چکیده:
وسایل اعمال نیروی داخلی نظیر قیچیهای اهرم مرکب، پرچکنها، مکانیزمهای قفلکن و غیره کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارند. هدف از این پروژه طراحی وسایل اعمال نیروی داخلی و ساخت نمونهای از این نوع وسایل است. در فصل اول تعریفی کلی از مکانیزم بیان میشود که طراحی و ساخت بر اصولی که در این فصل بیان شده قرار دارد. در فصل دوم در مورد مزیت مکانیکی انواع مکانیزمهای اعمال نیروی داخلی و فرمولهای مربوط به آن بحث میشود و در پایان این فصل نیز در مورد کمترین مزیت مکانیکی روابطی را مطرح میکنیم.
از مطالب بحث شده در دو فصل قبل برای سنتز عددی، ابعادی و آنالیز نیرویی استفاده میکنیم. آشنایی با فولاد ابزار فصل ۵ پروژه را به خود اختصاص داده و در این فصل ما با انواع فولادهای ابزار و ترکیبات بکار رفته شده در آنها آشنا میشویم.
در انتها در فصل ۶ طراحی و ساخت نمونهای از این وسایل بیان میگردد.
فهرست
عنوان صفحه
فصل ۱: مقدمهای بر مکانیزمها………………………………………………………………… ۱
۱ ـ ۱ حرکت: ……………………………………………………………………………………… ۲
۱ ـ ۲ اهرمبندی چهار میله: ……………………………………………………………………… ۳
۱ ـ ۳ علم حرکت نسبی: ………………………………………………………………………… ۷
۱ ـ ۴ نمادهای سینماتیکی:……………………………………………………………………… ۸
۱ ـ ۵ زنجیرههای شش میلهای:………………………………………………………………. ۱۲
۱ ـ ۶ درجات آزادی: ………………………………………………………………………….. ۱۵
۱ ـ ۷ تحلیل تغییر مکان: شاخصهای مفید برای تحلیل موقعیت اهرمبندیها..۲۱
۱ ـ ۸ موقعیتهای محدود و نقاط مرگ یک مکانیزم چهار میله:……………………… ۲۷
۱ ـ ۹ روابط محاسبه زوایای موقعیتهای محدود و موقعیتهای نقطة مرکب
(روش ریاضی …………………………………………………………………………………… ۳۰
۱ ـ ۱۰ مفهوم حرکت نسبی:………………………………………………………………….. ۳۱
۱ ـ ۱۱ مرکز آنی: ………………………………………………………………………………. ۳۴
۱ ـ ۱۲ قضیة کندی:…………………………………………………………………………….. ۳۷
فصل ۲: مزیت مکانیکی ………………………………………………………………………. ۴۴
۲ ـ ۱ مزیت مکانیکی: …………………………………………………………………………. ۴۵
۲ ـ ۲ روش تحلیلی برای تعیین سرعت و مزیت مکانیکی: …………………………….. ۵۶
۲ ـ ۳ کمترین مزیت مکانیکی:………………………………………………………………. ۵۹
فصل ۳: وسایل اعمال نیروی داخلی……………………………………………………….. ۶۱
۳ ـ سنتز وسایل اعمال نیروی داخلی: (Internal Force Exerting Devices Synthesis) ۶۲
فهرست
عنوان صفحه
۳ ـ ۱ سنتز قیچیهای مرکب (Compond Lever ships Synthesis)…………………. 62
3 ـ ۲ سنتز پرچکنهای یوک (Yoke Riveters Syntheses)…………………………… 64
3 ـ ۳ سنتز عددی وسایل اعمال نیروی داخلی: …………………………………………… ۶۶
۳ ـ ۴ تعداد لینکهای دوگانه………………………………………………………………….. ۶۶
۳ ـ ۵ سنتز ابعادی:………………………………………………………………………………. ۷۰
۳ ـ ۶ روشهای هندسی:………………………………………………………………………… ۷۰
۳ ـ ۷ قطبهای نسبی مکانیزم چهار میلهای:…………………………………………………. ۷۱
۳ ـ ۸ طریقة یافتن قطب نسبی: ……………………………………………………………….. ۷۳
۳ ـ ۹ مکانیک کلمپهای خود قفلکن: (Toggle clamps Mechanic)………………. 75
3 ـ ۱۰ طراحی کلمپهای قفلکن: (Toggle Clamps Design)………………………… 78
فصل ۴: تحلیل نیرویی…………………………………………………………………………. ۸۱
۴ ـ ۱ تحلیل نیرویی:……………………………………………………………………………. ۸۲
۴ ـ ۲ قاب و ماشین: …………………………………………………………………………….. ۸۳
۴ ـ ۳ تحلیل نیروی کلمپهای عمودی و افقی……………………………………………… ۸۴
فصل ۵: تعریف و تقسیمبندی فولادهای ابزار…………………………………………….. ۸۸
۵ ـ ۱ تعریف و تقسیمبندی فولادهای ابزار:………………………………………………. ۸۹
۵ ـ ۱ ـ ۱ فولادهای ابزار کارگرم (HOT WORK TOOL STEELS) …………….. 90
5 ـ ۱ ـ ۲ فولادهای ابزار کار سرد (COLD WORK TOOL STEELS……………. 91
۵ ـ ۱ ـ ۳ فولادهایابزارمقاومبهضربه (SHOCK RESISTING TOOL STEELS) ۹۴
فهرست
عنوان صفحه
۵ ـ ۱ ـ ۴ فولادهای ابزار آبدیده (WATER HARDENING TOOL STEELS).. 94
5 ـ ۱ ـ ۵ فولادهای قالب (MOLD STEELS) …………………………………………. ۹۵
۵ ـ۱ـ۶فولادهایابزارهایمخصوص (SPECCIAL-PURPOSE STEELS) TOOL . ۹۶
۵ ـ ۱ ـ ۷ فولادهای ابزار تندبر (LIGH SPEED TOOL STEELS)………………. ۹۷
۵ ـ ۲ نقش عناصر آلیاژی در فولادهای تندبر: …………………………………………. ۱۰۰
۵ ـ ۳ توسعه فولادهای ابزار: ……………………………………………………………….. ۱۰۱
فصل ۶: موارد استفادة کلمپها ……………………………………………………………… ۱۰۳
۶ ـ ۱ موارد استفادة کلمپها و تاگلها در صنعت……………………………………….. ۱۰۴
۶ ـ ۱ ـ ۱ کلمپ بادامکی: ………………………………………………………………….. ۱۰۴
۶ ـ ۱ ـ ۲ کلمپ مدل F : ………………………………………………………………….. ۱۰۵
۶ ـ ۱ ـ ۳ کلمپ کوچک (یا عکس العمل سریع)……………………………………. ۱۰۵
۶ ـ ۱ ـ ۴ کلمپ پنوماتیکی: ……………………………………………………………….. ۱۰۶
۶ ـ ۱ ـ ۵ کلمپهای قفل کن افقی:………………………………………………………. ۱۰۷
۶ ـ ۱ ـ ۶ کلمپ قفل کن عمودی: ……………………………………………………….. ۱۰۸
۶ ـ ۱ ـ ۷ کلمپ کششی عمل کننده:…………………………………………………….. ۱۰۸
فصل ۷: طراحی و ساخت ………………………………………………………………….. ۱۰۹
۷ ـ ۱ طراحی کلمپ فشاری: ………………………………………………………………. ۱۱۰
۷ ـ ۲ طراحی و ساخت:…………………………………………………………………….. ۱۱۳
۷ ـ ۲ ـ ۱ قدماولدرساختکلمپموردنظرلیستتعدادقطعاتبکاررفتهدرکلمپ است. ۱۱۳
۷ ـ ۲ ـ ۲ تهیه نقشههای ساخت قطعات و انتخاب جنس مواد………………………. ۱۱۵
۷ ـ ۲ ـ ۳ چگونگی ساخت………………………………………………………………… ۱۲۰
منابع……………………………………………………………………………………………. ۱۲۴
منابع
۱ ـ ترکیب سینماتیکی بندگارها،
تألیف: ریچاردس هارتنبرگ، ژاک دناریت
ترجمه: محمد حسین صبور (عضور هیئت علمی دانشگاه سمنان)، محمدعلی نظری
۲ ـ طراحی مکانیزمها (بندوارهها)
تألیف: اردمن، سندور
ترجمه: دکتر عباس راستگو (گروه مکانیک دانشکده فنی ـ دانشگاه تهران)
۳ ـ ایستایی
تألیف: جی-ال-مریام
ترجمه: مهندس مهرداد رهبری (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)
۴ ـ تحلیل و ترکیببندی مکانیزمها
تألیف: اِ-اچ-سونی
ترجمه: دکتر عباس راستگو
۵ ـ کاتالوگ کلمپها GOOD HAND
۶ ـ کاتالوگ کلمپها – دستاکو
۷ ـ ساودفیلد – کملپهای پنوماتیک و تاگل
۸ـ اصول و کاربرد عملیات حرارتی فولادها و چدنها – تالیف محمدعلی گلعذار، دانشگاه صنعتی اصفهان.
۹ـ اصول عملیات حرارتی فولادها – تالیف دکتر مهدی طاهری، دانشگاه تهران.
مقدمه
امنیت در دنیای واقعی ما امری اجتناب ناپذیر است و همگیمان به نوعی سعی داریم تا امنیت را در محیط پیرامونمان ایجاد کنیم. همانطور که شما برای ساختمان خود چندین کلید تعبیه می کنید، از ابزارهای امنیتی برای کنترل ورود و خروج استفاده می کنید و حتی در سطح ابتدایی از حدود افراد ناشناس به حیطه ی منزل خود جلوگیری میکنید، نشان می دهد که شما به امنیت محیط زندگی خود اهمیت می دهید. در دنیای واقعی تضمین امنیت امری مهم، مشکل و سخت می باشد.
فهرست مطالب
فصل اول :نگاهی به هکرها و شیوه عملکردشان
مقدمه ………………………………………………………………………………………….. ۷
هکر به چه معناست ………………………………………………………………………. ۸
اهداف هکر ………………………………………………………………………………… ۱۰
روشهای نفوذ هکرها ………………………………………………………………….. ۱۷
اصول ابتدایی برای گریز از کرک شدن …………………………………………. ۱۹
استفاده از FAKE PAGE ها …………………………………………………….. ۲۲
مهندسی اجتماعی چیست؟…………………………………………………………….. ۲۵
ترو جان ها ………………………………………………………………………………… ۲۸
تکنیکهای انتخاب کلمه عبور …………………………………………………………. ۳۰
استاندارد ۱۷۷۹۹ISO………………………………………………………………….. 38
فیشینگ Phishing چیست؟…………………………………………………………… ۴۱
مشخصات مشترک بین فیشینگ و ایمیل ………………………………………… ۴۳
قوانین مواجهه با عملیات فیشینگ ………………………………………………….. ۴۶
روشهای معمول حمله به کامپیوترها …………………………………………….. ۵۰
برنامه های اسب تراوا ………………………………………………………………… ۵۱
اسکریتیهای Cross-site …………………………………………………………….. 54
ایمیلهای جعلی ……………………………………………………………………………. ۵۵
پسوردهای مخفی فایل ………………………………………………………………… ۵۷
شنود بسته های اطلاعات …………………………………………………………….. ۵۹
حملات Pharming چیست؟………………………………………………………….. ۶۰
بررسی دنیای واقعی …………………………………………………………………… ۶۵
دیواره آتش Fire walls ……………………………………………………………… 67
فصل دوم : به کارگیری اصول امنیت
مقدمه ………………………………………………………………………………………… ۷۶
امنیت به عنوان یک زیربنا …………………………………………………………… ۷۷
امنیت فراتر از یک کلمه رمز ……………………………………………………….. ۷۸
اول خطرات سطح بالا و مهمتر را برطرف نمایید. …………………………… ۸۰
امنیت به عنوان یک محدودیت ……………………………………………………… ۸۲
تهاجم DDOS چیست؟………………………………………………………………… ۸۳
تهاجمات مصرف منبع …………………………………………………………………. ۸۴
کالبد شکافی یک تهاجم سیل SYN……………………………………………….. 86
کالبد شکافی یک تهاجم DDOS ………………………………………………….. 89
ابزارهای مهاجمین برای انجام خدمات DDOS ……………………………… 91
روشهای اساسی حفاظت ……………………………………………………………… ۹۲
فیلترسازی ورودی و خروجی ……………………………………………………… ۹۴
محکم کردن پپکربندیهای دیوار آتش …………………………………………….. ۹۵
اجرای یک مرور کننده (Scanner) آسیب پذیری ………………………….. ۹۶
مقایسه قابلیت های امنیت سرور وب …………………………………………… ۱۰۰
تصدیق (Authentication) ………………………………………………………. 101
کلمات عبور ……………………………………………………………………………… ۱۰۲
گواهی نامه ها و امضاهای دیجیتالی …………………………………………… ۱۰۳
به کارگیری برنامه های کاربردی CGI ………………………………………. 104
IIS………………………………………………………………………………………….. 105
پورت ها، سرویس ها و اجزاء بلا استفاده را غیر فعال کنید. ………….. ۱۰۶
اسکریپت ها و فایل های غیر لازم را پاک کنید ……………………………… ۱۰۷
هک کردن کلمه عبور و ابزار تجزیه و تحلیل……………………………………… ۱۰۸
فصل سوم: متدولوژی هک کردن
مقدمه …………………………………………………………………………………….. ۱۱۳
درک سطوح و شرایط……………………………………………………………….. ۱۱۴
خلاصه ی تاریخچه ی هک کردن……………………………………………….. ۱۱۶
۱- سیستم هک کردن تلفن…………………………………………………………. ۱۱۷
۲- سیستم هک کردن کامپیوتر……………………………………………………………………… ۱۱۸
عوامل تحریک هکرها چیست؟…………………………………………………….. ۱۲۱
۱- عوامل غیر اخلاقی محرک هکرهای بداندیش…………………………… ۱۲۱
۲- کارکردن با حرفه ای ها عرصه ی امنیت داده ها…………………………….. ۱۲۳
۳- کم کردن مشکلاتی با به خدمت گرفتن سیستم امنیتی……………………… ۱۲۴
شناخت انواع حملات در سیستم های موجود……………………………….. ۱۲۵
Dos/ DDos……………………………………………………………………………………………………… 125
ویروسهای هک کننده……………………………………………………………………………………….. ۱۲۸
اسب تروآ…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۲
کرمها…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۷
برنامه های ولگرد……………………………………………………………………………………………… ۱۳۹
دزدی کردن………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۱
۱- دزدان کارتهای اعتباری……………………………………………………….. ۱۴۱
۲- دزدان موجودیها (هویت)…………………………………………………………………………. ۱۴۳
۳- در خلال و راه زنان اطلاعات………………………………………………………………….. ۱۴۵
درک شیوه ی سیستم پیشگیری کننده امنیتی برنامه های کاربردی و تهدیدات آن ۱۴۶
۱- اخلالهای پنهان……………………………………………………………………. ۱۴۸
۲- پارامترهای جعلی و پنهان…………………………………………………….. ۱۴۸
۳- برش ابتدایی……………………………………………………………………….. ۱۴۹
۴- پر شدن و سرریز بافر…………………………………………………………. ۱۵۰
۵- شیرینی زهرآلود…………………………………………………………………. ۱۵۱
جلوگیری از هک شدن با روش فکر کردن مثل یک هک کننده…………. ۱۵۲
فصل چهارم : چگونه از تبدیل شدن به یک برنامه نویس سطح پایین جلوگیری کنیم.
مقدمه ……………………………………………………………………………………… ۱۵۸
برنامه نویسان ایجاد کنندهی کدهای بی ارزش کیستند؟…………………. ۱۵۹
از قانون تبعیت کنیم. …………………………………………………………………. ۱۶۶
وقتی برنامه نویسی می کنیم خلاقیت داشته باشیم ………………………… ۱۶۸
اجازهی فکر کردن به خود بدهید…………………………………………………. ۱۷۲
برنامه های ماژولار درست تر کار می کند. …………………………………. ۱۷۳
ساخت کد در فضای تهی …………………………………………………………… ۱۷۶
ساخت برنامه های معین و قابل اجرا و ایجاد امنیت داده ها …………… ۱۷۶
در آخر بدانید برنامه ی که من قابل اجراست! ……………………………… ۱۸۱
فصل پنجم درک رابطه خطرها با mibile code
مقدمه……………………………………………………………………………………… ۱۸۳
تشخیص ضربه حملات Mobile code……………………………………….. 184
ماکروها و اسکریپتهای خرابکار…………………………………………………. ۱۸۶
زبانهای ماکرو (VBA)…………………………………………………………….. 187
مشکلات امنیتی با VBA……………………………………………………………. 188
ویروس melisa……………………………………………………………………….. 189
حملات در برابر ویروسهای WBA……………………………………………. 190
Javascript…………………………………………………………………………….. 191
امنیت در Javascript………………………………………………………………. 192
مشکلات امنیتی…………………………………………………………………………. ۱۹۵
حملات web-bused Email……………………………………………………… 196
بازنگری مهندسی اجتماعی (Social engineering)……………………… 197
پایین آوردن خطرات امنیتی Javascript…………………………………….. 197
VBscript………………………………………………………………………………. 198
امنیت در VBscript…………………………………………………………………………………………… 198
مشکلات امنیت در VBscript……………………………………………………….. 199
پیشگیریهای امنیتی VBscript…………………………………………………… 200
برنامه های کاربری جاوا…………………………………………………………… ۲۰۱
مشکلات امنیتی در java……………………………………………………………. 202
نگاهی به کنترلهای Activex……………………………………………………… 203
مشکلات امنیتی با Activex……………………………………………………….. 204
اشتباه در انتقال و جایگزینی کاراکترها……………………………………….. ۲۰۴
غیرفعال کردن کنترلهای Activex……………………………………………… 206
متعلقات ایمیل…………………………………………………………………………… ۲۰۶
برنامه های امنیتی…………………………………………………………………….. ۲۰۷
کشف کنننده های حفره ها…………………………………………………………. ۲۰۷
نرم افزار فایروال……………………………………………………………………… ۲۰۸
فصل ششم ایمن کردن کدهای جاوا
مقدمه……………………………………………………………………………………… ۲۱۱
جلوگیری از مشکلات ناشی از جاوا ، جاوا اسکریپت و Active x….. 212
برنامه نویسی اسکریپ های ایمن……………………………………………….. ۲۱۶
مقدمه بر سیاست امنیت…………………………………………………………….. ۲۲۱
سیاست امنیت چیست………………………………………………………………… ۲۲۲
ارزش در برابر ریسک………………………………………………………………. ۲۲۳
سیاست امنیت می بایست شامل چه عناصر باشد…………………………. ۲۲۴
هجومهای دسترسی به فایل……………………………………………………….. ۲۳۲
تهاجمات اطلاعات غلط………………………………………………………………. ۲۳۳
هجوم های دسترسی به فایل / بانک اطلاعاتی ویژه………………………. ۲۳۵
منابع:
۱٫ Jeff forristal, “HACK PROOFING (Your Web Applications)” Teri
2. Ryan Russel , Tei Bidwell , “HACK PROOFING (E-Commerce Sites)”/
مقدمه
تعلیمات آکادمیک نقش بسیار مهمی را در رشد صنعتی اقتصادی وفرهنگی جامعه ایفا میکند. تمامی کشورهای در حال توسعه ذخیره عظیمی از نیروهای انسانی دارند که به منظور موثر واقع شدن در امر توسعه، این گروه از جمعیت باید مهارتهای لازم را فرا میگیرند در غیر اینصورت این نیروی بالقوه نه تنها نقش مؤثر خود را در توسعه و پیشرفت ایفا نمینماید بلکه خود بر مسائل و مشکلات میافزاید. ارائه الگوی مناسب جهت ساماندهی قصایی دانشکدة معماری به منظور بالا بردن سطح مهارت و تربیت کارشناسان با تخصصهای لازم برای تبدیل نیرو بالقوه جامعه بالفعل و در نتیجه گامی بزرگ در جهت رشد صنعتی اقتصادی و فرهنگی جامعه است که جزوة حاضر مطالعاتی است در جهت رسیدن به این امر.
فهرست مطالب
عنوان : دانشکده معماری صفحه
مقدمه ………………………………………………………………………………………….. ۴
فصل اول : شناخت مسائل و نکات مربوط به ساختمانهای دانشگاهی … ۶
ویژگیهای عمومی پردیس دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ………… ۷
آرایش وسازماندهی فضائی جزء بناها ……………………………………………. ۹
اصول و ضوابط طراحی و فضاهای دانشکدهای …………………………….. ۱۰
فصل دوم : استانداردها (ابعاد و فضاهای مورد نیاز)……………………… ۲۱
پلکان ……………………………………………………………………………………………. ۲۲
راهروها و مسیرهای شیب دار …………………………………………………….. ۲۳
دربها ……………………………………………………………………………………………. ۲۴
کیفیت هوا ………………………………………………………………………………….. ۲۵
راندمان دید ……………………………………………………………………………….. ۲۶
روشنایی مصنوعی ……………………………………………………………………… ۲۶
رنگ ………………………………………………………………………………………….. ۲۸
طرح و بافت ……………………………………………………………………………….. ۳۴
نویز (اغتشاش صوتی) وآکوستیک ………………………………………………… ۳۴
حساسیت نسبت به ارتعاشات ……………………………………………………….. ۳۵
مسیرهای پیاده رو ……………………………………………………………………… ۳۹
دسترسی و مسیر گردش یا سیرکولاسیون ……………………………………. ۳۹
تئاترها و سالنهای سخنرانی………………………………………………………… ۴۰
شکل اساسی ………………………………………………………………………………. ۴۱
سالنهای سخنرانی : صندلیها …………………………………………………….. ۴۳
سالنهای سخنرانی : مقررات آتش نشانی ……………………………………… ۴۷
آکوستیک …………………………………………………………………………………… ۴۷
فصل سوم : شرح برنامه دانشکده معماری ……………………………………. ۴۸
آشنایی با رشتههای آموزشی دانشکده ………………………………………….. ۴۹
دوره کارشناسی معماری ……………………………………………………………. ۴۹
دوره کارشناسی ارشد معماری ……………………………………………………. ۵۲
فصل چهارم : بررسی نمونههای مشابه ………………………………………… ۵۳
یوگینا آفتاندلیانس ……………………………………………………………………….. ۵۴
دانشکده هنرهای زیبا…………………………………………………………………… ۵۵
دانشکده معماری اپورتو، (OPORTO) ………………………………………… 62
دپارتمان زمین شناسی، دانشکدة آویرو، پرتغال ……………………………… ۶۴
کلاس بلوک ۳، دانشگاه آلیکان ……………………………………………………… ۶۷
دانشکده حقوق، دانشگاه جیرونا …………………………………………………… ۶۸
کالج آموزشی معلمان، (setubal)………………………………………………….. 69
فصل پنجم : شناخت بستر طرح ……………………………………………………. ۷۲
محدوده سایت…………………………………………………………………………….. ۷۳
فصل ششم : اقلیم ………………………………………………………………………. ۷۴
روشهای دستیابی به اهداف عمده طراحی اقلیمی ……………………………. ۷۵
نیازهای حرارتی و فضاهای داخلی ساختمان …………………………………. ۹۱
فصل هفتم : معرفی پروژه …………………………………………………………… ۹۹
برنامه فیزیکی …………………………………………………………………………… ۱۰۰
طراحی (معماری، سازه، تأسیسات) …………………………….. …………………………… ۱۰۲
معماری …………………………………………………………………………………… ۱۰۴
سازه ………………………………………………………………………………………. ۱۰۷
تأسیسات …………………………………………………………………………………. ۱۰۹
اسناد و مدارک …………………………………………………………………………. ۱۱۰
منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………. ۱۱۱
منابع و مآخذ
مقدمه
تعلیمات آکادمیک نقش بسیار مهمی را در رشد صنعتی اقتصادی وفرهنگی جامعه ایفا میکند. تمامی کشورهای در حال توسعه ذخیره عظیمی از نیروهای انسانی دارند که به منظور موثر واقع شدن در امر توسعه، این گروه از جمعیت باید مهارتهای لازم را فرا میگیرند در غیر اینصورت این نیروی بالقوه نه تنها نقش مؤثر خود را در توسعه و پیشرفت ایفا نمینماید بلکه خود بر مسائل و مشکلات میافزاید. ارائه الگوی مناسب جهت ساماندهی قصایی دانشکدة معماری به منظور بالا بردن سطح مهارت و تربیت کارشناسان با تخصصهای لازم برای تبدیل نیرو بالقوه جامعه بالفعل و در نتیجه گامی بزرگ در جهت رشد صنعتی اقتصادی و فرهنگی جامعه است که جزوة حاضر مطالعاتی است در جهت رسیدن به این امر.
فهرست مطالب
عنوان : دانشکده معماری صفحه
مقدمه ………………………………………………………………………………………….. ۴
فصل اول : شناخت مسائل و نکات مربوط به ساختمانهای دانشگاهی … ۶
ویژگیهای عمومی پردیس دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ………… ۷
آرایش وسازماندهی فضائی جزء بناها ……………………………………………. ۹
اصول و ضوابط طراحی و فضاهای دانشکدهای …………………………….. ۱۰
فصل دوم : استانداردها (ابعاد و فضاهای مورد نیاز)……………………… ۲۱
پلکان ……………………………………………………………………………………………. ۲۲
راهروها و مسیرهای شیب دار …………………………………………………….. ۲۳
دربها ……………………………………………………………………………………………. ۲۴
کیفیت هوا ………………………………………………………………………………….. ۲۵
راندمان دید ……………………………………………………………………………….. ۲۶
روشنایی مصنوعی ……………………………………………………………………… ۲۶
رنگ ………………………………………………………………………………………….. ۲۸
طرح و بافت ……………………………………………………………………………….. ۳۴
نویز (اغتشاش صوتی) وآکوستیک ………………………………………………… ۳۴
حساسیت نسبت به ارتعاشات ……………………………………………………….. ۳۵
مسیرهای پیاده رو ……………………………………………………………………… ۳۹
دسترسی و مسیر گردش یا سیرکولاسیون ……………………………………. ۳۹
تئاترها و سالنهای سخنرانی………………………………………………………… ۴۰
شکل اساسی ………………………………………………………………………………. ۴۱
سالنهای سخنرانی : صندلیها …………………………………………………….. ۴۳
سالنهای سخنرانی : مقررات آتش نشانی ……………………………………… ۴۷
آکوستیک …………………………………………………………………………………… ۴۷
فصل سوم : شرح برنامه دانشکده معماری ……………………………………. ۴۸
آشنایی با رشتههای آموزشی دانشکده ………………………………………….. ۴۹
دوره کارشناسی معماری ……………………………………………………………. ۴۹
دوره کارشناسی ارشد معماری ……………………………………………………. ۵۲
فصل چهارم : بررسی نمونههای مشابه ………………………………………… ۵۳
یوگینا آفتاندلیانس ……………………………………………………………………….. ۵۴
دانشکده هنرهای زیبا…………………………………………………………………… ۵۵
دانشکده معماری اپورتو، (OPORTO) ………………………………………… 62
دپارتمان زمین شناسی، دانشکدة آویرو، پرتغال ……………………………… ۶۴
کلاس بلوک ۳، دانشگاه آلیکان ……………………………………………………… ۶۷
دانشکده حقوق، دانشگاه جیرونا …………………………………………………… ۶۸
کالج آموزشی معلمان، (setubal)………………………………………………….. 69
فصل پنجم : شناخت بستر طرح ……………………………………………………. ۷۲
محدوده سایت…………………………………………………………………………….. ۷۳
فصل ششم : اقلیم ………………………………………………………………………. ۷۴
روشهای دستیابی به اهداف عمده طراحی اقلیمی ……………………………. ۷۵
نیازهای حرارتی و فضاهای داخلی ساختمان …………………………………. ۹۱
فصل هفتم : معرفی پروژه …………………………………………………………… ۹۹
برنامه فیزیکی …………………………………………………………………………… ۱۰۰
طراحی (معماری، سازه، تأسیسات) …………………………….. …………………………… ۱۰۲
معماری …………………………………………………………………………………… ۱۰۴
سازه ………………………………………………………………………………………. ۱۰۷
تأسیسات …………………………………………………………………………………. ۱۰۹
اسناد و مدارک …………………………………………………………………………. ۱۱۰
منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………. ۱۱۱
منابع و مآخذ
مقدمه
لیزر…. از اعجاز آمیزترین موهبتهای طبیعت است که برای مصارف گوناگون سودمند است. و یکی از پدیده های شگرف قرن بیستم کشف و توسعه لیزر (laser) است. قرن بیستم را شاید بتوان به جای قرن اتم و یا قرن ماشین, «قرن لیزر» هم نامید. این اختراع شگرف و پردامنه فیزیکی روز به روز توسعه بیشتری می یابد و کاربردهای آن در زمینه های مختلف بسیار متعدد است. در حوزه پزشکی نیز در حال حاضر لیزرها در درمان انواع مختلفی از بیماریها شرکت داده می شوند. اگرچه لیزرهای بالینی جدید و کاربردهای آنها احتمالاً در حال گذران دوران نوباوگی پزشکی لیزری هستند ولی در آینده نه چندان دور لیزرهای دیگری پدید خواهند آمد که جایگاه خود را در بیمارستانها و مراکز پزشکی خواهند یافت بنابراین تحقیق علمی آینده به اندازه کاربردهای بالینی حاصل از آن, زیربنایی خواهند بود.
به علت تنوع سیستم های لیزر موجود و تعداد پارامترهای فیزیکی آنها و همینطور علاقه چندین گروه تحقیقاتی در واقع انواع مختلف لیزر بصورت ابزار بی رقیبی در پزشکی مدرن درآمده اند و اگرچه کاربردهای بالینی در ابتدا محدود به چشم پزشکی بوده اند، ولی امروزه قابل ملاحظه ترین و جاافتاده ترین جراحی لیزری در خصوص انعقاد خونریزی عروق با استفاده از لیزر یون آرگون Ar+ است. لذا تقریباً تمام شاخه های جراحی پزشکی معطوف به این قضیه شده اند. البته نباید این گفته را به عنوان انتقاد برشمرد ولی اشکالات زیادی در برخی از موارد ایجاد شده است، بخصوص در زمینه تحریک زیستی biostimulation. لذا به نظر این بنده حقیر لازمست برای کسب پیروزیهای جدید، محققان عزم خود را در سایر زمینه ها پژوهش پزشکی لیزر و تکنیک های فنی و حرفه ای مربوط به آنها نیز مجدانه جذب کنند و در پی وسعت دادن ابعادی به این امر مهم باشند. البته در کل، بسیاری از تکنیکهای لیزری واقعاً مفید، که از لحاظ بالینی محقق شده اند، به کمک انواع دانشمندان قرن حاضر توسعه یافته اند. این روشهای معالجه توسط محققان دیگر تأیید شده و در مجلات علمی معتبر به نحوه مناسب به نوشتار درآمده است. حتی اخیراً در رابطه با کاربردهای اولیه لیزر که اساساً بر نتایج درمانی متمرکز شده بودند, چندین روش جالب تشخیصی نیز اضافه شده است. برای نمونه می توان تشخیص تومورها توسط رنگهای فلورسانس و یا تشخیص پوسیدگی دندان بوسیله تحلیل طیف سنجی بارقه پلاسمایی حاصل از لیزر را نام برد.
فهرست مطالب
پیشگفتار……………………………………………………………………………………………………………………. ۱
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… ۳
تاریخچه لیزر…………………………………………………………………………………………………………….. ۵
تعریف لیزر………………………………………………………………………………………………………………… ۶
فیزیک لیزر……………………………………………………………………………………………………………….. ۸
مبانی نظری لیزر………………………………………………………………………………………………………. ۴۹
انواع لیزر…………………………………………………………………………………………………………………… ۸۴
معرفی لیزرهای توان پایین……………………………………………………………………………………… ۹۲
اثرات لیزرهای کم قدرت…………………………………………………………………………………………. ۱۶۱
مکانیسم برهمکنش بافت – لیزر……………………………………………………………………………. ۱۷۱
درمان فتودینامیک……………………………………………………………………………………………………. ۱۸۲
مقایسه لیزرهای توان بالا با لیزرهای توان پایین……………………………………………………. ۲۰۰
روش های کاربرد لیزر توان پایین…………………………………………………………………………… ۲۳۹
رویکرد بالینی لیزرهای توان پایین………………………………………………………………………….. ۲۴۲
کاربرد در فیزیوتراپی………………………………………………………………………………………………… ۲۴۴
کاربرد در دندانپزشکی……………………………………………………………………………………………… ۲۸۱
کاربرد در پزشکی (افتالموژی – اورولوژی – دستگاه گوارش – دستگاه تنفس)………………… ۲۹۳
کاربرد در پوست و اعصاب……………………………………………………………………………………….. ۲۹۶
عوارض احتمالی درمان با لیزرهای کم توان………………………………………………………….. ۳۱۰
سایر روش های درمان بالینی………………………………………………………………………………….. ۳۱۳
خطرات جانبی لیزرها و نکات ایمنی و حفاظتی…………………………………………………… ۳۱۵
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………… ۳۲۵
مراجع………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۲۶
مراجع:
۱) مجموعه مقالات کنفرانس ملی کاربردهای لیزر در پزشکی و مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشکده مهندسی پزشکی.
Proceedings of National conference on Applications of Lasers in Medicine and Biomedical Engineering Amir Kabir University of Technology Faculty of Biomedical Engineering
2) فتودینامیک درمانی بر هم کنش بافت ماده شیمیایی ، زاما، ۱۳۷۸، سال اول، شماره دوم، ۳۷-۳۲٫
۳) مبانی و کاربردهای تأثیرات متقابل لیزر- بافت – تألیف مارکوف اچ. نیمز سال ۱۹۶۴٫
Laser – Tissue interactions Fundamentals and applications
Markof H. Niemz / springer- verlag, 1996
4) لیزر در پزشکی و فیزیوتراپی – تألیف عطاء الله هادی (انجمن فیزیوتراپی ایران)، با همکاری ویرایش علمی دکتر اکبر حریری (سازمان انرژی اتمی ایران)
Laser in Medicine and physiothraphy
5) کتاب راهنمای ایمنی لیزر (چاپ نهم ۱۹۹۳) – این کتاب توسط مؤسسه لیزر آمریکا، اورلاندو ، فلوریدا، ایالت متحده تألیف و چاپ گردید.