مقدمه
علم مدیریت که در اثر گردهمایی به جای زندگی فردی در تکامل زیست محیطی بشر شکل گرفته با توسعه سازمانها پیچیدهتر شد به طوری که با افزایش روزافزون سازمانهای مختلف در قرن بیستم، مدیریت به عنوان یک پدیده تعیینکننده در سرنوشت کشورها و سازمانها مطرح گردید. این علم از زمانی که انسان دریافت که به تنهایی توانایی انجام کارها به نحو مورد نظر را ندارد شروع و در این قرن فقط متحول گردید ولی همین تحول از دید کشورها و سازمانهای مختلف به ویژه در دهههای اخیر با روشهای گوناگون انجام گرفته و عملکردهای متفاوتی را نیز در برداشته است. این تحول در جایی عملکرد مثبتی را باعث گردیده که با انتخاب و به کارگیری روش صحیح مدیریت زمینه استفاه از تمامی امکانات مادی و انسانی در آن فراهم شده. از استعدادها، توانها، ضمن شکوفا شدن بهرهگیری مورد نظر نیز حاصل شده و در این حالت بوده که از عوامل تولید نظیر نیروی انسانی، سرمایه، تکنولوژی و کار و استفاده کارآ و اثربخش گردیده و بین متغیرهای ساختار اداری، منابع مالی، تخصص نیروی انسانی همبستگی لازم مشاهده شده است و در جایی نیز با این تحول انجام پذیرفته و یا در جهت خلاف نوع اول بوده است به عبارت دیگر درست اندیشیدن و مدیریت صحیح کلید پیشرفت در کشورها و سازمانهایی بوده است که توانستهاند از منابع موجود به نحو مورد نظر استفاده و به هدفهای از پیش تعیینشده خود دست یابند.
فهرست مطالب
مکانیزم یا روشهای اجرایی اصول مدیریت
مدیریست چیست
سازمان
ویژگیهای سیستم
ویژگیهای اساسی آموزش پودمانی
آموزش الکترونیک
ضرورت ارزشیابی
اهداف ارزشیابی
اصول ارزشیابی جامع و فراگیر
اهداف ارزشیابی
اصول ارزشیابی از اثربخشی آموزشی
تعریف مکاتبات اداری
اصول تهیه گزارشهای مورد نیاز آموزشگاه
مهارتهای ارتباطی
روشهای آموزش مهارتهای ارتباطی
روانشناسی عمومی و جامعهشناسی
ارتباطگیری موثر و موانع ارتباطی با دیگران
موانع ارتباطی رایج
نظارت بر امور مالی آموزشگاه
تهیه محتوای مربوط به خلاقیت و نوآوریهای مدیر
منابع و مأخذ
منابع و مأخذ
۱- اصول و مبانی حسابداری تألیف فریدون رهنامی رودپشتی
۲- اصول روانشناسی عمومی نوشته دکتر سیروس عظیمی
۳- مدیریت آموزشی نوشته پوراندخت نیرومند و سهراب مسجدیان
۴- رهبری و مدیریت آموزشی نوشته دکتر سیدمحمد میرکمالی
۵- خلاقیت و نوآوری سازمان آموزشی نویسنده محمدربیع سام خانیان
۶- اصول مدیریت نوشته دکتر علی رضائیان
چکیده:
یکی از بحرانهای زیست محیطی مسئله انتخاب الگوهای نامناسب مصرف و در واقع مصرف بی رویه است.افزایش مصرف به معنی افزایش ضایعات و آلودگی محیط زیست است و غذا یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی است, که تولید آن به اندازه کافی بستگی به تولید در بخش کشاورزی و روند افزایش جمعیت دارد.
زنان میتوانند به عنوان همسر , مادر, مدیر, و برنامه ریز خانواده و کسیکه نقش اصلی را در تنظیم خرید و چگونگی مصرف بعهده دارد و نیز بعنوان مربی و فرهنگساز نسل آینده نقش بسیار مهمی در تغییر الگوی مصرف غذایی و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیست داشته باشد.
در این تحقیق محقق بدنبال اهداف اصلی خویش یعنی افزایش نقش زنان در انتخاب الگوهای مصرف غذایی مناسب و نهایتا کاهش فشار وارد بر محیط زیست به علت الگوهای بی رویه مصرف می باشد.
جامعه آماری در این تحقیق , زنان منطقه ۶تهران می باشند که تعداد ١١۰۵٧نفر را تشکیل می دهند. افراد نمونه به حجم ٣۲۵ نفر بر اساس نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق, پرسشنامه ویژه ای برای کسب اطلاعات تهیه شده که برای بررسی صحت و سقم فرضیات تحقیق از آزمون کی دو و اسپیرمن استفاده گردید و نتایج آن اینچنین بیان گردید. مطابق نظر پاسخگویان در مورد فرضیه اول با توجه به اینکه ضرائب ۲۶٣/۰و۲۲٣/۰از مقدار جدول ١۴٨/۰ بیشتر است بین سطح سواد و نوع الگوی مصرف غذا ,رابطه معنی دار وجود دارد, یعنی هرچه میزان تحصیلات زنان افزایش می یابد، میزان آشنایی آنان با الگوهای مصرف غذایی افزایش می یابد.همچنین با توجه به اینکه اکثر پاسخها ۲/٣۴درصد در مورد ارتباط سن با الگوی مصرف غذا به سمت گزینه متوسط بوده , پس ارتباط معنی داری بین ایندو وجود ندارد. در مورد رابطه شاغل بودن زنان و نوع الگوی مصرف ٣/۶۸ درصد به سمت گزینه های خیلی زیاد و زیاد گرایش داشته و کی دو بدست آمده٧٧/١٣٨از مقدار جدول بزرگتر است , پس رابطه معنی دار می باشد. در مورد تاثیر نقش زنان در اقتصاد خانواده در زمینه الگوی مصرف غذا پاسخها به سمت گزینه خیلی زیاد گرایش داشته و در مورد تاثیر نقش زنان بدون همکاری دولت در الگوی مصرف غذا با توجه به مقادیر کی دو بدست آمده۶۴۶/۴۲۴و ۵۲٣/۲١۶ از مقدار جدول بزرگتر است, پس نقش زنان به تنهایی نمی تواند موثر باشد. بین آموزش زنان و کاهش میزان پسماندها و کاهش در اسراف مواد غذایی و کاهش مشکلات زیست محیطی ارتباط معنی دار وجود دارد , همپنین هر چه سواد تغذیه ای زنان بیشتر باشد وضعیت تغذیه و سلامت خانواده بهتر می شود. بین نقش زنان و سلامت غذای مصرفی ارتباط معنا دار وجود دارد. بین افزایش درآمد و بهبود در وضعیت تغذیه خانواده ارتباط معنا دار وجود دارد.
در آخر به ارائه پیشنهاد در دو بخش مجزا , یعنی پیشنهاداتی برای دولت و زنان پرداخته شده است.
فهرست مطالب: شماره صفحه
چکیده ………………………………………………………………………………………………………. ۱
مقدمه………………………………………………………………………………………………………… ۲
فصل اول- کلیات…………………………………………………………………………………….. ۳
١‐١‐ فرضیه ,ضرورت ها و اهداف ……………………………………………………………….. ۴
١‐١‐١‐بیان مسئله ……………………………………………………………………………………….. ۴
١‐١‐٢‐فرضیه……………………………………………………………………………………………… ۴
١‐١‐٣‐ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………….. ۵
١‐١‐۴‐اهداف……………………………………………………………………………………………… ۵
١‐١‐۴‐١‐اهداف اصلی………………………………………………………………………………….. ۵
١‐١‐۴‐٢‐اهداف فرعی………………………………………………………………………………….. ۶
١‐١‐۵‐متغیرها ……………………………………………………………………………………………. ۶
١‐١‐۶‐محدودیت های تحقیق ……………………………………………………………………….. ۶
١‐۲-تعاریف نظری و عملیاتی……………………………………………………………………….. ۷
١‐۲‐١‐تعاریف نظری……………………………………………………………………………………. ۷
١‐۲‐۲‐تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………………………. ۸
١‐٣‐تاریخچه تغذیه و الگوی مصرف ……………………………………………………………. ۸
١‐٣‐١‐تاریخچه تغذیه و الگوی مصرف در جهان ……………………………………………….. ۸
١‐٣‐١‐١‐تغییر دادن الگوی مصرف از نظر دستور کار٢١ ………………………………….. ۸
١‐٣‐١‐۲‐افزایش دسترسی به غذا و تغذیه از نظر دستور کار ٢١ ……………………………. ۹
١‐٣‐١‐٣‐اهمیت موضوع تغذیه و زنان از دیدگاه کنفرانسهای بین المللی………………… ۱۰
١‐٣‐۲‐ تاریخچه تغذیه در ایران…………………………………………………………………….. ۱۱
١‐٣‐۲‐ ١‐اهمیت الگوی مصرف غذا در برنامه های توسعه کشور…………………………… ۱۲
١‐۴‐فیزیولوژی تغذیه………………………………………………………………………………… ۱۴
١‐۴‐١‐الگوی تغذیه ………………………………………………………………………………… ۱۴
١‐۴‐٢‐جریان تولید و تغذیه……………………………………………………………………….. ۱۴
١‐۴‐٢‐١‐تعریف تغذیه……………………………………………………………………………….. ۱۴
١‐۴‐٢‐٢‐ماده مغذی…………………………………………………………………………………… ۱۵
١‐۴‐٢‐٣‐سوء تغذیه…………………………………………………………………………………… ۱۵
١‐۴‐٢‐۴‐تغذیه متعادل………………………………………………………………………………… ۱۸
١‐۴‐٢‐۵‐عادات غلط غذایی ……………………………………………………………………….. ۲۱
١‐۴‐٢‐۶‐کربوهیدراتها ……………………………………………………………………………….. ۲۲
١‐۴‐٢‐٧‐پروتئینها……………………………………………………………………………………… ۲۲
١‐۴‐٢‐٨‐چربیها ……………………………………………………………………………………… ۲۳
١‐۴‐٢‐۹‐ویتامینها …………………………………………………………………………………….. ۲۳
١‐۴‐٢‐١۰‐عناصر معدنی……………………………………………………………………………… ۲۴
١‐۴‐٣‐تحقیق و توسعه ………………………………………………………………………………. ۲۵
١‐۴‐٣‐١‐صنایع غذایی ایران ………………………………………………………………………….. ۲۵
١‐۴‐۴‐اثرات زیست محیطی تولید و مصرف غذا ………………………………………….. ۲۷
١‐۴‐۴‐١‐اثرات زیست محیطی کشاورزی………………………………………………………… ۲۷
١‐۴‐۴‐۲‐اثرات زیست محیطی تولید محصولات دامی………………………………………… ۲۸
١‐۴‐۴‐٣‐اثرات زیست محیطی فاز فرایند مواد غذایی…………………………………………. ۲۸
١‐۴‐۴‐۴‐اثرات زیست محیطی مصرف کننده……………………………………………………. ۲۸
١‐۵‐بررسی تغذیه در ابعاد فرهنگی, اقتصادی, اجتماعی…………………………………… ۲۹
١‐۵‐١‐اثرات توسعه فرهنگی بر تغذیه ………………………………………………………… ۳۰
١‐۵‐١‐١‐الگوهای فرهنگی غذا……………………………………………………………………… ۳۰
١‐۵‐۲‐اثرات توسعه اقتصادی …………………………………………………………………… ۳۳
١‐۵‐۲‐١‐اقتصاد مواد غذایی ………………………………………………………………………… ۳۳
١‐۵‐۲‐۲- دامنه امنیت غذایی در ایران و جهان …………………………………………………. ۳۴
١‐۵‐۲‐٣‐اثرات توسعه اقتصادی بر تغذیه ……………………………………………………….. ۳۸
١‐۵‐۲‐۴‐اثرات تغذیه بر توسعه اقتصادی…………………………………………………………. ۳۹
١‐۵‐۲‐۵‐ارزشیابی سیاست تغذیه در کلان اقتصاد……………………………………………… ۳۹
١‐۵‐۲‐۶‐بحران افزایش قیمت مواد غذایی ……………………………………………………… ۴۰
١‐۵‐۲‐٧‐رابطه بین درآمد و مصرف ……………………………………………………………… ۴۴
١‐۵‐۲‐٨‐الگوی مصرف مواد غذایی ………………………………………………………………. ۴۶
١‐۵‐۲‐۹‐ویژگی الگوی مصرف در کشورهای ثروتمند ……………………………………….. ۴۷
۲‐۵‐۲‐١۰‐ویژگی الگوی مصرف در کشورهای فقیر ………………………………………….. ۴۸
١‐۵‐۲‐١١‐وضعیت الگوی مصرف در ایران………………………………………………………. ۴۸
١‐۵‐۲‐١۲‐روند مصرف سرانه مواد غذایی در کشور…………………………………………… ۴۹
١‐۵‐۲‐١٣‐موادغذایی و روند عرضه سرانه آنها ………………………………………………… ۵۱
١‐۵‐۲‐١۴‐روند تولید محصولات کشاورزی…………………………………………………….. ۶۰
١‐۵‐۲‐١۵- وضعیت تولید و مصرف مواد غذایی………………………………………………… ۶۲
١‐۵‐۲‐١۶‐کیفیت الگوی تولید و مصرف………………………………………………………….. ۶۳
١‐۵‐۲‐١٧‐مرکز ثقل تولید محصولات کشاورزی در کشور……………………………………. ۶۵
١‐۵‐۲‐١۸‐تصویری از تولید موادغذایی در کشور ………………………………………………. ۶۵
١‐۵‐۲‐١۹‐بررسی وضعیت عرضه محصولات کشاورزی و تاثیر آن در الگوی مصرف مواد غذایی در ایران ۶۶
١‐۵‐۲‐۲۰‐استراتژی کاهش ضایعات , وضعیت ایران و ارائه راهکارها…………………….. ۶۸
١‐۵‐٣‐ اثرات اجتماعی…………………………………………………………………………….. ۷۰
١‐۵‐٣‐١‐رشد جمعیت وغذا ……………………………………………………………………….. ۷۰
١‐۵‐٣‐۲‐سیاست عصر کمیابی غذا………………………………………………………………… ۷۲
١‐۵‐٣‐٣‐چشم انداز آینده غذا ……………………………………………………………………… ۷۴
١‐۵‐٣‐۴‐اثرات بهبود تغذیه بر سطح نیروی انسانی……………………………………………. ۷۵
١‐۵‐٣‐۵‐اثرات سوء تغذیه بر توسعه اجتماعی………………………………………………….. ۷۶
١‐۵‐٣‐۶‐تاثیر عوامل اجتماعی بر الگوی مصرف موا غذایی و نقش خانواده……………… ۷۷
١‐۶‐ زنان……………………………………………………………………………………………….. ۷۷
١‐۶‐١‐زنان و توسعه پایدار در دستور کار٢١ ……………………………………………………. ۷۸
١‐۶‐١‐١‐ نقش زنان در تغییر الگوی مصرف ……………………………………………………. ۷۹
١‐۶‐١‐۲‐ راهکارهای کاهش مصرف …………………………………………………………….. ۸۱
١‐۶‐١‐٣‐نقش آموزش زنان در تغییر الگوی مصرف ………………………………………….. ۸۲
١‐۶‐١‐۴‐توانمند سازی زنان در الگوها و نحوه مصرف ……………………………………… ۸۴
١‐۶‐۲‐نقش زنان در کاهش آلودگی محیط زیست, کاهش جمعیت, کمبود مواد غذایی وکمبود آب) ۸۴
١‐۶‐٣‐ نقش زنان در تغییرات در الگوی مصرف غذایی و سلامت کودکان ………………. ۸۵
فصل دوم – مواد و روشها………………………………………………………………………. ۸۸
۲‐١‐ویژگی منطقه ۶ تهران ………………………………………………………………………… ۸۹
۲‐۲‐روش تحقیق……………………………………………………………………………………… ۹۲
۲‐۲‐١‐نوع تحقیق………………………………………………………………………………………. ۹۲
۲‐۲‐۲‐ جامعه آماری…………………………………………………………………………………… ۹۳
۲‐۲‐٣‐ نمونه آماری …………………………………………………………………………………… ۹۳
۲‐۲‐٣‐١‐حجم نمونه………………………………………………………………………………….. ۹۳
۲‐۲‐٣‐۲‐ روش نمونه گیری………………………………………………………………………… ۹۴
۲‐٣‐ابزار گردآوری اطلاعات …………………………………………………………………….. ۹۴
۲‐٣‐١- مشخصات پرسشنامه………………………………………………………………………… ۹۴
۲‐٣‐۲- روایی و پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………… ۹۵
فصل سوم- نتایج……………………………………………………………………………………. ۹۷
٣‐١‐ آمار توصیفی …………………………………………………………………………………… ۹۸
٣‐١‐١- توزیع سن پاسخگویان………………………………………………………………………. ۹۹
٣‐١‐۲- توزیع وضع تاهل پاسخگویان ………………………………………………………….. ۱۰۰
٣‐١‐٣- سطح تحصیلات پاسخگویان…………………………………………………………….. ۱۰۲
٣‐١‐۴- توزیع وضعیت شغل پاسخگویان ………………………………………………………. ۱۰۴
٣‐١‐۵- توزیع وضعیت درآمد ماهیانه(خانوار)پاسخگویان …………………………………… ۱۰۵
٣‐۲‐ آمار استنباطی…………………………………………………………………………………. ۱۰۶
٣‐۲‐١‐پاسخ به فرضیه اول ( بین نقش زنان و نحوه استفاده در الگوهای مصرف غذایی
رابطه وجود دارد.) ……………………………………………………………………………… ۱۰۷
٣‐۲‐١‐١‐پاسخ به سوال ١( آیا سطح سواد زنان در اصلاح الگوهای مصرف غذایی نقش موثر دارد؟) ۱۰۷
٣‐۲‐١‐۲‐پاسخ به سوال ۲( آیا بین سن زنان و نوع الگوهای مصرف غذایی رابطه وجود دارد؟) ۱۰۹
٣‐۲‐١‐٣‐پاسخ به سوال ٣( آیا زنان می توانند با انتخاب الگوهای مصرف غذایی مناسب در اقتصاد خانواده تاثیرگذار باشند؟) …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۰
٣‐۲‐١‐۴‐پاسخ به سوال ۴( آیا نقش زنان به تنهایی و بی پشتوانه دولت می تواند در الگوی مصرف غذا تاثیرگذار باشد؟) …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲
٣‐۲‐١‐۵‐پاسخ به سوال ۵( آیا شاغل بودن زنان در الگوی مصرف غذایی خانواده می تواند تاثیرگذار باشد؟) ۱۱۳
٣‐۲‐۲‐پاسخ به فرضیه دوم ( بین نقش زنان و کاهش در مصرف (آب, انرژی, پسماند, غذا….) رابطه وجود دارد؟) ۱۱۵
٣‐۲‐۲‐١‐پاسخ به سوال ١( آیا بین آموزش زنان و نوع الگوی مصرف( غذا,آب , انرژی …) ارتباط برقرار است؟) ۱۱۵
٣‐۲‐۲‐۲‐ پاسخ به سوال ۲( آیا بین آموزش زنان و کاهش در اسراف مواد غذایی ارتباط برقرار است؟) ۱۱۷
٣‐۲‐۲‐٣‐ پاسخ به سوال ٣( آیا بین آموزش زنان و کاهش تولید پسماندها ارتباط برقرار است؟ ) ۱۱۸
٣‐۲‐۲‐۴‐ پاسخ به سوال ۴( آیا بین آموزش زنان و کاهش مشکلات زیست محیطی رابطه برقرار است؟ ) ۱۲۰
٣‐۲‐٣‐ پاسخ به فرضیه سوم ( بین نقش زنان در بهبود وضعیت تغذیه ارتباط برقرار است.) ۱۲۲
٣‐۲‐٣‐١‐ پاسخ به سوال ١( آیا بین افزایش درآمد خانواده و بهبود وضعیت تغذیه ارتباط برقرار است؟) ۱۲۲
٣‐۲‐٣‐۲‐ پاسخ به سوال ۲( آیا سطح سواد تغذیه ای زنان در بهبود وضعیت تغذیه و سلامت کودکان و خانواده نقش مؤثر دارد؟)…………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۳
٣‐۲‐٣‐٣‐ پاسخ به سوال ٣( آیا بین نقش زنان و سلامت غذای مصرفی در خانواده ارتباط وجود دارد؟) ۱۲۵
فصل چهارم- نتیجه گیری و پیشنهادات ………………………………………………… ۱۳۰
۴‐١‐ بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………….. ۱۳۱
۴‐١‐١‐ مقدمه ……………………………………………………………………………………….. ۱۳۱
۴‐١‐٢‐بحث و نتیجه گیری پرسشنامه …………………………………………………………… ۱۳۲
۴‐١‐٢‐١- نتیجه گیری از فرضیه اول و سوالات پژوهشی مربوطه…………………………. ۱۳۲
۴‐١‐٢‐۲- نتیجه گیری از فرضیه دوم و سوالات پژوهشی مربوطه ………………………. ۱۳۴
۴‐١‐٢‐٣- نتیجه گیری از فرضیه سوم و سوالات پژوهشی مربوطه ……………………….. ۱۳۵
۴‐١‐٢‐۴- نتیجه گیری از سوالات مربوط به میزان مصرف مواد غذایی ………………….. ۱۳۶
۴‐۲‐پیشنهادات ……………………………………………………………………………………….. ۱۳۷
۴‐۲‐١‐نقش دولت……………………………………………………………………………………. ۱۳۷
۴‐۲‐١‐١‐ پیشنهاداتی برای دولت در ارائه برنامه های آموزشی …………………………… ۱۳۷
۴‐۲‐١‐۲‐سایر فعالیتهای مؤثر دولت در زمینه الگوی مصرف غذا ………………………… ۱۳۹
۴‐۲‐۲‐نقش زنان …………………………………………………………………………………….. ۱۴۰
۴‐۲‐۲‐١‐پیشنهادات برای زنان……………………………………………………………………. ۱۴۰
پیوست ……………………………………………………………………………………………….. ۱۴۲
پیوست الف- پرسشنامه در خصوص نقش زنان در اصلاح الگوهای مصرف غذایی……. ۱۴۳
منابع ……………………………………………………………………………………………………. ۱۵۱
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………. ۱۵۲
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………….. ۱۵۵
اینترنت ………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۵
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………… ۱۵۶
فهرست جداول شماره صغحه
جدول شماره ١‐١- سهم درشت مغذی ها در تامین انرژی بین جهان , کشورهای توسعه یلفته, در حال توسعه و ایران و دامنه قابل قبول سازمان بهداشت جهانی(متوسط سالهای …………………………………………………….. ۵۱
جدول شماره١‐۲- روند عرضه سرانه مواد غذایی طی سالهای (٨۰‐١٣۶۸۵) ……………… ۵۲
جدول شماره ١‐٣- سهم گروههای مختلف مواد غذایی در تامین انرژی طی سالهای( ٨۰‐١٣۶۸) ۵۳
جدول شماره ١‐۴- سهم گروههای مواد غذایی در تامین انرژی (متوسط سالهای ٨۰‐١٣۶٨)در ایران و جهان (واحد: درصد) ۵۵
جدول شماره ١‐۵- وضعیت عرضه سرانه انرژی و مواد غذایی در چند کشور درحال توسعه و توسعه یافته جهان (در سال ۲۰۰۰)………………………………………………………………………………………………………………. ۵۸
جدول شماره ١‐۶ : برآورد درصد ضایعات محصولات کشاورزی…………………………… ۷۰
جدول شماره ١‐٧: پر جمعیت ترین کشورهای جهان( در سال٢۰۰۰ و٢۰۵۰)…………… ۷۲
جدول۲‐١‐ محله های منطقه ۶ شهرداری تهران بر حسب تعداد خانوار , جمعیت و محدوده جغرافیایی ۹۰
جدول ٣-١ – فراوانی، درصد و درصد تراکمی سن پاسخگویان……………………………… ۹۹
جدول ٣-۲ – توزیع فراوانی و درصد وضع تاهل پاسخگویان نمونه آماری………………. ۱۰۰
جدول ٣-٣ – توزیع فراوانی، درصد و درصد تراکمی سطح تحصیلات پاسخگویان ….. ۱۰۲
جدول ٣-۴ – توزیع فراوانی و درصد وضع شغلی پاسخگویان نمونه آماری ……………. ۱۰۴
جدول ٣-۵ – فراوانی، درصد و درصد تراکمی میزان درآمد ماهیانه پاسخگویان…………. ۱۰۵
جدول ٣-۶- نتایج ضریب همبستگی بین سواد زنان و اصلاح الگوی مصرف غذایی …. ۱۰۷
جدول ٣-٧- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ١٣……………………… ۱۰۸
جدول ٣-٨- نتایج آزمون کای دو …………………………………………………………. ۱۰۸
جدول ٣-۹- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ١۴……………………… ۱۰۹
جدول ٣-١۰- نتایج آزمون کای دو …………………………………………………………. ۱۱۰
جدول ٣-١١- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ٨ …………………….. ۱۱۱
جدول ٣-١۲- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ۲۲……………………. ۱۱۱
جدول ٣-١٣- نتایج آزمون کای دو ………………………………………………………….. ۱۱۱
جدول ٣-١۴- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ١٧……………………. ۱۱۲
جدول ٣-١۵- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ١۸ …………………. ۱۱۳
جدول ٣-١۶- نتایج آزمون کای دو …………………………………………………………. ۱۱۳
جدول ٣-١٧- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ۲۸……………………. ۱۱۴
جدول ٣-١٨- نتایج آزمون کای دو…………………………………………………………… ۱۱۴
جدول ٣-١۹- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال های ١ پژوهش……. ۱۱۵
جدول ٣-۲۰- نتایج آزمون کای دو ……………………………………………………….. ۱۱۶
جدول ٣-۲١- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ١۶…………………… ۱۱۷
جدول ٣-۲۲- نتایج آزمون کای دو …………………………………………………………. ۱۱۸
جدول ٣-۲٣- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ۲١…………………… ۱۱۹
جدول ٣-۲۴- نتایج آزمون کای دو ………………………………………………………… ۱۱۹
جدول ٣-۲۵- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال های ۴ پژوهش …… ۱۲۰
جدول ٣-۲۶- نتایج آزمون کای دو ………………………………………………………… ۱۲۱
جدول ٣-۲٧- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال ۲۹…………………… ۱۲۲
جدول ٣-۲۸- نتایج آزمون کای دو ………………………………………………………… ۱۲۳
جدول ٣-۲۹- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال های ۲ پژوهش …… ۱۲۴
جدول ٣-٣۰- نتایج آزمون کای دو ………………………………………………………… ۱۲۴
جدول ٣-٣١- توزیع فراوانی و درصد نظرات پاسخگویان به سوال های ٣ پژوهش …… ۱۲۵
جدول ٣-٣۲- نتایج آزمون کای دو …………………………………………………………. ۱۲۶
جدول۴‐٣٣ میزان مصرف مواد غذایی ……………………………………………………………. ۱۲۶
فهرست نمودارها: شماره صفحه
نمودار ١-١-اثرات زیست محیطی در سطح مصرف کننده ……………………………… ۲۹
نمودار١‐ ۲- کشورهای دارای اقتصاد برتر جهان در سال ٢۰٢۰………………………………. ۳۷
نمودار ٣-١- توزیع درصد میزان سن پاسخگویان ……………………………………………….. ۹۹
نمودار ٣-۲- توزیع درصد پاسخگویان به تفکیک وضعیت تاهل…………………………….. ۱۰۱
نمودار ٣-٣- توزیع درصد سطح تحصیلات پاسخگویان……………………………………… ۱۰۳
نمودار ٣-۴- توزیع درصد پاسخگویان به تفکیک وضعیت شغلی…………………………… ۱۰۴
نمودار ٣-۵- توزیع درصد میزان درآمد ماهیانه خانوار پاسخگویان………………………….. ۱۰۶
فهرست اشکال شماره صفحه
شکل شماره ١‐١‐ هرم غذایی………………………………………………………………………… ۱۹
شکل شماره ١-۲- طراحی دوباره از هرم غذایی………………………………………………….. ۲۰
فهرست پیوستها شماره صفحه
پیوست الف- پرسشنامه در خصوص نقش زنان……………………………………………… ۱۴۳
در اصلاح الگوهای مصرف غذایی
منابع فارسی:
١- آقاجانی قاضی, مهدی , سیستمهای مدیریت کمینه سازی ضایعات در صنایع غذایی(مطالعه موردی : کارخانه فراورده های گوشتی آمل-کاله), ١٣٨۶-١٣٨۵, دکتر خضری.
۲- آقاجانی میر , مسعود ,بررسی موانع مشارکت در حفاظت از محیط زیست و نقش عوامل فرهنگی, اجتماعی, اقتصادی در آموزش زیست محیطی , ٨٧-١٣٨۶ .
٣- آل یاسین, احمد, ١٣٨۶, تقابل منابع سیاره زمین با الگوهای توسعه و مصرف.
۴- افتخار, رفیع,دی ١٣٧۵, بهره وری و خانواده, مجله پیام زن, ص ١٢.
۵- انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور, ٧۴-١٣٧۰, طرح جامع مطالعات مصرف مواد غذایی و تغذیه انستیتو .
۶- ایران در آیینه آمار, ١٣٨۴, مرکز آمار ایران .
٧- براون, لستر , ترجمه دکتر حمید طراوتی, خارج از تحمل زمین, ١٣٨۵, نشر آرامش.
خلاصه :
این مقاله درصدد است تا ضمن تبیین مبانی، چگونگی و چیستی آموزش از راه دور، به تناسب سازی این آموزشها در کشور اشاره داشته باشد، به همین مناسبت مبانی و تعاریف آموزش از راه دور و رویکردهای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته پس از تشریح رویکرد تلفیقی، به تشریح وضعیت آموزش از راه دور در آموزش و پرورش ایران پرداخته است و در این راستا روشها و فرایندهای اجرایی و چالشها و دغدغههای مهم در شکل گیری این آموزشها بیان شده است.
آنچه حائز اهمیت است آنکه، آموزش از راه دور در کشورما در ابتدای راه است و برای پیشرفت و گسترش آن باید فعالیتهای در خور فکری و عملی بسیاری به مدد آید.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف
- اهداف کلی
- اهداف جزئی
- سوالات تحقیق
تعریف مفهومی واژهها
فصل دوم
پیشینه و تاریخچة آموزش از راه دور
مسایل بنیادی درآموزش از راه دور
- رویکردهای اساسی آموزش از راه دور
- علل پیدایش آموزش از راه دور
- مزایا و امکانات آموزش از راه دور
- آموزش از راه دور ورویکردهای آموزشی و یادگیری
- تکامل نسلی آموزش از راه دور
ارکان، ویژگیها و مبانی آموزش از راه دور
آموزش از راه دور در آموزش و پرورش ایران
تفاوتهای موجود بین دانش آموزان نظام حضوری و فراگیران آموزش از راه دور
طبقه بندی مخاطبین
روشها و فرایندهای اجرایی تحصیل درآموزش از راه دور
چالشها و دغدغههای مرتبط با آموزش از راه دور
فصل سوم
روش تحقیق
فصل چهارم
طرح تحقیق
فصل پنجم
یافتهها و نتایج
محدودیتهای تحقیق
راه کارهای پیشنهادی تحقیق
منابع و مآخذ
پیوستها
فهرست اشکال و جداول
شکل شماره ۱ – رویکردهای آموزشی و یادگیری
شکل شماره ۲- فرایند اجرایی تحصیل در آموزش از راه دور
شکل شماره۳- چرخه اصلاح و توسعه رفتار از طریق آموزش
جدول شماره ۱- مقایسه فراگیری نظام رایج حضوری با فراگیران نظام آموزش از راه دور
منابع و ماخذ
۱- ابراهیم زاده – عیسی – مقاله گردهمایی آموزش دبیران موسسه آموزش از راه دور- موسسه فرهنگی منادی تربیت – تهران ۱۳۸۳٫
۲- ابراهیم زاده – عیسی – راهبردهایی برای مدیران مراکز آموزش از راه دور – موسسه فرهنگی منادی تربیت- تهران ۱۳۸۳٫
۳- ابوترابیان – محمدرضا، پرورش نسل خلّاق در ایران، انتشارات مدرسه، تهران ۱۳۸۲٫
۴- الحسینی، سید حسن، مقدمهای بر آموزش از راه دور، موسسه فرهنگی منادی تربیت، تهران ۱۳۸۴
۵- شعاری نژاد – علی اکبر- فلسفه آموزش و پرورش، تهران، امیرکبیر، چاپ ششم، ۱۳۸۱٫
۶- جزوه آموزشی سیر تحول تاریخی آموزش از راه دور، مدرسه آموزش از راه دور، تهران، ۱۳۸۳٫
چکیده :
اندیشه تألیف این موضوع زمانی در فکرم شکل گرفت که احساس نمودم بررسی حرکت و جنبش ادبی زنان اندلس نیاز بیشتری به تحقیق و پژوهش دارد. بنابراین این موضوع یعنی «سرودههای زنان شاعر اندلس» را برای رساله خودانتخاب کردم.
این رسالة شامل بخشهای زیر است:
- بخش اول شامل شرایط جغرافیایی و تاریخی این سرزمین است.
- بخش دوم شامل شعر اندلسی، ویژگیها وتفاوتهای آن با شعر شرقی، فنون شعری از قبیل (وصف، غزل، فخر، مجون، حکمت، موشح و زجل و…) است.
- بخش سوم به پنج گفتار اختصاص دارد. در این بخش سعی شد تا جایگاه اجتماعی و فرهنگی زن در اندلس، زن و علوم گوناگون، نقش زن در ادبیات اندلس، زن و هنر و نقش زنان اندلس در سیاست رامعرفی کنم.
-بخش چهارم که مهمترین بخش این تحقیق را دربر میگیرد به «بررسی سرودههای زنان شاعر اندلس» اختصاص دارد. در این بخش سعی کردم تعداد سی تن از زنان شاعر را که آزاد و یا کنیز بودهاند معرفی کنم و این شاعران را برحسب قرونی که در آن میزیستهاند، دستهبندی نمایم.
در بخش نتیجهگیری هم به اغراض مختلف شعری از قبیل غزل، مدح، رثا، هجا، فخر، موشح و … پرداختم.
از مجموعه شعر زنان اندلس به دست میآید که بیشتر اشعارشان در زمینه غزل بوده است، که گاهی این غزلها عفیف و گاهی غیرعفیف بودهاند.
فهرست مطالب
مقدمه
بخش اول :
موقعیت جغرافیایی و تاریخی سرزمین اندلس
۱-۱ واژهی اندلس …………………………………………………………………………………….. ۵-۴
۲-۱ جغرافیای اندلس ……………………………………………………………………………………. ۵
۳-۱ نگرشی کوتاه به تاریخ اندلس ………………………………………………………………… ۸-۷
۴-۱ فتح اندلس به دست مسلمین …………………………………………………………………….. ۸
بخش دوم
۱-۲ شعراندلس ………………………………………………………………………………………….. ۱۲
۲-۲ مراحل شعر اندلس ……………………………………………………………………………….. ۱۳
۳-۲ ویژگیهای شعر اندلسی…………………………………………………………………………. ۱۷
۴-۲ مضامین شعری در اندلس ………………………………………………………………………. ۲۰
۵-۲ موشح و زجل ……………………………………………………………………………………… ۲۶
۶-۲ زجل در ادب اندلسی…………………………………………………………………………….. ۲۹
بخش سوم
۱-۳ جایگاه اجتماعی و فرهنگی زن در اندلس …………………………………………………… ۳۱
۲-۳ زن و علوم گوناگون ……………………………………………………………………………… ۳۲
۳-۳ نقش زنان در ادبیات اندلس ……………………………………………………………………. ۳۸
۴-۳ زن و هنر …………………………………………………………………………………………… ۴۱
۵-۳ نقش زنان اندلس در سیاست …………………………………………………………………… ۴۵
بخش چهارم :
مشهورترین زنان شاعر اندلس
۱-۴ شاعر قرن دوم
حسانه التمیمیه …………………………………………………………………………………………… ۴۹
۲-۴ شاعران قرنهای سوم و چهارم ………………………………………………………………… ۵۵
قمر …………………………………………………………………………………………………………. ۵۶
عائشه بنت احمد القرطبیه ……………………………………………………………………………… ۵۸
حفصه بنت حمدون الحجاریه ………………………………………………………………………… ۶۱
أنس القلوب ……………………………………………………………………………………………… ۶۳
مریم بنت یعقوب الأنصاریه …………………………………………………………………………… ۶۷
۳-۴ شاعران قرن پنجم ………………………………………………………………………………… ۷۰
الغسانیه البجانیه ………………………………………………………………………………………….. ۷۱
زینت المریه ………………………………………………………………………………………………. ۷۴
اعتماد الرمیکیه …………………………………………………………………………………………… ۷۵
بشینه بنت المعتمد ………………………………………………………………………………………. ۷۸
العبادیه …………………………………………………………………………………………………….. ۸۴
غایه المنی ………………………………………………………………………………………………… ۸۶
ام الکرام بنت المعتصم بن صمادح ………………………………………………………………….. ۸۸
أمه العزیز…………………………………………………………………………………………………… ۹۰
صفیه بنت عبدالله الرّیی…………………………………………………………………………………. ۹۲
ام العلا بنت یوسف …………………………………………………………………………………….. ۹۳
ولاده بنت المستکفی…………………………………………………………………………………….. ۹۶
مهجه بنت التیانی القرطبیه ……………………………………………………………………………. ۱۰۴
عتبه ………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۵
۴-۴ شاعران قرن ششم و هفتم …………………………………………………………………….. ۱۰۶
حفصه بنت الحاج الرکونیه …………………………………………………………………………… ۱۰۷
حمده بنت زیاد بن بقی العوفی …………………………………………………………………….. ۱۱۸
نزهون بنت القلاعی غرناطیه ………………………………………………………………………… ۱۲۲
شلبیه الأندلسیه …………………………………………………………………………………………. ۱۲۹
هندکنیز أبی محمد عبدالله بن مسلمه الشاطبی …………………………………………………… ۱۳۲
أسماء العامریه ………………………………………………………………………………………….. ۱۳۳
أم الهناء بنت القاضی …………………………………………………………………………………. ۱۳۴
قسمونه بنت اسماعیل الیهودی ……………………………………………………………………… ۱۳۵
ام السعد بنت عصام الحمیری ………………………………………………………………………. ۱۳۷
سلمی بنت القراطیسی ………………………………………………………………………………… ۱۳۸
کلید تمرکز زنان شاعر اندلس ………………………………………………………………………. ۱۴۰
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………. ۱۴۲
فهرست منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………… ۱۴۸
چکیده عربی ……………………………………………………………………………………………. ۱۵۶
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………. ۱۵۷
فهرست منابع و مآخذ
- کریم
- ابن أبار ،ابی عبدالله محمدبن عبدالله ابی بکر ، التکلمه لکتاب الصله ، تحقیق : د . عبدالسلام هراش ، ۱۴۱۵ هـ /۱۹۹۵ م ، بیروت ـ لبنان .
- ابن أبار، ابی عبدالله محمدبن عبدالله ابی بکر ، الحله السیراء ، تحقیق : حسین مؤنس ، ۱۹۸۵ م ، ط : ۲ ، دارالمعارف .
- ابن أبار، ابی عبدالله محمدبن عبدالله ابی بکر ، المقتضب من کتاب تحفه القادم ، تحقیق: ابراهیم أبیاری ، ۱۴۱۰ هـ /۱۹۸۹ م ، ط : ۳ ، قاهره ـ بیروت .
- ابن أثیر ، عزالدین ابی الحسن علی بن ابی الکرام ، الکامل فی التاریخ ، تحقیق : مکتب التراث ، ۱۴۱۴ هـ / ۱۹۹۴ م ، ط : ۱ ، بیروت ـ لبنان .
- ابن بسام ، ابی الحسن علی ، الذخیره فی محاسن اهل الجزیره ، تحقیق : د . احسان عباس ، ۱۴۱۷ هـ / ۱۹۹۷ م ، بیروت ـ لبنان .
- ابن بشکوال ، الصله ، تحقیق : ابراهیم أبیاری ، بیتا ، قاهره ـ بیروت .
- ابن جلجل ، سلیمان بن حسان ، طبقات الأطباء والحکماء ، ۱۳۴۹ ش ، ترجمه : محمد کاظم امام ، تهران : دانشگاه تهران .
- ابن حزم اندلسی ، طوق الحمامه فی الألفه و الألاّف ، تحقیق : د . احسان عباس ، ۱۹۹۳ م ، ط : ۱ .
مقدمه:
مقصود از میراث فرهنگی، تاریخی که بازگو کننده ی پیام معنوی گذشتگان و نشانگر خط سیر و حرکت انسان در طول تاریخ و گویای پیشرفت سبک، مصداق و اسوه های تاریخی و فرهنگی در میان هر قوم و ملتی می باشد و شاهد زنده و گویای سنن باستانی در عصر حاضر و آثاری است که متبلور کننده ی فرهنگ و نظام ارزشی و اعتقادات یک جامعه در طول تاریخ می باشد.
لذا به واسطه ی قرارداشتن آثار تاریخی و فرهنگی و در معرض خطرات و زیانهای گوناگون مانند عوامل طبیعی از قبیل زلزله سیل آتش سوزی و باران و عوامل غیر طبیعی که به دست انسان صورت می گیرد مانند حفاری غیر مجاز تخریب سرقت میراث فرهنگی و جنگ لزوم وجود قوانین جامع مانع و موثر در جهت حراست از مواریث فرهنگی امری مهم است و همچنین لزوم بالا بردن آگاهی جامعه نسبت به ارزش میراث فرهنگی و کوشش در جهت حفظ آن کاملا ضروری به نظر می رسد. شناخت واقعی آثار تاریخی و فرهنگی می طلبد تا حمایت و حفاظت ویژهای در این خصوص از سوی مراجع قانون گذاری به منظور جلوگیری از جرایم علیه آثار تاریخی- فرهنگی به عمل آید.
از بعد اقتصادی نیز ارزش و اهمیت آثار تاریخی و فرهنگی برای هیچ کس پوشیده نیست و می تواند منبع درآمد بسیار خوبی به وسیله ی جذب توریست برای کشور صاحب آثار تاریخی و فرهنگی باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه………………………………………………………………………………………………
فصل اول : کلیات……………………………………………………………………………..
۱-۱ طرح مساله ………………………………………………………………………………
۱-۲ هدف و انگیزه ی پژوهش ………………………………………………………….
۱-۳ اهمیت موضوع …………………………………………………………………………
۱-۴ سوالات پژوهش ……………………………………………………………………….
۱-۵- فرضیات پژوهش ……………………………………………………………………
۱-۶- محدودیتها و مشکلات پژوهش …………………………………………………
۱-۷- روش پژوهش ………………………………………………………………………
۱-۸-ساماندهی پروهش …………………………………………………………………..
فصل دوم : موقعیت جغرافیایی و تاریخی جیرفت و سابقه تاریخی بحث
۲-۱-موقعیت جغرافیایی …………………………………………………………………..
۲-۲ موقعیت تاریخی ………………………………………………………………………..
۲-۳-سابقه تاریخی بحث…………………………………………………………………..
۲-۳-۱-سابقه تاریخی حفاری غیر مجاز ……………………………………………
۲-۳-۲-سابقه تاریخی قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی …………………………
فصل سوم : مفاهیم …………………………………………………………………………
۳-۱- اموال فرهنگی ………………………………………………………………………..
فصل چهارم : سیاست جنایی ایران در قبال حفاری غیر مجاز، قاچاق و وضعیت آن در جیرفت
۴-۱-سیاست جنایی ایران………………………………………………………………….
۴-۲-جرم انگاری…………………………………………………………………………….
۴-۳-پاسخ های کیفری و غیر کیفری …………………………………………………
۴-۳-۱- پاسخ های کیفری در قبال حفاری غیر مجاز و قاچاق اموال تاریخی-فرهنگی
۴-۳-۲- پاسخ غیر کیفری در قبال حفاری غیر مجاز و قاچاق اموال تاریخی-فرهنگی
فصل پنجم : وضعیت در جیرفت………………………………………………………
۵-۱-حادثه جیرفت تلخ ترین حادثه برای میراث فرهنگی کشور……………..
فصل ششم : انواع جرایم ارتکابی……………………………………………………..
۶-۱-جرم حفاری غیر مجاز………………………………………………………………
۶-۲-جرم قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی……………………………………………
۶-۳-مشارکت و معاونت در جرایم حفاری غیر مجاز و قاچاق اموال تاریخی، فرهنگی
فصل هفتم : شیوه برخورد مراجع انتظامی و فضایی…………………………
۷-۱-شیوه برخورد مراجع انتظامی …………………………………………………..
۷-۲ شیوه برخورد مراجع قضایی………………………………………………………
فصل هشتم بررسی وضعیت جرایم علیه آثار تاریخی، فرهنگی از دیدگاه علم آمار
۸-۱ یافته ها ونتایج…………………………………………………………………………..
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………….
فهرست منابع و مأخذ ………………………………………………………………………
فهرست منابع و مأخذ:
الف) کتب
۱-آخوندی، محمود؛ آئین دادرسی کیفری، ج ۱ و ۲، چاپ هشتم، تهران ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال ۱۳۷۶٫
۲-پیمانی ضیاء الدین؛ بررسی تاریخی و تطبیقی قاعده تعدد جرم، چاپ اول، قم ، نشر: معاونت پژوهشی مجتمع آموزش عالی قم، ۱۳۷۴٫
۳-دایفوکو، هیروشی؛ اموال فرهنگی چیست؟ ترجمه: مهرداد وحدتی، وزارت ارشاد اداره کل موزه ها، گروه پژوهش، خرداد ۱۳۶۵٫
۴-زراعت، عباس؛ شرح قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، ج ۱، چاپ دوم، کاشان، نشر فیض،پاییز ۱۳۷۷٫
۵-ژرف ری درر؛ روشهای جدید مرمت و نگهداری اموال فرهنگی ، ترجمه: ابوالفضل سمنانی و حمید فرهمند بروجنی، دانشگاه هنر ، سال ۱۳۷۶٫
۶-سلیمی، صادق؛ جنایات سازمان یافته فراملی،انتشارات تهران صدا، تهران ، ۱۳۸۲٫