پایان نامه ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت‌های شنوایی برای کودکان دچار آسیب شنوایی شدید

- بیان مسئله
آسیب شنوایی در کودکان منجر به عوارض سوء متعددی می‌گردد که از جمله این عوارض مشکلاتی در کسب مهارت‌های شنوایی (یعنی کشف صدا، تمایز اصوات، شناسایی اصوات، درک گفتار و …)، مشکلاتی در رشد طبیعی زبان، مشکلات عدیده گفتاری و غیره می باشند. برای غلبه بر این عوارض سوء، پس از آن که کودک مناسب‌ترین وسیله کمک شنوایی را دریافت نمود، باید آموزش‌های ویژه در حیطه‌های گوناگون توانبخشی شنوایی مثل، تربیت شنوایی، زبان‌آموزی، تولید و اصلاح گفتار، مشاوره و غیره به فراخور نیاز کودک ارائه شود. ترتیب شنوایی، نوعی آموزش ویژه برای ایجاد و یا بهبود مهارت‌های شنوایی است. اما چگونه می‌توان فهمید که سطح مهارت‌های شنوایی کودک چقدر است و او به کدامیک از آموزش‌ها در حیطه تربیت شنوایی نیاز دارد؟ این اولین سؤا لی است که شنوایی‌شناسان در حیطه توانبخشی شنوایی با آن روبرو هستند. روش درست این است که ابتدا آزمون‌های شنوایی مختلف روی کودک انجام شود، سپس پاسخ‌های وی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بدین‌گونه که باید آنچه را که به کودک گفته شده (محرک) و از وی انتظار می‌رود را با نوع پاسخی که می‌دهد، مقایسه نمود (اربر ، ۱۹۸۲). مربیان کودکان ناشنوا، مایلند هر یک از شاگردان خود را با روش و وسیله یکسان ارزیابی نموده و با توجه به نتیجه ارزیابی توانایی‌های شنوایی شاگردان، آن‌ها را برای قرارگیری در برنامه‌های آموزشی تربیت شنوایی، طبقه‌بندی نمایند.

فهرست مطالب

عنوان    صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
۱-۱- عنوان پژوهش …………………………………………………………………………………………….
۱-۲- بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………….
۱-۳- اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………..
۱-۴- سؤالات پژوهش …………………………………………………………………………………………
۱-۵- تعریف مفاهیم ……………………………………………………………………………………………
فصل دوم: پیشینیه تحقیق
۲-۱- ویژگی‌های گفتار کودکان دچار آسیب‌ شنوایی ………………………………………………..
۲-۱-۱- اشتباهات در بعد زنجیره‌ای گفتار ……………………………………………………………..
۲-۱-۲– اشتباهات در بعد زبرزنجیره‌ای گفتار …………………………………………………………
۲-۲- خاصیت‌های صوتی گفتار ……………………………………………………………………………
۲-۳- درک شنیداری گفتار …………………………………………………………………………………..
۲-۴- آموزش مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ……………………….
۲-۵- انواع روش‌های ارزیابی مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ….
۲-۵-۱- درآمد ……………………………………………………………………………………………………
۲-۵-۲- آزمون‌های غیرفارسی ارزیابی مهارت‌های شنیداری کودکان دچار آسیب شنوایی .
۲-۵-۳- آزمون‌های فارسی ارزیابی مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ….
۲-۶- مروری بر اطلاعات و آمار موجود …………………………………………………………………..
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- نوع پژوهش …………………………………………………………………………………………………
۳-۲- محیط پژوهش ……………………………………………………………………………………………..
۳-۳- جامعه و نمونة پژوهش …………………………………………………………………………………
۳-۴- روش گردآوری اطلاعات و مشخصات ابزار گردآوری اطلاعات ……………………….
۳-۵- نحوة انجام کار ……………………………………………………………………………………………
۳-۵-۱- پیش‌آزمون ……………………………………………………………………………………………..
۳-۵-۲- نحوة ارزشیابی آزمون ……………………………………………………………………………….
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………..
۳-۷- نحوة رعایت نکات اخلاقی …………………………………………………………………………..
۳-۸- مشکلات اجرایی در انجام طرح ……………………………………………………………………..
فصل چهارم : یافته های پژوهش……………………………………………………………………………….
۴-۱- درآمد……………………………………………………………………………………………………………
۴-۲- اعتبار ساختاری آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد………………………………..
۴-۲-۱- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسة امتیازات دوگروه کودکان دچار کم شنوایی شدید و عمیق……………………………………………………………………………………….
۴-۲-۲- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسه امتیازات دو گروه کودکان ۳ و ۴ ساله…………………………………………………………………………………………………………………..
۴-۳- پایایی آزمون تعیین سطح مهارتهایی شنوایی خرداد…………………………………………….
۴-۴- تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز آزمون……………………………………
۴-۵- تأثیر میزان آموزشهای دریافتی کودک بر امتیاز آزمون………………………………………….
۴-۶- تأثیر نوع سمعک بر امتیاز آزمون………………………………………………………………………
۴-۷- تأثیر سن کودک هنگام دریافت سمعک بر امتیاز آزمون……………………………………….
۴-۸- تأثیر جنسیت بر امتیاز آزمون……………………………………………………………………………
۴-۹- یافته های توصیفی مدت زمان اجرای آزمون……………………………………………………..
فصل پنجم :‌نتیجه گیری
۵-۱- بحث و نتیجه گیری
۵-۲- کاربرد پژوهش
۵-۳- پیشنهاد جهت تحقیقات آتی
منابع
References
پیوست ۲: برگه کسب اطلاعات پایه ای
پیوست ۳: برگه ثبت نتایج
پیوست ۴ : تصاویر زیرآزمون تمایزگذاری بین اصوات
پیوست ۵: تصاویر زیرآزمون شناسایی اصوات
پیوست ۶: تصاویر زیرآزمون درک جمله
پیوست ۱: داده های آماری

فهرست نمودارها

عنوان    صفحه
نمودار (۴-۱) :‌نمایش تأثیر میزان آسیب شنوایی بر امتیازهای آزمون
نمودار (۴-۲) : تأثیر سن بر امتیازهای آزمون
نمودار (۴-۳) : نمایش همبستگی آزمون اولیه و مجدد
نمودار (۴-۴) :‌نمایش همبستگی ،‌در کل آزمون
نمودار (۴-۵) : تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز کل آزمون
نمودار (۴-۶) : تأثیر میزان آموزشهای دریافتی کودک بر امتیاز کل آزمون
نمودار (۴-۷) : تأثیر سن کودک هنگام دریافت سمعک بر امتیاز کل آزمون
نمودار (۴-۸): تأثیر نوع و آرایش سمعک و جنسیت بر امتیاز کل آزمون

دانلود فایل

ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت‌های شنوایی خرداد برای کودکان ۳ و ۴ ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران

- بیان مسئله
آسیب شنوایی در کودکان منجر به عوارض سوء متعددی می‌گردد که از جمله این عوارض مشکلاتی در کسب مهارت‌های شنوایی (یعنی کشف صدا، تمایز اصوات، شناسایی اصوات، درک گفتار و …)، مشکلاتی در رشد طبیعی زبان، مشکلات عدیده گفتاری و غیره می باشند. برای غلبه بر این عوارض سوء، پس از آن که کودک مناسب‌ترین وسیله کمک شنوایی را دریافت نمود، باید آموزش‌های ویژه در حیطه‌های گوناگون توانبخشی شنوایی مثل، تربیت شنوایی، زبان‌آموزی، تولید و اصلاح گفتار، مشاوره و غیره به فراخور نیاز کودک ارائه شود. ترتیب شنوایی، نوعی آموزش ویژه برای ایجاد و یا بهبود مهارت‌های شنوایی است. اما چگونه می‌توان فهمید که سطح مهارت‌های شنوایی کودک چقدر است و او به کدامیک از آموزش‌ها در حیطه تربیت شنوایی نیاز دارد؟ این اولین سؤا لی است که شنوایی‌شناسان در حیطه توانبخشی شنوایی با آن روبرو هستند. روش درست این است که ابتدا آزمون‌های شنوایی مختلف روی کودک انجام شود، سپس پاسخ‌های وی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بدین‌گونه که باید آنچه را که به کودک گفته شده (محرک) و از وی انتظار می‌رود را با نوع پاسخی که می‌دهد، مقایسه نمود (اربر ، ۱۹۸۲). مربیان کودکان ناشنوا، مایلند هر یک از شاگردان خود را با روش و وسیله یکسان ارزیابی نموده و با توجه به نتیجه ارزیابی توانایی‌های شنوایی شاگردان، آن‌ها را برای قرارگیری در برنامه‌های آموزشی تربیت شنوایی، طبقه‌بندی نمایند.

فهرست مطالب

عنوان    صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
۱-۱- عنوان پژوهش …………………………………………………………………………………………….
۱-۲- بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………….
۱-۳- اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………..
۱-۴- سؤالات پژوهش …………………………………………………………………………………………
۱-۵- تعریف مفاهیم ……………………………………………………………………………………………
فصل دوم: پیشینیه تحقیق
۲-۱- ویژگی‌های گفتار کودکان دچار آسیب‌ شنوایی ………………………………………………..
۲-۱-۱- اشتباهات در بعد زنجیره‌ای گفتار ……………………………………………………………..
۲-۱-۲– اشتباهات در بعد زبرزنجیره‌ای گفتار …………………………………………………………
۲-۲- خاصیت‌های صوتی گفتار ……………………………………………………………………………
۲-۳- درک شنیداری گفتار …………………………………………………………………………………..
۲-۴- آموزش مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ……………………….
۲-۵- انواع روش‌های ارزیابی مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ….
۲-۵-۱- درآمد ……………………………………………………………………………………………………
۲-۵-۲- آزمون‌های غیرفارسی ارزیابی مهارت‌های شنیداری کودکان دچار آسیب شنوایی .
۲-۵-۳- آزمون‌های فارسی ارزیابی مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ….
۲-۶- مروری بر اطلاعات و آمار موجود …………………………………………………………………..
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- نوع پژوهش …………………………………………………………………………………………………
۳-۲- محیط پژوهش ……………………………………………………………………………………………..
۳-۳- جامعه و نمونة پژوهش …………………………………………………………………………………
۳-۴- روش گردآوری اطلاعات و مشخصات ابزار گردآوری اطلاعات ……………………….
۳-۵- نحوة انجام کار ……………………………………………………………………………………………
۳-۵-۱- پیش‌آزمون ……………………………………………………………………………………………..
۳-۵-۲- نحوة ارزشیابی آزمون ……………………………………………………………………………….
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………..
۳-۷- نحوة رعایت نکات اخلاقی …………………………………………………………………………..
۳-۸- مشکلات اجرایی در انجام طرح ……………………………………………………………………..
فصل چهارم : یافته های پژوهش……………………………………………………………………………….
۴-۱- درآمد……………………………………………………………………………………………………………
۴-۲- اعتبار ساختاری آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد………………………………..
۴-۲-۱- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسة امتیازات دوگروه کودکان دچار کم شنوایی شدید و عمیق……………………………………………………………………………………….
۴-۲-۲- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسه امتیازات دو گروه کودکان ۳ و ۴ ساله…………………………………………………………………………………………………………………..
۴-۳- پایایی آزمون تعیین سطح مهارتهایی شنوایی خرداد…………………………………………….
۴-۴- تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز آزمون……………………………………
۴-۵- تأثیر میزان آموزشهای دریافتی کودک بر امتیاز آزمون………………………………………….
۴-۶- تأثیر نوع سمعک بر امتیاز آزمون………………………………………………………………………
۴-۷- تأثیر سن کودک هنگام دریافت سمعک بر امتیاز آزمون……………………………………….
۴-۸- تأثیر جنسیت بر امتیاز آزمون……………………………………………………………………………
۴-۹- یافته های توصیفی مدت زمان اجرای آزمون……………………………………………………..
فصل پنجم :‌نتیجه گیری
۵-۱- بحث و نتیجه گیری
۵-۲- کاربرد پژوهش
۵-۳- پیشنهاد جهت تحقیقات آتی
منابع
References
پیوست ۲: برگه کسب اطلاعات پایه ای
پیوست ۳: برگه ثبت نتایج
پیوست ۴ : تصاویر زیرآزمون تمایزگذاری بین اصوات
پیوست ۵: تصاویر زیرآزمون شناسایی اصوات
پیوست ۶: تصاویر زیرآزمون درک جمله
پیوست ۱: داده های آماری

فهرست نمودارها

عنوان    صفحه
نمودار (۴-۱) :‌نمایش تأثیر میزان آسیب شنوایی بر امتیازهای آزمون
نمودار (۴-۲) : تأثیر سن بر امتیازهای آزمون
نمودار (۴-۳) : نمایش همبستگی آزمون اولیه و مجدد
نمودار (۴-۴) :‌نمایش همبستگی ،‌در کل آزمون
نمودار (۴-۵) : تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز کل آزمون
نمودار (۴-۶) : تأثیر میزان آموزشهای دریافتی کودک بر امتیاز کل آزمون
نمودار (۴-۷) : تأثیر سن کودک هنگام دریافت سمعک بر امتیاز کل آزمون
نمودار (۴-۸): تأثیر نوع و آرایش سمعک و جنسیت بر امتیاز کل آزمون

دانلود فایل

پایان نامه تعیین فراوانی یافته هایی آزمایشگاهی در کودکان بستری شده با تشخیص مننژیت باکتریال در بیمارستان

چکیده
مقدمه و هدف:
با توجه به اهمیت فوق العاده مننژیت در طب کودکان و با نظر به این که بسیاری از تست های تشخیصی در دسترس در مملکت ما فاصله زیادی تا رسیدن به استانداردهای جهانی دارند ما بر‌‌آن شدیم که ابتدا ارزش تشخیصی هر یک از علایم بالینی مننژیت را ارزیابی کنیم و شایعترین تظاهرات مننژیت را در مملکت خود شناسائی کنیم. سپس ارزش تشخیصی تست های آزمایشگاهی را در بیمارانی که مننژیت آنها به اثبات رسیده است مورد ارزیابی قرار دهیم.

فهرست مطالب

فصل اول : معرفی پژوهش : …………………………………………………………………

مقدمه ( یا بیان مسئله) ………………………………………………………………………….

اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………..

سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………

فصل دوم : دانستنی های موجود در پژوهش: …………………………………………

بخش اول: چهارچوب پنداشتی (بررسی کتب Text ) ……………………………….

بخش دوم : مروری بر مطالعات انجام شده……………………………………………..

فصل سوم: متدولوژی تحقیق…………………………………………………………………

نوع پژوهش…………………………………………………………………………………………

جامعة پژوهش……………………………………………………………………………………..

روش نمونه گیری و روش محاسبه آن……………………………………………………

متغیرها……………………………………………………………………………………………….

روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………..

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………..

فصل چهارم: یافته های پژوهش……………………………………………………………..

یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………

جداول…………………………………………………………………………………………………

نمودارها……………………………………………………………………………………………..

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………..

فهرست منابع……………………………………………………………………………………….

ضمائم…………………………………………………………………………………………………

فهرست جداول

جدول شماره ۱ : فراوانی جنسی در جمعیت مورد مطالعه…………………………

جدول شماره ۲ : فراوانی گروه های سنی در جمعیت مورد مطالعه…………….

جدول شماره ۳ : فراوانی علت مراجعه در جمعیت مورد مطالعه…………………

جدول شماره ۴: فراوانی لکوسیتوز در جمعیت مورد مطالعه……………………..

جدول شماره ۵ : فراوانی افزایش BUN در جمعیت مورد مطالعه……………..

جدول شماره ۶: فراوانی افزایش Cr در جمعیت مورد مطالعه……………………

جدول شماره ۷: فراوانی هیپوناترمی در جمعیت مورد مطالعه……………………

جدول شماره ۸: فراوانی هیپوکالمی در جمعیت مورد مطالعه……………………..

جدول شماره ۹: فراوانی کشت خون مثبت در جمعیت مورد مطالعه……………

جدول شماره ۱۰: فراوانی افزایش تعداد WBC در CSF در جمعیت مورد مطالعه

جدول شماره ۱۱: فراوانی کاهش نسبت گلوکز CSF به گلوکز خون در جمعیت مورد مطالعه

جدول شماره ۱۲: فراوانی افزایش پروتئین CSF در جمعیت مورد مطالعه….

جدول شماره ۱۳: فراوانی کشت CSF مثبت در جمعیت مورد مطالعه…………

 

فهرست نمودارها

نمودار شماره ۱ : فراوانی جنسی در جمعیت مورد مطالعه………………………..

نمودار شماره ۲ : فراوانی گروه های سنی در جمعیت مورد مطالعه…………..

نمودار شماره ۳ : فراوانی علت مراجعه در جمعیت مورد مطالعه……………….

نمودار شماره ۴: فراوانی لکوسیتوز در جمعیت مورد مطالعه…………………….

نمودار شماره ۵: فراوانی افزایش BUN در جمعیت مورد مطالعه……………..

نمودار شماره ۶: فراوانی افزایش Cr در جمعیت مورد مطالعه…………………..

نمودار شماره ۷: فراوانی هیپوناترمی در جمعیت مورد مطالعه…………………..

نمودار شماره ۸: فراوانی هیپوکالمی در جمعیت مورد مطالعه……………………

نمودار شماره ۹: فراوانی کشت خون مثبت در جمعیت مورد مطالعه…………..

نمودار شماره ۱۰: فراوانی افزایش تعداد WBC در CSF در جمعیت مورد مطالعه

نمودار شماره ۱۱: فراوانی کاهش نسبت گلوکز CSF به گلوکز خون در جمعیت مورد مطالعه

نمودار شماره ۱۲: فراوانی افزایش پروتئین CSF در جمعیت مورد مطالعه…

نمودار شماره ۱۳: فراوانی کشت CSF مثبت در جمعیت مورد مطالعه………..

دانلود فایل

تعیین فراوانی یافته هایی آزمایشگاهی در کودکان بستری شده با تشخیص مننژیت باکتریال در بیمارستان کودکان فاطمی – سهامیه قم

چکیده
مقدمه و هدف:
با توجه به اهمیت فوق العاده مننژیت در طب کودکان و با نظر به این که بسیاری از تست های تشخیصی در دسترس در مملکت ما فاصله زیادی تا رسیدن به استانداردهای جهانی دارند ما بر‌‌آن شدیم که ابتدا ارزش تشخیصی هر یک از علایم بالینی مننژیت را ارزیابی کنیم و شایعترین تظاهرات مننژیت را در مملکت خود شناسائی کنیم. سپس ارزش تشخیصی تست های آزمایشگاهی را در بیمارانی که مننژیت آنها به اثبات رسیده است مورد ارزیابی قرار دهیم.

فهرست مطالب

فصل اول : معرفی پژوهش : …………………………………………………………………

مقدمه ( یا بیان مسئله) ………………………………………………………………………….

اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………..

سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………

فصل دوم : دانستنی های موجود در پژوهش: …………………………………………

بخش اول: چهارچوب پنداشتی (بررسی کتب Text ) ……………………………….

بخش دوم : مروری بر مطالعات انجام شده……………………………………………..

فصل سوم: متدولوژی تحقیق…………………………………………………………………

نوع پژوهش…………………………………………………………………………………………

جامعة پژوهش……………………………………………………………………………………..

روش نمونه گیری و روش محاسبه آن……………………………………………………

متغیرها……………………………………………………………………………………………….

روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………..

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………..

فصل چهارم: یافته های پژوهش……………………………………………………………..

یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………

جداول…………………………………………………………………………………………………

نمودارها……………………………………………………………………………………………..

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………..

فهرست منابع……………………………………………………………………………………….

ضمائم…………………………………………………………………………………………………

فهرست جداول

جدول شماره ۱ : فراوانی جنسی در جمعیت مورد مطالعه…………………………

جدول شماره ۲ : فراوانی گروه های سنی در جمعیت مورد مطالعه…………….

جدول شماره ۳ : فراوانی علت مراجعه در جمعیت مورد مطالعه…………………

جدول شماره ۴: فراوانی لکوسیتوز در جمعیت مورد مطالعه……………………..

جدول شماره ۵ : فراوانی افزایش BUN در جمعیت مورد مطالعه……………..

جدول شماره ۶: فراوانی افزایش Cr در جمعیت مورد مطالعه……………………

جدول شماره ۷: فراوانی هیپوناترمی در جمعیت مورد مطالعه……………………

جدول شماره ۸: فراوانی هیپوکالمی در جمعیت مورد مطالعه……………………..

جدول شماره ۹: فراوانی کشت خون مثبت در جمعیت مورد مطالعه……………

جدول شماره ۱۰: فراوانی افزایش تعداد WBC در CSF در جمعیت مورد مطالعه

جدول شماره ۱۱: فراوانی کاهش نسبت گلوکز CSF به گلوکز خون در جمعیت مورد مطالعه

جدول شماره ۱۲: فراوانی افزایش پروتئین CSF در جمعیت مورد مطالعه….

جدول شماره ۱۳: فراوانی کشت CSF مثبت در جمعیت مورد مطالعه…………

 

فهرست نمودارها

نمودار شماره ۱ : فراوانی جنسی در جمعیت مورد مطالعه………………………..

نمودار شماره ۲ : فراوانی گروه های سنی در جمعیت مورد مطالعه…………..

نمودار شماره ۳ : فراوانی علت مراجعه در جمعیت مورد مطالعه……………….

نمودار شماره ۴: فراوانی لکوسیتوز در جمعیت مورد مطالعه…………………….

نمودار شماره ۵: فراوانی افزایش BUN در جمعیت مورد مطالعه……………..

نمودار شماره ۶: فراوانی افزایش Cr در جمعیت مورد مطالعه…………………..

نمودار شماره ۷: فراوانی هیپوناترمی در جمعیت مورد مطالعه…………………..

نمودار شماره ۸: فراوانی هیپوکالمی در جمعیت مورد مطالعه……………………

نمودار شماره ۹: فراوانی کشت خون مثبت در جمعیت مورد مطالعه…………..

نمودار شماره ۱۰: فراوانی افزایش تعداد WBC در CSF در جمعیت مورد مطالعه

نمودار شماره ۱۱: فراوانی کاهش نسبت گلوکز CSF به گلوکز خون در جمعیت مورد مطالعه

نمودار شماره ۱۲: فراوانی افزایش پروتئین CSF در جمعیت مورد مطالعه…

نمودار شماره ۱۳: فراوانی کشت CSF مثبت در جمعیت مورد مطالعه………..

دانلود فایل

مقاله مروری بر مسمومیت آرسنیکی در حیوانات اهلی

مقدمه:
پژوهشهای عملی هر چند ناچیز باشد، قابل توجه است. که اگر چیزی بر دانستنیها نیافزاید، کم ننموده و اگر برای پیشرفت دانش راه تازه‌ای باز ننماید، مسدود هم نمی‌کند. آنها که با بضاعت مختصر علمی قدم اول را برمی‌دارند، بالطبع در پی قدم دوم بوده و بدنبال اندوختة بهتری می‌روند.
اگر به بخش ترکیبات آرسنیکی این پروژة تحقیقاتی، اجمالی شود. اهمیت این ماده در دانش دامپزشکی محرز می‌گردد.
با علم به اینکه داروهای آرسنیکی قسمت عمده‌ای از داروها را تشکیل داده و صنعت داروسازی هر روز ترکیبات گوناگونی را از این دارو به بازار می‌فرستد، مطالعه و بررسی آن خصوصاً از نظر سم شناسی شایان توجه می‌باشد.
از سالها قبل مسألة اعتیاد بوسیلة این دارو مورد دقت علماء فن بوده و عده‌ای برای چالاکی و تقویت از آن استفاده می‌کردند. حتی در روم قدیم، بخصوص زنها برای طراوت و وجاهت ظاهری متوسل به این دارو می‌شدند.
و یا برای انبساط و نشاط سگهای پرقیمت شکاری و یا پاسبان و یا حیواناتی که می‌خواستند آنها را فربه و چالاک به مشتری عرضه نمایند، بدون اینکه توجه به خطرات و زهرآگینی آن داشته باشند از این دارو استفاده می‌کردند.

فهرست مطالب
عنوان                                     صفحه
فصل اول/ مقدمه
۱-۱- مقدمه    ۱
فصل دوم/ کلیات
۲-۱- تاریخچه    ۴
۲-۲- خواص عمومی     ۷
۲-۳-خواص حیاتی و اثرات آرسنیک در بدن و اعضاء    ۱۱
۲-۳-۱- اثر بر روی پوست     ۱۳
۲-۳-۲- اثر بر روی تغذیه    ۱۳
۳-۳-۳- اثر بر روی کبد    ۱۴
۲-۳-۴- اثر بر روی دستگاه گردش خون    ۱۴
۲-۳-۵- اثر بر روی اعصاب     ۱۴
۲-۳-۶- اثر بر روی استخوانها و نمو بدن    ۱۵
۲-۳-۷- اثر بر روی سوخت و ساز بدن    ۱۶
۲-۳-۸- اثر بر روی دهان و دندان    ۱۶
۲-۳-۹- اثر بر روی کلیه     ۱۷
۲-۴- سمیت ترکیبات مختلف آرسنیکی     ۱۸
۲-۴-۱- ترکیبات معدنی یا کانی     ۲۲
۲-۴-۲- ترکیبات آلی     ۲۳
۲-۵- توکسیکوکنتیک آرسنیک    ۳۸
۲-۵-۱- جذب    ۳۸
۲-۵-۲- توزیع و تجمع آرسنیک در بدن    ۴۰
۲-۵-۳- دفع آرسنیک    ۴۴
۲-۶- تحمل بدن در مقابل آرسنیک    ۴۷
۲-۷- اعمال دفاعی بدن در مقابل آرسنیک    ۴۸
۲-۸- سبب شناسی     ۴۹
۲-۸-۱ مسمومیت جنائی    ۴۹
۲-۸-۱- مسمومیت اتفاقی    ۵۰
۲-۸-۳- مسمومیت دارویی    ۵۱
۲-۹- درجات مسمومیت به (درجات صحیح مسمومیت)    ۵۵
۲-۹-۱- سمیت حاد تا تحت حاد    ۵۵
۲-۹-۲- سمیت مزمن و تحت مزمن    ۵۷
۲-۹-۳- سمیت آرسنیک در گونه‌های مختلف حیوانات    ۶۰
۲-۱۰- مکانیسم عمل     ۶۱
فصل سوم/ جمع بندی و نتیجه‌گیری
۳-۱- علائم بالینی     ۶۴
۳-۱-۱- علائم در مسمومیت‌های فوق حاد    ۶۴
۳-۱-۲- علائم در مسمومیت‌های حاد     ۶۵
۳-۱-۳- علائم در مسمومیت‌های تحت حاد    ۶۶
۳-۱-۴- علائم در مسمومیت‌های مزمن    ۶۷
۳-۲- یافته‌های آزمایشگاهی    ۶۸
۳-۳- درمان و پیش آگهی    ۷۲
فصل چهارم/ منابع
الف- منابع فارسی     ۸۵
ب- منابع انگلیسی    ۸۶

دانلود فایل