مقدمه:
در اعصار اخیر با تکامل جوامع انسانی، تغییراتی در تمامی جنبههای زندگی انسانها ایجاد شده است که انسان چارهای جز اینکه خود را با این تغییرات منطبق کند ندارد.
امروز تفکر انسانها در مورد حمل و نقل و وسائل نقلیه تغییر کرده است. امروزه در اکثر کشورها معضلات آلودگیهای محیط و هوا و از بین رفتن زیباییها و ایجاد سروصدا و نظایر اینها اولین مسائلی هستند که در مورد سیستمهای حمل و نقل جلب توجه میکند و صد البته درصد ایت آثار سوء روز به روز حتی میتوان گفت لحظه به لحظه در حال افزایش است.
در کنار این آثار زیست محیطی، با افزایش تعداد وسائل نقلیه شخصی و یا عمومی و در کنار آن افزایش حجم ترافیک و درنتیجه بوجود آمدن مشکلات کنترل و ساماندهی وسائل نقلیه و کمبودها و نقایص راههای ارتباطی باعث ایجاد ناراحتیها و رنجشهای روانی در افراد میگردد.
قرارگیری این عوامل در کنار هم باعث بوجود آمدن تصادفات با روند صعودی میگردد، که هزینههای گزاف اجتماعی و اقتصادی را بهمراه دارد.
اهمیت این موضوع برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بیشتر است چرا که آمار تصادفات و درنتیجه خسارات (جانی و مالی) ناشی از آن در این کشورها نسبت به کشورهای توسعه یافته بیشتر است. هرچند که در کشورهای توسعه یافته نیز این آمار کم نیست. جهت بهبود ایمنی راهها باید اقدام به شناخت عوامل بوجود آورندة تصادفات و تصحیح آنها نمود. اما مسلماً رسیدن به این مرحله یعنی تصحیح عوامل بوجود آورندة حوادث کار ساده و آسانی نیست که به سرعت نتیجه دهد و نیازمند تحصیات وسیع و گسترده و همچنین هزینههای اقتصادی و زمانی بالا میباشد.
فهرست مطالب:
-طرح مسئله……………………………………………………………………………………………۷
-اهمیت موضوع………………………………………………………………………………………۸
-فصل اول:عامل انسانی……………………………………………………………………..۳۰
-فصل دوم:عامل راه…………………………………………………………………………..۴۰
-فصل سوم :عامل وسیله نقلیه و محیط………………………………………… ۱۱۵
-فصل چهارم:مقایسه عوامل تصادف……………………………………………..۱۲۲
-فصل اول:شناسایی مکانهای حادثهخیز……………………………………۱۳۶
-فصل دوم:پارامترهی موثر در ترافیک……………………………………. ۱۴۴
فصل سوم:الگوریتمهای مسیریابی………………………………………..۱۵۱
منابع :
۱- تصادفات جاده ای ایران، دکتر اسماعیل آیتی، نشر دانشگاه فردوسی مشهد.
۲- مهندسی ترافیک (رسالة دانشجویی) ، علی اکبر عزیزی، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
۳- طرح راهبردی ایمنی راه با در نظر گرفتن تقاطع های چراغ دار( سازمان حمل و نقل و ترافیک )
۴- بررسی تصادفات ناشی از انحراف راه (سازمان و حمل و نقل و ترافیک)
۵- عوامل مؤثر در ایمنی راه ها در تشخیص نقاط حادثه خیز (پایان نامة دانشجویی)، ناصر اصلانی کلخورانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی.
۶- بررسی تحلیل طراحی شهری با تاکید بر مدلسازی ترافیک با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی (GIS) .(پایان نامةدانشجویی), عباس شیخمحمدزاده.
۷- بررسی مسیر یابی با استفاده از الگوریتم دایجسترا.(پایان نامه دانشجویی),
روزبه شاد.
مقدمه
یکی از موضوعاتی که در ادبیات مالی و سرمایه گذاری مورد توجه گسترده و فراگیر قرار گرفته است، مبحث ساختار سرمایه می باشد. توسعه، رشد و تداوم فعالیت هر شرکت مستلزم سرمایه گذاری است که باید از طریق تأمین منابع مالی لازم تحقق پذیرد. در مدیریت مالی از دو نوع منبع مالی نام برده می شود، منابع مالی از داخل موسسه و منابع مالی خارج از موسسه . دریافت وام از بانکها، انتشار سهام جدید و خرید نسیه مواد و ماشین آلات، مثالهایی از تأمین منابع مالی مورد نیاز از منابع خارجی است.
استفاده از ذخایر، استهلاک داراییهائی ثابت، کاهش داراییهای جاری و فروش داراییهای ثابت اضافی و عدم تقسیم سود، مواردی از تأمین منابع مالی از داخل موسسه است. تأمین منابع مالی به هر کدام از دو صورت بالا، هزینه ها و آثاری را به دنبال خود دارد که موسسه را از اخذ تصمیم در مورد انتخاب هر کدام از منابع تأمین مالی ناگزیر می نماید.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات
مقدمه ……………………………………………………………………………………………….. ۹
۱-۱- تعریف موضوع و بیان مسأله ……………………………………………………. ۱۱
۲-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………….. ۱۴
۳-۱- اهداف تحقیق …………………………………………………………………………… ۱۵
۴-۱- فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………….. ۱۷
۵-۱- روش تحقیق ……………………………………………………………………………. ۱۷
۶-۱- روش و ابزار گردآوری اطلاعات ………………………………………………. ۱۸
۷-۱- قلمرو تحقیق (زمانی، مکانی، موضوعی)……………………………………….. ۱۹
۸-۱- تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………… ۱۹
فصل دوم : ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………. ۲۳
۱-۲- تعریف ساختار سرمایه و بیان اهمیت آن ……………………………………. ۲۳
۲-۲- نظریه های ارائه شده در مورد ساختار سرمایه …………………………….
نظریه سود خالص …………………………………………………………………………….. ۲۵
نظریه سود عملیاتی خالص …………………………………………………………………. ۲۶
نظریه مودیلیانی و میلر ……………………………………………………………………… ۲۷
مفروضات مدل مودیلیانی و میلر ………………………………………………………… ۲۸
اثبات فرضیه های مدل مودیلیانی و میلر ……………………………………………… ۳۰
نظریه مودیلیانی و میلر بدون در نظر گرفتن مالیات …………………………………
نظریه مودیلیانی و میلر با در نظر گرفتن مالیات ………………………………………
انتقادات وارد بر نظریه مودیلیانی و میلر ……………………………………………… ۳۷
تئوری ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه مالیات بر درآمد شخصی ۳۹
تئوری ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه هزینه های آشفتگی مالی ۴۲
تئوری ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه هزینه های ورشکستگی… ۴۳
تئوری ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه هزینه های نمایندگی ……. ۴۴
تئوری توازی ایستا…………………………………………………………………………….. ۴۶
تئوری ترجیحی …………………………………………………………………………………. ۴۸
تئوری ساختار سرمایه و تعامل بازار عوامل تولید و محصول ……………….. ۴۹
۳-۲- پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………… ۵۰
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………. ۶۵
۱-۳- نوع تحقیق ……………………………………………………………………………….. ۶۶
۲-۳- معرفی متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………. ۶۷
۳-۳- فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………… ۶۸
۴-۳- قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………. ۶۸
۵-۳- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری ………………………………… ۶۹
۶-۳ فرآیند تحقیق ……………………………………………………………………………… ۶۹
۷-۳- ابزار تحقیق و اعتبار و روائی آن ……………………………………………….. ۷۰
۸-۳- روش جمع آوری داده ها …………………………………………………………. ۷۰
۹-۳- روش تحلیل داده ها …………………………………………………………………. ۷۰
۱۰-۳ آزمون توزیع متغیر ها ……………………………………………………………… ۷۲
۱۱-۳- قاعده رد فرضیه های صفر تحقیق و تصمیم گیری.
………………………………………………………………………………………………………. ۷۲
فصل چهارم : آزمون فرضیات
مقدمه ………………………………………………………………………………………………. ۷۷
۱-۴- توصیف اطلاعات و داده های متغیرهای تحقیق …۷۸………………………..
۲-۴- آزمون فرضیه ها و پاسخ به پرسشهای پژوهش
………………………………………………………………………………………………………. ۸۱
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه ……………………………………………………………………………………………… ۱۰۱
۱-۵- خلاصه تحقیق ………………………………………………………………………… ۱۰۲
۲-۵- تحلیل یافته ها و نتیجه گیری …………………………………………………….. ۱۰۴
۳-۵- پیشنهادهای تحقیق ………………………………………………………………….. ۱۰۸
فهرت منابع و مآخذ…………………….۱۱۳
فهرست نمایه ها
شماره و عنوان نمایه……………………………………………………………………….. صفحه
نمایه (۱-۲) راه های تحصیل منابع مالی اضافی به همراه محاسن و معایبت آن ۲۴
نمایه (۲-۲) هزینه سهام عادی، بدهی و میانگین هزینه سرمایه بر ااس روش سود خالص ۲۵
نمایه (۳-۲) هزینه سهام عادی، بدهی و میانگین هزینه سرمایه براساس روش سود خالص عملیاتی ۲۶
نمایه (۱-۴) شاخص های آماری گرایش به مرکز و پراکندگی کل داده های مورد مطالعه ۷۸
نمایه (۲-۴) شاخص های آماری گرایش به مرکز و پراکندگی متغیرهای صنعت های مورد مطالعه ۷۸
نمایه (۳-۴) شاخص های آماری گرایش به مرکز و پراکندگی سالهای مورد مطالعه ۸۰
نمایه (۴-۴) نتایج آزمون بررسی توزیع متغیرهای مورد مطالعه……………… ۸۳
نمایه (۵-۴) جدول آزمون همبستگی بین متغیرهای مورد مطالعه تحقیق ….. ۸۵
نمایه (۶-۴) نتایج آزمون ضریب رگرسیون متغیر مستقل و ضریب تعیین و آماره های آزمون ۸۵
فهرست منابع و ماخذ فارسی
۱٫ آذر، عادلو مومنی،منصور (۱۳۸۰). آمارو کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
۲٫ بازرگان،عباسو سرمد،زهره و حجازی، الهه (۱۳۸۳). روشتحقیق درعلوم رفتاری. تهران: آگاه.
۳٫ بریگام، اوجین اف و گاپنسکی، لوییس سی و دی وز فیلیپ آر (۱۳۸۲). مدیریت مالی میانه (ترجمه علی پارساییان) تهران: ترمه.
۴٫ پور حیدری امید (۱۳۸۲) نوع صنعت و تاثیر آن بر ساختار مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی و پژوهشی تحقیقات مالی، شماره ۱۶، پاییز و زمستان ۱۳۸۲٫ صفحه ۶۰-۴۹٫
۵٫ جهانخانی، علیو پارساییان، علی. (۱۳۷۶). مدیریت سرمایه گذاری و ارزیابی اوراق بهادار. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
۶٫ رحیمیبروجردی، علیرضا (۱۳۸۳) سیاستهای اقتصاد کلان و اصلاحات ساختاری. تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
۷٫ سلاحی،عزیز و تکیه، عباس(۱۳۵۱). کلیات بازرگانی. تهران: مدرسه عالی بازرگانی.
چکیده :
در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر شیوههای فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان ( )پرداخته شده است . در پژوهش تعداد ۶۰ نفر به عنوان گروه نمونه به شکل انتخاب در دسترس دبستان کیمیای سعادت منطقه ۳ تهران انتخاب شده است.
برای سنجش روش فرزند پروری از آزمون بامریند و برای سنجش رشد اجتماعی کودکان از آزمون وایلند استفاده گردیده است و بدین منظور هر دو آزمون توسط والدین پاسخ داده شده است و داده های آماری بدست آمده توسط روشهای آماری توصیفی و استنباطی محاسبه گردیده است .
نتایج پژوهش حاکی از آن است که در بین سه سبک فرزند پروری ( مستبدانه ، سهل گیرانه ، آزاد منشانه ) فقط بین سبک فرزند پروری آزاد منشانه با رشد اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد . به این معنا که انتخاب سبک فرزند پروری آزاد منشانه از سوی والدین به افزایش رشد اجتماعی کودکان منجر می شود .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………………
فصل اول : کلیات پژوهش ……………………………………………………………………………..
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………
طرح مسئله ………………………………………………………………………………………………….
ضرورت و اهمیت پژوهش ……………………………………………………………………………
اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………
پرسشهای پژوهش …………………………………………………………………………………….
فرضیه های پژوهش …………………………………………………………………………………….
متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………..
تعاریف پژوهش …………………………………………………………………………………………..
فصل دوم ……………………………………………………………………………………………………
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………
الف ) رشد اجتماعی ……………………………………………………………………………………..
رشد اجتماعی در دوران های مختلف ……………………………………………………………..
رشد اجتماعی در دورهی پیش دبستانی ………………………………………………………….
رشد اجتماعی در دبستان ……………………………………………………………………………..
رشد اجتماعی در نوجوانی …………………………………………………………………………….
اهداف رشد اجتماعی …………………………………………………………………………………….
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا ……………………………………………………………………..
مطالعات عروسک بلوبد …………………………………………………………………………………
تاریخچهی فرزند پروری ………………………………………………………………………………
شیوهی فرزند پروری ازنظر باوم مریند ………………………………………………………..
شیوه مقتدرانه ……………………………………………………………………………………………..
شیوه سهل انگاری ………………………………………………………………………………………
شیوه خودکامه …………………………………………………………………………………………….
الگوی جدید فرزند پروری بام مریند ………………………………………………………………
نظریههای مربوط به شیوهی فرزند پروری …………………………………………………….
پژوهشهای انجام شده در خارج و داخل کشور …………………………………………….
فصل سوم …………………………………………………………………………………………………..
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………
جامعه آماری پژوهش …………………………………………………………………………………
نمونه و روش نمونهگیری ……………………………………………………………………………..
ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………
الف) مقیاس شیوههای فرزند پروری ………………………………………………………………
روایی …………………………………………………………………………………………………………
پایایی ………………………………………………………………………………………………………….
تهیه نسخه فارسی ………………………………………………………………………………………..
نمره گذاری …………………………………………………………………………………………………
مقیاس رشد اجتماعی و ایلند ………………………………………………………………………….
پایایی ………………………………………………………………………………………………………….
اعتبار ………………………………………………………………………………………………………….
روش جمع آوری دادهها ……………………………………………………………………………….
روش آماری ……………………………………………………………………………………………….
فرمول ضریب هم بستگی پیرسون …………………………………………………………………
تحلیل دادهها ………………………………………………………………………………………………..
فصل چهارم ………………………………………………………………………………………………..
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..
بخش اول : توصیف نمرات به دست آمده از آزمونهای رشد اجتماعی
وایلند و روش فرزند پروری باوم مریند …………………………………………………………
۱- نتایج بدست آمده از روش فرزند پروری …………………………………………………..
۲- داده های آماری مربوط به آزمون رشد اجتماعی وایلند ………………………………
۳- دادههای آماری مربوط به آزمون فرزند پروری سهل گیرانه ………………………
۴- دادههای آماری مربوط به آزمون فرزند پروری مستبدانه …………………………..
۵-دادههای آماری مربوط به آزمون فرزند پروری آزاد منشانه ……………………….
بخش دوم : بررسی فرضیههای پژوهش ……………………………………………………….
۱- بررسی فرضیه اول پژوهش …………………………………………………………………….
۲- بررسی فرضیه دوم پژوهش ……………………………………………………………………
۳- بررسی فرضیه سوم پژوهش …………………………………………………………………..
فصل پنجم :………………………………………………………………………………………………….
بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………
محدودیتهای پژوهش ………………………………………………………………………………….
پیشنهادها ……………………………………………………………………………………………………
فصل ششم ………………………………………………………………………………………………….
خلاصه پژوهش …………………………………………………………………………………………..
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………..
فهرست منابع :
۱- احدی – حسن ، جمهوری ، فرهاد ( ۱۳۸۰) ، روان شناسی رشد ، نوجوانی بزرگسالی تهران ، انتشارات پردیس .
۲- ای برک ، لورا ( ۱۳۸۱) ، روان شناسی رشد ،جلد اول ، مترجم یحیی سید محمدی ، تهران ، نشر ارسباران .
۳- اکبری ، بررسی تاثیر سبک های تربیتی مادران بر بزهکاری نوجوانان و نیز شرایط خانوادگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( ۱۳۷۹)
۴- پاشا شریفی ،حسن ( ۱۳۸۴) ، اصول روان سنجی و روان آزمایی ، تهران ، انتشارات رشد .
۵- دلاور ، علی ( ۱۳۸۱) ، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران ، انتشارات دسته.
۶- شهیدی ، شهریار ، حمیدیه مصطفی ، ( ۱۳۸۲) ، اصول و مبانی بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات سمت .
۷- شولتر ، دوان ، سیدنی آلن ، شوارتز ( ۱۳۸۵) ، نظریه های شخصیت ، ترجمه یحیی سید محمدی ، تهران ،موسسه نشر ویرایش .
طرح موضوع
خلیج فارس همواره در طول تاریخ خود جاذبه هایی داشته است که مورد توجه دیگران قرار می گرفت. این جاذبه ها در طی تاریخ متغیر بوده است. زمانی که تجارت و بازرگانی در رأس اولویت های دیگر کشورها بود خلیج فارس آنقدر ثروت و بازار مصرف داشت که مورد طمع دیگران قرار گیرد و سپس اروپائیان را یکی پس از دیگری روانه منطقه سازد و بعضی کشورهای منطقه خلیج فارس را صحنه تاخت و تاز و رقابت برای تسلط بر منطقه قرار دهند.
کشف ثروتهای بیکران و افسانه ای هند اهمیت خلیج فارس را دو چندان کرد و این بار علاوه بر موقعیت تجاری و بازرگانی خود، خلیج فارس به یک موقعیت استراتژیک و معبر آسان دسترسی به هند و حفاظت از آن تبدیل گشت. تا جائیکه بخشی از دوران طولانی رقابت ها در منطقه خلیج فارس بخاطر حفاظت و امنیت شبه قاره هند بود.
در طی نیمه دوم قرن ۱۹ عامل دیگری بر اهمیت خلیج فارس افزود و بار دیگر نظر همگان را متوجه این منطقه ساخت. این عامل کشف ذخائر عظیم نفتی از یک طرف و وابستگی روز افزون دنیای صنعتی به این ماده حیاتی از طرف دیگر بود به طوری که تمامی دنیا را درگیر موضوعات امنیتی خلیج فارس کرد و همچنان که وابستگی به نفت بیشتر می شد حساسیت نسبت به تحولات و حتی سیاست گذاریها در این منطقه بیشتر می گردید.
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات
طرح مسأله………………………………………………………………………………………………………………………. ۸
علل انتخاب موضوع………………………………………………………………………………………………………… ۱۰
ادبیات موجود………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰
سوال اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
سوالات فرعی………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
مفروض(های) تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. ۱۱
فرضیه(های) تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. ۱۱
مفاهیم…………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
سازماندهی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
موانع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶
فصل دوم: مباحث تئوریک امنیت و چارچوب نظری تحقیق
بنیانهای مفهومی و تئوریک امنیت……………………………………………………………………………………….. ۱۸
تعریف امنیت………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹
نظامهای امنیتی ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹
ویژگیهای امنیت………………………………………………………………………………………………………………. ۲۱
الف)تجزیه ناپذیری امنیت…………………………………………………………………………………………………. ۲۱
ب) ذهنی بودن امنیت………………………………………………………………………………………………………. ۲۲
رهیافت امنیتی………………………………………………………………………………………………………………… ۲۴
الف) دیدگاه رئالیسم نسبت به امنیت………………………………………………………………………………….. ۲۵
ب)رهیافت ایده آلیستی یا لیبرالیستی امنیت…………………………………………………………………………. ۲۶
ابعاد داخلی امنیت…………………………………………………………………………………………………………. ۲۷
ابعاد اقتصادی امنیت……………………………………………………………………………………………………….. ۲۸
ابعاد زیست محیطی امنیت………………………………………………………………………………………………. ۳۰
دیدگاه سوم درارتباط با امنیتintegrated approach …………………………………………………… ۳۱
استراتژیهای امنیتی………………………………………………………………………………………………………….. ۳۲
استراتژیهای امنیتی بعد از جنگ سرد…………………………………………………………………………………… ۳۳
مکاتب امنیتی بدیل برای امنیت خلیج فارس…………………………………………………………………………. ۳۴
چارچوبهای آلترناتیو………………………………………………………………………………………………………… ۳۶
آیا پیوند های چند جانبه صلح و ثبات را تضمین می کند؟………………………………………………………. ۴۳
اقدامات امنیتی ………………………………………………………………………………………………………………. ۴۶
دستور کار جدید…………………………………………………………………………………………………………….. ۵۵
منابع فصل دوم……………………………………………………………………………………………………………….. ۶۱
فصل سوم: سوابق طرحهای امنیتی
نظام امنیت ایرانی…………………………………………………………………………………………………………… ۶۶
نظام امنیتی انگلستان یا دوران صلح بریتانیایی………………………………………………………………………… ۶۶
تحولات مفاهیم امنیتی و طرح های امنیت منطقه ای……………………………………………………………….. ۶۷
پیمان بغداد…………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۰
تشکیل سنتو…………………………………………………………………………………………………………………… ۷۲
تحولات دهه ۶۰ و خروج بریتانیا از خلیج فارس…………………………………………………………………… ۷۲
سیستم امنیت دو ستونی(دکترین نیکسون- کسیسنجر) ………………………………………………………….. ۷۵
موانع تحقق اهداف دکترین نیکسون……………………………………………………………………………………. ۷۷
پایان سیستم امنیت دو ستونی نیکسون…………………………………………………………………………………. ۷۸
دکترین کارتر…………………………………………………………………………………………………………………. ۷۹
ارزیابی دکترین کارتر………………………………………………………………………………………………………. ۸۲
دکترین ریگان(سیاست اتفاق نظر استراتژیک)……………………………………………………………………….. ۸۳
سیستم امنیتی شورای همکاری خلیج فارس………………………………………………………………………….. ۸۵
تشکیل شورای همکاری خلیج فارس………………………………………………………………………………….. ۸۹
اهداف و مضامین شورا……………………………………………………………………………………………………. ۹۰
اهداف اقتصادی……………………………………………………………………………………………………………… ۹۰
اهداف امنیتی شورا………………………………………………………………………………………………………….. ۹۱
سیاست خارجی شورا………………………………………………………………………………………………………. ۹۲
اول:جنگ ایران و عراق……………………………………………………………………………………………………. ۹۲
دوم: بحران کویت…………………………………………………………………………………………………………… ۹۲
دلایل ضعف و ناتوانی شورا……………………………………………………………………………………………… ۹۳
الف) دلایل ضعف شورا از بعد تئوریک ۹۳
ب) موانع عملی فراروی شورا……………………………………………………………………………………….. ۹۶
۱ – عدم فراگیری شورا …………………………………………………………………………………………………. ۹۶
۲- اختلافات ارضی و مرزی بین اعضاء………………………………………………………………………………. ۹۸
۳- ناتوانی شورا ناشی از ضعف نظامی……………………………………………………………………………….. ۹۹
بحران اول و دوم خلیج فارس…………………………………………………………………………………………… ۹۹
بیانیه دمشق و طرح امنیتی ۲ + ۶……………………………………………………………………………………… ۱۰۰
انگیزه ها و اهداف طراحان سیستم امنیتی ۲ + ۶………………………………………………………………….. ۱۰۳
۱– آمریکا…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۳
۲- اهداف کشورهای عربی از شرکت در طرح۲+۶…………………………………………………………….. ۱۰۴
بررسی دلایل ناکامی طرح امنیتی ۲ + ۶…………………………………………………………………………….. ۱۰۴
طرحهای امنیتی دو جانبه…………………………………………………………………………………………………. ۱۰۹
نقش و هدف آمریکا………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۰
اقدامات عملی برای استقرار سیستم………………………………………………………………………………….. ۱۱۲
ارزیابی طرح امنیتی دو جانبه…………………………………………………………………………………………… ۱۱۲
نگاه برون منطقه ای به عنوان آخرین آلترناتیو (تجربیات تاریخی)……………………………………………. ۱۱۴
منابع فصل سوم……………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۶
فصل چهارم: بررسی نقش ساختارها و ظرفیتهای داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس در پیدایش طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس
۱ – شکافهای سیاسی و اجتماعی(طبقه متوسط جدید) ……………………………………………………….. ۱۲۳
۲ – تضاد های فرهنگی………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۴
۳ – معضلات نسل جوان ………………………………………………………………………………………………. ۱۲۶
۴ – بحران مهاجرت………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۷
۵ – جنبش های سیاسی– مذهبی………………………………………………………………………………………. ۱۲۹
اساس مشروعیت در دولتهای عربی حوزه خلیج فارس…………………………………………………………. ۱۳۳
منابع فصل چهارم………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۰
فصل پنجم: بررسی نقش عوامل منطقه ای در ظهور و سقوط طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس
مباحث مربوط به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس…………………………………………………………… ۱۴۵
الف) تهدیدات مشترک متوجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس…………………………………………. ۱۴۵
۱- تهدیدات ناشی از بافت جمعیتی ناهمگون……………………………………………………………………… ۱۴۵
۲- بحران مشروعیت و هویت………………………………………………………………………………………… ۱۴۸
تهدیدات خاص متوجه هر کدام از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس……………………………………. ۱۵۶
عربستان سعودی……………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۶
کویت…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۷
امارت عربی متحده……………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۸
قطر، بحرین، عمان…………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۰
مباحث مربوط به ایران و عراق………………………………………………………………………………………… ۱۶۰
۱) ایران ……………………………………………………………………………………………………………………. .۱۶۰
الف) تهدیدات اقتصادی…………………………………………………………………………………………………. ۱۶۰
ب) تهدیدات سیاسی……………………………………………………………………………………………………… ۱۶۱
ج) تهدید ناشی از حضور بیگانگان در منطقه……………………………………………………………………… ۱۶۲
۲ ) عراق…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶۵
انقلاب اسلامی ایران به عنوان عامل همگرایی و واگرایی………………………………………………………. ۱۶۶
مشکل کشورهای منطقه در ایجاد یک سیستم امنیت منطقه ای………………………………………………. ۱۷۰
منابع فصل پنجم……………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۶
فصل ششم: بررسی نقش عوامل فرا منطقه ای در پیدایش و تداوم نظامهای امنیتی در
منطقه خلیج فارس
آمریکا………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸۰
تلقی آمریکا از مفهوم تهدید……………………………………………………………………………………………. ۱۸۴
برنامه کمکهای امنیتی به کشورهای خلیج فارس …………………………………………………………………. ۱۸۶
نیروی واکنش سریع آمریکا و عملکرد های آن……………………………………………………………………. ۱۸۹
اتحاد جماهیر شوروی…………………………………………………………………………………………………….. ۱۹۲
دکترین برژنف و امنیت خلیج فارس…………………………………………………………………………………. ۱۹۳
مصر…………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۹۴
سوریه………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۹۶
منابع فصل ششم……………………………………………………………………………………………………………. ۱۹۸
سخن پایانی؛ تحلیلی بر عدم موفقیت طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس………………… ۲۰۰
کتابشناسی تحقیق …………………………………………………………………………………. ۲۱۱
منابع
۱. علی رضا پیشه ور،«ایران و ترتیبات امنیتی جدید در منطقه خلیج فارس»، مجموعه مقالات پانزدهمین همایش خلیج فارس، تهران: دفتر مطالعات سیاسی بین المللی،۱۳۸۳،ص۲۸۵٫
۲٫ بیژن اسدی، خلیج فارس و مسائل آن، تهران: انتشارات سمت، ۱۳۸۴، ص۶۰۶٫
۳٫ همان، ص۶۰۹٫
۴٫ همان، ص۶۱۱٫
کتاب شناسی
الف) فارسی
۱ .کتب
أ- زیو، ماز؛ امنیت منطقه ای، ترجمه داود علمایی، تهران: انتشارات دانشکده فرماندهی سپاه، ۱۳۷۹٫
ب- ماندل، رابرت؛ چهره متغییر امنیت ملی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی،۱۳۷۷٫
ت- راست، بروس و استار، هاروی؛ سیاست های جهانی، ترجمه سید امیریافت، تهران: انتشارات سیمای جوان،۱۳۷۲٫
ث- برژینسکی، زبیگنیو؛ درجستجوی امنیت ملی، ترجمه ابراهیم خلیلی نجف آبادی، تهران: نشرسفیر ،۱۳۶۷٫
چکیده
موضوع پایان نامه در رابطه با تأثیر موسیقی و موسیقی درمانی بر روی انسانهاست در واقع یک پژوهشی کتابخانه ای می باشد و به برر سی توصیفی تأثیر موسیقی و موسیقی درمانی بر روی انسانها پرداخته است . و هدف از این پژوهش در واقع اینست که در آخر ما به این پاسخ برسیم که واقعاً موسیقی و موسیقی درمانی بر روی انسانها ، در درمان بیماریها تأثیر دارد . و اینکه آیا از این هنر می توان برای مهارتهای ارتباطی وگفتاری ، روانی ، ذهنی … استفاده کرد . آیا می توان از موسیقی به عنوان روشی برای کار درمانی وکمک به سایر پروژه های توان بخشی استفاده کرد و اینکه موسیقی می تواند مضر هم باشد یا صرفاً مفید است و به طور کلی اطلاعاتی را در این زمینه ها می تواند به شما بدهد .
پژوهش حاضر توانسته به یکسری موضوعهای مربوط به موسیقی ، موسیقی ایرانی ، موسیقی مذهبی ، موسیقی و کارکردهای آن و …. بپردازد و به شکل تخصصی به حیطة خاصی هم نپرداخته است . بلکه اطلاعات به شکل اطلاعات کلی آمده است .
منابع مورد استفاده در انجام این پژوهش منابع دست اول کتابها ، منابع دست دوم پایان نامه ها و سایت ها می باشند و در واقع بیشتر از آثار مکتوب استفاده شده است نه از مشاهدات شخصی . براساس اطلاعات آمده در این پژوهش می توان گفت که :
امروزه موسیقی به صورت نظام مندی در بیمارستان ها و مراکز توانبخشی و حتی مراکز آموزشی و پزشکی کشور به کار می رود . آموزش کودکان دبستانی با موسیقی بهتر می شود ، موسیقی سبب افزایش سلولهای ایمن . و همچنین متعادل کرد آنها می شود . موسیقی بر بافتهای هیجانی فرد مانند شادی ، غم ، علاقه ، نفرت … مؤثر است . کاربرد موسیقی درمانی برای کسانی است که دچار اختلال درمانی هستند اما باید بدانیم که گونه های از موسیقی مانند راک ، قال و … مضر است و تأثیرات سوء دارند .
بیان مسئله
روانشناسی علم پژوهش در رفتار موجودات زنده و بویژه در تفکر ، احساسات ، و رفتار بشر است . به همین دلیل سالهاست روانشناسان علاقه شدیدی نسبت به مشکلات عملی که برای افراد بشر پیش می آید و راه حلهایی که می توان برای آنها پیشنهاد داد پیدا کرده اند . هدف روانشناسی ، علاوه بر پیشرفت علمی و صنعتی ، بهبود بخشیدن به زندگی مردم نیز می باشد . (شاملو ، ۱۳۷۸ ، ص ۱۱)
فهرست مطالب
چکیده ۸
«فصل اول» ۱۱
موضوع تحقیق : ۱۳
ضرورت و اهمیت تحقیق ۱۳
هدف تحقیق : ۱۴
تعریف متغیرهای تحقیق ۱۴
«فصل۲» ۱۶
ـ ادبیات تحقیق ۱۹
تاریخچه موسیقی : ۱۹
تاریخچة پیدایش موسیقی درمانی ۲۰
انسان و موسیقی ۲۱
موسیقی و درمان ۲۳
مقدمه ای بر موسیقی درمانی ۲۴
چهار رکن موسیقی ۲۶
تعریف موسیقی ۲۸
موسیقی درمانی ۲۸
روشهای موسیقی درمانی ۲۹
موسیقی درمانگ را کیست ؟ ۲۹
شروع به کار انجمن موسیقی درمانی درایران ۳۰
استانداردهای موسیقی درمانی ۳۱
ابزار درمان : ۳۹
نوع برنامه ها : ۴۰
طول درمان : ۴۱
برنامه ها وَ محورهای موسیقی درمانی : ۴۲
خواندن : ۴۳
گروههای کر : ۴۶
نواختن : ۴۸
ساختن آهنگ : ۵۲
بحث وگفتگو پیرامون موسیقی : ۵۵
گوش دادن به موسیقی : ۵۷
حرکات موزیکال : ۵۸
گسترش درک فضایی : ۶۲
کنترل وَ تعادل : ۶۲
تقویت روحیة اجتماعی : ۶۴
نمایش موزیکال : ۶۴
موسیقی توأم با سبک سازی در هیپنوتیزم : ۶۵
موسیقی بیمارستانی : ۶۸
موسیقی درمانی کودکان : ۶۹
موسیقی و نیاز بشری ۷۰
تاریخ موسیقی درمانی ، فرهنگهای کهن واولیه : ۷۳
فرهنگ روم ویونان : ۷۷
قرون وسطی : ۷۹
قرن هفدهم تا نیمة قرن هجدهم : ۸۲
نیمة قرن هجدهم تا اواسط قرن نوزدهم : ۸۳
قرن بیستم : ۸۴
روانشناسی تمهای موسیقی : ۸۶
تمهای پنجگانه : ۸۶
تمهای شیدایی : ۸۷
تمهای حزین : ۸۷
تم های هیجانی (هیستریکال) : ۸۹
تم های شاد و فرحبخش : ۹۰
تم های آرام بخش : ۹۱
اختراع آلات موسیقی : ۹۲
موسیقی داروی شفابخش : ۹۳
زیبا شناختی موسیقی ایرانی و گونه های موسیقی ایران : ۹۷
نقش موسیقی در جوامع ایل عشایری ایران : ۱۰۲
انقلاب اسلامی و موسیقی ایرانی ۱۰۵
ادبیات ایران وامدار موسیقی عرفانی است ۱۰۸
اسلام و موسیقی ۱۱۱
بیست و دومین گناه کبیره ۱۱۴
نگاهی به موسیقی مذهبی امروز ۱۱۵
موسیقی متال ۱۲۳
کارکرد موسیقی در پزشکی ۱۲۶
کاربرد موسیقی در فیزیوتراپی ۱۳۰
کاربرد موسیقی در درمان عقب ماندگان ذهنی : ۱۳۲
کاربرد موسیقی در درمان ناشنوایان : ۱۴۲
کاربرد موسیقی در درمان نابینایان : ۱۴۹
تأثیر موسیقی بر کودکان روان نژند و دچار اختلالات رفتاری : ۱۵۸
«پیشینة تحقیق در داخل و خارج کشور» ۱۶۵
تأثیر موسیقی بر مغز انسان ۱۶۶
تأثیر موسیقی بر گیاهان ۱۶۷
تأثیر موسیقی در هنگام ورزش کردن کودکانمان ۱۶۹
موسیقی درمانی قرآنی ۱۷۰
تأثیر آموزش موسیقی بر تواناییهای هوشی خردسالان ۱۷۱
تأثیر موسیقی موتزارت بر سلامت انسان ۱۷۴
تأثیر آلات موسیقی در برخی بیماریها از دیدگاه استادنور علی الهی : ۱۷۶
تأثیر موسیقی بر روح و روان از دیدگاه استاد نور علی الهی : ۱۷۶
۳ ـ تضییع نیروهای قضاوت : ۱۸۲
۴ ـ افسردگی وخمودگی : ۱۸۳
۵ ـ ضعف اعصاب : ۱۸۳
۶ ـ تضییع حس بامره : ۱۸۴
۷ ـ تأثیرات قلبی : ۱۸۵
۹ ـ شکست عمر و جوانمردگی : ۱۸۶
«فصل سوم» ۱۸۷
مقدمه و توضیح ۱۸۷
ابزار جمع آوری اطلاعات ۱۸۸
شیوه جمع آوری اطلاعات : ۱۸۹
«فصل چهارم» ۱۹۰
ب ) نتیجه گیری ۱۹۳
محدودیتها ۱۹۷
پیشنهادها ۱۹۸
منابع و مآخذ ۱۹۹
منابع و مآخذ
ـ زاده محمدی ، علی . (۱۳۷۴) . آموزش موسیقی و موسیقی درمانی کودکان استثنایی ، تهران کارگاه نشر .
ـ عبداللهی خوروش ، حسین . (۱۳۵۲) . تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب .
ـ راهگانی ، روح انگیز . (۱۳۷۷) ، تاریخ موسیقی ایران . انتشارات پیشرو .
ـ اشمیت ژاکلین ، پترز . (۱۳۷۱) . مقدمه ای بر موسیقی درمانی ، (زاده محمدی ، علی ، مترجم ) . تهران : انتشارات روان .
ـ شمس ، بهاءالدین . (۱۳۸۳) ، موسیقی در عهد باستان . انتشارات نور .
ـ تده اندروز . (۱۳۸۲) . موسیقی درمانی برای همه . (آذر عمرانی گرگری ،