مقدمه
انسان محتاج به جامعه، جامعه نیازمند قانون و استقرار قانون منوط به وجود ضمانت اجراهاست. ابتداء مجازاتهای بدنی ضمانت اجرای نقض بسیاری از مقررات بود.بتدریج افکار تازه با احتیاجات نوین وضع کیفرها را تغییر داد به نحوی که از خشونتهای قبلی تا حدی کاسته شد. متعاقب آن فکر ایجاد مجازاتهایی اثربخش با توجه به نوع جرم ارتکابی و سایر عوامل دیگر مورد توجه قرار گرفت و کیفرها تنوعی چشمگیر یافتند. با این تنوع، تفکرات اصلاحی، دیگر گزینش بی ضابطه کیفرها را برای هر جرمی نمی پذیرد. ازاین میان امروزه جزای نقدی به عنوان ضمانت اجرای بسیاری از جرائم و حتی در نقش مجازات جانشینی میدان عمل وسیع و اهمیت شایانی یافته است؛ زیرا از یک سو نهایتاً با اجرای آن دولت منتفع می شود و از سوی دیگر به عنوان ضمانت اجرای بر هم زدن نظم عمومی ابزاری است در دست مقنن که نقش کیفری خود را در میان دیگر مجازاتها ایفاء می کند. چنین طبع دوگانه ای که خاص جزای نقدی است، مباحث زیادی را در بین حقوقدانان برانگیخته، بطوری که حتی در ماهیت آن تشکیک شده است. همین امر باعث گردیده که بسان سایر مجازاتها بی اختلاف و مناقشه اعمال و اجراء نگردد. از اینرو گاه اهداف و اصول مسلم حقوق کیفری نیز در ارتباط با اعمال و اجرای این کیفر نادیده گرفته شده است. حتی با آن به چهره ای متفاوت از سایر مجازاتها در برخورد با نهادهای حقوقی حقوق کیفری از قبیل تعدد، تکرار، تخفیف و تعلیق . . نگریسته شده است. سرانجام اجرای آن طریق عادی و روند طبیعی را طی نکرده بطوری که بازداشت بدل از جزای نقدی در صورت عدم پرداخت جانشین آن شده و توسل به مفاهیم حقوق مدنی در اجرای این مجازات نقش بارزی پیدا کرده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه
بخش نخست: کلیات
فصل اول: تعریف، ماهیت و خصالص جزای نقدی
گفتار اول: تعریف جزای نقدی
گفتار دوم: ماهیت جزای نقدی
گفتار سوم: خصائص جزای نقدی
فصل دوم: مزایا، معایب و شیوه های رفع معایب جزای نقدی
گفتار اول: مزایای جزای نقدی
گفتار دوم: معایب جزای نقدی
گفتار سوم: شیوه های رفع معایب جزای نقدی
الف- کاربدل از جزای نقدی
ب- رژیم روزهای جزای نقدی
فصل سوم: اقسام جزای نقدی
گفتار اول:جزای نقدی ثابت و نسبی
الف- جزای نقدی ثابت
ب- جزای نقدی ثابت
گفتار دوم: جزای نقدی اصلی و تکمیلی (تتمیمی)
تکمله- تبدیل مجازات تتمیمی به جزای نقدی
فصل چهارم: اهداف و اصول حاکم بر جزای نقدی
گفتار اول: هدف کیفری
گفتار دوم: هدف مالی
گفتار سوم: هدف مقنن در تعیین جزای نقدی
گفتار چهارم: اصل قانونی بودن
گفتار پنجم: اصل شخصی بودن
الف- عدم پذیرش پرداخت از سوی ثالث
ب- عدم پرداخت به صورت تضامن
ج- عدم انتقال به ورثه
د- مجازات اشخاص حقوقی
گفتار ششم: اصل فردی کردن و نقش قاضی
فصل پنجم:مفاهیم مشابه جزای نقدی
گفتار اول: معیار تشخیص جزای نقدی از مفاهیم مشابه
گفتار دوم: تفکیک بین جزای نقدی و خسارت ناشی از جرم
گفتار سوم: تمیز بین جزای نقدی و دیه
گفتار چهارم: تمیز بین جزای نقدی و جریمه مالیاتی
گفتار پنجم: تمیز بین جزای نقدی و جریمه بدنی
گفتار ششم: تمیز بین جزای نقدی و جریمه انتظامی
بخش دوم: عوامل موثر در تعیین جزای نقدی
فصل اول:تشدید جزای نقدی
گفتار اول: تعدد جرم و جزای نقدی
الف- تعدد جرم بر اساس قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴
ب- تعدد جرم بر اساس ماده ۲ الحاقی مصوب ۱۳۱۱
ج- تعدد جرم بر اساس قانون مجازات عمومی ۱۳۵۲
د- تعدد جرم بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰
گفتار دوم: تکرار جرم و جزای نقدی
الف- تکرار جرم به موجب قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴
ب- تکرار جرم به موجب قانون مجازات عمومی ۱۳۵۲
ج- تکرار جرم به موجب قوانین مجازات اسلامی
فصل دوم: احتساب بازداشت قبلی و تخفیف جزای نقدی
گفتار اول: احتساب بازداشت قبلی
الف- احتساب در زمان حکومت قوانین مجازات عمومی
ب- احتساب در زمان حکومت قوانین مجازات اسلامی
گفتار دوم: تخفیف جزای نقدی
الف- تخفیف در قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴
ب- تخفیف در قانون مجازات عمومی ۱۳۵۲
ج- تخفیف به موجب قانون راجع به مجازات اسلامی
د- تخفیف به موجب قانون مجازات اسلامی
فصل سوم: تعلیق جزای نقدی
فصل چهارم: تبدیل حبس به جزای نقدی
بخش سوم: اجرای جزای نقدی و عوامل موثر در آن
فصل اول: اجرای جزای نقدی
گفتار اول: فوریت اجرای حکم جزای نقدی و موارد تأخیر آن
الف- فوریت اجرای حکم جزای نقدی
ب- موارد تأخیر اجرای جزای نقدی
۱-اعطای مهلت پرداخت از سوی قانونگذار
۲-فرار محکوم علیه
۳-تقسیط جزای نقدی
۴-اجتماع حبس با جزای نقدی
گفتار دوم: مقامات صلاحیت دار اجرای جزای نقدی
گفتار سوم: تقدم حق محکوم له بر وصول جزای نقدی
گفتار چهارم: نحوه وصول جزای نقدی
الف- طریقه وصول از ددگاه مدنی
ب- وصول به صورت تضامنی
ج- پرداخت از طرف شخص ثالث
د- تقسیط جرای نقدی
۱- جواز و عدم جواز تقسیط
۲- مرجع اعطای تقسیط
۳- شرایط تقسیط
۴- عدول از تقسیط
گفتار پنجم: بازداشت بدل از جزای نقدی و شیوه های معافیت از آن
الف- بازداشت بدل از جزای نقدی
۱- ماهیت بازداشت
۲- مدت بازداشت
۳- تجزیه پذیری و عدول از بازداشت به جزای نقدی
ب- شیوه های معافیت
۱- معافیت از بازداشت
۲- اعسار
فصل دوم: عوامل موثر در اجرای جزای نقدی
گفتار اول: گذشت متضرر از جرم
الف- در جرائم قابل گذشت
ب-در جرائم غیرقابل گذشت
گفتار دوم: جنون محکوم علیه
گفتار سوم: فوت محکوم علیه
گفتار چهارم: عفو
نتایج و پیشنهادات
الف- منابع فارسی
۱- آخوندی، محمود، آئین دادرسی کیفری، جلد سوم، چاپ اول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۹
۲-آزمایش، علی، تقریرات درس حقوق جزای عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، سال تحصیلی ۷۲- ۱۳۷۱
۳-آزمایش، علی، «بررسی انتقادی قانون مجازات عمومی ایران مصوب تیرماه ۱۳۵۲»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره ۱۳، سال ۱۳۵۲
۴- آشوب، …، « مجازات اعمال و خصائص آن»، مجموعه حقوقی، شماره ۲۳، شماره ۲۳، سال ۱۳۷۱
۵- آشوری، محمد، آئین دادرسی کیفری، جلد اول، چاپ دوم، سمت، ۱۳۷۶
چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین پرخاشگری و افسردگی در بین دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهرستان ابهر که فرضیه عنوان شده عبارتند از اینکه بین پرخاشگری و افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهرستان ابهر است که از بین ۱۳۵۰ نفر، ۷۰نفر بصورت روش نمونه گیری طبقه ای و به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده که پرسشنامه های افسرگی و پرخاشگری بر روی آنها اجرا گردیده است که بعد از اجرای پرسشنامه در بین آزمودنیها و بدست آوردن نمرات خام از طریق روش آماری ضریب هم بستگی آمار را بدست آورده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین افسردگی و پرخاشگری رابطه معنی داری وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر ۰۵/۰p> است.
بیان مسئله:
پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگری باشد و آنچه در این تعریف حائز اهمیت است، قصد و نیت رفتار کننده است یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر، پرخاشگری نیست در عمل بسیاری از پژوهشگران ترکیبی از این دو تعریف را به کار می برند رفتاری که به دیگران آسیب می رساند به خصوص وقتی که کودک بداند رفتارش به دیگری آسیب می رساند همه مسأله ای مثلاَ در زندگی زناشویی یا محل کار و … دیگر می تواند باعث پرخاشگری فرد شود ولی در محیط خانواده و پرخاشگری در بین زنان و مردان باید در نظر داشته باشیم که ضربه نهایی به فرزند خانواده وارد نشود زیرا گاهی بعضی از رفتارها باعث اختلال رفتاری و روانی کودکان می شود مانند افسردگی، بیش فعالی، گوشه گیری، شب ادراری و… که اینها در وهله اول وظیفه والدین کودک است که زندگی و محیط خانه را محیطی امن و آرام برای فرزند بوجود آورند تا مشکلات روحی و روانی به سراغ آنها نیاید. (احمدی، ۱۳۷۸)
فهرست مطالب
عنوان صحفه
چکیده ۷
فصل اول: کلیات تحقیق ۸
مقدمه ۹
بیان مسئله ۱۰
اهمیت و ضرورت تحقیق ۱۱
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق ۱۳
پرخاشگری ۱۴
انواع پرخاشگری ۱۸
علل وانگیزه های پرخاشگری ۲۲
کروموزمهای جنسی و پرخاشگری ۲۵
نظریه یادگیری اجتماعی ۳۰
پرخاشگری چگونه یادگرفته می شود ۳۵
کنترل پرخاشگری ۴۱
اختلال دوقطبی ۴۷
دیس وتایمی و سیکلوتایمی ۵۱
سیکوتیک در برابر نوروتیک ۵۳
افسردگی قطبی ۶۵
نظریه های مربوط به افسردگی ۶۷
نقش وراثت در اختلالات دو قطبی ۷۲
الگتروشوک درمانی ۷۶
نظریه های روان یویایی ۸۱
نظریه یادگیری ۸۶
نظریه شناختی ۹۳
بی پناهی آموخته شده اولیه ۹۷
فصل سوم: روش تحقیق ۱۰۰
جامعه آماری ۱۰۱
روش آماری مربوط به فرضیه ها ۱۰۳
فصل چهارم: یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها ۱۰۵
فصل پنجم: بحث نتیجه گیری ۱۱۳
پیشنهادات ۱۱۶
محدودیت ۱۱۷
منابع وماخذ ۱۱۸
منابع و مآخذ:
حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۱)، انتشارات بعثت، تهران
۱- حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۲)، انتشارات بعثت، تهران
۲- پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۱)،انتشارات نور، تهران
۳- پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۲)،انتشارات نور، تهران
۴- علی دلاور، ۱۳۷۹، روش تحقیق در علوم تربیتی، انتشارات رشد، تهران
۵- علی دلاور، ۱۳۸۰، آمار استنباطی، انتشارات رشد، تهران
۶- هدایت ا.. ستوده، ۱۳۸۱، روان شناسی اجتماعی، انتشارات البرز، تهران
۷- سیداحمد جلالی،۱۳۷۹،روان تحلیل گری در رابطه پرخاشگری،انتشارات نی،تهران
چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین پرخاشگری و افسردگی در بین دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهرستان ابهر که فرضیه عنوان شده عبارتند از اینکه بین پرخاشگری و افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهرستان ابهر است که از بین ۱۳۵۰ نفر، ۷۰نفر بصورت روش نمونه گیری طبقه ای و به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده که پرسشنامه های افسرگی و پرخاشگری بر روی آنها اجرا گردیده است که بعد از اجرای پرسشنامه در بین آزمودنیها و بدست آوردن نمرات خام از طریق روش آماری ضریب هم بستگی آمار را بدست آورده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین افسردگی و پرخاشگری رابطه معنی داری وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر ۰۵/۰p> است.
بیان مسئله:
پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگری باشد و آنچه در این تعریف حائز اهمیت است، قصد و نیت رفتار کننده است یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر، پرخاشگری نیست در عمل بسیاری از پژوهشگران ترکیبی از این دو تعریف را به کار می برند رفتاری که به دیگران آسیب می رساند به خصوص وقتی که کودک بداند رفتارش به دیگری آسیب می رساند همه مسأله ای مثلاَ در زندگی زناشویی یا محل کار و … دیگر می تواند باعث پرخاشگری فرد شود ولی در محیط خانواده و پرخاشگری در بین زنان و مردان باید در نظر داشته باشیم که ضربه نهایی به فرزند خانواده وارد نشود زیرا گاهی بعضی از رفتارها باعث اختلال رفتاری و روانی کودکان می شود مانند افسردگی، بیش فعالی، گوشه گیری، شب ادراری و… که اینها در وهله اول وظیفه والدین کودک است که زندگی و محیط خانه را محیطی امن و آرام برای فرزند بوجود آورند تا مشکلات روحی و روانی به سراغ آنها نیاید. (احمدی، ۱۳۷۸)
فهرست مطالب
عنوان صحفه
چکیده ۷
فصل اول: کلیات تحقیق ۸
مقدمه ۹
بیان مسئله ۱۰
اهمیت و ضرورت تحقیق ۱۱
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق ۱۳
پرخاشگری ۱۴
انواع پرخاشگری ۱۸
علل وانگیزه های پرخاشگری ۲۲
کروموزمهای جنسی و پرخاشگری ۲۵
نظریه یادگیری اجتماعی ۳۰
پرخاشگری چگونه یادگرفته می شود ۳۵
کنترل پرخاشگری ۴۱
اختلال دوقطبی ۴۷
دیس وتایمی و سیکلوتایمی ۵۱
سیکوتیک در برابر نوروتیک ۵۳
افسردگی قطبی ۶۵
نظریه های مربوط به افسردگی ۶۷
نقش وراثت در اختلالات دو قطبی ۷۲
الگتروشوک درمانی ۷۶
نظریه های روان یویایی ۸۱
نظریه یادگیری ۸۶
نظریه شناختی ۹۳
بی پناهی آموخته شده اولیه ۹۷
فصل سوم: روش تحقیق ۱۰۰
جامعه آماری ۱۰۱
روش آماری مربوط به فرضیه ها ۱۰۳
فصل چهارم: یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها ۱۰۵
فصل پنجم: بحث نتیجه گیری ۱۱۳
پیشنهادات ۱۱۶
محدودیت ۱۱۷
منابع وماخذ ۱۱۸
منابع و مآخذ:
حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۱)، انتشارات بعثت، تهران
۱- حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۲)، انتشارات بعثت، تهران
۲- پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۱)،انتشارات نور، تهران
۳- پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۲)،انتشارات نور، تهران
۴- علی دلاور، ۱۳۷۹، روش تحقیق در علوم تربیتی، انتشارات رشد، تهران
۵- علی دلاور، ۱۳۸۰، آمار استنباطی، انتشارات رشد، تهران
۶- هدایت ا.. ستوده، ۱۳۸۱، روان شناسی اجتماعی، انتشارات البرز، تهران
۷- سیداحمد جلالی،۱۳۷۹،روان تحلیل گری در رابطه پرخاشگری،انتشارات نی،تهران
چکیده:
به منظور بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری مادران با انگیزش پیشرفت فرزندان آنها دربین دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهر اردبیل نمونه ای با حجم ۲۰۰ نفر انتخاب شوند. (۵۰ نفر پسر، ۵۰ نفر دختر، ۱۰۰ نفر مادران آنها)
سپس پرسش نامه شیوه های فرزند پروری بر مبنای الگوی بامریند روی مادران و پرسش نامه انگیزش پیشرفت هرمنس روی فرزندان آنها اجرا گردید.
پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها توسط نرم افزار کامپیوتریSPSS نتایج نشان داد که مادرانی که شیوه تربیتی آنها دموکراتیک و آزادگذاری است انگیزش پیشرفت فرزندان آنها بیشتر است.
در این تحقیق از نظر انگیزش پیشرفت تفاوت معنی داری بین دو جنس مشاهده نشد.
مقدمه
آدمی موجودی شگفت انگیز است. می تواند رویدادها را ادراک کند، به قضاوت های پیچیده دست بزند، اطلاعات را به خاطر آورد، مسائل را حل کند و نقشه ها را عملی سازد. این ماشین پیچیده ممکن است برای مقاصد مختلف به کار افتد؟ مثلا” نقشه جنگ را طرح کند یا به اکتشافات فضایی پردازد انسان دیگر را تحقیر کند یا بیماری را نوازش کند و بالاخره خواهان محبوبیت، برتری جویییا دوستی باشد. اینکه آدمی استعدادهای خود را صرف چه هدفهایی خواهد کرد منوط به انگیزش او است، یعنی به نوعی امیال، آرزوها، خواسته ها، نیازها، هوسها، گرسنگی ها، عشقها، تفریحها و ترسهای او بستگی دارد. (براهنی، ۱۳۶۶ )
یکی از هدفهای روان شناسی به عنوان یک علم، تبیین رفتار است. از این رو هر موضوعی که در این مورد به ما کمک کند باید مورد توجه قرار گیرد. تبیین رفتار یعنی اینکه چرا رفتار اتفاق می افتد. روانشناسی انگیزش بخشی از پاسخ به این چرا را ارائه می دهد. چرا یک موش به جستجوی غذا می پردازد؟ چرا یک دانشجوی دانشکده سخت تلاش می کند تا مهندس شود؟ در حالی که آن دیگری یا کمتر کار می کند یا کاری انجام نمی دهد؟ جواب سؤال اول این است که موش گرسنه است، لکن پاسخ سؤال دوم چندان روشن نیست زیرا انگیزش هر دانشجو به عوامل متعدد بستگی دارد. (شکرکن ، ۱۳۷۳)
فهرست مطالب
فصل اول – انگیزش
چکیده
مقدمه
تعریف انگیزش
فصل دوم – ساختار نظریه اتکینسون
ساختار نظریه اتکینسون
کارایی نظریه اتکینسون
نتیجه
نظریه مک کلند پیرامون انگیزه پیشرفت
رفتار و انگیزه پیشرفت
نظریه مورای
ویژگی های افراد پیشرفت گرا
تلفیق و نتیجه گیری از تحقیقات پیشین
فصل سوم – ابزار و روش تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری و روش نمونه گیری
مشخصات ابزار اندازه گیری
پایایی و روایی آزمون
روشهای آماری
فصل چهارم – بررسی فرضیه ها
مقدمه
الف- اطلاعات توصیفی جداول، نمودارها ودرصدها.
جدول شماره ۱-۴ – وضعیت اشتغال مادران
نمودار شماره ۱-۴- وضعیت اشتغال مادران
جدول شماره ۲-۴ – توزیع فراوانی میزان تحصیلات مادران
نمودار شماره ۱-۴- وضعیت اشتغال مادران
جدول شماره ۳-۴ – توزیع فراوانی تعداد فرزندان مادران دارای شیوه اقتدار منطقی
جدول شماره ۴-۴ – توزیع فراوانی تعداد فرزندان مادران دارای شیوه آزادگذاری
جدول شماره ۵-۴ – توزیع فراوانی تعداد فرزندان مادران دارای شیوه استبدادی
نمودار شماره ۳-۴- نمودار ستونى تعداد فرزندان و
جدول شمازه ۶-۴ – توزیع فراوانی میزان درآمد ماهانه خانواده مادران دارای شیوه اقتدار منطقی
جدول شماره ۷-۴ – توزیع فراوانی میزان درآمد ماهانه خانواده مادران دارای شیوه آزادگذاری
جدول شمازه ۸-۴ – توزیع فراوانی میزان درآمد ماهانه خانواده مادران دارای شیوه استبدادی
نمودار شماره ۴-۴- نمودار ستونى درآمد ماهانه (فراوانی درصدی) خانوادۀ مادران
ب- بررسی آزمایشی تک تک فرضیه ها
جدول مربوط به فرضیه اول ۹-۴بررسی رابطه بین شیوه فرزندپروری«روش اقتدار منطقی» و انگیزش پیشرفت تحصیلی
جدول مربوط به فرضیه دوم ۱۰-۴بررسی رابطه بین روش استبدادی شیوه فرزندپروری و انگیزش پیشرفت تحصیلی
جدول مربوط به فرضیه سومبررسی رابطه شیوه فرزندپروری به روش آزادگذاری با انگیزش پیشرفت تحصیلی
جدول شماره ۱۱-۴ – مقایسه میانگین نمرات دختران و پسران از نظر انگیزش پیشرفت
فصل پنجم – بحث ونتیجه گیری
نتیجه گیری از آزمایش فرضیه ها
بحث درمورد نتایج
پیشنهادات کاربردی
پیشنهادهایی برای پژوهش
منابع
پرسشنامه شیوه های فرزندپروری
پرسشنامه انگیزش پیشرفت
منابع
۱- براهنی، محمد نفی، شاملو سعید، هاشمیان کیانوش، گاهان نیسان، کریمی یوسف، (۱۳۷۱) زمینه روانشناسی- تهران: انتشارات رشد.
۲- براهنی، محمد نفی(۱۳۶۶) انگیزش وهیجان- تهران: انتشارات امیرکبیر.
۳- باقری، مسعود(۱۳۷۳) بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت ورابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلی- کارشناسی ارشد- دانشگاه اهواز.
۴- بی نام(۱۳۷۰) روانشناسی ارشد(۱) – تهران: نشر مطبوعات.
۵- جان بست(۱۹۸۳) روش تحقیق در علوم تربیتی ورفتاری(شریفی، حسن پاشا- طالقانی، نرکس، مترجم) تهران: نشر آرین.
۶- خداپناهی، کریم(۱۳۷۶) انگیزش وهیجان- تهران: نشر سمت.
۷- سید محمدی، یحیی (۱۳۷۶) انگیزش وهیجان- تهران: نشر ویرایش.
مقدمه
افزایش جمعیت و تغییر در الگوی مصرف مردم، بهره برداری بیشتر از منابع طبیعی خدادادی آب و خاک کشور را ایجاب می نماید. از سوی دیگر محدودیت منابع باعث می گردد تا در ازای این افزایش تقاضا، افزایش بهره وری و بالا بردن راند مان تولید به عنوان یک ضرورت اساسی مطرح گردد. اگرچه در دهه های اخیر افزایش بهره وری با اتکاء به رشد و توسعه علوم آب و خاک دچار تحولات شگرفی گردید، ولی متاسفانه تاکنون نتوانسته است جایگزین روش ساده افزایش بهره وری به ازای فزایش نیاز گردد. حاصل این کاستی ، تشدید فرسایش و هدر رفت بخش زیادی از منابع آب و خاک وپوشش گیاهی کشور بوده که از عوارض آن می توان به نابودی عرصه های جنگلی، سیر قهقرایی مراتع، کاهش حاصلخیزی اراضی، بیابانی شدن عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی اشاره نمود.
فهرست
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱- اهداف
۱-۲- پیشینه تحقیق
۱-۳- روش تحقیق
۱-۴- بیان مسئله
۱-۵- فرضیات
۱-۶- مسائل و مشکلات تحقیق
۱-۷- موقعیت جغرافیایی حوضه مورد مطالعه
فصل دوم :اصول سنجش از دور و تصاویر ماهواره ای
مقدمه
۲-۱-۱ تعریف سنجش از دور
۲-۱-۲- سیستم سنجش از دور
۲-۱-۲-۱ انرژی الکترومغناطیسی
۲-۱-۲-۲- طیف الکترو مغناطیسی
۲-۱-۳- اصول تابش و منابع انرژی
۲-۱-۴- توان تفکیک زمانی
۲-۱-۵- توان تفکیک فضایی(مکانی)
۲-۱-۶- انواع ماهواره ها
۲-۱-۷- ماهواره های منابع زمینی
۲-۱-۸- ماهواره های لندست
۲-۱-۹- مدار گردش ماهواره های لندست
۲-۱-۱۰- سنجنده های لندست
۲-۱-۱۱- تصاویر رقومی
۲-۱-۱۲- مشخصات تصاویر ماهواره ای منطقه مورد مطالعه
۲-۲-۱۳- خصوصیات تصاویر رقومی
۲-۲- مواد و روش ها
-۲-۲- ۱- اصلاح تصویر
۲-۲-۱-۱- خطای جا افتادگی خطی
۲-۲-۱-۲- خطای
۲-۲-۱-۳- خطای اتفاقی
۲-۲-۱-۴- خطای انحراف خطوط
۲-۲-۲-۵- خطای اثرات جوی
۲-۲-۱-۶- خطاهای اعوجاجهای هندسی
۲-۲-۲- بررسی کیفیت تصاویر ماهوارهای
۲-۲-۳- تصحیح اثرات پخش اتمسفری
۲-۲-۴- تصحیح خطاهای هندسی
۲-۲-۵- بارز سازی تصویر
۲-۲-۵-۱- بهبود کنتراست در درجات خاکستری تصویری
۲-۲-۶- شاخص پوشش گیاهی
۲-۲-۷- تصاویر رنگی مرکب
فصل سوم:زمین شناسی
مقدمه
۳-۱- زمین شناسی ساختمانی (تکتونیک منطقه)
۳-۱-۱- مورفولوژی
۳-۲- چینه شناسی
۳-۳- سنگهای دگرگونه پرکامبرین
۳-۳-۱- واحد گنیسی PCgn
3-3-2- واحد شیست PCsch
3-3-3- واحد متا ولکانیکPCv
3-3-4- متاریولیت PCmr
3-4- نهشته های آواری-آتشفشانی ائوسن
۳-۴-۱- واحد متامورفیسمMTKSL
3-5- سنگهای آذرین درونی
۳-۵-۱- گرانیت – دیوریت g1
3-5-2- گرانیتg
3-5-3- واحد گرانیت –گنیس g – gn
فصل چهارم: هوا شناسی و اقلیم
مقدمه
۴-۱- عوامل کنترل کننده آب و هوای حوضه
۴-۱-۱- عوامل محلی
۴-۱-۲- عوامل بیرونی
۴-۱-۳- سیستم های سینوپتیک برون حاره ای
۴-۱-۴- بادهای محلی
۴-۲- ایستگاه های هوا شناسی منطقه مورد مطالعه
۴-۳- بررسی ریزشهای جوی ایستگاههای حوزه مورد مطالعه
۴-۴- بارش
۴-۴-۱- رژیم بارندگی
۴-۵- رطوبت نسبی
۴-۶- درجه حرارت
۴-۶-۱- میانگین درجه حرارت
۴-۶-۲- میانگین حداکثر و حداقل درجه حرارت
۴-۶-۳- حداکثر و حداقل مطلق درجه حرارت سالیانه
۴- ۷- یخبندان
۴-۸- باد
۴-۹- تعیین تیپ اقلیمی
فصل پنجم: فیزیوگرافی
مقدمه
۵-۱- شبکه آبراهه
۵-۲- مساحت حوضه
۵-۳- محیط حوضه
۵-۴- طول حوضه
۵-۵- شکل حوضه
۵-۶- ارتفاع حوضه (پستی و بلندی)
۵-۷- شیب حوضه
۵-۸- جهت شیب
فصل ششم: پوشش گیاهی
مقدمه
۶-۱- پوشش گیاهی
۶-۲- جنگل
۶-۳- تیپ های مرتعی استان
۶-۴- تیپ های مرتعی حوضه مورد مطالعه
۶-۴-۱- تیپ کما – جاشیر – گون
۶-۴-۲- تیپ گون – علف
۶-۴-۳- تیپ گون – زرشک
۶-۴-۴- تیپ جاشیر- گون
۶-۴-۵- تیپ آویشن – گون
۶-۴-۶- تیپ کما-جاشیر
گیاهان خوراکی
فصل هفتم: ژئومورفولوژی
مقدمه
۷-۱- واحد های ژئومورفولوژی
۷-۲- تهیه نقشه ژئومورفولوژی و واحدهای کاری
۷-۳- بررسی علل تغییرات ژئومورفولوژیکی
۷-۴- واحد های ژئومورفولوژی منطقه مورد مطالعه
۷-۴-۱- واحد کوهستان (M)
7-4-1-1- تیپ دامنه منظم (r)
7-4-1-1-1- رخساره توده سنگی(Mrm) با پوشش مواد منفصل تخریب یکمتر از ۲۵ درصد:
۷-۴-۱-۱-۲- رخساره برونزد سنگی (Mro) با پوشش مواد تخریبی منفصل و خاک بین ۲۵ تا ۷۵ درصد:
۷-۴-۱-۱-۳- رخساره دامنه های پوشیده از خاک و نهشته های منفصل با دامنه منظم (Mrc) :
7-5-1-2- تیپ دامنه های نا منظم (I)
7-4-1-2-1- رخساره توده سنگی (MIm) با پوشش مواد منفصل تخریبی کمتر از ۲۵ درصد:
۷-۴-۱-۲-۲- رخساره برونزدگی (MIo) با پوشش تخریبی ۲۵ تا ۷۵ درصد
۷-۴-۲- واحد تپه ماهور (H)
7-4-2-1- تیپ دامنه منظم (r)
7-5-2-1-1- رخساره توده سنگی(Hrm) با پوشش تخریبی منفصل و خاک کمتر از ۲۵ درصد:
۷-۴-۲-۲- تیپ دامنه نامنظم (I)
7-4-2-2-1- رخساره برونزد (HIo) با پوشش نهشته های منفصل و خاک کمتر از ۲۵ درصد:
۷-۴-۲-۲-۲- رخساره دامنه های پوشیده از خاک و نهشته های منفصل با دامنه نامنظم (HID) :
7-4-3- تیپ رسوبات بستر رودخانه
۷-۵- اشکال ژئو مورفولوژیک شاخص در حوضه
۷-۵-۱- حرکات دامنه ای (واریزه ای)
۷-۵-۲- بدلند (تراکم الگوهای آبراهه موازی و دندریتی)
۷-۵-۳- گیلوئی (G)
فصل هشتم: فرسایش
مقدمه
۸-۱- عوامل موثر در فرسایش خاک
۸-۲- فرایندها ی فرسایشی متداول در حوضه
۸-۲-۱- فرایندهای با منشاء هوازدگی
۸-۲-۱-۱- هوازدگی فیزیکی
۸-۲-۱-۱-۱- تناوب یخ بستن و ذوب شدن آب در فضای بین شکستگی ها
۸-۲-۱-۱-۲- سرد و گرم شدن تناوبی سنگها در شب و روز
۸-۲-۱-۱-۳- تخریب فیزیکی در نتیجه نیروی آب
۸ -۲-۱-۲- هوازدگی زیستی
۸-۲-۲- فرایندها و محصولات مرتبط با رخدادهای زمین ساختی
۸-۲-۳- فرایندها و محصولات ناشی از واریزه های کوهپایه ای
۸-۲-۳-۱- حرکات دامنه ای
۸-۲-۳-۲- ریزش ها
۸-۳- فرسایش ناشی از آبهای جاری در حوضه مورد مطالعه:
۸-۳-۱- فرسایش صفحه ای:
۸-۳-۲- فرسایش شیاری:
۸-۳-۳- فرسایش خندقی:
۸-۳-۴- فرسایش کناره ای:
۸-۳-۵- فرسایش هزاز دره ای:
۸-۴- مطالعه نفوذ پذیری درحوضه مورد مطالعه:
۸-۴-۱- واحدهای با نفوذ پذیری خیلی زیاد
۸-۴-۲- واحدهای با نفوذ پذیری متوسط
۸-۴-۳- واحدهای با نفوذ پذیری کم تا بسیار کم
۸-۵- فرسایش پذیری
فهرست جدول ها
۲-۱- ماهواره های لندست
۲-۲- باند موج های ثبت شده توسط سنجنده های لندست
۴-۱- ایستگاه های هوا شناسی در حوزه ورد مطالعه
۴-۲- متوسط بارندگی سالیانه در ایستگاه های هوا شناسی حوزه
۴-۳- میانگین ماهیانه بارش
۴-۴- تعداد روزهای دارای بارندگی
۴-۵- میانگین سالیانه بارندگی
۴-۶- میانگین حداقل و حد اکثر رطوبت نسبی
۴-۷- میانگین ماهیانه درجه حرارت
۴-۸- میانگین ماهیانه حداقل و حد اکثر دما
۴-۹- میانگین سالیانه حداقل و حد اکثر دما
۴-۱۰- تعداد روزهای یخبندان
۴-۱۱- میانگین تعداد روزهای یخبندان
۴-۱۲- توزیع فراوانی های سالیانه سرعت و جهت باد
۴-۱۳- طبقه بندی تیپ اقلیمی
۴-۱۴- شاخص خشکی ماهیانه در ایستگاه سقز
۵-۱- مشخصات فیزیکی حوضه
۵-۲- پارامترهای مربوط به شکل حوضه
۵-۳- هیپسومتری حوضه مورد مطالعه
۵-۴- طبقه بندی کلاس شیب
۶-۱- تیپ های مرتعی استان
۶-۲- تیپ های مرتعی حوضه مورد مطالعه
۶-۳- مهم ترین گونه های گیاهان خوراکی
۷-۱- تلفیق واحد های ژئو مورفولوژی و طبقات ارتفاعی
۷-۲- تلفیق واحد های ژئو مورفولوژی و طبقات شیب
۷-۳- تلفیق واحد های ژئو مورفولوژی و زمین شناسی
۸-۱- حساسیت واحد های سنگی نسبت به فرسایش
فهرست نمودارها
۳-۱- پراکندگی واحد های زمین شناسی
۴-۱- میانگین ماهیانه بارندگی
۴-۲- تعداد روزهای دارای بارندگی
۴-۳- میانگین سالیانه بارندگی
۴-۴- میانگین ماهیانه رطوبت نسبی
۴-۵- میانگین ماهیانه حداقل و حد اکثر دما
۴-۶- میانگین سالیانه حداقل و حد اکثر دما
۴-۷- تعداد روزهای یخبندان در طول دوره آماری
۶-۱- پراکندگی پوشش گیاهی
۷-۱- پراکندگی واحد های ژئومورفولوژی
فهرست شکل ها
۲-۱- سیستم سنجش از دور
۲-۲- موج الکترو مغناطیسی
۲-۳- طیف الکترو مغناطیسی
۲-۴- طیف تشعشع الکترو مغناطیسی
۲-۵- ماهواره های لندست
۲-۶- مدار لندست ۴ و ۵
۲-۷- سنجده های MSS و RBV
2-8- سنجنده ETM
2-9- تصحیح خطاهای هندسی
۲-۱۰- هیستوگرام باند های ۱ و ۲ در حوضه مورد مطالعه بدون بارز سازی
۲-۱۱- هیستوگرام باند های ۱ و ۲ در حوضه مورد مطالعه بعد از بارز سازی
۲-۱۲- شاخص پوشش گیاهی در باند های قرمز و مادون قرمز
فهرست نقشه ها
۲-۱- شاخص پوشش گیاهی قبل از بارز سازی
۲-۲- شاخص پوشش گیاهی بعد از بارز سازی
۲-۳- تصویر رنگی کاذب در باند های ۱و ۲ و ۳
۲-۴- تصویر رنگی کاذب در باند های ۱ و ۳ و ۴
۳-۱- نقشه زمین شناسی حوضه
۵-۱- وضعیت شبکه آبراهه ها
۵-۲- مدل رقومی ارتفاعی
۵-۳- نقشه هیپسومتری حوضه
۵-۴- نقشه شیب حوضه
۵-۵- نقشه جهت حوضه
۷-۱- نقشه ژئومورفولوژی حوضه
منابع: