دانلود تأثیر محرومیت های عاطفی محیط پرورشگاهها خودپنداره برخودپنداره کودکان پرورشگاهی

بیان مساله

پژوهشگران در دیدار های خود با گروهی از کودکان پرورشگاهی شهر مشهد در حین    برنامه ها و فعالیتهای فکری و حرکتی مختلف این کودکان احساس می کردند که اکثرا جسارت ، اعتماد به نفس ، امید به موفقیت و . . . کافی در این کودکان نیست و در حالیکه از لحاظ فکری و فیزیکی مشکل خاصی نداشتند و قابلیتهای لازم برای اجرای عمل را دارا بودند .

در پیش فرضهای اولیه به نظر می رسید که این مشکلات کودکان احتمالا به علت رشد در شرایط خاص پرورشگاهی است . موضوعاتی همچون فقدان حمایت والدین ، عدم حضور مادر در حساسترین دوران رشد ، فقدان الگوهای ثابت رفتاری ، عدم وجود تقویتهای ملموس اجتماعی کافی ، فقدان محرکهای کافی که مستلزم رشد سالم هستند ، داشتن خاطرات تلخ گذشته خویش ، کمبود ارتباطات متنوع و باز اجتماعی متناسب با رشد ، کمبود امکانات مالی ، تفریحی ، فرهنگی ، آموزشی و از این قبیل عواملی هستند که مجموعا زمینه تشکیل دیدگاه و ادراک منفی نسبت به خود و نسبت به جهان را در این کودکان فراهم کرده اند .

لذا برای اثبات یارد این پیش فرض اقدام به پژوهش در باب تاثیر محرومیتهای مختلف محیط پرورشگاه برخود پنداره کودکان پرورشگاهب و سپس مقایسه آن با خود پنداره کودکان غیر پرورشگاهی یعنی کودکانی که در خانواده و به اتفاق والدین خود زندگی       می کنند نمودیم تا به کمک ابزار ، روش و آزمون پژوهش و آماری مناسب تفاوت ویژگیهای خود پنداره این دو گروه از کودکان را بررسی و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری نماییم .

اهمیت موضوع تحقیق

اهمیت خود پنداره همواره مورد توجه تمامی متخصصان امور مربوط به کودکان بوده است . به سختی می توان به احساسات کودکان در مورد خودشان به عنوان یک فرد توجه نکرد . اغلب متخصصان ، خودپنداره مثبت و متعاقب آن عزت نفس بالا را به عنوان عامل اصلی در سازگاری اجتماعی _ عاطفی در نظر می گیرند . روانشناسان و جامعه شناسان مهم از قبیل ویلیام جیمز ، جرج هربرت میدو ، چارلزکولی ، از جمله افرادی بودند که بر اهمیت خود پنداره و احترام به خود مثبت تاکید داشتند .

اخیرا روانشناسان نظریات نئوفرویدینها را با تحقیق تجربی در آمیخته اند و به این نتیجه رسیدهاند که احترام به خود مثبت با عملکرد مناسبتر و موثرتر مرتبط است .

خود پنداره و احترام به خود بویژه در مورد کودکان امری ارزشمند محسوب می گردد ، زیرا به مثابه بینایی برای ادراکات کودک از تجارب زندگی عمل می کند . کفایت اجتماعی _ عاطفی ناشی از یک شناخت مثبت از خود می تواند نیرویی باشد که در جهت پیروزی بر مشکلات جدی بعدی به کودک کمک کند .

فهرست مطالب
عنوان    ۱
فصل اول : مقدمه    ۲
مقدمه    ۳
بیان مسئله     ۴
اهمیت موضوع    ۷
هدف از تحقیق    ۸
میدان و قلمرو تحقیق    ۱۰
فرضیات تحقیق    ۱۰
تعریف عملیات اصطلاحات    ۱۱
فصل دوم : پیشینه تحقیق    ۱۵
خود ( خویش )    ۱۶
خودپنداره     ۲۰
پیدایش و رشد     ۲۰
اجزا خودپنداره    ۲۲
انواع خودپنداره    ۲۳
سلسه مراتب خودپنداره    ۲۶
ثبات خودپنداره    ۲۶
عزت نفس    ۲۷
عزت نفس و منبع کنترل    ۲۹
دیدگاه اسلام     ۳۰
نفس ( روح )    ۳۰
ضرورت شناخت نفس    ۳۲
پرورشگاه    ۳۶
ریشه ها    ۳۹
فقدان    ۴۱
دلبستگی وجدایی    ۴۳
مروری بر ویژگی های اخیر    ۴۶
فصل سوم : روش تحقیق    ۵۰
ماهیت طرحهای علی مقایسه ای     ۵۲
دشواریهای موجود    ۵۳
روش جمع آوری داده ها    ۵۴
جامعه , نمونه و روش نمونه گیری    ۵۶
روش تحلیل داده ها     ۵۶
ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات    ۵۷
رشد مقیاس    ۵۸
توصیف کلی    ۶۰
توصیف خوشه ها    ۶۳
اعتبار و پایایی مقیاس    ۶۵
اجرا , نمره گذاری و تفسیر    ۶۷
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها     ۷۱
توصیف نمونه ها     ۷۲
داده های جمع آوری شده    ۷۳
فرضیه اول    ۸۱
فرضیه دوم    ۸۲
فرضیه سوم    ۸۳
فرضیه چهارم    ۸۴
فرضیه پنجم    ۸۵
فرضیه ششم    ۸۶
فرضیه هفتم    ۸۷
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری    ۸۸
مقدمه    ۸۹
فرضیه های تحقیق    ۹۰
یافته های اضافی    ۹۶
نتیجه گیری کلی    ۹۶
محدودیتها    ۱۰۰
پیشنهاداتی برای پژوهش آینده    ۱۰۰
منابع     ۱۰۲
فارسی    ۱۰۳
انگلیسی    ۱۰۵
ضمیمه    ۱۰۵

منابع فارسی

۱-  قرآن کریم

۲- اتکینسون و هیل گارد , فرضیه روانشناسی , جلد ۱ و ۲ , ترجمه دکتر براهنی , انتشارات رشد ۱۳۶۸

۳- ادوارد . ج . موری ، انگیزش و هیجان ، ترجمه دکتر براهنی ، ۱۳۶۳

۴- استونسن سلی ، هفت نظریه درباره طبیعت انسانی . ترجمه دکتر محسن پور ، انتشارات رشد ۱۳۶۸

۵- پیرز – هاریس ، مترجم غلامعلی افروز ، هنجاریابی آزمون خود پنداره ، انتشارات دانشگاه تهران

۶- ایزرائیل و نلسن ، اختلالات رفتاری کودکان ، ترجمه منشی طوسی ، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ، ۱۳۶۷

۷- برونز دیوید ، روان شناسی افسردگی ، ترجمه مهدی قراچه داغی ، روشنگران ، ۱۳۷۰

منابع انگلیسی :

۱- Ween olcon (1980) Transcedence oflossover the life spangyhpc.

2- Stephan Isaac (1990) Handbook in Resaech and Evaluation by michel.

3- Mccleuand, D.jemmoty, (1980) power motivation, stress and physical.

4- Illness journal of human stress 6, 6-15.

5- Psychological Abstracts (1995) Vo182.No10.


دانلود فایل

دانلود تأثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در شکل گیری تمدن مدرن غرب

مقدمه

بر اساس کشفیات باستان شناسی و مطالعات تاریخی، جامعه شرقی و به ویژه منطقة بین النهرین محل ظهور نخستین تمدن بشری و کانون تجمع انسانی است. به همین دلیل و به منظور انتظام بخشیدن به روابط اجتماعی و تهذیب اخلاقی، دین کانون مظهر ادیان الهی و حتی مذاهب غیر آسمانی است جذابیت‌های اقتصادی، دینی، جغرافیایی و بخصوص شرایط شبه جزیره بودن این منطقه از آغاز شکل گیری ؟ نیست موجب گردید که هر قدمی برای دستیابی به این جذابیت‌ها منطقه را مورد هجوم قرار دهد. این تهاجم موجب گردید که خاورمیانه منطقه‌ای از نژادها – مذاهب زبانها و خلاصه مجموعة فرهنگی تفکیک ناپذیر شود. اما از میان تهاجم فرهنگ‌های مهاجم آنچه که خاصیت اثر گذاری و تاثیر پذیری بیشتری درشت فرهنگ غربی بود. آشنایی اروپا با منطقة خاور نسبت (گر چه این یک اصطلاح قرن نوزدهمی است) و تاثیر متقابل فرهنگی ناشی از دلایل بسیاری است در جمله قرابت جغرافیایی – منافع مشترک تجاری با محوریت دریای سیاه دریای مدیترانه و خلیج فارس  – ؟ ادیان ابراهیمی یهودیت  و مسیحیت – تشکیل نخستین کلوینهای یونانی در قرن ششم ق – م در دهانه نیل – نخستین برخورد نظامی میان ایران و یونان و سپس روم – تشابه نژادی میان اروپا و ایران (اروپاییان معتقدند که ما شرق را بازرتشت ؟ ایران شناختیم) تمام این دلایل قطعاً به دنبال برخوردهای نظامی – روابط تجاری و تأثیرات مذهبی موجب کنش‌های فرهنگی میان شرق و غرب و به ویژه پس از ظهور اسلام باعث تأثیر و تأثیرات مذهبی موجب کنش‌های فرهنگی میان شرق و غرب و به ویژه پس از ظهور اسلام باعث تأثیر و تأثر فرهنگی بین اسلام و مسیحیت شد. بنابراین منطقة ما از دورة سومریان با اقلام حاشیه ؟ مدیترانه ارتباط داشته، اما از دورة یونانیان این ارتباط بیشتر در قالب نظامی – تجاری – سیاسی و مذهبی بوده است.

نتیجه گیری

موضوع مورد مطالعه در این طرح به دلیل گستردگی بستر تاریخ و وسعت مبادلات فرهنگی میان دو کانون تمدن بزرگ اسلام و مسیحیت طی دورة هزار سالة قرون وسطی از یک سو قابل اهمیت است اما از جهت دیگر به علت تنوع موضوعی – چگونگی انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی به اروپا و میزان تأثیرگذاری آن و اختلاف نظر محققان اروپایی در خصوص تأثیرگذاری ، کل موضوع را در یک پیچیدگی مفهومی قرار داده است اما ظن غالب در میان اکثر علماء دیروز و امروز اروپا این است که پس از ظهور اسکندر و لشکرکشی او به شرق وی که در پی تحقق نظریة «جهان وطنی» سوفسطابیان و و استقرار امپراتوری واحد در سطح جهانی آباد آنروز بود ، بعد از تصرف مصر و ساخت شهر اسکندریه تصمیم گرفت آتن رابه این شهر منتقل کند. بنابراین میراث علم و فلسفة یونانی به همت اسکندر به اسکندریه انتقال یافت و در این شهر دانشمندان برجسته ای مثل اقلیدوس . بطلمیوس و ارشمیدوس باب جدیدی از علم یونانی را در اینجا گشودند که حکایت ازتخصصی شدن علم از جمله ریاضیات – نجوم و فیزیک و شیمی میکرد. به این ترتیب اسکندریه به کانون درخشانی تبدیل شد و تا بعد از اسلام نیز این درخشندگی ادامه داشت.


دانلود فایل