چکیده
مجمو عه ای که در اختیار دارید ” آموزش مفاهیم هندسی ریاضی سال چهارم ” ابتدایی می باشد که مطالب را در پنج فصل مختلف خلاصه کرده است. در فصل اول بچه ها ابتدا با مفاهیم هندسی نظیر خط، نیم خط و زاویه آشنا می شوند تا برای رسم های هندسی مثل رسم خطوط عمود بر هم و فاصله یک نقطه از یک خط در فصل دوم آشنا شوند. سپس در فصل سوم با اشکال هندسی و رسم آن آشنا می شوند و در دو فصل آخر نیز به مفاهیم محیط و مساحت و روش به دست آوردن محیط و مساحت اشکال هندسی پرداخته شده است. در قسمت آخر هر فصل دو سوال بصورت تستی آورده شده تا مطالب آموزشی مورد ارزیابی واقع شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………….. ۱
مقدمه……………………………………………………………………………………………………… ۲
فصل اول:تعریف و امکان سنجی مسئله………………………………………………………… ۳
۱-۱ تعریف مسئله ………………………………………………………………………………………….
۱-۲ محدوده مسئله ………………………………………………………………………………………..
۱-۳ اهداف مسئله …………………………………………………………………………………………
۱-۳-۱ اهداف کلی …………………………………………………………………………………
۱-۳-۲ اهداف جزئی ………………………………………………………………………………
۱-۴ کارهای انجام شده مرتبط با موضوع ………………………………………………………….
۱-۵ امکان سنجی …………………………………………………………………………………………
فصل دوم:تجزیه و تحلیل و طراحی سی دی ………………………………………………
۲-۱تعریف کامل مسئله …………………………………………………………………………………
۲-۲ مراحل طراحی برنامه ……………………………………………………………………………..
۲-۳ شکل ظاهری صفحه اصلی و طرح های پیشنهادی …………………………………….
۲-۴ طراحی تصاویر ……………………………………………………………………………………..
۲-۵ طراحی دکمه ها ……………………………………………………………………………………..
۲-۶ تایپ متن و رسم اشکال …………………………………………………………………………….
۲-۷ افکت دادن به متن …………………………………………………………………………………….
۲-۸ ضبط صدا ……………………………………………………………………………………………….
۲-۹ افکت دادن به صدا ……………………………………………………………………………………
۲-۱۰ قطعه قطعه کردن صدا و موسیقی ……………………………………………………………..
۲-۱۱ آشنایی با نرم افزار authorware …………………………………………………………….
2-12 قرار دادن صدا و موسیقی ……………………………………………………………………….
۲-۱۳ لینک دکمه ها به صفحات داخلی ……………………………………………………………
فصل سوم: پیاده سازی سی دی ……………………………………………………………….
۳-۱ طراحی بخش شروع برنامه …………………………………………………………………
۳-۲ طراحی صفحه اصلی ……………………………………………………………………………..
۳-۲-۱ طراحی معرفی سی دی ……………………………………………………………………
۳-۲-۲ طراحی راهنمای سی دی ………………………………………………………………….
۳-۲-۳ طراحی مفاهیم درسی ………………………………………………………………………
۳-۲-۳-۱ طراحی فصول ………………………………………………………………………….
۳-۲-۳-۲ طراحی سوال ………………………………………………………………………….
۳-۲-۳-۳ طراحی بخش پایانی ………………………………………………………………..
فصل چهارم: راهنمای سی دی ……………………………………………………………….
۴-۱ تشریح نحوه اجرای برنامه ………………………………………………………………
۴-۲ سخت افزار مورد نیاز ………………………………………………………………………….
۴-۳ نرم افزار مورد نیاز …………………………………………………………………………….
۴-۴ نحوه نصب برنامه ………………………………………………………………………………
نتیجه گیری و پیشنهادها ……………………………………………………………………………..
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………….
فهرست منابع و مآخذ
۱-بهروش_ م ، جعفری_[ ع ، دانشفر_ع ، روش تدریس ریاضیات ابتدایی (۱۳۷۲).
۲-شید فر _ ع ، فروزان _ م ، فرهودی مقدم _ پ ، معلم ریاضی چهارم دبستان ، اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی (۱۳۷۸).
۳- شید فر _ع، فروزان _م ، فرهودی مقدم _پ، کریم پور _ر ، ریاضی چهارم دبستان ، اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی (۱۳۸۲).
۴- رز_ک ، خود آموز ادوب فتو شاپ ، انتشارات کتاب غزال ، انتشارات سائسی (۱۳۸۲).
مقدمه
در سالهای اخیر مطالعات بیشتری به بررسی دقیق و کامل چسبندگی و انعطاف پذیری قیمتها در سطح گروههای خرده فروشی پرداخته اند . با مطالعه ویژگی چسبندگی و نوسان قیمتها در سطح خرد ، تصویر روشنی از عکس العمل پویای تولید و تورم نسبت به شوکها و مکانیزم انتقال سیاست پولی ارائه می شود . در ادبیات نظری در زمینه بررسی رفتار قیمتهای خرده فروشی بین الگوهای قیمت گذاری وابسته به زمان و وابسته به وضعیت تفاوت وجود دارد . در مدلهای قیمت گذاری وابسته زمانی فرض می شود که بنگاه های اقتصادی قیمت محصولات خود را براساس مکانیزم رفتار زمانی قیمتها تغییر می دهند . به عبارتی در این نوع قیمت گذاری بخشی از تغییرات قیمت در دوره زمانی مشخص به صورت برونزا تعیین شده و در طی زمان ثابت می مانند . بنابراین مدلهای قیمت گذاری وابسته زمانی فاقد چارچوب خرد می باشند . در حال که در مدلهای قیمت گذاری وابسته به وضعیت بنگاه های اقتصادی قیمت نوسان تورم به عنوان معیاری از نااطمینانی تورم می باشد . در شرایطی که تورم آینده به نااطمینانی نسبت داده شود بنگاه ها به شرایط و وضعیت اقتصادی در امر قیمت گذاری حساس شده و توانایی آنها در جذب هزینه ها اهمیت اساسی خواهد داشت . مثلا ً تغییر در هزینه اقلام غذایی به دلیل تغییر هزینه های توزیع ، انبارداری و نیروی کار (در واقع غیر فرآیندی) باعث می شود فروشندگان خرده پا به منظور اجتناب از قیمت گذاری کمتر از هزینه نهایی آنها را سریعا به مشتریان انتقال دهند . در حالی که در مورد کالاها و خدماتی که در مراحل نختلف تولید دارای ارزش افزوده باشند ، بخشی از هزینه های تولید به دست بنگاه ها به آسانی جذب شده و در کوتاه مدت از تعدیل متناوب قیمت این محصولات پرهیز می شود .
فصل اول تورم
فصل دوم دولت و تورم
فصل سوم درصد تغییر شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران
فصل چهارم تورم ایران در خاورمیانه
فصل پنجم تغییر نرخ تورم از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶
فصل ششم گزارش هایی از واحد اطلاعاتی اکونومیست :
فصل هفتم روند نزولی نرخ تورم از سال ۱۳۷۴
فصل هشتم تکرار تغییرات قیمت و ثبات آن
فصل نهم شاخص قیمت های ماهانه در طی دوره ۱۳۸۵ – ۱۳۷۷
فصل دهم خلاصه و نتیجه- منابع + پرسشنامه
منابع و ماخذ:
۱) www.bina.ir
3) (سایت بانک مرکزی) www.cbi.ir
5)درصد تغییر شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی
۶) تناوب تکرار تغییر قیمت ها
۷) پول، ارز و بانکداری
۸) روزنامه های اقتصادی
۹) ماهنامه اقتصادی و مالی بین المللی
اهداف تحقیق :
۱-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی ۸۵-۸۴
۲-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوههای تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانههای گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .
سوالهای تحقیق :
۱-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟
۲-آیا بین نقش خانواده در فرهنگدهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟
۳-آیا ایجاد برنامههایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۴-آیا آزادی بیحد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۵-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب میشود ؟
۶-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟
روش تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .
جامعه ، نمونه ، شیوه نمونهگیری :
جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۲۰۰۰ نفر است که نمونه انتخاب شده ۵۰ نفر میباشد و جامعة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۶۰۰۰ نفر است که از این تعداد ، ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده ، نمونهها انتخاب شدهاند .
ابزار اندازهگیری :
ابزار جمعآوری اطلاعات ، پرسشنامه میباشد .
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .
به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،
درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمرة کل محاسبه شده است .
فهرست مطالب
چکیده ………………………………………………………………………………………………….. الف
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۲
بیان مساله ……………………………………………………………………………………………. ۴
اهمیت واهداف تحقیق …………………………………………………………………………….. ۶
هدف عمده تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۷
اهداف ویژه ………………………………………………………………………………………….. ۷
سوالهای تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۷
تعاریف مفاهیم و اصطلاحات بصورت عملیاتی …………………………………………. ۸
تجزیه و تحلیل دادهها ……………………………………………………………………………. ۱۱
فصل دوم : تاریخچه و پیشینه تحقیق
مفهوم و ویژگیهای فرهنگ ……………………………………………………………………… ۲۱
تفاوتهای فرهنگی ………………………………………………………………………………… ۲۲
طبقه بندی فرهنگ ………………………………………………………………………………….. ۲۳
عوامل مقاوم در برابر تغییر…………………………………………………………………….. ۲۶
پاره فرهنگ ………………………………………………………………………………………….. ۲۷
انتقال و اشاعه فرهنگی ………………………………………………………………………….. ۲۸
جهانی شدن و فرهنگ ……………………………………………………………………………. ۲۹
بحث واردات …………………………………………………………………………………………. ۳۲
تکنولوژی و استحاله فرهنگی ………………………………………………………………….. ۳۳
فرهنگ بومی و سنتی و چگونگی حفظ آن در برابر پدیده جهانی شدن …………. ۳۵
دیرینه تمدن شرقی…………………………………………………………………………………. ۳۷
تفاوت مقابله فرهنگی با تبادل فرهنگی ……………………………………………………… ۳۹
پیشینه تحقیق (تحقیقات انجام شده)…………………………………………………………… ۴۰
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۴۴
روش تحقیق (جامعه و نمونه)………………………………………………………………….. ۴۴
روشها و ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………… ۴۶
روش تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………… ۴۷
فصل چهارم : یافتههای پژوهش ، تجزیه و تحلیل دادهها
یافتههای پژوهش ………………………………………………………………………………….. ۷۲-۴۹
فصل پنجم : خلاصه تحقیق
بحث و خلاصه /نتیجهگیری ……………………………………………………………………. ۷۴
خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………. ۷۴
بحث درباره یافتهها و سوالها …………………………………………………………………. ۷۷
کاربرد پژوهش …………………………………………………………………………………….. ۸۳
محدودیتها ………………………………………………………………………………………….. ۸۶
پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………. ۸۷
منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………… ۸۸
پرسشنامه (نمونهای از آن ) …………………………………………………………………… ۹۰
منابع و مآخذ :
- احمدی حکتی کار ، حسین ، بررسی نگرش نوجوانان پسر و دختر ۱۸-۱۵ ساله به فرهنگ بیگانه در شهر کرمان ، ۱۳۷۹
- ابراهیمی ، عبدالجواد ، تهاجم فرهنگی (سخنان استاد محمدتقی مصباح یزدی) ، انتشارات موسسه آموزشی خمینی ، چاپ چهارم ، ۱۳۷۹
- آدمیت ، فریدون ، اندیشههای میرزا فتحعلی خان آخوند زاده
- آل احمد ، جواد ، غربزدگی (چاپ جدید) ، فردوس ،تهران ، ۱۳۷۲
- امام خمینی ، امام و انقلاب فرهنگی ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم ، ۱۳۶۱
- اتکینسون ، ایتال (و دیگران) ، زمینه روانشناسی (جلد۱) ، رشد ،تهران ، ۱۳۶۹
- بستجان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ، ترجمه پاشا شریفی و نرگس طالقانی ، انتشارات رشد ، ۱۳۶۹
اهداف تحقیق :
۱-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی ۸۵-۸۴
۲-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوههای تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانههای گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .
سوالهای تحقیق :
۱-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟
۲-آیا بین نقش خانواده در فرهنگدهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟
۳-آیا ایجاد برنامههایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۴-آیا آزادی بیحد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۵-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب میشود ؟
۶-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟
روش تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .
جامعه ، نمونه ، شیوه نمونهگیری :
جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۲۰۰۰ نفر است که نمونه انتخاب شده ۵۰ نفر میباشد و جامعة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۶۰۰۰ نفر است که از این تعداد ، ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده ، نمونهها انتخاب شدهاند .
ابزار اندازهگیری :
ابزار جمعآوری اطلاعات ، پرسشنامه میباشد .
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .
به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،
درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمرة کل محاسبه شده است .
اهداف تحقیق :
۱-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی ۸۵-۸۴
۲-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوههای تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانههای گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .
سوالهای تحقیق :
۱-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟
۲-آیا بین نقش خانواده در فرهنگدهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟
۳-آیا ایجاد برنامههایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۴-آیا آزادی بیحد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۵-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب میشود ؟
۶-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟
روش تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .
جامعه ، نمونه ، شیوه نمونهگیری :
جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۲۰۰۰ نفر است که نمونه انتخاب شده ۵۰ نفر میباشد و جامعة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۶۰۰۰ نفر است که از این تعداد ، ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده ، نمونهها انتخاب شدهاند .
ابزار اندازهگیری :
ابزار جمعآوری اطلاعات ، پرسشنامه میباشد .
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .
به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،
درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمرة کل محاسبه شده است .
فهرست مطالب
چکیده ………………………………………………………………………………………………….. الف
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۲
بیان مساله ……………………………………………………………………………………………. ۴
اهمیت واهداف تحقیق …………………………………………………………………………….. ۶
هدف عمده تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۷
اهداف ویژه ………………………………………………………………………………………….. ۷
سوالهای تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۷
تعاریف مفاهیم و اصطلاحات بصورت عملیاتی …………………………………………. ۸
تجزیه و تحلیل دادهها ……………………………………………………………………………. ۱۱
فصل دوم : تاریخچه و پیشینه تحقیق
مفهوم و ویژگیهای فرهنگ ……………………………………………………………………… ۲۱
تفاوتهای فرهنگی ………………………………………………………………………………… ۲۲
طبقه بندی فرهنگ ………………………………………………………………………………….. ۲۳
عوامل مقاوم در برابر تغییر…………………………………………………………………….. ۲۶
پاره فرهنگ ………………………………………………………………………………………….. ۲۷
انتقال و اشاعه فرهنگی ………………………………………………………………………….. ۲۸
جهانی شدن و فرهنگ ……………………………………………………………………………. ۲۹
بحث واردات …………………………………………………………………………………………. ۳۲
تکنولوژی و استحاله فرهنگی ………………………………………………………………….. ۳۳
فرهنگ بومی و سنتی و چگونگی حفظ آن در برابر پدیده جهانی شدن …………. ۳۵
دیرینه تمدن شرقی…………………………………………………………………………………. ۳۷
تفاوت مقابله فرهنگی با تبادل فرهنگی ……………………………………………………… ۳۹
پیشینه تحقیق (تحقیقات انجام شده)…………………………………………………………… ۴۰
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۴۴
روش تحقیق (جامعه و نمونه)………………………………………………………………….. ۴۴
روشها و ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………… ۴۶
روش تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………… ۴۷
فصل چهارم : یافتههای پژوهش ، تجزیه و تحلیل دادهها
یافتههای پژوهش ………………………………………………………………………………….. ۷۲-۴۹
فصل پنجم : خلاصه تحقیق
بحث و خلاصه /نتیجهگیری ……………………………………………………………………. ۷۴
خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………. ۷۴
بحث درباره یافتهها و سوالها …………………………………………………………………. ۷۷
کاربرد پژوهش …………………………………………………………………………………….. ۸۳
محدودیتها ………………………………………………………………………………………….. ۸۶
پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………. ۸۷
منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………… ۸۸
پرسشنامه (نمونهای از آن ) …………………………………………………………………… ۹۰
منابع و مآخذ :
- احمدی حکتی کار ، حسین ، بررسی نگرش نوجوانان پسر و دختر ۱۸-۱۵ ساله به فرهنگ بیگانه در شهر کرمان ، ۱۳۷۹
- ابراهیمی ، عبدالجواد ، تهاجم فرهنگی (سخنان استاد محمدتقی مصباح یزدی) ، انتشارات موسسه آموزشی خمینی ، چاپ چهارم ، ۱۳۷۹
- آدمیت ، فریدون ، اندیشههای میرزا فتحعلی خان آخوند زاده
- آل احمد ، جواد ، غربزدگی (چاپ جدید) ، فردوس ،تهران ، ۱۳۷۲
- امام خمینی ، امام و انقلاب فرهنگی ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم ، ۱۳۶۱
- اتکینسون ، ایتال (و دیگران) ، زمینه روانشناسی (جلد۱) ، رشد ،تهران ، ۱۳۶۹
- بستجان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ، ترجمه پاشا شریفی و نرگس طالقانی ، انتشارات رشد ، ۱۳۶۹
اهداف تحقیق :
۱-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی ۸۵-۸۴
۲-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوههای تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانههای گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .
سوالهای تحقیق :
۱-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟
۲-آیا بین نقش خانواده در فرهنگدهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟
۳-آیا ایجاد برنامههایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۴-آیا آزادی بیحد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۵-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب میشود ؟
۶-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟
روش تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .
جامعه ، نمونه ، شیوه نمونهگیری :
جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۲۰۰۰ نفر است که نمونه انتخاب شده ۵۰ نفر میباشد و جامعة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۶۰۰۰ نفر است که از این تعداد ، ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده ، نمونهها انتخاب شدهاند .
ابزار اندازهگیری :
ابزار جمعآوری اطلاعات ، پرسشنامه میباشد .
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .
به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،
درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمرة کل محاسبه شده است .
اهداف تحقیق :
۱-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی ۸۵-۸۴
۲-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوههای تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانههای گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .
سوالهای تحقیق :
۱-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟
۲-آیا بین نقش خانواده در فرهنگدهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟
۳-آیا ایجاد برنامههایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۴-آیا آزادی بیحد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۵-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب میشود ؟
۶-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟
روش تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .
جامعه ، نمونه ، شیوه نمونهگیری :
جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۲۰۰۰ نفر است که نمونه انتخاب شده ۵۰ نفر میباشد و جامعة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۶۰۰۰ نفر است که از این تعداد ، ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده ، نمونهها انتخاب شدهاند .
ابزار اندازهگیری :
ابزار جمعآوری اطلاعات ، پرسشنامه میباشد .
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .
به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،
درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمرة کل محاسبه شده است .
فهرست مطالب
چکیده ………………………………………………………………………………………………….. الف
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۲
بیان مساله ……………………………………………………………………………………………. ۴
اهمیت واهداف تحقیق …………………………………………………………………………….. ۶
هدف عمده تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۷
اهداف ویژه ………………………………………………………………………………………….. ۷
سوالهای تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۷
تعاریف مفاهیم و اصطلاحات بصورت عملیاتی …………………………………………. ۸
تجزیه و تحلیل دادهها ……………………………………………………………………………. ۱۱
فصل دوم : تاریخچه و پیشینه تحقیق
مفهوم و ویژگیهای فرهنگ ……………………………………………………………………… ۲۱
تفاوتهای فرهنگی ………………………………………………………………………………… ۲۲
طبقه بندی فرهنگ ………………………………………………………………………………….. ۲۳
عوامل مقاوم در برابر تغییر…………………………………………………………………….. ۲۶
پاره فرهنگ ………………………………………………………………………………………….. ۲۷
انتقال و اشاعه فرهنگی ………………………………………………………………………….. ۲۸
جهانی شدن و فرهنگ ……………………………………………………………………………. ۲۹
بحث واردات …………………………………………………………………………………………. ۳۲
تکنولوژی و استحاله فرهنگی ………………………………………………………………….. ۳۳
فرهنگ بومی و سنتی و چگونگی حفظ آن در برابر پدیده جهانی شدن …………. ۳۵
دیرینه تمدن شرقی…………………………………………………………………………………. ۳۷
تفاوت مقابله فرهنگی با تبادل فرهنگی ……………………………………………………… ۳۹
پیشینه تحقیق (تحقیقات انجام شده)…………………………………………………………… ۴۰
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۴۴
روش تحقیق (جامعه و نمونه)………………………………………………………………….. ۴۴
روشها و ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………… ۴۶
روش تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………… ۴۷
فصل چهارم : یافتههای پژوهش ، تجزیه و تحلیل دادهها
یافتههای پژوهش ………………………………………………………………………………….. ۷۲-۴۹
فصل پنجم : خلاصه تحقیق
بحث و خلاصه /نتیجهگیری ……………………………………………………………………. ۷۴
خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………. ۷۴
بحث درباره یافتهها و سوالها …………………………………………………………………. ۷۷
کاربرد پژوهش …………………………………………………………………………………….. ۸۳
محدودیتها ………………………………………………………………………………………….. ۸۶
پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………. ۸۷
منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………… ۸۸
پرسشنامه (نمونهای از آن ) …………………………………………………………………… ۹۰
منابع و مآخذ :
- احمدی حکتی کار ، حسین ، بررسی نگرش نوجوانان پسر و دختر ۱۸-۱۵ ساله به فرهنگ بیگانه در شهر کرمان ، ۱۳۷۹
- ابراهیمی ، عبدالجواد ، تهاجم فرهنگی (سخنان استاد محمدتقی مصباح یزدی) ، انتشارات موسسه آموزشی خمینی ، چاپ چهارم ، ۱۳۷۹
- آدمیت ، فریدون ، اندیشههای میرزا فتحعلی خان آخوند زاده
- آل احمد ، جواد ، غربزدگی (چاپ جدید) ، فردوس ،تهران ، ۱۳۷۲
- امام خمینی ، امام و انقلاب فرهنگی ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم ، ۱۳۶۱
- اتکینسون ، ایتال (و دیگران) ، زمینه روانشناسی (جلد۱) ، رشد ،تهران ، ۱۳۶۹
- بستجان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ، ترجمه پاشا شریفی و نرگس طالقانی ، انتشارات رشد ، ۱۳۶۹
اهداف تحقیق :
۱-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی ۸۵-۸۴
۲-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوههای تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانههای گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .
سوالهای تحقیق :
۱-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟
۲-آیا بین نقش خانواده در فرهنگدهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟
۳-آیا ایجاد برنامههایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۴-آیا آزادی بیحد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
۵-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب میشود ؟
۶-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟
روش تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .
جامعه ، نمونه ، شیوه نمونهگیری :
جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۲۰۰۰ نفر است که نمونه انتخاب شده ۵۰ نفر میباشد و جامعة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۶۰۰۰ نفر است که از این تعداد ، ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده ، نمونهها انتخاب شدهاند .
ابزار اندازهگیری :
ابزار جمعآوری اطلاعات ، پرسشنامه میباشد .
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .
به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،
درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمرة کل محاسبه شده است .