تاثیر ارتعاشات مکانیکی بر ساختار میکروسکوپی آلومینیوم با توجه به آنالیز ترکیب شیمیایی

چکیده :

اثر لرزش مکانیکی با فرکانس های غیر ثابت وشیب ثابت روی ساختارهای میکرو و خصوصیات مکانیکی آلومینیوم A380  مورد بحث قرار گرفت .پایان بسامد بهترین لرزش و بهسازی های مکانیکی بخاطر لرزش و اندازه گیری کمیت اجزای ساختار میکرو ، هدف تحقیق است . پس ، نمونه های A380 مذاب تحت ۷ بسامد مختلف قرار گرفته است و بدون استفاده از اصلاح کننده آنها ریخته گری می شوند .با داشتن نتایج تجربیات انجام شده ، فرکانس نمونه گیری ریخته گری شده بعنوان بهترین فرکانس با ۷۶/۵۴ درصد با ۶۰ هرتز کاهش فاصله بندی دندریت ، ۱/۷ درصد کاهش در چگالی ، ۴۳% کاهش انبساط بازده ، ۳۵/۵۰ % کاهش در قابلیت کششی و سرانجام ۶/۲۹۱ % در درصد افزایش طول ( کشیدگی ) مطرح شده است . در واقع بکارگیری لرزش نه تنها باعث کاهشی کلی در اندازه ی اجزای ساختار میکرو می شود . بلکه کاهش و انتقال تخلخل را امکان می سازد ، و نبود مذاب های داده شده یک راه تأثیر گذار در میان تشدید پدیده ای بنام feed را فراهم خواهد ساخت .

فهرست  مطالب.. صفحه

فصل اول مقدمه. ۱

مقدمه. ۲

١-١-طبقه بندی آلیاژهای آلومینیوم. ۳

١-١-١-آلیاژهای Al-Si: 3

١-١-۴- مشخصات کلی آلیاژ Al-Cu: 5

١-٢-اولین کاربرد ارتعاشات.. ۵

١-٣-تعریف ارتعاشات.. ۵

١-۴-مقایسه ارتعاشات مکانیکی با ارتعاشات الکترومغناطیس… ۷

١-۵-ارتعاشات التراسونیک… ۷

١-۵-١تاثیر ارتعاشات  التراسونیک بر مورفولوژی Si یوتکتیک… ۸

١-۶-آنالیز ترکیب شیمیایی برخی آلیاژهای آلومینیوم با سیلسیم بالا. ۹

١-۶-١-آلومینیوم       A360 9

1-6-2- کاربردها ۹

۱-۶-۳- خواص مکانیکی.Al360 9

1-6-4- خواص الکتریکی: ۱۰

۱-۶-۵- خواص آلومینیوم. ۱۰

۱-۶-۶- مشخصات ساختاری: ۱۰

۱-۶-۷- مشخصات حجمی : ۱۰

١-۷-آلومینیومA380 11

1-7-1- کاربردها ۱۱

۱-۷-۲-خواص مکانیکی: ۱۱

۱-۷-۳- خواص حرارتی: ۱۲

۱-۷-۴- خواص حرارتی: ۱۲

۱-۷-۵- مشخصات ساختاری: ۱۲

۱-۷-۶- درجه حرارت اجرای آنیل: ۱۲

۱-۷-۷- درجه حرارت تنش‌زدایی: ۱۲

۱-۷-۸-  مشخصات حجمی: ۱۲

۱-۷-۹- خواص الکتریکی: ۱۳

١-۸-آلومینیوم         A383. 13

1-8-1- کاربردها ۱۳

۱-۸-۲- خواص مکانیکی: ۱۳

۱-۸-۳- خواص حرارتی: ۱۴

۱-۸-۴- مشخصات ساختاری: ۱۴

١-۸-۵- آلومینیوم             A390 15

1-8-6-کاربردها ۱۵

۱-۸-۷-خواص حرارتی: ۱۵

۱-۸-۸- مشخصات حجمی: ۱۵

فصل دوم بررسی عوامل موثر برریز دانگی آلیاژهای آلومینیوم. ۱۶

٢- بررسی روشهای مختلف ریز کردن دانه. ۱۷

٢-١-روشهای گرمایی: ۱۷

٢-١-١- تاثیر سرعت سرد کردن بر اندازه دانه: ۱۷

٢-١-٢-اثر فوق ذوب بر ریز دانگی آلیاژهای آلومینیوم: ۱۹

٢-١-٣- تاثیر فشار در ریز کردن دانه ها : ۱۹

٢-٢- روشهای شیمیایی.. ۱۹

٢-٢-١- ریز دانگی با استفاده از ریز کننده ها: ۱۹

۲-۲-۲-استفاده از پودر فلزات بعنوان جوانه زا: ۲۰

٢-٣- روشهای دینامیکی.. ۲۱

٢-٣-١-ریزکردن دانه هاازطریق همزدن مذاب بااستفاده ازحبابهای گازدرخلال انجماد : ۲۱

٢-٣-٢- ریز کردن دانه ها با استفاده از پوششهای فرار: ۲۲

٢-٣-٣- بررسی اثرات لرزانش مذاب در خلال انجماد بر روی ریز دانگی آلیاژهای آلومینیم : ۲۳

۲-۴- روش همزدن مکانیکی.. ۲۴

٢-۴-١-بررسی اثر شرایط مختلف همزدن مکانیکی بر ساختار انجمادی آلیاژAL-20%Si 24

٢-۴-٢-مواد لازم جهت آزمایش همزدن مذاب.. ۲۴

٢-۴-٣-انواع روشهای همزدن. ۲۶

٢-۴-۴-بررسی ساختارمیکروسکوپی آلیاژ هیپریوتکتیک با توجه به سرعت وزمان لرزانش… ۲۶

٢-۴-۵-مقایسه روی ساختارمیکروسکوپی آلیاژ هیپریوتکتیک با توجه به سرعت وزمان همزدن مکانیکی.. ۳۱

فصل سوم بررسی تاثیر ارتعاشات مکانیکی درحین انجماد بر خواص مکانیکی و ریزساختار آلیاژ آلومینیوم A380  ۳۵

٣-١-روش انجام آزمایش… ۳۶

٣-٢-مشاهدات.. ۳۸

٣ -۳- بحث.. ۴۲

٣-٣-١-ارتباط بین خواص مکانیکی و اجزای ریزساختاری.. ۴۲

٣-٣-١-٢- تنش خمشی.. ۴۵

٣-٣-١-٣بارش دندریت‌ها ۴۵

٣-٣-١-۴-کاهش در زمان انجماد. ۴۷

٣-٣-١-۵-فرایند حفره زدایی.. ۴۷

۲-۴-تغییرات چگالی.. ۴۹

۳-٣-٣- تغییرات سختی.. ۵۰

فصل۴ نتیجه گیری.. ۵۲

منابع. ۵۴

 

فهرست اشکال. صفحه

شکل (۲-۱) نتایج حاصل از اتدازه دانه در ضخامت مختلف نمونه پله ای ]۵[. ۱۸

شکل۲-۲-تصویر دستگاه همزن مکانیکی و کوره در حالت باز]۳[. ۲۵

شکل۲-۳-ساختار میکروسکوپی آلیاژ AL-20%Si در حالت مرجع با مورفولوژی الف )تیغه ای.. ۲۷

شکل۲-۴-ساختار میکروسکوپی آلیاژAL-20%SIدر شرایطی که همزدن مکانیکی از درجه حرارت۷۰۵)۱۰درجه بالای دمای ذوب)تا دمای۶۳۵ با سرعت های همزدن الف)۱۵۰ ب)۳۰۰ ج)۴۵۰ دور بر دقیقه انجام گرفته و تا مدت زمان۵دقیقه بصورت همدما ادامه یافته ودر نهایت مخلوط مذاب-جامد در قالب فلزی ریخته شده است.]۳[. ۲۸

شکل۲-۵--ساختار میکروسکوپی آلیاژAL-20%SIدر شرایطی که همزدن مکانیکی از درجه حرارت۷۰۵)۱۰درجه بالای دمای ذوب)تا دمای۶۳۵ با سرعت های همزدن الف)۱۵۰ ب)۳۰۰ ج)۴۵۰ دور بر دقیقه انجام گرفته و تا مدت زمان ۱۰دقیقه بصورت همدما ادامه یافته ودر نهایت مخلوط مذاب-جامد در قالب فلزی ریخته شده است.]۳[. ۲۸

شکل۲-۶-ساختار میکروسکوپی آلیاژAL-20%SIدر شرایطی که همزدن مکانیکی از درجه حرارت۷۰۵)۱۰درجه بالای دمای ذوب)تا دمای۶۳۵ با سرعت های همزدن الف)۱۵۰ ب)۳۰۰ ج)۴۵۰ دور بر دقیقه انجام گرفته و تا مدت زمان۱۵دقیقه بصورت همدما ادامه یافته ودر نهایت مخلوط مذاب-جامد در قالب فلزی ریخته شده است ]۳[. ۲۹

شکل۲-۷-ساختار میکروسکوپی آلیاژAL-20%SIدر شرایطی که همزدن مکانیکی از درجه حرارت۷۰۵)۱۰درجه بالای دمای ذوب)تا دمای۶۳۵ با سرعت های همزدن الف)۱۵۰ ب)۳۰۰ ج)۴۵۰ دور بر دقیقه انجام گرفته و تا مدت زمان۱۰دقیقه بصورت همدما ادامه یافته ودر نهایت مخلوط مذاب-جامد در قالب فلزی ریخته شده است.]۳[. ۲۹

شکل۲-۸- ساختار میکروسکوپی آلیاژ  AI -20%SIدر شرایطی که هم زدن مکانیکی از درجه حرارت C705باسرعت هم زدن ۱۵۰دوربر دقیقه انجام گرفته وتا پایان دامنه انجما د ادامه یافته ودر نهایت مخلوط مذاب جامد در قالب فلزی ریخته شده است .الف) ساختار میکروسکوپی آلیاژ  شامل سیلیسیم اولیه و ب)زمینه یوتکتیک.]۳[. ۳۰

شکل ۹- الف تغییرات اندازه متوسط ذرات فاز جامد اولیه رابرحسب سرعت هم زدن در شرایطی که هم زدن مکانیکی از درجه حرارت C705(C10بالای دمای ذوب )تادمای C635 در مدت زمانهای مختلف بصورت همدما انجام گرفته و همچنین تغییرات اندازه متوسط ذرات فاز جامد اولیه در شرایطی مه هم زدن از درجه C635 بطور هم دما به مدت ۱۰دقیقه انجام گرفته است رانشان می دهد . ۳۰

شکل ۹- ب (A.R) ASPECT RATIO ذرات فاز جامد اولیه رابرحسب سرعت هم زدن در شرایطی که هم زدن مکانیکی از درجه حرارت C705(C10بالای دمای ذوب )تادمای C635 در مدت زمانهای مختلف بصورت همدما انجام گرفته و همچنین تغییرات نسبت طول به عرض ذرات فاز جامد اولیه در شرایطی که هم زدن مکانیکی از درجه حرارتC635 بصورت هم دما به مدت ۱۰دقیقه انجام گرفته است رانشان می دهد . ۳۰

شکل۲-۹- الف- اندازه متوسط ذرات فاز جامد اولیه(ب)نسبت طول به عرض ذرات سیلیسیم اولیه را حسب سرعت هم زدن در شرایطی که هم زدن مکانیکی از درجه حرارت C705(C10بالای دمای ذوب )تادمای C635 در مدت زمانهای مختلف بصورت همدما انجام گرفته وتا مدت زمان ۱۵،۱۰،۵دقیقه بصورت همدما ادامه یافته است وزمان “۱۰”دقیقه ،هم زدن مکانیکی از درجه حرارتC635 بصورت هم دما به مدت ۱۰دقیقه بصورت همدما   انجام گرفته است. ]۳[. ۳۱

شکل ۸- ب. در شکل ۱۰تاثیر جابجایی مذاب رابرروی لایه نفوذی نشان می دهد. همانطور که در شکل ۱۰ مشاهده می شود با افزایش لایه نفوذی نیز کاهش می یابد و هم زدن نیز بدلیل افزایش جابجایی مذاب موجب کاهش لایه نفوذی می شود و با توجه به معادله ۱ {۱۰}با کاهش لایه نفوذی در یک سرعت انجماد ثابت ،فاکتور شکل افزایش می یابد و یا بعبارت دیگر A.R کاهش می یابد. ۳۲

شکل۲-۱٠- اثر جابجایی و نفوذ بر تغییر غلظت در جلوی فصل مشترک مذاب جامد و ضخامت لایه نفوذی &الف)جابجایی ب)جابجایی و نفوذ ج)فقط نفوذ  ]۳[  ……………………………………………………………………………………………………………………………..۳۲

 

 

 

 

فهرست  جداول. صفحه

(جدول۱-۱)آنالیز ترکیب شیمیاییA360، ]۴[۹

 (جدول۱-۲) آنالیز ترکیب شیمیاییA380، ]۴[. ۱۱

(جدول۱-۳) آنالیز ترکیب شیمیاییA383، ]۴[ ۱۳

جدول(۱-۴) آنالیز ترکیب شیمیاییA390، ]۴[ ۱۵

جدول (۲-۱)تاثیر سرعت سرد شدن با تغییر نوع قالب و دمای فوق گداز بر روی اندازه دانه های نمونه۱۸

جدول۳-۱٫ آنالیز شیمیایی آلیاژ A380 استفاده شده ]۱ [ ۳۶

جدول ۳-۲ راهنمای کد گذاری نمونه‌ها ]۱ [ ۳۸

جدول ۳-۳٫ مقادیر  و  و درصد تغییرات طول نسبی مربوط به قسمت‌های میانی از قطعات.. ۴۱

جدول ۳-۴٫ کمیت‌های فیزیکی و مکانیکی اندازه‌گیری شده  ]۱ [ ۴۱

 جدول۳-۵٫ میزان سختی عناصر آلومینیوم و سیلیسیم. ۵۱

دانلود فایل

پایان نامه ای در مورد عرو ه و صعلبک

موقعیت جغرافیایی اعراب

موطن اعراب که آن را شبه جزیرۀ العرب می نامند،سرزمینی است پهنا ور میان دریای احمر واقیانوس هند وخلیج فارس وخطی خیالی از بالای خلیج عقبه تافرات(الفاخوری،۱۳۷۸: ۱۷)

بیشترین قسمت این شبه جزیره را صحرایی خشک وبی آب وعلف فرا گرفته است،تنها در بخش جنوب غربی وبیشتردر یمن اندک رطوبتی وجود دارد،ولی یکنواختی بقیه صحرا را تنها چند واحه که در کنار چاه های آب ایجاد شده واگر بارانی فرو افتد صحنه ای زیبا ازگیاهان در آن ایجاد خواهد شد اندکی تغییر داده است(عبدالجلیل،: ۱۳۷۶: ۱۵-۱۶)

بنابراین، این سرزمین گسترده در دوره جاهلی بر پهنه وسیعی از زمین کشیده شده بود که دارای مناطق مختلفی بودواین مناطق آن را به  شکل سرزمینهای گوناگونی نشان می داد،گرچه یک سرزمین بیش نبود ومناطق گوناگون آنن را نام هایی است که عبارتند از: حجاز،یمن،حضرموت،عمان،بحرین ،نحد و….وگرچه این مناطق در کنار هم قرار گرفته بودند ولی حجاز که بعدها گاهواره اسلام شد،دارای اهمیتی بیشتر بوده است.(ناصرالدین اسد ،۱۹۲۱: ۱)

این وطن پهناور را مردمانی بوده که در ژرفنای دره های ،بلندای تپه ها، دشتهای وسیع،قله های رفیع،صحراهای تودرتو وساحلهای دریامیزیستند وبی شک آب و هوای گوناگون این سرزمینها در شغل زندگی اجتماعی وروابط اقتصادی مردمانش بی تاثیر نبوده است(همان۲-۳)

 

 

 

 

۱-۴ هجرت به شمال

اعراب به دو دسته بزرگ بائده وباقیه تقسیم میشوند : اعراب بائده یعنی آنهایی که از میان رفته اند چون دعا،ثمود،طسم و غیره وتنها آثار به دست آمده از کتیبه ها،نقش ها و آیات قرآن کریم بر وجودآنان در دوره ای از زمان دلالت دارد.اما اعراب باقیه خود به دو دسته بزرگ قحطانی ها و عدنانی ها تقسیم میشوند، قحطانی ها یا عرب عاربه همان  عرب اصیلی هستند که نسبت آنها به یعرب بن قحطان میرسد وآنها در جنوب شبه جزیره می زیسته اندف اما عدنانی ها یا عرب مستعربه ؛که اصل آنها به       اسماعیل بن ابراهیم میرسد در اصل عرب نبوده اند وبعدها در اثر اختلاط با عربها، عرب شده اند واینان همان عرب شمال هستند(عبدالجلیل،۱۶:۱۳۷۶)

به هر حال وضع اقتصادی وسیاسی عرب جنوبی را مجبور به مهاجرت به شمال جزیره العرب می کند وقبایل یمن(عرب جنوبی) در هرسوی شمال پراکنده میشوند و این پراکندگی باعث اختلاط میان عرب وجنوب و شمال از طریق همسایگی،پیوند زناشویی،تجارت وحتی جن می­شود، ولی این دو گروه     عرب های شمالی وجنوبی با وجود اختلاط باز هعم اختلافاتش را کنار نگذاشتند و حتی بعد از اسلام هم به آن ادامه دادند.(الفاخوری،۲۰:۱۳۷۸)

دانلود فایل

پایان نامه ای در مورد زبا ن شناسی

۱-۱ تعریف زبان
تعریف های زیادی از زبان در فرهنگ‌های مختلف علمی و در تمدن های گوناگون وجود دارد. اما در یک تعریف کلی، زبان نظامی از علایم و اشارات است و پیدایش آن به هر گونه که باشد، از پیچیده‌ترین پدیده‌های عالم به شمار می‌رود که مهمترین کارکرد آن ایجاد ارتباط و انتقال آراء و افکار و فرهنگ و … به شمار می‌رود ( حاجی زاده، ۱۳۸۸: ۹) « جین اچسون» در تعریف زبان گفته اشت : « زبان سیستم نظام‌مندی از علایم آوایی (صوتی) قراردادی است که مشخصه‌های ویژه‌ی جابجایی، انتقال فرهنگی، خلاقیت و دوگانگی آن در نظام ارتباطی حیوانی کمیاب و نایاب است ( اچسون، ۱۳۷۰: ۳۰ ) به نظر می‌آید نخستین کسی که زبان را تعریف کرده « ابن جنی» در کتاب  “الخصائص” است. تعریف او از زبان خیلی شباهت به تعاریف دانشمندان معاصر دارد. تعریف او بیشتر جوانب تعریف  ” زبان شناسی ” در روزگار ما را دارا است. این دانشمند قرن چهارم هجری قمری در تعریف زبان در کتاب الخصائص می‌گوید: پیرامون زبان و ماهیت آن باید گفت « انّها اصوات یعّبر بها کلُّ قومٍ عن أغراضهم» ( ابن حنی، ۱۹۵۲ : ۱/۳۳ ). اینکه گفته زبان مجموعه‌ی « اصوات» است تعریف دانشمندان روزگار معاصر است. و جالب اینکه ابن جنّی اشاره به « نوشتار» نکرده ، بلکه « گفتار» را پایه تعریف خود قرار داده و در صورتی که در گذشته زبان شناسان نوشتار را اساس کار خود قرار داده و تا قرن نوزدهم در اروپا همین روش ادامه داشت.دائرة المعارف انگلیسی، بخش زبان  ، زبان را « مجموعه رموز صوتی» تعریف می‌کند و با مراجعه به دائرة  المعارف امریکایی ، بخش علم زبان  در تعریف زبان آمده است:زبان، « مجموعه علایم صوتی اصطلاحی‌» است و سپس تاکید می‌کند که « نوشتار» داخل زبان نیست. دو سوسور نیز بررسی زبان را به عنوان « اصوات» و نه « نوشته‌ها » دیده است ( جعفری، ۱۳۸۱: ۲۸-۲۷ ).

۱-۲ تحول و تطور زبان

  آنچه مسلم است با پیشرفت و دگرگونی زندگی بشر واژه‌های جدید پدیدار می‌شود. گاهی واژگان متداول در فرهنگ جدید جامعه کاربرد و معنی تازه می‌یابد. گاهی هم واژه‌ها تغییر ظاهری اندکی پیدا می‌کنند. یکی از مواردی که دانشمندان بر آن اتفاق نظر دارند این است که زبان،‌به دلیل گوناگون، دگرگون می‌شود . ضرورت تطور و دگرگونی زبان امریست که از دید دانشمندان پیشتاز مسلمان نیز دور نمانده است. هر چند برخی از بزرگان پیشین ( مانند ابن فارس) به برتری زبان عربی اعتقاد داشته اند.و این عقیده به آنان اجازه نداده است تطور و تحول زبان را بپذیرند آن ها زبان عربی را متأثر از دیگر زبان ها ندانسته ‌اند. در چارچوپ تحول و تطور زبان ابن جنی نه فقط تأثر از دیگر زبان ها را پذیرفته بلکه به چندین نمودار از انتقال واژه های بیگانه بر زبان عربی پرداخته و چگونگی انتقال آن را بیان داشته است. اساساً ابن جنی تأثرزبان عربی از دیگر زبان‌ها را یکی از موجبات تطور و پیشرفت آن دانسته و دلایل دیگری نیز برای آن نقل می‌کند . یکی از دلایل وی این است که چون افراد متکلم به یک زبان معمولاً موارد سنگین و دشوار زبان را کنار می‌گذارند و میل به شیوه‌ها و واژه‌های راحت تر دارند، پس زبان  دچار تطور می‌شود ( الراجحی ،۱۹۹۸: ۹۴ ) .بنابراین قرض گیری واژگان از زبان های دیگر یکی از عوامل مهم تغییر زبان می‌باشد به نظر می‌رسد که انسان به استفاده از واژگان مشخصی گرایش دارد، یعنی از اصطلاحات و شیوه های جدید، کلمات جدید و مفید و بخصوص از تلفظ خاص و جدید استفاده می‌کند، البته تا زمانی که به طور جدی به گفتار خویش لطمه نزند، زبان شناسان تاریخی در شرح تغییراتی که در زبان‌ها، پس از انشعاب از زبان های مادر قدیمی، پیش آمده موفق بوده ‌اند. آنها روشی را به دست داده‌اند که می‌توانند به وسیله ی آن و با توجه به تشابهات و اختلافات زبانی به تشخیص زبان های بومی و مرتبط از زبان های غیر بومی و غیر مرتبط و زبان های مهاجر پرداخته و تجاوزات زبانی و تماس های بین مردم را از طریق زبان تخمین بزنند . (عسکری خانقاه، ۱۳۷۱ :۱۳۸ ).

فصل اول : کلیاتی درباره زبان شناسی

۱-۱ تعریف زبان

۱-۲ تحول و تطور زبان

۱-۳ تاریخچه زبان شناسی

۱-۴ زبان شناسی نوین

۱-۵ روش‌های زبان شناسی نوین

۱-۵-۱ زبان شناسی تطبیقی

۱-۵-۲- زبان شناسی توصیفی

۱-۵-۳- زبان شناسی تاریخی

۱-۵-۴- زبان شناسی مقابله یی

۱-۶ ارتباط زبان شناسی با سایر علوم

۱-۶-۱ زبان شناسی و تعلیم و تربیت

۱-۶-۲ زبان شناسی و روان شناسی

۱-۶-۳ زبان شناسی و فلسفه

۱-۶-۴ زبان شناسی و مردم شناسی

دانلود فایل

پایان نامه بلوغ عاطفی دختران و تأثیر آن بر سن ازدواج در میان دانشجویان

پیشینه نظری

۲-۱-              تاریخچه موضوع پژوهش

نوجوانی، بلوغ و جوانی دوران حساس زندگی هر فرد هستند. دوران نوجوانی زمانی است که تغییرات ظاهری و درونی با هم همراه می شوند تا کمال فرا رسد. در این دوران نه تنها رشد جسمانی آهنگی سریع دارد بلکه تکامل احساسات، روابط اجتماعی و منطقی نیز حرکتی تند و رو به جلو دارند. بلوغ دوران شناخت خود و پدیده های پیرامون خود است و شناخت یعنی تولد و زندگی دوباره. جوانی دوران تجارب سبز است. سبز سمبول طراوت، تازگی، روییدن و بهار است. سرما را از خاطره ها می زداید و خورشید را باهمه لطفش به یاد می آورد.

بی‌شک سلامت جسمی، روحی و روانی در این مقاطع زندگی اساس احساسات زیبا و تجربیات موفق است. نوجوان بلوغ را تجربه می‌کند و تنها با دانش از وقایع این دوران است که او می‌تواند به خوبی از تغییرات روحی و جسمی خود استقبال کند و از آن یک فرصت در جهت رشد مهیا کند. جوان خود را در میان انبوهی از نیازهای جدید و احساسات نو می‌بیند، تغییراتی که به خودی خود ذاتی مقدس دارد و هدفش آماده‌سازی انسان برای برعهده گرفتن مسئولیتهای زندگی اجتماعی و خانوادگی است. این تغییرات دنیای جدیدی از تواناییها را به روی جوان می‌گشاید و در مقابل مسئولیتهای گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و از همه مهمتر مسئولیت در مقابل خود و خدای خود را پدید می‌آورد. سلامت روح و جسم کلید برخورد صحیح با این تغییرات بالقوه مثبت است. جوان باید بداند که چه مسائلی روح و جسمش را تهدید می‌کند. او باید بداند که در مقابل تواناییهایی که خداوند به او اعطا نموده، چه مسئولیتهایی دارد. او باید روشهای حفظ سلامت خود را بشناسد و با آگاهی بر تهدیدات بیرونی مقابله کند و درعین حال از جوانی خود لذت برد و آنرا در خدمت ارتقاء خود و جامعه بکار گیرد.

روی آوردن به اجتماع و قبول مسؤولیت‌های اجتماعی مانند شرکت در اجتماعات سالم، قبول مسؤولیت در محیطی غیر از خانه، دوست‌یابی، اظهارنظر کردن در مورد نظرات دیگران و اتفاقات به‌روز جامعه و … از شاخصه‌های اجتماعی شدن است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                        صفحه

فصل دوم: ادبیات پژوهش                                                                                  

پیشینه نظری                                                                                                         

۲-۱-          تاریخچه موضوع پژوهش

۲-۲-          ارائه نظریه‌ها در ارتباط با موضوع پژوهش

پیشینه عملی                                                                                                         

۲-۳-          تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهش

۲-۴-          مدل تحلیلی پژوهش

فصل سوم: روش شناسی پژوهش                                                                        

۳-۱-          روش پژوهش

۳-۲-          طرح پژوهش

۳-۳-          جامعه‌آماری

۳-۴-          نمونه آماری

۳-۴-۱-               حجم نمونه

۳-۴-۲-               شیوه نمونه‌گیری

۳-۵-          ابزار گردآوری داده ها

۳-۵-۱-               شیوه تهیه ابزار

۳-۵-۲-               روایی و پایایی ابزار

۳-۵-۳-               شیوه اجرای ابزار

۳-۶-          نحوه عملیاتی کردن متغیرها

۳-۷-          روش تحلیل داده‌های پژوهش

منابع و مآخذ

 

منابع و مآخذ

-         اتکینسون، ریتال و همکاران؛ حسن رفیعی و همکاران، زمینه روان‌شناسی عمومی،تهران: رشد، جلد اول.

-         احدی، حسن و محسنی، نیک‌چهره، (۱۳۸۰)، روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی، تهران: چاپ و نشر بنیاد.

-         استادان طرح جامع آموزش خانواده (۱۳۷۶)، جوان و تشکیل خانواده، تهران: پاساریان، چاپ سوم.

-         بیکر، ترزال(۱۳۸۳)، روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، اقتباس از دکتر هوشنگ نایبی، تهران: پیام‌نور.

-         بی‌ریا، ناصر و همکاران(۱۳۷۵)؛ روان‌شناسی رشد، تهران: سمت، چاپ اول.

-         حبیبیان، زهره و آیت‌اللهی، زهرا و گدازگر، مریم(۱۳۸۰)، سن ازدواج دختران، سفیر صبح، چاپ اول.

-         شاملو، سعید(۱۳۸۲)؛ روان‌شناسی شخصیت، تهران، رشد، چاپ هفتم.

-         شولتز، دوان(۱۳۷۸)؛ نظریه شخصیت، یوسف کریمی، تهران: ارسباران، چاپ اول.

-         عمید، حسن (۱۳۶۳)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: امیرکبیر، چاپ اول.

-         کاپلان، هارولد(۱۳۷۶)، خلاصه روان‌پزشکی علوم رفتاری، نصرت‌الله پورافکاری(جلد اول)، تهران: شهر آب، چاپ دوم.

-         مظاهری، علی اکبر (۱۳۸۳)، جوانان و انتخاب همسر، تهران: پارسایان، چاپ ۲۲٫

-         معین، محمد (۱۳۸۲)، فرهنگ فارسی معین، تهران: زرین نگارستان کتاب، چاپ اول.

دانلود فایل

بلوغ عاطفی دختران و تأثیر آن بر سن ازدواج در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور

پیشینه نظری

۲-۱-              تاریخچه موضوع پژوهش

نوجوانی، بلوغ و جوانی دوران حساس زندگی هر فرد هستند. دوران نوجوانی زمانی است که تغییرات ظاهری و درونی با هم همراه می شوند تا کمال فرا رسد. در این دوران نه تنها رشد جسمانی آهنگی سریع دارد بلکه تکامل احساسات، روابط اجتماعی و منطقی نیز حرکتی تند و رو به جلو دارند. بلوغ دوران شناخت خود و پدیده های پیرامون خود است و شناخت یعنی تولد و زندگی دوباره. جوانی دوران تجارب سبز است. سبز سمبول طراوت، تازگی، روییدن و بهار است. سرما را از خاطره ها می زداید و خورشید را باهمه لطفش به یاد می آورد.

بی‌شک سلامت جسمی، روحی و روانی در این مقاطع زندگی اساس احساسات زیبا و تجربیات موفق است. نوجوان بلوغ را تجربه می‌کند و تنها با دانش از وقایع این دوران است که او می‌تواند به خوبی از تغییرات روحی و جسمی خود استقبال کند و از آن یک فرصت در جهت رشد مهیا کند. جوان خود را در میان انبوهی از نیازهای جدید و احساسات نو می‌بیند، تغییراتی که به خودی خود ذاتی مقدس دارد و هدفش آماده‌سازی انسان برای برعهده گرفتن مسئولیتهای زندگی اجتماعی و خانوادگی است. این تغییرات دنیای جدیدی از تواناییها را به روی جوان می‌گشاید و در مقابل مسئولیتهای گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و از همه مهمتر مسئولیت در مقابل خود و خدای خود را پدید می‌آورد. سلامت روح و جسم کلید برخورد صحیح با این تغییرات بالقوه مثبت است. جوان باید بداند که چه مسائلی روح و جسمش را تهدید می‌کند. او باید بداند که در مقابل تواناییهایی که خداوند به او اعطا نموده، چه مسئولیتهایی دارد. او باید روشهای حفظ سلامت خود را بشناسد و با آگاهی بر تهدیدات بیرونی مقابله کند و درعین حال از جوانی خود لذت برد و آنرا در خدمت ارتقاء خود و جامعه بکار گیرد.

روی آوردن به اجتماع و قبول مسؤولیت‌های اجتماعی مانند شرکت در اجتماعات سالم، قبول مسؤولیت در محیطی غیر از خانه، دوست‌یابی، اظهارنظر کردن در مورد نظرات دیگران و اتفاقات به‌روز جامعه و … از شاخصه‌های اجتماعی شدن است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                        صفحه

فصل دوم: ادبیات پژوهش                                                                                  

پیشینه نظری                                                                                                         

۲-۱-          تاریخچه موضوع پژوهش                                                                                    

۲-۲-          ارائه نظریه‌ها در ارتباط با موضوع پژوهش                                                               

پیشینه عملی                                                                                                         

۲-۳-          تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهش                                                       

۲-۴-          مدل تحلیلی پژوهش                                                                                         

فصل سوم: روش شناسی پژوهش                                                                        

۳-۱-          روش پژوهش

۳-۲-          طرح پژوهش

۳-۳-          جامعه‌آماری

۳-۴-          نمونه آماری

۳-۴-۱-               حجم نمونه

۳-۴-۲-               شیوه نمونه‌گیری

۳-۵-          ابزار گردآوری داده ها

۳-۵-۱-               شیوه تهیه ابزار

۳-۵-۲-               روایی و پایایی ابزار

۳-۵-۳-               شیوه اجرای ابزار

۳-۶-          نحوه عملیاتی کردن متغیرها

۳-۷-          روش تحلیل داده‌های پژوهش

منابع و مآخذ

 

منابع و مآخذ

-         اتکینسون، ریتال و همکاران؛ حسن رفیعی و همکاران، زمینه روان‌شناسی عمومی،تهران: رشد، جلد اول.

-         احدی، حسن و محسنی، نیک‌چهره، (۱۳۸۰)، روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی، تهران: چاپ و نشر بنیاد.

-         استادان طرح جامع آموزش خانواده (۱۳۷۶)، جوان و تشکیل خانواده، تهران: پاساریان، چاپ سوم.

-         بیکر، ترزال(۱۳۸۳)، روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، اقتباس از دکتر هوشنگ نایبی، تهران: پیام‌نور.

-         بی‌ریا، ناصر و همکاران(۱۳۷۵)؛ روان‌شناسی رشد، تهران: سمت، چاپ اول.

-         حبیبیان، زهره و آیت‌اللهی، زهرا و گدازگر، مریم(۱۳۸۰)، سن ازدواج دختران، سفیر صبح، چاپ اول.

-         شاملو، سعید(۱۳۸۲)؛ روان‌شناسی شخصیت، تهران، رشد، چاپ هفتم.

-         شولتز، دوان(۱۳۷۸)؛ نظریه شخصیت، یوسف کریمی، تهران: ارسباران، چاپ اول.

-         عمید، حسن (۱۳۶۳)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: امیرکبیر، چاپ اول.

-         کاپلان، هارولد(۱۳۷۶)، خلاصه روان‌پزشکی علوم رفتاری، نصرت‌الله پورافکاری(جلد اول)، تهران: شهر آب، چاپ دوم.

-         مظاهری، علی اکبر (۱۳۸۳)، جوانان و انتخاب همسر، تهران: پارسایان، چاپ ۲۲٫

-         معین، محمد (۱۳۸۲)، فرهنگ فارسی معین، تهران: زرین نگارستان کتاب، چاپ اول.

دانلود فایل