بندی شدت رسوب دهی و فرسایش زیر حوضه ها:

۱۰-۱-۱- کلاس های رسوب دهی و فرسایش حوضه آبخیز لیوار:

فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهادات

۷-۱- نتیجه گیری

۷-۲- پیشنهادات :

فهرست منابع مورد استفاده در پایان نامه :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول (۱-۲) سرعت سقوط دانه های تگرگ

تصویر (۱-۳)نمونه ای از فرسایش سطحی

۲-۳-نمونه ای از فرسایش شیاری

تصویر۳-۳- نمونه ای از فرسایش خندقی

تصویر (۲-۳) نمونه ای از فرسایش کناره ای

جدول (۱-۵) عوامل مؤثر در فرسایش خاک و تولید رسوب با نمرات مربوط به روش PSIAC

جدول (۲-۵) تعیین امتیاز عامل زمین شناسی در تولید رسوب

جدول (۳-۵) نحوه تعیین امتیاز عامل خاک در تولید رسوب

جدول (۴-۵) تعیین امتیاز آب و هوا در تولید رسوب به روش PSIAC

جدول (۵-۵) تعیین فاکتور رواناب در تولید رسوب

جدول (۶-۵) تعیین فاکتور پستی و بلندی در فرسایش خاک و تولید رسوب

جدول (۷-۵) تعیین امتیاز فاکتور پوشش زمین در روش پسیاک

جدول (۸-۵) تعیین امتیاز عامل کاربری اراضی در تولید رسوب

جدول (۹-۵) تعیین امتیاز وضعیت فعلی فرسایش در تولید رسوب

جدول (۱۰-۵) تعیین فاکتور فرسایش رودخانه­ای (آبراهه­ای) در تولید رسوب

جدول (۱۱-۵) تعیین میزان تولید رسوب سالانه و کلاس فرسایش خاک در روش PSIAC

جدول (۱۰-۵) تعیین فاکتور فرسایش رودخانه­ای (آبراهه­ای) در تولید رسوب

جدول شماره ۱: قابلیت فرسایش پذیری هر یک از سازندهای زمین شناسی حوضه

جدول شماره (۳): شاخص فرسایش پذیری و فاکتور زمین شناسی حوضه

جدول شماره ۴: مساحت و ضریب فرسایش پذیری هر یک از اجزاء واحدهای اراضی

جدول شماره ۵: مساحت اجزاء واحدهای اراضی حوضه لیوار به تفکیک زیر حوضه (برحسب هکتار)

جدول شماره ۶: میانگین وزنی ضریب فرسایش پذیری خاک (K) و تعیین امتیاز فاکتور خاک در هر

زیر حوضه

جدول شماره ۷: محاسبه امتیاز فاکتور رواناب

جدول شماره ۸: محاسبه امتیاز فاکتور توپوگرافی

جدول شماره ۹: محاسبه امتیاز فاکتور پوشش سطح زمین

جدول شماره ۱۰: محاسبه امتیاز فاکتور نحوه استفاده از اراضی حوضه

جدول شماره ۱۰: تعیین امتیاز فاکتور سطحی خاک (S.S.F)

جدول شماره ۱۱: محاسبه امتیاز فاکتورهای سطحی خاک به روش B.L.M

جدول شماره ۱۳: محاسبه امتیاز فاکتور فرسایش رودخانه­ای

جدول شماره ۱۴: امتیاز عوامل ۹ گانه مدل MPSIAC در حوضه لیوار

جدول شماره ۱۵: نتایج محاسبات رسوب ویژه و کل در زیر حوضه ها در روش MPSIAC

جدول شماره ۱۶: نتایج SDR ، فرسایش ویژه و کل در زیر حوضه ها در روش MPSIAC

جدول شماره ۱۷: تعیین میزان تولید رسوب سالیانه و کلاس فرسایش خاک در روش MPSIAC

جدول شماره ۱۸: تعیین کلاس های رسوب دهی و شدت فرسایش حوضه

فهرست منابع مورد استفاده در پایان نامه :

( کتاب ، نام خانوادگی ، نام ، سال نشر ، عنوان کتاب ، مترجم ، محل انتشار ، جلد )

( مقاله : نام خانوادگی ، نام ، عنوان مقاله ، عنوان نشریه ، سال ، دوره ، شماره صفحه )

۱- رفاهی ، حسنقلی ۱۳۸۲ ، فرسایش آبی و کنترل ، دانشگاه تهران .

۲- ضیائی ، حجت اله ۱۳۸۶ ، اصول مهندسی آبخیزداری .

۳- مدنی ، حسن شفعی ۱۳۸۵ ، زمین شناسی عمومی .

۴- فورمن ، هادیسون ، ترجمه حسین قادری

۵- مرکز تحقیقات و اداره مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجانشرقی .

دانلود فایل

دانلود پایان نامه اعجاز نظم و موسیقی قرآن

چکیده:

قرآن کریم حقیقتی واحد است که از سوی خداوند و از راه وحی بر قلب پاک خاتم پیامبران فرود آمده و مردم را فراخوانده تا بسوی آنچه آنان را حیات می بخشد گام بردارند و روان و جان خود را از آن سیراب گردانند.

یکی از جنبه های اعجازی قرآن موسیقی قرآن توجه به ابعاد گوناگون آن است و از آنجا که خداوند متعال حقایق غیبی را لباس(بیان) پوشانیده و همه آن ها را در قالب «لسان» در دسترس عارف و عامی قرار داده است. انسان ها باید با عمق و بصیرتی افزون به شناخت حقایق و ویژگی قرآن بپردازند.تحقیق حاضر که با موضوع اعجاز نظم و موسیقی قرآن جمع آوری شده شامل چهار فصل می باشد. که در فصل اول به کلیات تحقیق اعم از تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت تحقیق، پیشینه موضوع، سوالها، فرضیه ها، روش تحقیق و زمانبندی مراحل تحقیق و محدودیتها و مشکلات پرداخته شده است. فصل دوم نظماهنگ قرآن است که شامل مفهوم نظماهنگ ، نظماهنگ  واژگانی قرآن و بررسی نظماهنگ درونی و بیرونی قرآن  و انواع تناسب های آهنگین در قرآن می باشد.

فصل سوم بحث پیرامون اعجاز بیانی قرآن است که به مسائلی از قبیل ابعاد اعجاز، گزینش کلمات، سبک و شیوه بیان، نظماهنگ قرآن و وحدت موضوعی پرداخته شده است و نکته ها و ظرافت های مختلفی که در قرآن وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم که درآمدی بر موسیقای قرآنی است به بررسی موسیقی قرآن از دیدگاه حکمت و عرفان، موسیقی قرآن و فطرت انسانی ، موسیقی برخاسته از حروف و ترکیبات و  ساختار جملات و موسیقی درمانی قرآن پرداخته شده است. امیدوارم این تحقیق بتواند کمکی باشد در جهت تدبر و تامل درآیات قرآنی و گامی موثر در جهت انس و الفت با قرآن و تقرب به درگاه الهی باشد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                               صفحه

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول:  کلیات………………………………………………………………………………………….. ۲

تعریف و تبین موضوع……………………………………………………………………………………………………………………. ۳

ضرورت و اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… ۴

پیشینه موضوع ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۴

فرضیه ها و سوالات اصلی و فرعی ……………………………………………………………………………………………… ۵

روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶

زمان بندی مراحل انجام تحقیق……………………………………………………………………………………………………. ۶

محدودیت ها و مشکلات ………………………………………………………………………………………………………………. ۷

فصل دوم:  نظماهنگ قرآن…………………………………………………………………………….. ۸

۲-۱ . مفهوم نظماهنگ ………………………………………………………………………………………………………………… ۹

۲-۲٫ نظم آهنگ واژگانى قرآن……………………………………………………………………………………………………… ۱۱

۲-۳٫بررسی نظم آهنگ درونی و بیرونی قرآن …………………………………………………………………………… ۱۷

۲-۴٫٫ انواع تناسب‏هاى آهنگین (نظماهنگ) در قرآن کریم …………………………………………………….. ۱۹

فصل سوم : اعجاز بیانی قرآنی…………………………………………………………………………. ۳۳

۳-۱  ابعاد اعجاز  قرآن ………………………………………………………………………………………………………………… ۳۴

۳-۲٫ گزینش کلمات …………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۴

۳-۳٫ سبک و شیوه بیان………………………………………………………………………………………………………………… ۳۶

۳-۴٫  نظم آهنگ قرآن…………………………………………………………………………………………………………………. ۳۷

۳-۵٫ وحدت موضوعی یا تناسب معنوی آیات…………………………………………………………………………….. ۵۲

۳-۶٫ نکته ها و ظرافت ها……………………………………………………………………………………………………………… ۵۴

فصل چهارم:درآمدی بر موسیقای قرآنی…………………………………………………………… ۵۷

۴-۱٫ موسیقی قرآن‌ از دیدگاه‌ حکمت‌وعرفان‌……………………………………………………………………………… ۵۹

۴-۲٫ موسیقی  قرآن و فطرت انسانى…………………………………………………………………………………………… ۶۸

۴-۳٫ موسیقی برخاسته از حروف، ترکیبات و ساختار جملات………………………………………………….. ۷۱

۴-۴٫ موسیقی درمانی قرآن …………………………………………………………………………………………………………. ۷۴

نتیجه گیری نهایی ………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۹

منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۰

منابع و مآخذ

  • قرآن
  • نهج البلاغه
  1. آراسته حسین جوان ، درسنامه علوم قرآنی، دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، موسسه بوستان، کتاب ۱۳۸۵
  2. ابراهیم انیس، آوا شناسی زبان عربی، ترجمه ابوالفضل علاّمی، صفر سفید‌رو/۶۷، ۶۸، انتشارات اسوه، ۱۳۷۴٫
  3.  اقرام البستان، فؤاد، فرهنگ جدید عربی به فارسی ( ترجمه المنجد الطلاب) ترجمه محمد بندر ریگی حرّ چاپ دوم ۱۳۷۹
  4. امام خمینی، روح الله، سر الصلوات، چهارم، موسسه تنظیم و نشر آثار امام، ۱۳۷۵٫
  5. انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، ج ۲-۳ انتشارات سخن، شماره ۱۳۸۵
  6. باطنی، محمدرضا، مسائل زبان شناشی/ ۵۱-۵۹ انتشارات آگاه، تهران، ۱۳۵۵
  7. جوادی‌ آملی، تفسیر موضوعی، مبادی‌ اخلاق‌ در قرآن، قم، اسرأ،

دانلود پروژه آشنایی با کارخانه تبریز کف

مقدمه :

آگاهی و درک ما از محیط طبیعی، اجتماعی و اقتصادی زیر بنای سازمان ها و جوامع جدید را تشکیل میدهد و اهمیت خاصی دارد. این یک واقعیت است که نتایج پژوهش ها در ایجاد این آگاهی تاثیرات شگفت آوری بر جای گذارده اند. اکنون همه به اهممیت ویژگی های علمی و فناوری و پژوهش درباره انسان و ارتباط آنها واقف اند؛ لذا درک چگونگی تولید علم و کاربرد ان همچنین توانایی شرکت در آنها مهارتی اساسی بریا مدیران امروزی است و در آموزش مدیریت اهمیت دارد. نکته مهمی که در این زمینه باید بدان توجه کرد عبارت است از درک علم و پژوهش علمی که لازمه آن دانستن زبان و رویکرد علمی است. حداقل به طور نسبی باید ضمن درک زبان پژوهشگر از زبان علم و رویکرد علمی در حل مسئله درک در شی بیابیم.

فهرست مطالب

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول(کلیات)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲

بیان مسئله پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴

تحقیقات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵

تحقیقات علمی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵

روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶

روش آزمایشی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶

روش مشاهده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶

خلاصه: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۷

فصل دوم (ادبیات)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸

آشنایی با سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹

فصل سوم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰

مقدمه آماده سازی مواد اولیه………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰

مرحله سایش و تهیه دوغاب بدنه……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲

انواع آسیاب…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲

فرآیند تهیه دوغاب………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳

تهیه پودر(گرانول سازی)……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴

مزایا و معایب روش اسپری درایر…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶

مفهوم و اصول پرس ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹

خشک کردن…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵

آماده سازی لعاب، انگوب و رنگ چاپ………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۸

سیستم های اعمال کننده ی انگوب و لعاب………………………………………………………………………………………………………. ۳۱

چاپ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۴

پخت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۷

انواع کوره ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۷

بسته بندی و انبار……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۰

فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۵

تجزیه و تحلیل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۵

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۷

دانلود فایل

پایان نامه اشتغال زنان رویکردها و پیامدها در اسلام

چکیده پایان نامه

زندگی در کشوری که در حال گذار به سوی توسعه یافتگی است .اقتضائاتی دارد که هر کدام به نوبه خود می تواند سئوالاتی فراوانی در ذهن هر مسلمانی ایجاد کند .یکی از این موارد مسئله تشبه به کفار است که سالهاست معرکه آراءکارشناسان امر قرارگرفته است و با سرعت گرفتن روند تغییرات در مصادیق فرهنگ عمومی ،اهمیت بررسی کار شناسانه آن روز به روز آشکار تر میشود به منظور پاسخ به بعضی از مسائل با بیان کلیاتی به جستجوی گسترده ای در متون دینی اعم از قرآن کریم ونهج البلاغه و روایات ائمه اطهار(ع)ومتون فقهی علمای اسلام و بررسی مستندات و نظرات ایشان پرداخت. عنوان تشبه به به کفاراز همین مراحل ابتدائی فقه اسلامی کم و بیش ذهن فقها رابه خود مشغول کرده دراین راستا مبانی حکم فقهی تشبه به کفار،با توجه به متفاوت بودن منابع فقهی احکام دینی،در سه بعد آیات قرآن کریم روایات اهل بیت (ع)وقواعد فقهی به طور جداگانه و با توجه به دیدگاه مفسران وفقها مورد بررسی قرار گرفته است پس از بررسی ادله کلی وجزئی موجودازدریچه تشبه به کفار در عبادت ،آرایش لباس وآدابل در رسوم ،پیرامون مساله وپس از تجزیه و تحلیل به این نتیجه میتوان رسید

۱_شبه به کفار و پیروی از آنان در صورتی که انگیزه آن داخل شدن در هیات کفار وخارج شدن از هیات مسلمین باشد حرام است

۲_آن چیزی که ممنوع است کاری است که به تبعیت فکری از کفار منتهی شود اما کاری که چنین نیست ،مانند انتخاب احسن از بین دست آوردهای کفار در زمینه های مختلف زندگی بشری از قبیل انواع ماشینها وهواپیماها وبدون اینکه به تبعیت فکری از آنان منتهی شود چه بسا نه تنها مشمول نواهی مزبور نشده بلکه به حکومت اسلامی لازم است که امور را طوری برنامه ریزی کند که مسلمانان ضعیف ونیازمند به کفار نشوند

   ۳-اگر شخصی توجه داشته باشد که این عمل به معنای عدول از اسلام است ارتکاب آن موجب ارتداد است واگر متوجه این نکته نباشد بلکه فقط به انگیزه همرنگ شدن با کفار در امور خود از آنان پیروی کند این کار گناهی بزرگ وجهلی سترگ محسوب می شود

فهرست مطالب

چکیده پایان نامه ۵

فصل اول: کلیات ۷

مقدمه ۸

الف)سوالات اصلی و ف رعی تحقیق ۱۰

ب) بیان مساله ۱۰

ج) سوابق تحقیق ۱۲

اهداف تحقیق۱۸

اهداف کاربردی ۱۸

شیوه و روش تحقیق ۱۹

ابزار گردآوری ۱۹

فصل دوم: تعاریف ۲۰

فصل سوم: بررسی آیات در مورد تشبه به کفار

فصل چهارم: روایات ناهی از تشبه به کفار ۶۱

فصل پنجم: بررسی روایات و قاعده فقهی ۶۸

جمع بندی ۹۸

نتیتجه گیری ۱۰۱

فهرست منابع ۱۰۳

فهرست منابع

قرآن کریم

منابع عربی

  1. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج ۱، قم، انتشارات الاحیاء
  2. ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۱ و ۱۴، قم انتشارات ادب حوزه
  3. امین بانوی مجتهده ایرانی، مخزن العرفان ج ۳، اصفهان انتشارات نشاط بی تا
  4. انوری حسن، فرهنگ بزرگ سخن تهران سخن ۱۳۸۱
  5. بابایی احمدعلی، برگزیده تفسیر نمونه تهران دارالکتب الاسلامیه ۱۳۶۲
  6. بحرالعلوم، سید محمد بلغة الفقیه، باب چهارم ج ۲، تهران انتشارات مکتبه الصادق
  7. تبریزی، جواد، صراط النجاة ج ۲، قم، دارالاعتصام ۱۴۱۷

دانلود فایل