دانلود حل عدد معادلات دیفرانسیل پاره ای

سرفصل درس:

۱)     طبیعت معادلات دیفرانسیل و حل آن

۲)     معادلات جداشدنی

۳)     معادله دیفرانسیل خطی مرتبه اول

۴)     معادلات همگن

۵)     معادلات همگن با ضرایب ثابت و روش ضرایب نامعین

۶)     روش تغییر پارامتر

۷)     معادلات مرتبه دوم

۸)     تبدیل لاپلاس و کاربرد آن در حل معادلات دیفرانسیل

۹)     سری فوریه و انتگرال فوریه forier series

10) تبدیل فوریه

۱۱) معادلات با مشتقات جزئی

۱۲) حل معادلة موج و انتشار گرما با استفاده از روش تغییرمتغیرها

۱۳) مشتق توابع مختلط

۱۴) توابع هذلولی و لگاریتمی

۱۵) توابع مثلثاتی معکوس


دانلود فایل

دانلود وضعیت حقوقی زوجه غایب مفقود الاثر در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی با فقه اسلامی

مقدمه

اهمیت خانواده و اثر انکار ناپذیر آن در سلامت انسان و اجتماع باعث شده است که تمامی علوم انسانی مانند جامعه شناسی ، فلسفه ی اخلاق، اقتصاد، تاریخ ، حقوق و حتی علوم دیگر مانند زیست شناسی و آمار از دیدگاه ویژه خود به آن بپردازند حقوق خانواده از پژوهشهای این علوم برای تنظیم قواعد حاکم بر آن کانون طبیعی و اجتماعی سود می برند.

در حقوق کنونی با اندکی مسامحه می توان در تعریف خانواده گفت: «گروهی است که به دلیل قرابت یا زوجیت، همبستگی حقوق و اجتماعی یافته و در رهبری و ریاست مقامی قرار گرفته است»

خانواده در معنی خاص و محدود خود شامل زن و شوهر و فرزندان آنها می باشد گروهی که هدایت و حمایت آنان با پدر است و همبستگی میان اعضای آن حقوق و تکالیفی به بار می آورد که در میان سایر خویشان وجود ندارد. در ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی که ریاست خانواده را به شوهر اختصاص داده است خانواده به همین معنی محدود به کار رفته است.

تا زمانی که شوهر در محل زندگی و اقامت خود حضور دارد ، اموال، اولاد و همسر او تحت نظام حقوقی مشخصی قرار دارند ولی هرگاه این شخص ناپدید شد و اثری از او یافت نشد، نظام حقوقی حاکم بر اموال،اولاد و همسر او که هر کدام بحث مستقلی بوده و مباحث مربوط به خود را می طلبد به تبع آن تغییر خواهد کرد.

بنابراین باید ابتدا به بیان مفهوم غیبت بپردازیم تا مشخص شود که غایب مفقود الاثر چه کسی است؟ و سپس ببینیم که همسر او در دوران غیبت دارای چه حقوق و تکالیفی خواهد بود؟

نخستین عنصر تعریف حقوقی غایب ، غیبت است یعنی غیبت از اقامتگاه (محل سکونت یا محل کار) که همان مرکز مهم امور شخص می باشد.

ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی قرار می دارد: اقامتگاه هر شخصی عبارت از محلی که شخص در آنجا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد اگر محل سکونت مشخص غیر از مرکز مهم امور او باشد مرکز امور او اقامتگاه محسوب می شود.

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

بخش اول: حقوقی مالی وغیرمالی زوجه غایب درحقوق ایران وفقه اسلام (عامه-امامیه)

فصل اول : حقوق مالی زوجه غایب در حقوق ایران و فقه اسلام

مبحث اول : نفقه زوجه غایب

گفتار اول : تعریف نفقه

بند اول : معنای لغوی نفقه

بند دوم : معنای اصطلاحی نفقه

الف – نفقه از نظر فقهی (عامه-امامیه)

ب – نفقه از نظر حقوقی

گفتار دوم : ادله وجوب نفقه

بند اول : در قرآن کریم

بند دوم : در سنت اسلام

بند سوم : اجماع فقهای اسلامی

گفتار سوم : ویژگیها و میزان نفقه زوجه

بند اول : ویژگیهای نفقه زوجه

الف – تقدم نفقه زوجه بر نفقه اقارب

          ۱- از دیدگاه فقهای اسلام

          ۲- از دیدگاه حقوق ایران

ب – تمکن مالی زوجین در ارتباط با نفقه

          ۱- از نظر حقوق ایران

          ۲-از نظر فقه اسلام

             ۲-۱-فقه عامه

             ۲-۲-فقه امامیه

ج – حق مطالبه نفقه زمان گذشته توسط زوجه

          ۱- از نظر حقوق ایران

          ۲- از نظر فقهای اسلام

             ۲-۱- فقهای عامه

             ۲-۲-فقهای امامیه

د – تقدم نفقه زوجه بر سایر دیون شوهر

          ۱- از نظر حقوق ایران

          ۲- از نظر فقه اسلام

ه – تبدیل شدن نفقه گذشته به دین

          ۱- در حقوق ایران

          ۲- در فقه اسلام

            ۲-۱- فقه عامه

            ۲-۲- فقه امامیه

بند دوم : میزان نفقه زوجه

الف – دیدگاه فقهای اسلام

          ۱- فقهای امامیه

          ۲- فقهای عامه

ب – دیدگاه قانونی

گفتار چهارم : بررسی فقهی و قانونی نفقه

بند اول : در صورت بقاء رابطه زوجیت

       الف- از نظر فقهای امامیه

       ب- از نظر فقهای عامه

       ج- در حقوق ایران

بند دوم : در صورت انحلال نکاح

الف – نفقه زوجه در عده طلاق رجعی

          ۱- در حقوق ایران

          ۲- از نظر فقهای امامیه

          ۳- از نظر فقهای عامه

ب – نفقه زوجه در طلاق بائن و فسخ نکاح

          ۱- در حقوق ایران

          ۲- از نظر فقهای امامیه

          ۳- از نظز فقهای عامه

ج – نفقه زوجه در عده وفات

          ۱- دیدگاه فقهای امامیه

          ۲- در قانون مدنی ایران

          ۳- دیدگاه فقهای عامه

مبحث دوم : مهریه زوجه غایب

گفتار اول : تعریف مهریه

بند اول : معنای لغوی مهریه

بند دوم : معنای اصطلاحی مهریه

الف – از نظر فقهی (عامه-امامیه)

ب – از نظر حقوقی

گفتار دوم : ادله وجوب مهر

بند اول : در قرآن

بند دوم : در سنت اسلام

بند سوم : اجماع فقهای اسلامی

بند چهارم : دلیل عقل

گفتار سوم : مالکیت زن بر مهریه و ضمانت اجرای آن

بند اول : مالکیت زن بر مهریه

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهای اسلام

              ۱- فقهای امامیه

              ۲- فقهای عامه

بند دوم : ضمانت اجرای آن

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهای اسلام

گفتار چهارم : مهریه زوجه قبل و بعد از انحلال نکاح

بند اول : مهریه زوجه غایب قبل از طلاق

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهی

بند دوم : مهریه زوجه غایب بعد از طلاق

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهی

بند سوم : مهریه زوجه غایب در صورت صدور حکم موت    فرضی غایب

             الف- از نظر حقوقی

             ب- از نظر فقهی

مبحث سوم : میراث زوجه غایب و شرایط مربوط به آن

گفتار اول : تعریف ارث

بند اول : معنای لغوی ارث

بند دوم : معنای اصطلاحی ارث

الف – از نظر حقوقی

ب – از نظر فقهی (عامه-امامیه)

گفتار دوم : شرایط تحقق ارث زوجه غایب

بند اول : فوت غایب (حقیقی یا فرضی)

بند دوم : وجود علقه زوجیت

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهی

بند سوم : بقاء زوجیت در زمان فوت

بند چهارم : دائمی بودن نکاح

الف – در فقه اسلامی

      ۱- فقه عامه

      ۲- فقه امامیه

      ۲-۱-وجود توارث به طور مطلق

      ۲-۲-وجود توارث در صورت انتفاء شرط عدم

             وراثت

      ۲-۳- وجود توارث با قراردادن شرط

      ۲-۴- عدم توارث به طور مطلق

ب- در حقوق ایران

بند پنجم : ممنوع نبودن از ارث

الف – کفر

      ۱- از نظر فقه امامیه

      ۲- از نظر حقوق ایران

      ۳- از نظر فقه عامه

ب – قتل

       ۱- از نظر فقه امامیه

       ۲- از نظر حقوق ایران

       ۳- از نظر فقه عامه

گفتار سوم : اموال و حقوق موضوع ارث

بند اول : اموال موضوع ارث

الف – از نظر فقهی

ب – از نظر حقوقی

      ۱- اموال منقول

      ۲-قیمت ابنیه و اشجار

           بند دوم : حقوق موضوع ارث

        الف – حق شفعه

           ۱- از نظر حقوقی

           ۲- از نظر فقهی

       ب – ارث زوجه از حق خیار

           ۱- از نظر حقوقی

           ۲- از نظر فقهی

گفتار چهارم : اثر بازگشت غایب نسبت به ارث زوجه

          گفتار پنجم : اجرت المثل ایام زوجیت زوجه

                     بند اول:در حقوق ایران

                     بند دوم:در فقه اسلام

بخش دوم : تکالیف زوجه غایب مفقودالاثر در حقوق ایران و فقه اسلام
(فقه عامه-فقه امامیه)

فصل اول : حضانت

مبحث اول : در حقوق ایران

مبحث دوم : در فقه اسلام

گفتار اول : از نظر فقهای امامیه

گفتار دوم : از نظر فقهای عامه

فصل دوم : عده زوجه غایب

مبحث اول : در فقه اسلامی

         گفتاراول : فقه امامیه

          گفتار دوم : فقه عامه

مبحث دوم : در حقوق ایران

بخش دوم : حق غیرمالی زوجه غایب مفقودالاثر در حقوق ایران و فقه اسلام               (حق انحلال نکاح)

مبحث اول : طلاق زوجه غایب در اسلام و حقوق ایران

گفتار اول : در فقه امامیه

گفتار دوم : در فقه عامه

          گفتار سوم: در حقوق ایران

بند اول : طلاق زوجه به علت غیبت شوهر

       الف- مقررات شکلی و تشریفات طلاق زوجه غایب

       ب- اثر عدم رعایت مقررات و تشریفات مربوط به طلاق            زوجه غایب

        ج- ابتداء مدت چهار سال انتظار برای صدورحکم طلاق

         د- نمونه ای از آراء محاکم در خصوص طلاق زوجه به              علت غیبت شوهر

بند دوم: طلاق زوجه غایب به علت عسر و حرج ناشی از غیبت

       الف- مبنای فقهی قاعده

        ب- معیار تمییز عسر و حرج برای زوجه غایب

   ۱- عسر و حرج به دلیل عدم امکان انفاق

     ۱-۱- در فقه امامیه

     ۱-۲- در فقه عامه

     ۱-۳- در حقوق ایران

۱-۳-۱- استنکاف شوهر از پرداخت نفقه زن                      حداقل به مدت شش ماه

     ۱-۳-۲- عسر و حرج به دلیل عدم امکان انجام                     وظایف خاص زناشویی

         ج- نمونه ای از آرای محاکم در خصوص عسر و حرج             زوجه ناشی از غیبت زوج

         بند سوم : طلاق زوجه غایب با استفاده از شرط وکالت در طلاق

الف – فقه امامیه

ب‌- فقه عامه

       ج- در حقوق ایران

        مبحث دوم : راههای دیگر انحلال نکاح برای زوجه غایب

         گفتار اول : حق فسخ نکاح زوجه غایب

        بند اول : در فقه اسلامی

        بند دوم : در حقوق ایران

               الف- موجبات فسخ نکاح

         گفتار دوم:تأثیر صدور حکم موت فرضی بر رابطه نکاح(از نظر فقهی و                       حقوقی)

        بند اول : نظریه سرایت حکم موت فرضی بر رابطه نکاح و                      انحلال آن

         بند دوم : نظریه عدم سرایت حکم موت فرضی بر رابطه زوجیت

    – نتیجه گیری

    – رویه قضایی و قوانین مرتبط

    – منابع و مواخذ        

فهرست منابع

الف- کتب( به فارسی )

  1. اباذری فومشی، منصور، نحوه عملی رسیدگی به دعاوی خانوادگی در محاکم و دادسرا ،چاپ سوم، انتشارات خرسندی، سال ۱۳۸۷٫
  2. امامی، حسن، حقوق مدنی ، جلد چهارم، تهران کتابفروشی اسلامی، چاپ ششم، سال ۱۳۷۰٫
  3. امامی ، حسن، حقوق مدنی،  جلد پنجم، تهران کتابفروشی اسلامی، چاپ پنجم
  4. اباذری فومنی، منصور ، ۱۳۷۷، انحلال نکاح دائم از نظر قانون مدنی ایران، نشر خیام، چاپ اول ، سال ۱۳۷۷٫
  5. بهنود، یوسف، ۱۳۶۹، احوال شخصیه از دیدگاه قوانین، انتشارات انزلی، چاپ اول ، ۱۳۶۹٫
  6. باباخانی، زرین، ۱۳۷۷، مهریه حقوق خاصه زوجه، نشر رامین، چاپ اول ، سال ۱۳۷۷٫
  7. حائری، شیخ محمد باقر، ازدواج و طلاق در اسلام و سایر ادیان، نشر حائری، سال ۱۳۶۴٫

به عربی

۱-      قرآن کریم.

۲-      ابن با بویه قمی (شیخ صدوق)، محمد بن علی بن حسین، معانی الاخبار،‌چاپ سربی.

۳-      ابن قدامه، عبدا… بن احمد بن محمود، المغنی، در فقه حنبلی و مقایسه آن با سایر مذاهب،‌ در ده مجلد، قاهره، ۱۳۹۰ به بعد.

۴-      انصاری، شیخ مرتضی، مکاسب، کتب النکاح ، چاپ تبریز، سال ۱۳۷۵٫

۵-      الخطیب، انور، الزواج فی شرع الاسلامی و القوانین البنانیه ، چاپ بیروت، دارالعلم الملائین، الطبقه الاولی، ۱۹۶۰ میلادی.

۶-      ابراهیم، انیس، عبدالحلیم، نظام النفقات ، چاپ قاهره، سال ۱۳۴۹٫

۷-      بدران، ابوالعینین بدران ، الفقه للاحوال الشخصیه،‌ دارالنهضه العربیه ، بی‌تا.

ب- مجلات

قاسم زاده، مرتضی، ۱۳۷۵، مجله دیدگاههای حقوق، شماره اول، نشریه دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری

ج- قوانین و رویه قضایی :

  1. قانون مدنی در ایران مصوب ۱۳۳۹
  2. قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹٫
  3. قانون مسئولیت مدنی مصوب ۱۳۳۹٫
  4. قانون واگذاری حضانت فرزندان صغیر یا محجور به  مادران آنها مصوب ۱۳۶۴٫
  5. قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳٫

دانلود فایل

وضعیت حقوقی زوجه غایب مفقود الاثر در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی با فقه اسلامی (فقه عامه و فقه امامیه)

مقدمه

اهمیت خانواده و اثر انکار ناپذیر آن در سلامت انسان و اجتماع باعث شده است که تمامی علوم انسانی مانند جامعه شناسی ، فلسفه ی اخلاق، اقتصاد، تاریخ ، حقوق و حتی علوم دیگر مانند زیست شناسی و آمار از دیدگاه ویژه خود به آن بپردازند حقوق خانواده از پژوهشهای این علوم برای تنظیم قواعد حاکم بر آن کانون طبیعی و اجتماعی سود می برند.

در حقوق کنونی با اندکی مسامحه می توان در تعریف خانواده گفت: «گروهی است که به دلیل قرابت یا زوجیت، همبستگی حقوق و اجتماعی یافته و در رهبری و ریاست مقامی قرار گرفته است»

خانواده در معنی خاص و محدود خود شامل زن و شوهر و فرزندان آنها می باشد گروهی که هدایت و حمایت آنان با پدر است و همبستگی میان اعضای آن حقوق و تکالیفی به بار می آورد که در میان سایر خویشان وجود ندارد. در ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی که ریاست خانواده را به شوهر اختصاص داده است خانواده به همین معنی محدود به کار رفته است.

تا زمانی که شوهر در محل زندگی و اقامت خود حضور دارد ، اموال، اولاد و همسر او تحت نظام حقوقی مشخصی قرار دارند ولی هرگاه این شخص ناپدید شد و اثری از او یافت نشد، نظام حقوقی حاکم بر اموال،اولاد و همسر او که هر کدام بحث مستقلی بوده و مباحث مربوط به خود را می طلبد به تبع آن تغییر خواهد کرد.

بنابراین باید ابتدا به بیان مفهوم غیبت بپردازیم تا مشخص شود که غایب مفقود الاثر چه کسی است؟ و سپس ببینیم که همسر او در دوران غیبت دارای چه حقوق و تکالیفی خواهد بود؟

نخستین عنصر تعریف حقوقی غایب ، غیبت است یعنی غیبت از اقامتگاه (محل سکونت یا محل کار) که همان مرکز مهم امور شخص می باشد.

ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی قرار می دارد: اقامتگاه هر شخصی عبارت از محلی که شخص در آنجا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد اگر محل سکونت مشخص غیر از مرکز مهم امور او باشد مرکز امور او اقامتگاه محسوب می شود.

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

بخش اول: حقوقی مالی وغیرمالی زوجه غایب درحقوق ایران وفقه اسلام (عامه-امامیه)

فصل اول : حقوق مالی زوجه غایب در حقوق ایران و فقه اسلام

مبحث اول : نفقه زوجه غایب

گفتار اول : تعریف نفقه

بند اول : معنای لغوی نفقه

بند دوم : معنای اصطلاحی نفقه

الف – نفقه از نظر فقهی (عامه-امامیه)

ب – نفقه از نظر حقوقی

گفتار دوم : ادله وجوب نفقه

بند اول : در قرآن کریم

بند دوم : در سنت اسلام

بند سوم : اجماع فقهای اسلامی

گفتار سوم : ویژگیها و میزان نفقه زوجه

بند اول : ویژگیهای نفقه زوجه

الف – تقدم نفقه زوجه بر نفقه اقارب

          ۱- از دیدگاه فقهای اسلام

          ۲- از دیدگاه حقوق ایران

ب – تمکن مالی زوجین در ارتباط با نفقه

          ۱- از نظر حقوق ایران

          ۲-از نظر فقه اسلام

             ۲-۱-فقه عامه

             ۲-۲-فقه امامیه

ج – حق مطالبه نفقه زمان گذشته توسط زوجه

          ۱- از نظر حقوق ایران

          ۲- از نظر فقهای اسلام

             ۲-۱- فقهای عامه

             ۲-۲-فقهای امامیه

د – تقدم نفقه زوجه بر سایر دیون شوهر

          ۱- از نظر حقوق ایران

          ۲- از نظر فقه اسلام

ه – تبدیل شدن نفقه گذشته به دین

          ۱- در حقوق ایران

          ۲- در فقه اسلام

            ۲-۱- فقه عامه

            ۲-۲- فقه امامیه

بند دوم : میزان نفقه زوجه

الف – دیدگاه فقهای اسلام

          ۱- فقهای امامیه

          ۲- فقهای عامه

ب – دیدگاه قانونی

گفتار چهارم : بررسی فقهی و قانونی نفقه

بند اول : در صورت بقاء رابطه زوجیت

       الف- از نظر فقهای امامیه

       ب- از نظر فقهای عامه

       ج- در حقوق ایران

بند دوم : در صورت انحلال نکاح

الف – نفقه زوجه در عده طلاق رجعی

          ۱- در حقوق ایران

          ۲- از نظر فقهای امامیه

          ۳- از نظر فقهای عامه

ب – نفقه زوجه در طلاق بائن و فسخ نکاح

          ۱- در حقوق ایران

          ۲- از نظر فقهای امامیه

          ۳- از نظز فقهای عامه

ج – نفقه زوجه در عده وفات

          ۱- دیدگاه فقهای امامیه

          ۲- در قانون مدنی ایران

          ۳- دیدگاه فقهای عامه

مبحث دوم : مهریه زوجه غایب

گفتار اول : تعریف مهریه

بند اول : معنای لغوی مهریه

بند دوم : معنای اصطلاحی مهریه

الف – از نظر فقهی (عامه-امامیه)

ب – از نظر حقوقی

گفتار دوم : ادله وجوب مهر

بند اول : در قرآن

بند دوم : در سنت اسلام

بند سوم : اجماع فقهای اسلامی

بند چهارم : دلیل عقل

گفتار سوم : مالکیت زن بر مهریه و ضمانت اجرای آن

بند اول : مالکیت زن بر مهریه

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهای اسلام

              ۱- فقهای امامیه

              ۲- فقهای عامه

بند دوم : ضمانت اجرای آن

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهای اسلام

گفتار چهارم : مهریه زوجه قبل و بعد از انحلال نکاح

بند اول : مهریه زوجه غایب قبل از طلاق

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهی

بند دوم : مهریه زوجه غایب بعد از طلاق

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهی

بند سوم : مهریه زوجه غایب در صورت صدور حکم موت    فرضی غایب

             الف- از نظر حقوقی

             ب- از نظر فقهی

مبحث سوم : میراث زوجه غایب و شرایط مربوط به آن

گفتار اول : تعریف ارث

بند اول : معنای لغوی ارث

بند دوم : معنای اصطلاحی ارث

الف – از نظر حقوقی

ب – از نظر فقهی (عامه-امامیه)

گفتار دوم : شرایط تحقق ارث زوجه غایب

بند اول : فوت غایب (حقیقی یا فرضی)

بند دوم : وجود علقه زوجیت

          الف- از نظر حقوقی

          ب- از نظر فقهی

بند سوم : بقاء زوجیت در زمان فوت

بند چهارم : دائمی بودن نکاح

الف – در فقه اسلامی

      ۱- فقه عامه

      ۲- فقه امامیه

      ۲-۱-وجود توارث به طور مطلق

      ۲-۲-وجود توارث در صورت انتفاء شرط عدم

             وراثت

      ۲-۳- وجود توارث با قراردادن شرط

      ۲-۴- عدم توارث به طور مطلق

ب- در حقوق ایران

بند پنجم : ممنوع نبودن از ارث

الف – کفر

      ۱- از نظر فقه امامیه

      ۲- از نظر حقوق ایران

      ۳- از نظر فقه عامه

ب – قتل

       ۱- از نظر فقه امامیه

       ۲- از نظر حقوق ایران

       ۳- از نظر فقه عامه

گفتار سوم : اموال و حقوق موضوع ارث

بند اول : اموال موضوع ارث

الف – از نظر فقهی

ب – از نظر حقوقی

      ۱- اموال منقول

      ۲-قیمت ابنیه و اشجار

           بند دوم : حقوق موضوع ارث

        الف – حق شفعه

           ۱- از نظر حقوقی

           ۲- از نظر فقهی

       ب – ارث زوجه از حق خیار

           ۱- از نظر حقوقی

           ۲- از نظر فقهی

گفتار چهارم : اثر بازگشت غایب نسبت به ارث زوجه

          گفتار پنجم : اجرت المثل ایام زوجیت زوجه

                     بند اول:در حقوق ایران

                     بند دوم:در فقه اسلام

بخش دوم : تکالیف زوجه غایب مفقودالاثر در حقوق ایران و فقه اسلام
(فقه عامه-فقه امامیه)

فصل اول : حضانت

مبحث اول : در حقوق ایران

مبحث دوم : در فقه اسلام

گفتار اول : از نظر فقهای امامیه

گفتار دوم : از نظر فقهای عامه

فصل دوم : عده زوجه غایب

مبحث اول : در فقه اسلامی

         گفتاراول : فقه امامیه

          گفتار دوم : فقه عامه

مبحث دوم : در حقوق ایران

بخش دوم : حق غیرمالی زوجه غایب مفقودالاثر در حقوق ایران و فقه اسلام               (حق انحلال نکاح)

مبحث اول : طلاق زوجه غایب در اسلام و حقوق ایران

گفتار اول : در فقه امامیه

گفتار دوم : در فقه عامه

          گفتار سوم: در حقوق ایران

بند اول : طلاق زوجه به علت غیبت شوهر

       الف- مقررات شکلی و تشریفات طلاق زوجه غایب

       ب- اثر عدم رعایت مقررات و تشریفات مربوط به طلاق            زوجه غایب

        ج- ابتداء مدت چهار سال انتظار برای صدورحکم طلاق

         د- نمونه ای از آراء محاکم در خصوص طلاق زوجه به              علت غیبت شوهر

بند دوم: طلاق زوجه غایب به علت عسر و حرج ناشی از غیبت

       الف- مبنای فقهی قاعده

        ب- معیار تمییز عسر و حرج برای زوجه غایب

   ۱- عسر و حرج به دلیل عدم امکان انفاق

     ۱-۱- در فقه امامیه

     ۱-۲- در فقه عامه

     ۱-۳- در حقوق ایران

۱-۳-۱- استنکاف شوهر از پرداخت نفقه زن                      حداقل به مدت شش ماه

     ۱-۳-۲- عسر و حرج به دلیل عدم امکان انجام                     وظایف خاص زناشویی

         ج- نمونه ای از آرای محاکم در خصوص عسر و حرج             زوجه ناشی از غیبت زوج

         بند سوم : طلاق زوجه غایب با استفاده از شرط وکالت در طلاق

الف – فقه امامیه

ب‌- فقه عامه

       ج- در حقوق ایران

        مبحث دوم : راههای دیگر انحلال نکاح برای زوجه غایب

         گفتار اول : حق فسخ نکاح زوجه غایب

        بند اول : در فقه اسلامی

        بند دوم : در حقوق ایران

               الف- موجبات فسخ نکاح

         گفتار دوم:تأثیر صدور حکم موت فرضی بر رابطه نکاح(از نظر فقهی و                       حقوقی)

        بند اول : نظریه سرایت حکم موت فرضی بر رابطه نکاح و                      انحلال آن

         بند دوم : نظریه عدم سرایت حکم موت فرضی بر رابطه زوجیت

    – نتیجه گیری

    – رویه قضایی و قوانین مرتبط

    – منابع و مواخذ        

فهرست منابع

الف- کتب( به فارسی )

  1. اباذری فومشی، منصور، نحوه عملی رسیدگی به دعاوی خانوادگی در محاکم و دادسرا ،چاپ سوم، انتشارات خرسندی، سال ۱۳۸۷٫
  2. امامی، حسن، حقوق مدنی ، جلد چهارم، تهران کتابفروشی اسلامی، چاپ ششم، سال ۱۳۷۰٫
  3. امامی ، حسن، حقوق مدنی،  جلد پنجم، تهران کتابفروشی اسلامی، چاپ پنجم
  4. اباذری فومنی، منصور ، ۱۳۷۷، انحلال نکاح دائم از نظر قانون مدنی ایران، نشر خیام، چاپ اول ، سال ۱۳۷۷٫
  5. بهنود، یوسف، ۱۳۶۹، احوال شخصیه از دیدگاه قوانین، انتشارات انزلی، چاپ اول ، ۱۳۶۹٫
  6. باباخانی، زرین، ۱۳۷۷، مهریه حقوق خاصه زوجه، نشر رامین، چاپ اول ، سال ۱۳۷۷٫
  7. حائری، شیخ محمد باقر، ازدواج و طلاق در اسلام و سایر ادیان، نشر حائری، سال ۱۳۶۴٫

به عربی

۱-      قرآن کریم.

۲-      ابن با بویه قمی (شیخ صدوق)، محمد بن علی بن حسین، معانی الاخبار،‌چاپ سربی.

۳-      ابن قدامه، عبدا… بن احمد بن محمود، المغنی، در فقه حنبلی و مقایسه آن با سایر مذاهب،‌ در ده مجلد، قاهره، ۱۳۹۰ به بعد.

۴-      انصاری، شیخ مرتضی، مکاسب، کتب النکاح ، چاپ تبریز، سال ۱۳۷۵٫

۵-      الخطیب، انور، الزواج فی شرع الاسلامی و القوانین البنانیه ، چاپ بیروت، دارالعلم الملائین، الطبقه الاولی، ۱۹۶۰ میلادی.

۶-      ابراهیم، انیس، عبدالحلیم، نظام النفقات ، چاپ قاهره، سال ۱۳۴۹٫

۷-      بدران، ابوالعینین بدران ، الفقه للاحوال الشخصیه،‌ دارالنهضه العربیه ، بی‌تا.

ب- مجلات

قاسم زاده، مرتضی، ۱۳۷۵، مجله دیدگاههای حقوق، شماره اول، نشریه دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری

ج- قوانین و رویه قضایی :

  1. قانون مدنی در ایران مصوب ۱۳۳۹
  2. قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹٫
  3. قانون مسئولیت مدنی مصوب ۱۳۳۹٫
  4. قانون واگذاری حضانت فرزندان صغیر یا محجور به  مادران آنها مصوب ۱۳۶۴٫
  5. قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳٫

 

دانلود حق و صدق نزد حکمای اسلامی

۱- مقدمه و کلیات
۱-۱ مقدمه
فلسفه شناخت واقعیت است که به وسیله فاعل شناسایی (ذهن) صورت می‌گیرد و در قالب عناصر زبانی (الفاظ) بیان می شود. بنابراین در پدیده شناخت سه عامل هستی، فاعل شناسایی و زبان نقش اساسی دارند.
اما در فلسفه معاصر بیشتر به رابطه این سه عامل مهم پرداخته اند و از مباحثی که مربوط به رابطه هستی و فاعل شناسایی هستند به معرفت شناسی  تعبیر کرده اند و از مباحث مربوط به رابطه فاعل شناسایی و زبان به معناداری  و بالاخره از مباحث مربوط به رابطه هستی و زبان به صدق  تعبیر می کنند.
مباحث معرفت شناختی و معناداری و صدق هر کدام حوزه خاصی در فلسفه معاصر را به خود اختصاص می دهند اما مباحث معناداری و به تبع آن بحث اعتبار و استدلال و صدق از مهمترین مسائل فلسفه منطق به شمار می‌آیند.
۱-۲ تعریف مسأله
ما در این رساله به بحث اخیر یعنی مسأله صدق و بیان ماهیت و ملاک آن از دیدگاه منطق دانان مسلمان و حتی منطق دانان غربی می پردازیم و هر کدام را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
نظریه هایی که در این رساله به بررسی آنها می پردازیم: عبارتند از:
۱- نظریه مطابقت  The correspondence theory of truth
2- نظریه هماهنگی یا (سازگاری) The coherence of truth
3- نظریه عمل گرایانه The pragmatic theery of truth
4- نظریه زیادتی The redundancy theory of truth
5- نظریه غیر توصیفی The Non-Descriptive theery of truth
6- نظریه سمانتیکی صدق Semantic theery of truth

1-3 سئوال های اصلی تحقیق
۱- کدام یک از نظریه های صدق نزد منطق دانان و فیلسوفان مسلمان رایج بوده است.
۲- رابطه نظریه های صدق با نظریه وجود ذهنی در فلسفه اسلامی چیست؟
۳- فیلسوفان اسلامی علاوه بر بحث وجود ذهنی در چه مباحثی به نظریه‌های صدق پرداخته اند.
۴- آیا نظریه مطابقت برای ملاک صدق کافی است؟
۵- موضوع یا متعلق با لذات صدق و کذب در نزد منطق دانان مسلمان چه چیزی است؟
۶- آیا تنها قضایای اخباری متعلق صدق و کذب قرار می گیرند یا اموری دیگری هم هستند که قابل ارزش گذاری هستند. اگر اموری هم به صدق و کذب متصف می شوند این اتصاف بالذات یا بالعرض؟
۷- مشکلات نظریه مطابقت و دیگر نظریه های صدق کدامند؟
۱-۴- فرضیه های تحقیق
۱- نظریه مطابقت رایج ترین نظریه نزد منطق دانان و فیلسوفان مسلمان بوده است.
۲- نظریه مطابقت صدق به تنهایی به عنوان ملاک صدق قضایا کافی نیست.
۳- نظریه مطابقت از مبانی نظریه وجود ذهنی در فلسفه اسلامی است.
۴- فیلسوفان اسلامی در بحث علم و عالم و معلوم اجمالاً به این بحث پرداخته اند.
۱-۵ – هدف های تحقیق:
۱- استخراج دیدگاههای منطق دانان و فیلسوفان مسلمان در مورد نظریه‌های صدق
۲- تطبیق نظریه های صدق در منطق اسلامی و غربی
۳- انجام یک کار پژوهشی مستقل در باب نظریه های صدق
۱-۶ روش تحقیق
در این رساله به دلیل تئوریک بودن آن سعی شده است پس از جمع آوری نظریات صدق به تحلیل و نقد و بررسی آنها پرداخته و دیدگاههای مختلف را تا حدودی مقایسه نماییم و در مواردی پیامدهای فلسفی ـ منطقی هر دیدگاه را بیان کنیم و لذا روش ما عمدتاً تحلیلی، تطبیقی و توصیفی است.

۱-۷ – سابقه تحقیق:
۱- در مورد نظریه های صدق در فرهنگ فلسفی و منطقی ما کار مستقلی انجام نشده است.
۲- بسیاری از کارهای انجام شده در این مسأله توسط منطق دانان غربی بوده به ویژه در کتابهای فلسفه منطق بطور مجزا به آن پرداخته اند.
۳- به نظر می رسد یک کار پژوهشی مستقل جهت مقایسه نظریه های صدق در منطق اسلامی و غربی انجام نشده و لذا چنین پژوهشی از اهمیت خاصی برخوردار است.

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه و پیشینه تاریخی

بخش اول:

مقدمه و کلیات و معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی

بخش دوم:

پیشینه تاریخی نظریه مطابقت صدق

بخش سوم:

آیا نظریه مطابقت تعریف صدق است یا ملاک آن

منابع و ماخذ

۱-    آشتیانی، سید جلال الدین، شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا – مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، تهران، بهار ۱۳۷۸

۲-       آیر، زبان حقیقت و منطق، ترجمه منوچهر بزرگمهر، انتشارات علمی دانشگاه صنعتی

۳-       ابراهیمی دینانی، غلامحسین، شعاع اندیشه و شهود، انتشارات حکمت چاپ پنجم ۱۳۷۹

۴-       ابراهیمی دینانی، قواعد کلی فلسفه در فلسفه اسلامی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران ۱۳۷۲

۵-    ابن سینا، حسین ابن عبدا…، الاشارات و التنبیهات مع شرح للمحقق نصیرالدین طوسی و شرح الشرح قطب رازی، نشرالبلاغه، قم

۶-    ابن سینا، حسین ابن عبدا…، الالهیات من کتاب الشفاء، منشورات مکتبه آیه اله المرعشی النجفی، قم المقدسه، ایران ۱۴۰۴ ق

۷-    ابن سینا، حسین ابن عبدا…، المبدأ و المعاد، باهتمام عبدالله نورانی، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران، ۱۳۶۳


دانلود فایل

دانلود حضرت سلیمان علیه‌السلام در قرآن و روایات

مقدمه

حمد و سپاس مخصوص توست ای پروردگار عالمیان، ای که نعمت های پی در پیت، مرا از انجام وظیفه شکر گذاری غافل کرده و فیضان دریای فضل و کرمت، مرا از ستایش، عاجز گردانید و عطای پیوسته ات مرا از ذکر محامد جمالت بازداشته و زحمت های متوالیت، مرا از نشر و بیان نیکویی هایت ناتوان ساخته.

خداوندا! آن کیست که شیرینی محبتت را چشید و جز تو کسی را خواست؟ و آن کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای روی از تو گردانید؟ الهی ما را از آنان قرار ده که برای مقام قرب و دوستی خود برگزیده ای و خالص برای عشق و محبتت نموده ای.

پیامبران الهی، انسان های مقرب نزد پروردگار، بودند. ایشان هیچ گاه و در هیچ صورتی روی خود را از سمت بارگاه الهی برنگردانیده و حتی در پستی های زندگی از شکر گذاری نزد خداوند بلند مرتبه دست نکشیده اند.

یکی از انبیای مقرب درگاه الهی، حضرت سلیمان علیه السلام میباشد. آن حضرت دارای ویژگی هایی میباشد که در میان انبیای دیگر، نادر است. به طور کلی خداوند به ایشان، سه منبع قدرت مال و علم و حکومت را عطا فرموده و نیروهای آسمانی و زمینی دور از دسترس همگان، که همان باد و جنیان هستند را در اختیار ایشان قرار داد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                               صفحه

مقدمه. ۱

فصل اول: کلیات و پیشینه، تعریف و تبیین موضوع. ۳

ضرورت و اهداف تحقیق.. ۵

پیشینه موضوع. ۶

فرضیه ها یا سوالات اصلی و فرعی.. ۸

روش تحقیق.. ۹

زمان بندی مراحل انجام تحقیق.. ۹

عناوین کلی و جزئی.. ۱۰

فصل دوم: حضرت داود و حضرت سلیمان علیهما السلام. ۱۱

آغاز کار سلیمان.. ۱۳

نعتمهایی که خداوند به سلیمان داد. ۱۴

پدر بزرگوار او« حضرت داود علیه السلام». ۱۵

فصل سوم : صفات خلقی و خلقی حضرت سلیمان.. ۱۹

الف: صفات خَلقی او. ۱۹

ب: صفات خُلقی او؛ از نگاه قرآن.. ۲۰

۱- نعم العبد بودن.. ۲۰

۲- اواب بودن.. ۲۲

عنوان                                                                                                               صفحه

۳٫ علم و حکمت سلیمان.. ۲۴

۴٫ ادب سلیمان (علیه السلام) ۲۷

فصل چهارم: سلیمان در عهدین و نقد آن.. ۳۰

نسل داود و سلیمان.. ۳۰

نسل سلیمان پادشاه. ۳۱

ادب سلیمان  (درخواست سلیمان از خدا؛) ۳۱

دعای سلیمان برای کسب حکمت.. ۳۳

سلیمان خانه خدا را میسازد. Error! Bookmark not defined.

دیدار ملکه سبا با سلیمان.. ۳۷

مرگ سلیمان.. ۳۸

ندای حکمت.. ۳۹

چند غزل از غزلهای سلیمان (علیه السلام) ۴۰

نقد عهدین.. ۴۰

بتکده های سلیمان ویران میشود. ۴۳

رد اتهامات.. ۴۴

بخش دوم:

حضرت سلیمان علیه السلام در قرآن و پاسخ به بعضی از شبهات پیرامون آن

فصل اول: ملک و حکومت و کارگزاران حضرت سلیمان علیه السلام. ۴۵

فصل دوم: علم و حکمت حضرت سلیمان «علیه السلام». ۶۹

عنوان                                                                                                               صفحه

اوابیت حضرت سلیمان (علیه السلام) ۷۳

سلسله اوابین.. ۷۵

فصل سوم : هدهد و دعوت از ملکه سبا و اسلام آوردن او. ۷۹

درس نظارت به زمامداران.. ۸۰

درس آزادگی.. ۸۳

نظام مشورتی.. ۹۶

نپذیرفتن هدیه. ۱۰۲

سرانجام کار ملکه سبا ۱۱۴

فصل چهارم : وراثت سلیمان و آشنایی با منطق حیوانات.. ۱۱۵

وراثت سلیمان.. ۱۲۰

سمبل قدرت.. ۱۲۱

آشنایی با منطق حیوانات.. ۱۲۷

فصل پنجم : امتحان از حضرت سلیمان (امتحان سلیمان و طلب مشیت الهی) ۱۳۲

پناه بردن به خدا از آزمایش… ۱۳۷

فصل ششم: حضرت سلیمان علیه السلام و لقا پروردگار. ۱۳۹

فصل هفتم: شبهات و پاسخ به آنها ۱۴۲

بخش سوم:حضرت سلیمان علیه السلام در روایات

فصل اول : حضرت سلیمان علیه السلام و صفات اخلاقی.. ۱۵۰

روایات در مورد سوره ص۳۲٫ ۱۵۳

عنوان                                                                                                               صفحه

روایات در مورد سوره سبا آیه ۱۲٫ ۱۵۴

سفره مهمانی و سفره شخصی حضرت سلیمان (ع) ۱۵۷

چهار صفت از صفات اخلاقی.. ۱۵۷

اعتکاف حضرت سلیمان.. ۱۵۸

روزه حضرت سلیمان.. ۱۵۸

قضاوت در مورد باد. ۱۵۹

بهشت.. ۱۶۰

سلیمان(ع) و خانه کعبه. ۱۶۰

عشق حقیقی و پند پذیری ایشان از پیرامون خود. ۱۶۰

سلیمان و آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم. ۱۶۳

فصل دوم : حضرت سلیمان علیه السلام و ملک و حکومت و کارگزاران او. ۱۶۴

تماثیل‌. ۱۷۱

فهمیدن زبان موجودات.. ۱۷۱

اسم اعظم. ۱۷۳

انگشتر. ۱۷۳

جانشینی سلیمان.. ۱۷۵

قبض روح آن حضرت.. ۱۷۷

عنوان                                                                                                               صفحه

نتیجه گیری.. ۱۷۸

فهرست منابع فارسی.. ۱۷۹

فهرست منابع عربی.. ۱۸۱

فهرست منابع فارسی

  1. کتاب مقدس(تورات)
  2. انصاری، محمد علی ، ملک سلیمان، چاپ ۲، سال انتشار ۱۳۸۶٫
  3. انصاریان، حسین، سیمای نماز در آئینه حیات، انتشارات پیام آزادی، چاپ اول، سال انتشار ۱۳۷۵٫
  4. تاج لنگرودی، محمد مهدی، اخلاق انبیاء، ناشر: مولف کتاب، چاپ اول، سال انتشار ۱۳۷۰٫
  5. آیت ا… جوادی آملی، عبدا…، تفسیر موضوعی قرآن، مرکز نشر اسراء ، چاپ سوم، سال انتشار ۱۳۸۳٫
  6. حسینی دشتی، سید مصطفی، معارف و معاریف، انتشارات دانش قم، نوبت چاپ دوم، زمستان ۱۳۸۶٫

 

فهرست منابع عربی:

  1. قرآن مجید، ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای .
  2. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی.
  3. ابوزره، محمد، معجزه بزرگ، ترجمه محمود ذبیحی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، چاپ ۲، سال انتشار ۱۳۷۹٫
  4. جزایری، سید نعمت ا… ، قصص الانبیاء، مترجم:‌ یوسف عزیزی، انتشارات هاد، سال انتشار ۱۳۷۹٫
  5. طباره، عفیف عبدالفتاح، همراه با پیامبران در قرآن، مترجمان، حسین خاکساران و عباس جلالی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، سال انتشار ۱۳۷۹٫
  6. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، موسسه انتشارات دارالعلم.