پایان نامه تحلیل رابطة عوامل شغلی با تعهد سازمانی بر اساس مدل ویژگی های شغلی

چکیده

در متون تحقیقی اخیر، نگرش کلی تعهد سازمانی، عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیش بینی کنندۀ خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل می باشد. تعهد و پایبندی مانند رضایت شغلی، دو طرز تلقی نزدیک به هم هستند که به رفتارهای مهمی مانند جا به جایی وغیبت اثر می گذارند.

همچنین تعهد و پایبندی می تواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشد. کارکنانی که دارای تعهد هستند نظم بیشتری در کار خود دارند، مدّت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار می کنند. مدیران باید تعهد کارکنان را به سازمان حفظ کنند و برای این امر باید بتوانند با استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیّت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند.

اندیشۀ مدیریت موضوع اصلی در نوشته های مدیریت است. این اندیشه یکی از ارزشهای اساسی است که سازماندهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد، ارزشیابی می شوند.

به دلیل اهمیّت تعهد کارکنان در سازمانها و تأثیر آن بر افزایش عملکرد، کاهش غیبت و ترک خدمت کارکنان، در این پژوهش به تحلیل رابطه عوامل شغلی با تعهد سازمانی بر اساس مدل ویژگی های شغلی پرداخته ایم تا از این طریق بتوان تعهد سازمانی کارکنان را افزایش داده و این منبع گرانبها را برای سازمان حفظ کنیم. چرا که ارتقا ابعاد ویژگی های شغلی، به دلیل اینکه سبب با معنی تلقی شدن کار، ایجاد احساس مسئولیت و آگاهی از نتایج  عملکرد برای فرد می گردد در  او ایجاد انگیزش کرده و این نیروی انگیزشی سبب رضایت شغلی، بهبود عملکرد، ترک خدمت و غیبت کمتر و در نهایت سبب تعهد کاری بیشتری می گردد.

این تحقیق یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.و روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانه وپرسشنامه است.

جامعۀ آماری تحقیق شامل ۴۴۰ نفر و نمونۀ آماری تحقیق شامل ۱۱۲ نفر از کارکنان بانکهای ملی شهرستان اصفهان می باشد، که ۳۶% این افراد را زن و ۶۴% را مرد تشکیل می دهند و بر حسب تحصیلات به چهار طبقۀ دیپلم(۴/۳۱%)، فوق دیپلم(۲/۱۰%)، لیسانس(۷/۵۱%) و فوق لیسانس و بالاتر(۸/۶%) تقسیم شده اند.

برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون استفاده شده است که با تجزیه و تحلیل های انجام شده مشخص شد که ویژگی های شغلی چون تنوّع مهارت، اهمیّت وظیفه، هویت وظیفه، بازخورد و استقلال با تعهد سازمانی کارکنان با ضریب همبستگی(۱۸/۰) و با تعهد عاطفی کارکنان با ضریب همبستگی (۴۰/۰) ارتباطی معنی دار دارد. و هیچگونه رابطه ای بین ویژگی های شغلی و تعهد مستمر و تعهد هنجاری کارکنان یافت نشد.

در انتها به مدیران سازمان پیشنهاداتی شده است تا از طریق ارتقا ابعاد پنج گانۀ شغلی، تعهد عاطفی کارکنان و بالطبع تعهد سازمانی کارکنان را افزایش دهند.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                         صفحه

 

فصل اول : کلیات تحقیق

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….  ۱

بیان موضوع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  ۲

اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………۷

فرضیه ها یا سوالهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..۸

هدف اصلی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰

جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه………………………………………………………………………………………………۱۱

قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..۱۱

منابع گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

سوابق مربوط……………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………..۱۳

مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….۱۴

تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح…………………………………………………………………………………………………………۱۴

منابع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۶

 

فصل دوم: ادبیات موضوع

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….  ۱۸

تعهد سازمانی:

ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹

     تعهد عاطفی………………………………………………………………………………………………………………  ۱۹

     تعهد مستمر………………………………………………………………………………………………………………………………………….   ۲۱

     تعهد هنجاری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲

عوامل موثر بر تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۵

     عوامل موثر بر تعهد عاطفی…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶

     عوامل موثر بر تعهد مستمر…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹

     عوامل موثر بر تعهد هنجاری………………………………………………………………………………………………………………….  ۳۳

انواع تعهد……………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۵

دیدگاه های نوین درباره تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………………… ۳۸

     دیدگاههایی در مورد کانون های تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………….. ۳۹

     تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی……………………………………………………………………………………….. ۴۰

     الگوهای چند بعدی…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱

     سایر دیدگاهها درباره تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………………. ۴۱

راه کارهایی برای افزایش تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………………….. ۴۶

رابطه میان تعهد حرفه ای و سازمانی…………………………………………………………………………………………………………… ۴۷

     مفهوم تعهد حرفه ای……………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۹

     دیدگاههای ناظر بر تعارض تعهد حرفه ای و سازمانی…………………………………………………………………………… ۴۹

     دیدگاهای ناظر بر سازگاری تعهد حرفه ای و سازمانی …………………………………………………………………………..۵۱

فرایند ایجاد تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۲

نتایج مطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………. ۵۳

     تعهد سازمانی و عملکرد شغلی……………………………………………………………………………………………………………….. ۵۶

     تعهد سازمانی و رفتارهای مبتنی بر تابعیت سازمانی…………………………………………………………………………….. ۵۷

     تعهد سازمانی و ماهیت شغل…………………………………………………………………………………………………………………. ۵۸

     تعهد سازمانی و تاخیر کارکنان………………………………………………………………………………………………………………. ۵۸

     تعهد سازمانی و غیبت کارکنان………………………………………………………………………………………………………………. ۶۰

     تعهد سازمانی و ترک خدمت………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۰

نتایج نا مطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………. ۶۳

ارائه مفهومی جدید در تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………… ۶۶

تعهد به عنوان یک مفهوم دوبعدی: زمان و طبیعت……………………………………………………………………………………… ۶۸

     زمان و تعهد: تعهد قبل از ورود در مقابل تعهد بعد از ورود به سازمان…………………………………………………. ۶۸

     طبیعت تعهد: تعهد ابزاری در مقابل تعهد عاطفی…………………………………………………………………………………. ۶۹

شکلهای تعهد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۰

     تمایل به تعهد: تمایلات ابزاری و هنجاری……………………………………………………………………………………………… ۷۰

     تعهد عاطفی و ابزاری……………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۲

مدل مطرح شده از توسعه تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………………… ۷۳

فرایند قبل از ورود (به سازمان) تعهد……………………………………………………………………………………………………………..۷۳

توسعه تعهد سازمانی منتج شده……………………………………………………………………………………………………………………. ۷۵

دلایل نظری وعملی مدل………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷۸

استنتاج عملی………………………………………………………………………………………………………….. ۷۸

ویژگی های شغلی:

نظریه های مرتبط با ویژگی های شغلی……………………………………………………………………………………………………….. ۸۰

     مدل خصوصیات ویژه شغل…………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۰

     تئوری ویژگی های شغل…………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۱

     نظریه ویژگی های ضروری شغل……………………………………………………………………………………………………………. ۸۲

     الگوی ویژگی های شغلی………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۳

طراحی مجدد مشخصه های شغل………………………………………………………………………………………………………………… ۸۴

ایجاد شرایط لازم جهت انگیزش درونی……………………………………………………………………………………………………….. ۸۵

مشخصه ها یا ابعاد مختلف شغلی…………………………………………………………………………………………………………………. ۸۵

     با معنی تلقی نمودن کار…………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۶

      احساس مسئولیت………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۹

     آگاهی از نتایج انجام کار…………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۹

توان انگیزشی شغل یا  MPS ………………………………………………………………………………………………………………………90

عوامل و عناصر تعدیل کننده…………………………………………………………………………………………………………………………..۹۱

     دانش و مهارت………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۲

     شدت نیاز به رشد……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۳

     رضایت ناشی از عوامل مربوط به زمینه شغل…………………………………………………………………………………………..۹۵

نتایج وپیامدهای طراحی مجدد شغل…………………………………………………………………………………………………………… ۹۸

     اثر بخشی کار……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۰

     کاهش نسبت غیبت و ترک خدمت…………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۰

اقدامات موثر جهت ارتقا ابعاد پنج گانه شغلی…………………………………………………………………………………………… ۱۰۱

ترکیب وظایف……………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۲

     تشکیل واحد های طبیعی کار……………………………………………………………………………………………………………….۱۰۲

     برقراری ارتباط با ارباب رجوع یا مشتری……………………………………………………………………………………………….۱۰۳

     گسترش عمودی مشاغل………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۳

     باز نمودن کانالهای بازخورد……………………………………………………………………………………………………………………۱۰۴

منابعتحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۷

 

 فصل سوم : روش تحقیق

 

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۹

معرفی سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۹

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۰

جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۰

اندازه نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۱

روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲

روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۳

ابزار اندازه گیری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

آزمون پایایی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۷ منابع تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲۱

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۲

بررسی توصیفی اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۳

بررسی استنباطی اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۵

   فرضیه اصلی: بین ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………….. ۱۲۵

   فرضیه فرعی ۱: بین ویژگی های شغلی و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………… ۱۲۵

       بین هویت وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………. ۱۲۶

       بین اهمیت وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………۱۲۶

       بین تنوع وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………….۱۲۷

       بین استقلال و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………………………… ۱۲۷

       بین دریافت بازخورد و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد………………………………………………. ۱۲۸

   فرضیه فرعی ۲: بین ویژگی های شغلی و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………… ۱۲۸

       بین هویت وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………. ۱۲۹

       بین اهمیت وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………۱۲۹

       بین تنوع وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………… ۱۳۰

       بین استقلال و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………………………… ۱۳۰

       بین دریافت بازخورد و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد………………………………………………. ۱۳۱

   فرضیه فرعی ۳: بین ویژگی های شغلی و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………… ۱۳۱

       بین هویت وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………………. ۱۳۲

       بین اهمیت وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد………………………………………………….۱۳۲

       بین تنوع وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………..۱۳۳

       بین استقلال و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………………………. ۱۳۳

       بین دریافت بازخورد و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………….. ۱۳۴

بررسی تاثیر جنسیت به عنوان متغییر مداخله گر بر تعهد سازمانی…………………………………………………………. ۱۳۶

بررسی تاثیر تحصیلات به عنوان متغیر مداخله گر بر تعهد سازمانی………………………………………………………… ۱۳۸

رگرسیون و مدل سازی خطی…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۰

تعین مدل رگرسیونی ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی کارکنان………………………………………………………….. ۱۴۱

بررسی صحت معادله رگرسیون…………………………………………………………………………………………………………۱۴۳

 

فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۷

 

نتیجه گیری :

نتیجه گیری میدانی از بررسی رابطه ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی………………………………………………… ۱۴۸

پیشنهادات:

 پیشنهاداتی به مدیران سازمان…………………………………………………………………………………………………………………….۱۵۲

پیشنهاداتی به سایر پژوهشگران…………………………………………………………………………………………………………………..۱۵۵

 

پیوستها:

پرسشنامه تحقیق

تجزیه و تحلیل کامپیوتری یافته ها

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                         صفحه

فصل دوم: ادبیات موضوع

جدول ۲-۱: چهار دیدگاه مختلف تعهد……………………………………………………………………………………………………….. ۴۰

جدول ۲-۲: نتایج مثبت تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………………….۵۶

جدول ۲-۳: نتایج منفی تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………………….۶۵

جدول ۲-۴: مدل چهار بخشی تعهد………………………………………………………………………………………………………………۶۶

 

فصل سوم: روش تحقیق

جدول ۳-۱: توزیع فراوانی سوالات پرسشنامه تحقیق حاضر………………………………………………………………………۱۱۴

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

جدول ۴-۱: توزیع فراوانی کارکنان بر حسب جنس…………………………………………………………………………………..۱۲۳

جدول ۴-۲: توزیع فراوانی کارکنان بر حسب تحصیلات…………………………………………………………………………….۱۲۴

جدول ۴-۳: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد و ویژگی های شغلی………………………………..۱۲۵

جدول ۴-۴: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و ویژگی های شغلی……………………۱۲۵

جدول ۴-۵: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و هویت وظیفه……………………………۱۲۶

جدول ۴-۶: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و اهمیت شغلی…………………………..۱۲۶

جدول ۴-۷: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و تنوع مهارت……………………………..۱۲۷

جدول ۴-۸: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و استقلال شغلی…………………………۱۲۷

جدول ۴-۹: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و دریافت بازخورد……………………….۱۲۸

جدول ۴-۱۰: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و ویژگی های شغلی…………………۱۲۸

جدول ۴-۱۱: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و هویت وظیفه…………………………۱۲۹

جدول ۴-۱۲: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و اهمیت شغلی………………………..۱۲۹

جدول ۴-۱۳: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و تنوع مهارت…………………………..۱۳۰

جدول ۴-۱۴: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و استقلال شغلی………………………۱۳۰

جدول ۴-۱۵: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و دریافت بازخورد…………………….۱۳۱

جدول ۴-۱۶: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و ویژگی های شغلی………………۱۳۱

جدول ۴-۱۷: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و هویت وظیفه……………………….۱۳۲

جدول ۴-۱۸: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و اهمیت شغلی………………………۱۳۲

جدول ۴-۱۹: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و تنوع مهارت…………………………۱۳۳

جدول ۴-۲۰: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و استقلال شغلی…………………….۱۳۳

جدول ۴-۲۱: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و دریافت بازخورد…………………..۱۳۴

جدول ۴-۲۲: خلاصه نتایج آزمون همبستگی پیرسون………………………………………………………………………………۱۳۵

جدول ۴-۲۳: جدول توافقی بین جنس و ویژگی های شغلی…………………………………………………………………….۱۳۶

جدول۴-۲۴: نتایج آنالیز واریانس………………………………………………………………………………………………………………..۱۳۶

جدول ۴-۲۵: جدول توافقی بین تحصیلات و ویژگی های شغلی………………………………………………………………۱۳۸

جدول۴-۲۶: نتایج آنالیز واریانس………………………………………………………………………………………………………………..۱۳۸

جدول ۴-۲۷: نتایج متغییرهای ورودی وخروجی در  مدل رگرسیون چندگانه…………………………………………۱۴۱

جدول ۴-۲۸: نتایج ضرایب همبستگی چندگانه در مدل رگرسیونی…………………………………………………………۱۴۲

جدول ۴-۲۹: نتایج آنالیز واریانس……………………………………………………………………………………………………………….۱۴۲

جدول ۴-۳۰: نتایج ضرایب مدل رگرسیونی……………………………………………………………………………………………….۱۴۳

جدول ۴-۳۱: نتایج خروج قدم به قدم متغییرهای مستقل تحقیق از مدل رگرسیونی……………………………..۱۴۳

جدول ۴-۳۲: نتایج آزمون K-S  جهت بررسی نرمال بودن توزیع باقیمانده های مدل…………………………..۱۴۴

جدول ۴-۳۳: نتایج آزمون استقلال جهت بررسی مستقل بودن توزیع باقیمانده های مدل……………………..۵۱۴


فهرست نمودار ها

عنوان                                                                                                                         صفحه

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

نمودار ۴-۱: میانگین پاسخ ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی با متغییر مداخله گر جنس…………………….۱۳۷

نمودار ۴-۲: میانگین پاسخ ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی با متغییر مداخله گرتحصیلات………………..۱۳۹

نمودار۴-۳: نمودار احتمال نرمال…………………………………………………………………………………………………………………۱۴۴

نمودار ۴-۴: نمودار پراکنش مانده ها در برابر زمان…………………………………………………………………………………….۱۴۵

نمودار ۴-۵: نمودار پراکنس مانده ها در برابر yi ها……………………………………………………………………………………۱۴۶

 

فهرست اشکال

فصل دوم: ادبیات موضوع

شکل ۲-۱: مدل سه بخشی تعهد سازمانی ……………………………………………………………………………………………………۳۴

شکل ۲-۲: هرم سطوح تعهد در سازمان ها……………………………………………………………………………………………………۵۳

شکل ۲-۳: مدل مشخصه های شغلی هاکمن و الدهام………………………………………………………………………………….۵۹

شکل ۲-۴: مدل پیشنهادی توسعه تعهد………………………………………………………………………………………………………..۷۵

شکل ۲-۵: نتایج توان انگیزشی شغل بعنوان تابعی از مهارت و دانش کارکنان……………………………………………۹۲

شکل ۲-۶: اثر تعدیل کنندگی شدت نیاز به رشد…………………………………………………………………………………………۹۴

شکل ۲-۷: روابط موجود بین رضایت ناشی از عوامل زمینه ای شغل و شدت نیاز به رشد………………………….۹۷

شکل ۲-۸: مدل مشخصه های شغلی هاکمن و الدهام………………………………………………………………………………….۹۹

شکل ۲-۹: مدل کامل مشخصه های شغلی………………………………………………………………………………………………..۱۰۵

شکل ۲-۱۰: مدل مفهومی تعهد سازمانی و ویژگی های شغلی…………………………………………………………………۱۰۶

منابع فارسی :

* رابینز، استیفن پی، ۱۳۷۵،  ً مدیریت رفتار سازمانیً، جلد اول، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارساییان، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، صص ۲۶۶ و ۲۶۵٫

* رابینز ، استیفن پی، ۱۳۸۴،  ً تئوری سازمان ً ، ترجمه دکتر سید مهدی الوانی و دکتر حسن دانائی فرد ، انتشارات صفار ،  صص ۳۰۰-۳۰۸٫

* مورهد و گریفین، ۱۳۷۴،‌‌ ً رفتار سازمانی ً، مترجمان سید مهدی الوانی و معمار زاده، تهران، انتشارات مروارید،  صص  ۸۵-۸۱٫

*  رهنمای رودپشتی، فریدون و محمود زاده، نصرت الله، ۱۳۷۸،  ً توسعه منابع انسانی مطالعه موردی تعلق،

دانلود فایل

پایان نامه تحلیل نحوی‌کلامی دست نوشته‌های داستانی کودکان و نوجوانان

۲-۱ مقدمه

  فصل حاضر شامل سه بخش است: بخش نخست، شامل معرفی مفاهیم بنیادی ادبیات،ادبیات کودک، کودک و نوجوان، نحو وکلام و تحلیل کلام می‌باشد. بخش دوم، تاریخچه مختصری از مطالعات غربیان درباره ادبیات کودک به دست می‌دهد. بخش سوم هم شامل پیشینه ادبیات کودک در ایران است.

۲-۲ مفاهیم بنیادی

۲-۲-۱ ادبیات

  گرچه از دیرباز، تعاریف زیادی از ادبیات ارائه شده است ولی هیچ‌گاه هیچ‌کدام از تعاریف جامع و مانع نبوده است و تا وقتی که عواطف و احساسات بشری به شکلی دقیق و کامل تعریف نشود، تعاریف گوناگون ادبیات نیز همچنان لنگ‌لنگان به پیش خواهد رفت.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه

۲-۲ مفاهیم بنیادی

۲-۲-۱ ادبیات

۲-۲-۲ ادبیات کودک

۲-۲-۲-۱ اهداف ادبیات کودک

۲-۲-۲-۲ کاربرد ادبیات کودکان در زندگی کودک

۲-۲-۳ کودک و نوجوان

۲-۲-۳-۱ خصوصیات رشد جسمی و روانی

۲-۲-۳-۲ احتیاجات و علاقمندیها انسانی

۲-۲-۳-۳ تواناییهای خواندن و تسلط زبان

۲-۲-۳-۴ محیط زندگی و تجربیات و شناختهایی که ایجاد می‌کنند

۲-۲-۴ نحو

۲-۲-۵ کلام و تحلیل کلام

۲-۲-۵-۱ پیشینه ی مختصر مطالعات کلامی

۲-۲-۵-۲ چارچوب نظری تحلیل کلام

۲-۳ مطالعات غربیان در مورد ادبیات کودک و نوجوان

۲-۳-۱ پیشینه ادبیات کودک خلق شده توسط بزرگسالان

۲-۳-۲ پیشینه بررسی دست‌نوشته‌های کودکان و نوجوانان

۲-۴ تاریخ ادبیات کودکان ایران

۲-۴-۱ ادبیات کودکان پس از اسلام- از سده اول تا پنجم هجری

۲-۴-۲ ادبیات کودکان از سده پنجم تا نهم هجری

۲-۴-۳ ادبیات از سده نهم تا دوازدهم هجری

۲-۴-۴ ادبیات کودکان دوره مشروطه

۲-۴-۴-۱ دگرگونی در فرهنگ و ادب فارسی

۲-۴-۴-۲ دگرگونی در نشر و زبان ادبیات کودکان

۲-۴-۵ نقد در ادبیات کودکان و تحولات بعدی در ادبیات کودک و نوجوان

منابع فارسی

منابع انگلیسی

ملاحظات نظری

نگاهی بر دستور نقش گرای نظام مند هلیدی

انواع معنا

انواع فرا نقش

فرانقش تجربی

الف – فرایند

۳-۱-۲-۲فرا نقش بینافردی

۳-۱-۲-۳فرانقش متنی

۳-۱-۲-۴ فرانقش چهارم فرانقش منطقی

۳-۲شبکه نظام‌ها

 ۳-۳بازنمایی معنا در زبان از دیدگاه هلیدی

۳ـ۴ـ متن و انسجام

۳ـ۴ـ۱ـ بافت متنی

۳ـ۴ـ۲ـ انسجام

۳-۴-۲-۱ انسجام دستوری

 ۳-۴-۲-۱-۱ ارجاع

۳-۴-۲-۱-۲ جایگزینی

۳-۴-۲-۱-۳ حذف

۳-۴-۲-۲ انسجام واژگانی

۳-۴-۲-۲-۱ تکرار

 ۳-۴-۲-۲-۲ هم‌آیی

نوع دیگر انسجام لغوی، هم‌آیی است که منظور از آن، ذکر عناصر لغوی معینی در چهار چوب

۳-۴-۲-۳ انسجام پیوندی

 ۳-۴-۲-۳-۱ انسجام پیوندی اضافی

۳-۴-۲-۳-۲ انسجام پیوندی تقابلی

۳-۴-۲-۳-۳ انسجام پیوندی علی

منابع انگلیسی

منابع فارسی

منابع انگلیسی

Brown,Gilian, and G.Yule:”Discourse analysis”,USA:Cambridge University Press,1983.

Halliday,M.A.K, and R.Hassan:”Cohesion in English”,London:Longman, 1976.

Thompson,Geoff:”Introducing Functional Grammar”:2nd ed,New York:Great Britain,2004

منابع فارسی

  لطفی پورساعدی، کاظم، “درآمدی به سخن‌کاوی”: مجله زبانشناسی سال نهم، شماره اول، تهران:مرکز نشر دانشگاهی،ص:۴۰-۹، ۱۳۷۱ 

دانلود فایل

دانلود پروژه پردازش تصویر دیجیتال

۱-۱ : مقدمه
پردازش تصویر دیجیتال  دانش جدیدی است که سابقه آن به پس از اختراع رایانه های دیجیتال باز می گردد . با این حال این علم نوپا در چند دهه اخیر از هر دو جنبه نظری و عملی پیشرفت های چشمگیری داشته است . سرعت این پیشرفت به اندازه ای بوده است که هم اکنون و پس از این مدت نسبتاً کوتاه ، به راحتی می توان رد پای پردازش تصویر دیجیتال را در بسیاری از علوم و صنایع مشاهده نمود . علاقه به روش های پردازش تصویر دیجیتال از دو محدوده کاربردی اصلی نشات می گیرد که آن محدوده ها عبارتند از : بهبود اطلاعات تصویری به منظور تعبیر انسانی و پردازش داده های صحنه برای ادراک ماشینی مستقل .
چند دسته مهم از کاربرد های پردازش تصویر به شرح زیر می باشد [ ۱ ] :
الف ) کاربردهای عکاسی مانند ارتقاء ، بازسازی تصاویر قدیمی ، بازسازی تصاویر خراب شده با نویز و بهبود ظاهر تصاویر معمولی.
ب ) کاربرد های پزشکی مانند ارتقاء ویژگی های تصاویر اشعه ایکس ، تولید تصاویر MRI  و
CT-scan.
ج ) کاربرد های امنیتی مانند تشخیص حرکت ( در دزد گیر ها ) ، تشخیص اثر انگشت ، تشخیص چهره و تشخیص امضاء.
د ) کاربرد های نظامی مانند تشخیص و رهگیری خودکار اهداف متحرک یا ثابت از هوا یا از زمین.
ه ) کاربرد های سنجش از راه دور مانند ارتقاء و تحلیل تصاویر هوایی و ماهواره ای (برداشته شده از مناطق مختلف جغرافیایی) که در کاربرد های نقشه برداری ، کشاورزی ، هوا شناسی و موارد دیگر مفید هستند .
و ) کاربرد های صنعتی مرتبط با خودکار سازی صنایع مانند تفکیک محصولات مختلف بر اساس شکل یا اندازه ، آشکارسازی نواقص و شکستگی های موجود در محصولات ، تعیین محل اشیاء و اجرای فرایند تولید با استفاده از روبات ها و بینایی ماشینی .
ز ) کاربرد های فشرده سازی تصویر مانند ذخیره سازی ، ارسال تصاویر تلویزیون با کیفیت بالا و ارسال تصاویر متحرک و زنده از روی شبکه اینترنت و یا خط تلفن.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه ای بر پردازش تصویر دیجیتال

فصل دوم:بررسی دقیق تر برخی از روش های معرفی شده توسط سایر محققین در زمینه تشخیص صورت

فصل سوم: تشخیص صورت بر مبنای رنگ پوست

فصل چهارم: شناسایی صورت در یک پایگاه داده اختیاری

فصل پنجم : روش انجام کار

فهرست منابع

فهرست منابع

[۱]رافائل سی. گونزالس،‌ ریچارد ای. وودز، ترجمه دکتر مرتضی خادمی و مهندس داوود جعفری، پردازش تصویر رقمی، چاپ سوم، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، بهار ۱۳۸۵

 http://www.cs.uiowa.edu/~mfleck/vision-html/naked-skin.html [2]

[3] Kapur , Jay P. , ” Face Detection in Color Images ” , University of Washington Department of Electrical Engineering , EE499 Capstone Design Project Spring 1997

[4] D. Maio and D. Maltoni, “Real-time face location on grayscale static images,’’ Pattern Recognition, vol.33, no. 9, pp. 1525-1539, Sept. 2000

[5] H. A. Rowley, S. Baluja, and T. Kanade, “Neural Network-Based Face Detection,” IEEE Trans. PAMI, vol. 20, pp. 23-38, Jan. 1998

[6] K. K. Sung and T. Poggio, “Example-Based Learning for View-Based Human Face Detection,” IEEE Trans. PAMI, vol. 20, pp. 39-51, Jan. 1998

[7] H. Schneiderman and T. Kanade, “A Statistical Method for 3D Object Detection Applied to Faces and Cars,” IEEE CVPR, June 2000

دانلود فایل

پایان نامه تعیین رابطه رضایت زناشویی مادران و عزت نفس دختران شان

چکیده

تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر رضایت زناشویی مادران بر عزت نفس دخترانشان است. جامعه آماری شامل ۶۰ نفر، که ۳۰ نفر مادران و ۳۰ نفر دختران شان را شامل ‌می‌باشد نمونه گیری به صورت تصادفی است. برای بررسی این رابطه از ضریب همبستگی پرستون استفاده شده.

تست های مورد آزمون تست عزت نفس آیزنگ و تست رضایت زنا شویی Enrich است که از هر یک از مادران و دختران از این تست ها گرفته شده. پس از تحقیقات و مطالعات با استفاده از آزمون معنا دار ضریب همبستگی و پرستون مشخص شد که بین متغیر رضایت زناشویی و عزت نفس رابطه معنی داری وجود دارد و فرضیه ما پذیرفته میشود.

فهرست مطالب
چکیده

فصل اول
مقدمه
بیان مسأله
بیان فرضیه
آیا بین رضایت زناشویی مادران باعزت نفس دخترانشان همبستگی مستقیم وجود دارد ؟
اهداف تحقیق
تعریف عملیاتی واژه ها

فصل دوم
متغیرهای تحقیق
۲-۱) تعریف رضایت مندی ازدواج
۲-۱-۱- تعریف ازدواج
۲-۱-۲-تاریخچه ازدواج
همسر گزینی در گذشته
۲-۱-۳-ازدواج در غرب
۲-۱-۴-ازدواج در ایران
۲-۱-۵- انواع ازدواج
۲-۱-۶- ازدواج از نظر برخی از اندیشمندان
۲-۱-۷- ازدواج از نظر مکاتب مختلف
ازدواج در جوامع پیش از اسلام
ازدواج در اسلام
دیدگاه قرآن در مورد ازدواج
۲-۱-۸- ازدواج از نظر روان شناسان
۲-۱-۹-فلسفه ازدواج
۲-۱-۱۰- رهنمودهای روان شناختی برای دختران جوان در زمینه شیوه رویارویی مناسب با شوهرانشان
۲-۱-۱۱- توصیه روان شناسان و مشاوران ازدواج برای داشتن ازدواج موقت
«تعریف عزت نفس»
«تاریخچه»
عزت نفس از دیدگاه قرآن و احادیث و دانشمندان اسلامی
« عزت نفس از نظر مکتب های اخلاقی دنیا»
منابع عزت نفس کدامند؟
نظر دانشمندان در این موضوع
اهمیت عزت نفس
عوامل موثر بر عزت نفس
گذری به نظرات و تحقیقات انجام شده در مورد عزت نفس
عزت نفس اجتماعی
عزت نفس تحصیلی
عزت نفس خانوادگی
عزت نفس تصور جسمانی
عزت نفس کلی

فصل سوم
۱- جامعه آماری
۲- نمونه و روش نمونه گیری
۳- ابزار تحقیق
پرسشنامه رضایت زناشویی Enrich
روایی و اعتبار پرسشنامه
روش ارائه و نمره گذاری پرسشنامه
آزمون عزت نفس آیزنک
طرح و شیوه اجرای تحقیق

فصل چهارم
جدول  برخی داده‌های توصیفی برای متغیر عزت نفس
جدول برخی داده‌های توصیفی برای متغیر رضایت زناشویی
جدول جدول ضریب همبستگی پیرسن برای فرض اول
جدول جدول آزمون Anova برای فرض اول
جدول جدول توافقی عزت نفس بر حسب رضایت

فصل پنج
بحث و نتیجه گیری
محدودیت ها و مشکلات
پیشنهادات
خلاصه

دانلود فایل

پروژه دزیمتری پرتوهای ناشی از بمب های هسته ای توسط ترمولومینسانس TLD

چکیده
بعضی از مواد در طبیعت وجود دارد که خاصیت نور دهی بر اثر گرما دارند. Mg: Lif  قرصی است که می تواند به عنوان یکی از مواد تشخیص دهنده در تشعشعات هسته ای ساطع شده در بمب هسته ای می باشد .
ما می توانیم به وسیله دستگاه TLD reatherوبا این قرص  میزان اثر دهی ان بر بدن انسانی که در مقابل این پرتو ساطع شده از انرژی هسته ای (که می تواند تشعشعات ساطع شده از بمب هسته ای باشد)قرار گرفته است   تشخیص دهیم و بفهمیم که این انسان چقدر پرتو (گاما و بتا و الفا ) دریافت کرده است .

فهرست مطالب
چکیده………………………………………………………………………………………….۷
کلمات کلیدی……………………………………………………………………………….۸
فصل اول……………………………………………………………………………………..۱۳
مقدمه…………………………………………………………………………………………۱۴
تعریف موضوع……………………………………………………………………………..۱۵
تاریخچه………………………………………………………………………………………۱۶
اهداف تحقیق………………………………………………………………………………..۱۷
فصل دوم……………………………………………………………………………………..۱۸
خصوصیات مواد TLD…………………………………………………………………..19
پاسخ دز………………………………………………………………………………………۱۹
حساسیت…………………………………………………………………………………….۲۰
پاسخ به انرژی………………………………………………………………………………۲۱
شرایط پخت…………………………………………………………………………………۲۴
محوشدگی گرمایی………………………………………………………………………..۲۵
محو شدگی غیرعادی……………………………………………………………………..۲۶
حساسیت نوری…………………………………………………………………………….۲۶
فصل سوم……………………………………………………………………………….۲۹
کاربردها وخواص دزیمتری…………………………………………………………….۳۰
دزیمتری فردی……………………………………………………………………………..۳۰
دزیمتری محیطی……………………………………………………………………………۳۱
دزیمتری بالینی………………………………………………………………………………۳۲
سینماتیک واپاشی گاما…………………………………………………………………….۳۴
سینماتیک واپاشی آلفا……………………………………………………………………..۳۵
واپاشی بتایی………………………………………………………………………………….۳۸
بورات منگنز………………………………………………………………………………….۵۴
خصوصیات دزسنجی……………………………………………………………………..۵۷
اثر ذرات و تشعشعات بر سیستم های حیاتی………………………………………۶۵
حالت¬های برهمکنش …………………………………………………………………….۶۵
یونیزاسیون……………………………………………………………………………………۶۵
برانگیختگی مولکولی و اتمی…………………………………………………………..۶۶
واکنش‌های هسته‌ای……………………………………………………………………….۶۶
تشعشعات باردار……………………………………………………………………………۶۷
تشعشعات بدون بار………………………………………………………………………..۶۷
بمبهای هسته ای چگونه ساخته می¬شوند………………………………………….۶۹
پرتو درمانی باعث کاهش غدد سرطانی……………………………………………۷۰
محافظت کننده های پرتوی……………………………………………………………۷۲
آثار وراثتی تشعشع در انسان………………………………………………………….۷۴
سطح انرژی هسته ای…………………………………………………………………..۷۷
تغییرات انرژی در واکنشهای هسته‌ای…………………………………………….۷۸
حفاظت در برابر پرتوزاهامهندسی هسته¬ای…………………………………………..۸۱
حداکثر مقادیر مجاز آلودگی…………………………………………………………….۸۲
نکات اساسی در تعیین مقادیر مجاز آلودگی…………………………………………۸۲
پرتوزاهای آلوده کننده محیط…………………………………………………………….۸۳
اصول حفاظت فردی………………………………………………………………………۸۴
مکانیسم تولید تشعشع فیزیک هسته ای………………………………………….۸۵
مواد پرتوزا و تابش های هسته¬ای……………………………………………………۹۱
تاریخچه کشف مواد پرتوزا ………………………………………………………….۹۲
ماده پرتوزا چیست؟…………………………………………………………………….۹۴
ماهیت پرتوهای آلفا، بتا و گاما………………………………………………………۹۶
واپاشی پرتوهای آلفا، بتا و گاما …………………………………………………….۹۸
قانون سدی…………………………………………………………………………….۹۹
بررسی یک عنصر رادیواکتیو……………………………………………………..۹۹
فصل چهارم…………………………………………………………………………..۱۰۲
تعریف بمب هسته¬ای………………………………………………………………۱۰۳
عناصر اصلی سازنده……………………………………………………………….۱۰۴
چرا اورانیوم و پلوتونیوم؟………………………………………………………..۱۰۵
انواع بمب¬های هسته¬ای از نظر نوع مکانیزم انفجار………………………۱۰۶
نحوه آزاد شدن انرژی هسته‌ای…………………………………………………۱۲۰
واپاشی رادیواکتیو…………………………………………………………………..۱۲۱
فصل پنجم …………………………………………………………………………..۱۲۳
دلایل¬استفاده¬از ¬(TLD-100)…………………………………………………….124
نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………………………………..۱۲۵
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………۱۲۷

فهرست منابع و مآخذ

۱-   شفائی محمدعلی، پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیک هسته­ای، آستان دانشگاه فردوسی مشهد، ‌۱۳۷۵٫

۲- Cameron J. R. , Suntharalingam N. and Kenney G.H. , Thermoluminescent Dosimetry,University of Wisconsin press 1968.

3-Calderon T. , Khanlary M. R . , Rendell H. M, Townsend P. D. , alkaline earth fluorides, J. Phys. C. V, pages 257-274.

4- McKEEVER S.W.S. , Themoluminescence of solids, (Cambridge University Press)

5- Horowitz Y. S., Termoluminescence and Thermoluminescent Dosimetry, Vol. I and II, ed. Y. S. Horowitz (CRC Press Raton) p.43(1984).

6- Townsend P. D. , and Kelly, J. C. , Colour Centres and Imperfection in Inssulators and Semiconductors, (Sussex University Press, London) (1973).

7- Aghabozorg H. , Malardy M. , Inorganic Chemistry(1), Alavy Publication 1994

دانلود فایل