بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان دبیرستانی شهرشتان اسلامشهر

چکیده :

در این تحقیق به بررسی رابطة هوش و خلاقیت و همچنین مقایسة بهرة هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر پرداخته شده است.

جامعه آماری ما در این تحقیق دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان اسلامشهر می‌باشد.

حجم نمونه ما در این تحقیق ۱۰۰ نفر می‌باشد که از این ۱۰۰نفر پسر ۵۰ نفر و ۵۰ دختر می‌باشند.

و جهت انتخاب نمونه‌ها از نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است.

در این پژوهش از آزمونهای ریون برای سنجش هوش و آزمون خلاقیت تورنس جهت شنجش خلاقیت دانش‌آموزان مقطع دبیرستانهای شهرستان‌ اسلامشهر استفاده گردیده است.

در این پژوهش چهار فرضیه مطرح گردیده است.

۱-  بین میزان بهرة هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان پسر همبستگی وجود دارد. نتایج تحیق حاضر نشان می‌دهد که ضریب همبستگی محاسبه شده بین بهرة هشی و خلاقیت دانش‌آموزان پسر (۴۳%) که در سطح (۱%) می‌باشد، معنادار  می‌باشد.

۲-   بین میزان بهرة هوشی و  خلاقیت دانش‌آموزان دختر همبستگی وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که ضریب همبستگی محاسبه شده بین میزان بهرة هوشی و خلاقیت دانش‌ آموزان دفتر (۹%) که در سطح (۱%) می‌باشد، معنادار است.

۳-   بین میزان بهرة هوشی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که t   محاسبه شده میزان بهره هوشی دانش آموزان دختر و پسر (۵۷۵/۰) در سطح (۵/۰) معنادار نیست، یعنی بین آنها تفاوت معناداری وجود ندارد.

۴-   بین میزان خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که t محاسبه شده میزان خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر (۰۸/۲) در سطح (۵/۰) معنا‌دار می‌باشد.

فهرست مطالب
عنوان                             شماره صفحه
تقدیم و تشکر
چکیده تحقیق
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه    ۴
بیان مسئله    ۸
اهمیت تحقیق    ۱۰
اهداف تحقیق    ۱۰
فرضیه‌های تحقیق    ۱۱
تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها    ۱۱
فصل دوم :  (ادبیات و پیشینه تحقیق)
تعریف خلاقیت    ۱۴
ماهیت استعداد خلاق    ۱۶
رابطة خلاقیت و محیط خانوادگی    ۱۸
مردان و زنان خلاق     ۱۹
روشهای پرورش خلاقیت    ۲۰
عوامل موثر بر خلاقیت‌    ۲۲
تمرکز به عنوان کلید خلاقیت     ۲۵
برای پرورش خلاقیت کنکاش مغزی بهترین خلاقیت است    ۲۵
محیط مساعد برای ایجاد رفتار خلاق    ۲۸
عواملی که مانع خلاقیت می‌شوند     ۲۹
خلاقیت و هوش     ۳۳
هوش چیست    ۳۸
تقسیمات و طبقه‌بندی هوش     ۳۸
عوامل موثر بر رشد و پرورش هوش    ۴۰
تحقیقات انجام شده    ۴۵
فصل سوم : (روش اجرای تحقیق
جامعه آماری    ۴۹
نمونه و روش نمونه‌گیری
ابزار اندازه‌گیری (اعتبار آزمون)    ۴۹
روش جمع‌آوری اطلاعات    ۵۱
روش آماری     ۵۲
فصل  چهارم : (تجزیه و تحلیل داده‌ها)
توصیف داده‌ها    ۵۴
فصل پنجم :
مقدمه     ۶۲
خلاصة تحقیق    ۶۲
یافته‌های تحقیق    ۳
پیشنهادها    ۶۵
محدودیتها    ۶۶
منابع     ۶۸
ضمائم:  آزمون سنجس خلاقیت تورنس  -  پرسشنامه

فهرست جداول
جدول ۱-۴ میانگین و انحراف استاندارد دانش‌آموزان پسر در حوزة هوش و خلاقیت     ۵۴
جدول ۲-۴ میانگین و انحراف استاندارد دانش آموزان دختر در حوزة هوش و خلاقیت     ۵۴
جدول ۳-۴ آزمون معناداری ضریب همبستگی دانش‌آموزان پسر در حوزة هوش و خلاقیت    ۵۸
جدول ۴-۴ آزمون معناداری ضریب همبستگی دانش آموزان دختر در حوزة هوش و خلاقیت     ۵۹
جدول ۵-۴ آزمون t مستقل جهت مقایسه میانگین نمرات پسران و دختران در حوزة هوش    ۵۹
جدول ۶-۴ آزمون t مستقل جهت مقایسه میانگین نمرات پسران و دختران در حوزة خلاقیت     ۶۰

فهرست نمودارها                             صفحه
نمودار شماره ۱ : نمودار چند ضلعی نمرات دانش‌آموزان دختر و پسر در حوزة هوش     ۵۵
نمودار شماره ۲: نمودار چند ضلعی نمرات دانش آموزان دختر و پسر در حوزة خلاقیت    ۵۵
نمودار شماره ۳: نمودار چند ضلعی نمرات پسران در حوزة هوش     ۵۶
نمودار شماره ۴ : نمودار چند ضلعی نمرات پسران در حوزة خلاقیت     ۵۶
نمودارشماره ۵ : نمودار چند ضلعی نمرات دختران در حوزة هوش          ۵۷
نمودار شماره ۶ : نمودار چند ضلعی نمرات دختران در حوزة خلاقیت     ۵۷

منابع:

۱- یودو ،‌آلن ، (۱۳۵۸) خلاقیت در آموزشگاه . (ترجمه ،‌علی خانزاده )، تهران :چهر.

۲- تورسن ، ئی، پال، (۱۳۷۲) خلاقیت ، (ترجمه ، حسن قاسم زاده) ، تهران: دنیای نو.

۳- شلاکستی ، گاوین ، (۱۳۶۹) تجسم خلاق ، (ترجمه ، گیتی خوشدل) . تهران : همراه.

۴- شل کراس ، دوریس (۱۳۶۹) ، آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانش آموزان ،(ترجمه :‌مجتبی جوادیان )، مشهد: آستان قدس رضوی.

۵- آنا ستازی ، آن (۱۳۶۷) ، تفاوتهای فردی ، (ترجمه : جواد طهرویان )‌. مشهد : آستان قدس رضوی.

۶- سیف ، علی اکبر (۱۳۶۸) ،‌روان شناسی پرورشی ، تهران:‌آگاه.

دانلود فایل

پایان نامه بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان

چکیده :

در این تحقیق به بررسی رابطة هوش و خلاقیت و همچنین مقایسة بهرة هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر پرداخته شده است.

جامعه آماری ما در این تحقیق دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان اسلامشهر می‌باشد.

حجم نمونه ما در این تحقیق ۱۰۰ نفر می‌باشد که از این ۱۰۰نفر پسر ۵۰ نفر و ۵۰ دختر می‌باشند.

و جهت انتخاب نمونه‌ها از نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است.

در این پژوهش از آزمونهای ریون برای سنجش هوش و آزمون خلاقیت تورنس جهت شنجش خلاقیت دانش‌آموزان مقطع دبیرستانهای شهرستان‌ اسلامشهر استفاده گردیده است.

در این پژوهش چهار فرضیه مطرح گردیده است.

۱-  بین میزان بهرة هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان پسر همبستگی وجود دارد. نتایج تحیق حاضر نشان می‌دهد که ضریب همبستگی محاسبه شده بین بهرة هشی و خلاقیت دانش‌آموزان پسر (۴۳%) که در سطح (۱%) می‌باشد، معنادار  می‌باشد.

۲-   بین میزان بهرة هوشی و  خلاقیت دانش‌آموزان دختر همبستگی وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که ضریب همبستگی محاسبه شده بین میزان بهرة هوشی و خلاقیت دانش‌ آموزان دفتر (۹%) که در سطح (۱%) می‌باشد، معنادار است.

۳-   بین میزان بهرة هوشی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که t   محاسبه شده میزان بهره هوشی دانش آموزان دختر و پسر (۵۷۵/۰) در سطح (۵/۰) معنادار نیست، یعنی بین آنها تفاوت معناداری وجود ندارد.

۴-   بین میزان خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که t محاسبه شده میزان خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر (۰۸/۲) در سطح (۵/۰) معنا‌دار می‌باشد.

فهرست مطالب
عنوان                             شماره صفحه
تقدیم و تشکر
چکیده تحقیق
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه    ۴
بیان مسئله    ۸
اهمیت تحقیق    ۱۰
اهداف تحقیق    ۱۰
فرضیه‌های تحقیق    ۱۱
تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها    ۱۱
فصل دوم :  (ادبیات و پیشینه تحقیق)
تعریف خلاقیت    ۱۴
ماهیت استعداد خلاق    ۱۶
رابطة خلاقیت و محیط خانوادگی    ۱۸
مردان و زنان خلاق     ۱۹
روشهای پرورش خلاقیت    ۲۰
عوامل موثر بر خلاقیت‌    ۲۲
تمرکز به عنوان کلید خلاقیت     ۲۵
برای پرورش خلاقیت کنکاش مغزی بهترین خلاقیت است    ۲۵
محیط مساعد برای ایجاد رفتار خلاق    ۲۸
عواملی که مانع خلاقیت می‌شوند     ۲۹
خلاقیت و هوش     ۳۳
هوش چیست    ۳۸
تقسیمات و طبقه‌بندی هوش     ۳۸
عوامل موثر بر رشد و پرورش هوش    ۴۰
تحقیقات انجام شده    ۴۵
فصل سوم : (روش اجرای تحقیق
جامعه آماری    ۴۹
نمونه و روش نمونه‌گیری
ابزار اندازه‌گیری (اعتبار آزمون)    ۴۹
روش جمع‌آوری اطلاعات    ۵۱
روش آماری     ۵۲
فصل  چهارم : (تجزیه و تحلیل داده‌ها)
توصیف داده‌ها    ۵۴
فصل پنجم :
مقدمه     ۶۲
خلاصة تحقیق    ۶۲
یافته‌های تحقیق    ۳
پیشنهادها    ۶۵
محدودیتها    ۶۶
منابع     ۶۸
ضمائم:  آزمون سنجس خلاقیت تورنس  -  پرسشنامه

فهرست جداول
جدول ۱-۴ میانگین و انحراف استاندارد دانش‌آموزان پسر در حوزة هوش و خلاقیت     ۵۴
جدول ۲-۴ میانگین و انحراف استاندارد دانش آموزان دختر در حوزة هوش و خلاقیت     ۵۴
جدول ۳-۴ آزمون معناداری ضریب همبستگی دانش‌آموزان پسر در حوزة هوش و خلاقیت    ۵۸
جدول ۴-۴ آزمون معناداری ضریب همبستگی دانش آموزان دختر در حوزة هوش و خلاقیت     ۵۹
جدول ۵-۴ آزمون t مستقل جهت مقایسه میانگین نمرات پسران و دختران در حوزة هوش    ۵۹
جدول ۶-۴ آزمون t مستقل جهت مقایسه میانگین نمرات پسران و دختران در حوزة خلاقیت     ۶۰

فهرست نمودارها                             صفحه
نمودار شماره ۱ : نمودار چند ضلعی نمرات دانش‌آموزان دختر و پسر در حوزة هوش     ۵۵
نمودار شماره ۲: نمودار چند ضلعی نمرات دانش آموزان دختر و پسر در حوزة خلاقیت    ۵۵
نمودار شماره ۳: نمودار چند ضلعی نمرات پسران در حوزة هوش     ۵۶
نمودار شماره ۴ : نمودار چند ضلعی نمرات پسران در حوزة خلاقیت     ۵۶
نمودارشماره ۵ : نمودار چند ضلعی نمرات دختران در حوزة هوش          ۵۷
نمودار شماره ۶ : نمودار چند ضلعی نمرات دختران در حوزة خلاقیت     ۵۷

منابع:

۱- یودو ،‌آلن ، (۱۳۵۸) خلاقیت در آموزشگاه . (ترجمه ،‌علی خانزاده )، تهران :چهر.

۲- تورسن ، ئی، پال، (۱۳۷۲) خلاقیت ، (ترجمه ، حسن قاسم زاده) ، تهران: دنیای نو.

۳- شلاکستی ، گاوین ، (۱۳۶۹) تجسم خلاق ، (ترجمه ، گیتی خوشدل) . تهران : همراه.

۴- شل کراس ، دوریس (۱۳۶۹) ، آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانش آموزان ،(ترجمه :‌مجتبی جوادیان )، مشهد: آستان قدس رضوی.

۵- آنا ستازی ، آن (۱۳۶۷) ، تفاوتهای فردی ، (ترجمه : جواد طهرویان )‌. مشهد : آستان قدس رضوی.

۶- سیف ، علی اکبر (۱۳۶۸) ،‌روان شناسی پرورشی ، تهران:‌آگاه.

 

بررسی وضعیت جمع‌آوری و دفع زباله‌های شهری زابل و ارائه راهکارهای مناسب برای بهینه‌سازی فرایند موجود

مقدمه

اجتماعات انسانی از دیرباز پس از مورد استفاده قرار دادن منابع مختلف طبیعی موجود بر روی کره زمین، قسمت‌های غیرقابل مصرف و زاید آن را دفع می‌نمودند. این موضوع مشکل حادی را برای آنها و محیط‌شان ایجاد نمی‌کرد. زیرا تعداد و توزیع انسانهای موجود بر روی کره زمین به نسبت مساحت این کرة خاکی خیلی کم بود اما امروزه به دلیل افزایش تعداد، توزیع جمعیت و به دنبال آن تحولات پدید آمده در میزان و کیفیت مواد مصرفی، معضل تولید و دفع زایدات به نحوه بارزی گریبانگیر حیات جوامع بشری به ویژه شهرها گردیده است. گرچه دفن بهداشتی مواد زاید جامد شهری، سالهاست که مورد استفاده قرار گرفته است و در بسیاری از نقاط دنیا توانسته است، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را تأمین کند ولی هنوز مورد قبول عامه مردم قرار نگرفته است. عناوینی مانند، دفن و دفن بهداشتی و تلنبار زباله بارها به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هنوز هم خیلی از مردم فرق بین دفن، دفن بهداشتی و تلنبار کردن زباله را نمی‌دانند. به عبارت دیگر در صورتی که عملیات دفن مواد به صورت کاملاً استاندارد و براساس ضوابط صحیح و دقیق دفن بهداشتی صورت نگیرد مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی به وجود خواهد آمد. فقط یک محل دفن بهداشتی که در محل مناسبی قرار گرفته و از طراحی خوبی برخوردار باشد و نیز عملیات آن کاملاً صحیح و دقیق انجام پذیرد می‌تواند جوابگوی استانداردهای بهداشت عمومی و سلامت بوده، از شرایط لازم برای جلوگیری از آلودگی آب و خاک و هوا برخوردار باشد که در اینجا بحث مدیریت دفع مواد زائد جامد شهری مطرح می‌گردد.

فهرست مطالب

مقدمه

۱ـ اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق: ۵

۲ـ چارچوب نظری تحقیق ۸

شکل ۱- عناصر موظف و رابطه آنها در سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری ۹

۱ـ۲ـ تولید مواد زائد جامد: ۱۳

۲ـ۲ـ ذخیره و جابجایی مواد زائد در محل تولید: ۱۵

۳ـ۲ـ جمع‌آوری مواد زاید جامد: ۱۵

۱ـ۳ـ۲ـ روش جمع‌آوری خانه به خانه: ۱۶

۲ـ۳ـ۲ـ روش انبار موقت: ۱۷

۳ـ۳ـ۲ـ استفاده از روشهای سنتی: ۱۷

۴ـ۳ـ۲ـ استفاده از استقرار مخازن در معابر و خیابانها: ۱۸

ضرورت وجود برنامه ذخیره موقت و ایستگاههای انتقال: ۱۹

۴ـ۲ـ بازیافت مواد زائد جامد: ۲۰

جدول ۱ ـ بازیافت مواد معمولی و فواید آن ۲۱

۱ـ۴ـ۲ـ کمپوست مواد زائد جامد: ۲۲

جدول ۳ـ مواد تشکیل دهنده کمپوست ۲۳

الف) کمپوست خام: ۲۴

ب) کمپوست تازه: ۲۴

ج) کمپوست کامل: ۲۴

د) کمپوست ویژه: ۲۴

۱-۱-۴-۲- روش سنتی ۲۶

۲-۱-۴-۲- روش روباز: ۲۶

۳-۱-۴-۲- روش تکنیکی: ۲۷

مزایای کمپوست‌سازی: ۲۸

معایب کمپوست سازی: ۲۸

۵-۲- حمل و نقل مواد زائد جامد: ۲۹

۶-۲- دفع مواد زائد جامد: ۳۰

۱ـ آبرفتهای فلات قاره: ۳۲

۲ـ روانه‌های بازالت: ۳۲

۳ـ لس: ۳۲

۴ـ شیست: ۳۲

۵ـ مخروط افکنه‌ها و آبرفتهای دره‌ساز: ۳۲

۱-۶-۲- انتخاب محل دفن زباله: ۳۴

۲-۶-۲- دفع مواد زائد جامد بیمارستانی: ۳۶

۳ـ سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری در ایران ۳۷

۴ـ موقعیت جغرافیائی منطقه مورد مطالعه: ۳۹

۵ـ بیان مسأله، فرضیه‌ها و اهداف تحقیق ۴۰

فرضیه‌های تحقیق ۴۱

اهداف تحقیق ۴۱

سابقه تحقیق در ایران ۴۲

طرح‌های پژوهشی انجام شده در سطح شهرستان زابل: ۴۵

شکل ۲- تشکیلات سازمانی شهرداری شهر زابل ۴۷

شکل ۳- تشکیلات مربوط به جمع‌آوری مواد زاید جامد شهری زابل ۴۷

۸ ـ کلیاتی در ارتباط با خصوصیات اکولوژیکی منطقه مورد مطالعه ۴۷

منابع: ۵۰

منابع:

۱ـ بهرام سلطانی، کامبیز، ۱۳۷۱، مجموعه مباحث وروشهای شهرسازی، انتشارات مرکز تحقیقات و مطالعات برنامه‌ریزی شهری، تهران

۲ـ چوبانوگلوس، جرج و همکاران، ۱۳۷۰، مدیریت مواد زاید جامد (اصول مهندسی و مباحث مدیریتی) ، منیره مجلسی، انتشارات سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران

۳ـ عبدلی، محمد علی، ۱۳۷۲ ، سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری وروش‌های کنترل آن، انتشارات سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران

۴ـ عمرانی، قاسمعلی، ۱۳۵۹، زباله و دفع بهداشتی آن، انتشارات دانشگاه تهران

۵ـ عمرانی، قاسمعلی، ۱۳۶۳، دفن بهداشتی زباله، انتشارات دانشگاه تهران

۶ـ عمرانی، قاسمعلی، ۱۳۷۳، مواد زائد جامد، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

دانلود فایل

بررسی کمی و کیفی مطالعه تصفیه پذیری و ارائه روش مناسب جهت دفن لجن اسیدی حاصل از فرآوری بازیافت روغن

۱- مقدمه

امروزه تولید ضایعات سمی خطرناک ناشی از فعالیت های مختلف بشر، رشد چشمگیری یافته است. این ضایعات در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدمات و تجارت وحتی در منازل ممکن است تولید شود. ورود این ضایعات به محیط باعث آلودگی آب، خاک و هوا شده و سلامت انسان و دیگر موجودات زنده به خطر می اندازد. با گذشت زمان و مشخص شدن اثرات سوء ناشی از دفع غیراصولی این مواد در محیط و عوارض نامطلوب و مخاطره آمیز آن بر موجودات زنده عوامل محیطی کشورهای صنعتی را بر آن داشت تا قوانین مبسوطی را جهت کنترل این مواد تدوین و به مرحله اجرا گذارند. حتی معاهده های بین المللی مثل معاهده بازل، در این رابطه مورد توافق اکثر کشورها قرار گرفته است.

در کشور عزیز ما ایران، نیز با رشد سریع جمعیت و همچنین توسعه صنعتی و کشاورزی، در سالیان اخیر، ورود آلاینده ها به شکل گاز، مایع و جامد به محیط اجتناب ناپذیر بوده است. ولی خوشبختانه با توجه به مسائل محیط زیست در سیاستگذاری های کلان، چه در بعد علمی و دانشگاهی و چه در بعد اجرائی نوید آینده نوید بخشی در جهت حفاظت از محیط زیست وجود دارد.

فهرست مطالب

۱-     مقدمه……………………………………………………………………………………….. ۱

۲-     خصوصیات روغن های زائد روش های دفع آنها در جهان………………………………………… ۴

۳-     روش های تصفیه و استفاده مجدد از روغن های زائد………………………………………………. ۱۲

۴-     فرآیند تصفیه و بازیابی روغن در کارخانه بهاران شیمی…………………………………………….. ۱۹

۵-     بررسی کمی و کیفی لجن اسیدی تولیدی در کارخانه بهاران شیمی……………………………………

۶-     بررسی روشهای مناسب جهت کاهش پتانسیل آلودگی و دفع مناسب لجن اسیدی……………………… ۲۷

۷-     مشخصات طرح و روش عملیات اجرائی……………………………………………………………………………………….. ۴۸

ضمائم……………………………………………………………………………………………… ۵۲

-        نمونه ای از نتیجه آزمایش بر روی لجن اسیدی اولیه

-        دیاگرام واحدهای پیش تصفیه

-        نقشه واحدها

دانلود فایل

بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران

چکیده:

هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.

با توجه به موضوع پژوهش سوالاتی در این پژوهش تدوین گردیده است که به بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بر حسب سه فاکتور (سن، میزان تحصیلات و سابقه کاری) می پردازد.

روش این تحقیق، روش توصیفی است که با روش زمینه یابی به اجرا در می آید و بهترین شیوه برای سنجش، آزمون MMPI بوده که هشت مقیاس (هیپوکندری، خودبیمار انگاری، هیستری، پسیکوپاتی، پارانویا، پسیکاستنی، اسکیزوفرنیا و هیپومانی) را مورد سنجش قرار می دهد.

جامعه آماری، شامل کلیه مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.

نمونه آماری، شامل ۵۰ نفر از مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.

در مجموع نتایج این پژوهش نشان می دهد که بالاترین میزان شیوع اختلالات مشاهده شده مربوط به اختلال هیپوکندری با ۶ درصد، اختلال هیستری با ۱۸ درصد و اختلال پارانویا با ۲ درصد می باشد و بیشترین میزان شیوع مربوط به مدیرانی است که در دامنه سنی ۴۹-۴۵ سال قرار دارند و دارای تحصیلات لیسانس می باشند و سابقه خدمت ۲۴-۲۰ سال دارند

مقدمه

اختلالات روانی مشکلات جدی و شایعی هستند که در سراسر دنیا مشاهده می شود. ۱۴ درصد از تمامی ناتوانایی ها به علت اختلالات روانی، اجتماعی و عصبی بوده است و این موارد ۲۰ درصد از کل مراجعین به مراکز بهداشتی عمومی را تشکیل می دهند.

     افزون بر آنها بر پایه برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (۱۹۹۳) در دنیا حدود ۵۰۰ میلیون نفر از اختلالات روانی رنج می برند که از این عده حدود ۲۵ میلیون نفر مبتلا به اسکیزوفرنی نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر مبتلا به اختلالات نوروتیک می باشند. و بیشتر این موارد در کشورهای در حال توسعه دیده می شود. از طرفی همین سازمان معتقد است حجم مسائل رفتاری و روانی در این کشورها رو به فزونی است و این افزایش تا حدود زیادی وابسته به رشد جمعیت و تغییرات سریع اجتماعی مانند شهرنشینی و فروپاشی خانواده های گسترده و تغییر در شیوه های زندگی مردم و مشکلات اقتصادی می باشد. (منبع ۱۵ ، ص۱۹)

     مروری بر مطالعات همه گیرشناسی که طی ۳ دهه گذشته انجام شد نشان می دهد که میزان شیوع اختلالات روانی در کشورها و فرهنگهای مختلف به علت تفاوت در روشهای نمونه گیری، متنوع بودن ابزارهای مورد استفاده، تکنیکهای مختلف مصاحبه و نوع نظامهای طبقه بندی، متفاوت گزارش گردیده است.

     اختلالات روانی نه تنها در جامعه ما بلکه در همه جوامع بشری از متمدن و غیرمتمدن به صورت آشکار و نهان وجود دارد و نمونه هایی از آن در بین مردان- زنان- جوانان- بزرگسالان و حتی سالمندان به صورتهای مختلف مشاهده می شود ولی برخی از اختلالات روانی در بین گروههای مختلف سنی و جنسی بیشتر است اینگونه افراد که مبتلا به اختلال روانی هستند بیشتر از همه مبتلا به اضطراب و تشویش هستند. اختلالات روانی آرامش و تعادل روانی و رفتاری را از بیمار سلب کرده و فرد را در سازگاری با محیط دچار اشکال می سازد که در بعضی از این اختلالات عدم تعادلها دارای صورتی آشکار هستند. (منبع۳۰ ، ص۱۸)

 فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                     صفحه

چکیده

فصل اول:

     مقدمه                                                                                                                         ۱

      بیان مسئله                                                                                                                ۲

     اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                                           ۳

     اهداف پژوهش                                                                                                            ۴

    تعاریف نظری                                                                                                               ۴

    تعاریف عملیاتی                                                                                                           ۵

     سوالات پژوهش                                                                                                          ۶

فصل دوم:

     نظام آموزش و پرورش                                                                                                ۹

     تاریخچه مدیریت                                                                                                       ۱۰

     انواع مدیریت                                                                                                             ۱۱

     ویژگیهای مدیریت آموزشی                                                                                       ۱۲

     بهداشت روانی                                                                                                           ۱۵

     پیشگیری از بیماریهای روانی                                                                                     ۱۶

     اختلال روانی                                                                                                             ۱۸

     توصیف و طبقه بندی اختلالات روانی                                                                        ۱۹

     نوروز                                                                                                                         ۲۰

     روان پریشی (پسیکوز)                                                                                              ۲۰

     اختلال شخصیت                                                                                                       ۲۲

     معلولیت روانی                                                                                                          ۲۳

     اختلالات عاطفی                                                                                                       ۲۳

تعاریف نظری اختلالات روانی

        پارانوئید                                                                                                                 ۲۴

        اسکیزوفرنی                                                                                                          ۲۵

        افسردگی                                                                                                               ۲۶

        هیپومانی                                                                                                               ۲۷

        هیستری                                                                                                               ۲۸

        هیپوکندری                                                                                                           ۲۸

        پسیکوپات                                                                                                             ۲۹

        پسیکاستنی                                                                                                           ۳۰

     پیشینه تحقیق                                                                                                         ۳۱

     تاریخچه آزمونها                                                                                                       ۳۴

     آزمونهای روانی                                                                                                         ۳۵

     پرسشنامه های شخصیتی                                                                                         ۳۶

     پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (MMPI)                                    ۳۷

     استاندارد جدید MMPI                                                                                           ۴۱

     فرم کوتاه شده MMPI                                                                                            ۴۱

     فرم کوتاه شده MMPI در ایران                                                                             ۴۳

فصل سوم:

     جامعه و نمونه آماری                                                                                                 ۴۴

     روش نمونه گیری                                                                                                      ۴۴

     ابزار اندازه گیری                                                                                                       ۴۴

     اعتبار و روایی                                                                                                           ۴۷

     روش گرد آوری داده ها                                                                                            ۴۸

     روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                    ۴۸

فصل چهارم:

     داده های توصیفی                                                                                                     ۴۹

فصل پنجم:

     نتیجه گیری                                                                                                              ۸۹

     مقایسه داده های پژوهش حاضر با تحقیقات گذشته                                                  ۹۰

     پیشنهادات                                                                                                                ۹۱

     محدودیتها                                                                                                                ۹۱

                                               فهرست جداول

      عنوان                                                                                                                                                              صفحه

جدول ۱- فراوانی مدیران شرکت کننده در آزمون براساس گروه بندی سنی                  ۴۹

جدول ۲- فراوانی مدیران شرکت کننده در آزمون براساس میزان تحصیلات                  ۵۱

جدول ۳- فراوانی مدیران شرکت کننده در آزمون براساس تاهل                                  ۵۳

جدول ۴- فراوانی مدیران شرکت کننده در آزمون براساس سابقه کاری                        ۵۵

جدول ۵- نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر هیپوکندری                                  ۵۷

جدول ۶- نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر افسردگی                                      ۵۸

جدول ۷- نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر هیستری                                       ۵۹

جدول ۸- نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر پسیکوپاتی                                    ۶۰

جدول ۹- نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر پارانویا                                           ۶۱

جدول ۱۰- نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر پسیکاستنی                                 ۶۲

جدول ۱۱- نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر اسکیزوفرنیا                                 ۶۳

جدول ۱۲- نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر هیپومانی                                     ۶۴

جدول ۱۳- بررسی میزان شیوع هیپوکندری درمدیران بر حسب سن                            ۶۵

جدول ۱۴- بررسی میزان شیوع افسردگی درمدیران بر حسب سن                               ۶۶

جدول ۱۵- بررسی میزان شیوع هیستری درمدیران بر حسب سن                                ۶۷

جدول ۱۶- بررسی میزان شیوع پسیکوپات درمدیران بر حسب سن                             ۶۸

جدول ۱۷- بررسی میزان شیوع پارانویا درمدیران بر حسب سن                                   ۶۹

جدول ۱۸- بررسی میزان شیوع پسیکاستنی درمدیران بر حسب سن                           ۷۰

جدول ۱۹- بررسی میزان شیوع اسکیزوفرنیا درمدیران بر حسب سن                           ۷۱

جدول ۲۰- بررسی میزان شیوع هیپومانی درمدیران بر حسب سن                               ۷۲

جدول ۲۱- بررسی میزان شیوع هیپوکندری درمدیران بر حسب میزان تحصیلات        ۷۳

جدول ۲۲- بررسی میزان شیوع افسردگی درمدیران بر حسب میزان تحصیلات           ۷۴

جدول ۲۳- بررسی میزان شیوع هیستری درمدیران بر حسب میزان تحصیلات            ۷۵

جدول ۲۴- بررسی میزان شیوع پسیکوپاتی درمدیران بر حسب میزان تحصیلات        ۷۶

جدول ۲۵- بررسی میزان شیوع پارانویا درمدیران بر حسب میزان تحصیلات               ۷۷

جدول ۲۶- بررسی میزان شیوع پسیکاستنی درمدیران بر حسب میزان تحصیلات      ۷۸

جدول ۲۷- بررسی میزان شیوع اسکزوفرنیا درمدیران بر حسب میزان تحصیلات         ۷۹

جدول ۲۸- بررسی میزان شیوع هیپومانی درمدیران بر حسب میزان تحصیلات            ۸۰

جدول ۲۹- بررسی میزان شیوع هیپوکندری درمدیران بر حسب سابقه کار                   ۸۱

جدول ۳۰- بررسی میزان شیوع افسردگی درمدیران بر حسب سابقه کار                      ۸۲

جدول ۳۱- بررسی میزان شیوع هیستری درمدیران بر حسب سابقه کار                       ۸۳

جدول ۳۲- بررسی میزان شیوع پسیکوپاتی درمدیران بر حسب سابقه کار                  ۸۴

جدول ۳۳- بررسی میزان شیوع پارانویا درمدیران بر حسب سابقه کار                         ۸۵

جدول ۳۴- بررسی میزان شیوع پسیکاستنی درمدیران بر حسب سابقه کار                 ۸۶

جدول ۳۵- بررسی میزان شیوع اسکیزوفرنیا درمدیران بر حسب سابقه کار                ۸۷

جدول ۳۶- بررسی میزان شیوع هیپومانی درمدیران بر حسب سابقه کار                     ۸۸

                                             فهرست نمودارها

      عنوان                                                                                                                                                              صفحه

  نمودار ۱ – فراوانی مدیران شرکت کننده در آزمون براساس گروه بندی سنی                 ۵۰

نمودار ۲ – فراوانی مدیران شرکت کننده در آزمون براساس میزان تحصیلات                ۵۲

نمودار ۳ – فراوانی مدیران شرکت کننده در آزمون براساس میزان تاهل                       ۵۴

نمودار ۴ – فراوانی مدیران شرکت کننده در آزمون براساس سابقه کاری                       ۵۶

نمودار ۵ – نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر هیپوکندری                                 ۵۷

نمودار ۶ – نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر افسردگی                                     ۵۸

نمودار ۷ – نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر هیستری                                      ۵۹

نمودار ۸ – نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر پسیکوپاتی                                   ۶۰

نمودار ۹ – نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر پارانویا                                          ۶۱

نمودار ۱۰ – نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر پسیکاستنی                                ۶۲

نمودار ۱۱ – نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر اسکیزوفرنیا                                ۶۳

نمودار ۱۲ – نمرات اخذ شده توسط مدیران در متغییر هیپومانی                                    ۶۴

پرسشنامه MMPI

فهرست منابع

۱-    ال، دیوید روزنهان و همکاران. آسیب شناسی روانی. سید محمدی، یحیی. انتشارات ارسباران.۱۳۸۰

۲-   آزاد، حسین. آسیب شناسی روانی جلد ۱٫ انتشارات دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۱

۳-  آزاد، حسین. آسیب شناسی روانی جلد ۲٫ انتشارات دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۲

۴-  اکبری، مهدی. بررسی میزان سلامت روان معلمان زن مقطع ابتدایی شهر تهران (با بیش از ۱۰ سال سابقه کار). دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۴

۵-   آناستازی، ا. روان آزمایی. براهنی، محمد تقی. انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۷۹

۶-   بهرامی، هادی. آزمون های روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی). انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. ۱۳۷۷

۷-  تی بک، آرون. شناخت درمانی و مشکلات روانی. قراچه داغی، مهدی. انتشارات نشر و پخش وس. ۱۳۷۰

 

دانلود فایل