چکیده :
نرم افزار طراحی شده تحت عنوان نرم افزار صدور گواهینامه آموزشی کارکنان دولت است . از آنجائیکه کارکنان دولت نیاز به آموزش هایی مربوط به شغل خود جهت به روز شدن دارند ، مدیریت آموزشی و پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر استان این وظیفه را دارد که جهت به روز رسانی کارمندان دوره های مختلف مربوطه را برگزار نمایند و گذراندن هر یک از دوره ها مستلزم صدور گواهینامه مربوط به آن دوره برای فرد مورد نظر می باشد و این گواهینامه دارای استاندارد مدت زمان و شرایط خاص می باشد که در حال حاضر برنامه ای با نام صدور گواهینامه تحت برنامه نویسی فاکس می باشد که مورد استفاده قرار می گیرد .
برنامه موجود تحت فاکس از نظر گرافیکی در سطح خیلی پایینی قرار داشت و همچنین کاربران کار با آن برنامه را سخت می دانستند . بدین منظور برنامه ای تحت ویژوال سرلوحه کار قرار گرفت ، که دارای امکاناتی مثل اضافه کردن اطلاعات به بانک ، حذف کردن اطلاعات از بانک ، ویرایش کرن اطلاعات و غیره می باشد .
نتیجه کار این است که این نرم افزار دارای امکانات بیشتر ، سرعت بالاتر و تنوع بهتری نسبت به سیستم قبلی است و در آینده می توان توسط این نرم افزار نرم افزار های بهتر و کم نقصی را ایجاد کرد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………..۱
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………۲
فصل اول:تعریف و امکان سنجی مسئله………………………………………………………..۳
۱-۱ تعریف مسئله…………………………………………………………………………………………………………….۴
۱-۲اهداف مسئله………………………………………………………………………………………………………………۵
۱-۳-۱ اهداف کلی……………………………………………………………………………………………۵
۱-۳-۲ اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………۵
۱-۳ مشکلات و موانع……………………………………………………………………………………………………….۵
۱-۴ کارهای انجام شده مرتبط با موضوع……………………………………………………………………………..۵
۱-۵ امکان سنجی……………………………………………………………………………………………………………..۵
فصل دوم:تجزیه و تحلیل و طراح سیستم……………………………………………………۷
۲-۱ تعریف کامل مسئله…………………………….. ……………………………………………………………………۸
۲-۲ دیاگرام متن …………………………………………………………………………………………………………..۱۰
۲-۳ دیاگرام گردش مستندات…………………………………………………………………………………………..۱۱
۲-۴ نمودار dfd………………………………………………………………………………………………………….11
۲-۴-۱ نمودار dfd سطح ۱ ……………………………………………………………………………۱۲
۲-۴-۲ نمودار dfd سطح ۲…………………………………………………………………………….۱۳
۲ -۴-۳ نمودرا dfdسطح ۳ ……………………………………………………………………………۱۴
۲-۵ شرح فرم های ورودی و خروجی……………………………………………………………………………..۱۵
۲-۶ شرح پردازه های جزئی……………………………………………………………………………………………۱۷
۲-۷ نمودارERD…………………………………………………………………………………………………………..19
2-8 بانک اطلاعاتی و تعیین ویژگی فیلدها ……………………………………………………………………….۲۰
۲-۳ طراحی محیط گرافیکی واسط کاربر(GUI)………………………………………………………………..26
۲-۳-۱ طراحی منوها………………………………………………………………………………………………۲۶
۲-۹-۲ طراحی فرمهای ورودی…………………………………………………………… …………………..۲۷
۲-۹-۳ طراحی فرمهای خروجی………………………………………………………………………………..۲۸
فصل سوم: پیاده سازی سیستم………………………………………………………………………..۲۹
۳-۱ ویژگیها و علل انتخاب برنامه نویسی………………………………………………………………………….۳۰
۳-۲ ویژگیها و علل انتخاب پایگاه داده ای…………………………………………………………………………۳۱
۳-۴ شرح زیر برنامه های تولید اطلاعات ………………………………………………………………………….۳۳
فصل چهارم:راهنمای اجرای برنامه ………………………………………………………………۵۰
۴ -۱ سخت افزار مورد نیاز………………………………………………………………………………………………۵۱
۴-۲ نرم افزار موردنیاز…………………………………………………………………………………………………….۵۱
۴-۳ نحوه نصب برنامه……………………………………………………………………………………………………۵۱
۴-۴ تشری نحوه اجرای برنامه…………………………………………………………………………………………۵۶
نتیجه گیری و پیشنهاد ها ………………………………………………………………………………………………..۶۱
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………….۶۲
مقدمه :
در طول تاریخ – تمدنهای سنتی به چادر، مقبره و محراب به عنوان سمبومی از عالم کائنات مینگریستند ایدة «خانه کیهانی» از ارتباط دادن ساختمانها با آسمانها توسعه یافت. از آنجا که شکل کرومی معنایی ژرف برای انسان سنتی داشت. طبیعی بود که این معنارا ازشکل مشابه دیگری منتقل کند. اصطلاحات «چادر کیهانی» «چتر الهی» «بیضعه کیهانی» و «جام آسمانی» نشانگر عقاید سنتی و معانی باطنی دربارة گنبد هستند.
در فرهنگ اسلامی گنبد دارای تجلی زندهای از جهان شناسی اسلامی است. به وسیلة معانی سمبرلیکی مفاهیم مرکز، دایره و کره نهفته در گنبد به تمامیت به واقعیت میپیوندند. یک ارتباط اساسی در این مورد که تأکید زیادی روی آن است. ایدة روح میباشد که همزمان همه موجودات را فرا میگیرد، همان گونه که گنبد فضای محدود به خود را در بردارد و طاق آسمان که همة آفرینش را احاطه میکند. عبور این «روح» از نوک گنبد سمبول و حرکت است. این عبور را میتوان به طرف پایین و دارای انبساط به سمت کثرت یا به طرف بالا و دارای انقباض به سمت وحدت دانست.
گنبد یک شکل از صورت زنده است. ایدهای است که در امکانات مادی تجلی میکند. در پیشینة صحرانشینی، گنبد شبیه به ساختمانهای گنبدی است که از اسکلتها گرد چوبی ساخته میشدند و روی آنها با پارچه یا پوست پوشیده میشد. پس از گسترش گنبدهای چربی به توسط انسانهای شهرنشین – معماری آجر و سنگ به عنوان ادامة آن آغاز شد و شکلهای قابل احترامی با مواد و مصالح دائمی و سنگین ساخته شد. مهارت و استادی معماران باعث سبکتر شدن وزن گنبد شد. زیرا معیار بارز زیبایی در گنبد همان سبکی آشکار آنها بود، چه از نظر مواد سازنده آن و چه از نظر دیدگاه چشم. زیرا تقلید «سنگین» تنها هنگامی کامل میشود که با سبکی از لی «چادر کیهانی» که از آن منشأ میگیرد، همساز شود.
فهرست مطالب
مقدمه
فرآیند برنامهریزی و سیاستهای طرح
تعیین استراتژی و اهداف کلان پروژه
روشهای پژوهش و تفسیر مشکل
بررسی نیازهای قشر استفاده گر
تعیین هویت و موقعیت استفاده گر
تعیین قدرت اقتصادی
بررسی نیازها در تولید و محصول
تاریخچه محصول
روش ساخت و امکانات تکنولوژی
پیشینه ساخت
تعریف هندسی کنید
گنبد خانه یعنی زمینه
بشن
چپیره
ترمیم پتگین
ترمبه پتکانه
شکنج
طاق بندی یا طاق بست
کاربندی یا کاربست
گنبدهای دو پوسته میان تهی
گنبدهای دو پوسته کاملاً از هم گسسته یا گسیخته
آهیانه
انواع پوسته های آهیانه
پوشش چیله- چیلو – سیلو
پوشش بستو (بستو – کوزه)
پوشش سبوئی
طرز چیدن مصالح گنبد
طرز ساختن گنبد
طرز ساختن گنبدهای ترکین
روشهای ساخت
تعریف کامپوزیت و مختصری در مورد آن
تعریف کامپوزیت
تقسیم بندی مواد کامپوزیت
نقاط قوت کامپوزیتها
مهمترین موارد کاربرد کامپوزیت
مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور
روشهای تولید کامپوزیت
۱- روش لایه گذاری دستی
۲- روش قالب گیری فشاری
۳- روش دستگاه خلاء (وکیوم)
مواد مصرفی
آشنایی با برخی از مهمترین الیاف و کامپوزیت ها
الیاف کربن
الیاف آرامید
کامپوزیت FRP
تعمیر و نگهداری
۱- تعمیر و تقویت خارجی سازه ها
۲- ساخت سازه های تمام کامپوزیت
۳- تعمیر و تقویت داخلی سازه ها
بررسی عوامل و نیازهای محیط زیست
بررسی شرایط اقلیمی محیط
بررسی شرایط فرهنگی
بررسی عوامل و نیازهای حاکم بر بازار
فهرست منابع و مأخذ
فهرست منابع و مأخذ:
۱- محمدحجازی، مهرداد – سمبولیسم درمعماری مسجد – مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی معماری مسجد – افق آینده – دانشگاه هنر – مهر ۱۳۷۹٫
۲- فروتن منوچهر ، روش ساخت گنبد،سایت اینترنتی www.gonbad.com ، ۱۳۸۵٫
۳- مداح، محمدمهدی، کامپوزیتهای و برخی کاربردهای آن ۱asphost.com/sarmad1383/composite.pps ، ۱۳۸۵٫
۴- خادم، حسن، کامپوزیتها، سایت اینترنتی www.sazehmorakab.com ، ۱۳۸۵٫
۵- حاج سقطی، اصغر – ویژگیهای تأسیسات مکانیکی مساجد در اقلیمهای مختلف ایران از پروژه تحقیقاتی تدوین ضوابط طراحی مساجد – مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی ، معماری مساجد – افق آینده ، دانشگاه هنر مهر ۱۳۷۹٫
مقدمه :
در طول تاریخ – تمدنهای سنتی به چادر، مقبره و محراب به عنوان سمبومی از عالم کائنات مینگریستند ایدة «خانه کیهانی» از ارتباط دادن ساختمانها با آسمانها توسعه یافت. از آنجا که شکل کرومی معنایی ژرف برای انسان سنتی داشت. طبیعی بود که این معنارا ازشکل مشابه دیگری منتقل کند. اصطلاحات «چادر کیهانی» «چتر الهی» «بیضعه کیهانی» و «جام آسمانی» نشانگر عقاید سنتی و معانی باطنی دربارة گنبد هستند.
در فرهنگ اسلامی گنبد دارای تجلی زندهای از جهان شناسی اسلامی است. به وسیلة معانی سمبرلیکی مفاهیم مرکز، دایره و کره نهفته در گنبد به تمامیت به واقعیت میپیوندند. یک ارتباط اساسی در این مورد که تأکید زیادی روی آن است. ایدة روح میباشد که همزمان همه موجودات را فرا میگیرد، همان گونه که گنبد فضای محدود به خود را در بردارد و طاق آسمان که همة آفرینش را احاطه میکند. عبور این «روح» از نوک گنبد سمبول و حرکت است. این عبور را میتوان به طرف پایین و دارای انبساط به سمت کثرت یا به طرف بالا و دارای انقباض به سمت وحدت دانست.
گنبد یک شکل از صورت زنده است. ایدهای است که در امکانات مادی تجلی میکند. در پیشینة صحرانشینی، گنبد شبیه به ساختمانهای گنبدی است که از اسکلتها گرد چوبی ساخته میشدند و روی آنها با پارچه یا پوست پوشیده میشد. پس از گسترش گنبدهای چربی به توسط انسانهای شهرنشین – معماری آجر و سنگ به عنوان ادامة آن آغاز شد و شکلهای قابل احترامی با مواد و مصالح دائمی و سنگین ساخته شد. مهارت و استادی معماران باعث سبکتر شدن وزن گنبد شد. زیرا معیار بارز زیبایی در گنبد همان سبکی آشکار آنها بود، چه از نظر مواد سازنده آن و چه از نظر دیدگاه چشم. زیرا تقلید «سنگین» تنها هنگامی کامل میشود که با سبکی از لی «چادر کیهانی» که از آن منشأ میگیرد، همساز شود.
فهرست مطالب
مقدمه
فرآیند برنامهریزی و سیاستهای طرح
تعیین استراتژی و اهداف کلان پروژه
روشهای پژوهش و تفسیر مشکل
بررسی نیازهای قشر استفاده گر
تعیین هویت و موقعیت استفاده گر
تعیین قدرت اقتصادی
بررسی نیازها در تولید و محصول
تاریخچه محصول
روش ساخت و امکانات تکنولوژی
پیشینه ساخت
تعریف هندسی کنید
گنبد خانه یعنی زمینه
بشن
چپیره
ترمیم پتگین
ترمبه پتکانه
شکنج
طاق بندی یا طاق بست
کاربندی یا کاربست
گنبدهای دو پوسته میان تهی
گنبدهای دو پوسته کاملاً از هم گسسته یا گسیخته
آهیانه
انواع پوسته های آهیانه
پوشش چیله- چیلو – سیلو
پوشش بستو (بستو – کوزه)
پوشش سبوئی
طرز چیدن مصالح گنبد
طرز ساختن گنبد
طرز ساختن گنبدهای ترکین
روشهای ساخت
تعریف کامپوزیت و مختصری در مورد آن
تعریف کامپوزیت
تقسیم بندی مواد کامپوزیت
نقاط قوت کامپوزیتها
مهمترین موارد کاربرد کامپوزیت
مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور
روشهای تولید کامپوزیت
۱- روش لایه گذاری دستی
۲- روش قالب گیری فشاری
۳- روش دستگاه خلاء (وکیوم)
مواد مصرفی
آشنایی با برخی از مهمترین الیاف و کامپوزیت ها
الیاف کربن
الیاف آرامید
کامپوزیت FRP
تعمیر و نگهداری
۱- تعمیر و تقویت خارجی سازه ها
۲- ساخت سازه های تمام کامپوزیت
۳- تعمیر و تقویت داخلی سازه ها
بررسی عوامل و نیازهای محیط زیست
بررسی شرایط اقلیمی محیط
بررسی شرایط فرهنگی
بررسی عوامل و نیازهای حاکم بر بازار
فهرست منابع و مأخذ
فهرست منابع و مأخذ:
۱- محمدحجازی، مهرداد – سمبولیسم درمعماری مسجد – مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی معماری مسجد – افق آینده – دانشگاه هنر – مهر ۱۳۷۹٫
۲- فروتن منوچهر ، روش ساخت گنبد،سایت اینترنتی www.gonbad.com ، ۱۳۸۵٫
۳- مداح، محمدمهدی، کامپوزیتهای و برخی کاربردهای آن ۱asphost.com/sarmad1383/composite.pps ، ۱۳۸۵٫
۴- خادم، حسن، کامپوزیتها، سایت اینترنتی www.sazehmorakab.com ، ۱۳۸۵٫
۵- حاج سقطی، اصغر – ویژگیهای تأسیسات مکانیکی مساجد در اقلیمهای مختلف ایران از پروژه تحقیقاتی تدوین ضوابط طراحی مساجد – مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی ، معماری مساجد – افق آینده ، دانشگاه هنر مهر ۱۳۷۹٫
بیان مسئله : بُعد جهانی
: بُعد ایران
۸۰% تلفات زلزله درجهان مربوط به ۶ کشور است، که ایران در زمره آنها است.
روش تحقیق این پروژه با توجه به شکل ذیل عبارتست از:
۱- مطالعه اسناد: به صورت موردی برخی از پروژه ها و اسناد در این زمینه بررسی شده است؛ که منابع آنها مجلات، اینترنت، اسناد کتابخانه ای، پروژه های انجام شده در این زمینه و … می باشد.
۲- Benchmarking: الگوبرداری (Benchmarking) روشی سیستماتیک است که سازمانها بوسیله آن میتوانند فعالیتهای خود را بر اساس بهترین صنعت یا سازمان اندازهگیری و اصلاح کنند ؛ این روش با فراهمسازی چارچوبی برای سازمانها که بوسیله آن فعالیتهای بهترین سازمان مشخص گردیده است و تشخیص وجوه تمایز سازمان موجود با بهترین سازمان ، نشان میدهد که چگونه میتوان شکافهای موجود را پر کرد .
۳- دریافت مشاوره: با راهنمایی های استاد راهنما و برخی اساتید دیگر در این زمینه، مسیر پروژه تعیین شد.
۴- استخراج نتایج: در این مرحله پس از بررسی اسناد جمع آوری شده و همچنین راهنمایی های اساتید ارجمند نتایجی در این مرحله استخراج شده است.
۵- ارائه مدلها: با تجزیه و تحلیل نتایج مدلهایی در جهت رسیدن به آمادگی الکترونیکی دسته بندی و ارائه شد.
۶- ارائه معیارها: برای رسیدن به آمادگی الکترونیکی نیازمند معیارهایی می باشد، تا منطبق با آنها در راستای مدل مربوطه بتوان به آمادگی الکترونیکی در جامعه رسید.
۷- مدل بهینه: با بررسی مدلها و معیارهای بدست آمده در حوزه های مختلف( سازمانهای دولتی، بنگاههای اقتصادی و …) مدل بهینه در هر حوزه تعیین شد.
۱- مقدمه
آمادگی الکترونیکی توانایی پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات در جوامع بوده و دارای چهار مؤلفهء بنگاههای اقتصادی، شهروندان، زیرساختها و دولتها است. اهمیت ارزیابی الکترونیکی در تبیین تفاوت کشورهای مختلف در میزان بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد شکاف دیجیتالی است. اهداف اقتصادی همچون حفظ توان رقابت دیجیتالی، ایجاد زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای توسعه توان اقتصادی و گسترش سرمایهگذاری خارجی و اهداف اجتماعی همچون کاهش شکاف دیجیتالی، بهرهمندی افراد و سازمانها از اطلاعات کیفی و ایجاد اعتماد در مشتریان از جمله دستاوردهای آمادگی الکترونیکی به شمار میروند.][۱][
برای
ارزیابی آمادگی الکترونیکی مدلهای متفاوتی از جمله: MOSAIC، APEC، CID،
CSPP، EIU ، ITU و... وجود دارند که هر کدام شاخصها و روشهای متفاوتی را
برای سنجش آمادگی الکترونیکی ارائه میدهند.
چکیده
منظور از آمادگی الکترونیکی (E – Readiness) توانایی پذیرش، استفاده و بهکارگیری فناوری اطلاعات و کاربردهای مرتبط با آن در جوامع میباشد. عوامل متعددی بر چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات و سطح آمادگی الکترونیکی جوامع تأثیرگذار است. مطالعهء چگونگی بهکارگیری این فناوری در کلیه زمینههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع حائز اهمیت است. در این راستا ارزیابی آمادگی الکترونیکی جوامع و سازمانها برای استفاده مؤثر از این فناوری مقدمهء برنامهریزی بهینه به منظور نیل به اهداف سازمانی است.
فهرست مطالب
۱- مقدمه. ۱
۱ -۱- چکیده ۲
۱-۲- روش تحقیق.. ۳
۱ -۳- مفهوم آمادگی الکترونیکی.. ۶
۱ -۴- تعاریف آمادگی الکترونیکی.. ۸
۱ -۵- اهداف آمادگی الکترونیکی.. ۱۰
۱ -۶- فرایند توسعه آمادگی الکترونیکی در یک کشور ۱۳
۱-۷- ضرورتها و روشهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. ۱۵
۱-۸- اهمیت ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. ۱۶
۱-۹- ضرورتهای آمادگی الکترونیکی.. ۱۸
۱ -۱۰- مؤلفههای آمادگی الکترونیکی.. ۱۹
۱ -۱۱- عناصر مؤثر در آمادگی الکترونیکی.. ۲۲
۱ -۱۲- مزایای آمادگی الکترونیکی.. ۲۵
۱-۱۳- موانع تحقق آمادگی الکترونیکی.. ۲۷
۱-۱۴- گزارش اجلاس جهانی اقتصاد. ۲۹
۱-۱۵- رتبه بندی اکونومیست اینتلیجنس.... ۳۰
۱ -۱۶- جامعه اطلاعاتی.. ۳۲
۱-۱۷- فناوری مولد ) جامعه صنعتی( ۴۴
۲- ساختار کلی یا چهار چوب ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. ۴۵
۲ -۱- قابلیت های دسترسی به زیر ساخت... ۴۶
۲ -۲- ظرفیت های بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات... ۵۱
۲ -۳- فرصت های ارزش زا ۵۲
۳- شناسایی مدلهای آمادگی الکترونیکی و استخراج معیارهای آن.. ۵۶
۳-۱- معیار های کلان سنجش آمادگی الکترونیکی.. ۵۷
۳ -۲- بررسی کلی مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. ۵۹
۳ -۳- مدل CSPP.. 61
3 -4- مدل McConnel International 66
3 -5- مدل CID 68
3 -6- مدل APEC 74
3-7- مدل EIU... 77
3 -8- مدل Mosaic. 82
3 -9- مدلITU... 85
3-10- مدل CIDCM.... 87
3-11- مدل هیکس.... ۹۰
۳-۱۲- مدل MIT.. 91
3-13- متدولوژی های مورد استفاده مدلها ۹۴
۳-۱۴- دسته بندی مدلها در جامعه و اقتصاد الکترونیک.... ۹۵
۴ - بررسی آمادگی الکترونیکی به تفکیک حوزه ها ۱۰۲
۴-۱- آمادگی الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط... ۱۰۲
۴-۲- آمادگی الکترونیکی در تجارت الکترونیک.... ۱۰۷
۴-۳- بررسی مدل های آمادگی الکترونیکی در تجارت الکترونیک.... ۱۳۱
۴-۴- آمادگی الکترونیکی در سطح سازمانها ۱۳۸
۴-۵- معیار های ارزیابی آمادگی الکترونیک ساز مان ها در ایران.. ۱۴۸
۴ -۶- مقایسه وضعیت آمادگی الکترونیکی در ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸٫ ۱۵۰
۴-۷- مقایسه وضعیت آمادگی الکترونیکی در ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹٫ ۱۵۴
۵- ارائه معیارهای بهینه برای کشور به تفکیک حوزه ها ۱۵۵
۵-۱- سازمان های دولتی.. ۱۵۶
۵-۲- سازمانهای تجاری.. ۱۵۸
۵-۳- بنگاههای اقتصادی.. ۱۶۱
۵-۴- جامعه اطلاعاتی.. ۱۶۶
۶- جمع بندی نهایی.. ۱۷۱
۷- منابع.. ۱۷۷
پرسشنامه
منابع
[۱] Available at: http://www.asianews.ir/main1.asp?a_id=27224
[2]Available at: http://www.itmen.ir/main1.asp?order=print&a_id=10041
[ ]Available at: http://www.itmen.ir/main1.asp?order=print&a_id=10041
] [مفاهیم، ضرورت ها و روش های ارزیابی آمادگی الکترونیکی – تهیه : محمد فتحیان - ۱۳۸۶
[ ] eri.ict.gov.ir/video/fathiyan.ppt
[ ] Available at:www.imrbint.com , New Delhi, Department of information
Technology, eTechnology Group@IMRB, E-readiness Assessment of Central
Ministries and Departments,2005.
[ ]” استراتژی توسعه صنعتی کشور” ، مرکز نشر دانشگاه صنعتی شریف ، نیلی، مسعود و همکاران، ۱۳۸۱٫
[ ] آمادگی الکترونیکی – تهیه کنندگان: سهیل اکبرزاده ، سعید کاوسی
] [ آمادگی الکترونیکی-معیارها، موانع تحقیق و وضعیت ایران- اکتای حسن
زاده- دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی شریف- دی ۱۳۸۳٫
دارای پرسشنامه های زیر می باشد:
پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح سازمانهای دولتی
پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح سازمانهای تجاری:
پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح بنگاههای اقتصادی و شرکتها:
پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح جامعه اطلاعاتی: