چکیده
درک موقعیت حقوقی و شأن انسانی زن متوقف بر تحقیق بی طرفی است که بر مبنای طبیعی و واقعی استوار باشد، متأسفانه بیشتر اوقات، فرار از افراط مردم را به تفریط سوق می دهد و یا نفرت از تفریط به گزافه گویی و افراط وا می دارد. لذا ما در این تحقیق به صورت کاملاً بی طرفانه درصدد بررسی یکی از تفاوتهای فقهی و حقوقی بین زن و مرد هستیم و به این هم اعتقاد داریم که درست اندیشی و انصاف این نیست که مثلاً اگر زن در گذشته حقوق محدودی داشته به او حقوق نامحدودی ارزانی شود، بلکه باید با منظور نمودن واقعیت ها و مقتضیات طبیعی و نیازهای اساسی، زن را به حق واقعی و طبیعی او رسانید.
از جمله تفاوتهای فقهی و حقوقی بین زن و مرد، تفاوت آنان در بحث قضا است. قضا نوعی اعمال ولایت شرعی از جانب خداوند است و به مقتضای آن تصرف در جان و مال و عرض افراد دارد. بنابراین امر بسیار خطیری است که انجام صحیح آن نیازمند شرایطی خاص است که از عهده ی هر کسی بر نمی آید. لذا هر کس را شایستگی تکیه زدن بر آن مسند رفیع نخواهد بود و از جمله شرایطی که فقها برای قاضی برشمرده اند، شرط ذکوریت قاضی است که البته در بین فقهای امامیه پیرامون این شرط اختلاف نظر وجود دارد.
در فقه امامیه دو نفر مطرح شده. برخی فقها نظریه عدم جواز و بعضی دیگر جواز قضاوت زن را البته احتیاط ارائه داده اند.
برخی از فقهای امامیه در دفاع از نظریهی اول و برای عدم جواز قضاوت زن دلایلی برآورده بودند که در ضمن بررسی و ارزیابی آنها به نقد آنها پرداخته شد و سئوالات و شبهاتی که پیرامون مسأله ی قضاوت زن بود در ضمن متن آورده شده که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نظریه آنها درست نیست، زیرا بررسی پایانامهی حاضر به این
نتیجه ی نهایی رسید که آنها دلیل قابل قبولی بر ممنوعیت قضاوت برای زنان ندارد بلکه با توجه به آیات و روایات می توان گفت که اصل، صحت قضای مؤمن است چه زن و چه مرد، مگر آن که خلافش ثابت شود بنابراین طبق نظر دوم به حکم اصالۀ الجواز، می توان رأی داد و گفت: زنانی که شرایط قضا را بیش از مردان یا مساوی با آنان دارند، می توانند متصدی منصب قضا شوند و حکمی که صادر می کنند مشروع و لازم الاجرا خواهد بود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………
فصل اول: کلیات
۱- ۱-بیان مسئله…………………………………………………………………………………………….
۱- ۲- اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………..
۱- ۳- پیشینهی پژوهش……………………………………………………………………………………
۱- ۴- قلمرو و دامنهی پژوهش…………………………………………………………………………..
۱- ۵- روش پژوهش……………………………………………………………………………………….
۱- ۶- تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی…………………………………………………………….
فصل دوم: بررسی تفاوت های زن و مرد
۲-۱- تفاوت های تکوینی زن و مرد…………………………………………………………………….
۲-۱-۱- تفاوت های ساختاری زن و مرد…………………………………………………………
۲-۱-۲- تفاوت های هورمونی زن و مرد………………………………………………………….
۲-۱-۳- تفاوت عاطفی زن و مرد……………………………………………………………………
۲-۱-۴- تفاوت در هوش و حافظه………………………………………………………………….
۲-۲- تفاوت های فقهی و حقوقی……………………………………………………………………
۲-۲-۱- مسئلهی بلوغ و تکلیف……………………………………………………………………..
۲-۲-۲- قصاص و دیه…………………………………………………………………………………
۲-۲-۳- مسئله شهادت و گواهی…………………………………………………………………….
۲-۲-۴- تعدد زوجات…………………………………………………………………………………
۲-۲-۵- زن و مسئله طلاق……………………………………………………………………………
۲-۲-۶- مقام و مرجعیت و فتوا………………………………………………………………………
۲-۲-۷- زن و مسئله ارث…………………………………………………………………………….
۲-۲-۸- زن و مسئله جهاد……………………………………………………………………………
۲-۲-۹- قضاوت زن……………………………………………………………………………………
فصل سوم: بررسی شرط مرد بودن قاضی
۳-۱- شروط و صفات قاضی در اسلام………………………………………………………………….
۳-۱-۱- بلوغ………………………………………………………………………………………………………
۳-۱-۲- اسلام و ایمان…………………………………………………………………………………
۳-۱-۳- علم و اجتهاد…………………………………………………………………………………
۳-۱-۴- حلال زادگی………………………………………………………………………………….
۳-۱-۵- عدالت………………………………………………………………………………………….
۳-۱-۶- عقل و درایت…………………………………………………………………………………
۳-۱-۷- ذکوریت………………………………………………………………………………………..
۳-۲- خاستگاه شرط مرد بودن قاضی…………………………………………………………………..
۳-۲-۱-
۳-۲-۲-
فصل چهارم: قضاوت زنان از دیدگاه فقهای امامیه
۴-۱- عدم بیان شرط ذکوریت در شرایط قاضی……………………………………………………….
۴-۲- بیان شرط ذکورت در شرایط قاضی………………………………………………………………
فصل پنجم: بررسی و نقد ادلهی مخالفین قضاوت زن
۵-۱- اصل عدم………………………………………………………………………………………………
۵-۲- دلایل قرآنی…………………………………………………………………………………………..
۵-۲-۱- سوره ی بقره آیه ی ۲۲۸………………………………………………………………..
۵-۲-۲- سورهی نساء، آیه ی ۳۴………………………………………………………………..
۵-۲-۳- سوره احزاب ، آیهی ۳۳…………………………………………………………………
۵-۲-۴- سورهی زخرف، آیهی ۱۸……………………………………………………………….
۵-۳- دلایل روایی…………………………………………………………………………………………..
۵-۳-۱ – روایت نبوی………………………………………………………………………………….
۵-۳-۲- روایت خلق شدن حوا از آدم…………………………………………………………….
۵-۳-۳ – دستور پیامبر برای عقب نگه داشتن زنان………………………………………………
۵-۳-۴- حرمت سخن گفتن زن……………………………………………………………………..
۵-۳-۵- لزوم مستور بودن زن………………………………………………………………………..
۵-۳-۶- وصیّت پیامبر به علی (علیه السلام)………………………………………………………
۵-۳-۷ – روایت جنگ جمل…………………………………………………………………………
۵-۳-۸- عدم مشورت با زنان………………………………………………………………………..
۵-۳-۹- مرسله ابن ابی عمیر…………………………………………………………………………
۵-۳-۱۰- دستور به ایجاد محدودیت برای زنان …………………………………………………
۵-۳-۱۱- روایت جابر بن یزید الجعفی از امام صادق (علیه السلام)………………………….
۵-۳-۱۲- روایت ابی خدیجه………………………………………………………………………..
۵-۳-۱۳- عدم صلاحیت در امامت جماعت……………………………………………………….
۵-۳-۱۴- عدم صلاحیت برای ولایت فرزند……………………………………………………..
۵-۴- اجماع………………………………………………………………………………………………….
۵-۴-۱- استدلال کنندگان به اجماع……………………………………………………………………
۵-۴-۲- تحقق اجماع و عدم آن………………………………………………………………………..
۵-۴-۳- ارزیابی اجماع…………………………………………………………………………………..
نتیجه…………………………………………………………………………………………………………….
نکتۀ ی پایانی…………………………………………………………………………………………………
منابع……………………………………………………………………………………………………………
مقدمه
آموزش و پرورش در هر جامعه به عنوان رکن اصلی اعتلاء و پیشرفت، نقش اساسی و
مهمی را بر عهده دارد و برنامه ریزان نیز با تعیین محتوای درسی و انتخاب
مواد آموزشی متناسب با درک و فهم دانش آموزان، سعی در شکوفا کردن
استعدادهای بالقوه افراد بویژه دانش آموزان دارند.
تحقیق حاضر در پی آن
است که میزان شیوع دانش آموزان مبتلا به L.D را شناسایی و به موقع درمان
کند و در آنها این اطمینان را ایجاد کند تا بدون ترس از سخن گفتن در بحث¬ها
و گفتارها شرکت کنند، دانش آموزان دیگر نیز با حوصله به گفتار آنها گوش
کنند و به آنها تلقین گردد که این گونه نقص¬ها قابل درمان است. معلم باید
به تفاوت¬های درون فردی این گونه کودکان توجه خاص داشته باشد و با هر یک از
آنان به فراخور شخصیت ایشان رفتار نماید و به همین منظور ضرورت دارد این
قبیل کودکان در آموزش و پرورش با کوچک¬ترین انگیزه برای فعالیت، مورد تشویق
قرار گیرند تا احساس موفقیت کنند، زیرا تشویق به موقع مهم ترین عامل ایجاد
رغبت برای کار و پیشرفت است.
برخی معلمان حکایت از دانش آموزانی دارند
که دارای هوشبهر طبیعی هستند و هیچ گونه نقص بینایی یا شنوایی ندارند در
حالی که در بعضی دروس از جمله خواندن ، نوشتن (املاء ، انشاء) و حساب کردن
ضعف جدی دارند و به همین علت بوده است که مرکز اختلالات یادگیری برای
شناسایی و درمان به موقع این گونه دانش آموزان تأسیس گردیده است. ضعف ها و
شکاف های زیر باعث انتخاب تحقیق حاضر شده است :
– امکان مراجعه به مرکز اختلالات یادگیری برای همگان وجود ندارد .
– این مرکز نمی تواند همه دانش آموزان دارای اختلال را به یکباره درمان نماید.
– بیشتر اولیا و برخی معلمان و مدیران از وجود این مرکز آگاهی کامل ندارند .
– گستردگی اختلالات یادگیری به تعداد گستردگی آموزش و پرورش است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق……………………………………………………………………. ۱
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲
مسأله پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲
ضرورت و اهمیت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. ۶
هدف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۶
سؤالهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۸
فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….. ۸
تعریف مفاهیم و متغیرها……………………………………………………………………………………………………………. ۸
معرفی و تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………………….. ۹
خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق………………………………………………………….. ۱۲
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳
تعریف و مفهوم ناتوانی های یادگیری……………………………………………………………………………………….. ۱۵
میزان شیوع ناتوانی های یادگیری ……………………………………………………………………………………………… ۱۷
اختلالات یادگیری L.D))……………………………………………………………………………………………………………… 18
طبقه بندی ناتوانی های ویژه یادگیری ……………………………………………………………………………………… ۱۹
ناتوانی های یادگیری تحولی………………………………………………………………………………………………………… ۲۱
ناتوانی های یادگیری تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………. ۲۳
اختلال پرتحرکی همره با نقص توجه (ADHD)……………………………………………………………………….. 25
سبب شناسی ADHD………………………………………………………………………………………………………………….. 27
درمان ADHD………………………………………………………………………………………………………………………………. 27
مروری بر مبانی نظری پژوهش ………………………………………………………………………………………………… ۲۸
نظریه های ناتوانی های یادگیری ………………………………………………………………………………………………. ۲۸
سبب شناسی ناتوانی های یادگیری …………………………………………………………………………………………… ۳۲
انواع ناتوانی های یادگیری ………………………………………………………………………………………………………….. ۳۷
خواندن …………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
نارسا خوانی (اختلال در خواندن )…………………………………………………………………………………………………. ۴۰
انواع نارسا خوانی……………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۵
فراوانی نارسا خوانی ……………………………………………………………………………………………………………………… ۴۷
ملاک های تشخیصی و ویژگی های دانش آموزان نارسا خوان…………………………………………….. ۴۸
ملاک های تشخیص نارسا خوانی براساس DSM.IV……………………………………………………………… 51
متداول ترین مشکلات نارسا خوانی …………………………………………………………………………………………… ۵۲
نوشتن…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۲
نار سا نویسی………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۴
انواع نارسا نویسی…………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۶
متداول ترین مشکلات نوشتن (نارسانویسی )…………………………………………………………………………. ۶۱
حساب کردن ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۲
طبقه بندی اختلالات حساب ………………………………………………………………………………………………………. ۶۴
متداول ترین مشکلات حساب …………………………………………………………………………………………………… ۶۴
پژوهش های انجام یافته در خارج از کشور……………………………………………………………………………….. ۶۵
پژوهش های انجام یافته در داخل کشور…………………………………………………………………………………… ۷۱
خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۸
فصل سوم: روش تحقیق…………………………………………………………………….. ۸۰
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۱
روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۱
جامعه و نمونه آماری مورد مطالعه……………………………………………………………………………………………. ۸۲
روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۴
ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۴
شیوه اجرای پرسشنامه اختلالات شایع یادگیری …………………………………………………………………….. ۸۵
روش نمره گذاری آزمون اختلالات شایع یادگیری……………………………………………………………………… ۸۶
اعتبار آزمون اختلالات شایع یادگیری……………………………………………………………………………………………… ۸۶
روش آماری جهت استنباط داده ها……………………………………………………………………………………………….. ۸۸
خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۱
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………. ۹۲
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۳
تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۳
سوال های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۱
آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۱
خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۳
فصل پنجم: بحث و بررسی یافته های تحقیق………………………………………………….. ۱۳۴
بحث و تحلیل نتایج…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۵
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۷
محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۰
پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۱
کاربردهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۴
خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۶
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۷
الف) منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۷
ب) منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۲
پیوست ها ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۳
الف) پرسشنامه ی اختلالات شایع یادگیری………………………………………………………………………….. ۱۵۴
ب) لیست مدارس آموزش ابتدایی – روستایی و شهری …………………………………………………. ۱۵۸
پایان نامه دارای پرسشنامه – جداول – نمودار می باشد.
چکیده:
نظام هستی به گونه ای است که اسباب شادی راکه یکی از نیازهای اساسی زندگی و عاملی برای رشد و موفقیت است برای انسان فراهم می کند؛ بهارطرب انگیز، آبشارهای زیبا، گل های رنگارنگ، صحنه طلوع خورشید، باران لطیف، پرندگان زیبا و نغمهسرایی آنها و بسیاری دیگر از پدیده های شگفت انگیز جهان، شادی را برای ما به ارمغان میآورند.
پایان نامه حاضر به مفهوم شادی از حیث لغت و اصطلاح پرداخته که از لحاظ اصطلاح به مجموع لذت های بدون درد شادی گفته می شود بعد به ضرورت تفریحات و شادی که شادی یک ضرورت است و زندگی با آن معنا پیدا می کند و باید شادی در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی دولت گنجانده شود توجه شده با اثبات شادی در حیوانات که به صورت سرور و نشاط است نه به صورت خندیدن و لبخند زدن به دنبالش شادی انسان که یک امر فطری و غریزی و اینکه این شادی می تواند با حالات مختلفی چون تبسم، خنده، قهقهه، سرور یا مسرت نمایان شود که بهترین حالت آن تبسم می باشد پرداختیم و در ادامه به دیدگاه اندیشمندان و شاعران اشاره شده که هیچ نعمتی چون دلخوشی و شاد زیستن.نیست. شادیهای پسندیده از قبیل شادی به صله رحم، ورزش، شادی بخاطر گره گشایی و…. و شادیهای ناپسند مثل شادی از لغزش دیگران، مسخره مردم، گناه کردن و…. و آثار آن عبارت از جنگ و دعوا، ذلت و رسوایی، هلاکت و سقوط و عذاب الهی می باشد.
و همچنین به اثبات شادی در اسلام از طریق آیات و سیره معصومین (علیهم السلام) پرداختیم که چون مومنی را شاد کنید خداوند پاداشی بهتر و بزرگتر می دهد و اینکه شادی به حد و اندازه خود نیکوست چرا که خود شادی هدف زندگی و آفرینش نیست بلکه وسیله ای برای رسیدن به کمال واقعی است: در سیره معصومین(علیهم السلام) نیز هم به تشویق فراوان به شادی وهم به نکوهش شدید شادی پرداخته شده و این یعنی که باید در هر امری افراط و تفریط نداشته باشیم و راه اعتدال را بپیماییم و این شادی در سیره معصومین (علیهم السلام) به صورت دعا و روزه، پوشیدن لباس های پاکیزه، اطعام و ولیمه دادن و….. متجلی می شد و راهکارهای عملی و اعتقادی از طرف ائمه برای شادی وجود دارد از جمله شوخی و مزاح در حد خود و به صورت اعتدال، ورزش، استعمال بوی خوش و…..
در آخر به شادی از دیدگاه روانشناسی پرداخته شده به اینکه لبخند از لحاظ عملکرد چگونه می باشد و در لبخند زدن فقط یک ماهیچه بکار گرفته می شود برخلاف حالتهایی چون خشمگین شدن و عصبانیت. خنده و لبخند بهترین دارو و درمان بسیاری از بیماریها از جمله سرطان شناخته شده و خنده رابطه مستقیم با سلامتی جسم و روح انسان دارد و افراد شاد و خنده رو افرادی مسئولیت پذیر و صبور و افراد غمگین افرادی مسئولیت گریز و عصبانی هستند و شادی آثار مختلفی از جمله افزایش نیروی روانی، تقویت صبر و برباری، بهبود روابط اجتماعی، مقابله با اختلالات عصبی و…. در پی دارد و شاد شدن انسان از لحاظ روانی به نوع نگرش و بینش به خویشتن و جامعه و توجه به زمان حال، نهراسیدن از مشکلات و … بستگی دارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. ۱
کلیات تحقیق ……………………………………………………………… ۳
تعریف مسئله (تعریف و تبیین موضوع)……………………………………………………………… ۳
تبیین …………………………………………………………………………………………………………. ۴
ضرورت و اهمیت و اهداف تحقیق…………………………………………………………………… ۴
پیشینه موضوع …………………………………………………………………………………………….. ۵
روش تحقیق………………………………………………………………………………………………… ۵
فرضیهها و سؤالات اصلی و فرعی…………………………………………………………………… ۶
زمان بندی مراحل انجام تحقیق…………………………………………………………………………. ۷
سرفصل ها و عناوین تحقیق……………………………………………………………………………. ۷
محدودیتها و مشکلات…………………………………………………………………………………… ۸
فصل اول: شادی………………………………………………………….. ۹
۱-۱٫ مفهوم شادی ………………………………………………………………………………………… ۱۰
۱-۱-۱٫ معنای لغوی شادی……………………………………………………………………………… ۱۰
۱-۱-۲٫ معنای اصطلاحی شادی……………………………………………………………………….. ۱۱
۱-۲٫ ضرورت تفریحات و شادی ها ………………………………………………………………… ۱۱
۱-۳٫ اثبات شادی در موجودات زنده ………………………………………………………………… ۱۴
۱-۳-۱٫ شادی در حیوانات…………………………………………………………………………….. ۱۴
۱-۳-۲٫ شادی در انسان………………………………………………………………………………….. ۱۶
۱-۴٫ شادی و شادمانی از دیدگاه اندیشمندان وشاعران………………………………………….. ۴۲
فصل دوم: انواع شادی……………………………………………………. ۴۵
۲-۱٫ شادیهای پسندیده …………………………………………………………………………………. ۴۶
۲-۲٫شادیهای ناپسند …………………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۳٫ پیامدهای شادیهای ناروا…………………………………………………………………………. ۶۵
فصل سوم: شادی در اسلام……………………………………………….. ۷۰
۳-۱٫ اثبات شادی در اسلام……………………………………………………………………………… ۷۱
۳-۲-۱ شادی در- قرآن ………………………………………………………………………………… ۷۲
۳-۲-۲ سیره معصومین (علیهم السلام ) ……………………………………………………………. ۷۲
۳-۳٫ روش ادخال سرور ……………………………………………………………………………….. ۷۵
۳-۴٫ تجلی شادی در سیره معصومین ( علیهم السلام) …………………………………………… ۸۳
۳-۵٫ مهمترین عوامل شادی در اسلام ( چگونه شاد باشیم) …………………………………….. ۹۳
۳-۶٫ موانع شادی در اسلام …………………………………………………………………………….. ۱۲۴
فصل چهارم: شادی از دیدگاه روانشناسی …………………………………. ۱۲۹
۴-۱٫ روانشناسی لبخند ………………………………………………………………………………….. ۱۳۰
۴-۲٫ شیوه های شادی در روانشناسی ………………………………………………………………… ۱۴۶
۴-۳٫ روانشناسی شادی در افراد……………………………………………………………………….. ۱۵۵
۴-۴٫ آثار شادی از دیدگاه روانشناسی………………………………………………………………… ۱۶۲
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………….. ۱۶۷
منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………….. ۱۶۸
چکیده
برای آگاهی از تاریخ و معرفت اسلامی ، آشنایی با قرآن و سنت لازم است. بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) مسائلی راه افتاد که بهترین تعبیر آن فتنه و شبهه است.
شروع فتنه از دو جاست: یک بعد نفسانی دارد یعنی خودخواهی ، افرادی پیدا می شوند که خود محور، دیکتاتور، منفعت طلبند و فقط دنبال قدرت و پیروزی خودشان هستند دوم اینکه شروع فتنه از بدعت نظری در مفاهیم است؛ یعنی تغییر دادن اصول یا تعریف آن، سپس گروهی از گروه دیگر کمک می خواهند یعنی یک عده انحرافات فکری را پی ریزی می کنند و عده ای هم آن را پر و بال داده و در جامعه گسترش می دهند و این در جامعه، طی سالهای قبل بیشتر به چشم می خورد.
طی ۳۰ سال انقلاب در موارد متعددی برای کشورمان فتنه هایی پیش آمده که خود مردم و نیروهای انقلاب گاهی با یکدیگر درگیر شدند و نفهیدند که حق و باطل چیست؟
ضرورت جامعه و تحولات دنیای جدید ایجاب می کند مسئله تجزیه و تحلیل شده و راهکارهای نظری و عملی با استفاده از آیات و روایات و وقایع تاریخی برای مقابله با آن بیان شود. این تحقیق مختصر ، از پنج فصل تشکیل شده که عبارتنداز:
- فصل اول : کلیات تحقیق
- فصل دوم: معنی فتنه و کاربرد آن در قرآن و روایات
- فصل سوم: زمینه ها و ریشه های ظهور فتنه
- فصل چهارم: شیوه های مبارزه با فتنه گران
- فصل پنجم: راههای خروج از فتنه را بیان می کنیم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱
فصل اول : کلیات تحقیق……………………………………………………………………………… ۳
تعریف و تبیین موضوع……………………………………………………………………………………………………………….. ۴
ضرورت و اهداف ………………………………………………………………………………………………………………………… ۵
پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۶
سوالات اصلی……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶
سوالات فرعی……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶
فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶
زمانبندی مراحل انجام تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. ۷
سرفصل ها و عناوین ………………………………………………………………………………………………………………….. ۷
محدویتها و مشکلات ………………………………………………………………………………………………………………….. ۷
فصل دوم : معنی فتنه و کاربرد آن در قرآن و روایات……………………………………….. ۸
۲-۱ . معنای لغوی و اصطلاحی فتنه………………………………………………………………………………………… ۹
۲-۲٫ شرایط فتنه و آزمون سخت نخبگان………………………………………………………………………………… ۱۴
فصل سوم:زمینه ها و ریشه های ظهور فتنه……………………………………………………. ۱۷
۳-۱عوامل فردی………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸
۳-۲ عوامل اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………. ۲۲
فصل چهارم: شیوه های مبارزه با فتنه گران……………………………………………………. ۳۵
۴-۱ تذکرات روشنگرانه………………………………………………………………………………………………………………. ۳۶
۴-۲- سیاست احتیاط………………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
۴-۳ ترک رابطه…………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
۴-۴٫ ملامت و سرزنش………………………………………………………………………………………………………………. ۳۸
۴-۵٫ افشاگری…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۰
۴-۶٫ برخورد قاطع و انقلابی……………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
۴-۷٫پیکار مسلحانه………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۳
فصل پنجم:خروج از فتنه…………………………………………………………………………….. ۴۵
۵-۱ . تقوای الهی ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
۵-۲٫ بصیرت سیاسی…………………………………………………………………………………………………………………… ۴۶
۵-۳٫ بصیرت از دیدگاه مقام معظم رهبری ……………………………………………………………………………… ۶۱
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۲
منابع ۸۴
مقدمه
پروردگار عالم و آدم که در زمان آفرینش انسان از مقام خلافت الهی او گفتگو می کند و در نحوه آفرینش او از مبدأ واحد انسانی سخن می گوید ]أنّا خلقناکم من نفس واحده[، در مقام تعریف و توصیف کمالات انسانی اوصاف مرد و زن را یکسان و هماهنگ کنار هم بیان می دارد. ]ان المسلمین والمسلمات والمؤمنین والمؤمنات…( .
همانگونه که هنگام اصطفاء و انتخاب، عده ای از مردان را برای رسالت و تحقق اراده الهی انتخاب کرده، بر می گزیند؛ ]أن الله اصطفی آدم و نوحاً و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین[ گروهی از زنان را نیز برای تحقق کلمه الله و ظهور مشیت ربوی انتخاب نموده معرفی می کند؛ ]یا مریم أن الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین[.
نیز آنچنان که برخی از رادمردان عرصه توحید و ستم ستیزی را از بین مردان برگزیده و معرفی می کند؛ ]قد کانت لکم أسوه حسنه فی ابراهیم والذین معه إذ…[ بعضی از زنان توحیدی و نمونه را نیز به جامعه اسلامی می شناساند؛ ]ضرب الله مثلاً للذین آمنوا إمراه فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک…[.
همچنین در عرصه خانواده و اجتماع، این دو صنف از نوع انسانی را کفو و شریک یکدیگر معرفی نموده، حمایت یکی را توسط دیگری تأین می نماید؛]هنّ لباس لکم و انتم لباس لهن[ و در عین حال تمایزات صنفی را که نه کمال مرد و نه نقص زن محسوب می شود، با عناوینی همچون ]الرجال قوامون علی النساء[ تذکر می دهد و این همه و بسیاری دیگر، از شناخت دقیق و تسلط وجودی و علمی الله بر هستی خبر می دهد؛ ] علی یعلم من خلق و هو اللطیف الخبیر[.
امروز دانشمندانی که مادی، غیر عقلانی و غیر وحیانی می اندیشند، با نگرشهای متفاوت تاریخی، جامعه شناسانه یا روان شناسانه به مقوله مرد و زن باورهای غلط و انحرافی را به ذهنها منتقل می سازند و بر پایه این بنیان غلط، عده ای به حکومت مردها و مردسالاری فتوا می دهند و دسته ای دیگر به زعامت زنان نظر می دهند و برخی دیگر سرگردان حکم مردها را به زنان و حکم زنها را به مردان به عنوان تساوی حقوق و یکسان سازی جامعه سرایت می دهند؛ غافل از اینکه تسویه و مساوات تنها در فرض موضوع واحد امکان پذیر است.
فهرست مطالب
مقدمه
بخش اول: مظلومیت زن قبل از اسلام
زن در اروپا
دریونان و روم
روسیه
زن نزد یهودیان و مسیحیان
زن در اقیانوسیه
زن در آمریکا
زن درآفریقا
زن در آسیا
در هندوستان
زن در عربستان
حادثه حزن انگیز
زن از دیدگاه علامه طباطبائی (ره) در سه دوره
زن در مردمان غیرمتمدن
زن در ملل متمدن پیش از اسلام
ایران
زن در ملل دارای شریعت و قانون
حقوق زن در اروپا
سوء استفاده از آزادی
بخش دوم: مقام زن در اسلام
زنان صالح
مقام زن از نظر قرآن شریف
زن از دیدگاه ائمۀ معصومین
عاقبت مرد بداخلاق در خانواده
بهترین و بدترین مردان
ثواب تربیت دختر
زنان نمونه
۱- همسر حزبیل نجار
۲- همسر حضرت ایوب
۳- حضرت خدیجه
۴- حضرت زهرا سلام الله علیها
۵- سمیه اولین زن شهید
۶- فاطمه بنت اسد
۷- خَنِساء مادر چهار شهید
۸- ام البنین، مادر چهار شهید
۹- حضرت زینب اُسوۀ صبر و شجاعت
بخش سوم: حقوق زن از نظر اسلام
مهریۀ زن
مخارج زن
ارث
دفاع از حقوق زن
حق شیر دادن
زن بعد از فوت شوهر
نظارت و مشارکت در امور اجتماعی، عبادی، اقتصادی
حقوق سیاسی بانوان (حق شخصیت، مشورت، مسکن و…)
حق طلاق و انتخاب محل سکونت
حق قصاص
تفاوتهای زن و مرد (از لحاظ جسمی، روانی و احساسات دیگر)
ثواب و ارزش خدمت زن در منزل
جهاد زن
علت اهمیت کار زن در منزل ازدیدگاه اسلام
ثواب تربیت کودکان
فعالیت زن از نظر رهبر عظیم الشأن
وظیفه اصلی بانوان در کلام رهبرِ فرزانه
زنان مسئولین
بیرون رفتن از منزل
زنان ناصالح
حقیقت و باطن اعمال زنان در روز قیامت
شهادت اعضای بدن در روز محشر
بخش چهارم: پاسخ به سوالات جوانان
چرا دیۀ زن نصف دیۀ مرد است؟
چرا ارث زن نصف ارث مرد می باشد
چرا زن نمی تواند قاضی شود؟
چرا شهادت دو زن معادل شهادت یک مرد؟
چرا نماز قضای مادر خوانده نمی شود؟
چرا دختر زودتر از پسر به سن تکلیف می رسد؟
چرا زن نمی تواند مرجع تقلید شود؟
آیا از نظر عقل بین زن و مرد فرقی هست؟
آیا اجازۀ پدر در ازدواج دختر تحقیر او نیست؟
درس عبرت برای خوش باوران
نتیجه ازدواجهای خیابانی
چرا اسلام حق طلاق را به مرد داده است؟
شش اصل در پاسخ به بسیاری از سؤالات
بهانه ها
پاسخها
بخش پنجم: مفاسد و ضررهای بدحجابی و بی حجابی
بهترین سلاح شیطان
بحثی مختصر پیرامون شیطان
حکمت وجود شیطان
دشمن ناشناخته انسان
ابزار کار شیطان
مأموریت شیطان
جلسات مشورتی شیطان
راههای ورود شیطان
تنها راه نبرد با شیاطین
پاسخ شیطان به پیروانش در روز قیامت
اولین مهاجم فرهنگی
تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی
مؤسس عریانی و بدحجابی
استهزا راه دیگر شیاطین
همچون زناکار
بدترین فتنه ها
لشکریان شیطان
چشم روشنی شیطان
ضعیف دینان
بهترین و بدترین زنان
از طلا بهتر و از خاک کمتر
بهترین دام صالحان
خنده فرشتگان در عالم قبر
بخش ششم: وظائف زن و مرد نسبت به یکدیگر
حدیث حولاء
۱٫ عاقبت غضب زن برشوهرش
۲٫ گناه بی اعتنایی به حرف شوهر
۳٫ زنی که شوهرش را بیازارد
۴٫ زنی که بدون اجازه شوهرش از منزل خارج شود
۵٫ شنگینی مهریه زن
۶٫ روزۀ بدون اجازه شوهر
۷٫ صدقه از مال شوهر
۸٫ رضا و غضب خداوند
۹٫ ثواب اطاعت از شوهر
۱۰٫ انتظار بیش از حد از شوهر
۱۱٫ ثواب زندگی کردن با شوهر در راحتی و سختی
۱۲٫ عاقبت انتظار زیاد از شوهر
۱۳٫ زنی که به شوهرش بگوید: از تو خیری ندیدم
۱۴٫ آخرت آئینه دنیا
۱۵٫ ثواب تحمل و صبر در برابر شوهر
۱۶٫ ثواب ایام بارداری و وضع حمل و شیر دادن به کودک
۱۷٫ وظایف مرد در برابر زن
بخش هفتم: موانع و مشارکت زنان در اجتماع
۱- موانع درون زا
الف) ساختار جنسی زنان
ب) موانع ناشی از وظایف ویژه زنان
۲- موانع برون زا
الف) فرهنگ و باورهای عمومی
ب) ارزشهای شایع
پ) عدم تخصص و سواد
ت) باورها و برداشتهای دینی
ث) عدم خودباوری و اعتماد به نفس
ج) مردسالاری
منابع و مآخذ