مقدمه:
عکاسی را باید به عنوان تنها هنری بیان کرد که تاریخ ساز است، این
هنرآنچنان قوی، عظیم وتأثیر گذاراست که به آن استناد می شود، به واسطه آن
می شناسیم، می آموزیم ودرس می گیریم و گاهی با آن سفر می کنیم ، آن چنان
قوی است که می تواند ما را با خود به عمق ببرد، این هنر لحضه ها را ثبت می
کند ثابت می کند و درواقع می میراند ولی در عین حال برای همیشه جاودانه می
کند. موضوع این تحقیق بخش خاصی ازعکاسی است که به آن عکاسی پرتره (چهره
نگار) می گوئیم، این بخش از هنر عکاسی افراد را به ما می شنا ساند، حالات و
درونیات آنها را به نمایش می گذارد و بیننده با آنها همسفر می شود، گاهی
فقط با نگاه به یکی از این تصاویر ما هر آنچه را که مدل می خواهد بیان کند
در سکوت ژرف تصویر فرا می گیریم و شاید همین ویژگی از خواص جادویی و بهت
انگیز هنر عکاسی و خصوصا عکاسی پرتره باشد
فهرست
مقدمه
(فصل اول )
( تاریخچه ورود عکاسی به ایران)
منابع ایرانی
منابع فرانسوی و ایتالیایی
منابع آلمانی
( اهمیت عکاسی در دورۀ ناصرالدین شاه)
عکاسی شاهانه
ظهور صنعت عکس
عکس حرم
عکس زندانیان
عکاسباشی وعکاسخانه
رساله های عکاسی
(فصل دوم)
تاریخچه پرتره در عکاسی ایران
پادشاهان
دیوانیان ودرباریان
مستوفیان
مبارزان دوره مشروطه
دانشمندان
عشایر و طوایف
زنان
زندگانی ایرانی
تجار و پیشه وران
مدارس
عکاسان و مهرهای آنان
( فصل سوم)
(فیلم و ملزومات آن )
فیلم چگونه عمل می کند
لایه های فیلم
حساسیت فیلم
درفیلمی که کم نور ببندید چه اتفاقی می افتد
فیلم سیاه وسفید رنگ را چگونه می بینید
فهرست وسایل مورد نیاز ظهور فیلم
وسایل چاپ عکس
(فصل چهارم)
( نور پردازی)
نورپردازی مرکزی
نورپردازی غیر مرکزی
نورپردازی اریب
نورپردازی کناری
نورپردازی کناری- پشت سر
نورپردازی حاشیه یی
نورپردازی پشت سر
کاربرد انواع نورپردازی برای صورت
( فصل پنجم)
( عکاسان معاصر پرتره در ایران)
فخرالدین فخرالدینی
نمایش و بررسی چند عکس از فخرالدینی
مریم زندی
نمایش و بررسی چند عکس از مریم زندی
( فصل ششم)
( پروژه عملی)
عکسهای پروژه عملی زینب کیانی
نقد وبررسی آثار
نتیجه گیری
منابع و مواخذ
منابع ومؤاخذ
۱- افشار. ایرج، گنجینۀ عکاسهای ایران- تهران : نشر فرهنگ ایران، ۱۳۷۱
۲- هاشمی . ابراهیم ، عکاسی ایران (تاریخ) – تهران : نشر اسپرک ، ۱۳۶۸
۳- ذکاء، یحیی ، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام – تهران : انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۶
۴- بهمن جلالی ، گلی امامی، کریم امامی، عکاسی سیاه وسفید- تهران :نشر زمینه، ۱۳۶۰
۵- نورپردازی تک چهره / والتر نرنبرگ؛ ترجمه حمید شاهرخ – تهران : نشر مرکز، ۱۳۷۰
۱-۱- مقدمه
مدیریت ارتباط با مشتری معادل فارسی Customer Relatioship Management است. رابطه قوی با مشتریان مهمترین رمز مؤفقیت هر کسب وکار است. اصل و ریشه مفهوم «مدیریت ارتباط با مشتری» این اصل قدیمی است که «همیشه حق با مشتری است». در چند سال اخیر، افراد دانشگاهی، فروشندگان نرم افزار، مشاوران کسب و کارها در این زمینه در گیر شده اند و مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری که به معنی تلاش های سازمان جهت ایجاد و ارایه ارزش بالاتر به مشتری است را توسعه دادهاند (Stone & Foss, 2001 و فرزانه، ۱۳۸۵، ص۱).
سازمان ها و تشخیص داده اند که مشتریان مهم ترین دارایی شان هستند و به روابط با مشتریان به عنوان مبادلاتی سودمند و متقابل ونیز فرصت هایی که نیاز به مدیریت دارد، می نگرند (Plakoyi annaki, 2005 و فرزانه، ۱۳۸۵، ص۱).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول :کلیات تحقیق
۱-۱مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۲
۱-۲مساله اصلی تحقیق ………………………………………………………………………………. ۳
۱-۳ تشریح و بیان موضوع ………………………………………………………………………… ۴
۱-۴ ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………….. ۴
۱-۵ مدل تحقیق……………………………………………………………………………………………………..۵
۱-۶ فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۶
۱-۷ اهداف اساسی از انجام تحقیق ……………………………………………………………… ۶
۱-۸ قلمرو انجام تحقیق ……………………………………………………………………………… ۶
۱-۹ تعریف واژهها و اصطلاحات تحقیق ………………………………………………………. ۷
۱-۱۰ محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………..۸
فصل دوم : ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………… ۱۰
بخش اول : تعیین فاکتورهای مدیریت ارتباط با مشتری
۲-۲ تاریخچه پیدایش و تکامل مدیریت ارتباط با مشتری ……………………………… ۱۲
۲-۳ تعاریف CRM………………………………………………………………………………….. 13
2-3-1 اهداف CRM……………………………………………………………………………….. 16
2-3-2 اصول CRM……………………………………………………………………………….. 17
2-3-3 مؤلفههای CRM…………………………………………………………………………… 17
2-3-3-1 مشتری …………………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۳-۳-۲ روابط …………………………………………………………………………………….. ۱۸
۲-۳-۳-۳ مدیریت …………………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۳-۴ فواید مدیریت ارتباط با مشتری ……………………………………………………… ۱۹
۲-۳-۵ فرآیندهای اصلی CRM………………………………………………………………… 20
2-3-6 چرخه فرآیند CRM……………………………………………………………………… 23
2-3-6-1 کشف دانستنیهای ……………………………………………………………………. ۲۴
۲-۳-۶-۲ تعامل با مشتری ………………………………………………………………………. ۲۵
۲-۳-۶-۳ برنامهریزی بازار …………………………………………………………………….. ۲۵
۲-۳-۶-۴ تجزیه و تحلیل و بالانس ……………………………………………………………. ۲۵
۲-۳-۷ ارزیبی آمادگی سازمانها برای اجرای CRM………………………………….. 26
2-3-8 گامهای طراحی موفق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری …………………… ۳۰
۲-۳-۹ ساختار سازمان برایمدیریت ارتباط با مشتری ………………………………… ۳۱
۲-۳-۹-۱ مدیر بازاریابی CRM……………………………………………………………….. 32
2-3-9-2 بخش تحلیل بازاریابی ……………………………………………………………….. ۳۳
۲-۳-۹-۳ مدیریت عملیاتی ……………………………………………………………………….. ۳۳
۲-۳-۹-۴ مدیریت بخشبندی و تفکیک ……………………………………………………….. ۳۳
۲-۳-۹-۵ مدیریت کانالهای ارتباطی ………………………………………………………….. ۳۴
۲-۳-۹-۶ کارکنان …………………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۳-۱۰ فن آوری CRM…………………………………………………………………………. 37
2-3-11 راه حل تلفیقی CRM…………………………………………………………………… 40
2-3-12 وضعیت موجود CRM……………………………………………………………….. 41
2-3-13 فرآیندهای جمع آوری داده بر مبنای محصول ………………………………. ۴۱
۲-۳-۱۳-۱ فرآیندهای مشتری محور ………………………………………………………… ۴۲
۲-۳-۱۳-۲ ارتباط چهره به چهره …………………………………………………………….. ۴۲
۲-۳-۱۴ CRM عملیاتی …………………………………………………………………………… ۴۳
۲-۳-۱۴-۱ اهداف CRM عملیاتی …………………………………………………………….. ۴۳
۲-۳-۱۴-۲ مزایای CRMعملیاتی …………………………………………………………….. ۴۴
۲-۳-۱۴-۳ شاخههای CRM عملیاتی ……………………………………………………….. ۴۴
۲-۳-۱۴-۳-۱ خودکارسازی کادر فروش ………………………………………………….. ۴۴
۲-۳-۱۴-۳-۲ پشتیبانیو خدمات مشتری …………………………………………………….. ۴۵
۲-۳-۱۴-۳-۳ خودکارسازی بازاریابی سازمان …………………………………………. ۴۵
۲-۳-۱۵ CRM تحلیلی …………………………………………………………………………….. ۴۶
۲-۳-۱۵-۱ ویژگیهای CRM تحلیلی …………………………………………………………. ۴۷
۲-۳-۱۵-۲ مزایای CRM تحلیلی ……………………………………………………………… ۴۸
۲-۳-۱۶ CRM مشارکتی ………………………………………………………………………… ۴۸
۲-۳-۱۶-۱ مزایای CRM مشارکتی …………………………………………………………. ۴۹
۲-۳-۱۶-۲ چرخه حیات مشتری ………………………………………………………………. ۵۲
۲-۳-۱۷ CRM دربانکداری …………………………………………………………………….. ۵۲
بخش دوم : تعیین فاکتورهای موثر بر CRM
2-4 تعریف بازاریابی ………………………………………………………………………………. ۵۴
۲-۵ ارزش مشتری …………………………………………………………………………………. ۵۴
۲-۵-۱ پییش نیازهای مدل ارزشی ……………………………………………………………. ۵۵
۲-۵-۲ نظام ارزشی ………………………………………………………………………………… ۵۵
۲-۵-۳ انواع مشتری از نظر رفتاری …………………………………………………………. ۵۵
۲-۵-۴ انواع مشتری از نظر قدمت ……………………………………………………………. ۵۶
۲-۵-۵ تقسیم بندی مشتری از نظر میزان درآمد و سودآوری …………………….. ۵۶
۲-۵-۵-۱ مشتریان فعال ………………………………………………………………………….. ۵۷
۲-۵-۵-۲ مشتریان غیر فعال ……………………………………………………………………. ۵۷
۲-۵-۵-۳ مشتریان احتمالی یا بالقوه …………………………………………………………. ۵۷
۲-۵-۵-۴ مشتریان حدسی ………………………………………………………………………. ۵۷
۲-۵-۵-۵ دیگران ……………………………………………………………………………………. ۵۷
۲-۵-۶ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل هرم مشتری ……………………………………. ۵۸
۲-۶ مشتری وفادار …………………………………………………………………………………. ۶۲
۲-۶-۱ قانون پارهتو یا خانون ۲۰-۸۰………………………………………………………… ۶۲
۲-۶-۲ تعریف وفاداری مشتری ……………………………………………………………….. ۶۲
۲-۶-۳عوامل موثر بر وفاداری مشتری …………………………………………………….. ۶۳
۲-۶-۴ سطوح وفاداری ……………………………………………………………………………. ۶۳
۲-۶-۵ مفهوم رضایت مشتری …………………………………………………………………. ۶۴
۲-۶-۶ اهمیت دستیابی به رضایتمندی مشتری …………………………………………… ۶۵
۲-۶-۷ وفاداری ابزاری …………………………………………………………………………… ۶۵
۲-۶-۸ وفاداری انگیزشی ………………………………………………………………………… ۶۵
۲-۶-۸-۱ تغییر رفتاری …………………………………………………………………………… ۶۶
۲-۶-۸-۲ رفتار نامنظم ……………………………………………………………………………. ۶۶
۲-۶-۸-۳ رفتار چند گانه …………………………………………………………………………. ۶۶
۲-۶-۹ ماتریس وفاداری با رویکرد چند بخشی ………………………………………….. ۶۶
۲-۶-۱۰ اندازهگیری وفاداری مشتری ……………………………………………………….. ۶۷
۲-۶-۱۱ شبکه سودآوری بالقوه ……………………………………………………………….. ۶۸
۲-۶-۱۲ رابطه بین وفاداری و رضایتمندی ………………………………………………… ۷۰
۲-۶-۱۳ وفاداری یک فرد به بانک …………………………………………………………….. ۷۴
۲-۶-۱۴انواع وفاداری ……………………………………………………………………………… ۷۸
۲-۶-۱۵ فرآیند رویگردانی مشتری …………………………………………………………… ۸۱
۲-۷ تعریف خدمات …………………………………………………………………………………. ۸۱
۲-۷-۱ تفاوت بین کالا و خدمات ……………………………………………………………….. ۸۱
۲-۷-۲ سازمانهای خدماتی و CRM………………………………………………………….. 82
2-7-3 ویژگیهای خدمات ……………………………………………………………………….. ۸۳
۲-۷-۴ تعریف کیفیت ……………………………………………………………………………….. ۸۴
۲-۷-۵ کیفیت کالا کیفیت خدمات بانکی ………………………………………………………. ۸۶
۲-۷-۵-۱ کیفیت عملیاتی یا فرآیند …………………………………………………………….. ۸۹
۲-۷-۵-۲ کیفیت ستاره یا فنی …………………………………………………………………… ۸۹
۲-۷-۵-۳کیفیت فیزیکی ……………………………………………………………………………. ۹۰
۲-۷-۵-۴ کیفیت و ارتباط یا تعاملات …………………………………………………………. ۹۰
۲-۷-۵-۵ کیفیت در سازمان …………………………………………………………………….. ۹۰
۲-۶-۶ ابزار اندازهگیری کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری ………………………. ۹۱
۲-۷-۶-۱ مقیاس کیفیت خدمت …………………………………………………………………. ۹۱
۲-۷-۶-۱-۱ اجزای مقیاس کیفیت خدمات ………………………………………………….. ۹۱
۲-۷-۶-۲ مدل عملیاتی / فنی کیفیت قدمت ………………………………………………….. ۹۳
۲-۷-۷ مدیریت کیفیت خدمات بانک …………………………………………………………… ۹۴
۲-۸ روشهای سنجش …………………………………………………………………………….. ۹۶
۲-۸-۱ SERVQUAL……………………………………………………………………………. 98
2-8-2 SERVPERF ………………………………………………………………………….. 100
2-8-3 SERIMPERF ………………………………………………………………………… 101
2-8-4شاخصهای رضایتمندی مشتری و وفاداری مشتری ………………………. ۱۰۳
بخش سوم : بانک صادرات
۲-۹ شناخت کلان از بانک صادرات ایران ………………………………………………… ۱۰۴
۲-۹-۱ تاریخچه بانک صادرات ایران ………………………………………………………. ۱۰۵
۲-۹-۲ تعریف بیانیه مأموریت ………………………………………………………………… ۱۰۶
۲-۹-۳ بیانیه مأموریت بانک صادرات ……………………………………………………… ۱۰۷
۲-۹-۳-۱ارزشهای مندرج در بیانیه مأموریت ………………………………………….. ۱۰۸
۲-۹-۴ اهداف کلان و برنامههای استراتژیک ……………………………………………. ۱۱۱
۲-۹-۵ برنامههای اصلی مدیریتی بهبود در بانک صادرات ………………………… ۱۱۳
۲-۹-۶ عوامل حیاتی موفقیتو مزیت ساز در صنعت بانکداری …………………….. ۱۱۶
۲-۹-۷ بررسی برنامههای آتی بانک صادرات در زمینه فناوری اطلاعات …….. ۱۱۸
بخش چهارم : پیشینه تحقیق
۲-۱۰ پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………….. ۱۱۹
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………. ۱۲۷
۳-۲ روش تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۱۲۷
۳-۳ جامعه آماری …………………………………………………………………………………. ۱۲۹
۳-۴ تعیین حجم نمونه آماری …………………………………………………………………. ۱۲۹
۳-۵ روش جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………. ۱۳۰
۳-۶ ابزار اندازهگیری ……………………………………………………………………………. ۱۳۱
۳-۷ روایی و پایایی………………………………………………………………………………………….۱۳۴
۳-۷-۱ روایی…………………………………………………………………………………………………..۱۳۴
۳-۷-۲ پایایی……………………………………………………………………………………………………۱۳۴
۳-۸ فنون آماری مورد استفاده………………………………………………………………………..۱۳۶
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
۴-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۱۴۰
۴-۴ سوالات جمعیت شناختی ………………………………………………………………….. ۱۴۰
۴-۴-۱ آمار توصیفی …………………………………………………………………………….. ۱۴۰
۴-۴-۲ آمار استنباطی ……………………………………………………………………………. ۱۴۴
۴-۵ آزمون فرضیهها ……………………………………………………………………………. ۱۴۸
۴-۵-۱ آزمون فرضیه اول …………………………………………………………………….. ۱۴۹
۴-۵-۲ آزمون فرضیه دوم …………………………………………………………………….. ۱۵۰
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………. ۱۵۲
۵-۲ نتایج آزمون فرضیه اول…………………………………………………………………………..۱۵۳
۵-۳ نتایج آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………….۱۵۳
۵-۴ پیشنهادات کاربری …………………………………………………………………………. ۱۵۳
۵-۵ پیشنهادات پژوهشی جهت تحقیقات آتی …………………………………………….. ۱۵۵
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………..۱۵۹
پیوست…………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۲
فهرست اشکال
عنوان صفحه
۲-۱ مؤلفههای CRM………………………………………………………………………………. 17
2-2 عوامل آمادگی سازمانها برای اجرای CRM……………………………….. 27
2-3 ساختار سازمانی مدیریت ارتباط با مشتری ………………………………………… ۳۲
۲-۴ ساختار نمادین خلاصه شده از یک سازمان ………………………………………… ۳۵
۲-۵ ساختار عمومی سازمان بیمه …………………………………………………………….. ۳۵
۲-۶ CRM مشارکتی ………………………………………………………………………………. ۵۱
۲-۷ هرم استاندارد مشتری براساس میزان درآمد و سودآوری…………………… ۵۶
۲-۸ ارتباط بین سود و درصد مشتریان……………………………………………………… ۵۸
۲-۹ توزیع سهم مشتریان و غیر مشتریان از نظر درآمد………………………………. ۵۹
۲-۱۰ مثال موردی در زمینه هزینه بازاریابی………………………………………………. ۶۰
۲-۱۱ مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه دستهبندی مشتری……………… ۶۱
۲-۱۲ هرم وفاداری …………………………………………………………………………………. ۶۴
۲-۱۳ مدل ECSI یا مدل اروپایی اندازهگیری میزان وفاداری مشتری……………. ۷۷
۲-۱۴ مدلهای سنجش رضایتمندی …………………………………………………………….. ۹۷
۲-۱۵ متغیرهای مدل SERVQUAL………………………………………………………… 99
فهرست جداول
عنوان صفحه
۲-۱ رابطه مشتری ………………………………………………………………………………….. ۶۷
۲-۲ سلولهای عادات خریداری …………………………………………………………………. ۶۸
۲-۳ ماتریس انواع وفاداری ……………………………………………………………………… ۷۹
۲-۴ انواع مشتری وفادار …………………………………………………………………………. ۸۰
۲-۵ انواع کیفیت ……………………………………………………………………………………… ۸۵
۲-۶ خلاصه ویژگیهای عاملی که انتظار می رود و آمادگی سازمانها را جهت اجرای CRM افزایش دهد ۹۰
۲-۷ مقیاس مجدد SERVPERF……………………………………………………………. 101
2-8 مقیاس مجدد…………………………………………………………………………………… ۱۰۲
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
۲-۱ فرایند CRM از نظر سوئیفت ……………………………………………………………. ۲۴
۲-۲ شناخت مشتری – رابطه سود توزیع شده با انواع مشتری ……………………. ۶۹
۲-۳ رابطه NPV مشتریان با میزان نگهداری …………………………………………….. ۷۲
۲-۴ رابطه بین رضایتمندی و وفاداری مشتری ………………………………………….. ۷۳
۲-۵ عوامل موثر بر ایجاد وفاداری درمشتریان بانک ………………………………….. ۷۵
۲-۶ رابطه بین عوامل موثر بر ایجاد وفاداری درمشتریان بانک ……………………. ۷۶
۲-۷ مفهوم نظریه فاصله ………………………………………………………………………….. ۸۸
۲-۸ مدل مفهومی کیفیت …………………………………………………………………………… ۹۵
منابع فارسی
۱- آزادی – ولی ۱۳۸۷ کیفیت خدمات بانکی – فصلنامه بانکصادرات ایران
۲- الهی – شعبان وحیدری – بهمن ۱۳۸۷ مدیریت ارتباط با مشتری چاپ دوم ناشر شرکت – چاپو نشر بازرگانی .
۳- انواری رستمی – علی اصغر- ترابی گودرزی- مریم و علی محمدلو مسلم. کیفیت خدمات بانکی فصلنامه اینترنتی مدرس علوم انسانی
۴- بهی, بنفشه ۱۳۸۳ ارائه چهارچوبی برای طراحی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
۵- جلیلی خشنود- جلیل (۱۳۷۵) آمار احتمال و استنباط آماری چاپ اول ناشر دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:
یکی از مهمترین رفتارهای اجتماعی انسان تشکیل خانواده و تلاش برای حفظ بقاء
است در تمام ادیان الهی نیز به این امر توجه ویژهای شده است. در قرآن
مجید آیات بسیاری درباره ازدواج در ضرورت آن آمده است. مردم کشور ما نیز با
عنایت فرهنگی غنی و ریشهدار خود و همچنین با تکیه بر اصول متعالی دین
مبین اسلام همواره برای ازدواج و تشکیل خانواده اهمیت خاصی قائل بودهاند.
در سالهای اخیر بدنبال تغییرات شگرف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی در
سطح جامعه، نوسانات چشمگیری نیز در کیفیت و کمیت ازدواج و طلاق در بین
جوانان بروز نموده است که البته در مقایسه با جوامع دیگر این ارقام کمتر
میباشد. ولی با عنایت به ریشههای عمیق فرهنگی و پشتوانه دینی در مردم
کشورمان ضرورت بررسی مساله ازدواج و نقاط قوت و ضعف آن در جامعه از جهات
مختلف احساس میگردد در راستای چنین احساسی نیاز و با توجه توان به محدودیت
موضوع بر آن شدم تا مطالعه مقطعی (نظرسنجی) بر روی گروهی که آسیبپذیرترین
اقشار جوان جامعه یعنی دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه شهید بهشتی انجام
دهم ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه ما خود ایفایی میباشد که اعتبار آنها
تایید شده بود و این پرسشنامهها برای دو گروه دانشجویان دختر و پسر به طور
یکسان تهیه شده بود و سوالات آنها به شکل سئوالات بسته انتخاب گردید. از
نتایج قابل توجه این طرح تاکید و اهتمام دختران و پسران بر عوامل معنوی و
دینی و اخلاقی است به طوریکه اکثر ایشان ایمان و اصالت خانوادگی و تفاهم
اخلاقی را از نکات بسیار موثر بر زندگی زناشویی دانستهاند. همچنین اکثر
ایشان انگیزه ازدواج خود را برای دستورات الهی، احساس نیاز به داشتن یک
همدلی و همرازی پیشگیری از آلوده شدن به مفاسد اجتماعی میدانند. هر دو
گروه دختران و پسران به این واقعیت اذعان داشتند که اساسیترین معضل در امر
ازدواج مشکلات و نارساییهای اقتصادی است. آنچه از موضوع نتایج حاصل
میآید آن است که دانشجویان عزیز ارزشهای منطبق بر ارزشهای دینی و ملی خود
در امر ازدواج در نظر دارند ولی مشکلات و موانع بسیاری در راه تحقیق
خواستههای ایشان وجود دارد که شایسته است مسئولین ذیربط و خانوادهها در
جهت رفع موانع و تسهیل امر ازدواج تلاش درخور و کاربردی اعمال نمایند.
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اول
مقدمه ۳
بیان مسئله پژوهش ۶
بیان فرضیههای پژوهش ۶
هدف پژوهش ۸
ضرورت پژوهش ۸
تعریف مفاهیم پژوهش (تعریف نظری مفاهیم، تعریف عملیاتی مفاهیم) ۹
فصل دوم: دانستنیهای موجود در مورد عنوان پژوهش و پیشینه پژوهش
بخش نخست
تاریخچه ازدواج ۱۵
مفهوم ازدواج ۱۵
ازدواج در زمان مختلف در ایران ۱۹
ازدواج در ایران امروز ۲۰
ازدواج در کشورهای مختلف جهان ۲۰
انگیزه، اهداف، فواید و زمان ازدواج در دین اسلام ۲۳
ازدواج ازدیدگاه روانشناسی ۲۴
بخش دوم:
عوامل زناشویی ۲۵
تحرک اجتماعی و همسر گزینی ۲۵
دو متغیر اساسی: سن و ویژگیهای فرهنگی ۲۷
انتخاب همسر از دیدگاه فرهنگی ۲۷
بخش سوم:
عشق در ازدواج ۲۸
همسان همسری ۲۹
مشکلات و موانع موجود بر سر راه ازدواج ۳۰
پیشینه پژوهش ۳۱
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق ۳۴
گزینش نمونه ۳۴
روش نمونهگیری ۳۴
جامعه آماری ۳۴
حجم نمونه ۳۵
ابزار تحقیق ۳۵
مدت اجرای تحقیق ۳۶
روش آماری ۳۶
فصل چهارم: جمعآوری اطلاعات و یافتههای پژوهش
مقدمه ۳۸
جداول دو بعدی مربوط به سئوالات پرسشنامه ۳۸
فصل پنجم : تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش
استنتاج و نتیجه گیری ۵۱
موانع و محدودیتهای طرح تحقیق ۵۴
پیشنهادات ۵۵
منابع مورد استفاده ۵۶
ضمائم ۵۸
منابع مورد استفاده:
ـ آصفی، آمنه: خانواده و تربیت در ایران، انتشارات مجله مکتب مام،
۲۵۳۶،باقر ساروخانی: مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده، انتشارات سروش ،
۱۳۷۰،۱۶۸ صفحه
ـ بهنام، جمشید: جمعیتشناسی عمومی، چاپ دانشگاه تهران،۱۳۴۸
ـ شاملو، سعید: بهداشت روانی، انتشارات رشد، ۱۳۷۲
ـ موقر، رحیم : جامعهشناسی خانوادگی، چاپخانه شفق، ۱۳۳۹،۲۵۴ صفحه
ـ نبوی، بهروز: مقدمهای بر روش تحقیق در علوم اجتماع، چاپخانه سترک، چاپ هفتم، ۱۳۶۹،۲۲۲ صفحه
چکیده:
انسان موجودی اسطوره باور و نمادساز است. اسطوره آغاز «شدن» و نحوهی «بودن» آدمی را بیان میکند و نماد زبان اسطوره و آیین در درازنای تاریخ بوده است. در جهان بینی اسطورهای انسان خود و جهان را در هم میآمیزد تا حضور خویش را در روند حیات به ثبوت برساند. معماری یکی از نمودگاههای چنین آمیزشی است. در معماری دنیای باستان مفاهیم مینوی جلوهای زمینی مییافتند و در زندگی واقعی بازتاب پیدا میکردند. هخامنشیان از جمله امپراتوریهای شرقیاند که در گسترهی تاریخ شهرتی به سزا یافتند. نام آنها همواره تداعی کنندهی بنای بزرگ تخت جمشید است. هخامنشیها فرهنگی تلفیقی و معماریای ترکیبی دارند که رشتهی پیوند چنین فرهنگ و هنری روح پارسی و حامی آن پادشاهان بودند. نگارههای نمادین تخت جمشید (و پاسارگاد و شوش) در زمرهی مجهولات هنر پارسیاند و رمزگان فرهنگی عصر تلقی میشوند. تنوع و در هم تنیدگی این نگارکندهها ناشی از سرچشمههای متفاوت فرهنگی آنهاست. نقش مایههایی که درون مایهای چندگانه دارند: مصری، میان رودانی و ایرانی. زمینهی ذهنی چنین گزینشی گزیده را باید در غنای فرهنگی تمدنهای باستانی پیشین و رواج روح مدارای پارسی از یک سو و گریزناپذیر بودن ضرورت اخذ و اقتباس سبکهای هنری از سوی دیگر دید. تخت جمشید شاهوارترین و گزیدهترین یادگار هخامنشیان محل تلاقی تمدنهای عصر محسوب میشود
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار ۴
دیباچه ۵
سخنی دربارهی منابع ۱۴
بخش یکم: پیشینهی هخامنشیها ۲۳
۱ـ هند و اروپاییان ۲۵
۲ـ علل و انگیزه مهاجرت آریاییها ۲۸
۳ـ آریاییها در ایران ۲۹
بخش دوم: پادشاهی هخامنشیان ۳۳
۱ـ کورش ۳۴
۲ـ خط مشی دینی کورش ۳۶
۳ـ داریوش ۳۹
۴ـ خشایارشاه ۴۶
۵ـ فرجام هخامنشیان ۴۹
بخش سوم: شکلگیری معماری هخامنشی ۵۴
۱ـ پاسارگاد ۵۷
۲ـ آرامگاه کورش ۶۰
۳ـ شوش ۶۲
۴ـ تخت جمشید ۶۵
بخش چهارم: نقش برجستههای تخت جمشید ۷۱
۱ـ بخشهای برجستهی تخت جمشید ۷۳
۲ـ نقوش پلکان آپادانا ۷۴
۳ـ نقوش سایر کاخها ۸۰
۴ـ نقوش آپادانا و جشن آغاز سال نو ۸۳
بخش پنجم: نقشهای نمادین در آثار و اشیاء ایران پیش از هخامنشیان ۸۸
۱ـ نماد و نمادگرایی ۸۹
۲ـ سفالینههای شوش و سیلک ۹۲
۳ـ گنجینهی زیویه و جام زرین حسنلو ۹۶
۴ـ مفرغهای لرستان ۹۸
۵ـ نقش و نگارهها در آثار منسوب به مادها ۱۰۵
بخش ششم: نقش برجستههای نمادین در پاسارگاد و شوش ۱۰۹
۱ـ انسان بالدار پاسارگاد ۱۱۱
۲ـ هویت نگاره پاسارگاد ۱۱۵
۳ـ نگارههای نمادین شوش ۱۱۹
بخش هفتم: نقشهای نمادین تخت جمشید ۱۲۳
۱ـ پیکار شیر و گاو ۱۲۷
۲ـ پیکار شاه و شیر ۱۳۳
۳ـ گاوان بالدار انسان سر ۱۳۸
۴ـ باغ پر درخت نمادین ۱۴۶
بخش هشتم: اهورامزدا، فروهر و فرّ در کیش زردشتی و آیین پارسی ۱۵۱
۱ـ اهورامزدا ۱۵۱
۲ـ فروهر ۱۵۵
۳ـ فرّ ۱۵۸
۴ـ فرّ در تاریخ اساطیری ایران ۱۶۴
بخش نهم: نماد بالدار درباور و هنر هخامنشیان ۱۶۷
۱ـ نماد بالدار در خاور نزدیک باستان ۱۶۹
۲ـ اشکال و اجزاء نماد بالدار هخامنشی ۱۷۱
۳ـ نیم تنهی بالدار بیستون ۱۷۳
۴ـ نقش رستم ۱۷۶
۵ـ نماد بالدار در تخت جمشید ۱۸۰
۶ـ دایرهی بالدار و شیرمردان تاجدار ۱۸۳
۷ـ پرنده بالدار در باور پارسی ۱۸۴
۸ـ نماد بالدار یا فرّ ایرانی ۱۸۶
۹ـ نماد انسان بالدار یا فرّ کیانی ۱۸۹
۱۰ـ فرّ و آتش شخصی پادشاه ۱۹۴
۱۱ـ فرّ شاهی و تیکیهلنی ۱۹۶
۱۲ـ نسبت نماد فرمانروایی و فرّ کیانی ۱۹۷
۱۳ـ نسبت «شاه ـ عقاب» با وارغنه پرندهی فرّ ۲۰۰
۱۴ـ قوچ بالدار جایگزین انسان بالدار ۲۰۴
سخن پایانی ۲۰۵
فهرست منابع و مآخذ ۲۱۴
پیوست: شکلها و تصویرها ۲۲۲
چکیدهی انگلیسی
فهرست منابع
آموزگار، ژاله، تاریخ اساطیری ایران، چاپ یکم، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۷۴
اتینگهاوزن، ریچارد و احسان یارشاطر، اوجهای درخشان هنر ایران، ترجمه هرمز عبداللهی و رویین پاکباز، چاپ یکم، تهران، انتشارات آگه، ۱۳۷۹
احتشام، مرتضی، ایران در زمان هخامنشیان، چاپ یکم، تهران، انتشارات شرکت سهامی کتابهای جیبی، ۲۵۳۵ش.هـ
استروناخ، دیوید، پاسارگاد گزارشی از کاوشهای انجام شده توسط مؤسسه مطالعات ایرانی بریتانیا از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳، ترجمه حمید خطیب شهیدی، چاپ یکم، تهران، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور، ۱۳۷۹
اسماعیلپور، ابوالقاسم، اسطوره بیان نمادین، چاپ یکم، تهران، انتشارات توس، ۱۳۷۷
اشمیت، اریش فردریش، تخت جمشید، بناها، نقشها و نبشتهها، ترجمه عبداله فریار، جلد یکم، چاپ یکم، تهران، انتشارات فرانکلین و امیرکبیر، ۱۳۴۲
اوستا، گزارش، ترجمه وتفسیر ابراهیمپور داود، یشتها، جلد ۲و۱، چاپ یکم، تهران، انتشارات اساطیر، ۱۳۷۷
بررسی نقش نظام سیاسی بر توسعه اقتصادی ایران (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی)
فصل اول: نظام سیاسی و اجزای تشکیل دهندهی آن
۱- نظام و کارکردگرایی
هنگامی با دقت به محیط اطراف خود نظر کنید دستگاههای با اجزای معین، هماهنگ و منظمی ملاحظه خواهید کرد که کارکرد آنها به خاطر رسیدن به یک هدف کلی میباشد. در صورتی که در یکی از اجزای اختلال یا نارسایی ایجاد شود هدف کلی آن سیستم مختل میشود. و نظام مهندسی آن به هم میخورد. هم مانند بدن انسان که قلب، مغز و دیگر اعضا تشکیل شده است و با کارکردی همآهنگ تعادل زیستی را حفظ مینماید.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار
مقدمه و کلیات
بخش نخست: مبانی نظری بحث
فصل اول: نظام سیاسی و اجزای آن
۱- نظام و کارکردگرایی
۲- نظام سیاسی
۳- ساختار سیاسی
۴- فرهنگ سیاسی
۵- کار ویژه¬های نظام سیاسی
منابع فصل اول
فصل دوم: مفهوم رشد و توسعه اقصادی
۱- ارتباط رشد و توسعه اقتصادی
۲- ارتباط بخش خصوصی با رشد اقتصادی
۳- نگاهی اجمالی به الگوهای مهم توسعه اقتصادی
منابع فصل دوم
فصل سوم: نظام سیاسی و روند توسعه اقتصادی
۱- ارتباط عملکرد نظام سیاسی با توسعه اقتصادی
۲- نقش مثبت یا منفی نظام سیاسی در روند توسعه اقتصادی
منابع فصل سوم
فصل چهارم: پیشینه تاریخ ایران و اروپا
۱- وضعیت نظام سیاسی، اقتصادی اروپا و نحوه شکل¬گیری آن
۲- بررسی تطبیقی وضعیت نظام سیاسی و اقتصادی ایران با اروپا
منابع فصل چهارم
بخش دوم: نظام سیاسی و توسعه اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی
فصل اول: چشم¬انداز تاریخی
۱- دولت و اقتصاد قبل از نقلاب
۲- عامل اقتصاد در پیروزی انقلاب
منابع فصل اول
فصل دوم: شکل¬گیری نظام سیاسی و اقتصادی
۱- نظام سیاسی و قانون اساسی
۲- مفهوم اقتصاد اسلامی و توسعه
منابع فصل دوم
فصل سوم: عملکرد نظام سیاسی در بُعد توسعه اقتصادی
۱- انتخاب برنامه¬های اقتصادی
۲- اجرای برنامه¬های اقتصادی
نابع فصل سوم
فصل چهارم: ارزیابی چند معیار در روند توسعه اقتصادی
۱- تقویت قانون و نظم
۲- آزادی مطبوعات
۳- امنیت و ثبات سرمایه¬گذاری
۴- مشارکت عمومی و عزم ملی
نتیجه ¬
کتاب¬نامه
منابع:
۱- سمیع فارسون – مهرداد مشایخی، فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران، نشر فرزانگان ۱۳۷۹ ص ۱۸۳
۲- عبدالحمید ابوالحمد، مبانی سیاست، چاپ هفتم، تهران، انتشارات توس ۱۳۷۶ ص ۲۰۰
۳- همان ص ۲۹۵
۴- احمد نقیب زاده، حزب سیاسی و عملکرد آن درجوامع امروز، چاپ اول، تهران، دادگستر ۱۳۷۸، ص ۱۸۸
۵- همان ص ۱۹۰