چکیده:
زمینه: جهت درمان دندانپزشکی کودکانی که با دندانپزشک همکاری نمی کنند،استفاده از تکنیک های کنترل رفتاری اجتناب ناپذیر می باشد.روشهایی هستند که گروه دندانپزشکی با آن به طور موءثر و کارامد کودک را درمان می کند و همزمان نگرش مثبتی نسبت به دندانپزشکی به او القا می کند.
هدف:هدف این مطالعه تعیین کردن پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی قزوین بود.
روش ها:جهت انجام این مطالعه توصیفی-مقطعی،فیلمی حاوی ۴ روش کنترل رفتاری جدا کردن کودک از والد،کنترل صدا،گذاشتن دست روی دهان کودک و بیهوشی عمومی ساخته شد.قبل از نمایش هر تکنیک،در فیلم توضیحی مختصر توسط متخصص دندانپزشکی اطفال راجع به ویژگی،روش و هدف هر تکنیک داده شده ۵۰ نفر از مادران مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی قزوین این فیلم را مشاهده کردند و پس از مشاهده هر تکنیک ، پرسشنامه ای که در اختیارشان قرار گرفته بود پر کردند.
نتایج: روش جدا کردن کودک از والدین بیشترین تکنیک پذیرفته شده بود.بعد از آن ترتیب پذیرش تکنیکها به صورت (۲) کنترل صدا (۳) گذاشتن دست روی دهان کودک و (۴) بیهوشی عمومی بود. در این مطالعه بین پذیرش تکنیک کنترل صدا و رتبه فرزند ، سن کودک و تعداد فرزندان خانواده همچنین بین پذیرش تکنیک بیهوشی عمومی از سوی مادران و تحصیلات مادر و رتبه فرزند ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. (p<0.05)
نتیجه گیری: با توجه به مطالعه حاضر روش جدا کردن کودک از والدین بیشترین تکنیک پذیرفته شده و تکنیک بیهوشی عمومی کمترین تکنیک پذیرفته شده می باشد.
فهرست مطالب
چکیده: ۱
مقدمه ۲
کلیات ۶
متغیر های موءثر بر رفتار دندانپزشکی کودکان: ۶
۱-اضطراب مادری: ۶
۲-تاریخچه پزشکی: ۷
۳-آگاهی از مشکلات دندانی: ۷
طبقه بندی رفتار کودکان از نظر همکاری: ۸
والدین بیمار خردسال: ………………………..۱۰
راهبرد های گروه دندانپزشکی: ……………..۱۱
کنترل رفتار و ارتباط با کودکان : ………………..۱۱
مروری بر مقالات ………………………………….۲۰
اهداف مطالعه ………………………………………۲۹
اهداف فرعی: ………………………………………۲۹
هدف کاربردی: ……………………………………..۳۰
مواد و روش ها ……………………………………..۳۰
معیارهای ورود به مطالعه: ………………………..۳۰
ساخت فیلم: …………………………………………۳۱
روش اجرای تحقیق: ………………………………..۳۲
آزمون t و روش : V.C ………………………………45
بحث و نتیجه گیری…………………………………. ۴۷
نتایج نشان داد که :………………………………. ۴۹
نتیجه گیری……………………………………….. ۵۹
……………………………….References 60
References
1-Abushal M,Adenubi J:Attitudes of Saudi parents toward behavior management techniques in pediatric dentistry.J Dent Child.2003;70:104-110
2-Mc Donald RE,Avery DR:Dentistry for the child and Adolescent.8th Ed.St Lois:The c.v Mosby co.2004;chap 23:526
3-Mc Donald RE,Avery DR:Dentistry for the child and Adolescent.8th Ed.St Lois:The c.v Mosby co.2004;chap 3:35-49
4-WWW.AAPD.org:Guidline on Behavior Guidance for the Pediatric Dental Patient.Revised 2006.Reference Manual 2006-2007
5-Pinkham JR,Cassmassimo PS:Pediatric dentistry infancy through adolescence.4thEd.Elsevior.2005;chap 23:394-413
6-Kupietzky A:Effects of video information on parental preoperative anxiety level and their perception of conscious sedation V.S General Anesthesia for dental treatment of their young child.J clin Pediatr 2006;13:151-155
چکیده پژوهش
این پژوهش یک مطالعه توصیفی وتحلیلی بوده و به منظور بررسی مقایسه میزان افسردگی در پرسنل بیمارستان اعم از بخشهای مختلف (اطفال- زنان- مردان- ICU- اطاق عمل) صورت گرفته است. تعداد ۱۰۰ نفر از کل پرسنل انتخاب و پرسشنامه ربک توزیع شده است.
هدف از پژوهش، اندازه گیری ومقایسه شیوع افسردگی در بخشهای مختلف و رابطه بین متغیرهای زیر با افسردگی از طریق آزمون یک مورد بررسی قرار گرفته است که شامل ( سن، جنس و وضعیت تحصیلی، سابقه بیماری و…….) می باشد.
بین نوع بخش و میزان بروز افسردگی رابطه معنادرای وجود نداشته و در میان متغیرهای فوق فقط میزان افسردگی با جنسیت رابطه معنا داری بدست آمده است. پرسنل بیمارستان به نظر می رسد افسردگی به میزان زیادی وابسته به مسائل کلی جامعه می باشد که بعنوان بخش مهمی از آن به شمار می آیند. فشار حرفه ای، تماس با بیماران دارای مشکلات ودردهای طاقت فرس، انتقال فشارهای همراهان بیمار وعدم توفیق درمان افسردگی زا خواهند بود.
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: کلیات
- مقدمه پژوهش بیان مسئله
- اهمیت مسئله پژوهش
- اهداف پژوهش
- فرضیه ها و یا سوالات پژوهش
- تعریف واژگان
فصل دوم: بررسی پیشینه پژوهش
- مقدمه
- بررسی نظریه ها و فرضیات مربوط به موضوع پژوهش
- اپیدیولوژی یا همه گیری شناسی افسردگی
- سابقه تحقیقات در مورد افسردگی
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
- تعریف جامعه پژوهش
- تعداد و نمونه، روش نمونه گیری، معیارهای انتخاب نمونه
- نوع پژوهش و روش انجام کار
- ابزار بکارگیری
- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها
- رعایت نکات اخلاقی
فصل چهارم: یافته های پژوهش
فصل پنجم:
- بحث و تفسیر نتایج پژوهش
- نتیجه گیری نهایی
- محدودیتهای و پیشنهادها
ضمائم:
- فهرست منابع ومأخذ
- پرسشنامه
فهرست منابع و مآخذ
۱- اسلامی نسب، علی، بررسی افسردگی در پرستاران دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ، دانشکده تربیت مدرس، ۱۳۷۱٫
۲- بحرینیان، عبدالمجید و مهاجر، مرتضی و کاتوزیان، بهروز، بررسی شیوع اختلال افسردگی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامائی شهید بهشتی ، ۱۳۶۹ سومین کنگره پژوهشهای روان پزشکی در ایران، تهران.
۳- پلاجی, کلاتیون، جیمزوای، بارت،درمان افسردگی
۴- جعفری، رضا، روحیه و رضایت از کار، مدیریت امروز، ۱۳۷۳
۵- دوکی، تابان، فرهنگ و افسردگی، مجله بهداشت جهان، سال دوم، شماره ۱۱، ۱۹۷۷
۶- ساعتچی، محمود، تئوری کسب و انگیزه و ایجاد تغییرات مطلوب در شخصیت، مدیریت امروز، ۱۳۷۵
۷- فردریک،فلک، افسردگی (واکنش یا بیماری) ، ترجمه پورافکاری،
نصرت الله، انتشارات آزاد، چاپ چهارم، ۱۳۷۱
مقدمه
تنها چند عبارت از کتاب تازهای که از وان گوگ انتشار یافته است نقل میکنم. و آن مجموعة نامههائی است که او به دوستش وان را پارد، نقاش دیگر هلندی نوشته است.
در یکی از نامهها مینویسد : «من و شما یک خصیصة مشترک داریم و آن این است که انگیزههای خود را در قلب مردم میجوئیم. و یک چیز مشترک دیگر نیز در میان ما هست و آن تمرین کردن از روی نمونههای زنده است، از روی واقعیت.»
او که میخواست ترجمان زندگی مردم ساده باشد، در خطاب به آنها میگوید: «وظیفة هنر نقاشی آن است که روشنائی وجود شما را در جهان برپا کند.» و باز مینویسد : «انسانها را به کجا میخواهم رهبری کنم؟ به سوی فضای آزاد و مرامی که میخواهم به آنها تبلیغ نمایم چیست؟ این است: ای انسانها بیائید تا در راه مقصود خود، وجود خود را وقف کنیم، کار بکنیم با تمام قلبمان، و دوست بداریم آنچه را که دوست میداریم.»
ساده ترین زندگیها را زندگی روستائیان میدانست، و بدین جهت بیش از همه به آنان دلبسته بود. مینویسد: «چه خوب است که زمستان باشد، توی برف. و پائیز چه خوب است که زمستان باشد، توی برف. و پائیز چه خوب است، در برگهای زرد. و چه خوب است که زمستان باشد، توی برف. و پائیز چه خوب است، در برگهای زرد. و چه خوب است تابستان، در گندمزارهای رسیده؛ و بهار چه خوب است، لای علفها. آدم در میان دروگرها و زنهای دهقان باشد؛ در تابستان زیر آسمان، در زمستان زیر دودکش سیاه، و بداند که همیشه اینطور بوده و همیشه همینطور خواهد بود»…
فهرست صفحه
مقدمه………………………………………………………………………………………………….
باونسان وان گوگ آشنا شوید………………………………………………………………..
سیب زمینی خورها……………………………………………………………………………….
رنگ خاکی و سفیدهای رنگی (در کارون گوگ)………………………………………..
لذت در کارون گوگ……………………………………………………………………………..
نقاشی با نقطه و خط……………………………………………………………………………..
نقاشی با شیوه مدرن…………………………………………………………………………….
تک چهره باباتانگی………………………………………………………………………………..
سرگرمی ون گوگ………………………………………………………………………………..
گل های آفتاب گردان…………………………………………………………………………….
گل های طبیعی……………………………………………………………………………………..
نقاشی نور بر نور…………………………………………………………………………………
پویان و تحرک……………………………………………………………………………………..
تراس کافه (فضای فانوس)…………………………………………………………………….
شب رنگی…………………………………………………………………………………………….
فصل درو لاکرو…………………………………………………………………………………..
کاری آبی رنگ……………………………………………………………………………………..
اتاق خواب……………………………………………………………………………………………
رنگ پرقدرت ون گوگ…………………………………………………………………………..
صندلیهای خالی……………………………………………………………………………………
زن آدلی………………………………………………………………………………………………
اغراق در اشکال……………………………………………………………………………………
شعله های سبز…………………………………………………………………………………….
پیچ و تاب در همه جا…………………………………………………………………………….
شب پرستاره………………………………………………………………………………………..
آثار مهم ون گوگ…………………………………………………………………………………
نخستین قدم ها به دنبال میله………………………………………………………………….
افزودن رنگ…………………………………………………………………………………………
نخستین قدمها………………………………………………………………………………………
کلاغ ها پرفرار گندم زارها…………………………………………………………………….
آخرین فندل………………………………………………………………………………………….
کارهای تقلبی از تابلوهای طبیعت ون گوگ………………………………………………
موزه مجسمه ون گوگ………………………………………………………………………….
ون گوگ چگونه ون گوگ شد………………………………………………………………..
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………….
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………..
آثار خودم……………………………………………………………………………………………
منابع و مآخذ
شور زندگی، «ماجرای زندگی ونسان وان گوگ نقاش هلندی»، ایروینگ استون؛ ترجمه محمد علی اسلامی ندوشن. تهران : یزدان، ۱۳۶۳٫
نامههای وان گوگ، ترجمه رضا فروزی، تهران: موسسه انتشارات نگاه، ۱۳۸۰٫
وان گوگ چگونه وان گوگ شد؟ / ریچارد مولبرگر؛ ترجمه مژگان رضانیا، تهران : نشر نی، ۱۳۸۵٫
۱- معرفی مرکز تحقیقات مخابرات ایران:
مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان قدیمی ترین مرکز پژوهش در حوزهی فناوری اطلاعات (ICT) ، با بیش از ۳۷ سال سابقه تجربه علمی در امر تحقیق و مشاور ما در وزارت متبوع، اصلی ترین پایگاه تحقیقات در زمینهی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور است. این مجموعه هم اینک با برخورداری از کادری تخصصی و مجرب در حوزه های مختلف (ICT) و دیگر امکانات پژوهش و آزمایشگاهی پیشرفته در قالب چهار پژوهشکده
۱- فناوری اطلاعات
۲- فناوری ارتباطات
۳- امینت
۴- مطالعات راهبردی و اقتصادی
فعالیتهای تحقیقاتی عمده ای را دنبال می کند.
فهرست
فصل اول ۲
۱- معرفی مرکز تحقیقات مخابرات ایران: ۳
۲- تاریخچه: ۳
۳- پژوهشکده ی فناوری ارتباطات: ۳
۴- پژوهشکده ی امینت فناوری اطلاعات و ارتباطات: ۴
۵- پژوهشکده ی مطالعات راهبردی و اقتصادی: ۴
فصل دوم: ۵
مقدمه ۶
خصوصیات TMS320C54X 7
توضیح کلی در مورد DSP 9
پایه های آی سیهای ۵۴x 9
کنترل برنامه ۱۷
ساختار باس ۱۷
حافظه ۱۸
پورت سریال ۲۲
فصل سوم ۲۷
استاندارد G.729 28
توضیح کلی در مورد کد کننده ۲۸
دلیل انتخاب G.729 29
بلوک دیاگرام مدل CELP 30
بلوکهای G.729 31
تاخیر ۳۴
توضیح عملی Encoder 34
پیش پردازش Pre – Processing 34
آنالیز تخمین خطی وکونتیزاسیون ۳۵
پنجره کردن و محاسبه Auto Correction 36
الگوریتم لوینسن – دوربین ۳۸
تبدیل LP بهLSP 39
کوانتیزاسیون ضرایب LSP 40
تبدیل ضرایب LSP به LP 42
Perceptual Weighting 43
منابع: ۴۴
منابع:
۱- آقای مهندس درویشان، مرکز تحقیقات مخابرات ایران، گروه ارتباطات ثابت
۲- سایت مرکز تحقیقات مخابرات ایران به نشانی: www.itrc.ac.ir
3- ITU-T
International Tele communication Union
Tele Communication standardization sector of ITU G.729 – Anney A (11/96)
4- ITU – T
International Tele communication Union Tele Communication standardization sector of ITU G.729– Anney B (11/66)
۱-۱مقدمه و تاریخچه :
امروزه در صنعت اتومبیل سازی حفظ ایمنی سرنشینان خودرو فوق العاده مورد توجه قرار گرفته است . با توجه به اینکه سیستم ترمز مهمترین بخش ایمنی خودرو محسوب می گردد ، در چند ساله اخیر پیشرفتهای زیادی در این زمینه انجام گرفته است . جدیدترین این پیشرفتها پیدایش سیستم ترمز ضد قفل ABS می باشد . در این پروژه هدف آن است که این نسل از ترمزها مورد بررسی قرار گیرد تا ان شاءالله زمینه ای برای ورود این تکنولوژی به ایران فراهم شود . این ترمزها به سبب پیچیدگی مکانیزمشان هنوز مورد توجه طراحان داخلی قرار نگرفته است که یکی از دلایل آن عدم اطلاعات کافی و عدم آشنائی با این سیستم می باشد . امید است این پروژه مقدمه ای برای قدمهای بعدی در راه ساخت و طراحی این تکنولوژی در ایران باشد . (ان شاءالله)
در این پروژه ابتدا تاریخچه ای از پیدایش ترمزها ارائه خواهد شد . در فصل دوم به بررسی سیستم ترمز معمولی شامل کاسه ای و دیسکی و سایر اجزای جانبی آن می پردازیم .
در فصل سوم سیستم ترمز پنوماتیکی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در فصل چهارم و سیستم ترمز ضد قفل ABS و سپس مقایسه ای بین فصول دوم و سوم خواهیم داشت تا برتریها و معایب هرکدام نسبت به یکدیگر مشخص شود و در فصول بعدی مطالب مربوط به طراحی و محاسبه نیروهای لازم آورده خواهد شد . نخست تاریخچه ای از پیدایش ترمزهای اولیه تا کنون بیان می کنیم :
اولین موتور احتراقی در سال ۱۸۸۵ بوسیله بنز ساخته شد . توقف این اتومبیل بوسیله یک لقمه ترمز بر روی محور دنده هرزگرد انجام می گرفت . بعدها که اتومبیل تکمیل شد و سرعت آن افزایش یافت و از لحاظ وزن سنگین تر شد ، ترمزهای مخصوصی برای آن طرح ریزی شد .
تا سال ۱۹۰۰ ترمز دستی شامل ترمز ساده ای که مستقیماً با سطح لاستیکهای توپر اصطکاک پیدا می کرد استفاده می شد. اما از این سال به بعد ترمزی ابداع شد که توسط پدال عمل می کرد و عبارت از یک نوار فلزی بود که در خارج بر روی چرخ دندانه دار محور محرک عقب نصب شده بود و بصورت استوانه ای آن را احاطه می کرد .
در همین سال لنکستر(Lanchester) ترمز و کلاچ را در یک مجموعه مخروطی شکل متشکل کرد و در اولین ماشین ساخت انگلستان بکار گرفت .
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه و تاریخچه ترمز
فصل دوم: اصول سیستم ترمزهای هیدرولیکی
ترمزهای اتومبیل۱۳
کاربرد و انواع ترمزها
ترمزهای مکانیکی
۲-۳ اصول هیدرولیک
۲-۴کاربرد ترمز هیدرولیکی
۲-۵ سیستم ترمز دوبل :
۲-۶ سیلندر اصلی
۲-۷ سیلندر چرخها
۲-۸ عمل خود انرژی زائی(Self- energizing Action)
2-9 حرکت بازگشتی Return strock:
2-10 چراغ اخطار (Warning Light)
2-11 ترمزهائی که خودشان تنظیم می شوند ( نوع کاسه ای)
۲-۱۲ ترمزهای دیسکی :
۲ـ کالیپر شناور : Floating caliper) (
۳ـ کالیپر لغزشی :(sliding caliper)
2 ـ ۱۳ـ ترمزهای دیسکی که خودشان تنظیم می شوند .
۲ـ۱۴ـ سوپاپ اندازه گیری : (Metering Valve)
2ـ۱۵ سوپاپ تناسبProportioning Valve
2ـ۱۶ـ سوپاپ ترکیبی : (Combination Vahve)
2-17ـ ترمز دستی برای ترمزهای دیسکی عقب:
۲-۱۸ـ سیال ترمز : (Brake Fluid)
2ـ۱۹ـ خطوط ترمز : (Brake Lines)
2ـ۲۰ـ انواع ترمزهای پرقدرت که بکمک خلأ بکار می افتند .
فصل سوم: اصول سیستم ترمز پنوماتیکی
مقدمه
۳-۱- اجزای مورد نیاز جهت تولید هوای فشرده :
۱ـ کمپرسور باد :
۳-۲- ملاک انتخاب کمپرسور :
۳-۳- تنظیم کمپرسور :
۳ ـ ۴ـ تنظیم از طریق کاهش سرعت :
۳ ـ ۵ ـ خنک کردن کمپرسور :
۳ ـ ۶ ـ بزرگی مخزن هوای فشرده کمپرسور :
۳ ـ ۷ ـ پخش هوای فشرده به سیلندر پیستون ترمز :
۳ ـ ۸ ـ آماده کردن هوای فشرده :
۳ ـ ۹ ـ رطوبت گیری هوای فشرده :
۳-۱۰- فیلترهای هوای ترمز بادی :
۳-۱۱- شیر تنظیم فشار :
۳-۱۲- مقدار عبور جریان برای واحدهای مراقبت :
۳-۱۳- سیلندر پنیوماتیکی :
۳-۱۴- سیلندر یک کاره :
۳-۱۵- ساختمان سیلندر و پیستون :
۳-۱۶- محاسبه نیروهای سیلندر پیستون :
۳-۱۷- نکات عملی :
محاسبه طول کورس پیستون سیلندر پنیوماتیک :
« فصل چهارم »« سیستم ترمز ضد قفلABS
4ـ۱ـ ویژگی های ABS
4ـ۲ـ نیروهای دینامیکی در چرخ ترمز شده :
۴ـ۳ـ مفهوم کنترل
توضیح :
۴ـ۴ـ چرخه کنترلABS
4ـ۴ـ۱ـ سیستم کنترل شده :
۴ـ۴ـ۲ـ متغیرهای کنترل شده
۴-۴-۲-۱- متغیرهای کنترل شده برای چرخهای غیر متحرک (non-
4-4-2-2- متغیرهای کنترل شده برای چرخهای متحرک(driven- wheel)
4ـ۵ـ سیکلهای کنترل واقعی
۴ـ۵ـ۱ـ چرخه کنترل ترمزی روی سطح با کشش بالا ( ضریب نیروی ترمز بالا)
۴ـ۵ـ۲ـ چرخه کنترل ترمزی روی سطح جاده لغزنده ( ضریب نیروی ترمزی پائین)
۴ـ۵ـ۳ـ چرخه کنترل ترمزی با تأخیر در گشتاور انحرافی :
۴ـ۵ـ۳ـ۱ـ GMA1 ( سیستم تأخیری در گشتاور انحراف )
۴ـ۵ـ۳ـ۲ـ GMA2
4ـ۵ـ۴ـ چرخه کنترل برای (ALL wheel Dirven ) AWD
4ـ۵ـ۵ـ سیستمهائی که همه چرخها متحرک هستند (ADW)
ب : دومین سیستم :
ج : سومین سیستم :
۴ـ۶ـ عملکرد ABS
4ـ۶ـ۱ـ ترمز کنترل شده
۴ـ۶ـ۲ـ تأخیر در گشتاور پیچشی جانبی
۴ـ۷ـ مدلهای سیستم ABS
4ـ۷ـ۱ـ مدل ABS 2S
4-7ـ مدل ABS 5.0
4ـ۸ـ چرخه فرآیند کنترل (Closed – Loop control process)
4ـ۹ـ کارکردهای کنترلی(monitoring Functions)
4ـ۱۰ـ تشخیص عیب:
۴ـ۱۱ـ مدل ABS5 . 3
4ـ۱۲ـ مدل سیستم ABS 2E ( بوش)
۴ـ۱۳ـ اجزای سیستم ترمز ضد قفل ABS
4ـ۱۳ ـ۱ ـ سنسورهای سرعت چرخ (Wheel speed sensor) :
4ـ۱۳ـ۱ـ۱ـ سنسور سرعت چرخDF2
4ـ۱۳ـ۱ـ۲ـ سنسور سرعت چرخ DF3
4-13-2ـ واحد کنترل الکترونیکیElectronic control unit
4ـ۱۳ـ۲ـ۱ـ واحد کنترل برای ABS 2S
الف ـ مدار ورودی : (Input circuit)
ب : کنترل کننده دیجیتالی : (Digital controller)
ج : مدارات خروجی : (Output circuits)
Driver stage مرحله گرداننده ( راننده ) ( تقویت کننده های خروجی )
۴ـ۱۳ـ۲ـ۲ـ واحد کنترل الکترونیکی برای ABS5.0
4-13-3- تعدیل کننده فشار هیدرولیکی: (Hydraulic pressure moduator)
طرح :
مراحل کارکرد :
فصل پنجم طراحی سیستم های ترمز
فصل ششم: نتیجه گیری و مقایسه بین سیستم های ترمز و عیب یابی
منابع
مراجع :
۱-تکنولوژی پیشرفته خودروها ، مولف : مهندس محمدی بوساری .
۲-جزوه ترمزهای ABS مولف مهندسی شاهدایی .
۳-تکنیک اتومبیل ، مهندس ضیائی .
۴٫”Automobile Brakes and Braking systems” . by t.p.new comb and R.T.spurr .
5.Automotive chassise and body by M.c.graw hill chapter 14 .
6.Bosch Driving – safety systems 1998 .
7.Automotive Hand book bosch 1996 .
8.Brake Design and safety ,SAE 1995 .
9.Shigley “Mechanical Engineering Design” .
۱۰٫SAE Inc “Breke Design and Safety” ۱۹۹۲٫