بررسی تطبیقی اثری از کمال الدین بهزاد با شعری از بوستان سعدی با عکس

چکیده:

     نقاشی ایرانی که با عنوان نگارگری شناخته شده است، بیشتر دارای مضامینی عاشقانه ‌- عارفانه و مذهبی است این مضامین برگرفته از شعرها و نثرهای ادبی می‌باشد که با خلاقیت هنرمند ایرانی عناصر اصلی آن به تصویر در آمده است.

     نخستین چیزی که در بررسی آثار ادبی و هنری نظر ما را به خود  جلب می‌کند صورت عینی و مادی آن است. شعر و ادبیات از دیر باز متوجه خواست‌های متعالی بشر در زمان‌ها و مکان‌ها بوده که در اشعار شاعرانی چون سعدی جاودانه شده و عنوان شعر جهانی به آن اطلاق گردید.

شعر یوسف و زلیخا از بوستان سعدی که توسط هنرمند نقاش کمال‌الدین بهزاد ترسیم شده است، نمونه خوبی برای بیان ارتباط بین شعر و نقاشی می‌باشد. بدین ترتیب که سعدی شاعر بزرگ ایرانی این داستان قرآنی را با تخیّل و ذهنیات خود به صورت عناصر لفظی بیان کرده و بهزاد این شعر را با توجه به اعتقادات و برداشت‌های ذهنی خود با عناصر بصری به تصویر کشیده است. زبان شعر از معنا مایه می‌گیرد به همین دلیل اسباب ایجاد شعرْ مبنایی معنایی دارد و نقاش هم در استفاده از شعر علاوه بر جنبه‌های معنایی به جنبه‌ی نمادین و استعاری آن نیز توجه می‌نماید.

مقدّمه:

    پیوند بین نقاشی ایرانی و ادبیات را می‌توان به وفور در آثار هنرمندان نقاش دید. بدین جهت در این مقاله به بررسی تطبیقی یکی از شاهکارهای نقاشی ایرانی با عنوان «یوسف و زلیخا» اثرکمال‌الدین بهزاد و شعر شاعر بزرگ سعدی با همین عنوان پرداخته شده است تا بیان گردد که این پیوند در چه زمینه و با چه عنصری «لفظی یا بصری» در هنر نقاشی پدیدار گردیده است؟ و آیا هنرمند نقاش در این اثر تمامی عناصر شعر را جزء به جزء، به عنصر بصری و عینی تبدیل نموده یا مفهومی کلی از شعر را به عنوان موضوع انتخاب کرده و سپس تخیّلات و برداشت‌های ذهنی خود را با آن در آمیخته است؟ و دیگر اینکه نقاش مضمون «عاشقانه –  عارفانه» را چگونه به تصویرکشیده است؟

    شایان ذکر است برداشت‌های شخصی اینجانب نیز در موضوعات تطبیقی شعر و نقاشی بوده که در حد توان بیان گردیده است.

    ضمنا موارد زیر در انتهای مقاله آورده شده است:

    ۱- شعر سعدی و اثر کمال‌الدین بهزاد.

    ۲- تعاریف لغات و توضیحات بیشتر با ارجاع به منبع.

    ۳- تصاویر و توضیح پروژه عملی با عنوان تجلی عاشورا در مخلوقات با دیدی امروزی و توجه به مبانی نقاشی ایرانی.

     اما در مقام عذرخواهی از استاد گرامی جناب آقای دکتر ضرغام به جهت کاستی‌های آن و جلب راهنمای و ادامه بذل محبت ایشان از خواجه مدد می‌گیرم:

          به کوی میکده گیران و سرفکنده روم                             چرا که همین شرم آیدم زحاصل خویش

ادبیات و شعر

    هر مفهومی که از ادبیات در ذهن داشته باشیم در جستجوی بیرونی خود برای یافتن عین مرتبط با آن مفهوم خواه‌ناخواه به آثار ادبی، اعم از شعر و نثر می‌‌رسیم یعنی غزل، رباعی، رمان، داستان و… که همگی عین ادبی یا مصداق خارجی مفهوم ذهنی ادبیات‌اند. پس برای شناخت ماهیّت ادبیات باید سراغ همان مصداق‌های خارجی ادبیات رفت. در بررسی هر شعر یا هر نثر به عنوان یک اثر ادبی با یک پدیده‌ی هنری، نخستین چیزی که نظر ما را به خود جلب می‌کند صورت مادی یا شکل عینی آن است.

    ادبیات هنری لفظی است و پدیدهایی را خلق می‌کند که خود معنادار هستند. “اما شعر در ادب فارسی کلامی موزون و خیال‌انگیز و در عرف مردم کلامی موزون و مقفی، است و الفاظ مهمل و بی‌معنی را هر چند که دارای وزن و قافیه باشند شعر نمی‌شمارند. شعر بر درونه «محتوا» زبان استوار است و زبان شعر از معنا مایه می‌گیرد و این چنین است که شعری جهانی می‌شود. «شعر جهانی» به اشعاری گفته می‌شود که از خواست‌های متعالی بشر در همه‌ی ‌زمان‌ها و مکان ها سخن می‌گوید و موضوعاتی که انسان در هر مکان و زمان به آن نیازمند است و برای همیشه در تاریخ ادبیات ملت‌ها جاودانه خواهد بود مثل اشعار مولانا حافظ و سعدی و… .” (شمیسا، ۱۳۸۱، ص۲۱۲)

   چنانچه بخواهیم شعر یوسف و زلیخا را در حیطه انواع ادبی مورد بررسی قرار دهیم این شعر از نوع «قصّه» است.” قصّه معنای دوگانه‌ای دارد و از ریشه «قص یقص قصاً» به معنی «کوتاه کردن» است که مخصوصاً در مورد«مو‌» به کار می‌رود. «قص الشعر» یعنی مو را بریده و کوتاه کرد و لذا حافظ می‌گوید:

معاشران گره از زلف یاد باز کنید                   شبی خوش است بدین قصّه‌اش دراز کنید” (شمیسا، ۱۳۸۱، ص۲۱۳)

    این لفظ«قصّه» در قرآن نیز به کار رفته و داستان یوسف (ع) «احسن القصص» خوانده شده است. «یوسف و زلیخا» از جمله قصص قرآنی است که سعدی در بوستان خود قسمتی از این قصه‌ی بزرگ را با زبان شعر بیان کرده و بعدها کمال‌الدین بهزاد این شعر زیبا را به تصویر کشیده است.

   “هدف از قصّه ارائه اندیشه‌ی عرفانی (۱) یا اخلاقی، است مانند داستان منطق‌الطیر عطّار که می‌توان آن را معادل نوول اندیشه (thenorel of Ideas)  محسوب داشت و گاهی قصّه‌ها به صورت مجموعه‌ای از ماجراهای گوناگون‌اند و جنبه سرگرم کنندگی دارند مانند هفت‌پیکر نظامی که در این صورت معادل نوول حوادثند (Thenave ofIndertdn) صحنه‌ها در قصّه کنار هم مجموعاً مانند یک پرده نقاشی یا صحنه مینیاتور است بدین معنی که هم دنیا به صورت سهل‌الوصولی در دسترس است و هم موقعیت‌ها و مکان‌ها و زوایا در یک سطح کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

    عناصر قصّه‌های ایرانی:

۱- دایه‌یی که در بین عاشق و معشوق به صورت پنهان ارتباط ایجاد می‌کند.

۲- کودکی که رمز مرگ، نابودی، جادو و مخاطرات است و قهرمان در تعقیب آن به قصر جادوگر می‌رسد و مکان معشوق را می‌یابد و گاهی به جای گور جانوران دیگر مثلاً آهو عمل هدایت جادویی را برعهده دارند.

۳- صحنه‌یی از بزم دختران در دشت و باغ

۴- درویشی«نماینده‌ی نیروهای عینی» یا جوانمردی به قهرمان کمک می‌کند گاهی به جای درویش سخن از یکی از اولیا الله یا پیغمبر (ص) «ورقه و گلشاه» با حضرت علی (ع) یا خضر است.

۵- صحنه‌ی که در آن قهرمان به لباس مبدّل در می‌آید.

 منابع و مآخذ

۱- آیت االلهی، حبیب االله-  مبانی نظری هنرهای تجسمی-  نشر سمت- چاپ ۲- تهران- ۱۳۸۶٫

۲- آریان، قمر-  کمال‌الدین بهزاد-  نشر فرهنگ و هنر هیرمند-  تهران- ۱۳۸۲٫

۳- اپهام پوپ، آرتور- ترجمه یعقوب آژند-  سیر و صور نقاشی ایران-  نشر مولی- چاپ ۱- تهران – ۱۳۷۸٫

۴- اپهام پوپ، آرتور-  نگارش پرویز ناتل خانلری-  شاهکارهای هنر ایران- نشر علمی و فرهنگی- تهران- ۱۳۶۰٫

۵- اشرفی، مقدم- ترجمه روئین پاکباز –  همگامی نقاشی با ادبیات در ایران- نشر نگاه – تهران- ۱۳۶۷٫

۶- بورکهارت، تیتوس- ترجمه مسعود رجب‌نیا-  هنر اسلامی زبان و بیان- نشر سروش- چاپ ۱- تهران- ۱۳۶۵٫

۷- بختیاری، لاله / اردلان، نادر- ترجمه حمید شاهرخ- حس وحدت (سنت عرفانی در معماری )- نشر خاک- تهران- ۱۳۶۹٫

۸- بازیل گری- ترجمه عربعلی شروه-  نقاشی ایرانی- نشر دنیای نو- تهران- ۱۳۸۳٫

۹- براتی، عبدالعلی/ کیانی، فرزاد – ویرایش آیدین آغداشلو –  شعر و نقاشی ایرانی حمایت از هنر در ایران- نشر نسیم و دانش- تهران- ۱۳۷۶٫

۱۰- پاکباز، روئین- ترجمه آرش-  نقاشی ایران از دیرباز تا امروز- نشر ساقی- تهران- ۱۳۸۲٫

۱۱- پاکباز، روئین-  دایره المعارف هنر- نشر فرهنگ معاصر- چاپ ۴- تهران- ۱۳۸۳٫

۱۲- تجویدی، اکبر-  نقاشی ایرانی از کهن‌ترین روزگار تا دوران صفویان- نشر وزارت فرهنگ و هنر- تهران- ۱۳۵۲٫

دانلود فایل

پروژه بازیافت دی اتانول آمین از پساب های صنعتی

چکیده

یک مطالعه دربارة فرآیند تقطیر چند مرحله ای برای بازیافت DEA از محلولهای آلوده ارائه گردیده است. این قبیل محلولها مشکلات جدی را در کارخانجات گاز و پالایشگاههای نفتی بوجود آورده اند . بدلیل فراریت بعضی از اجزاء تشکیل دهنده شان نمی توانند به آاسانی خالص شوند. این فرآیند جدید از هگزادکان به عنوان مایع حامل بی‌اثر برای حصول اطمینان از توزیع مناسب مایع در ستون تقطیر ، به منظور جلوگیری از آلودگی و سهولت تفکیک اجزاء غیرفرار استفاده می کند. در این پروژه فرایند با داده های تعادل فازی نوین بین مخلوط دی اتانول آمین، بی(هیدروکسی اتیل) پیپرازین، تری(هیدروکسی اتیل) اتیلن دی آمین، آب و هگزادکان توضیح داده شده است. خصوصیات فیزیکی طراحی شدة ماده حامل بی اثر مورد بحث قرار می گیرد و رهنمودهایی جهت انتخاب آن ارائه گردیده اند. از مدل ضریب فعالیت دو مایع غیر تصادفی به طور موفقیت آمیز جهت نمایش یا ارائه داده های تعادلی استفاده می شود. فرآیند تقطیر برای عمل خلوص سازی محلول‌های آمین آلوده شده، توصیف شده است. فرآیند تقطیر چند مرحله‌ای و مایع حامل بی اثر(هگزادکان) استفاده می شود. از ستون تقطیر با قطر داخلی ۵۰ پیشنهاد شده با شبیه سازاسپن(ASPEN) را تائید کند و از خصوصیات فیزیکی مایع حامل بی اثر ارائه شده در فصل دوم استفاده می کند . بعنوان مثال، برای تفکیک ناخالصی های محلول دی اتانول آمین فاسد شده تحت شرایط خلاء راندمان خوبی به دست آمده بود. نتایج با تقطیر تک مرحله ای مرسوم برابر هستند.

 

فهرست مطالب                                                                                                            صفحه

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴

 

فصل اول

شیرین کردن گازها با اتانول آمین ها

تعریف عمومی گازها……………………………………………………………………………………………………………………….. ۶

انواع گاز طبیعی………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶

ناخالصی های موجود در گازها……………………………………………………………………………………………………….. ۷

پالایش گازها……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷

روش آمین……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹

انتخاب نوع فرآیند………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰

تجهیزات لازم فرایند تصفیه گاز ترش با آمین ها……………………………………………………………………… ۱۱

فرآیند تصفیة گاز ترش با دی اتانول آمین (DEA)…………………………………………………………………

اثر گازهای اسیدی جذب شده روی خواص فیزیکی آلکانول آمین………………………………………….. ۱۶

واکنش های شیمیایی فرآیند شرین کردن گاز طبیعی……………………………………………………………. ۱۷

حلالهای جاذب……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۹

ویژگیهای زداینده گازها و حلالهای جاذب…………………………………………………………………………………. ۲۰

معرفی آمین ها و معیار انتخاب آنها……………………………………………………………………………………………. ۲۱

تولیداتانول آمین ها………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۲

خصوصیات اتانول آمین ها…………………………………………………………………………………………………………… ۲۵

کاربرد اتانول آمین ها…………………………………………………………………………………………………………………… ۲۸

مزایای دی اتانول آمین نسبت به موتور اتانول آمین…………………………………………………………………. ۲۹

ظرفیت، تقاضا و قیمت اتانول آمین در سطح جهان…………………………………………………………………. ۳۰

 

فصل دوم

فرایند نوینی برای بازیافت DEA از محلولهای نیمه فاسد شده:

تشریح فرایند وتعادل فازی سیستم دی اتانول آمین – بی (هیدروکسی اتیل) پیپرازین

تری (هیدروکسی اتیل) اتیلن دی آمین – هگزادکان…. ۳۴

 

فرایند نوین……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۶

مشخصات مایع بی اثر…………………………………………………………………………………………………………………… ۳۸

بررسی تعادل بخار مایع(VLE)………………………………………………………………………………………………….. 39

ترمودینامیک تعادل بخار – مایع…………………………………………………………………………………………………. ۳۹

مخلوط‌های دوتایی ………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۵

مخلوط‌های چند جزیی………………………………………………………………………………………………………………… ۴۸

آنالیز رگرسیون داده‌های تعادلی بخار – مایع…………………………………………………………………………….. ۴۹

مواد، تجهیزات و روش‌های آ‌زمایشگاهی…………………………………………………………………………………….. ۵۳

 

 

فصل سوم

فرایند نوینی برای بازیافت DEA از محلولهای نیمه فاسد شده:

آنالیز فرایند……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۶

تقطیر تحت شرایط جریان برگشتی کامل…………………………………………………………………………………… ۵۶

آنالیز فرایند با شبیه ساز ASPEN ………………………………………………………………………………………….

تقطیر ناگهانی………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۶

تقطیر جزئی و ناگهانی………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۸

اثر شرایط عملیاتی بر اجرای فرایند……………………………………………………………………………………………. ۷۲

شبیه سازی فرایند پیشنهادی با دو ستون تقطیر……………………………………………………………………… ۸۰

 

نتیجه ………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۴

ضمیمه……………………………………………………………………………………………………………….. ۸۶

معادلة NRTL و پارامترهای آن …………………………………………………………………………………………………………….. ۸۸

مراجع ………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۹

 

مراجع

[۱] بهینه سازی محاسبات فرایندی با نرم افزار در واحدهای تصفیه گاز تش با آمین، مهندس قدرت ا… نوبخت،مقاله.

[۲] استخراج، جداسازی واندازه گیری هیدروکربورهای موجود در مخلوط دی اتانول آمین و آب مصرفی در پالایشگاه گاز، محمد جواد افشار، ابوالفضل همتیان،مقاله

[۳] بهینه سازی پارامترهای واکنش شیمیایی در سیستم گاز ترش و آمین، محمود مشفقیان، فصلنامه تحقیق، شماره ۵ ، تابستان ۱۳۸۴

[۴] روشهای متفاوت پالایش گاز، مهندس عبدالعظیم کاووسیان، مقاله.

[۵] مجموعه مقالات سمینار بررسی آمین DEA- در واحدهای تصفیه گاز، شهریور ۱۳۸۵

دانلود فایل

پایان نامه ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت سهامی بیمه ایران

۱-۱- مقدمه

مطالعاتی که در رابطه با علل موفقیت سازمانها بعمل آمده است. حاکی از آن است که کیفیت انتظارات بیشتری از خدمت در این سازمانها ،به مثابه یک موضوع مهم مطرح بوده و تمامی فعالیتهای سازمان در جهت تأمین آن هماهنگ می شود. مشتریان عامل حیاتی هر تجارتی هستند و کیفیت خدمات می تواند مشتریان را راضی و آنها را حفظ کند.

از سوی دیگر، امروزه تنها سازمانهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسب برخوردارند که محور اصلی فعالیت موسسه خود را تأمین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت قرار داده اند.

با توجه به افزایش نقش سازمانهای خدماتی در عرصه های اقتصادی و اهمیت کیفیت در عرصه های رقابت داخلی و بین‌المللی و موضوع کیفیت خدمات از دیدگاه مشتریان را انتخاب نموده‌ام.

 

 

 

۲-۱- بیان مسأله

با توجه به اینکه مردم به طور روزافزون با فرهنگ بیمه ای آشنا می‌شوند و از طرفی خبر حوادث فراوان که به طور روزمره در نقاط مختلف کشور به گوششان می رسد موجبات تمایل آنها را به اخذ پوشش بیمه ای فراهم می نماید. در نتیجه به طور روزمره به حجم کارهای بیمه ایران افزوده می شود. و از طرفی به علت دولتی بودن مجوز برای استخدام نیروهای جدید وجود ندارد. بدین ترتیب روز به روز نیروهای موجود در شرکت با حجم بیشتری از کار روبرو می شوند و در نتیجه بتدریج خسته و فرسوده می شوند. به علت دولتی بودن مجوز پرداخت دستمزد و ایجاد رفاه بیشتر را نیز ندارد و در نتیجه بی انگیزگی کارکنان بیشتر می شود و نمی توانند خدمات با کیفیت به مشتریان خود عرضه کنند. کارمندانی که دارای شرایط فوق باشند. در برخورد با ارباب رجوع خوشرو و با انگیزه نمی باشند.

فهرست مطالب

فصل اول – بیان مسئله
۱-۱- مقدمه
۲-۱- بیان مسأله
۳-۱- هدف
۱-۳-۱- الف – هدف اصلی
۱-۳-۱- ب – اهداف فرعی
۱-۳-۱- پ – هدف کاربردی
۴-۱- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
۵-۱- سؤالات تحقیق
۲-۵-۱- سوالات فرعی تحقیق
۷-۱- متغیرهای تحقیق
۸-۱- واژگان تخصصی
۹-۱- محدودیتهای تحقیق

 

فصل دوم – پیشینه تحقیق
۱-۲- پیشینه
۱-۱-۲- واژة بیمه
۲-۱-۲- تاریخچة بیمه در جهان
۱-۳-۱-۲- پیدایش بیمه دریایی
۲-۲-۱-۲- پیدایش بیمه آتش سوزی
۳-۱-۲- تاریخچه بیمه در ایران
۴-۱-۲- شرکت های بیمه خارجی که در ایران فعالیت داشته اند
۵-۱-۲- سازمان بیمه در ایران
۱-۵-۱-۲- تصویب قانون بیمه
۲-۵-۱-۲- نظارت بر صلاحیت فنی شرکتهای بیمه
۳-۵-۱-۲- نظارت بر شرکتهای بیمه
۶-۱-۲- تاریخچة تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران
۱-۶-۱-۲- کلیات:
۲-۶-۱-۲- مجوز قانونی تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران
۳-۶-۱-۲- صاحبان سهام و مؤسسان شرکت
۴-۶-۱-۲- میزان سرمایة اولیة و چگونگی تأمین آن
۵-۶-۱-۲- شرکت نامه و اولین اساسنامه شرکت سهامی بیمه ایران
۶-۶-۱-۲- اولین اساسنامه
۷-۶-۱-۲- شروع رسمی فعالیت بیمه گری و اولین بیمه نامه صادره توسط شرکت
۸-۶-۱-۲- اولین کارمندان شرکت
۶-۶-۱-۲- هزینه تأسیس
۷-۱-۲- شرکت سهامی بیمه ایران
۱-۷-۱-۲- مرام نامه خانواده بزرگ بیمه ایران
۲-۷-۱-۲- امتیازات و ویژی های بیمه ایران
۳-۷-۱-۲- مکانیزاسیون
۱- گروه شبکه
۳- گروه امنیت و مانیتورینگ
۴- گروه مسرورها
۴-۷-۱-۲- آموزش
۵-۷-۱-۲- سرمایة بیمه ایران
۶-۷-۱-۲- سرمایه گذاریها
۷-۷-۱-۲- شبکه فروش
۸-۷-۱-۲- نیروی انسانی
جدول شماره (۱-۲) ترکیب نیروی انسانی به تفکیک میزان تحصیلات
جدول (۲-۲): توزیع کارکنان از لحاظ سابقه خدمت
۹-۷-۱-۲- چشم انداز برنامه های بیمه ایران
۱۱-۷-۱-۲- هدف بیمه ایران
ساختار سازمانی بیمه ایران (نمودار (۱-۲))
۱۲-۷-۱-۲- انواع پوششهای بیمه ای
۲-۲- مبانی نظری
۱-۲-۲- روش شناسی حل مشکل وبهبود کیفیت
نمودار ۲-۲ چرخه دمینگ
۲-۱-۲-۲- چرخة PDSA دمینگ
۳-۱-۲-۲- مدل سه بعدی جودان
۴-۱-۲-۲- فرآیند کرازبی:
۲-۲-۲- مدل های ارزیابی کیفیت خدمات
۱-۲-۲-۲- مدل کیفیت خدمات SERQUAL
2-2-2-2- مدل CAF
نمودار (۳-۲) چهارچوب عملی CAF : (الوانی، ۱۳۸۲، ص ۸۱)
توانمند سازها (اقدامات)
۳-۲-۲- سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی مدل تعالی سازمانی EFQM
بخش های عمومی و اختیاری
۳-۲-۲- مدل تحقیق

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۱-۳-روش تحقیق
۱-۱-۳- مقدمه
۲-۱-۳- جامعه آماری
۳-۱-۳- روش نمونه گیری
۴-۱-۳- حجم نمونه
۵-۱-۳- ابزار سنجش و طراحی پرسشنامه
جدول ۱-۳: ساختار پرسشنامه
۱-۵-۱-۳- پایایی (اعتماد)
۲-۵-۱-۳- روایی (اعتبار)
۶-۱-۳- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها
جدول ۲-۳ – جدول توافقی
۲-۳- منابع گردآوری اطلاعات

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۴- آمار توصیفی
۱-۱-۴- جنسیت
نمودار (۱-۴) : توزیع جنسیت پاسخ دهندگان
۲-۱-۴- میزان تحصیلات
جدول ۲-۴: توزیع میزان تحصیلات پاسخ دهندگان
نمودار ۲-۴: میزان تحصیلات پاسخ دهندگان
۳-۱-۴- نوع بیمه
جدول ۳-۴: نوع بیمه خریداری شده پاسخ دهندگان
نموار ۳-۴: نوع بیمه خریداری شده پاسخ دهندگان
۴-۱-۴- مدت استفاده از خدمات بیمه ایران
جدول (۴-۴) توزیع مدت استفاده از خدمات بیمه ایران
۵-۱-۴- سن
جدول (۵-۴) : توزیع سن پاسخ دهندگان
۲-۴- آزمون فرض
فرضیه اول
الف) تعریف فرضیه های آماری
ب) در سطح اطمینان ۹۵%

 

فصل پنجم – نتیجه گیری
۱-۵- نتیجه گیری
۱-۱-۵- نتیجه گیری از فرضیه اول
۲-۱-۵- نتیجه گیری از فرضیه دوم
۳-۱-۵- نتیجه گیری از فرضیه سوم
۴-۱-۵: نتیجه گیری از فرضیه چهارم
۵-۱-۵: نتیجه گیری از فرضیه پنجم

 

۲-۵- پیشنهادها
۱-۲-۵- پیشنهاد برای فرضیه I
2-2-5- پیشنهاد برای فرضیه II
3-2-5- پیشنهاد برای نتیجه گیری III
4-2-5- پیشنهاد برای نتیجه گیری IV
5-1-5- پیشنهاد برای نتیجه گیری (IV)

ضمائم – نمونه پرسشنامه
منابع

منابع:

۱-   آجری ، خیراله – بیمه در ایارن – چاپ فاروس ایران، ۱۳۵۲

۲-   آذر ، عادل ، مومنی، منصور ، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، چاپ اول، سمت، ۱۳۷۷

۳-   ابراهیمی، عبدالحمید، روستا، احمد- ونوس، داور، مدیریت بازاریابی، سمت، ۱۳۷۵

۴-   الوانی، سیدمحمد، چهارچوب سنجش (اندازه گیری) کیفیت خدمات در بخش عمومی، ۱۳۸۲٫

۵-   حسنی، سید محمود، بیمه ایران در گذر زمان، چاپ مسعود، ۱۳۸۴٫

۶-   دلاور، علی ، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی تهران، نشر ویرایش، ۱۳۷۷

۷-   سرمد، زهره، بازرگان، عباس – روشهای تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگاه ، تهران، ۱۳۷۷

دانلود فایل

پروژه طراحی و پیاده سازی حوزه هنری استان گلستان

۱-۱ تعریف مسئله:

در تعریف حوزه هنری استان گلستان باید گفت حوزه هنری مکانی است که خود نیاز به معرفی قسمت های مختلف و کارکردهای هر قسمت دارد. کارهای مختلفی در آن انجام می شود مانند:برگزاری کلاسهای هنری ،برگزاری همایش،انجمن های مختلف،جشنواره های مختلف،تولیدآثار و… برگزای کلاسها نیاز به ثبت نام داردکه در این برنامه آن را به صورت اینترنتی طراحی می کنیم.

۲-۱ محدوده مسئله:

ما در این وب‌سایت تمام کارهای فوق را تحت پوشش قرار می‌دهیم و تمامی کارها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. ثبت نام اینترنتی ، دسترسی به اخبار حوزه هنری استان ،جستجو در مورد کل حوزه(اساتید ، کلاسهای موجود ،برگزاری نمایشگاه ها ،تاریخ جشنواره و فراخوان ها…)محدوده نسبی این مسئله را تشکیل می دهند.

۳-۱ اهداف سیستم:

۱-۳-۱ اهداف کلی:

هدف ازاجرای این پروژه صرفه جویی در وقت،انرژی وهزینه می باشد.

اولا: شما برای ثبت نام در یک کلاس چند بار باید به یک مرکز سر بزنید، تا تاریخ کلاسها ساعات،اساتید دلخواه خود، را در صورت یافتن مسئول محترم ثبت نام پیدا کنید ؟ چقدر برای رفتن به مراکز ثبت نام ها هزینه می کنید ؟ چقدر از وقت شما در ترافیک به هدر می رود ؟ …

دوما : یک مرکز برای ارائه آثار خود و اطلاع عموم مردم از فعالیتها، فراخوان ها… نیاز به اطلاع رسانی و تبلیغات ندارد

۲-۳-۱ اهداف جزیی:

افتتاح یک سایت چه مزایایی دارد ؟

۱- شما علاوه بر تلفن و آدرس پستی یک راه ارتباطی دیگر نیز با هنرجویان و هنرمندان خود دارید : ایمیل

۲- اطلاعات و اخبار وب سایت شما همیشه برپاست. با کمترین هزینه

۳- وقتی کسی در اینترنت به دنبال مطلبی می گردد که در سایت شماموجود است در جستجو گری مثل گوگل خیلی راحت شما را پیدا می کند .

فصل اول – تعریف مسئله و امکان سنجی
۱-۱ تعریف مسئله
۲-۱ محدوده مسئله
۳-۱ اهداف سیستم
۱-۳-۱ اهداف کلی
۲-۳-۱ اهداف جزیی
فصل دوم – تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
۱-۲ تعریف کامل مسئله
۲-۲ دیاگرام متن
۳-۲ دیاگرام گردش مستندات
۴-۲ نمودار DFD
1-4-2 نمودار DFD سطح یک

۲-۴-۲ نمودار DFD سطح دو
۲-۴-۲ نمودار DFD سطح دو

۲-۴-۲ نمودار DFD سطح دو
۳-۴-۲ نمودار DFD سطح سه
۲-۵ شرح فرمهای ورودی و خروجی
۲-۷ بانک اطلاعاتی و تعین ویژگی فیلدها
اخبار
رمز ورود مدیر
پیشنهادات
ساعت کلاسها
ثبت نام
جستجو
۲-۸ طراحی محیط گرافیکی واسط کاربر (GUI)
2-8-0 طراحی منوها
۲-۸-۱ طراحی فرمهای ورودی و خروجی
۲-۸-۲ فرم مربوط به جستجو در کل وب سایت
۲-۸-۳ فرم مربوط به ثبت نام در کلاسهای هنری
۲-۸-۴ فرم صفحه مدیر
۲-۸-۵
۲-۸-۷ تغییر کلمه عبور یا نام کاربری
۲-۸-۸ ورود به بخش مدیریت ورود اخبار
۲-۸-۹ ورود به بخش حذف و ویرایش اخبار
۲-۸-۱۰ ورود به مشاهده کلاسها
۲-۸-۱۱ ورود به مشاهده پیشنهادات
۲-۸-۱۲ دیگر صفحات موجود
فصل سوم – پیاده سازی سیستم
۱-۳ پیاده سازی
زبان برنامه نویسی asp
1-2-3 Asp چیست؟
۲-۲-۳ سازگاری Asp
3-2-3 Asp چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟
۳-۳ زبان بانک access
1-3-3 تعریف کلی از اکسسAccess
2-3-3 شرح نحوه طراحی بانک اطلاعاتی
۳-۳-۳ نحوه اتصال بانک اطلاعاتی (Access) به Asp
1-3-3-3 متد Connection Open
2-3-3-3 شئ Record Set
3-3-3-3 متد Record Set Open
جدول پیشنهادات
جدول ساعات کلاسها
جدول ثبت نام
جدول اخبار
جدول ساعات کلاسها
جستجو
۱-۳-۴ طراحی سیستم
۲-۴-۳ فرم دوم
۳-۴-۳ جستجو
۴-۴-۳ فرم مربوط به مدیریت سایت
فصل چهارم – پیاده سازی سیستم
۱-۴ سخت افزار مورد نظر
۲-۴ نرم افزار مورد نظر
۱-۲-۴ نرم افزار Front Page
2-2-4 سرویس دهنده اطلاعات اینترنت IIS
3-2-4 پایگاه داده ها
۳-۴ نحوه ثبت و اجرای برنامه
۴-۴ صفحه اصلی برنامه
۱-۴-۴ – Banner
2-4-4 منو سازی
داخل general
3-4-4 شرح اجرای صفحات فرعی به همراه عکس ازمراحل اجرا
نگارخانه سوره
راهنمای مراجعین
جستجو
کدهای htm
کدهای asp
ارتباط با ما
۷-۵ تماس با ما
کانون عکس
پیشنهادات
کدهای htm
کدهای asp
تولیدات
سینما
مشاهده ثبت نام شدگان توسط مدیر
موسیقی
هنر های نمایش
هنر های تصویری
آفرینشهای ادبی
هنرهای تجسمی
قابل توجه کنکوریها
ثبت نام
مدیریت
کدهای HTM
تغیر رمز ورود مدیر
صفحه ورود اخبار
ارسال خبر
حذف خبر
حذف
ویرایش اخبار

دانلود فایل

دانلود پایان نامه ولایت فقیه از دیدگاه شیعه و سنی

چکیده

ولایت یکی از ارکان مهم دو مذهب تشیع و تسنن می باشد و از دیدگاه‌های گوناگون قابل بررسی است. در این پایان‌نامه، مقایسه ای اجمالی صورت گرفته و آرای شیعه و اهل سنت در مورد ولایت بیان گردیده و سعی شده بدون ترجیح نظر یک مذهب بر مذهب دیگر، فقط آرای موافق و مخالف مطرح شود؛ و نیز انواع ولایت در قرآن و مفاهیم و مصادیق آن با عنایت به آیات شریفه‌ای که در ارتباط با ولایت، مورد بحث می باشند مدنظر بوده است.

از جمله نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱٫ توجه و حساسیت فوق العادة پیروان مذهب امامیه نسبت به امر ولایت و پافشاری در اثبات حقانیت اعتقاد خویش.

۲٫ استدلال و نظم فکری اسماعیلیه برای اثبات ادعایشان در مورد جانشینی امام جعفر صادق (ع) و سلسلة امامان مستور.

۳٫ عقیدة شیخیه در مورد رکن رابع و وجه اختلافی که در مورد اعتقاد به وجود امام عصر (عج) با امامیه دارند.

۴٫ اصالت مهدویت در میان پیروان مذهب امامیه و اهل سنت و وجه اختلاف بین این دو مذهب دربارة غیبت امام عصر (عج).

۵٫ وجه اشتراک همة عرفای سنی و شیعه دربارة ولایت علی (ع) و صلح کلی که در امر خاتم‌الاولیا دارند.

۶٫ آشنایی مختصر با نظرات محیی‌الدین ابن عربی دربارة ولی، ولایت و ختم الاولیا.

فهرست مطالب

عنوان

چکیده

مقدمه

فصل اول: ولایت در قرآن

مقدمه

۱-۱ ولایت خدا بر مخلوقات

۱-۱-۱ معنای لغوی ولایت

۱-۱-۲ معنای لغوی ولی

۱-۱-۳  معنای اصطلاحی ولایت

۱-۱-۴ معنای اصطلاحی ولیّ

۱-۱-۵ واژه ولایت در قرآن

۱-۱-۷ ولایت تکوینی خداوند

۱-۱-۸ ولایت تشریعی خداوند

۱-۱-۹ تفاوت ولایت تکوینی و تشریعی خداوند

۱-۱-۱۰ ولایت عام

۱-۱-۱۱ ولایت خاص

۱-۱-۱۲ ولایت خاصه با واسطه و بی‌واسطه

۱-۱-۱۳ ولایت اخصّ

۱-۲ ولایت مخلوق نسبت به هم

۱-۲-۱ ولایت بشری یا ولایت انسان‌ها نسبت به یکدیگر

۱-۲-۲ ولایت خاص رسول اکرم (ص) و مؤمنینی که در حال رکوع در راه خدا انفاق می کنند.

۱-۲-۳ ولایت مؤمنین بر مؤمنین

۱-۲-۴ ولایت اصناف خاص فقهی

۱-۲-۵ ولایت کافران بر مؤمنین

۱-۲-۶ ولایت ملائکه بر انسان‌ها

۱-۲-۷ ولایت شیاطین نسبت به انسان

۱-۲-۸ نمودار بحث ولایت در رسالة حاضر

فصل دوم: ولایت و رابطة آن با امامت

مقدمه

۲-۱ امامت

۲-۱-۱ امام در لغت

۲-۱-۲ معانی امام در قرآن

۲-۱-۳ امامت نزد امامیه

۲-۱-۴ رابطة ولیّ، نبیّ و رسول

۲-۱-۵ فرق بین رسول و نبی و امام

۲-۱-۶ مقام ولایت قابل وصول برای همگان است

۲-۱-۷ امامت و تشیع

۲-۱-۷-۱ اهمیت امامت

۲-۱-۸ تحکیم ولایت

۲-۲ وصایت و غدیر خم

۲-۲-۱ عقیدة وصایت و جانشینی حضرت علی (ع)

۲-۲-۲ حدیث یوم الدّار

۲-۲-۳ حدیث منزلت

۲-۲-۴ حدیث غدیر

۲-۲-۵ حدیث ثقلین

۲-۲-۶ حدیث لوح

۲-۲-۷ ولایت تشریعی و تکوینی در نبوت و امامت

۲-۲-۸ انواع ولایت تشریعی

۲-۲-۸-۱ تفویض تشریع احکام

۲-۲-۸-۲ زعامت سیاسی و اجتماعی

۲-۲-۸-۳ ولایت در اموال عمومی

۲-۲-۸-۴ مرجعیت در معارف و احکام اسلام

۲-۲-۹ ولایت تکوینی

۲-۲-۱۰ علی (ع) و مسئلة وصایت از دید عرفانی اهل سنّت

۲-۲-۱۱ واقعة غدیر خم

۲-۲-۱۲ غدیریه‌ها

۲-۳ ولایت فقیه

۲-۳-۱ ولایت فقیه از نظر شیعه

۲-۳-۲ سخنی از مرحوم آیت الله بروجردی (ره)

۲-۳-۳ نظر امام خمینی (ره) دربارة ولایت فقیه

۲-۳-۴ ولایت اعتباری

۲-۳-۵ ولایت تکوینی امام معصوم از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)

۲-۳-۶ نظر شیخ مفید (ره)

۲-۳-۷ نظر شیخ مفید (ره) دربارة اقامة حدود

۲-۳-۸ نظر محقق کرکی (ره)

۲-۳-۹ دیدگاه قرآن و حدیث دربارة حکومت فقیه

۲-۳-۹-۱ حدیثی از اهل سنّت دربارة خلافت

فصل سوم: آیات ولایت در تفاسیر شیعه و سنّی

مقدمه

۳-۱ آیة کمال دین و اتمام نعمت

۳-۱-۱ زمان و سبب نزول آیه

۳-۲-۱ آیة ولایت

۳-۱-۳ زمان و سبب نزول آیه

۳-۱-۴ آیة تبلیغ

۳-۱-۵ زمان و سبب نزول آیه

۳-۱-۶ اشعار صفی علیشاه در شأن آیات مذکور

۳-۲ ولایت در نهج‌البلاغه

دانلود فایل