دانلود پایان نامه مفهوم و مبانی تئوریک خسارت معنوی

مقدمه

از نظر اسلام ، انسان ، برترین موجود عالم است که خداوند از روح خود در او دمیده و فرشتگان را امر کرد تا بر او سجده کنند و او را به عنوان خلیفه‌ی خود در زمین برگزید اگر چنانچه آدمی حرمت خود را حفظ کند و حرکت تکاملی را به درستی طی کند به جایی می‌رسد که از ملائک هم بالاتر می‌رود و به موقعیتی می‌رسد که در خیال نمی‌گنجد .

« رسدآدمی به جایی که به جز خدا نبیند                      بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت »

انسان با چنین موقعیت و جایگاه ممتازی هم سلامت و تمامیت جسمانی و اموال و متعلقات او مورد تأکید است و باید از هر گونه تعرض مصون بماند و هم حفظ حرمت و شخصیت او از جنبه‌های گوناگون در اسلام مورد احترام بوده و بر صیانت آن تاکید شده است ، و بر خسارت‌های وارده بر آن عنایت بیشتری دارد . زیرا پیامبر عظیم الشأن اسلام هدف از بعثت خود را کامل نمودن فضایل اخلاقی عنوان می‌کند که یکی از وجوه فضایل اخلاقی رعایت حقوق معنوی افراد است .

فهرست مطالب

عنوان                                                                                           صفحه

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………… ۱

بخش اول : کلیات ………………………………………………………………………………………… ۵

فصل اول : مفهوم و مبانی تئوریک خسارت معنوی ……………………………………………. ۶

مبحث اول : معانی و ملاک‌ها و ریشه‌های تاریخی مفهوم خسارت معنوی ………………….. ۷

۱-۱-۱-            معنی لغوی خسارت ……………………………………………………………………… ۷

۱-۱-۲-         معنی اصطلاحی خسارت ……………………………………………………………….. ۹

۱-۱-۳-         انواع تقسیمات خسارت و معیار آن ………………………………………………… ۱۱

الف – خسارت ناشی از نقض قرارداد ………………………………………………….. ۱۲

ب- خسارت ناشی از تقصیر غیر قراردادی یا عمل نامشروع ………………………. ۱۳

ج- خسارت ناشی ازارتکاب جرم…………………………………………………………. ۱۳

۱-۱-۴-         ملاک تشخیص خسارت مادی از معنوی ………………………………………….. ۱۶

۱-۱-۵-         تعریف خسارت معنوی ……………………………………………………………….. ۱۸

۱-۱-۶-         تقسیمات خسارت معنوی …………………………………………………………….. ۲۲

۱-۱-۷-         پیشینه‌ تاریخی مفهوم خسارت معنوی در اسلام و قوانین کهن ………………. ۲۴

۱-۱-۸-         پیشینه تاریخی خسارت معنوی در حقوق ایران ………………………………….. ۲۶

۱-۱-۹-         نگاهی تاریخی به خسارت معنوی در فرانسه …………………………………….. ۲۶

مبحث دوم : ارکان مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی و شرایط مطالبه آن …….. ۲۷

۱-۲-۱- وجود ضرر …………………………………………………………………………………… ۲۷

۱-۲-۲- ارتکاب فعل زیانبار نامشروع …………………………………………………………….. ۲۹

۱-۲-۳- رابطه سببیت بین فعل زیانبار نامشروع و خسارت موجود …………………………. ۳۱

۱-۲-۴- دفاع مشروع ………………………………………………………………………………….. ۳۱

۱-۲-۵- اجرای حکم قانون یا مقام صلاحیت‌دار ………………………………………………… ۳۲

۱-۲-۶- اجبار …………………………………………………………………………………………… ۳۳

۱-۲-۷- اضطرار ………………………………………………………………………………………… ۳۴

۱-۲-۸- اجرای حق ……………………………………………………………………………………. ۳۴

۱-۲-۹- شرایط ضرر قابل جبران در خسارت معنوی ………………………………………….. ۳۵

الف –خسارت باید قطعی و مسلم باشد……………………………………………………………. ۳۵

ب- خسارت باید مستقیم باشد ………………………………………………………………………. ۳۷

ج – خسارت باید جبران نشده باشد ……………………………………………………………….. ۳۹

د- خسارت باید قابل پیش‌بینی باشد ……………………………………………………………….. ۴۱

مبحث سوم : مبانی مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی …………………………………… ۴۲

۱-۳-۱- نظریه تقصیر ………………………………………………………………………………….. ۴۲

۱-۳-۲- ایرادها به نظریه‌ی تقصیر …………………………………………………………………… ۴۵

۱-۳-۳- نظریه خطر ……………………………………………………………………………………. ۴۵

۱-۳-۴- ایرادها به نظریه خطر ……………………………………………………………………….. ۴۶

۱-۳-۵- نظریه تضمین حق …………………………………………………………………………… ۴۷

۱-۳-۶- نظریه مختلط …………………………………………………………………………………. ۴۸

۱-۳-۷- مبانی مسئولیت مدنی ناشی از ایراد خسارت معنوی درحقوق موضوعه
ایران و فرانسه …………………………………………………………………………………………… ۴۹

۱-۳-۸- فقه و حقوق اسلامی و نظریه تقصیر و نظریه خطر ………………………………….. ۴۹

فصل دوم : مسئولیت ناشی از خسارت معنوی در حقوق اسلام و اندیشه‌های دکترین‌های
حقوقی فرانسه ………………………………………………………………………………………….. ۵۱

مبحث اول : خسارت معنوی در حقوق اسلام ……………………………………………………. ۵۲

۲-۱-۱- مستندات و مدارک قاعده لاضرر …………………………………………………………. ۵۲

۲-۱-۲- انطباق عنوان ضرر با خسارت معنوی …………………………………………………… ۵۶

۲-۱-۳- انطباق عنوان ضرار با خسارت معنوی ………………………………………………….. ۵۷

۲-۱-۴- شمول لفظی قاعده لاضرر بر اثبات جواز مطالبه‌ی خسارت معنوی……………….. ۵۸

۲-۱-۵- قاعده نفی عسر و حرج و جبران خسارت معنوی …………………………………… ۶۵

۲-۱-۶- انطباق عنوان حرج بر خسارت معنوی ………………………………………………….. ۶۶

۲-۱-۷- قاعده اتلاف و تسبیب ……………………………………………………………………… ۶۹

۲-۱-۸- وجوه افتراق و اشتراک ، اتلاف و مباشرت و تسبیب ……………………………….. ۷۰

۲-۱-۹- قاعده غرور …………………………………………………………………………………… ۷۲

۲-۱-۱۰- بنای عقلا و جبران خسارت معنوی ……………………………………………………. ۷۴

مبحث دوم : مفهوم و ماهیت دیه و جبران خسارت معنوی ……………………………………. ۷۶

۲-۲-۱-معنای دیه در لغت واصطلاح فقه و حقوق …………………………………………….. ۷۶

۲-۲-۲- پیشینه‌ی تاریخی دیه ……………………………………………………………………….. ۷۷

۲-۲-۳- ماهیت دیه و جبران خسارت معنوی ……………………………………………………. ۷۹

۲-۲-۴- مطالبه‌ی خسارت‌های معنوی زاید بر دیه ………………………………………………. ۸۱

مبحث سوم : تعزیر و جبران خسارت معنوی …………………………………………………….. ۸۳

۲-۳-۱- معنای تعزیر در لغت و اصطلاح فقه ……………………………………………………. ۸۴

۲-۳-۲- مفهوم و ماهیت تعزیر و جبران خسارت معنوی ……………………………………… ۸۵

۲-۳-۳- تعزیر مالی کیفر خصوصی یا جبران خسارت معنوی ……………………………….. ۸۷

۲-۳-۴- تعزیر مالی دردهای جسمانی ناشی از جنایت بر جسم ، لطمه به عرض و
خسارت ناشی از سب …………………………………………………………………………………. ۸۸

مبحث چهارم : قصاص ، حد قذف و امکان جبران مالی خسارت معنوی ………………….. ۹۰

۲-۴-۱- معنای قصاص در لغت و اصطلاح فقه …………………………………………………. ۹۰

۲-۴-۲- مفهوم و ماهیت قصاص و امکان جبران مالی خسارت معنوی …………………….. ۹۱

۲-۴-۳- معنای قذف در لغت و اصطلاح فقه ……………………………………………………. ۹۲

۲-۴-۴- ماهیت حد قذف و احکام قذف …………………………………………………………. ۹۳

۲-۴-۵- امکان تبدیل حد قذف به جبران مالی خسارت معنوی ………………………………. ۹۴

۲-۴-۶- ایلاء و خسارت معنوی ……………………………………………………………………. ۹۵

مبحث پنجم : دیدگاه فقهای اسلام در جبران مالی خسارت معنوی ………………………….. ۹۶

۲-۵-۱- نظریه‌ی عدم جواز جبران مالی خسارت معنوی ………………………………………. ۹۶

۲-۵-۲- نظریه مالی ……………………………………………………………………………………. ۹۷

۲-۵-۳- نظریه امکان جبران خسارت مالی ……………………………………………………….. ۹۷

مبحث ششم : خسارت معنوی دراندیشه‌های حقوق فرانسه…………………………………….. ۹۹

۲-۶-۱- اصول نظریه‌ی امکان جبران مالی خسارت معنوی ……………………………………. ۹۹

۲-۶-۲- اصول نظریه‌ی امکان جبران خسارت معنوی ………………………………………… ۱۰۵

بخش دوم : جایگاه خسارت معنوی در قوانین موضوعه ایران و فرانسه و مصادیق و روش‌های جبران آن     ۱۱۰

 فصل سوم : مطالعه‌ی تطبیقی و مصادیق خاص خسارت معنوی ……………………….. ۱۱۱

مبحث اول : جایگاه خسارت معنوی در قوانین موضوعه ……………………………………… ۱۱۲

 ۳-۱-۱- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در قانون اساسی ……………………….. ۱۱۲

۳-۱-۲- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در مسئولیت مدنی ……………………… ۱۱۹

۳-۱-۳- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در حقوق مدنی …………………………. ۱۲۵

۳-۱-۴- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در قانون آیین دادرسی کیفری ……….. ۱۲۹

۳-۱-۵- خسارت معنوی در آئین دادرسی مدنی ………………………………………………. ۱۳۲

۳-۱-۶- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در حقوق اداری …………………………. ۱۳۲

۳-۱-۷- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در قانون مجازات اسلامی …………….. ۱۳۶

۳-۱-۸- موضع قوانین مطبوعات نسبت به ایراد خسارت معنوی …………………………… ۱۴۶

مبحث دوم : مصادیق خاص خسارت معنوی در مطبوعات ………………………………….. ۱۴۹

۳-۲-۱- توهین به اشخاص و افترا به وسیله مطبوعات ……………………………………….. ۱۴۹

۳-۲-۲- توهین به مقدسات در مطبوعات ……………………………………………………….. ۱۵۳

۳-۲-۳- توهین به مقامات رسمی در مطبوعات ………………………………………………… ۱۵۵

۳-۲-۴- خسارت معنوی در رسانه‌ها ……………………………………………………………… ۱۵۶

۳-۲-۵- سوء استفاده از عنوان صاحب پروانه و نام و علامت روزنامه دیگر …………….. ۱۵۶

مبحث سوم : مصادیقی از افعال زیانبار خسارت معنوی ………………………………………. ۱۵۸

۳-۳-۱- تجاوز به حق معنوی پدید آورنده ……………………………………………………… ۱۵۸

۳-۳-۲- تجاوز به حق مخترع ……………………………………………………………………… ۱۶۴

۳-۳-۳- سوء‌استفاده از اسم تجارتی ………………………………………………………………. ۱۶۷

۳-۳-۴- سوء استفاده از طرح و مدل‌های صنعتی ………………………………………………. ۱۶۹

۳-۳-۵- رقابت نامشروع یا رقابت مکارانه ……………………………………………………… ۱۷۰

۳-۳-۶- خسارت تأخیر تأدیه ………………………………………………………………………. ۱۷۱

۳-۳-۷- بازداشت قانونی ……………………………………………………………………………. ۱۷۴

۳-۳-۸- لطمه به عواطف و احساسات …………………………………………………………… ۱۷۸

۳-۳-۹- غصب نام خانوادگی ………………………………………………………………………. ۱۸۱

۳-۳- ۱۰- سلب آزادی ……………………………………………………………………………… ۱۸۳

۳-۳-۱۱- به هم زدن وصلت ………………………………………………………………………. ۱۸۶

 مبحث چهارم: ایراد خسارت معنوی به جمع نامحصور ……………………………………… ۱۸۹

۳-۴-۱- ایراد خسارت معنوی به سندیکاها ……………………………………………………… ۱۹۱

۳-۴-۲-ایراد خسارت معنوی به انجمن‌ها ……………………………………………………….. ۱۹۲

مبحث پنجم : کودکان و خسارت معنوی ………………………………………………………… ۱۹۴

۳-۵-۱- مسئولیت کودکان در فقه و حقوق اسلامی …………………………………………… ۱۹۵

۳-۵-۲- جبران ضرر و خسارت به عهده ی کیست …………………………………………… ۱۹۷

الف ) تقصیر سرپرست ………………………………………………………………………………. ۱۹۸

ب) عدم تقصیر سرپرست …………………………………………………………………………… ۱۹۹

 فصل چهارم : روش‌های جبران خسارت معنوی و افراد مستحق مطالبه‌ی آن ………. ۲۰۳

مبحث اول : راههای جبران انواع خسارت معنوی ……………………………………………… ۲۰۴

۴-۱-۱- نگاه کلی به روش‌های جبران خسارت معنوی ………………………………………. ۲۰۴

۴-۱-۲- انواع جبران خسارت معنوی …………………………………………………………….. ۲۰۶

۴-۱-۳- اعاده وضعیت سابق یا روش عینی …………………………………………………….. ۲۰۷

۴-۱-۴- پرداخت غرامت یا جبران خسارت معنوی از راه دادن معادل ……………………. ۲۱۰

۴-۱-۵- جبران خسارت به روش نمادین و اسمی ……………………………………………. ۲۱۷

۴-۱-۶- پرداخت غرامت کیفری و تنبیهی ………………………………………………………. ۲۱۸

مبحث دوم :نحوه‌ی ارزیابی و تعیین میزان انواع خسارت معنوی …………………………… ۲۱۹

۴-۲-۱- نحوه‌ی ارزیابی خسارت معنوی و تفاوت تألم پذیری افراد ……………………… ۲۱۹

۴-۲-۲- روش تعیین مبلغ جبران خسارت ……………………………………………………… ۲۲۱

۴-۲-۳- ملاک زمان ارزیابی ………………………………………………………………………… ۲۲۲

۴-۲-۴- ملاک ارزیابی خسارت در فرض تعدد اسباب ………………………………………. ۲۲۴

۴-۲-۵- ارزیابی و تقویم خسارت معنوی ناشی از آسیب‌های جسمی ……………………. ۲۲۷

۴-۲-۶- روش‌های جبران خسارت معنوی در لطمه‌های روحی ……………………………. ۲۳۱

مبحث سوم : مطالبه‌ی خسارت معنوی ……………………………………………………………. ۲۳۵

۴-۳-۱- افراد مستحق مطالبه‌ی خسارت معنوی ……………………………………………….. ۲۳۵

۴-۳-۲- مطالبه خسارت معنوی وارده به متوفی از ناحیه‌ی وراث وبازماندگان زیان دیده ۲۴۱

۴-۳-۳- مطالبه‌ی خسارت معنوی وارده قبل ازفوت متوفی …………………………………. ۲۴۱

۴-۳-۴- نظریه‌ی عدم امکان انتقال حق مطالبه‌ی خسارت معنوی به ورثه ………………… ۲۴۲

۴-۳-۵- نظریه‌ی انتقال حق مطالبه‌ی ورثه درصورت مطالبه زیان دیده قبل از فوت ……. ۲۴۳

۴-۳-۶- نظریه‌ی امکان انتقال حق مطالبه به ورثه ………………………………………………. ۲۴۴

۴-۳-۷- دعوای مطالبه‌ی خسارت معنوی ناشی از فوت مجنی علیه ازناحیه وراث …….. ۲۴۶

۴-۳-۸- مطالبه‌ی خسارت معنوی ناشی از جرح منجر به فوت مجنی علیه ازناحیه وراث به عنوان قائم مقام او         ۲۴۷

۴-۳-۹- قوانین و رویه‌های قضایی در زمینه‌ی مطالبه جبران خسارت شخصی …………. ۲۴۹

مبحث چهارم : اسباب رفع یا کاهش مسئولیت مدنی در خسارت معنوی ………………… ۲۵۱

۴-۴-۱- اسباب معافیت ……………………………………………………………………………… ۲۵۲

۴-۴-۲- قوه قاهره یا حوادث پیش‌بینی نشده …………………………………………………… ۲۵۴

۴-۴-۳- تقصیر زیان دیده …………………………………………………………………………… ۲۵۵

۴-۴-۴- رضایت زیان دیده …………………………………………………………………………. ۲۵۷

نتیجه‌گیری و پیشنهاد ………………………………………………………………………………… ۲۶۰

۵-۱- نتیجه‌گیری ………………………………………………………………………………………. ۲۶۱

۵-۲- پیشنهادات ………………………………………………………………………………………. ۲۶۴

۱- فهرست منابع ……………………………………………………………………………………… ۲۶۶

الف – کتب فارسی …………………………………………………………………………………… ۲۶۶

ب – پایان نامه‌های فارسی ………………………………………………………………………….. ۲۶۹

ج – قوانین ……………………………………………………………………………………………… ۲۷۰

د – نشریات فارسی ………………………………………………………………………………….. ۲۷۰

۲ – کتب عربی ………………………………………………………………………………………… ۲۷۱

۳ – منابع لاتین ………………………………………………………………………………………… ۲۷۶

الف – کتب فرانسه ……………………………………………………………………………………. ۲۷۶

چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………

فهرست منابع :

قرآن کریم

نهج البلاغه

۱- فارسی

الف )‌ کتب :

  1. آخوندی، محمود،آئین دادرسی  کیفری، تهران ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ۱۳۶۸٫
  2. آشوری،‌محمد ، آیین دادرسی کیفری ، تهران ،‌سمت ، چاپ دوم ۱۳۷۶ .
  3. آشوری ،‌محمد ، عدالت کیفری ( مجموعه مقالات ) تهران ، کتابخانه گنج دانش ، چاپ اول ، ۱۳۷۶ .
  4. آیتی ، حمید،‌حقوق آفرینشهای فکری، نشرحقوقدان ، ۱۳۷۵٫
  5. ابوالحمد ،‌عبدالحمید ،‌تحولات حقوق خصوصی زیر نظر ناصر کاتوزیان ، مقاله‌ی مسئولیت مدنی دولت، ‌تهران ، دانشگاه تهران ، ۱۳۴۹٫
  6. ابوالحمد ، عبدالحمید ،‌حقوق اداری ایران ، تهران ، نشر توس ، ۱۳۷۹ .
  7. امامی ، حسن ،‌حقوق مدنی ،‌تهران ، کتابفروشی اسلامیه ، چاپ سوم ، ۱۳۶۶٫

- منابع لاتین :

۱۵۸- Andre Lucaset Pierre catala – Code civil – Edition litec – ۱۹۸۸

۱۵۹- Buris stark – Droit civil- Librairies Techiniques – paris- 1972.

1606- Demogue . R, Traite des obligations,1924.

161- Ganot (Jean) , La’reperation du Pre’judice moral the’se Renne , 1924.

162- Givord la re partion du prejudice moral these Grenoble , 1938 .

163- G- Vinney et Patrice jourdain – Traite’ de droit civil – Les condition de la responsabilite L.G.D.J. Paris- 1988.

164- Hauser, jean et Huet danie’l – - teaite de droit civil, la famille .L.G.D.J – Paris – 1988.

دانلود فایل

مقاله مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آنان در ایران باستان

مقدمه :

دین و عقاید مذهبی در ایران باستان، همچون کلیه ملت‌های باستانی نقش مؤثری را بر حیات و نظام اجتماعی – سیاسی جامعه بر عهده داشته است.

این تحقیق شرح سرگذشت مغان ایران است که جامعه روحانیت ایران باستان را تشکیل می‌دادند و چگونگی شکل گیری این جامعه و عقاید و آداب و رسوم آنان و نیز تأثیرات اجتماعی – سیاسی و مذهبی آنان را در ایران پیش از اسلام، از دیرترین زمانها نشان می‌دهد و سپس نقش آنان در چگونگی شکل گیری دولت ساسانی و رسمیت دین زرتشتی در دورة ساسانی را مورد برسی و نقد و تحلیل قرار می‌دهد.

موضوع :

دربارة مغان، به عنوان شخصیت‌هایی تاریخی و مذهبی، کم و بیش مطالبی در اخبار و روایات قدیم و جدید،یاد شده است و اینکه مغان چه کسانی بوده‌اند و اولین بار در جامعه ایرانیان، از چه موقعیتی، برخوردار بوده‌اند، موضوع بحث و نقد و تحلیل قرار گرفته است. واژه مغان در اوستای غیر گاهانی بخصوص در وندیداد، مغه (magha) عنوان شده، در اوستای گاهانی یا بخش گاثاها، نیز واژه مغ، به صورت جسته و گریخته، بصورت مگه (maga)، به کار رفته است. [۲۸-ص۱۴۷]

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه

فصل دوم : مغان در اوستا و کتیبه‌های فارسی باستان

۲-۱ واژه مگه و مغه نظر نیبرگ راجع به مگه در اوستا

۲-۲ رابطه واژه مگه و مغه

۲-۳ نظر نیبرگ راجع به مگه در اوستا

۲-۴ ترجمه چند بند از گاهان که در آن واژه مگه آمده

۲-۵ ارتباط مذهبی و مقام روحانیت در هند و ایران باستان

۲-۶ مغ در کتیبه بیستون

فصل سوم : تحول معنایی واژه مغ و موبد در ایران باستان

۳-۱ تحول معنایی واژه مغ

۳-۲ تحول معنایی واژه موبد

فصل چهارم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران ماد و هخامنشی

۴-۱ مغان در دوره پادشاهی ماد

۴-۲ مغان در دوره پادشاهی هخامنشی

۴-۳ موروثی بودن شغل مغ‌ها در این دوران

۴-۴ سلسله مراتب مغان در دوران ماد و هخامنشی

۴-۵ شورش گئومات مغ (بردیای دروغین) و چگونگی به سلطنت رسیدن داریوش اول هخامنشی.

۴-۶ وضعیت مغان بعد از داریوش اول

فصل پنجم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران اشکانی:

۵-۱ مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران اشکانی

۵-۲ پارس در دوره سلوکی اشکانی

فصل ششم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران ساسانیان :

۶-۱ دین زردشتی و رسمیت آن در دوران ساسانیان

۶-۲ رابطه دستگاه دینی با دولت در دوره ساسانی

۶-۳ تقسیم بندی طبقات اجتماعی در دوره ساسانی

۶-۴ سلسله مراتب مغان در دوره ساسانی

۶-۵ وظایف مذهبی و آداب و رسوم مغان

فصل هفتم :

فهرست منابع و مآخذ

فهرست منابع:

۱- آشتیانی، جلال الدین (۱۳۷۶): زرتش›ع فردیسنا و حکومت، نشر انتشار، تهران.

۲- ادی، ساموییل (۱۳۷۴): آئین شهریاری در شرق، ترجمه فریدون بدره ای، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.

۳- اشپیگل گایگو (۱۳۴۳): عصر اوستا، نشر آسیا، ترجمه محمد رضی، تهران.

۴- اوشیدری، جهانگیر (۱۳۷۱): دانشنامه مزدیسنا، شرکت نشر مرکز، چاپ اول، تهران.

۵- بویل، جی. آ (۱۳۶۸): تاریخ ایران کمبریج، ترجمه حسن انوشه، جلد سوم، امیرکبیر، تهران.

۶- بیژن، اسدالله (۱۳۵۰): سیر تمدن و تربیت در ایران باستان، ابن سینا، تهران.

۷- پور داوود، ابراهیم (۱۳۵۴): گاشای اوستا، نشر دانشگاه تهران، تهران.

دانلود فایل

پایان نامه مدیریت آموزشی مبتنی بر سیستم

مقدمه:

در جهان امروز توسعه هدف اصلی جوامع و از مهمترین سیاستگذاری‌های دولت‌ها محسوب میگردد. بدیهی است که توفیق جوامع در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی در گرو برخوردای از یک نظام آموزشی منسجم و پویاست و مدیریت موثر نقش اساسی در هدایت نظام آموزشی در نیل به اهداف توسعه بر عهده دارد.

از زمان تشکیل آموزش و پرورش، به صورت رسمی‌در کشورها حدود یک قرن می‌گذرد در خلال این مدت نظام آموزشی در اثر تحولاتی که در سطح جامعه رخ داده است ازجهات گوناگون وسعت و گستردگی پیدا کرده است و این امر اهداف، وظایف و مسئولیت‌های آن را پیچیده تر و اداره امور را به مراتب دشوارتر نموده است.

رسالت اساسی آموزشی و پرورش تربیت انسان سالم و سازنده است براین اساس مدیران فقط بازگوکننده بخشنامه‌ها ومجری آئین نامه‌ها وناظر بر اجرای برنامه‌ها‌ی رسمی‌ نیستند بلکه وظیفه دارند فعالیت‌های مدرسه را در جهت اهداف متعالی تربیت، سازندگی دانش آموزان و در نهایت موفقیت جامعه هدایت نمایند.

پس، مدیران آموزشی حال و آینده موظف هستند که با تعاریف و کارکردهای مدیریت، نظریه‌ها و تئوریهای مدیریت، راه، روش و اصول جدید مدیریت (سازمان‌های یادگیرنده، مدیریت مشارکتی، مدیریت خلاق، مدیریت دانش، مدیریت کیفیت فراگیر آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند محیطی دلپذیر و رضایت بخشی برای فعالیت پرسنل فراهم آورند.)

به امید آنکه مدیریت آموزش و پرورش، امری عادی و مرسوم تلقی نشود و مدیران آموزشی در چارچوب صرف اعمال ضوابط، بایدها و اتکاء به قدرت رسمی، محبوس ومحدود نگردد، بلکه بیش از آن، زمینه برای ایجاد و توسعه روابط انسانی به ویژه مدیریت آموزشی فراهم گردد.

فهرست مطالب
مقدمه: ۲
نوع تحقیق: ۴
روش کتابخانه ای ۴
انواع سند ۶
ابزار گردآوری اطلاعات درروش کتابخانه ای ۶
فیش ۶
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۸
ضرورت تحقیق و تجزیه و تحلیل: ۹
ویژگی‌های مدیران آموزشی ۱۲
جنبه نوآوری تحقیق: ۱۸
نتیجه گیری و پیشنهاد: ۲۲
تعاریف مدیریت ۲۹
روش‌های تحقیق ۳۹
تحقیقات علمی‌بر اساس هدف ۳۹
۱٫ تحقیق بنیادی ۳۹
۲٫ تحقیق کاربردی ۴۰
۳٫ تحقیقات عملی: ۴۱
تحقیقات علمی‌بر اساس ماهیت و روش پژوهش تاریخی ۴۲
تحقیق توصیفی ۴۲
پژوهش زمینه یابی ۴۴
پژوهش تحلیل محتوا ۴۵
پژوهش موردی: ۴۶
پژوهش قوم نگاری ۴۷
پژوهش آزمایشی (تجربی) ۴۸
پژوهش شبه آزمایشی: ۴۹
تحقیقات همبستگی یاهمخوانی ۵۰
تحقیقات علی (پس رویدادی). ۵۱
تحقیق برآوردی، ارزشیابی ۵۲
روش‌های گرد آوری اطلاعات ۵۳
روش‌های کتابخانه ای: ۵۳
روش‌های میدانی: ۵۳
نظریه مدیریت علمی ۵۶
نظریه مدیریت اداری ۵۸
نظریه بوروکراسی ۶۲
نظریه روابط انسانی ۶۵
نظریه سیستم: ۶۷
تعریف سیستم: ۶۷
سیستم باز و بسته ۶۷
کاربرد نظریه سیستم در مدیریت ۶۸
نظریه ترکیبی ۷۰
علاقه برای محصول یا هدف: ۷۱
علاقه برای پرسنل: ۷۱
تئوری اقتضاء: ۷۱
مدیریت کیفیت جامع ۷۳
تعریف مدیریت کیفیت جامع در صنعت: ۷۴
تعریف مدیریت کیفیت جامع در تعلیم و تربیت: ۷۵
مدیریت مبتنی بر TOSIDPAR: 75
TOSIDPAR و دلالت‌های آن: ۷۶
تئوری «Z»: ۷۷
ایجاد یک سازمان یادگیرنده: ۸۱
سازمان یاد گیرنده : ۸۱
ایجاد سازمان‌های یادگیرنده : ۸۳
۱٫ شناخت هدف ۸۳
۲٫ وجود رهبران اندیشمند ۸۳
الف: تدوین استراتژی : ۸۴
ب: طرح ریزی مجدد ساختار سازمانی : ۸۴
۳٫ وجود کارکنان یادگیرنده و خلاق: ۸۴
۴٫ تفویض اختیار به کارکنان و آموزش آن ها: ۸۵
۵٫ مشارکت کامل در اطلاعات: ۸۵
۶٫ برخورداری از یک الگوی پوینده: ۸۶
۷٫ به کارگیری علم و تجربه: ۸۶
نتیجه گیری: ۸۷
سازمان یادگیرنده و تعریف آن: ۸۷
ویژگی‌های سازمان‌های یادگیرنده از نظر دکتر الوانی: ۸۸
مدرسه یادگیرنده : ۸۸
مبانی اساسی: ۸۹
۱٫ نگریستن به مدرسه به مثابه یک نظام اجتماعی ۸۹
۲٫ رویکرد آموزشی و بهسازی «کل سازمان» : ۹۰
۳٫ اندیشه هایی که ارتباط بین بهسازی منابع انسانی و یادگیری سازمانی و مدیریت راهبردی و موفقیت سازمانی ۹۰
تعریف و توصیف مدرسه یادگیرنده: ۹۰
ویژگی‌های مدرسه یادگیرنده : ۹۱
استقرار مدرسه یادگیرنده : ۹۴
اقدامات کلیدی برای تسهیل مدرسه یادگیرنده : ۹۵
«مدیریت کیفیت فراگیر» ۹۸
ادواردز دمینگ کیست و پیشنهادش برای تعلیم و تربیت چیست؟ ۹۸
اصول مدیریتی دکتر دمینگ: ۱۰۱
کاربرد فلسفة مدیریت دمینگ در مدارس: ۱۰۳
بینش، مالکیت و تعهد: ابتدای مدیریت کیفی فراگیر در مدرسه: ۱۰۵
سه کارکرد بینش: ۱۰۶
تعهد- چالش راستین بینش: ۱۰۷
مالکیت به منزله ندای تعهد: ۱۰۸
تعریف مدیریت کیفی فراگیر در بافت آموزش و پرورش: ۱۰۸
اجرای مدیریت کیفی و فراگیر ۱۱۰
سه کیفیت نرم افزاری در مدیریت کیفی فراگیر ۱۱۱
اولین جزء تشکیل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۱۲
دومین جزء تشکیل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۱۲
سومین جز تشیکل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۱۲
چهارمین جز تشکیل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۱۲
پنجمین جز تشکیل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۱۲
«مطالعات موردی در مدیریت آموزشگاهی» ۱۱۴
خواهر خواندگی مدرسه ای ۱۱۴
هم دلی محصول هم فکری است ۱۱۹
فعالیت‌های تعاملی برای هم افزایی بیشتر ۱۲۰
مقدمه: ۱۲۶
مدیریت دانش در مدارس ۱۲۸
اصول مدیریت دانش ۱۲۹
نظام مدیریت مدرسه محور ساختاری اثر بخش برای مدیریت دانش ۱۳۱
۱٫ عدم تمرکز: ۱۳۱
۲٫ مشارکت: ۱۳۲
۳٫ پژوهش محوری ۱۳۳
۴٫ دانش و مهارت: ۱۳۴
۵٫ اطلاعات (و ارتباطات موثر) ۱۳۴
مطالعه موردی: ۱۳۶
۶٫ ارزشیابی عملکرد و پاداش: ۱۳۷
نقش ارزش‌ها در مدیریت دانش ۱۳۸
پیش زمینه‌های دانش افرینی: ۱۴۲
کارکرد‌های مدیریت ۱۴۴
برنامه ریزی: ۱۴۴
مراحل برنامه ریزی: ۱۴۶
برنامه ریزی آموزشی: ۱۴۸
سازماندهی: ۱۴۹
الف ) تقسیم کار: ۱۵۲
ب) اختیار و مسئولیت: ۱۵۳
ج) روابط منطقی: ۱۵۴
کارگزینی: ۱۵۵
رهبری: ۱۵۷
هماهنگی: ۱۶۱
اصول هماهنگی: ۱۶۳
ارتباطات: ۱۶۷
تعریف ارتباطات و اهمیت آن: ۱۶۸
انواع ارتباطات: ۱۷۰
۱- ارتباط عمودی: ۱۷۰
۲- ارتباط افقی: ۱۷۰
۳- ارتباطات مورب: ۱۷۰
بودجه: ۱۷۲
اصول بودجه: ۱۷۲
تهیه و تنظیم بودرجه: ۱۷۳
۱- بودجه متداول: ۱۷۳
۲- بودجه برنامه ای: ۱۷۳
«نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری در آموزشگاهها» ۱۷۷
فرآیند تفکر خلاق ۱۸۰
۱- آمادگی ۱۸۰
۲- پرورش دادن: ۱۸۱
۳- بینش: ۱۸۱
۴- تعیین روایی بینش: ۱۸۱
کاوشگری: ۱۸۲
اثرات آموزشی و پرورشی: ۱۸۳
ترجمه مقاله انگلیسی ۱۸۵
مرکز EPPI 190
اولین بازنگری ۱۹۵
چالش‌های موجود در پروسه بازنگری ۱۹۶
منابع و مآخذ ۲۰۰

منابع و مآخذ

اقتداری ، علی محمد. سازمان و مدیریت. تهران : مولوی، ۱۳۶۶٫

الوانی ، مهدی. مدیریت عمومی‌. تهران : نی ، ۱۳۷۴٫

بابلی ، عزیزالله؛ یوز باشی، زهرا. مدیریت آموزشی. تهران کانون فرهنگی آموزش، ۱۳۸۳٫

جاسبی، عبدالله. اصول و مبانی مدیریت. تهران : دانشگاه آزاد اسلامی‌، ۱۳۸۰

جان بست، روش‌های تحقیق درعلوم تربیتی و رفتاری . ترجمه حسن پاشاشریفی. تهران: رشد، ۱۳۷۱٫

جمالی، عیسی. مدیریت خلاق در مدرسه. تهران : آوای نور، ۱۳۷۷٫

جویس ، بروس. الگوهای جدید تدریس. ترجمه محمد رضا بهرنگی. تهران: تابان : نشرکمال تربیت، ۱۳۷۸٫

حافظ نیا، محمد رضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی . تهران : سمت ، ۱۳۷۷٫

دانلود فایل

دانلود پایان نامه طراحی مجموعه ورزشی تفریحی بانوان

فصل اول :

مقدمه

تاریخ ورزش در ایران

۱-    ورزش در ایران باستان.

۲-    ورزش در ایران قدیم.

۳-    ورزش در ایران معاصر.

ورزش در ایران باستان

با انکه از تاریخ باستان و بخصوص ورزش و تربیت بدنی در آن زمان کمتر اطلاعاتی در دست ا ست ولی شواهدی موجود است که نشاندهندۀ آن است که ایرانیان باستان به تربیت  بدنی همراه با پرورش فکری و روحی توجه فراوانی داشته اند.

ایرانیان که آریائیهای کوچ کرده و مهاجر به سرزمین ایران در حد فاصل دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب بودند وبرای بدست آوردن سرزمین خود و حفظ گسترش و کشور گشائیهای آینده احتیاج به پرورش نیروهای جوان نیرومند و کار آزموده داشتند. سیستمی بوجود آورده بودند که در آن بطور اساسی به تربیت بدنی توجه می شد.

هرودوت در این زمینه چنین می نویسد: از ۵ سالگی تا ۲۰ سالگی به سه اصل توجه داشتند اسب سواری، طرز استفاده از تیر و کمان و حقیقت گویی. جوانان فعالیت خود را که عبارت بود از دویدن، استفاده از قلاب سنگ و پرتاب زوبین، پیش از طلوع آفتاب آغاز می کردند. آنها همچنین می آموختند که گرما و سرمای شدید را تحمل کنند و با جیره کم بسازند، رژه های طولانی بروند. از رودخانه بدون آسیب دیدن اسلحه عبور کننده و در فضای باز بخوابند.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                 صفحه

فصل اول : ۱

مقدمه. ۱

تاریخ ورزش در ایران. ۱

ورزش در ایران باستان. ۱

ورزش در ایران قدیم. ۳

ورزش در ایران معاصر. ۴

توریسم. ۶

جهانگردی چیست؟. ۷

تاریخ جهانگردی.. ۸

جهانگردی داخلی: ۸

جهانگردی بین المللی: ۱۰

فصل جهانگردی خارجی.. ۱۱

جهانگردی داخلی در ایران: ۱۱

فصل دوم : ۱۴

تجربه ها ۱۴

نمونه ها و مصادیق راه گشا: ۱۴

بررسی نمونه ها ۱۵

۲-۱ مجموعه تفریحی – ورزشی شرکت نفت فلات قاره ۱۵

۲-۲ مجموعه ورزشی رفسنجان. ۱۶

۲-۳ مجموعه ورزشی در شهر نانت فرانسه. ۱۷

۲-۴ استادیوم المپیک گواندنگ… ۱۸

۲-۵ مرکز تفریحی ورزشی ایست هامپتون. ۱۹

۲-۶ استخر شنای سرپوشیده بیوتی.. ۲۰

فصل سوّم : ۲۱

بررسی اقلیم مورد نظر. ۲۱

۳-۱ میزان بارندگی.. ۲۱

۳-۲ مطالعات زمین لرزه در یزد. ۲۳

۳-۳ تاریخچه و وضع موجود. ۲۳

۳-۴ نتیجه و پیشنهاد: ۲۴

۳-۵ تأثیر عوامل اقلیمی بر معماری.. ۲۴

۳-۶ مشکلات اقلیمی در شهر یزد: ۲۵

۳-۷ مقابله با مشکلات اقلیمی در شهر یزد. ۲۶

۳-۸ اصول طرح ریزی در رابطه با مشکلات اقلیمی گرم و خشک… ۲۶

۳-۹ اشاره: ۲۹

۳-۱۰ نتیجه. ۳۲

بررسی سایت مورد نظر: ۳۴

فصل چهارم. ۴۰

ضوابط و استانداردهای طراحی.. ۴۰

۴-۱ مجموعه های ورزشی.. ۴۰

۴-۲  فضاهای ورزشی.. ۴۱

۴-۲-۱ خصوصیات اصلی کف های ورزشی.. ۴۱

۴-۳  ضوابط برنامه – استانداردهای برنامه ریزی.. ۴۲

۴-۳-۱- فضاهای ورزشی.. ۴۲

ورزش… ۴۲

ملاحظات اولیه. ۴۳

۴-۳-۲ بازی تنیس… ۴۴

۴-۳-۳ بازی بسکتبال. ۴۵

۴-۳-۴ بازی والیبال. ۴۵

۴-۳-۵ تنیس روی میز. ۴۶

۴-۳-۶ بازی هندبال. ۴۷

۴-۳-۷ بازی بدمینتون. ۴۷

۴-۳-۸ بدنسازی.. ۴۸

۴-۳-۹ بازی اسکواش… ۴۸

۴-۳-۱۰ پیست اسکیت… ۴۹

۴-۳-۱۱ دوچرخه سواری.. ۵۰

۴-۳-۱۲ استخر شنا ۵۰

۴-۳-۱۳ استخر آموزشی (کودکان) ۵۲

۴-۳-۱۴ استخر های مسابقه. ۵۲

۴-۳-۱۵ استخر تفریحی.. ۵۲

۴-۳-۱۶ سونا ۵۳

۴-۵ فضاهای تفریحی.. ۵۳

۴-۵-۱ بیلیارد. ۵۴

۴-۵-۲ بازیهای کامپیوتری.. ۵۴

۴-۵-۳ سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر) ۵۴

۴-۶ برنامه ریزی فضایی.. ۵۷

۴-۶-۱  بخش ورزشی.. ۵۷

۴-۶-۲ فضاهای فرهنگی.. ۵۸

۴-۷ شرح خصوصیات اجزاء برنامه -  خصوصیات کیفی و کمی.. ۶۱

۴-۷-۱ سالن سرپوشیده ورزشی.. ۶۱

۴-۷-۲ سالن ورزشهای آبی.. ۶۴

۴-۷-۳ زمینهای روباز ورزشی.. ۶۶

۴-۷-۴ پیست اسکیت… ۶۶

۴-۷-۵ جاده تندرستی.. ۶۶

۴-۷-۶ مسیر دوچرخه سواری.. ۶۷

۴-۷-۷ پارک بازی کودکان. ۶۷

۴-۷-۸ سالن بیلیارد. ۶۸

۴-۷-۹ بازیهای کامپیوتری و کافی نت… ۶۹

۴-۷-۱۰ آمفی تئاتر سرپوشیده ۷۰

۴-۷-۱۱ گالری.. ۷۱

۴-۷-۱۲ رستوران. ۷۲

۴-۷-۱۳ بخش مدیریتی واداری.. ۷۴

۴-۷-۱۴ بخش تجاری.. ۷۶

۴-۷-۱۵ پارکینگ… ۷۶

۴-۷-۱۶تأسیسات… ۷۷

۴-۷-۱۷ رفاهی – خدماتی.. ۷۷

۴-۸ خلاصه برنامه. ۷۹

منابع لاتین.. ۸۲

دانلود فایل

دانلود مقاله کشت خاکهای هیدروپونیک

مقدمه

آبکشت یا هایدروپونیک روش نوینی برای پرورش گیاهان است که درآن خاک زراعی بکار نمی رود. پایه و اساس این تکنیک عبارتست از تغذیه گیاه در محلولی که کلیه عناصر غذایی لازم و اساسی گیاه در آن وجود دارد. ریشه گیاه ممکن است یا مستقیما در محلول غذایی قرار گیرد و یا در بستری از مواد خنثی که آغشعته به محلول غذایی است.

فن کشت بدون خاک عناوین مختلفی دارد: آبکشت یا هایدرویونیک ، هوا کشت یا ایروپونیک ، هواکشت معلق، کشت در مایع یا هایدروکالچر ، در این بخش از کتاب سعی میکنیم عناوین فوق را که معمولاً به روش های مختلف آبکشت اطلاق میشود شرح دهیم.

فهرست:

مقدمه

تکثیر گیاهان به روش آبکشت

-             کاشت بذر

-             کاشت در جعبه تکثیر

-             کاشت بذر در بستر خنثی

-             کاشت بذر در محیط مایع

-             تکثیر غیربذری

-             عناصر غذایی

-             ترکیب عناصر در گیاهان

-             عناصر پرمصرف

-             عناصر کم مصرف

-             عناصر غیرضروری

-             نکات مهم در ملایم کمبود در عناصر غذایی

-             روابط متقابل عناصر غذایی

-             کودهای مخلوط

-             pH

-             عناصر غذایی پویا و غیرپویا

-             غلظت عناصر غذایی و عملکرد

-             آماده سازی محلولهای غذایی

-             تغذیه از طری برگ

-             تجزیه محلولهای غذایی

-             روش کشت

-             نکات عمده

-             محیط های نگهدارنده

-             کشت در ماسه – سیستم باز

-             کشت در ریگ سیستم بسته

-             آب

-             پدیده اسمز

-             تعرق

-             آبیاری

-             محیط ریشه

-             نقش ریشه ها

-             روابط جذب عناصر غذایی

-             اثرات رشد گیاهان و آزمون های گیاهی

-             کارایی فتوسنتز

-             کنترل بیماریها

-             کاشت و مدیریت آن

-             گیاهان سازش پذیر با کشت بدون خاک

-             سیستم های متفاوت کشت هیدروپویک

-             سیستم های بدون سوبسترا

-             سیستم های همراه سوبسترا

-             تعاریف کشت گیاهان بیرون از خاک

 

منابع و مآخذ

۱)     کشت گیاهان بیرون از خاک (کشت هیدروپونیک)، ترجمه علی روستایی ، ناشر موسسه نشر جهاد

۲)  مدیریت کشت بدون خاک، ترجمه کاظم هاشمی مجد / ویراستار علمی: دکتر حسین شریعتمداری، انتشارات باغ اندیشه.

۳)     آبکشت، مهندس عبدالوهاب سجادی

۴)     کشاورزی بدون خاک، مهندس عبدالوهاب سجادی.

دانلود فایل