بررسی رابطه بین تیپ‌های شخصیتی مدیران و اثربخشی آنان از دیدگاه ذی نفعان در ناحیه ۵ مشهد

چکیده:

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین تیپهای شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس ابتدایی ناحیه ۵ مشهد انجام گرفت. فرضیه اصلی این پژوهش این است که بین تیپهای شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد. جامعه آماری این تحقیق مدیران می‌باشند که گروه مورد بررسی ۱۰۴ نفر می‌باشند که از میان آنها ۴۰ نفر به عنوان نمونه برگزیده شدند حجم نمونه برای گروه ذی نفعان ۱۲۰ نفر می‌باشد که هر دو نمونه به شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده بوسیله را یا نه انتخاب شدند ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش ۲ پرسش نامه به شرح زیر می‌باشد.

۱-   پرسشنامه تیپ شخصیتی مایرز- بریگز که پرسشنامه هنجار شده است و برای تعیین تیپ شخصیتی توسط مدیران پاسخ داده شده است.

۲-  پرسشنامه اثر بخشی مدیر که توسط محققین ساخته شده و توسط اساتید مدیریت اجرا و تایید گردیده است که این پرسشنامه توسط گروه ذینفعان (معلمین، انجمن اولیاء، مربیان و دانش آموزان) پاسخ داده شد.

روش تحقیق در این بررسی همبستگی است و برای آزمون فرضیه اصلی از آزمون جداول توافقی استفاده شده است برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار (SPSS) استفاده شده است، نتایج بدست آمده عبارتند از:

۱-   بین تیپ شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد.

۲-   مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ESTJ” هستند از اثر بخشی بالایی برخوردارند.

۳-   مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ISTJ” هستند از اثر بخشی بالایی برخوردار هستند.

۴-   مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “”ESTP هستند از اثر بخشی متوسط برخورداند.

۵-   مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ISTP” هستند از اثر بخشی پایین برخورداند.

نتایج بدست آمده گویای این مطلب است که مدیرانی که تیپهای خاصی شخصیتی داشته باشند اثر بخشی بیشتری دارند.

                                                         فهرست مطالب:

فصل اول.. ۱

۱-۱ مقدمه. ۲

۱-۲- بیان مسئله. ۴

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش…. ۸

۱-۴- اهداف پژوهش…. ۱۰

۱-۵- فرضیه‌های پژوهش…. ۱۰

۱-۶- متغیرها و تعاریف آنها. ۱۱

۱-۶-۱ تعاریف نظری متغیرها. ۱۱

۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی متغیرها. ۱۲

۱-۷- تعاریف اصطلاحات… ۱۳

فصل دوم: پیشینه تحقیق.. ۱۵

۲-۱ شخصیت… ۱۶

۲-۲ تعاریف شخصیت… ۱۶

۲-۳ حوزه‌های شخصیت… ۱۸

۲-۳-۱ ساختار ۱۹

۲-۳-۲ فرآیند. ۱۹

۲-۳-۳ رشد و نمو. ۲۰

۲-۳-۴ آسیب شناسی روانی و تغییر رفتار ۲۲

۲-۴  مضامین عمده در نظریه شخصیت… ۲۲

۲-۴-۱ وحدت رفتار و مفهوم خویشتن.. ۲۴

۲-۴-۲ سطوح مختلف آگاهی و مفهوم ناهشیار ۲۵

۲-۴-۳  رابطه بین شناخت، عواطف و رفتار مشهود. ۲۶

۲-۴-۴  اثرات گذشته، حال و آینده بر رفتار ۲۶

۲-۵ نظریه‌های شخصیت… ۲۷

۲-۵-۱ نظریه روان کاوی در شخصیت… ۲۷

۲-۵-۲ زیگموند فروید ۲۷

۲-۵-۳ نظریه روان پویشی فروید(روانکاوی در شخصیت): ۲۹

۲-۵-۴ سطوح شخیت: هشیار۳، نیمه هشیار۲ و ناهشیار ۲۹

۲-۵-۵ ساختار شخصیت: نهاد، من و فرامن.. ۳۰

۲-۶ نظریه نوروان کاوی.. ۳۳

۲-۶-۱  کار گوستاو یونگ ۳۳

۲-۶-۲ نکات برجسته ی نظریات یونگ… ۳۶

۲-۷ روان شناسی فردی.. ۳۶

۲-۷-۱ آلفرد آدلر. ۳۶

۲-۷-۲ بررسی نظریات آدلر. ۳۷

۲-۸ نظریه اختلالات شخصیتی.. ۳۹

۲-۸-۱ کارن هورنای.. ۳۹

۲-۸-۲ بررسی نظریات هورنای.. ۴۰

۲-۹ نظریه روان پزشکی بین فردی.. ۴۱

۲-۹-۱  هری استاک سالیوان.. ۴۱

۲-۹-۲ بررسی نظریات سالیوان.. ۴۲

۲-۱۰     تظریه پدیدار شناختی (فرد- محور) ۴۳

۲-۱۰-۱ کارل راجرز…………………………………… ۴۳

۲-۱۰-۲ بررسی نظریات و کارهای راجرز ۴۴

۲-۱۰-۳ تشکیل رویکرد پدیدار شناختی راجرز ۴۵

۲-۱۰-۴ ساختار شخصیت از دیدگاه راجرز ۴۶

۲-۱۱     نیازهای زیستی و روانی در پیدایی شخصیت… ۴۷

۲-۱۱-۱آبرا…………………………………… ۴۷

۲-۱۲     نظریه رویکرد صفات در شخصیت… ۴۸

۲-۱۲-۱گوردون آلپورت………………… ۴۸

۲-۱۲-۲ بررسی نظریات آلپورت… ۴۹

۲-۱۳ نظریه چندبعدی شخصیت… ۵۱

۲-۱۳-۱هانس ج آی سنک………… ۵۱

۲-۱۳-۲بررسی نظریات آیسنک……… ۵۲

۲-۱۳-۳ ابعاد اساسی شخصیت… ۵۳

۲-۱۴    نظرریه رویکرد تحلیلی عاملی صفات… ۵۴

۲-۱۴-۱ریموند کوته………. ۵۴

۲-۱۴-۲ بررسی نظریات کتل در شخصیت… ۵۴

۲-۱۵    نظریات رابطه شغل و شخصیت… ۵۶

۲-۱۵-۲ شخصیت نوع A.. 59

2-15-3 شخصیت نوع B.. 60

2-16 بررسی چند خصوصیت شخصیتی در شغل.. ۶۲

۲-۱۶-۱ اثر کانون کنترل.. ۶۲

۲-۱۶-۲ ماکیاول گرایی ۶۳

۲-۱۶-۳ مناعت طبع یا عزت نفس. ۶۵

۲-۱۶-۴ سازگاری با موقعیت… ۶۶

۲-۱۶-۵خطر پذیری………. ۶۷

۲-۱۷ شخصیت از دیدگاه اسلام و قرآن.. ۶۸

۲-۱۷-۱  شخصیت در قرآن.. ۶۹

۲-۱۸ تیپ شناسی.. ۷۱

۲-۱۹ نظریه‌های تیپ شناسی.. ۷۳

۲-۱۹-۱ زندگینامه. ۷۳

۲-۱۹-۲نظریات رورشاخ در سنجش شخصیت……….. ۷۴

۲-۱۹-۳ تیپ شناسی در تست رورشاخ.. ۷۵

۲-۲۰    ظریه ساخت بدن و خلق وخوی.. ۷۶

۲-۲۱ نظریه شلدن (ریخت شناسی) ۷۸

۲-۲۲ نظریه تیپ گال و جمجمه شناسی روانی: ۷۹

۲-۲۳ تیپ‌شناسی یونگی.. ۷۹

۲-۲۳-۱ اساس درک واقعی ذهنی از نظر یونگ… ۷۹

۲-۲۳-۲ کارکردهای غیر عقلانی.. ۸۰

۲-۲۳-۳ کارکردهای عقلانی.. ۸۰

۲-۲۳-۴ روابط کارکردی.. ۸۱

۲-۲۳-۵ انواع کارکرد. ۸۲

۲-۲۳-۶ تیپ‌های روان‌شناختی یونگ… ۸۴

۲-۲۳-۷ توصیف تیپ‌های شانزده‌گانه. ۸۵

۲-۲۳-۸ اهمیت شناخت تیپ‌های روانشناختی.. ۹۰

۲-۲۳-۹ نقد تیپ شناسایی یونگی.. ۹۱

۲-۲۴ اثر بخشی ۹۳

۲-۲۵ شاخصهای اثربخشی از دیدگاههای مختلف… ۹۴

۲-۲۵-۱ کمرون و ویتون: ۹۴

۲-۲۵-۲ سی‌شور: ۹۵

۲-۲۵-۳ آرجریس: ۹۵

۲-۲۵-۴ پیترز وواترمن: ۹۵

۲-۲۵-۵ مالفورد: ۹۶

۲-۲۵-۶ بس و هرسی – بلانچارد. ۹۷

۲-۲۵-۷ هوی و میکسل و چستر بارنارد. ۹۷

۲-۲۵-۸ کالدول و اسپینکس…. ۹۷

۲-۲۵-۹ لوتانز و همکارانش…. ۹۷

۲-۲۵-۱۰ دیدگاه راجرز و همکاران: ۹۸

۲-۲۵-۱۱مطالعات بسکر و چیرنز: ۹۹

۲-۲۵- ۱۲ مدل پارسونز: ۹۹

۲-۲۶مقایسه ی دیدگاههای ارزشیابی اثر بخشی سازمانی.. ۱۰۰

۲-۲۷ نظریات جدید در اثربخشی.. ۱۰۱

۲-۲۷-۱ مطالعات رابرت واترمن وتام پترز ۱۰۱

۲-۲۸  مدلهای ارزیابی اثربخشی.. ۱۰۲

۱- مدل هدف منطقی: که سازمان را در رسیدن به اهدافش کاملا ارزیابی می کند. ۱۰۲

۲-۲۹ نظریه ریچارد ال دفت… ۱۰۴

۲-۲۹-۱ روش مبتنی بر تامین هدف… ۱۰۴

۲-۲۹-۲ روش مبتنی بر تامین منابع.. ۱۰۵

۲-۲۹-۳ روش مبتنی بر فرآیند درونی.. ۱۰۶

۲-۲۹-۴ روش مبتنی بر تامین رضایت گروه‌های ذی نفع.. ۱۰۸

۲-۳۰ کارهای دیگران.. ۱۱۰

۲-۳۰-۱ تحقیقات انجام گرفته در مورد تیپ شناسی یونگی.. ۱۱۰

۲-۳۰-۱-۱ تحقیقات خارج از کشور ۱۱۰

۲-۳۰-۱-۲ تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور ۱۱۳

۲-۳۰-۲ اثر بخشی.. ۱۱۸

۲-۳۰-۲-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۱۱۸

۲-۳۰-۲-۲  تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ۱۲۱

۲-۳۱ استنتاج و نتیجه گیری.. ۱۲۶

۲-۳۲   لگوی نظری پژوهش…. ۱۲۸

فصل سوم: توصیف داده ها…….. ۱۲۹

۳-۱ مقدمه. ۱۳۰

۳-۲ روش اجرای پژوهش…. ۱۳۰

۳-۲-۱ برآورد حجم نمونه. ۱۳۱

۳-۳ ابزار گرد آوری داده‌ها. ۱۳۲

۳-۳-۱  تاریخچه و توصیف (MBTI) 133

3-3-2  نمره گذاری پاسخنامه. ۱۳۵

۳-۳-۳ توصیف تیپهای شانزده گانه. ۱۳۶

۳-۵ اعتبار پرسشنامه‌ها. ۱۴۰

۳-۵-۱ اعتبار پرسشنامه شخصیتی، تیپ نمای مایزر – بریگز. ۱۴۱

۳-۵-۲ اعتبار پرسشنامه اثر بخشی: ۱۴۲

۳-۵-۳ اعتبار درونی پرسشنامه. ۱۴۳

۳-۵-۴ اعتبار زمانی.. ۱۴۳

۳-۶ محاسبه روایی: ۱۴۴

۳-۶-۱ محاسبه روایی پرسشنامه شخصیتی مایرزبریگز. ۱۴۴

۳-۶-۲ محاسبه روایی پرسشنامه اثر بخشی: ۱۴۶

۳-۷ روش‌های آماری.. ۱۴۶

۳-۸ ویژگی‌های تحقیق: ۱۴۶

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها……….. ۱۴۷

۴-۱  تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق.. ۱۴۸

۴-۲ توصیف یافته‌های تحقیق.. ۱۴۹

۴-۳  آزمون فرضیات تحقیق.. ۱۶۱

۴-۳-۱ فرضیه فرعی اول.. ۱۶۵

۴-۳-۲ فرضیه فرعی دوم.. ۱۶۶

۴-۳-۳ فرضیه فرعی سوم.. ۱۶۷

۴-۳-۴ فرضیه فرعی چهارم.. ۱۶۸

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری………… ۱۶۹

۵-۱ هدف و مسائله ی پژوهش…. ۱۷۰

۵-۲ نتایج فرضیه اصلی.. ۱۷۰

۵-۳  نتایج مربوط به فرضیه فرعی اول.. ۱۷۲

۵-۴ نتایج مربوط به فرضیه فرعی دوم.. ۱۷۳

۵-۵ نتایج مربوط به فرضیه فرعی سوم.. ۱۷۵

۵-۶ نتایج مربوط به فرضیه فرعی چهارم.. ۱۷۶

۵-۷ نتیجه گیری کلی.. ۱۷۷

۵-۸  محدودیتها: ۱۸۰

۵-۹ پیشنهادات… ۱۸۱

فهرست منابع: ۱۸۲

منابع انگلیسی.. ۱۸۷

پیوست و ضمائم : ۱۸۹


دانلود فایل

پایان نامه اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی بار-اُن در جمعیت دانش آموزی

بیان مسأله

با توجه به اینکه هوش هیجانی بر سلامت حافظه و نیروی عقل، ادراک، معنا بخشی  تجربه ها، داوری صحیح، تصمیم گیری مناسب و رشد روانی- اجتماعی فرد تأثیر چشمگیر میگذارد، لذا افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند قدرت بیشتری برای سازگاری با مسائل جدید روزانه دارند. هم چنین هوش هیجانی بالا با برون گرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر و با توان بودن، هماهنگ کردن احساسات مختلف، شناسایی این احساسات و تأثیر آنها بر مغز و رفتار همبستگی دارد. در مقابل هوش هیجانی پایین با رفتارهای مسئله ساز درونی، سطح پایین همدلی، ناتوانی در تنظیم خلق و خو، افسرده خویی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، انحرافات جنسی، تخریب دارایی، دزدی و پرخاشگری همراه است. ( قمرانی و جعفری، ۱۳۸۳).

بنابراین هوش هیجانی دارای ابعاد و مؤلفه هایی که ممکن است فرهنگ بسته باشد. به عبارتی تحت تأثیر الگوها و باورهای فردی و جمعی گروههای اجتماعی مختلف، معانی و تعابیر مختلفی از آن استنباط شود. به علاوه هر مشاور و روانشناس بالینی باید با روشهای انتخاب، اجرا، تفسیر نتایج آزمون ها آشنا باشد. اگر آزمون بطور صحیح انتخاب، اجرا و تفسیر شود، می تواند به یافتن راه حلی برای مشکل مراجع، کمک کند. در غیر اینصورت نتیجه ای جز اتلاف وقت و گمراهی مشاور در کمک به مراجع نخواهد داشت. (شفیع آبادی، ۱۳۷۰).

­فهرست مطالب

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۴

بیان مسأله……………………………………………………………………………… ۵

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………… ۶

اهداف پژوهش………………………………………………………………………… ۷

– هدف کلی…………………………………………………………………………… ۷

– اهداف جزئی……………………………………………………………………….. ۷

سؤالات پژوهش………………………………………………………………………. ۷

فرضیه های پژوهش………………………………………………………………….. ۸

تعریف متغیر………………………………………………………………………….. ۸

– تعریف نظری……………………………………………………………………….. ۸

– تعریف عملیاتی……………………………………………………………………. ۸

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۱۰

بخش اول: سوابق نظری…………………………………………………………….. ۱۰

تاریخچه طرح هوش هیجانی………………………………………………………. ۱۰

تعاریف هوش هیجانی………………………………………………………………. ۱۳

خصایصی که هوش عاطفی را می سازند………………………………………… ۱۴

گستره هوش هیجانی………………………………………………………………… ۱۵

هوش هیجانی و توانایی شغلی…………………………………………………….. ۱۵

هوش هیجانی و موفقیت زناشویی………………………………………………… ۱۶

هوش هیجانی و اختلال های روانی………………………………………………. ۱۶

هوش هیجانی و حافظه……………………………………………………………… ۱۷

هوش هیجانی و آینده……………………………………………………………….. ۱۷

آموزش و پرورش و افزایش هوش هیجانی…………………………………….. ۱۷

نقش مدرسه در پرورش هوش هیجانی………………………………………….. ۱۹

هوش هیجانی از دیدگاه بار-اُن……………………………………………………. ۲۰

مشخصات هوش هیجانی بار- اُن…………………………………………………. ۲۱

حیطه های پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن………………………………………. ۲۲

نحوه نمره گذاری پرسشنامه……………………………………………………….. ۲۳

معرفی سئوالات مربوط به هر مقیاس…………………………………………….. ۲۴

کلید نمره گذاری آزمون هیجان بهر بار-اُن…………………………………….. ۲۵

ارزیابی پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن………………………………………….. ۲۶

لزوم هنجاریابی پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن……………………………….. ۲۶

بخش دوم: سوابق پژوهشی…………………………………………………………. ۲۷

پژوهش های خارجی………………………………………………………………… ۲۷

پژوهش های داخلی………………………………………………………………….. ۳۳

فصل سوم: روش شناختی تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۴۰

روش تحقیق…………………………………………………………………………… ۴۰

جامعه تحقیق………………………………………………………………………….. ۴۰

نمونه تحقیق…………………………………………………………………………… ۴۰

روش نمونه گیری……………………………………………………………………. ۴۱

ابزار پژوهش………………………………………………………………………….. ۴۱

روش اجرای تحقیق………………………………………………………………….. ۴۲

روش های تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………… ۴۲

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۴۵

۱- ماتریس همبستگی سئوالات آزمون با هم و با نمره کل………………….. ۴۶

۲- ماتریس همبستگی خرده مقیاس ها قبل از تحلیل………………………… ۴۶

۳- محاسبه پایایی کل آزمون………………………………………………………. ۵۱

۴- تحلیل پایایی درونی مقیاس های پرسشنامه هوش هیجانی……………… ۵۲

۵- شاخص های توصیفی خرده مقیاس ها و میانگین کل هوش هیجانی…. ۵۳

۶- ماتریس همبستگی کل خرده مقیاس ها با هم و با نمره کل…………….. ۵۴

۷- تحلیل عوامل به روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس…………. ۵۴

فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………… ۵۵

نتیجه نهایی تحلیل پرسشنامه……………………………………………………… ۵۷

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۵۹

مروری بر تحقیق……………………………………………………………………… ۵۹

بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………….. ۶۰

پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………….. ۶۱

– پیشنهاد به والدین…………………………………………………………………. ۶۱

– پیشنهاد به دانش آموزان………………………………………………………….. ۶۲

– پیشنهاد به معلمان…………………………………………………………………. ۶۲

– پیشنهاد به مسئولین آموزش و پرورش……………………………………….. ۶۲

– پیشنهاد برای تحقیقات آینده……………………………………………………. ۶۳

محدودیت های تحقیق………………………………………………………………. ۶۳

– محدودیت های تحت کنترل پژوهشگر………………………………………… ۶۳

– محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر……………………………………. ۶۴

منابع و مآخذ………………………………………………………………………….. ۶۵

منابع فارسی…………………………………………………………………………… ۶۵

منابع انگلیسی…………………………………………………………………………. ۷۰

منابع اینترنتی…………………………………………………………………………. ۷۱

ضمائم………………………………………………………………………………….. ۷۲

معرفی نامه از دانشگاه……………………………………………………………….

معرفی نامه از آموزش و پرورش…………………………………………………..

نمونه ای از پرسشنامه………………………………………………………………..

نمونه ای از پاسخنامه………………………………………………………………..

جدول ها و نمودارهای تحقیق……………………………………………………..

– ماتریس همبستگی سئوالات آزمون با هم و با نمره کل…………………….

– ماتریس همبستگی خرده مقیاس ها قبل از تحلیل…………………………..

– محاسبه پایایی کل آزمون…………………………………………………………

– تحلیل پایایی درونی مقیاس های پرسشنامه هوش هیجانی………………..

– شاخص های توصیفی خرده مقیاس ها و میانگین کل هوش هیجانی……

– ماتریس همبستگی کل خرده مقیاس ها با هم و با نمره کل……………….

– تحلیل عوامل به روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس……………

– خلاصه مطالعه سموعی ۱۳۸۲……………………………………………………

مقالات انگلیسی……………………………………………………………………….


دانلود فایل

اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی بار-اُن در جمعیت دانش آموزی شهر یزد

بیان مسأله

با توجه به اینکه هوش هیجانی بر سلامت حافظه و نیروی عقل، ادراک، معنا بخشی  تجربه ها، داوری صحیح، تصمیم گیری مناسب و رشد روانی- اجتماعی فرد تأثیر چشمگیر میگذارد، لذا افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند قدرت بیشتری برای سازگاری با مسائل جدید روزانه دارند. هم چنین هوش هیجانی بالا با برون گرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر و با توان بودن، هماهنگ کردن احساسات مختلف، شناسایی این احساسات و تأثیر آنها بر مغز و رفتار همبستگی دارد. در مقابل هوش هیجانی پایین با رفتارهای مسئله ساز درونی، سطح پایین همدلی، ناتوانی در تنظیم خلق و خو، افسرده خویی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، انحرافات جنسی، تخریب دارایی، دزدی و پرخاشگری همراه است. ( قمرانی و جعفری، ۱۳۸۳).

بنابراین هوش هیجانی دارای ابعاد و مؤلفه هایی که ممکن است فرهنگ بسته باشد. به عبارتی تحت تأثیر الگوها و باورهای فردی و جمعی گروههای اجتماعی مختلف، معانی و تعابیر مختلفی از آن استنباط شود. به علاوه هر مشاور و روانشناس بالینی باید با روشهای انتخاب، اجرا، تفسیر نتایج آزمون ها آشنا باشد. اگر آزمون بطور صحیح انتخاب، اجرا و تفسیر شود، می تواند به یافتن راه حلی برای مشکل مراجع، کمک کند. در غیر اینصورت نتیجه ای جز اتلاف وقت و گمراهی مشاور در کمک به مراجع نخواهد داشت. (شفیع آبادی، ۱۳۷۰).

­فهرست مطالب

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۴

بیان مسأله……………………………………………………………………………… ۵

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………… ۶

اهداف پژوهش………………………………………………………………………… ۷

– هدف کلی…………………………………………………………………………… ۷

– اهداف جزئی……………………………………………………………………….. ۷

سؤالات پژوهش………………………………………………………………………. ۷

فرضیه های پژوهش………………………………………………………………….. ۸

تعریف متغیر………………………………………………………………………….. ۸

– تعریف نظری……………………………………………………………………….. ۸

– تعریف عملیاتی……………………………………………………………………. ۸

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۱۰

بخش اول: سوابق نظری…………………………………………………………….. ۱۰

تاریخچه طرح هوش هیجانی………………………………………………………. ۱۰

تعاریف هوش هیجانی………………………………………………………………. ۱۳

خصایصی که هوش عاطفی را می سازند………………………………………… ۱۴

گستره هوش هیجانی………………………………………………………………… ۱۵

هوش هیجانی و توانایی شغلی…………………………………………………….. ۱۵

هوش هیجانی و موفقیت زناشویی………………………………………………… ۱۶

هوش هیجانی و اختلال های روانی………………………………………………. ۱۶

هوش هیجانی و حافظه……………………………………………………………… ۱۷

هوش هیجانی و آینده……………………………………………………………….. ۱۷

آموزش و پرورش و افزایش هوش هیجانی…………………………………….. ۱۷

نقش مدرسه در پرورش هوش هیجانی………………………………………….. ۱۹

هوش هیجانی از دیدگاه بار-اُن……………………………………………………. ۲۰

مشخصات هوش هیجانی بار- اُن…………………………………………………. ۲۱

حیطه های پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن………………………………………. ۲۲

نحوه نمره گذاری پرسشنامه……………………………………………………….. ۲۳

معرفی سئوالات مربوط به هر مقیاس…………………………………………….. ۲۴

کلید نمره گذاری آزمون هیجان بهر بار-اُن…………………………………….. ۲۵

ارزیابی پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن………………………………………….. ۲۶

لزوم هنجاریابی پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن……………………………….. ۲۶

بخش دوم: سوابق پژوهشی…………………………………………………………. ۲۷

پژوهش های خارجی………………………………………………………………… ۲۷

پژوهش های داخلی………………………………………………………………….. ۳۳

فصل سوم: روش شناختی تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۴۰

روش تحقیق…………………………………………………………………………… ۴۰

جامعه تحقیق………………………………………………………………………….. ۴۰

نمونه تحقیق…………………………………………………………………………… ۴۰

روش نمونه گیری……………………………………………………………………. ۴۱

ابزار پژوهش………………………………………………………………………….. ۴۱

روش اجرای تحقیق………………………………………………………………….. ۴۲

روش های تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………… ۴۲

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۴۵

۱- ماتریس همبستگی سئوالات آزمون با هم و با نمره کل………………….. ۴۶

۲- ماتریس همبستگی خرده مقیاس ها قبل از تحلیل………………………… ۴۶

۳- محاسبه پایایی کل آزمون………………………………………………………. ۵۱

۴- تحلیل پایایی درونی مقیاس های پرسشنامه هوش هیجانی……………… ۵۲

۵- شاخص های توصیفی خرده مقیاس ها و میانگین کل هوش هیجانی…. ۵۳

۶- ماتریس همبستگی کل خرده مقیاس ها با هم و با نمره کل…………….. ۵۴

۷- تحلیل عوامل به روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس…………. ۵۴

فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………… ۵۵

نتیجه نهایی تحلیل پرسشنامه……………………………………………………… ۵۷

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه…………………………………………………………………………………… ۵۹

مروری بر تحقیق……………………………………………………………………… ۵۹

بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………….. ۶۰

پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………….. ۶۱

– پیشنهاد به والدین…………………………………………………………………. ۶۱

– پیشنهاد به دانش آموزان………………………………………………………….. ۶۲

– پیشنهاد به معلمان…………………………………………………………………. ۶۲

– پیشنهاد به مسئولین آموزش و پرورش……………………………………….. ۶۲

– پیشنهاد برای تحقیقات آینده……………………………………………………. ۶۳

محدودیت های تحقیق………………………………………………………………. ۶۳

– محدودیت های تحت کنترل پژوهشگر………………………………………… ۶۳

– محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر……………………………………. ۶۴

منابع و مآخذ………………………………………………………………………….. ۶۵

منابع فارسی…………………………………………………………………………… ۶۵

منابع انگلیسی…………………………………………………………………………. ۷۰

منابع اینترنتی…………………………………………………………………………. ۷۱

ضمائم………………………………………………………………………………….. ۷۲

معرفی نامه از دانشگاه……………………………………………………………….

معرفی نامه از آموزش و پرورش…………………………………………………..

نمونه ای از پرسشنامه………………………………………………………………..

نمونه ای از پاسخنامه………………………………………………………………..

جدول ها و نمودارهای تحقیق……………………………………………………..

– ماتریس همبستگی سئوالات آزمون با هم و با نمره کل…………………….

– ماتریس همبستگی خرده مقیاس ها قبل از تحلیل…………………………..

– محاسبه پایایی کل آزمون…………………………………………………………

– تحلیل پایایی درونی مقیاس های پرسشنامه هوش هیجانی………………..

– شاخص های توصیفی خرده مقیاس ها و میانگین کل هوش هیجانی……

– ماتریس همبستگی کل خرده مقیاس ها با هم و با نمره کل……………….

– تحلیل عوامل به روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس……………

– خلاصه مطالعه سموعی ۱۳۸۲……………………………………………………

مقالات انگلیسی……………………………………………………………………….

دانلود فایل

پایان نامه بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس

«چکیده»

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بر روی ۶۴ دانش آموز و ۶۴ معلم انجام گرفته است.

جهت گردآوری داده ها، ۲ عدد پرسشنامه شامل سئوالات محقق ساخته، یکی ویژه دانش آموزان با تعداد ۱۰ سئوال و دیگری ویژه معلم با تعداد ۲۰ سئوال تهیه و اجرا شد، که بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:

اکثر دانش آموزان و معلّمان دوست دارند امتحانات به صورت کتبی برگزار شود زیرا این روش اضطراب دانش آموز را کاهش داده و نمره گذاری برای معلم را راحت تر می کند.

آنها معتقدند که ارزشیابی به شیوه ی کیفی و توصیفی بهتر است و برگزاری روش عملی و شفاهی ارزشیابی با مشکلاتی مواجه است. اکثر معلّمان از وضع موجود ارزشیابی راضی هستند که دلایل متفاوتی را برای آن می توان بیان کرد. ارزشیابی به صورت عملی و شفاهی در تشخیص مشکلات یادگیری فراگیران و رفع ابهامات جزئی آنها می تواند بسیار مؤثر باشد.

فهرست مطالب

عنوان                                                             صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………. ۱

فصل اول : بیان مسئله

 بیان مسئله  ………………………………………………………………………  ۲

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………… ۳

اهمیت و ضرورت………………………………………………………………….. ۴

سوالات پژوهشی ………………………………………………………………….. ۵

فصل دوم : پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………… ۶

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق……………………………………………………………………… ۸

فصل چهارم : یافته های تحقیق

پاسخ به سوالات پژوهشی ………………………………………………………………. ۹

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری و بحث ………………………………………………………………….. ۱۴

پیشنهادات …………………………………………………………………………….. ۱۸

یادداشت ها ……………………………………………………………………………… ۱۹

منابع مورد استفاده ……………………………………………………………………….. ۲۰

پیوست ………………………………………………………………………………….. ۲۱

فهرست جداول

جدول ۱-۴………………………………………………………………………………….. ۹

جدول ۲-۴ ………………………………………………………………………………. ۱۰

جدول ۳-۴…………………………………………………………………………….. ۱۱

جدول ۴-۴ ………………………………………………………………………………. ۱۱

جدول۵-۴…………………………………………………………………………………. ۱۲

جدول ۶-۴…………………………………………………………………………………. ۱۲

دانلود فایل

بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس راهنمایی شهر نیشابور

«چکیده»

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بر روی ۶۴ دانش آموز و ۶۴ معلم انجام گرفته است.

جهت گردآوری داده ها، ۲ عدد پرسشنامه شامل سئوالات محقق ساخته، یکی ویژه دانش آموزان با تعداد ۱۰ سئوال و دیگری ویژه معلم با تعداد ۲۰ سئوال تهیه و اجرا شد، که بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:

اکثر دانش آموزان و معلّمان دوست دارند امتحانات به صورت کتبی برگزار شود زیرا این روش اضطراب دانش آموز را کاهش داده و نمره گذاری برای معلم را راحت تر می کند.

آنها معتقدند که ارزشیابی به شیوه ی کیفی و توصیفی بهتر است و برگزاری روش عملی و شفاهی ارزشیابی با مشکلاتی مواجه است. اکثر معلّمان از وضع موجود ارزشیابی راضی هستند که دلایل متفاوتی را برای آن می توان بیان کرد. ارزشیابی به صورت عملی و شفاهی در تشخیص مشکلات یادگیری فراگیران و رفع ابهامات جزئی آنها می تواند بسیار مؤثر باشد.

فهرست مطالب

عنوان                                                             صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………. ۱

فصل اول : بیان مسئله

 بیان مسئله  ………………………………………………………………………  ۲

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………… ۳

اهمیت و ضرورت………………………………………………………………….. ۴

سوالات پژوهشی ………………………………………………………………….. ۵

فصل دوم : پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………… ۶

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق……………………………………………………………………… ۸

فصل چهارم : یافته های تحقیق

پاسخ به سوالات پژوهشی ………………………………………………………………. ۹

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری و بحث ………………………………………………………………….. ۱۴

پیشنهادات …………………………………………………………………………….. ۱۸

یادداشت ها ……………………………………………………………………………… ۱۹

منابع مورد استفاده ……………………………………………………………………….. ۲۰

پیوست ………………………………………………………………………………….. ۲۱

فهرست جداول

جدول ۱-۴………………………………………………………………………………….. ۹

جدول ۲-۴ ………………………………………………………………………………. ۱۰

جدول ۳-۴…………………………………………………………………………….. ۱۱

جدول ۴-۴ ………………………………………………………………………………. ۱۱

جدول۵-۴…………………………………………………………………………………. ۱۲

جدول ۶-۴…………………………………………………………………………………. ۱۲

دانلود فایل