چکیده
یک رای نتیجه تلاش قاضی و دستگاه قضایی است که پس از تشکیل جلسه های متعدد دادرسی، رسیدگی به دلایل و اظهارات طرفین، مطالعه و انجام تحقیقات فراوان و رعایت تشریفات مربوط به دادرسی و نحوة احضار و ابلاغ و.. در جهت حل و فصل خصومت و ایجاد عدالت صادر می گردد.
موضوع کلی پرونده مورد بررسی این پروژه قتل عمدی و سرقت مقرون به آزار است که مراجع قضایی مختلف اعم از بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور دربارة آن اظهار نظر کرده اند. موضوعی که بنابر تصویب شورای محترم آموزشی دانشکده در این پروژه مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد، بررسی شرکت یا معاونت متهم ردیف دوم در قتل عمدی است.
عمده ی مباحث مربوط به این پروژه، در رای بدوی آمده است و مراجع قضایی بالاتر رای دادگاه بدوی را ابرام
کرده اند.
مطالب این پروژه در دو فصل اصلی نگارش یافته است که در فصل اول کلیات شرکت و معاونت در قتل عمدی بیان می گردد. در فصل دوم به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت آرا، تحلیل های شکلی و ماهوی صورت گرفته است. در پایان نیز پس از نتیجه گیری پیشنهاداتی در جهت رفع نقص های قانونی که باعث صدور آرای متعدد در یک موضوع ثابت می شود، از طرف بندة حقیر به عنوان یک دانشجوی حقوق آمده است.
«فهرست مطالب»
مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۱
فصل اول – کلیات شرکت و معاونت در قتل عمد
مبحث اول – شرکت……………………………………………………………………….. ۳
گفتار اول – سابقه تاریخی شرکت در جرم………………………………………. ۳
گفتار دوم – شرکت در قتل عمد……………………………………………………… ۵
گفتار سوم – مجازات شرکت در قتل عمد………………………………………… ۹
گفتار چهارم – انواع شرکت به اعتبار عناصر مادی و روانی……………. ۱۲
الف – انواع شرکت به اعتبار عنصر مادی …………………………………….. ۱۲
۱- شرکت در فعل و شرکت در نتیجه…………………………………………… ۱۳
۲- شرکت سبب و مباشر یا چند سبب و چند مباشر……………………… ۱۳
۳- شرکت فاعل و تارک فعل……………………………………………………….. ۱۴
ب – انواع شرکت به اعتبار عنصر روانی………………………………………… ۱۴
۱- اجتماع عمد و شبه عمد……………………………………………………………. ۱۵
۲- اجتماع عمد و خطای محض……………………………………………………… ۱۵
۳- اجتماع عمد ، شبه عمد و خطای محض………………………………………. ۱۶
مبحث دوم – معاونت…………………………………………………………………… ۱۸
گفتار اول : سابقه تاریخی معاونت در جرم…………………………………….. ۱۸
گفتار دوم : عنصر مادی………………………………………………………………. ۱۹
گفتار سوم: عنصر روانی……………………………………………………………… ۲۲
گفتار چهارم: مجازات معاونت در قتل عمد……………………………………… ۲۳
فصل دوم – تجزیه و تحلیل آرا………………………………………………. ۲۶
مبحث اول – تحلیل شکلی……………………………………………………………… ۲۷
گفتار اول – بررسی مقررات «ق.آ.د.ک ۱۳۷۸»………………………………… ۲۷
الف: تبصره ماده ۲۱۳ ق.آ.د.ک……………………………………………………… ۲۷
ب: مواد ۲۳۲ و ۲۳۳ ق.آ.د.ک………………………………………………………… ۲۸
ج: مواد ۲۶۰ و ۲۶۵ ق.آ.د.ک…………………………………………………………. ۳۰
گفتار دوم – نقد ادبی…………………………………………………………………… ۳۲
مبحث دوم – تحلیل ماهوی…………………………………………………………… ۳۶
گفتار اول – بررسی ادله اثبات جرم و نظر قضایی قضات………………… ۳۶
الف – اقرار…………………………………………………………………………………. ۳۶
ب – علم قاضی……………………………………………………………………………. ۳۸
گفتار دوم – بررسی مقررات «ق.م.ا. ۱۳۷۵ و ۱۳۷۰»………………………. ۴۲
الف – ماده ۲۳۱ ق.م.ا………………………………………………………………….. ۴۳
ب – ماده ۲۳۲ ق.م.ا…………………………………………………………………….. ۴۵
ج – ماده ۲۰۵ ق.م.ا……………………………………………………………………… ۴۵
د – ماده ۲۰۶ ق.م.ا……………………………………………………………………… ۴۶
ه. – ماده ۲۰۷ ق.م.ا……………………………………………………………………… ۴۷
ی – اصل ۳۷ ق.ا…………………………………………………………………………. ۴۹
گفتار سوم – دیدگاه فقهی در……………………………………………………….. ۵۰
الف – تعیین مجازات قتل عمد……………………………………………………….. ۵۱
ب – عدم احراز شرکت در قتل عمد……………………………………………….. ۵۱
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………. ۵۳
پیشنهادات…………………………………………………………………………………… ۵۵
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………. ۵۷
پیوستها…………………………………………………………………………………….. ۵۹
فهرست منابع
الف. کتب حقوقی
۱- آشوری، محمد، آیین دادرسی کیفری، چاپ هفتم، جلد دوم، انتشارات سمت، سال ۱۳۸۵٫
۲- آقایی نیا، حسین، جرایم علیه اشخاص (جنایات) ، چاپ دوم، نشر میزان، سال ۱۳۸۷
۳- اردبیلی، محمدعلی، حقوق جزای عمومی، چاپ سیزدهم، جلد دوم، نشر میزان، سال ۱۳۸۵٫
۴- گلدوزیان، ایرج، بایسته های حقوق جزای عمومی، چاپ دهم، نشر میزان، سال ۱۳۸۴٫
۵- میر محمد صادقی، حسین، جرایم علیه اشخاص، چاپ اول، نشر میزان، سال ۱۳۸۶٫
۶- نوربها، رضا، زمینة حقوق جزای عمومی، چاپ یازدهم، انتشارات گنج دانش، سال ۱۳۸۳٫
مقدمه:
با نگرش عمیق به تحولات ۵۰ ساله اخیر چنین نتیجهگیری میشود که به مسأله اکولوژی یعنی رابطه موجودات زنده با محیط توجه نشده و بشر به دخل و تصرفهای بیرویه و بیش از حد طبیعی آنرا از حالت اعتدال خارج کرده و بصورت مخاطرهانگیزی درآورده است.
روند تخریب و بهم خوردن تعادل اکولوژی در حالی ادامه دارد که جمعیت جهان رو به افزایش است و اگر چارهای برای افزایش تولیدات کشاورزی و حفظ محیط زیست نشود بروز قطعی از واقعیت درونیست، بشر تاکنون تدابیر گوناگونی اتخاذ کرده است و بوسیله بکار بردن تکنولوژی استفاده از ژنتیک، دادن کودهای شیمیایی فراوان، بصورت سموم گیاهی و... توانسته است بخشی از نیاز موادغذایی را بصورت منطقهای برآورد کند. بنابراین باید بفکر تأمین مواد غذایی بدون آلوده کردن محیط زیست طبیعی بود.
فهرست
فصل اول
۱ـ مقدمه………………………………………………………………………………………. ۱
۲ـ تاریخچه کشت مخلوط در جهان و ایران …………………………………….. ۲
فصل دوم
۳ـ مزایای کشت مخلوط ………………………………………………………………… ۴
۴ـ معایب کشت مخلوط………………………………………………………………… ۱۲
۵ـ روشهای ارزیابی کشت مخلوط……………………………………………….. ۱۷
۶ـ عوامل زراعی و محیطی در کشت مخلوط…………………………………… ۲۳
۷ـ مشخصات گیاهشناسی ذرت…………………………………………………….. ۲۷
۸ـ اکولوژی ذرت…………………………………………………………………………. ۳۲
۹ـ عملیات زراعی ذرت…………………………………………………………………. ۳۴
۱۰ـ مشخصات گیاهی سویا………………………………………………………….. ۳۶
۱۱ـ اکولوژی سویا………………………………………………………………………. ۴۲
۱۲ـ عملیات زراعی………………………………………………………………………. ۴۳
۱۳ـ آبیاری سویا…………………………………………………………………………. ۴۷
۱۴ـ تثبیت ازت در سویا……………………………………………………………….. ۴۸
فصل سوم
۱۵ـ مواد و روشها……………………………………………………………………… ۵۲
۱۶ـ تحقیقات به عمل آمده در مورد کشت سویا و ذرت علوفهای………. ۵۹
۱۷ـ تأثیر کود ازت در کشت مخلوط سویا و ذرت…………………………… ۶۰
۱۸- اثر میزان ازت تولیدی توسط سویا در کشت مخلوط سویا و ذرت علوفهای ۶۴
منابع و مأخذ:
۱ـ خواجهپور ـ محمدرضا ۱۳۶۵ اصول و مبانی زراعت. انتشارات جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان
۲ـ حیدری ـ حسین ۱۳۶۶ کشت مخلوط پنج گونه گندمیان ـ انتشارات مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع
۳ـ دامادزاده محمود و عزیزالله کمیکی بیرجندی ۱۳۶۴، مبارزه با آفات و رابطة آن با محیط زیست.
۴ـ رنجبر، غلامعلی ـ مهدی کریمی، محمدرضا خواجهپور، ۱۳۷۶ اثر فاصله ردیف و تراکم بوته بر عملکرد و اجزاء عملکرد دانه و رقم سویا مجله علوم کشاورزی ایران.
۵ـ زاهدی، مرتضی ۱۳۷۰، ارزیابی کشت مخلوط ذرت و سویا و مقایسه با کشت خالص آنها، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در دانشآموزان دختر نوجوان متوسطه منطقه شهر ری (ناحیه ۱) تهران انجام شد. نمونه پژوهش از ۱۰۰ نفر دانشآموزان متوسطه انتخاب شد و پرسشنامه های «بازنگری شده مقیاس دلبستگی بزرگسال کولنیزورید (۱۹۹۰) (RAAS) و هویت فردی دکتر احمدی» بر روی آنها اجرا گردید. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههایی با سوالات بسته پاسخ است. دادههای بدست آمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگریسون تجزیه و تحلیل گردید و فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حکایت از آن دارد که بین سبک دلبستگی ایمن و مشکل هویت رابطه معنادار وجود ندارد (۱۸۳/۰- =r). بین سبک دلبستگی دو سو گرا و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (۲۷۸/۰ =r). بین سبک دلبستگی اجتنابی و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (۳۹۶/۰ =r).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
هدف………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳
اهمیت و ضرورت موضوع مورد مطالعه …………………………………………………………………………… ۴
فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. ۵
متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….. ۶
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………. ۶
فصل دوم
۲-۱ – مرحله نوجوانی ……………………………………………………………………………………………………. ۹
۲-۲ – اهمیت مطالعه دوران بلوغ………………………………………………………………………………………. ۹
۲-۲-۱- رشد جسمانی …………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۲-۲-۲ رشد عقلی – ذهنی …………………………………………………………………………………………….. ۱۲
۲-۲-۳- رشد عاطفی……………………………………………………………………………………………………… ۱۳
۲-۲-۴- رشد اجتماعی…………………………………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۳- مفهوم هویت………………………………………………………………………………………………………… ۲۰
۲-۴- تعریف هویت……………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۵- کودک، هویت و نظریه های آن……………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۵-۱- نظریه روانکاوی……………………………………………………………………………………………….. ۲۲
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۵-۲- نظریه یادگیری اجتماعی …………………………………………………………………………………… ۲۲
۲-۵-۳- نظریه شناختی………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۶- نوجوانی و هویت………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۷- جنبه های ضمنی و آشکار خودآگاهی…………………………………………………………………….. ۲۶
۲-۸- هویت از دیدگاههای مختلف ………………………………………………………………………………….. ۲۷
۲-۸-۱- اریکسون…………………………………………………………………………………………………………. ۲۷
۲-۸-۲- مارسیا……………………………………………………………………………………………………………. ۳۱
۲-۸-۳- نقد الگوی مارسیا و اریکسون……………………………………………………………………………. ۳۷
۲-۸-۴- لوینگر……………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
۲-۸-۵- رویکرد فرآیند محوری برزونسکی…………………………………………………………………….. ۴۰
۲-۸-۶- استانلی هال……………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۸-۷- اتورانک…………………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۸-۸- اشپرانگر…………………………………………………………………………………………………………. ۴۲
۲-۸-۹- بلوز………………………………………………………………………………………………………………… ۴۲
۲-۸-۱۰- والون……………………………………………………………………………………………………………. ۴۳
۲-۹- شکل گیری هویت…………………………………………………………………………………………………. ۴۳
۲-۱۰- عوامل موثر در شکل گیری هویت………………………………………………………………………… ۴۷
۲-۱۱- عواملی که بر رشد هویت تاثیر می گذارند. …………………………………………………………… ۴۸
۲-۱۲- پایگاههای هویت…………………………………………………………………………………………………. ۴۹
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۱۳- تعدد هویتها …………………………………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۱۴- شخصیت و تعلقات اجتماعی ……………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۱۵- تحول هویت در سنین مختلف……………………………………………………………………………….. ۵۱
۲-۱۶- بحران هویت………………………………………………………………………………………………………. ۵۲
۲-۱۷- بحران هویت از دیدگاه اریکسون ………………………………………………………………………… ۵۴
۲-۱۸- نظر روانشناسان کشور ما درباره تعریف بحران هویت………………………………………….. ۵۶
۲-۱۹- اختلالات مربوط به هویت……………………………………………………………………………………. ۵۷
۲-۲۰- جنس و هویت…………………………………………………………………………………………………….. ۵۸
۲-۲۱- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در خارج از کشور…………………………………….. ۶۰
۲-۲۲- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در داخل کشور…………………………………………. ۶۱
- دلبستگی
۲-۱- مفهوم شناسی دلبستگی ……………………………………………………………………………………….. ۶۲
۲-۲- مؤلفه های اصلی دلبستگی ……………………………………………………………………………………. ۶۵
۲-۳- خواستگاه های نظری دلبستگی………………………………………………………………………………. ۶۶
۲-۳-۱- مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی ……………………………………………………………………. ۶۶
۲-۳-۲- نظریه یادگیری ………………………………………………………………………………………………… ۶۷
۲-۳-۳- نظریه تحول شناختی ……………………………………………………………………………………….. ۶۸
۲-۳-۴- نظریه کردار شناسی ……………………………………………………………………………………….. ۶۹
۲-۳-۵- نظریه دلبستگی بالبی ………………………………………………………………………………………… ۷۰
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۴- نظریه دلبستگی تئوری بالبی ………………………………………………………………………………….. ۷۱
۲-۵- سبک های دلبستگی از دیدگاه های مختلف………………………………………………………………. ۷۶
۲-۶- انواع سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………………….. ۷۹
۲-۶-۱- سبک دلبستگی ایمن…………………………………………………………………………………………… ۷۹
۲-۶-۲- سبک دلبستگی نا ایمن – اجتنابی………………………………………………………………………… ۸۰
۲-۶-۳- سبک دلبستگی نا ایمن – دوسوگرا……………………………………………………………………… ۸۲
۲-۷- مراحل شکل گیری دلبستگی در نوزادان ………………………………………………………………… ۸۳
۲-۸- تحول دلبستگی در نوجوانی ………………………………………………………………………………….. ۸۵
۲-۹- تداوم دلبستگی از کودکی تا نوجوانی …………………………………………………………………….. ۸۵
۲-۱۰- عوامل موثر بر ثبات دلبستگی از کودکی تا بزرگسالی ……………………………………………. ۸۷
۲-۱۱- دلبستگی و سازمان شخصیت ……………………………………………………………………………… ۸۸
۲-۱۲- دلبستگی و آسیب شناسی روانی در دوره نوجوانی ……………………………………………….. ۹۱
۲-۱۲-۱- اختلال رفتارهای ضد اجتماعی ……………………………………………………………………….. ۹۱
۲-۱۲-۲- اختلال بی اشتهایی روانی ……………………………………………………………………………….. ۹۲
۲-۱۲-۳- اختلال افسردگی…………………………………………………………………………………………….. ۹۳
۲-۱۲-۴- الگوهای رفتار مرضی در دوره نوجوانی …………………………………………………………. ۹۳
۲-۱۲-۵- اختلال گسستگی ……………………………………………………………………………………………. ۹۴
۲-۱۳- پدیده های دلبستگی و گسستگی ………………………………………………………………………….. ۹۵
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۱۴- ارتباط دلبستگی، گسستگی و تاریخچه خشونت کودکی……………………………………………. ۹۶
۲-۱۵- معیارهای تشخیص دلبستگی ۱۰۱
۲-۱۶- ارتباط هویت و دلبستگی ۱۰۲
۲-۱۷- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در خارج از کشور……………………………….. ۱۰۲
۲-۱۸- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در داخل کشور…………………………………… ۱۰۴
۲-۱۹- پژوهشهای انجام شده مربوط به ارتباط هویت و دلبستگی در خارج از کشور………… ۱۰۵
فصل سوم
۳-۱- طرح پژوهش …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
۳-۲- متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
۳-۳- تعریف و تعیین جامعه ………………………………………………………………………………………… ۱۰۸
۳-۴- نمونه پژوهش …………………………………………………………………………………………………… ۱۰۸
۳-۵- روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………… ۱۰۹
۳-۶- ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………………………… ۱۰۹
۳-۷- روش اجرای پژوهش………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴
۳-۸- روش آماری …………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۵
فصل چهارم
- تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………………… ۱۱۷
- آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۹
- تجزیه و تحلیل دادهها در قالب فرضیه های پژوهش ………………………………………………… ۱۱۹
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم
- بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………. ۱۲۵
- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………….. ۱۲۸
- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۸
- ضمایم و پیوستها
- منابع
فهرست جداول
عنوان صفحه
۴-۱- شاخصهای توصیفی متغیرهای سبک های دلبستگی و هویت فردی…………………………………………………………. ۱۱۷
۴-۲- هیتسوگرام دلبستگی دو سو گرا…………………………………………………………………………… ۱۱۷
۴-۳- هیتسوگرام دلبستگی نا ایمن/ اجتنابی …………………………………………………………………… ۱۱۸
۴-۴- هیتسوگرام دلبستگی ایمن……………………………………………………………………………………. ۱۱۸
۴-۵- هیتسوگرام هویت فردی………………………………………………………………………………………. ۱۱۹
۴-۶- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی ایمن و هویت فردی …………….. ۱۲۰
۴-۶-۱- رگریسون دلبستگی ایمن و هویت فردی……………………………………………………………. ۱۲۰
۴-۷- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی …… ۱۲۱
۴-۷-۱- رگریسون دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی ………………………………………………….. ۱۲۱
۴-۸- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ………… ۱۲۲
۴-۸-۱- رگریسون دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ……………………………………………………….. ۱۲۲
۴-۹- ضریب همبستگی بین سبکهای دلبستگی و هویت فردی ………………………………………… ۱۲۳
منابع:
۱- احدی، حسن وجمهری، فرهاد (۱۳۸۰). روان شناسی رشد: نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میان سالی، پیری). تهران: پردیس.
۲- اکبری، ابوالقاسم (۱۳۸۱). مشکلات نوجوانی و جوانی، تهران: ساوالان.
۳- آقاجانی، مریم (۱۳۸۱). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت
روان و منبع کنترل نوجوانان. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه
الزهرا
۴- ادبی، راضیه (۱۳۷۹). بررسی رابطه پایگاه هویت و سلامت روانی در اوایل
و اواسط نوجوانی. پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علوم بهزیستی و توان
بخشی.
۵- احدی، حسن و محسنی، نیکچهر (۱۳۷۰)، روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روان شناسی نوجوانی و جوانی، تهران؛ نوبنیاد.
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در دانشآموزان دختر نوجوان متوسطه منطقه شهر ری (ناحیه ۱) تهران انجام شد. نمونه پژوهش از ۱۰۰ نفر دانشآموزان متوسطه انتخاب شد و پرسشنامه های «بازنگری شده مقیاس دلبستگی بزرگسال کولنیزورید (۱۹۹۰) (RAAS) و هویت فردی دکتر احمدی» بر روی آنها اجرا گردید. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههایی با سوالات بسته پاسخ است. دادههای بدست آمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگریسون تجزیه و تحلیل گردید و فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حکایت از آن دارد که بین سبک دلبستگی ایمن و مشکل هویت رابطه معنادار وجود ندارد (۱۸۳/۰- =r). بین سبک دلبستگی دو سو گرا و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (۲۷۸/۰ =r). بین سبک دلبستگی اجتنابی و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (۳۹۶/۰ =r).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
هدف………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳
اهمیت و ضرورت موضوع مورد مطالعه …………………………………………………………………………… ۴
فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. ۵
متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….. ۶
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………. ۶
فصل دوم
۲-۱ – مرحله نوجوانی ……………………………………………………………………………………………………. ۹
۲-۲ – اهمیت مطالعه دوران بلوغ………………………………………………………………………………………. ۹
۲-۲-۱- رشد جسمانی …………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۲-۲-۲ رشد عقلی – ذهنی …………………………………………………………………………………………….. ۱۲
۲-۲-۳- رشد عاطفی……………………………………………………………………………………………………… ۱۳
۲-۲-۴- رشد اجتماعی…………………………………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۳- مفهوم هویت………………………………………………………………………………………………………… ۲۰
۲-۴- تعریف هویت……………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۵- کودک، هویت و نظریه های آن……………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۵-۱- نظریه روانکاوی……………………………………………………………………………………………….. ۲۲
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۵-۲- نظریه یادگیری اجتماعی …………………………………………………………………………………… ۲۲
۲-۵-۳- نظریه شناختی………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۶- نوجوانی و هویت………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۷- جنبه های ضمنی و آشکار خودآگاهی…………………………………………………………………….. ۲۶
۲-۸- هویت از دیدگاههای مختلف ………………………………………………………………………………….. ۲۷
۲-۸-۱- اریکسون…………………………………………………………………………………………………………. ۲۷
۲-۸-۲- مارسیا……………………………………………………………………………………………………………. ۳۱
۲-۸-۳- نقد الگوی مارسیا و اریکسون……………………………………………………………………………. ۳۷
۲-۸-۴- لوینگر……………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
۲-۸-۵- رویکرد فرآیند محوری برزونسکی…………………………………………………………………….. ۴۰
۲-۸-۶- استانلی هال……………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۸-۷- اتورانک…………………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۸-۸- اشپرانگر…………………………………………………………………………………………………………. ۴۲
۲-۸-۹- بلوز………………………………………………………………………………………………………………… ۴۲
۲-۸-۱۰- والون……………………………………………………………………………………………………………. ۴۳
۲-۹- شکل گیری هویت…………………………………………………………………………………………………. ۴۳
۲-۱۰- عوامل موثر در شکل گیری هویت………………………………………………………………………… ۴۷
۲-۱۱- عواملی که بر رشد هویت تاثیر می گذارند. …………………………………………………………… ۴۸
۲-۱۲- پایگاههای هویت…………………………………………………………………………………………………. ۴۹
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۱۳- تعدد هویتها …………………………………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۱۴- شخصیت و تعلقات اجتماعی ……………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۱۵- تحول هویت در سنین مختلف……………………………………………………………………………….. ۵۱
۲-۱۶- بحران هویت………………………………………………………………………………………………………. ۵۲
۲-۱۷- بحران هویت از دیدگاه اریکسون ………………………………………………………………………… ۵۴
۲-۱۸- نظر روانشناسان کشور ما درباره تعریف بحران هویت………………………………………….. ۵۶
۲-۱۹- اختلالات مربوط به هویت……………………………………………………………………………………. ۵۷
۲-۲۰- جنس و هویت…………………………………………………………………………………………………….. ۵۸
۲-۲۱- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در خارج از کشور…………………………………….. ۶۰
۲-۲۲- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در داخل کشور…………………………………………. ۶۱
- دلبستگی
۲-۱- مفهوم شناسی دلبستگی ……………………………………………………………………………………….. ۶۲
۲-۲- مؤلفه های اصلی دلبستگی ……………………………………………………………………………………. ۶۵
۲-۳- خواستگاه های نظری دلبستگی………………………………………………………………………………. ۶۶
۲-۳-۱- مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی ……………………………………………………………………. ۶۶
۲-۳-۲- نظریه یادگیری ………………………………………………………………………………………………… ۶۷
۲-۳-۳- نظریه تحول شناختی ……………………………………………………………………………………….. ۶۸
۲-۳-۴- نظریه کردار شناسی ……………………………………………………………………………………….. ۶۹
۲-۳-۵- نظریه دلبستگی بالبی ………………………………………………………………………………………… ۷۰
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۴- نظریه دلبستگی تئوری بالبی ………………………………………………………………………………….. ۷۱
۲-۵- سبک های دلبستگی از دیدگاه های مختلف………………………………………………………………. ۷۶
۲-۶- انواع سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………………….. ۷۹
۲-۶-۱- سبک دلبستگی ایمن…………………………………………………………………………………………… ۷۹
۲-۶-۲- سبک دلبستگی نا ایمن – اجتنابی………………………………………………………………………… ۸۰
۲-۶-۳- سبک دلبستگی نا ایمن – دوسوگرا……………………………………………………………………… ۸۲
۲-۷- مراحل شکل گیری دلبستگی در نوزادان ………………………………………………………………… ۸۳
۲-۸- تحول دلبستگی در نوجوانی ………………………………………………………………………………….. ۸۵
۲-۹- تداوم دلبستگی از کودکی تا نوجوانی …………………………………………………………………….. ۸۵
۲-۱۰- عوامل موثر بر ثبات دلبستگی از کودکی تا بزرگسالی ……………………………………………. ۸۷
۲-۱۱- دلبستگی و سازمان شخصیت ……………………………………………………………………………… ۸۸
۲-۱۲- دلبستگی و آسیب شناسی روانی در دوره نوجوانی ……………………………………………….. ۹۱
۲-۱۲-۱- اختلال رفتارهای ضد اجتماعی ……………………………………………………………………….. ۹۱
۲-۱۲-۲- اختلال بی اشتهایی روانی ……………………………………………………………………………….. ۹۲
۲-۱۲-۳- اختلال افسردگی…………………………………………………………………………………………….. ۹۳
۲-۱۲-۴- الگوهای رفتار مرضی در دوره نوجوانی …………………………………………………………. ۹۳
۲-۱۲-۵- اختلال گسستگی ……………………………………………………………………………………………. ۹۴
۲-۱۳- پدیده های دلبستگی و گسستگی ………………………………………………………………………….. ۹۵
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۱۴- ارتباط دلبستگی، گسستگی و تاریخچه خشونت کودکی……………………………………………. ۹۶
۲-۱۵- معیارهای تشخیص دلبستگی ۱۰۱
۲-۱۶- ارتباط هویت و دلبستگی ۱۰۲
۲-۱۷- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در خارج از کشور……………………………….. ۱۰۲
۲-۱۸- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در داخل کشور…………………………………… ۱۰۴
۲-۱۹- پژوهشهای انجام شده مربوط به ارتباط هویت و دلبستگی در خارج از کشور………… ۱۰۵
فصل سوم
۳-۱- طرح پژوهش …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
۳-۲- متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
۳-۳- تعریف و تعیین جامعه ………………………………………………………………………………………… ۱۰۸
۳-۴- نمونه پژوهش …………………………………………………………………………………………………… ۱۰۸
۳-۵- روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………… ۱۰۹
۳-۶- ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………………………… ۱۰۹
۳-۷- روش اجرای پژوهش………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴
۳-۸- روش آماری …………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۵
فصل چهارم
- تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………………… ۱۱۷
- آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۹
- تجزیه و تحلیل دادهها در قالب فرضیه های پژوهش ………………………………………………… ۱۱۹
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم
- بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………. ۱۲۵
- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………….. ۱۲۸
- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۸
- ضمایم و پیوستها
- منابع
فهرست جداول
عنوان صفحه
۴-۱- شاخصهای توصیفی متغیرهای سبک های دلبستگی و هویت فردی…………………………………………………………. ۱۱۷
۴-۲- هیتسوگرام دلبستگی دو سو گرا…………………………………………………………………………… ۱۱۷
۴-۳- هیتسوگرام دلبستگی نا ایمن/ اجتنابی …………………………………………………………………… ۱۱۸
۴-۴- هیتسوگرام دلبستگی ایمن……………………………………………………………………………………. ۱۱۸
۴-۵- هیتسوگرام هویت فردی………………………………………………………………………………………. ۱۱۹
۴-۶- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی ایمن و هویت فردی …………….. ۱۲۰
۴-۶-۱- رگریسون دلبستگی ایمن و هویت فردی……………………………………………………………. ۱۲۰
۴-۷- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی …… ۱۲۱
۴-۷-۱- رگریسون دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی ………………………………………………….. ۱۲۱
۴-۸- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ………… ۱۲۲
۴-۸-۱- رگریسون دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ……………………………………………………….. ۱۲۲
۴-۹- ضریب همبستگی بین سبکهای دلبستگی و هویت فردی ………………………………………… ۱۲۳
منابع:
۱- احدی، حسن وجمهری، فرهاد (۱۳۸۰). روان شناسی رشد: نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میان سالی، پیری). تهران: پردیس.
۲- اکبری، ابوالقاسم (۱۳۸۱). مشکلات نوجوانی و جوانی، تهران: ساوالان.
۳- آقاجانی، مریم (۱۳۸۱). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت
روان و منبع کنترل نوجوانان. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه
الزهرا
۴- ادبی، راضیه (۱۳۷۹). بررسی رابطه پایگاه هویت و سلامت روانی در اوایل
و اواسط نوجوانی. پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علوم بهزیستی و توان
بخشی.
۵- احدی، حسن و محسنی، نیکچهر (۱۳۷۰)، روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روان شناسی نوجوانی و جوانی، تهران؛ نوبنیاد.
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در دانشآموزان دختر نوجوان متوسطه منطقه شهر ری (ناحیه ۱) تهران انجام شد. نمونه پژوهش از ۱۰۰ نفر دانشآموزان متوسطه انتخاب شد و پرسشنامه های «بازنگری شده مقیاس دلبستگی بزرگسال کولنیزورید (۱۹۹۰) (RAAS) و هویت فردی دکتر احمدی» بر روی آنها اجرا گردید. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههایی با سوالات بسته پاسخ است. دادههای بدست آمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگریسون تجزیه و تحلیل گردید و فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حکایت از آن دارد که بین سبک دلبستگی ایمن و مشکل هویت رابطه معنادار وجود ندارد (۱۸۳/۰- =r). بین سبک دلبستگی دو سو گرا و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (۲۷۸/۰ =r). بین سبک دلبستگی اجتنابی و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (۳۹۶/۰ =r).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
هدف………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳
اهمیت و ضرورت موضوع مورد مطالعه …………………………………………………………………………… ۴
فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. ۵
متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….. ۶
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………. ۶
فصل دوم
۲-۱ – مرحله نوجوانی ……………………………………………………………………………………………………. ۹
۲-۲ – اهمیت مطالعه دوران بلوغ………………………………………………………………………………………. ۹
۲-۲-۱- رشد جسمانی …………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۲-۲-۲ رشد عقلی – ذهنی …………………………………………………………………………………………….. ۱۲
۲-۲-۳- رشد عاطفی……………………………………………………………………………………………………… ۱۳
۲-۲-۴- رشد اجتماعی…………………………………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۳- مفهوم هویت………………………………………………………………………………………………………… ۲۰
۲-۴- تعریف هویت……………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۵- کودک، هویت و نظریه های آن……………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۵-۱- نظریه روانکاوی……………………………………………………………………………………………….. ۲۲
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۵-۲- نظریه یادگیری اجتماعی …………………………………………………………………………………… ۲۲
۲-۵-۳- نظریه شناختی………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۶- نوجوانی و هویت………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۷- جنبه های ضمنی و آشکار خودآگاهی…………………………………………………………………….. ۲۶
۲-۸- هویت از دیدگاههای مختلف ………………………………………………………………………………….. ۲۷
۲-۸-۱- اریکسون…………………………………………………………………………………………………………. ۲۷
۲-۸-۲- مارسیا……………………………………………………………………………………………………………. ۳۱
۲-۸-۳- نقد الگوی مارسیا و اریکسون……………………………………………………………………………. ۳۷
۲-۸-۴- لوینگر……………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
۲-۸-۵- رویکرد فرآیند محوری برزونسکی…………………………………………………………………….. ۴۰
۲-۸-۶- استانلی هال……………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۸-۷- اتورانک…………………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۸-۸- اشپرانگر…………………………………………………………………………………………………………. ۴۲
۲-۸-۹- بلوز………………………………………………………………………………………………………………… ۴۲
۲-۸-۱۰- والون……………………………………………………………………………………………………………. ۴۳
۲-۹- شکل گیری هویت…………………………………………………………………………………………………. ۴۳
۲-۱۰- عوامل موثر در شکل گیری هویت………………………………………………………………………… ۴۷
۲-۱۱- عواملی که بر رشد هویت تاثیر می گذارند. …………………………………………………………… ۴۸
۲-۱۲- پایگاههای هویت…………………………………………………………………………………………………. ۴۹
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۱۳- تعدد هویتها …………………………………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۱۴- شخصیت و تعلقات اجتماعی ……………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۱۵- تحول هویت در سنین مختلف……………………………………………………………………………….. ۵۱
۲-۱۶- بحران هویت………………………………………………………………………………………………………. ۵۲
۲-۱۷- بحران هویت از دیدگاه اریکسون ………………………………………………………………………… ۵۴
۲-۱۸- نظر روانشناسان کشور ما درباره تعریف بحران هویت………………………………………….. ۵۶
۲-۱۹- اختلالات مربوط به هویت……………………………………………………………………………………. ۵۷
۲-۲۰- جنس و هویت…………………………………………………………………………………………………….. ۵۸
۲-۲۱- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در خارج از کشور…………………………………….. ۶۰
۲-۲۲- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در داخل کشور…………………………………………. ۶۱
- دلبستگی
۲-۱- مفهوم شناسی دلبستگی ……………………………………………………………………………………….. ۶۲
۲-۲- مؤلفه های اصلی دلبستگی ……………………………………………………………………………………. ۶۵
۲-۳- خواستگاه های نظری دلبستگی………………………………………………………………………………. ۶۶
۲-۳-۱- مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی ……………………………………………………………………. ۶۶
۲-۳-۲- نظریه یادگیری ………………………………………………………………………………………………… ۶۷
۲-۳-۳- نظریه تحول شناختی ……………………………………………………………………………………….. ۶۸
۲-۳-۴- نظریه کردار شناسی ……………………………………………………………………………………….. ۶۹
۲-۳-۵- نظریه دلبستگی بالبی ………………………………………………………………………………………… ۷۰
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۴- نظریه دلبستگی تئوری بالبی ………………………………………………………………………………….. ۷۱
۲-۵- سبک های دلبستگی از دیدگاه های مختلف………………………………………………………………. ۷۶
۲-۶- انواع سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………………….. ۷۹
۲-۶-۱- سبک دلبستگی ایمن…………………………………………………………………………………………… ۷۹
۲-۶-۲- سبک دلبستگی نا ایمن – اجتنابی………………………………………………………………………… ۸۰
۲-۶-۳- سبک دلبستگی نا ایمن – دوسوگرا……………………………………………………………………… ۸۲
۲-۷- مراحل شکل گیری دلبستگی در نوزادان ………………………………………………………………… ۸۳
۲-۸- تحول دلبستگی در نوجوانی ………………………………………………………………………………….. ۸۵
۲-۹- تداوم دلبستگی از کودکی تا نوجوانی …………………………………………………………………….. ۸۵
۲-۱۰- عوامل موثر بر ثبات دلبستگی از کودکی تا بزرگسالی ……………………………………………. ۸۷
۲-۱۱- دلبستگی و سازمان شخصیت ……………………………………………………………………………… ۸۸
۲-۱۲- دلبستگی و آسیب شناسی روانی در دوره نوجوانی ……………………………………………….. ۹۱
۲-۱۲-۱- اختلال رفتارهای ضد اجتماعی ……………………………………………………………………….. ۹۱
۲-۱۲-۲- اختلال بی اشتهایی روانی ……………………………………………………………………………….. ۹۲
۲-۱۲-۳- اختلال افسردگی…………………………………………………………………………………………….. ۹۳
۲-۱۲-۴- الگوهای رفتار مرضی در دوره نوجوانی …………………………………………………………. ۹۳
۲-۱۲-۵- اختلال گسستگی ……………………………………………………………………………………………. ۹۴
۲-۱۳- پدیده های دلبستگی و گسستگی ………………………………………………………………………….. ۹۵
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۱۴- ارتباط دلبستگی، گسستگی و تاریخچه خشونت کودکی……………………………………………. ۹۶
۲-۱۵- معیارهای تشخیص دلبستگی ۱۰۱
۲-۱۶- ارتباط هویت و دلبستگی ۱۰۲
۲-۱۷- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در خارج از کشور……………………………….. ۱۰۲
۲-۱۸- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در داخل کشور…………………………………… ۱۰۴
۲-۱۹- پژوهشهای انجام شده مربوط به ارتباط هویت و دلبستگی در خارج از کشور………… ۱۰۵
فصل سوم
۳-۱- طرح پژوهش …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
۳-۲- متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
۳-۳- تعریف و تعیین جامعه ………………………………………………………………………………………… ۱۰۸
۳-۴- نمونه پژوهش …………………………………………………………………………………………………… ۱۰۸
۳-۵- روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………… ۱۰۹
۳-۶- ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………………………… ۱۰۹
۳-۷- روش اجرای پژوهش………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴
۳-۸- روش آماری …………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۵
فصل چهارم
- تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………………… ۱۱۷
- آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۹
- تجزیه و تحلیل دادهها در قالب فرضیه های پژوهش ………………………………………………… ۱۱۹
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم
- بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………. ۱۲۵
- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………….. ۱۲۸
- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۸
- ضمایم و پیوستها
- منابع
فهرست جداول
عنوان صفحه
۴-۱- شاخصهای توصیفی متغیرهای سبک های دلبستگی و هویت فردی…………………………………………………………. ۱۱۷
۴-۲- هیتسوگرام دلبستگی دو سو گرا…………………………………………………………………………… ۱۱۷
۴-۳- هیتسوگرام دلبستگی نا ایمن/ اجتنابی …………………………………………………………………… ۱۱۸
۴-۴- هیتسوگرام دلبستگی ایمن……………………………………………………………………………………. ۱۱۸
۴-۵- هیتسوگرام هویت فردی………………………………………………………………………………………. ۱۱۹
۴-۶- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی ایمن و هویت فردی …………….. ۱۲۰
۴-۶-۱- رگریسون دلبستگی ایمن و هویت فردی……………………………………………………………. ۱۲۰
۴-۷- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی …… ۱۲۱
۴-۷-۱- رگریسون دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی ………………………………………………….. ۱۲۱
۴-۸- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ………… ۱۲۲
۴-۸-۱- رگریسون دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ……………………………………………………….. ۱۲۲
۴-۹- ضریب همبستگی بین سبکهای دلبستگی و هویت فردی ………………………………………… ۱۲۳
منابع:
۱- احدی، حسن وجمهری، فرهاد (۱۳۸۰). روان شناسی رشد: نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میان سالی، پیری). تهران: پردیس.
۲- اکبری، ابوالقاسم (۱۳۸۱). مشکلات نوجوانی و جوانی، تهران: ساوالان.
۳- آقاجانی، مریم (۱۳۸۱). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت
روان و منبع کنترل نوجوانان. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه
الزهرا
۴- ادبی، راضیه (۱۳۷۹). بررسی رابطه پایگاه هویت و سلامت روانی در اوایل
و اواسط نوجوانی. پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علوم بهزیستی و توان
بخشی.
۵- احدی، حسن و محسنی، نیکچهر (۱۳۷۰)، روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روان شناسی نوجوانی و جوانی، تهران؛ نوبنیاد.