فصل اول: شناخت فلز آهن
۱-۱) طبیعت و خواص آهن:
آهن دارای نقطهی ذوب و نقطهی جوش می باشد. وزن مخصوص این فلز ۸۶/۷ و شعاع اتمهای آهن به صورت (گاما) و به صورت آلفا است.
آهن خالص را نمی توان به طریق صنعتی تهیه کرده آهن با درصد خلوص ۹۹۱۷/۹۹ در آزمایشگاه ها قابل تهیه است. آهن ساخته شده در آزمایشگاه ها ۰۰۸۳/۰ درصد ناخالصی دارد و در حدود ۲۷ عنصر را در بر می گیرد که اهم ترکیبات آن عبارتند از کربن، سیلیسیم، گوگرد، فسفر (عناصر دائمی همراه آهن) و سایر ناخالصی ها از قبیل هیدروژن، ازت، کلسیم، منیزیم و غیره. هر نوع ناخالصی روی خواص آهن تأثیر می گذارد، مثلاً اگر مقدار درصد کربن آهن از ۰۲/۰ درصد به ۱/۰ درصد افزایش پیدا کند، هدایت حرارتی آهن را از ۱۷۷/۰ به ۱۳۴/۰ کاهش می دهد. تأثیر ناخالصی های غیرفلزی (فسفر، گوگرد، اکسیژن، ازت و هیدروژن) حتی به مقادیر بسیار ناچیز روی خواص آهن، به مراتب زیادتر از ناخالصیهای فلزی است. از قبیل مس، نیکل، منگنز و غیره است.
د) فهرست مطالب
فصل اول: شناخت فلز آهن
۱-۱) طبیعت و خواص آهن
۱-۲) سنگهای معدنی آهن خالص
۱-۳) خواص بلوری آهن خالص
۱-۴) فرآیند استخراج آهن (متالورژی استخراجی آهن)
۱-۵) انواع آهن
۱-۵-۱) آهن خام (لخته)
۱-۵-۱-۱) خواص آهن خام (لخته)
۱-۵-۲) آهن کار شده
۱-۵-۲-۱) خواص و کاربرد آهن کار شده
فصل دوم: چدن شناسی عمومی
۲-۱) طبیعت چدن ها
۲-۲) خصوصیت چدن ها
۲-۲-۱) برتری ها
۲-۲-۲) کاستی ها
۲-۳) انواع چدن ها
۲-۳-۱) چدن برای مقاصد عمومی (معمولی)
۲-۳-۱-۱) چدن مالیبل (چدن چکش خوار)
۲-۳-۱-۲) چدن سفید
۲-۳-۲) چدن برای مقاصد ویژه (آلیاژی)
۲-۴) متالورژی چدنها
۲-۴-۱) سیستم آهن – کربن – سیلیسیم
۲-۴-۱-۱) کربن معادل
۲-۴-۲) حضور کربن در چدن
۲-۴-۲-۱) کربن آزاد (گرافیت)
۲-۴-۲-۲) کربن ترکیبی (کاربید)
۲-۴-۳) ساختار زمینه ها در چدن
۲-۴-۳-۱) فریت
۲-۴-۳-۲) پرلیت
۲-۴-۳-۳) سمنیت
۲-۴-۳-۴) آستیت (اوتسیت)
۲-۴-۳-۵) بینیت و مارتنزیت
۲-۴-۳-۶) کاربیدها
۲-۵ ) تأثیر عناصر در چدن
۲-۵-۱) عناصر عمده
۲-۵-۱-۱) گوگرد (S)
2-5-1-2) منگنز (Mn)
2-5-1-3) فسفر (P)
2-5-2) عناصر جزئی
۲-۵-۳) عناصر آلیاژی
۲-۵-۳-۱) نیکل (Ni)
2-5-3-2) کرم (Cr)
2-5-3-3) مولیبدن (Mo)
2-5-4-3) وانادیم (Va)
2-5-3-5) سیلییم (Si)
2-5-3-6) مس (Cu)
2-5-3-7) آلومینیوم (Al)
2-5-4) عناصر گازی
۲-۵-۴-۱) اکسیژن (O)
2-5-4-2) نیتروژن (ازت N)
2-5-4-3) هیدروژن (H)
2-6) موارد استعمال چدن ها
۲-۶-۱) چدن خاکستری (ریختگی)
۲-۶-۲) چدن مالیبل (چکش خوار)
۲-۶-۳) چدن داکتیل (نشکن)
فصل سوم: چدن شناسی تخصصی
۳-۱) چدن خاکستری
۳-۱-۱) متالورژی چدنهای خاکستری
۳-۱-۲) ساختار میکروسکوپی در چدنهای خاکستری
۳-۱-۲-۱) گرافیت (G)
3-1-3) ریخته گری چدن خاکستری
۳-۱-۳-۱) مواد شارژ
۳-۱-۳-۲) مسئلهی تلقیح مواد در ریخته گری چدن خاکستری
۳-۱-۳-۲-۱) عملکرد تلقیح
۳-۱-۳-۲-۲) مواد تلقیح
۳-۱-۳-۲-۳) روش های تلقیح
۳-۱-۳-۲-۴) اثر مواد تلقیح
۳-۱-۳-۲-۵) ارزیابی عملکرد تلقیح
۳-۱-۳-۳) متالورژی ذوب چدن خاکستری
۳-۱-۳-۳-۱) گرافیت زایی
۳-۱-۴) انجماد چدن خاکستری
۳-۱-۴-۱) گرایش انجماد به تشکیل چدن سفید
۳-۱-۴-۲) گرایش انجماد به تشکیل چدن خاکستری
۳-۱-۴-۳) اصول فرآیند انجماد
۳-۱-۴-۴) ساختار چدن خاکستری در دمای محیط
۳-۱-۴-۵) اثر ضخامت
۳-۲) چدن داکتیل (نشکن)
۳-۲-۱) مبانی ساخت چدن داکتیل
۳-۲-۲) کاربرد چدن داکتیل
۳-۲-۳) متالورژی چدن داکتیل (نشکن)
۳-۲-۳-۱) انجماد و مکانیزم کروی شدن گرافیت در چدن نشکن
۳-۲-۳-۲) تعادل آهن و گرافیت
۳-۲-۳-۲-۱) کربن معادل
۳-۲-۳-۲-۲) انجماد هیپویوتکتیکی
۳-۲-۳-۲-۳) انجماد هیپر (هایپر) یوتکتیکی
۳-۲-۳-۲-۴) مکانیزم کروی شدن گرافیت
۳-۲-۴) ریخته گری چدن داکتیل (نشکن)
۳-۲-۴-۱) مواد شارژ
۳-۲-۴-۲) ملاحظات کیفی، شیمیایی و متالورژیکی در حین ذوب
۳-۲-۴-۲-۱) کربن دهی
۳-۲-۴-۲-۲) کنترل گاز مذاب
۳-۲-۴-۲-۳) گوگرد زدایی
۳-۲-۴-۲-۴) انتخاب ترکیب شیمیایی
۳-۲-۴-۲-۵) اثر کربن معادل
۳-۲-۴-۳) اثر درجه حرارت بارریزی
۳-۲-۴-۴) فرآیند کروی سازی
۳-۲-۴-۴-۱) مشکلات افزدون منیزیم به شکل خالص
۳-۲-۴-۴-۲) روشهای مختلف کروی سازی
۳-۳) چدن با گرافیت فشرده (CGI)
3-3-1-1) ریزساختار
۳-۳-۱-۲) ترکیب شیمیایی
۳-۳-۱-۳) خواص مکانیکی و فیزیکی
۳-۳-۱-۳-۱) خواص کششی
۳-۳-۱-۳-۲) هدایت حرارتی
۳-۳-۱-۳-۳) جذب ارتعاش
۳-۳-۱-۳-۴) قابلیت رشد و پوسته شدن
۳-۳-۲) ریخته گری چدن با گرافیت فشرده
۳-۳-۲-۱) عملیات ذوب و تهیه مذاب چدن با گرافیت فشرده
۳-۳-۲-۲) مواد قالبگیری
۳-۳-۳) کاربردهای صنعتی چدن با گرافیت فشرده (CGI)
3-3-4) مقایسه چدن با گرافیت فشرده در مقابل چدن های خاکستری و نشکن
۳-۳-۴-۱) در مقایسه با چدن خاکستری (مزایا CGI)
3-3-4-2) در مقایسه با چدن نشکن (مزایا CGI)
فصل چهارم: تئوری چدن دوگونه (G&D)
4-1) مقدمه ای بر چدن دو گونه (G&D)
4-2) مقدمه ای بر مسئلهی تکنولوژی
۴-۳) تشریح تکنولوژی ساخت
منابع و مآخذ:
منابع اصلی: منابعی که بصورت عینی، مطالب داخل پژوهشنامه از آن سرچشمه گرفته است. این منابع، مرجعترین سرفصل های علمی مربوط به پروژه را در برندارد.
۱- گروه تألیف رشتهی متالورژی، شناخت فلزات، تهران، انتشارات کتابهای درسی ایران، ۱۳۸۳، صص: ۴۵ الی ۵۰ ، ۵۹ الی ۹۸ ، ۱۱۰ الی ۱۱۸٫
۲- الیوت، روی، علیپور، علیرضا، تبریز، تکنولوژی چدن به تصحیح، انتشارات دانشگاه صنعتی سهند تبریز، ۱۳۸۲، صص: ۱ الی ۲۲ ، ۳۰ الی ۳۳ ، ۴۴ الی ۴۶ ، ۸۷ الی ۸۹ ، ۲۴ الی ۱۳۰ ، ۴۴۵ الی ۴۵۷ .
۳- مرعشی، مرعش، متالورژی کاربردی چدن ها ۱ ، تهران، انتشارات آزاده، ۱۳۸۱ ، صص: ۱ الی ۱۰ ، ۱۳ الی ۴۳ ، ۵۲ الی ۵۷٫
۴- مرعشی، مرعش، متالورژی کاربردی چدن ها ۲، تهران، انتشارات آزاده، ۱۳۸۱ ، صص ۱ الی ۱۲ ، ۳۱ الی ۵۵ ، ۲۱۲ الی ۲۱۸٫
۵- سرلکی، حامد، متالورژی هفتگانه، تهران، مرکز پژوهشهای متالورژی خوارزمی، ۱۳۸۶ ، مبحث سوم (مالیبل شناسی تخصصی).
۶- اوسز، سیدی، آهنی، علی اکبر، تبریز، آشنایی با متالورژی فیزیکی به تصحیح، انتشارات فن افزار، ۱۳۸۴ ، فصل پنجم و هفتم.
چکیده:
پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی رابطه بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی و تفاوت آن در دو گروه خوابگاهی و غیرخوابگاهی بپردازد. در واقع بدنبال پاسخ به این سؤال است که آیا محیطی مانند خوابگاه میتواند با ایجاد افسردگی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر بگذارد؟
برای رسیدن به هدف مذکور از طرح ـ پس رویدادی (علی ـ مقایسهای) استفاده کردیم جامعه و نمونه پژوهش حاضر کل دانشجویان دختر در حال تحصیل رشته روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران میباشد که کل جامعه بعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفت.
دادههای مورد نظر برای متغیر افسردگی از طریق پر کردن سیاهه افسردگی بک و برای پیشرفت تحصیلی معدل ترم گذشته دانشجویان جمعآوری شد.
برای تجزیه و تحلیل آماری دادههای از ضریب همبستگی پیرسون و t دو گروه مستقل استفاده گردید نتایج پژوهش نشان داد بین میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
فهرست مطالب
عنوان …………………………………………………………………………………………… صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………………
مقدمه……………………………………………………………………………………………………. ۲
فصل اول: گستره علمی مسئله مورد بررسی
۱ـ بیان مسئله ……………………………………………………………………………………….. ۷
۲ـ اهمیت و ضرورت پژوهش ………………………………………………………………. ۱۱
۳ـ اهداف…………………………………………………………………………………………….. ۱۴
۴ـ فرضیههای پژوهش ………………………………………………………………………… ۱۵
۵ـ متغیرها و تعریف عملیاتی آنها ………………………………………………………….. ۱۶
۶ـ خلاصه ………………………………………………………………………………………….. ۱۸
فصل دوم: مرور تحلیل یافتهها در زمینه بررسی حاضر
۱ـ مبانی نظری ……………………………………………………………………………………. ۲۰
الف افسردگی (مفهوم و نظریههای مربوط به آن)…………………………………………
روان تحلیلگری ………………………………………………………………………………….. ۲۲
رفتارینگر…………………………………………………………………………………………… ۲۵
شناختی………………………………………………………………………………………………. ۳۰
زیستشناختی …………………………………………………………………………………….. ۳۲
انواع ………………………………………………………………………………………………….. ۳۵
میزان شیوع ……………………………………………………………………………………….. ۳۶
ب ـ پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………………….. ۳۷
۲ـ یافتههای پژوهشی ………………………………………………………………………….. ۴۳
۳ـ خلاصه ………………………………………………………………………………………….. ۵۰
فصل سوم: فرآیند روش شناختی
۱ـ انتخاب نمونه ………………………………………………………………………………………
الف ـ جامعه و نمونه …………………………………………………………………………… ۵۲
۲ـ ابزار گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………….. ۵۳
الف ـ معرفی سیاهه …………………………………………………………………………….. ۵۳
ب ـ روش اجرا و نمرهگذاری ……………………………………………………………….. ۵۴
ج ـ اعتبار و پایایی ………………………………………………………………………………. ۵۴
۳ـ طرح تحقیق و روشهای آماری …………………………………………………………. ۵۶
الف ـ طرح تحقیق ………………………………………………………………………………… ۵۶
ب ـ روشهای آماری ……………………………………………………………………………. ۵۸
۴ـ خلاصه ………………………………………………………………………………………….. ۵۹
فصل چهارم: ارائه و تحلیل نتایج کمی
۱ـ ارائه دادههای توصیفی بدست آمده ………………………………………………….. ۶۱
۲ـ بررسی نتایج در چهارچوب بدست آمده ……………………………………………. ۶۳
الف ـ نتایج حاصل از رابطه بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی………………….. ۶۴
ب ـ نتایج آزمون t در متغیر افسردگی …………………………………………………… ۶۵
ج ـ نتایج آزمون t در متغیر پیشرفت تحصیلی ………………………………………… ۶۵
۳ـ خلاصه…………………………………………………………………………………………… ۶۷
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
۱ـ بحث و بررسی درباره یافتهها ………………………………………………………….. ۶۹
۲ـ جمعبندی و نتیجهگیری ……………………………………………………………………. ۷۲
۳ـ کاربرد نتایج …………………………………………………………………………………… ۷۳
۴ـ محدودیتها…………………………………………………………………………………….. ۷۸
۵ـ پیشنهادات………………………………………………………………………………………. ۷۹
منابع
منابع
فلک، فردریک. (۱۳۶۱). افسردگی واکنش یا بیماری. ترجمه نصرت الله پورافکاری. تبریز: ذوقی،
مهریار، امیرهوشنگ. (۱۳۷۳). افسردگی: برداشتها و درمان شناختی. تهران: رشد.
ذکایی، رضا. (۱۳۷۸). بررسی رابطه مفهوم خود و سبکهای اسنادی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر سال سوم، رشته علوم تجربی دبیرستانهای دولتی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
ساراسون، ایروین جی.، باربارا، آر.، (۱۳۷۱). روانشناسی مرضی (جلد اول). ترجمه دکتر بهمن نجاریان و همکاران. چاپ اول. تهران: رشد.
شولتز، درآن. (۱۳۶۶). روانشناسی کودکان. چاپ سوم. ترجمه گیتی خوشدل. تهران: نشر نو.
خداپناهی، محمد کریم. (۱۳۸۲). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت.
کراز، ژ. (۱۳۸۱). بیماریهای روانی، چاپ سوم. ترجمه دکتر پریرخ دادستان.، دکتر محمود منصور. تهران: نشر رشد.
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی درمان نوروفیدبک و درمان داروئی در کاهش نشانگان وسواس فکری- عملی است. اهداف دیگر این پژوهش، تعیین اثر بخشی درمان نوروفیدبک بر وسواس فکری و همچنین وسواس عملی است.
از آنجایی که این پژوهش مطالعه ای شبه آزمایشی با ساختار تک آزمودنی است، از بین بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به مرکز جامع اعصاب و روان آتیه ۱۲ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در ۳ موقعیت درمان نوروفیدبک، درمان داروئی و لیست انتطار قرار گرفتند.
ابزار پژوهش پرسشنامه پادوا می باشد که هم وسواس فکری و هم وسواس عملی را می سنجد. این آزمون برای کلیه بیماران به صورت پیش آزمون و پس آزمون به فاصله ۱۰ هفته اجرا شد. از چک لیست مصاحبه بالینی بالینی نیز برای تشخیص گذاری بیماران استفاده شد.
نتایج این پژوهش با استفاده از اندازه اثر و محاسبه میزان بهبودی نشان داد که نوروفیدبک و درمان داروئی میزان بهبودی تقریبا یکسان ( به ترتیب ۴۵/۰ و ۴۶/۰ ) دارند و اندازه اثراین درمانها به ترتیب برابر ۱۶/۳ و ۲۵/۴ می باشد که اندازه اثر بزرگی محسوب می شوند و این درحالیست که میزان کل بهبودی در موقعیت لیست انتظار ۵/۳ درصد با اندازه اثر ۰۱/۰ درصد می باشد. استفاده از آزمون کروسکال- والیس نیز نشان داد که در هر ۳ شاخص کل، وسواس فکری و وسواس عملی در پس آزمون به ترتیب با ارزش پی ۰۲۳/۰، ۰۳۵/۰ و ۰۲۱/۰فرض صفر که بیانگر برابری میانگین ها بود، رد شد. در کل می توان نتیجه گرفت که از درمان نوروفیدبک نیز می توان به عنوان راهبرد درمانی جدید استفاده کرد.
فهرست مطالب
فصل اول ـ گسترة علمی پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت تحقیق
هدفهای تحقیق
فرضیهها
تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
فصل دوم ـ پیشینه پژوهش
اختلال وسواس فکری ـ عملی
اضطراب و اختلال وسواس فکری ـ عملی
علائم اختلال وسواس فکری ـ عملی
معیارهای تشخیصی اختلال وسواس فکری ـ عملی
همهگیرشناسی
اختلال وسواس فکری ـ عملی و خانواده
سیر و پیشآگهی
ویژگیهای بالینی
همایندی
تشخیص افتراقی
رابطه انواع نشانگان اختلال وسواس فکری ـ عملی با انواع اختلالات
سببشناسی
عوامل زیست عصبی ـ رسانهها
ایمنیشناسی عصبی (نوروایمنولوژی)
مطالعات انجام شده با تصویربرداری مغزی
وراثتشناسی
سایر دادههای زیستی
عوامل رفتاری
عوامل روانی
درمان
دارو درمان
مهارکنندههای اختصاصی بازجذب سروتونین
رواندرمانی
روانجراحی
سایر درمانی
EEG و امواج مغزی
روش ارزیابی EEG
الکتروآنسفالوگرافی کمی
الکتروآنسفالوگرافی و اختلال وسواس فکری ـ عملی
نوروفیدبک
تحقیقات انجام شده در زمینه نوروفیدبک
فصل سوم ـ روششناسی پژوهش
طرح پژوهش
جامعه، نمونه و روش نمونهگیری
ابزارهای پژوهش
نحوه جمع آوری اطلاعات
آموزش نوروفیدبک
دارودرمانی
فصل چهارم ـ نتایج
مقدمه
اطلاعات جمعیتشناختی
مقایسه نمرات پرسشنامه پادوا براساس میزان بهبودی درهر۳موقعیت آزمایش
مقایسه اندازه اثر در ۳ موقعیت آزمایشی
مقایسه معناداری میانگینها با استفاده از آزمون کروسکال ـ والیس در ۳ موقعیت آزمایشی
آزمون فرضیهها
فصل ۵ـ بحث در نتایج
خلاصه طرح پژوهشی و یافتهها
بحث در نتایج در پرتو یافتههای پیشین
نتیجهگیری
محدودیتها
پیشنهادات
منابع
پیوستها
منابع فارسی
- سادوک ،بنیامین. و سادوک، ویرجینیا. (۲۰۰۳،۱۳۸۲) ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی ، ترجمه دکتر حسن رفیعی، تهران: انتشارات ارجمند
- کلارک، دیوید. م و فربون، کریستوفر، ج . (۱۳۸۰، ۱۹۹۷) ،دانش و روش های کاربردی رفتار درمانی شناختی ، ترجمه دکتر حسین کاویانی، تهران: سنا.
- مسعود، نصرت آبادی. (۱۳۸۶). کاربرد تحلیل امواج کمی مغز (QEEG ) در تشخیص و نوروفیدبک در درمان اختلال بیش فعالی- کمبود توجه. دانشگاه علامه طباطبائی.
-مصاحبه بالینی ساختار یافته برای محور I اختلالات DSM-IV. کتابچه اجرائی نسخه بالینی (SCID-I)، دانشگاه انیستیتو روانپزشکی.
- باتاچاریا و جانسون. (۱۳۷۹). مفاهیم و روشهای آماری. ترجمه شهر آشوب و میکائیلی، مرکز نشر دانشگاهی.
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی درمان نوروفیدبک و درمان داروئی در کاهش نشانگان وسواس فکری- عملی است. اهداف دیگر این پژوهش، تعیین اثر بخشی درمان نوروفیدبک بر وسواس فکری و همچنین وسواس عملی است.
از آنجایی که این پژوهش مطالعه ای شبه آزمایشی با ساختار تک آزمودنی است، از بین بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به مرکز جامع اعصاب و روان آتیه ۱۲ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در ۳ موقعیت درمان نوروفیدبک، درمان داروئی و لیست انتطار قرار گرفتند.
ابزار پژوهش پرسشنامه پادوا می باشد که هم وسواس فکری و هم وسواس عملی را می سنجد. این آزمون برای کلیه بیماران به صورت پیش آزمون و پس آزمون به فاصله ۱۰ هفته اجرا شد. از چک لیست مصاحبه بالینی بالینی نیز برای تشخیص گذاری بیماران استفاده شد.
نتایج این پژوهش با استفاده از اندازه اثر و محاسبه میزان بهبودی نشان داد که نوروفیدبک و درمان داروئی میزان بهبودی تقریبا یکسان ( به ترتیب ۴۵/۰ و ۴۶/۰ ) دارند و اندازه اثراین درمانها به ترتیب برابر ۱۶/۳ و ۲۵/۴ می باشد که اندازه اثر بزرگی محسوب می شوند و این درحالیست که میزان کل بهبودی در موقعیت لیست انتظار ۵/۳ درصد با اندازه اثر ۰۱/۰ درصد می باشد. استفاده از آزمون کروسکال- والیس نیز نشان داد که در هر ۳ شاخص کل، وسواس فکری و وسواس عملی در پس آزمون به ترتیب با ارزش پی ۰۲۳/۰، ۰۳۵/۰ و ۰۲۱/۰فرض صفر که بیانگر برابری میانگین ها بود، رد شد. در کل می توان نتیجه گرفت که از درمان نوروفیدبک نیز می توان به عنوان راهبرد درمانی جدید استفاده کرد.
فهرست مطالب
فصل اول ـ گسترة علمی پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت تحقیق
هدفهای تحقیق
فرضیهها
تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
فصل دوم ـ پیشینه پژوهش
اختلال وسواس فکری ـ عملی
اضطراب و اختلال وسواس فکری ـ عملی
علائم اختلال وسواس فکری ـ عملی
معیارهای تشخیصی اختلال وسواس فکری ـ عملی
همهگیرشناسی
اختلال وسواس فکری ـ عملی و خانواده
سیر و پیشآگهی
ویژگیهای بالینی
همایندی
تشخیص افتراقی
رابطه انواع نشانگان اختلال وسواس فکری ـ عملی با انواع اختلالات
سببشناسی
عوامل زیست عصبی ـ رسانهها
ایمنیشناسی عصبی (نوروایمنولوژی)
مطالعات انجام شده با تصویربرداری مغزی
وراثتشناسی
سایر دادههای زیستی
عوامل رفتاری
عوامل روانی
درمان
دارو درمان
مهارکنندههای اختصاصی بازجذب سروتونین
رواندرمانی
روانجراحی
سایر درمانی
EEG و امواج مغزی
روش ارزیابی EEG
الکتروآنسفالوگرافی کمی
الکتروآنسفالوگرافی و اختلال وسواس فکری ـ عملی
نوروفیدبک
تحقیقات انجام شده در زمینه نوروفیدبک
فصل سوم ـ روششناسی پژوهش
طرح پژوهش
جامعه، نمونه و روش نمونهگیری
ابزارهای پژوهش
نحوه جمع آوری اطلاعات
آموزش نوروفیدبک
دارودرمانی
فصل چهارم ـ نتایج
مقدمه
اطلاعات جمعیتشناختی
مقایسه نمرات پرسشنامه پادوا براساس میزان بهبودی درهر۳موقعیت آزمایش
مقایسه اندازه اثر در ۳ موقعیت آزمایشی
مقایسه معناداری میانگینها با استفاده از آزمون کروسکال ـ والیس در ۳ موقعیت آزمایشی
آزمون فرضیهها
فصل ۵ـ بحث در نتایج
خلاصه طرح پژوهشی و یافتهها
بحث در نتایج در پرتو یافتههای پیشین
نتیجهگیری
محدودیتها
پیشنهادات
منابع
پیوستها
منابع فارسی
- سادوک ،بنیامین. و سادوک، ویرجینیا. (۲۰۰۳،۱۳۸۲) ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی ، ترجمه دکتر حسن رفیعی، تهران: انتشارات ارجمند
- کلارک، دیوید. م و فربون، کریستوفر، ج . (۱۳۸۰، ۱۹۹۷) ،دانش و روش های کاربردی رفتار درمانی شناختی ، ترجمه دکتر حسین کاویانی، تهران: سنا.
- مسعود، نصرت آبادی. (۱۳۸۶). کاربرد تحلیل امواج کمی مغز (QEEG ) در تشخیص و نوروفیدبک در درمان اختلال بیش فعالی- کمبود توجه. دانشگاه علامه طباطبائی.
-مصاحبه بالینی ساختار یافته برای محور I اختلالات DSM-IV. کتابچه اجرائی نسخه بالینی (SCID-I)، دانشگاه انیستیتو روانپزشکی.
- باتاچاریا و جانسون. (۱۳۷۹). مفاهیم و روشهای آماری. ترجمه شهر آشوب و میکائیلی، مرکز نشر دانشگاهی.
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی درمان نوروفیدبک و درمان داروئی در کاهش نشانگان وسواس فکری- عملی است. اهداف دیگر این پژوهش، تعیین اثر بخشی درمان نوروفیدبک بر وسواس فکری و همچنین وسواس عملی است.
از آنجایی که این پژوهش مطالعه ای شبه آزمایشی با ساختار تک آزمودنی است، از بین بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به مرکز جامع اعصاب و روان آتیه ۱۲ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در ۳ موقعیت درمان نوروفیدبک، درمان داروئی و لیست انتطار قرار گرفتند.
ابزار پژوهش پرسشنامه پادوا می باشد که هم وسواس فکری و هم وسواس عملی را می سنجد. این آزمون برای کلیه بیماران به صورت پیش آزمون و پس آزمون به فاصله ۱۰ هفته اجرا شد. از چک لیست مصاحبه بالینی بالینی نیز برای تشخیص گذاری بیماران استفاده شد.
نتایج این پژوهش با استفاده از اندازه اثر و محاسبه میزان بهبودی نشان داد که نوروفیدبک و درمان داروئی میزان بهبودی تقریبا یکسان ( به ترتیب ۴۵/۰ و ۴۶/۰ ) دارند و اندازه اثراین درمانها به ترتیب برابر ۱۶/۳ و ۲۵/۴ می باشد که اندازه اثر بزرگی محسوب می شوند و این درحالیست که میزان کل بهبودی در موقعیت لیست انتظار ۵/۳ درصد با اندازه اثر ۰۱/۰ درصد می باشد. استفاده از آزمون کروسکال- والیس نیز نشان داد که در هر ۳ شاخص کل، وسواس فکری و وسواس عملی در پس آزمون به ترتیب با ارزش پی ۰۲۳/۰، ۰۳۵/۰ و ۰۲۱/۰فرض صفر که بیانگر برابری میانگین ها بود، رد شد. در کل می توان نتیجه گرفت که از درمان نوروفیدبک نیز می توان به عنوان راهبرد درمانی جدید استفاده کرد.
فهرست مطالب
فصل اول ـ گسترة علمی پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت تحقیق
هدفهای تحقیق
فرضیهها
تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
فصل دوم ـ پیشینه پژوهش
اختلال وسواس فکری ـ عملی
اضطراب و اختلال وسواس فکری ـ عملی
علائم اختلال وسواس فکری ـ عملی
معیارهای تشخیصی اختلال وسواس فکری ـ عملی
همهگیرشناسی
اختلال وسواس فکری ـ عملی و خانواده
سیر و پیشآگهی
ویژگیهای بالینی
همایندی
تشخیص افتراقی
رابطه انواع نشانگان اختلال وسواس فکری ـ عملی با انواع اختلالات
سببشناسی
عوامل زیست عصبی ـ رسانهها
ایمنیشناسی عصبی (نوروایمنولوژی)
مطالعات انجام شده با تصویربرداری مغزی
وراثتشناسی
سایر دادههای زیستی
عوامل رفتاری
عوامل روانی
درمان
دارو درمان
مهارکنندههای اختصاصی بازجذب سروتونین
رواندرمانی
روانجراحی
سایر درمانی
EEG و امواج مغزی
روش ارزیابی EEG
الکتروآنسفالوگرافی کمی
الکتروآنسفالوگرافی و اختلال وسواس فکری ـ عملی
نوروفیدبک
تحقیقات انجام شده در زمینه نوروفیدبک
فصل سوم ـ روششناسی پژوهش
طرح پژوهش
جامعه، نمونه و روش نمونهگیری
ابزارهای پژوهش
نحوه جمع آوری اطلاعات
آموزش نوروفیدبک
دارودرمانی
فصل چهارم ـ نتایج
مقدمه
اطلاعات جمعیتشناختی
مقایسه نمرات پرسشنامه پادوا براساس میزان بهبودی درهر۳موقعیت آزمایش
مقایسه اندازه اثر در ۳ موقعیت آزمایشی
مقایسه معناداری میانگینها با استفاده از آزمون کروسکال ـ والیس در ۳ موقعیت آزمایشی
آزمون فرضیهها
فصل ۵ـ بحث در نتایج
خلاصه طرح پژوهشی و یافتهها
بحث در نتایج در پرتو یافتههای پیشین
نتیجهگیری
محدودیتها
پیشنهادات
منابع
پیوستها
منابع فارسی
- سادوک ،بنیامین. و سادوک، ویرجینیا. (۲۰۰۳،۱۳۸۲) ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی ، ترجمه دکتر حسن رفیعی، تهران: انتشارات ارجمند
- کلارک، دیوید. م و فربون، کریستوفر، ج . (۱۳۸۰، ۱۹۹۷) ،دانش و روش های کاربردی رفتار درمانی شناختی ، ترجمه دکتر حسین کاویانی، تهران: سنا.
- مسعود، نصرت آبادی. (۱۳۸۶). کاربرد تحلیل امواج کمی مغز (QEEG ) در تشخیص و نوروفیدبک در درمان اختلال بیش فعالی- کمبود توجه. دانشگاه علامه طباطبائی.
-مصاحبه بالینی ساختار یافته برای محور I اختلالات DSM-IV. کتابچه اجرائی نسخه بالینی (SCID-I)، دانشگاه انیستیتو روانپزشکی.
- باتاچاریا و جانسون. (۱۳۷۹). مفاهیم و روشهای آماری. ترجمه شهر آشوب و میکائیلی، مرکز نشر دانشگاهی.