دانلود کیهانشناسی و تغییر نشانگان متریک

چکیده

در این پایان نامه

مدلی مطرح شده است که در آن در یک کیهانشناسی رابرستون- واکر با حضور میدان نرده ای حقیقی خود برهم کنشی و متریک های تبهگن (که در آن نشانگان متریک گذاری از اقلیدسی به لورنتسی دارند) برای معادلات میدان اینشتین  حل های کاملاً هموار بدست می آید ضمناً تابع موج حاصل از معادلات ویلر- دویت برای هامیلتونی مدل ذکر شده در یک ابر فضای خرد پیکهایی دارند که بر مسیرهای کلاسیکی منطبق می باشند.

فهرست مطالب
عنوان     صفحه
مقدمه     ۱
فصل اول
کیهانشناسی     ۵
کیهانشناسی پیش نسبیتی     ۶
کیهانشناسی نسبیتی     ۹
اصل کیهانشناسی     ۱۱
اصل وایل     ۱۲
متریک رابرستون- واکر     ۱۳
مدل فرید من     ۱۵
مشکل افق     ۱۸
مشکل مسطح بودن     ۱۹
مشکل تک قطبی مغناطیسی     ۲۰
مدل تورمی     ۲۰
فصل دوم
بررسی تغییر نشانگان متریک     ۲۳
شرط معمول بر متریک     ۲۴
فرضیات مدل پیشنهادی     ۲۵
ارائه مدل و  معادلات دینامیکی     ۲۶
پتانسیل     ۳۳
بحث و تحلیل     ۳۹
نمودارها     ۴۲
فصل سوم
کیهانشناسی کوانتومی     ۴۵
تاریخچه مختصری از گرانش کوانتومی     ۴۷
فرمول بندی هامیلتونی در نسبیت عام     ۴۹
انحنای بیرونی     ۵۰
تابع لپس و بردار جابجایی     ۵۱
معادلات گوس- کودازی     ۵۴
هامیلتونی در نسبیت عام     ۵۷
کوانتش     ۶۲
شرایط مرزی     ۶۳
فصل چهارم
بررسی گذار نشانگان متریک در کیهانشناسی کوانتومی     ۶۷
مسیرهای کلاسیکی     ۶۹
حل     ۷۲
بسته موج همدوس     ۷۸
بدست آوردن ضریب Cl     ۸۰
نمودارها     ۸۳
ضمیمه ۱     ۸۷
ضمیمه ۲     ۹۰
منابع     ۹۶

مراجع:
[۱]    Sean M.carrol, arXiv : gr – gr 97/20/19 V1 3Dec 1997.
[2]    The Quantum Mechanics of Cosmology , J.B.Hartle,1991 by World Scientific Publishing Co.Pte.Ltd.
[3]    Seven Wonders of the Cosmos,JAYANT V.NARLIKAR,Cambridge University Press 1999.
[4]    Introduction to Cosmology , Matts Roos , 1994 John Wiley & Sons Ltd,Baffins  , England.
[5]    Introducting Finstein’s Relativity, Ray d’Inverno, Published in the United States by Oxford University Press . New York, Ray d’Inverno,1992.
[6]    An Introduction to Cosmology , Third Edition , J.V.Narlikar , Cambridge University Press 2002.
[7]    David H.Lyth,  arXiv: astro _ ph /9312022 V1 12 Oee 1993


دانلود

دانلود بررسی انواع کمک فنـرها و روش طراحی آنها

کمک‌فنر به همان اندازه که ایمنی حرکت را تضمین می کند، وظیفة خوش سواری
را نیز بر عهده دارد. کمک فنر باید از پریدن( جهیدن) چرخها جلوگیری کند،
یعنی تماس بین چرخ و جاده را همیشه برقرار سازد همچنین کله زدن خودرو را میرا کند.
با طراحی و ساخت سیستمهای تعلیق جدید با قطعات نگهدارنده و راهنمای کم اصطکاک، و افزایش سرعت و توان خودرو، امروزه انتظارات از این قطعه نسبت به سالهای گذشته به مراتب بیشتر است.
از این رو هر خودرو، کمک فنر خاص خود را دارد. کمک فنر نیز مانند لاستیک و لنت ترمز، تنش و شرایط کاری دشوار را تحمل می کند و از این رو نیاز به بازدید منظم دارد. تعویض به هنگام کمک فنر می تواند بر ایمنی راننده و سرنشینان اثر مهمی بگذارد. البته در این باره مشکلاتی وجود دارد.
فرسودگی و کارکرد لاستیک را می توان به خوبی از سایش عاج لاستیک دریافت. اما از آنجا که کمک فنر در داخل شاسی قراردارد، بازرسی آن ساده نیست. مشکل دیگر این است که آزمایش کارکرد کمک فنر نصب شده دشوار است.
خرابی و نارسایی کمک فنر، به ندرت ناگهانی و بدون نشانة قبلی بروز می کند. اما، کاهش توان میرایی معمولاً به گونه ای است که راننده کاهش تدریجی آن را حس نمی کند و به مرور زمان، شیوة رانندگی خود را با آن وفق می دهد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                             صفحه

فصل ۱ : کمک فنر و خودرو

۱-۱-کاربرد و شیوه نصب                                                                         ۳

۱-۲-آزمایش کمک فنر                                                                            ۸

۱-۲-۱-آزمایش بر روی خودرو                                                        ۸

فصل ۲ : انواع کمک فنر

۲-۱-کمک فنر دوجداره بی فشار                                                                ۱۳

۲-۱-۱-ساختار و شیوه کارکرد                                                         ۱۳

۲-۱-۲-هواگیری و موازنه حجم                                                       ۱۸

۲-۱-۳-رینگ آب بند ، میله پیستون با پیستون ، راهنما                           ۲۰

۲-۱-۴-محفظه سیلندر ، مخزن روغن و لوله محافظ                     ۲۴

۲-۱-۵-کمک فنر برای موقعیت کاری دشوار ، خودروی سواری               ۲۵

۲-۱-۶-روشهای تولید                                                                   ۲۶

۲-۲-کمک فنر دوجداره با فشار                                                                 ۲۷

۲-۲-۱-کمک فنر دوجداره مجهز به بالشتک گاز                                   ۲۷

۲-۲-۲-کمک فنر دوجداره با فشار                                                    ۲۹

۲-۳-کمک فنر یک جداره با فشار                                                               ۳۱

عنوان                                                                                             صفحه

۲-۳-۱-ساختار و شیوه کارکرد                                                         ۳۱

۲-۳-۲-رینگ آب بند ، میله پیستون ، راهنما                              ۳۵

۲-۳-۲-محاسن و معایب                                                                ۳۷

فصل ۳ : بررسی نیروی میرایی

۳-۱-نیروی هیدرولیکی میرا کننده                                                              ۴۰

۳-۱-۱-منحنی مشخصه کمک فنر                                                     ۴۰

۳-۱-۲-میرایی کاهنده ، افزاینده و خطی                                              ۴۴

۳-۱-۳-نسبت کشش به فشار                                                           ۴۷

۳-۱-۴-شیوه انتخاب و نوع فنربندی                                        ۵۰

۳-۱-۵-محاسبه نسبت میرایی کل خودرو و محور چرخها                        ۵۲

۳-۱-۶-میرایی موثر در نقطه تماس چرخ                                            ۵۴

۳-۱-۷-مثال عددی                                                                       ۶۱

۳-۲-میرایی اصطکاک                                                                     ۶۳

۳-۳-عوامل موثر بر میرایی                                                                        ۶۸

۳-۳-۱-دما                                                                                  ۶۸

۳-۳-۲-کف آلود شدن روغن                                                           ۶۸

۳-۳-۳-میرایی تئوری و حقیقی                                                        ۷۰

عنوان                                                                                             صفحه

۳-۳-۴-تلرانس میرایی                                                                   ۷۱

۳-۳-۵-کاهش اثر میرایی                                                                ۷۳

۳-۴-روغن کمک فنر                                                                     ۷۴

فصل ۴ : نکات طراحی

۴-۱-ابعاد و طول کمک فنر                                                                       ۸۰

۴-۱-۱-طول کمک فنر دوجداره                                                       ۸۰

۴-۱-۲-طول کمک فنر یک جداره                                                     ۸۳

۴-۱-۳-کمک فنر مجهز به ضربه گیر کشش و فشار                     ۸۵

۴-۱-۴-فضای لازم                                                                       ۸۹

۴-۲-اتصالات کمک فنر                                                                           ۹۱

۴-۲-۱-خواسته های طراحی                                                  ۹۱

۴-۲-۲-اتصالات چشمی                                                                 ۹۲

۴-۲-۳-اتصالات پینی                                                                    ۹۷

۴-۲-۴-نمونه های ویژه                                                                  ۱۰۳

۴-۳-ضربه گیر و ایستان لاستیکی                                                               ۱۰۷

۴-۳-۱-ضربه گیر کشش کمک فنر                                                    ۱۰۷

۴-۳-۲-ضربه گیر فشار کمک فنر و ایستان                                          ۱۱۳

عنوان                                                                                             صفحه

فصل ۵ : کمک فنر تنظیم پذیر

۵-۱-کمک فنر تنظیم پذیر الکتریکی                                                            ۱۲۱

۵-۱-۱-خواسته های طراحی                                                  ۱۲۱

۵-۱-۲-سیستم شرکت بیلشتاین                                                        ۱۲۲

۵-۱-۳-سیستم شرکت بوگه                                                             ۱۲۷

۵-۱-۴-سیستم شرکت دلکو                                                            ۱۳۲

۵-۱-۵-سیستم شرکت فیشتل و ساکس                                              ۱۳۷

۵-۱-۶-سیستم شرکت کنی                                                             ۱۳۹

۵-۲-کمک فنر تنظیم پذیر الکترونیوماتیکی                                                    ۱۴۶

۵-۳-کمک فنر تنظیم پذیر هیدرولیکی                                                         ۱۵۰

ضمیمه

لرزش گیر فرمان                                                                                    ۱۵۶

نشان های به کار رفته در روابط و واحدها                                                      ۱۷۰

منابع و مآخذ                                                                                         ۱۷۷

منابع و مآخذ

۱-«کمک فنر و لرزش گیر» ، تالیف پروفسور یورنزن رایمپل و هلوت اشتول ، ترجمه محمد سادات افجه ای ، انتشارات مرکز تحقیقات دانا .

۲-«مبانی تعلیق و چرخ» ، تالیف پروفسور یورنزن رایمپل و هلوت اشتول ، ترجمه محمد سادات افجه ای .

۳-«شاسی و بدنه خودروها» ، ترجمه مهندس محمد نبوی .

۴-«مبانی پنوماتیک (کاربرد هوای فشرده در صنعت)» ، ترجمه فرامرز خضرائی .

۵-«اصول طراحی مهندسی» ، تالیف پروفسور ولادیمیر هوبکا ، ترجمه علی اصغر امیر.

۶-«ارتعاشات مکانیکی ، تئوری و کاربرد» ، تالیف رضا خوئی ، انتشارات دانشگاه امیرکبیر .

۷-«طراحی اجزاء در مهندسی مکانیک» ، تالیف پروفسور جوزف ادوارد شیگلی ، ترجمه بیژن دیبا ، مرکز انتشارات نشر دانشگاه .

۸-Hydropenumatische Federung und Niveauregulierung .


دانلود

دانلود کمک فنـرها (بررسی انواع و روش طراحی آنها)

کمک‌فنر به همان اندازه که ایمنی حرکت را تضمین می کند، وظیفة خوش سواری
را نیز بر عهده دارد. کمک فنر باید از پریدن( جهیدن) چرخها جلوگیری کند،
یعنی تماس بین چرخ و جاده را همیشه برقرار سازد همچنین کله زدن خودرو را میرا کند.
با طراحی و ساخت سیستمهای تعلیق جدید با قطعات نگهدارنده و راهنمای کم اصطکاک، و افزایش سرعت و توان خودرو، امروزه انتظارات از این قطعه نسبت به سالهای گذشته به مراتب بیشتر است.
از این رو هر خودرو، کمک فنر خاص خود را دارد. کمک فنر نیز مانند لاستیک و لنت ترمز، تنش و شرایط کاری دشوار را تحمل می کند و از این رو نیاز به بازدید منظم دارد. تعویض به هنگام کمک فنر می تواند بر ایمنی راننده و سرنشینان اثر مهمی بگذارد. البته در این باره مشکلاتی وجود دارد.
فرسودگی و کارکرد لاستیک را می توان به خوبی از سایش عاج لاستیک دریافت. اما از آنجا که کمک فنر در داخل شاسی قراردارد، بازرسی آن ساده نیست. مشکل دیگر این است که آزمایش کارکرد کمک فنر نصب شده دشوار است.
خرابی و نارسایی کمک فنر، به ندرت ناگهانی و بدون نشانة قبلی بروز می کند. اما، کاهش توان میرایی معمولاً به گونه ای است که راننده کاهش تدریجی آن را حس نمی کند و به مرور زمان، شیوة رانندگی خود را با آن وفق می دهد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                             صفحه

فصل ۱ : کمک فنر و خودرو

۱-۱-کاربرد و شیوه نصب                                                                         ۳

۱-۲-آزمایش کمک فنر                                                                            ۸

۱-۲-۱-آزمایش بر روی خودرو                                                        ۸

فصل ۲ : انواع کمک فنر

۲-۱-کمک فنر دوجداره بی فشار                                                                ۱۳

۲-۱-۱-ساختار و شیوه کارکرد                                                         ۱۳

۲-۱-۲-هواگیری و موازنه حجم                                                       ۱۸

۲-۱-۳-رینگ آب بند ، میله پیستون با پیستون ، راهنما                           ۲۰

۲-۱-۴-محفظه سیلندر ، مخزن روغن و لوله محافظ                     ۲۴

۲-۱-۵-کمک فنر برای موقعیت کاری دشوار ، خودروی سواری               ۲۵

۲-۱-۶-روشهای تولید                                                                   ۲۶

۲-۲-کمک فنر دوجداره با فشار                                                                 ۲۷

۲-۲-۱-کمک فنر دوجداره مجهز به بالشتک گاز                                   ۲۷

۲-۲-۲-کمک فنر دوجداره با فشار                                                    ۲۹

۲-۳-کمک فنر یک جداره با فشار                                                               ۳۱

عنوان                                                                                             صفحه

۲-۳-۱-ساختار و شیوه کارکرد                                                         ۳۱

۲-۳-۲-رینگ آب بند ، میله پیستون ، راهنما                              ۳۵

۲-۳-۲-محاسن و معایب                                                                ۳۷

فصل ۳ : بررسی نیروی میرایی

۳-۱-نیروی هیدرولیکی میرا کننده                                                              ۴۰

۳-۱-۱-منحنی مشخصه کمک فنر                                                     ۴۰

۳-۱-۲-میرایی کاهنده ، افزاینده و خطی                                              ۴۴

۳-۱-۳-نسبت کشش به فشار                                                           ۴۷

۳-۱-۴-شیوه انتخاب و نوع فنربندی                                        ۵۰

۳-۱-۵-محاسبه نسبت میرایی کل خودرو و محور چرخها                        ۵۲

۳-۱-۶-میرایی موثر در نقطه تماس چرخ                                            ۵۴

۳-۱-۷-مثال عددی                                                                       ۶۱

۳-۲-میرایی اصطکاک                                                                     ۶۳

۳-۳-عوامل موثر بر میرایی                                                                        ۶۸

۳-۳-۱-دما                                                                                  ۶۸

۳-۳-۲-کف آلود شدن روغن                                                           ۶۸

۳-۳-۳-میرایی تئوری و حقیقی                                                        ۷۰

عنوان                                                                                             صفحه

۳-۳-۴-تلرانس میرایی                                                                   ۷۱

۳-۳-۵-کاهش اثر میرایی                                                                ۷۳

۳-۴-روغن کمک فنر                                                                     ۷۴

فصل ۴ : نکات طراحی

۴-۱-ابعاد و طول کمک فنر                                                                       ۸۰

۴-۱-۱-طول کمک فنر دوجداره                                                       ۸۰

۴-۱-۲-طول کمک فنر یک جداره                                                     ۸۳

۴-۱-۳-کمک فنر مجهز به ضربه گیر کشش و فشار                     ۸۵

۴-۱-۴-فضای لازم                                                                       ۸۹

۴-۲-اتصالات کمک فنر                                                                           ۹۱

۴-۲-۱-خواسته های طراحی                                                  ۹۱

۴-۲-۲-اتصالات چشمی                                                                 ۹۲

۴-۲-۳-اتصالات پینی                                                                    ۹۷

۴-۲-۴-نمونه های ویژه                                                                  ۱۰۳

۴-۳-ضربه گیر و ایستان لاستیکی                                                               ۱۰۷

۴-۳-۱-ضربه گیر کشش کمک فنر                                                    ۱۰۷

۴-۳-۲-ضربه گیر فشار کمک فنر و ایستان                                          ۱۱۳

عنوان                                                                                             صفحه

فصل ۵ : کمک فنر تنظیم پذیر

۵-۱-کمک فنر تنظیم پذیر الکتریکی                                                            ۱۲۱

۵-۱-۱-خواسته های طراحی                                                  ۱۲۱

۵-۱-۲-سیستم شرکت بیلشتاین                                                        ۱۲۲

۵-۱-۳-سیستم شرکت بوگه                                                             ۱۲۷

۵-۱-۴-سیستم شرکت دلکو                                                            ۱۳۲

۵-۱-۵-سیستم شرکت فیشتل و ساکس                                              ۱۳۷

۵-۱-۶-سیستم شرکت کنی                                                             ۱۳۹

۵-۲-کمک فنر تنظیم پذیر الکترونیوماتیکی                                                    ۱۴۶

۵-۳-کمک فنر تنظیم پذیر هیدرولیکی                                                         ۱۵۰

ضمیمه

لرزش گیر فرمان                                                                                    ۱۵۶

نشان های به کار رفته در روابط و واحدها                                                      ۱۷۰

منابع و مآخذ                                                                                         ۱۷۷

منابع و مآخذ

۱-«کمک فنر و لرزش گیر» ، تالیف پروفسور یورنزن رایمپل و هلوت اشتول ، ترجمه محمد سادات افجه ای ، انتشارات مرکز تحقیقات دانا .

۲-«مبانی تعلیق و چرخ» ، تالیف پروفسور یورنزن رایمپل و هلوت اشتول ، ترجمه محمد سادات افجه ای .

۳-«شاسی و بدنه خودروها» ، ترجمه مهندس محمد نبوی .

۴-«مبانی پنوماتیک (کاربرد هوای فشرده در صنعت)» ، ترجمه فرامرز خضرائی .

۵-«اصول طراحی مهندسی» ، تالیف پروفسور ولادیمیر هوبکا ، ترجمه علی اصغر امیر.

۶-«ارتعاشات مکانیکی ، تئوری و کاربرد» ، تالیف رضا خوئی ، انتشارات دانشگاه امیرکبیر .

۷-«طراحی اجزاء در مهندسی مکانیک» ، تالیف پروفسور جوزف ادوارد شیگلی ، ترجمه بیژن دیبا ، مرکز انتشارات نشر دانشگاه .

۸-Hydropenumatische Federung und Niveauregulierung .


دانلود

تغییرات محتوای آمینواسیدهای آزاد، ترکیبات فنلی و ایمیدازولی در دانه های در حال رویش سویا تحت اثر تنش

اهداف پژوهش

اهداف پژوهش حاضر را میتوان شامل چند محور عمده دانست .

-        مشخص کردن حساس ترین مقاطع زمانی رویش دانه با تنش شوری

-        بررسی اثر احتمالی ژیبرلین در شرایط شور در بهبود جوانه زنی و محتوای آمینواسیدی

-        تفکیک اثرات اسمزی و یونی شوری بر جوانه زنی و محتوای آمینواسیدی

-        تفکیک اثرات اسمزی و یونی شوری بر جوانه زنی و محتوای آمینواسیدی دانه ها در حین رویش

 چکیده:

در پژوهش حاضر تاثیرات تنش شوری ناشی از کلرور سدیم ۵۰ میلی مولار و تنش اسمزی ناشی از محلول پلی اتیلن گلیکول ۶۰۰۰ هم فشار با آن با غلظت ۶۴ گرم بر لیتر با و یا بدون ژیبرلین
(۱۰ میکروگرم بر میلی لیتر) بر محتوای آمینو اسیدی، ترکیبات فنلی و نیز ترکیبات ایمیدازولی در حین رویش دانه های سویا رقم پرشینگ (Glycine max L. cv. pershing) مورد بررسی قرار گرفته است.

دانه ها در طی یک دوره زمانی ۴۸ ساعته با محلولهای فوق، محلول ژیبرلین و یا آب مقطر به عنوان شاهد آبیاری شدند و در پایان هر ۸  ساعت، درصد جوانه زنی،  محتوای کلی آمینواسیدهای آزاد، ترکیبات فنلی و ترکیبات ایمیدازولی و نیز محتوای آمینواسیدهای آرژینین، پرولین و گلیسین بتائین مورد اندازه گیری قرار گرفت.

بر اساس نتایج حاصل،  تیمارهای نمکی و پلی اتیلن گلیکول قادر به ایجاد تاخیر در جوانه زنی دانه ها هستند و ژیبرلین این تاخیر را جبران می نماید.

به نظر می رسد که تیمار نمکی به ویژه با ایجاد تاخیر در افزایش محتوای آمینو اسیدی، آرژینین وترکیبات ایمیدازولی موجب تاخیر در جوانه زنی است در حالی که تنش اسمزی با ایجاد تاخیر و یا

کاهش در محتوای کلی آمینواسیدها و نیز محتوای گلیسین بتائین و پرولین باعث این تاخیربوده است.

افزایش تدریجی محتوای پرولین و گلیسین بتائین در حین تنش اسمزی و افزایش محتوای آرژینین و ترکیبات ایمیدازولی در تنش نمکی به طور احتمالی مکانیسمهای مهم مقابله با تنشهای مزبور در حین رویش دانه هستند.

به نظر نمی رسد که تغییر محتوای ترکیبات فنلی در حین رویش دانه دلیل قاطعی در تغییر قابلیت رویشی دانه ها باشد.

ژیبرلین به تنهایی و یا توام با تنشهای به کار رفته در این پژوهش باعث حفظ و یا افزایش محتوای
ترکیبات مورد سنجش بوده است.

پاسخ مقاطع زمانی مختلف به ویژه مراحل جوانه زنی مطلق و رشد در طی ۴۸ ساعت به تیمارهای

مورد استفاده به طور لزوم مشابه نمی باشد.

منابع

۷- منابع:

 - ساطعی، آ. و قربانلی، م. پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران (۱۳۸۳)

- صلبی، ف. و ساطعی، آ. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان (۱۳۸۴)

- Almansouri, M., j.M.Kinet and S.Lutts. 2001. Effect of salt and osmotic  stresses on germintion in durum wheat(Tricium durum Desf). Plant and Soil, 231: 234-254.

- Bates, S., 1973. Rapid determination of free proline for water stress studies. Plant and Soil,39, 205–۲۰۷٫

- Bliss, R.D., K.A. Plant- ALOia and W.W. Thomson. 1986. Osmotic sensitivity in relation to salt sensitivity in germinating barley seeds. Plant cell Environ, 9: 721- 25.

- Blum, A., 1982. Plant breeding for stress environments. CRC Press, 99–۱۱۰٫

- Bozoglu, H., E. Peksen and A.Gulumser 2004. Sira araligi  ve potasyum kumat uygulamasinin bezelyenin verim ve bazi ozelliklerine etkisi. A.U.Ziraat Fakultesi Tarim Bilimleri Dergisi 10(1):53-58.

- Cerda. A.,M. Caro and F.G. Fernandez.1982. Salt tolernce of two pea cultivars. Agronomy iournal. 74: 796- 798.


دانلود

دانلود تغییرات محتوای آمینواسیدهای آزاد، ترکیبات فنلی و ترکیبات ایمیدازولی در دانه های در حال رویش سویا

اهداف پژوهش

اهداف پژوهش حاضر را میتوان شامل چند محور عمده دانست .

-        مشخص کردن حساس ترین مقاطع زمانی رویش دانه با تنش شوری

-        بررسی اثر احتمالی ژیبرلین در شرایط شور در بهبود جوانه زنی و محتوای آمینواسیدی

-        تفکیک اثرات اسمزی و یونی شوری بر جوانه زنی و محتوای آمینواسیدی

-        تفکیک اثرات اسمزی و یونی شوری بر جوانه زنی و محتوای آمینواسیدی دانه ها در حین رویش

 چکیده:

در پژوهش حاضر تاثیرات تنش شوری ناشی از کلرور سدیم ۵۰ میلی مولار و تنش اسمزی ناشی از محلول پلی اتیلن گلیکول ۶۰۰۰ هم فشار با آن با غلظت ۶۴ گرم بر لیتر با و یا بدون ژیبرلین
(۱۰ میکروگرم بر میلی لیتر) بر محتوای آمینو اسیدی، ترکیبات فنلی و نیز ترکیبات ایمیدازولی در حین رویش دانه های سویا رقم پرشینگ (Glycine max L. cv. pershing) مورد بررسی قرار گرفته است.

دانه ها در طی یک دوره زمانی ۴۸ ساعته با محلولهای فوق، محلول ژیبرلین و یا آب مقطر به عنوان شاهد آبیاری شدند و در پایان هر ۸  ساعت، درصد جوانه زنی،  محتوای کلی آمینواسیدهای آزاد، ترکیبات فنلی و ترکیبات ایمیدازولی و نیز محتوای آمینواسیدهای آرژینین، پرولین و گلیسین بتائین مورد اندازه گیری قرار گرفت.

بر اساس نتایج حاصل،  تیمارهای نمکی و پلی اتیلن گلیکول قادر به ایجاد تاخیر در جوانه زنی دانه ها هستند و ژیبرلین این تاخیر را جبران می نماید.

به نظر می رسد که تیمار نمکی به ویژه با ایجاد تاخیر در افزایش محتوای آمینو اسیدی، آرژینین وترکیبات ایمیدازولی موجب تاخیر در جوانه زنی است در حالی که تنش اسمزی با ایجاد تاخیر و یا

کاهش در محتوای کلی آمینواسیدها و نیز محتوای گلیسین بتائین و پرولین باعث این تاخیربوده است.

افزایش تدریجی محتوای پرولین و گلیسین بتائین در حین تنش اسمزی و افزایش محتوای آرژینین و ترکیبات ایمیدازولی در تنش نمکی به طور احتمالی مکانیسمهای مهم مقابله با تنشهای مزبور در حین رویش دانه هستند.

به نظر نمی رسد که تغییر محتوای ترکیبات فنلی در حین رویش دانه دلیل قاطعی در تغییر قابلیت رویشی دانه ها باشد.

ژیبرلین به تنهایی و یا توام با تنشهای به کار رفته در این پژوهش باعث حفظ و یا افزایش محتوای
ترکیبات مورد سنجش بوده است.

پاسخ مقاطع زمانی مختلف به ویژه مراحل جوانه زنی مطلق و رشد در طی ۴۸ ساعت به تیمارهای

مورد استفاده به طور لزوم مشابه نمی باشد.

منابع

۷- منابع:

 - ساطعی، آ. و قربانلی، م. پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران (۱۳۸۳)

- صلبی، ف. و ساطعی، آ. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان (۱۳۸۴)

- Almansouri, M., j.M.Kinet and S.Lutts. 2001. Effect of salt and osmotic  stresses on germintion in durum wheat(Tricium durum Desf). Plant and Soil, 231: 234-254.

- Bates, S., 1973. Rapid determination of free proline for water stress studies. Plant and Soil,39, 205–۲۰۷٫

- Bliss, R.D., K.A. Plant- ALOia and W.W. Thomson. 1986. Osmotic sensitivity in relation to salt sensitivity in germinating barley seeds. Plant cell Environ, 9: 721- 25.

- Blum, A., 1982. Plant breeding for stress environments. CRC Press, 99–۱۱۰٫

- Bozoglu, H., E. Peksen and A.Gulumser 2004. Sira araligi  ve potasyum kumat uygulamasinin bezelyenin verim ve bazi ozelliklerine etkisi. A.U.Ziraat Fakultesi Tarim Bilimleri Dergisi 10(1):53-58.

- Cerda. A.,M. Caro and F.G. Fernandez.1982. Salt tolernce of two pea cultivars. Agronomy iournal. 74: 796- 798.


دانلود