چکیده :
کراتین به عنوان یک مکمل نیروزای مؤثر در بین ورزشکاران شناخته شده است. هدف از این پژوهش مطالعه تأثیر مکمل سازی کوتاه مدت کراتین بر آمونیاک خون و برخی شاخصهای عملکردی و ساختاری در تکواندوکاران نخبه ( با وزن ۹۳۵/۷ ± ۸۷/۶۷ کیلوگرم ، سن ۷۲/۳ ± ۷۵/۲۲ ) عضو تیم تکواندو آمن ، که دست کم مدت ۳ سال سابقه عضویت در یکی از تیمهای شرکت کننده در لیگ استان تهران را داشته اند ، بود. به همین منظور ۲۰ ورزشکار انتخاب و به صورت تصادفی و در یک طرح دوسوکور به دو گروه کراتین ( ۱۰n= ) و دارونما ( ۱۰n= ) تقسیم شدند. سپس گروه مکمل کراتین به مدت ۶ روز ، هر روز ۲۰ گرم کراتین در ۴ وعده ( ۵ × ۴ گرم ) مصرف کردند در حالیکه گروه دارونما به همین شکل و اندازه ، گلوکز مصرف کردند. در پیش آزمون و پس آزمون ابتدا وزن و توده بدون چربی آزمودنیها توسط دستگاه تجزیه و تحلیل ترکیب بدن ارزیابی شد. سپس آزمودنیها آزمونی را که شامل ده نوبت پدال زدن با حداکثر سرعت وتوان به مدت ۶ ثانیه ( ۶ × ۱۰ ثانیه ) با۳۰ ثانیه استراحت غیر فعال بین هر تکرار ، بر روی دوچرخه کارسنج بود انجام دادند که بلافاصله بعد از این آزمون از ورید بازوئی آزمودنیها در حالت نشسته توسط یک متخصص خونگیری می شد. در ضمن حداکثر سرعت در هر ۶ ثانیه رکاب زدن یادداشت می شد و در انتها میانگین حداکثر سرعت در کل ۱۰ تکرار محاسبه شد. در انتها از آزمودنیها آزمونهای ۴۰ یارد سرعت و چابکی ایلینویز به عمل آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان آمونیاک خون گروه کراتین ، در پس آزمون با کاهش چشمگیری مواجه شده است. که این کاهش به لحاظ آماری معنی دار بود. علاوه بر این میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن درگروه کراتین از ۸۲/۸ ± ۰۲/۱۶۳ دور در دقیقه در پیش آزمون به ۵۱/۸ ± ۱۲/۱۷۴ دور در دقیقه در پس آزمون رسیده بود که این افزایش نیز به لحاظ آماری معنی دار بود( ۰۰/۰ p= ). رکورد زمان اجرای آزمون سرعت و چابکی آزمودنیهای گروه کراتین در پس آزمون ها به ترتیب ۳۸/۰و ۷۰/۰ ثانیه بهبود یافته بود که این مقادیر هم به لحاظ آماری به ترتیب در سطح ۰۲/۰p= و ۰۱/۰p= معنی دار بود. وزن هر دو گروه کراتین و دارونما نیز به ترتیب ۵/۱ و ۵۳/۰ کیلوگرم و توده بدون چربی گروه کراتین و دارونما نیز به ترتیب ۵۶/۱ و ۶۸/۰ کیلوگرم افزایش یافته بود که این افزایش ها نیز به لحاظ آماری معنی دار بود . به طور کلی با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که مصرف مکمل کراتین علیرغم اینکه باعث کاهش تجمع آمونیاک در خون می شود، سرعت عملکرد را نیز در فعالیتهای تناوبی در سطح بالاتر حفظ می کند. همچنین مصرف مکمل کراتین باعث بهبود سرعت و چابکی و همچنین افزایش وزن و توده بدون چربی آنها می شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۱
۱-۱٫ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
۱-۲٫ بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………… ۴
۱-۳٫ ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۷
۱-۴٫ اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۱-۵٫ متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
۱-۶٫ فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
۱-۷٫ محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
۱-۸٫ تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق……………………………………………………………………………………. ۱۳
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………….. ۱۵
۲-۱٫ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲٫ مبانی نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲-۱٫ کراتین……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲-۱-۱٫ تاریخچه کراتین…………………………………………………………………………………………………. ۱۶
۲- ۲-۱-۲٫ منابع کراتین…………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۲-۲-۱-۳٫ سنتز درونی و مکانیزم کراتین…………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۲-۱-۴٫ نقش کراتین در بدن………………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۲-۱-۵٫ عوارض جانبی……………………………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۲-۲٫ آمونیاک ……………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵
۲۵ ۲-۲-۲-۱٫ متابولیسم بنیان آمین در عضله اسکاتی………………………………………………………………
۲۵ ۲-۲-۲-۲٫ پاسخهای آمونیاک هنگام ورزش……………………………………………………………………….
۲۶ ۲-۲-۲-۳٫ سایر حامل های بنیان آمین………………………………………………………………………………
۲۷ ۲-۲-۲-۴٫ انتقال آمونیاک از عضله اسکلتی………………………………………………………………………….
۲۹ ۲-۲-۲-۵٫ پالایشNH3پلاسمائی……………………………………………………………………………………..
۳۲ ۲-۲-۲-۶٫ سازگاری آثار مرکزی و محیطی آمونیاک……………………………………………………………
۳۲ ۲-۲-۲-۶-۱٫ خستگی مرکزی……………………………………………………………………………………………….
۳۵ ۲-۲-۲-۶-۲٫خستگی پیرامونی…………………………………………………………………………………………….
۴۰ ۲-۲-۲-۷٫متابولیسم آمونیاک و اسید آمینه در عضله اسکلتی ورزیده……………………………….
۴۴ ۲-۲-۳٫ سیستم غالب تولید انرژی در تکواندو و تأثیر کراتین بر آن……………………………………
۴۷ ۲-۲-۴٫ وزن…………………………………………………………………………………………………………………………
۴۸ ۲-۲-۴-۱٫ عوامل مؤثر در وزن…………………………………………………………………………………………….
۵۰ ۲-۲-۵٫ وزن بدون چربی ……………………………………………………………………………………………………..
۵۲ ۲-۲-۶٫ چربی و مهارتهای ورزشی………………………………………………………………………………………….
۵۳ ۲-۲-۷٫ سرعت…………………………………………………………………………………………………………………….
۵۵ ۲-۲-۷-۱٫ انواع سرعت و آزمونهای آن………………………………………………………………………………..
۵۶ ۲-۲-۷-۲٫ عوامل موثر بر سرعت………………………………………………………………………………………..
۵۸ ۲-۲-۸٫ چابکی…………………………………………………………………………………………………………………….
۵۹ ۲-۲-۸-۱٫ آزمون های چابکی……………………………………………………………………………………………..
۶۰ ۲-۳٫ تحقیقات انجام شده در زمینه مکمل های کراتین…………………………………………………………….
۶۰ ۲-۳-۱٫ تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………
۶۱ ۲-۳-۲٫ تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………………
۶۱ ۲-۳-۲-۱٫ مکمل سازی کوتاه مدت………………………………………………………………………………….
۶۳ ۲-۳-۲-۲٫ مکمل سازی کراتین و قدرت……………………………………………………………………………..
۶۶ ۲-۳-۲-۳٫ مکمل سازی کراتین و سرعت……………………………………………………………………………
۶۹ ۲-۳-۲-۴٫ مکمل سازی کراتین و توان……………………………………………………………………………….
۷۴ ۲-۳-۲-۵٫ مکمل سازی کراتین و چابکی……………………………………………………………………………
۷۶ ۲-۳-۲-۶٫ مکمل سازی کراتین و ترکیب بدنی…………………………………………………………………..
۸۰ ۲-۳-۲-۷٫ مکمل سازی کراتین و آمونیاک…………………………………………………………………………..
۸۴ فصل سوم : روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۲٫ روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۳٫ مشخصات آزمودنیها…………………………………………………………………………………………………………….
۸۶ ۳-۴٫ مکمل سازی آزمودنیها……………………………………………………………………………………
۸۷ ۳-۵٫ تمرینات ورزشی آزمودنیها………………………………………………………………………………………………….
۸۸ ۳-۶٫ متغیر های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….
۸۸ ۳- ۷٫ ابزار های اندازه گیری………………………………………………………………………………………………………..
۸۹ ۳-۸٫ روشهای اندازه گیری متغیرها…………………………………………………………………………………………….
۸۹ ۳-۸-۱٫ قد………………………………………………………………………………………………………………………………..
۸۹ ۳-۸-۲٫ خونگیری…………………………………………………………………………………………………………………….
۹۰ ۳-۸-۲-۱٫ تحلیل نمونه های خونی…………………………………………………………………………………….
۹۰ ۳-۸-۳٫ ترکیبات بدن……………………………………………………………………………………………………………..
۹۰ ۳-۸-۴٫ آزمون ۴۰ یارد سرعت………………………………………………………………………………………………
۹۱ ۳-۸-۵٫ آزمون چابکی ایلینویز………………………………………………………………………………………………..
۹۲ ۳-۹٫ روشهای آماری تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………
۹۳ فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها…………………………………………………………………………………..
۹۴ ۴-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………
۹۴ ۴-۲٫ تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها………………………………………………………………………………………..
۹۵ ۴-۲-۱٫ آمونیاک………………………………………………………………………………………………………………………
۹۶ ۴-۲-۲٫ سرعت…………………………………………………………………………………………………………………………
۹۷ ۴-۲-۳٫ چابکی………………………………………………………………………………………………………………………….
۹۸ ۴-۲-۴٫ وزن بدن……………………………………………………………………………………………………………………..
۹۹ ۴-۲-۵٫ توده بدون چربی………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۰ ۴-۲-۶٫ مایعات بدن…………………………………………………………………………………………………………………
۱۰۱ ۴-۲-۷٫ کراتینین……………………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۲ ۴-۲-۸٫ میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن…………………………………………………………………………..
۱۰۳ ۴-۳٫ آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………….
۱۰۳ ۴-۳-۱٫ فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………….
۱۰۵ ۴-۳-۲٫ فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۶ ۴-۳-۳٫ فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………………………
۱۰۷ ۴-۳-۴٫ فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۸ ۴-۳-۵٫ فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۰۹ ۴-۳-۶٫ فرضیه ششم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۰ ۴-۳-۷٫ فرضیه هفتم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۱ ۴-۳-۸٫ فرضیه هشتم………………………………………………………………………………………………………………
۱۱۳ ۴-۳-۹٫ فرضیه نهم………………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۴ ۴-۳-۱۰٫ فرضیه دهم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۸ ۴-۴٫ متغیرهای وابسته به تحقیق………………………………………………………………………………………………..
۱۲۱ فصل پنجم : بحث ، بررسی و نتیجه گیری…………………………………………………………………………….
۱۲۲ ۵-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۲ ۵-۲٫ خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۴ ۵-۳٫ بحث و بررسی………………………………………………………………………………………………………………….
۱۲۹ ۵-۴٫ نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۹ ۵-۵٫ پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۳۱ منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………………
پیوستها
۱۴۲ پیوست ۱٫ فرم یادداشت تغذیه و تمرین آزمودنیها………………………………………………………………………
۱۴۳ پیوست ۲٫ مواردی که در طول تحقیق باید توسط آزمودنیها رعایت شوند…………………………………
۱۴۴ پیوست ۳٫ نمونه فرم دستگاه تجزیه و تحلیل ترکیب بدن …………………………………………………………
فهرست جدولها
صفحه عنوان
۴۵ جدول۲-۱ ظرفیت و توان بیشینه سه دستگاه انرژی………………………………………………………………….
۵۳ جدول۲-۲٫ حداقل درصد چربی بدن برای مردان و زنان ورزشکار در مراحل مختلف رشد ……..
۸۶ جدول ۳-۱ . شاخصهای آماری سن، قد و وزن و سابقه تمرینی آزمودنیها………………………………..
۹۵ جدول ۴-۱٫ شاخصهای آماری مربوط به پاسخ آمونیاک گروه کراتین و دارونما ……………………….
۹۶ جدول ۴-۲٫ شاخصهای آماری مربوط به سرعت گروه کراتین و دارونما در پیش و پس آزمون..
۹۷ جدول ۴-۳٫ شاخصهای آماری مربوط به چابکی گروه کراتین و دارونما در پیش و پس آزمون..
۹۸ جدول ۴-۴٫ شاخصهای آماری مربوط به وزن گروه کراتین و دارونما ……………………………………….
۹۹ جدول ۴-۵٫ شاخصهای آماری مربوط به توده بدون چربی گروه کراتین و دارونما ……………………
۱۰۰ جدول ۴-۶٫ شاخصهای آماری مربوط به کل مایعات بدن گروه کراتین و دارونما …………………….
۱۰۱ جدول ۴-۷٫ شاخصهای آماری مربوط به کراتینین گروه کراتین و دارونما در پیش آزمون……….
۱۰۲ جدول ۴-۸٫ شاخصهای آماری مربوط به میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن گروه …………………
۱۰۴ جدول ۴-۹٫ مقایسه میانگین آمونیاک در پیش و پس آزمون گروه کراتین…………………………….
جدول ۴-۱۰٫ مقایسه میانگین سرعت در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………………………… ۱۰۵
جدول ۴-۱۱٫ مقایسه میانگین چابکی در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………………………… ۱۰۶
جدول ۴-۱۲٫ مقایسه میانگین وزن در پیش و پس آزمون گروه کراتین………………………………….. ۱۰۷
جدول ۴-۱۳٫ مقایسه میانگین توده بدون چربی در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………… ۱۰۸
جدول۴-۱۴٫ مقایسه میانگین آمونیاک در دو گروه کراتین و دارونما…………………………………………. ۱۰۹
جدول۴-۱۵٫ مقایسه میانگین سرعت در دو گروه کراتین و دارونما………………………………………….. ۱۱۰
جدول۴-۱۶٫ مقایسه میانگین چابکی در دو گروه کراتین و دارونما………………………………………….. ۱۱۲
جدول۴-۱۷٫ مقایسه میانگین وزن بر حسب کیلوگرم در دو گروه کراتین و دارونما……………….. ۱۱۳
جدول۴-۱۸٫ مقایسه میانگین توده بدون چربی در دو گروه کراتین و دارونما………………………….. ۱۱۵
جدول ۴-۱۹٫ خلاصه ای از تغییرات متغیرهای تحقیق در گروه کراتین و دارونما…………………… ۱۱۶
جدول ۴-۲۰٫ خلاصه ای از اختلاف تغییرات متغیرها در دو گروه کراتین و دارونما………………… ۱۱۷
جدول ۴-۲۱٫ تغییرات متغیرهای وابسته به تحقیق در گروه کراتین و دارونما………………………… ۱۱۸
جدول ۴-۲۲٫ اختلاف تغییرات متغیرهای وابسته به تحقیق در دو گروه کراتین و دارونما……….. ۱۲۰
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل ۲- ۱٫ سنتز کراتین……………………………………………………………………………………………………………. ۲۱
شکل ۳-۱٫ مسیر حرکت در تست چابکی ایلینویز……………………………………………………………………. ۹۲
نمودار ۴-۱٫ تغییرات آمونیاک خون در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما………….. ۱۱۰
نمودار ۴-۲٫ تغییرات سرعت در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……………………… ۱۱۱
نمودار ۴-۳٫ تغییرات توان در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما…………………………. ۱۱۲
نمودار ۴-۴٫ تغییرات چابکی در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……………………… ۱۱۴
نمودار ۴-۵٫ تغییرات وزن در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما………………………….. ۱۱۵
نمودار ۴-۶٫ تغییرات توده بدون چربی در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……… ۱۱۷
چکیده :
کراتین به عنوان یک مکمل نیروزای مؤثر در بین ورزشکاران شناخته شده است. هدف از این پژوهش مطالعه تأثیر مکمل سازی کوتاه مدت کراتین بر آمونیاک خون و برخی شاخصهای عملکردی و ساختاری در تکواندوکاران نخبه ( با وزن ۹۳۵/۷ ± ۸۷/۶۷ کیلوگرم ، سن ۷۲/۳ ± ۷۵/۲۲ ) عضو تیم تکواندو آمن ، که دست کم مدت ۳ سال سابقه عضویت در یکی از تیمهای شرکت کننده در لیگ استان تهران را داشته اند ، بود. به همین منظور ۲۰ ورزشکار انتخاب و به صورت تصادفی و در یک طرح دوسوکور به دو گروه کراتین ( ۱۰n= ) و دارونما ( ۱۰n= ) تقسیم شدند. سپس گروه مکمل کراتین به مدت ۶ روز ، هر روز ۲۰ گرم کراتین در ۴ وعده ( ۵ × ۴ گرم ) مصرف کردند در حالیکه گروه دارونما به همین شکل و اندازه ، گلوکز مصرف کردند. در پیش آزمون و پس آزمون ابتدا وزن و توده بدون چربی آزمودنیها توسط دستگاه تجزیه و تحلیل ترکیب بدن ارزیابی شد. سپس آزمودنیها آزمونی را که شامل ده نوبت پدال زدن با حداکثر سرعت وتوان به مدت ۶ ثانیه ( ۶ × ۱۰ ثانیه ) با۳۰ ثانیه استراحت غیر فعال بین هر تکرار ، بر روی دوچرخه کارسنج بود انجام دادند که بلافاصله بعد از این آزمون از ورید بازوئی آزمودنیها در حالت نشسته توسط یک متخصص خونگیری می شد. در ضمن حداکثر سرعت در هر ۶ ثانیه رکاب زدن یادداشت می شد و در انتها میانگین حداکثر سرعت در کل ۱۰ تکرار محاسبه شد. در انتها از آزمودنیها آزمونهای ۴۰ یارد سرعت و چابکی ایلینویز به عمل آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان آمونیاک خون گروه کراتین ، در پس آزمون با کاهش چشمگیری مواجه شده است. که این کاهش به لحاظ آماری معنی دار بود. علاوه بر این میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن درگروه کراتین از ۸۲/۸ ± ۰۲/۱۶۳ دور در دقیقه در پیش آزمون به ۵۱/۸ ± ۱۲/۱۷۴ دور در دقیقه در پس آزمون رسیده بود که این افزایش نیز به لحاظ آماری معنی دار بود( ۰۰/۰ p= ). رکورد زمان اجرای آزمون سرعت و چابکی آزمودنیهای گروه کراتین در پس آزمون ها به ترتیب ۳۸/۰و ۷۰/۰ ثانیه بهبود یافته بود که این مقادیر هم به لحاظ آماری به ترتیب در سطح ۰۲/۰p= و ۰۱/۰p= معنی دار بود. وزن هر دو گروه کراتین و دارونما نیز به ترتیب ۵/۱ و ۵۳/۰ کیلوگرم و توده بدون چربی گروه کراتین و دارونما نیز به ترتیب ۵۶/۱ و ۶۸/۰ کیلوگرم افزایش یافته بود که این افزایش ها نیز به لحاظ آماری معنی دار بود . به طور کلی با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که مصرف مکمل کراتین علیرغم اینکه باعث کاهش تجمع آمونیاک در خون می شود، سرعت عملکرد را نیز در فعالیتهای تناوبی در سطح بالاتر حفظ می کند. همچنین مصرف مکمل کراتین باعث بهبود سرعت و چابکی و همچنین افزایش وزن و توده بدون چربی آنها می شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۱
۱-۱٫ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
۱-۲٫ بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………… ۴
۱-۳٫ ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۷
۱-۴٫ اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۱-۵٫ متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
۱-۶٫ فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
۱-۷٫ محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
۱-۸٫ تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق……………………………………………………………………………………. ۱۳
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………….. ۱۵
۲-۱٫ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲٫ مبانی نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲-۱٫ کراتین……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲-۱-۱٫ تاریخچه کراتین…………………………………………………………………………………………………. ۱۶
۲- ۲-۱-۲٫ منابع کراتین…………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۲-۲-۱-۳٫ سنتز درونی و مکانیزم کراتین…………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۲-۱-۴٫ نقش کراتین در بدن………………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۲-۱-۵٫ عوارض جانبی……………………………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۲-۲٫ آمونیاک ……………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵
۲۵ ۲-۲-۲-۱٫ متابولیسم بنیان آمین در عضله اسکاتی………………………………………………………………
۲۵ ۲-۲-۲-۲٫ پاسخهای آمونیاک هنگام ورزش……………………………………………………………………….
۲۶ ۲-۲-۲-۳٫ سایر حامل های بنیان آمین………………………………………………………………………………
۲۷ ۲-۲-۲-۴٫ انتقال آمونیاک از عضله اسکلتی………………………………………………………………………….
۲۹ ۲-۲-۲-۵٫ پالایشNH3پلاسمائی……………………………………………………………………………………..
۳۲ ۲-۲-۲-۶٫ سازگاری آثار مرکزی و محیطی آمونیاک……………………………………………………………
۳۲ ۲-۲-۲-۶-۱٫ خستگی مرکزی……………………………………………………………………………………………….
۳۵ ۲-۲-۲-۶-۲٫خستگی پیرامونی…………………………………………………………………………………………….
۴۰ ۲-۲-۲-۷٫متابولیسم آمونیاک و اسید آمینه در عضله اسکلتی ورزیده……………………………….
۴۴ ۲-۲-۳٫ سیستم غالب تولید انرژی در تکواندو و تأثیر کراتین بر آن……………………………………
۴۷ ۲-۲-۴٫ وزن…………………………………………………………………………………………………………………………
۴۸ ۲-۲-۴-۱٫ عوامل مؤثر در وزن…………………………………………………………………………………………….
۵۰ ۲-۲-۵٫ وزن بدون چربی ……………………………………………………………………………………………………..
۵۲ ۲-۲-۶٫ چربی و مهارتهای ورزشی………………………………………………………………………………………….
۵۳ ۲-۲-۷٫ سرعت…………………………………………………………………………………………………………………….
۵۵ ۲-۲-۷-۱٫ انواع سرعت و آزمونهای آن………………………………………………………………………………..
۵۶ ۲-۲-۷-۲٫ عوامل موثر بر سرعت………………………………………………………………………………………..
۵۸ ۲-۲-۸٫ چابکی…………………………………………………………………………………………………………………….
۵۹ ۲-۲-۸-۱٫ آزمون های چابکی……………………………………………………………………………………………..
۶۰ ۲-۳٫ تحقیقات انجام شده در زمینه مکمل های کراتین…………………………………………………………….
۶۰ ۲-۳-۱٫ تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………
۶۱ ۲-۳-۲٫ تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………………
۶۱ ۲-۳-۲-۱٫ مکمل سازی کوتاه مدت………………………………………………………………………………….
۶۳ ۲-۳-۲-۲٫ مکمل سازی کراتین و قدرت……………………………………………………………………………..
۶۶ ۲-۳-۲-۳٫ مکمل سازی کراتین و سرعت……………………………………………………………………………
۶۹ ۲-۳-۲-۴٫ مکمل سازی کراتین و توان……………………………………………………………………………….
۷۴ ۲-۳-۲-۵٫ مکمل سازی کراتین و چابکی……………………………………………………………………………
۷۶ ۲-۳-۲-۶٫ مکمل سازی کراتین و ترکیب بدنی…………………………………………………………………..
۸۰ ۲-۳-۲-۷٫ مکمل سازی کراتین و آمونیاک…………………………………………………………………………..
۸۴ فصل سوم : روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۲٫ روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۳٫ مشخصات آزمودنیها…………………………………………………………………………………………………………….
۸۶ ۳-۴٫ مکمل سازی آزمودنیها……………………………………………………………………………………
۸۷ ۳-۵٫ تمرینات ورزشی آزمودنیها………………………………………………………………………………………………….
۸۸ ۳-۶٫ متغیر های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….
۸۸ ۳- ۷٫ ابزار های اندازه گیری………………………………………………………………………………………………………..
۸۹ ۳-۸٫ روشهای اندازه گیری متغیرها…………………………………………………………………………………………….
۸۹ ۳-۸-۱٫ قد………………………………………………………………………………………………………………………………..
۸۹ ۳-۸-۲٫ خونگیری…………………………………………………………………………………………………………………….
۹۰ ۳-۸-۲-۱٫ تحلیل نمونه های خونی…………………………………………………………………………………….
۹۰ ۳-۸-۳٫ ترکیبات بدن……………………………………………………………………………………………………………..
۹۰ ۳-۸-۴٫ آزمون ۴۰ یارد سرعت………………………………………………………………………………………………
۹۱ ۳-۸-۵٫ آزمون چابکی ایلینویز………………………………………………………………………………………………..
۹۲ ۳-۹٫ روشهای آماری تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………
۹۳ فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها…………………………………………………………………………………..
۹۴ ۴-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………
۹۴ ۴-۲٫ تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها………………………………………………………………………………………..
۹۵ ۴-۲-۱٫ آمونیاک………………………………………………………………………………………………………………………
۹۶ ۴-۲-۲٫ سرعت…………………………………………………………………………………………………………………………
۹۷ ۴-۲-۳٫ چابکی………………………………………………………………………………………………………………………….
۹۸ ۴-۲-۴٫ وزن بدن……………………………………………………………………………………………………………………..
۹۹ ۴-۲-۵٫ توده بدون چربی………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۰ ۴-۲-۶٫ مایعات بدن…………………………………………………………………………………………………………………
۱۰۱ ۴-۲-۷٫ کراتینین……………………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۲ ۴-۲-۸٫ میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن…………………………………………………………………………..
۱۰۳ ۴-۳٫ آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………….
۱۰۳ ۴-۳-۱٫ فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………….
۱۰۵ ۴-۳-۲٫ فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۶ ۴-۳-۳٫ فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………………………
۱۰۷ ۴-۳-۴٫ فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۸ ۴-۳-۵٫ فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۰۹ ۴-۳-۶٫ فرضیه ششم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۰ ۴-۳-۷٫ فرضیه هفتم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۱ ۴-۳-۸٫ فرضیه هشتم………………………………………………………………………………………………………………
۱۱۳ ۴-۳-۹٫ فرضیه نهم………………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۴ ۴-۳-۱۰٫ فرضیه دهم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۸ ۴-۴٫ متغیرهای وابسته به تحقیق………………………………………………………………………………………………..
۱۲۱ فصل پنجم : بحث ، بررسی و نتیجه گیری…………………………………………………………………………….
۱۲۲ ۵-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۲ ۵-۲٫ خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۴ ۵-۳٫ بحث و بررسی………………………………………………………………………………………………………………….
۱۲۹ ۵-۴٫ نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۹ ۵-۵٫ پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۳۱ منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………………
پیوستها
۱۴۲ پیوست ۱٫ فرم یادداشت تغذیه و تمرین آزمودنیها………………………………………………………………………
۱۴۳ پیوست ۲٫ مواردی که در طول تحقیق باید توسط آزمودنیها رعایت شوند…………………………………
۱۴۴ پیوست ۳٫ نمونه فرم دستگاه تجزیه و تحلیل ترکیب بدن …………………………………………………………
فهرست جدولها
صفحه عنوان
۴۵ جدول۲-۱ ظرفیت و توان بیشینه سه دستگاه انرژی………………………………………………………………….
۵۳ جدول۲-۲٫ حداقل درصد چربی بدن برای مردان و زنان ورزشکار در مراحل مختلف رشد ……..
۸۶ جدول ۳-۱ . شاخصهای آماری سن، قد و وزن و سابقه تمرینی آزمودنیها………………………………..
۹۵ جدول ۴-۱٫ شاخصهای آماری مربوط به پاسخ آمونیاک گروه کراتین و دارونما ……………………….
۹۶ جدول ۴-۲٫ شاخصهای آماری مربوط به سرعت گروه کراتین و دارونما در پیش و پس آزمون..
۹۷ جدول ۴-۳٫ شاخصهای آماری مربوط به چابکی گروه کراتین و دارونما در پیش و پس آزمون..
۹۸ جدول ۴-۴٫ شاخصهای آماری مربوط به وزن گروه کراتین و دارونما ……………………………………….
۹۹ جدول ۴-۵٫ شاخصهای آماری مربوط به توده بدون چربی گروه کراتین و دارونما ……………………
۱۰۰ جدول ۴-۶٫ شاخصهای آماری مربوط به کل مایعات بدن گروه کراتین و دارونما …………………….
۱۰۱ جدول ۴-۷٫ شاخصهای آماری مربوط به کراتینین گروه کراتین و دارونما در پیش آزمون……….
۱۰۲ جدول ۴-۸٫ شاخصهای آماری مربوط به میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن گروه …………………
۱۰۴ جدول ۴-۹٫ مقایسه میانگین آمونیاک در پیش و پس آزمون گروه کراتین…………………………….
جدول ۴-۱۰٫ مقایسه میانگین سرعت در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………………………… ۱۰۵
جدول ۴-۱۱٫ مقایسه میانگین چابکی در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………………………… ۱۰۶
جدول ۴-۱۲٫ مقایسه میانگین وزن در پیش و پس آزمون گروه کراتین………………………………….. ۱۰۷
جدول ۴-۱۳٫ مقایسه میانگین توده بدون چربی در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………… ۱۰۸
جدول۴-۱۴٫ مقایسه میانگین آمونیاک در دو گروه کراتین و دارونما…………………………………………. ۱۰۹
جدول۴-۱۵٫ مقایسه میانگین سرعت در دو گروه کراتین و دارونما………………………………………….. ۱۱۰
جدول۴-۱۶٫ مقایسه میانگین چابکی در دو گروه کراتین و دارونما………………………………………….. ۱۱۲
جدول۴-۱۷٫ مقایسه میانگین وزن بر حسب کیلوگرم در دو گروه کراتین و دارونما……………….. ۱۱۳
جدول۴-۱۸٫ مقایسه میانگین توده بدون چربی در دو گروه کراتین و دارونما………………………….. ۱۱۵
جدول ۴-۱۹٫ خلاصه ای از تغییرات متغیرهای تحقیق در گروه کراتین و دارونما…………………… ۱۱۶
جدول ۴-۲۰٫ خلاصه ای از اختلاف تغییرات متغیرها در دو گروه کراتین و دارونما………………… ۱۱۷
جدول ۴-۲۱٫ تغییرات متغیرهای وابسته به تحقیق در گروه کراتین و دارونما………………………… ۱۱۸
جدول ۴-۲۲٫ اختلاف تغییرات متغیرهای وابسته به تحقیق در دو گروه کراتین و دارونما……….. ۱۲۰
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل ۲- ۱٫ سنتز کراتین……………………………………………………………………………………………………………. ۲۱
شکل ۳-۱٫ مسیر حرکت در تست چابکی ایلینویز……………………………………………………………………. ۹۲
نمودار ۴-۱٫ تغییرات آمونیاک خون در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما………….. ۱۱۰
نمودار ۴-۲٫ تغییرات سرعت در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……………………… ۱۱۱
نمودار ۴-۳٫ تغییرات توان در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما…………………………. ۱۱۲
نمودار ۴-۴٫ تغییرات چابکی در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……………………… ۱۱۴
نمودار ۴-۵٫ تغییرات وزن در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما………………………….. ۱۱۵
نمودار ۴-۶٫ تغییرات توده بدون چربی در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……… ۱۱۷
چکیده :
کراتین به عنوان یک مکمل نیروزای مؤثر در بین ورزشکاران شناخته شده است. هدف از این پژوهش مطالعه تأثیر مکمل سازی کوتاه مدت کراتین بر آمونیاک خون و برخی شاخصهای عملکردی و ساختاری در تکواندوکاران نخبه ( با وزن ۹۳۵/۷ ± ۸۷/۶۷ کیلوگرم ، سن ۷۲/۳ ± ۷۵/۲۲ ) عضو تیم تکواندو آمن ، که دست کم مدت ۳ سال سابقه عضویت در یکی از تیمهای شرکت کننده در لیگ استان تهران را داشته اند ، بود. به همین منظور ۲۰ ورزشکار انتخاب و به صورت تصادفی و در یک طرح دوسوکور به دو گروه کراتین ( ۱۰n= ) و دارونما ( ۱۰n= ) تقسیم شدند. سپس گروه مکمل کراتین به مدت ۶ روز ، هر روز ۲۰ گرم کراتین در ۴ وعده ( ۵ × ۴ گرم ) مصرف کردند در حالیکه گروه دارونما به همین شکل و اندازه ، گلوکز مصرف کردند. در پیش آزمون و پس آزمون ابتدا وزن و توده بدون چربی آزمودنیها توسط دستگاه تجزیه و تحلیل ترکیب بدن ارزیابی شد. سپس آزمودنیها آزمونی را که شامل ده نوبت پدال زدن با حداکثر سرعت وتوان به مدت ۶ ثانیه ( ۶ × ۱۰ ثانیه ) با۳۰ ثانیه استراحت غیر فعال بین هر تکرار ، بر روی دوچرخه کارسنج بود انجام دادند که بلافاصله بعد از این آزمون از ورید بازوئی آزمودنیها در حالت نشسته توسط یک متخصص خونگیری می شد. در ضمن حداکثر سرعت در هر ۶ ثانیه رکاب زدن یادداشت می شد و در انتها میانگین حداکثر سرعت در کل ۱۰ تکرار محاسبه شد. در انتها از آزمودنیها آزمونهای ۴۰ یارد سرعت و چابکی ایلینویز به عمل آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان آمونیاک خون گروه کراتین ، در پس آزمون با کاهش چشمگیری مواجه شده است. که این کاهش به لحاظ آماری معنی دار بود. علاوه بر این میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن درگروه کراتین از ۸۲/۸ ± ۰۲/۱۶۳ دور در دقیقه در پیش آزمون به ۵۱/۸ ± ۱۲/۱۷۴ دور در دقیقه در پس آزمون رسیده بود که این افزایش نیز به لحاظ آماری معنی دار بود( ۰۰/۰ p= ). رکورد زمان اجرای آزمون سرعت و چابکی آزمودنیهای گروه کراتین در پس آزمون ها به ترتیب ۳۸/۰و ۷۰/۰ ثانیه بهبود یافته بود که این مقادیر هم به لحاظ آماری به ترتیب در سطح ۰۲/۰p= و ۰۱/۰p= معنی دار بود. وزن هر دو گروه کراتین و دارونما نیز به ترتیب ۵/۱ و ۵۳/۰ کیلوگرم و توده بدون چربی گروه کراتین و دارونما نیز به ترتیب ۵۶/۱ و ۶۸/۰ کیلوگرم افزایش یافته بود که این افزایش ها نیز به لحاظ آماری معنی دار بود . به طور کلی با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که مصرف مکمل کراتین علیرغم اینکه باعث کاهش تجمع آمونیاک در خون می شود، سرعت عملکرد را نیز در فعالیتهای تناوبی در سطح بالاتر حفظ می کند. همچنین مصرف مکمل کراتین باعث بهبود سرعت و چابکی و همچنین افزایش وزن و توده بدون چربی آنها می شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۱
۱-۱٫ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
۱-۲٫ بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………… ۴
۱-۳٫ ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۷
۱-۴٫ اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۱-۵٫ متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
۱-۶٫ فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
۱-۷٫ محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
۱-۸٫ تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق……………………………………………………………………………………. ۱۳
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………….. ۱۵
۲-۱٫ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲٫ مبانی نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲-۱٫ کراتین……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲-۱-۱٫ تاریخچه کراتین…………………………………………………………………………………………………. ۱۶
۲- ۲-۱-۲٫ منابع کراتین…………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۲-۲-۱-۳٫ سنتز درونی و مکانیزم کراتین…………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۲-۱-۴٫ نقش کراتین در بدن………………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۲-۱-۵٫ عوارض جانبی……………………………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۲-۲٫ آمونیاک ……………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵
۲۵ ۲-۲-۲-۱٫ متابولیسم بنیان آمین در عضله اسکاتی………………………………………………………………
۲۵ ۲-۲-۲-۲٫ پاسخهای آمونیاک هنگام ورزش……………………………………………………………………….
۲۶ ۲-۲-۲-۳٫ سایر حامل های بنیان آمین………………………………………………………………………………
۲۷ ۲-۲-۲-۴٫ انتقال آمونیاک از عضله اسکلتی………………………………………………………………………….
۲۹ ۲-۲-۲-۵٫ پالایشNH3پلاسمائی……………………………………………………………………………………..
۳۲ ۲-۲-۲-۶٫ سازگاری آثار مرکزی و محیطی آمونیاک……………………………………………………………
۳۲ ۲-۲-۲-۶-۱٫ خستگی مرکزی……………………………………………………………………………………………….
۳۵ ۲-۲-۲-۶-۲٫خستگی پیرامونی…………………………………………………………………………………………….
۴۰ ۲-۲-۲-۷٫متابولیسم آمونیاک و اسید آمینه در عضله اسکلتی ورزیده……………………………….
۴۴ ۲-۲-۳٫ سیستم غالب تولید انرژی در تکواندو و تأثیر کراتین بر آن……………………………………
۴۷ ۲-۲-۴٫ وزن…………………………………………………………………………………………………………………………
۴۸ ۲-۲-۴-۱٫ عوامل مؤثر در وزن…………………………………………………………………………………………….
۵۰ ۲-۲-۵٫ وزن بدون چربی ……………………………………………………………………………………………………..
۵۲ ۲-۲-۶٫ چربی و مهارتهای ورزشی………………………………………………………………………………………….
۵۳ ۲-۲-۷٫ سرعت…………………………………………………………………………………………………………………….
۵۵ ۲-۲-۷-۱٫ انواع سرعت و آزمونهای آن………………………………………………………………………………..
۵۶ ۲-۲-۷-۲٫ عوامل موثر بر سرعت………………………………………………………………………………………..
۵۸ ۲-۲-۸٫ چابکی…………………………………………………………………………………………………………………….
۵۹ ۲-۲-۸-۱٫ آزمون های چابکی……………………………………………………………………………………………..
۶۰ ۲-۳٫ تحقیقات انجام شده در زمینه مکمل های کراتین…………………………………………………………….
۶۰ ۲-۳-۱٫ تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………
۶۱ ۲-۳-۲٫ تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………………
۶۱ ۲-۳-۲-۱٫ مکمل سازی کوتاه مدت………………………………………………………………………………….
۶۳ ۲-۳-۲-۲٫ مکمل سازی کراتین و قدرت……………………………………………………………………………..
۶۶ ۲-۳-۲-۳٫ مکمل سازی کراتین و سرعت……………………………………………………………………………
۶۹ ۲-۳-۲-۴٫ مکمل سازی کراتین و توان……………………………………………………………………………….
۷۴ ۲-۳-۲-۵٫ مکمل سازی کراتین و چابکی……………………………………………………………………………
۷۶ ۲-۳-۲-۶٫ مکمل سازی کراتین و ترکیب بدنی…………………………………………………………………..
۸۰ ۲-۳-۲-۷٫ مکمل سازی کراتین و آمونیاک…………………………………………………………………………..
۸۴ فصل سوم : روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۲٫ روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………
۸۵ ۳-۳٫ مشخصات آزمودنیها…………………………………………………………………………………………………………….
۸۶ ۳-۴٫ مکمل سازی آزمودنیها……………………………………………………………………………………
۸۷ ۳-۵٫ تمرینات ورزشی آزمودنیها………………………………………………………………………………………………….
۸۸ ۳-۶٫ متغیر های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….
۸۸ ۳- ۷٫ ابزار های اندازه گیری………………………………………………………………………………………………………..
۸۹ ۳-۸٫ روشهای اندازه گیری متغیرها…………………………………………………………………………………………….
۸۹ ۳-۸-۱٫ قد………………………………………………………………………………………………………………………………..
۸۹ ۳-۸-۲٫ خونگیری…………………………………………………………………………………………………………………….
۹۰ ۳-۸-۲-۱٫ تحلیل نمونه های خونی…………………………………………………………………………………….
۹۰ ۳-۸-۳٫ ترکیبات بدن……………………………………………………………………………………………………………..
۹۰ ۳-۸-۴٫ آزمون ۴۰ یارد سرعت………………………………………………………………………………………………
۹۱ ۳-۸-۵٫ آزمون چابکی ایلینویز………………………………………………………………………………………………..
۹۲ ۳-۹٫ روشهای آماری تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………
۹۳ فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها…………………………………………………………………………………..
۹۴ ۴-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………
۹۴ ۴-۲٫ تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها………………………………………………………………………………………..
۹۵ ۴-۲-۱٫ آمونیاک………………………………………………………………………………………………………………………
۹۶ ۴-۲-۲٫ سرعت…………………………………………………………………………………………………………………………
۹۷ ۴-۲-۳٫ چابکی………………………………………………………………………………………………………………………….
۹۸ ۴-۲-۴٫ وزن بدن……………………………………………………………………………………………………………………..
۹۹ ۴-۲-۵٫ توده بدون چربی………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۰ ۴-۲-۶٫ مایعات بدن…………………………………………………………………………………………………………………
۱۰۱ ۴-۲-۷٫ کراتینین……………………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۲ ۴-۲-۸٫ میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن…………………………………………………………………………..
۱۰۳ ۴-۳٫ آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………….
۱۰۳ ۴-۳-۱٫ فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………….
۱۰۵ ۴-۳-۲٫ فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۶ ۴-۳-۳٫ فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………………………
۱۰۷ ۴-۳-۴٫ فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………………………………..
۱۰۸ ۴-۳-۵٫ فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۰۹ ۴-۳-۶٫ فرضیه ششم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۰ ۴-۳-۷٫ فرضیه هفتم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۱ ۴-۳-۸٫ فرضیه هشتم………………………………………………………………………………………………………………
۱۱۳ ۴-۳-۹٫ فرضیه نهم………………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۴ ۴-۳-۱۰٫ فرضیه دهم……………………………………………………………………………………………………………….
۱۱۸ ۴-۴٫ متغیرهای وابسته به تحقیق………………………………………………………………………………………………..
۱۲۱ فصل پنجم : بحث ، بررسی و نتیجه گیری…………………………………………………………………………….
۱۲۲ ۵-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۲ ۵-۲٫ خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۴ ۵-۳٫ بحث و بررسی………………………………………………………………………………………………………………….
۱۲۹ ۵-۴٫ نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۲۹ ۵-۵٫ پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………..
۱۳۱ منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………………
پیوستها
۱۴۲ پیوست ۱٫ فرم یادداشت تغذیه و تمرین آزمودنیها………………………………………………………………………
۱۴۳ پیوست ۲٫ مواردی که در طول تحقیق باید توسط آزمودنیها رعایت شوند…………………………………
۱۴۴ پیوست ۳٫ نمونه فرم دستگاه تجزیه و تحلیل ترکیب بدن …………………………………………………………
فهرست جدولها
صفحه عنوان
۴۵ جدول۲-۱ ظرفیت و توان بیشینه سه دستگاه انرژی………………………………………………………………….
۵۳ جدول۲-۲٫ حداقل درصد چربی بدن برای مردان و زنان ورزشکار در مراحل مختلف رشد ……..
۸۶ جدول ۳-۱ . شاخصهای آماری سن، قد و وزن و سابقه تمرینی آزمودنیها………………………………..
۹۵ جدول ۴-۱٫ شاخصهای آماری مربوط به پاسخ آمونیاک گروه کراتین و دارونما ……………………….
۹۶ جدول ۴-۲٫ شاخصهای آماری مربوط به سرعت گروه کراتین و دارونما در پیش و پس آزمون..
۹۷ جدول ۴-۳٫ شاخصهای آماری مربوط به چابکی گروه کراتین و دارونما در پیش و پس آزمون..
۹۸ جدول ۴-۴٫ شاخصهای آماری مربوط به وزن گروه کراتین و دارونما ……………………………………….
۹۹ جدول ۴-۵٫ شاخصهای آماری مربوط به توده بدون چربی گروه کراتین و دارونما ……………………
۱۰۰ جدول ۴-۶٫ شاخصهای آماری مربوط به کل مایعات بدن گروه کراتین و دارونما …………………….
۱۰۱ جدول ۴-۷٫ شاخصهای آماری مربوط به کراتینین گروه کراتین و دارونما در پیش آزمون……….
۱۰۲ جدول ۴-۸٫ شاخصهای آماری مربوط به میانگین حداکثر سرعت رکاب زدن گروه …………………
۱۰۴ جدول ۴-۹٫ مقایسه میانگین آمونیاک در پیش و پس آزمون گروه کراتین…………………………….
جدول ۴-۱۰٫ مقایسه میانگین سرعت در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………………………… ۱۰۵
جدول ۴-۱۱٫ مقایسه میانگین چابکی در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………………………… ۱۰۶
جدول ۴-۱۲٫ مقایسه میانگین وزن در پیش و پس آزمون گروه کراتین………………………………….. ۱۰۷
جدول ۴-۱۳٫ مقایسه میانگین توده بدون چربی در پیش و پس آزمون گروه کراتین……………… ۱۰۸
جدول۴-۱۴٫ مقایسه میانگین آمونیاک در دو گروه کراتین و دارونما…………………………………………. ۱۰۹
جدول۴-۱۵٫ مقایسه میانگین سرعت در دو گروه کراتین و دارونما………………………………………….. ۱۱۰
جدول۴-۱۶٫ مقایسه میانگین چابکی در دو گروه کراتین و دارونما………………………………………….. ۱۱۲
جدول۴-۱۷٫ مقایسه میانگین وزن بر حسب کیلوگرم در دو گروه کراتین و دارونما……………….. ۱۱۳
جدول۴-۱۸٫ مقایسه میانگین توده بدون چربی در دو گروه کراتین و دارونما………………………….. ۱۱۵
جدول ۴-۱۹٫ خلاصه ای از تغییرات متغیرهای تحقیق در گروه کراتین و دارونما…………………… ۱۱۶
جدول ۴-۲۰٫ خلاصه ای از اختلاف تغییرات متغیرها در دو گروه کراتین و دارونما………………… ۱۱۷
جدول ۴-۲۱٫ تغییرات متغیرهای وابسته به تحقیق در گروه کراتین و دارونما………………………… ۱۱۸
جدول ۴-۲۲٫ اختلاف تغییرات متغیرهای وابسته به تحقیق در دو گروه کراتین و دارونما……….. ۱۲۰
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل ۲- ۱٫ سنتز کراتین……………………………………………………………………………………………………………. ۲۱
شکل ۳-۱٫ مسیر حرکت در تست چابکی ایلینویز……………………………………………………………………. ۹۲
نمودار ۴-۱٫ تغییرات آمونیاک خون در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما………….. ۱۱۰
نمودار ۴-۲٫ تغییرات سرعت در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……………………… ۱۱۱
نمودار ۴-۳٫ تغییرات توان در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما…………………………. ۱۱۲
نمودار ۴-۴٫ تغییرات چابکی در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……………………… ۱۱۴
نمودار ۴-۵٫ تغییرات وزن در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما………………………….. ۱۱۵
نمودار ۴-۶٫ تغییرات توده بدون چربی در پیش و پس آزمون گروه های کراتین و دارونما……… ۱۱۷
مقدمه:
وجوه ادبی متون نمایشی همواره مورد بحث ادیبان ومنتقدین بوده است. عده ای عقیده داشتند که متن نمایشی فقط برای اجراست مانند نت موسیقی که فقط رهبر ارکستر و نوازندگان می توانند آن را بخوانند و بسیاری دیگر متون نمایشی را در زمرة متون ادبی دانسته اند به خصوص وقتی صحبت از متون کلاسیک تئاتر باشد که به شعر نوشته شده اند.
مارتین اسلین ، منتقد مشهور انگلیسی نظریاتی جالب دربارة تئاتر « نو » یا آوانگارد قرن بیستم داشته است.او ادبیات نمایشی را از یک سو نمود کاملی از ادبیات زمانة خویش یا ادبیاتی که از اوایل قرن بیستم با سنت شکنی ها ، ابداعات و گرایشات منحصر به فردش، با سرعت، راهی را با تحول اساسی می پیمود، می داند و از دیگر سو، معتقد است که پیوندی محکم بین نمایشنامه به عنوان متن ادبی و اجرای نمایشی آن بر قرار است که بدنة ادبیات سالهای بعد را متحول ساخته است. آلن رُب گریه یکی از برجسته ترین نویسندگانی است که پایه گذار رمان نو بوده است. او ابداعات زیادی در ادبیات انجام داد از جمله اینکه در این رمان ها حرکت دَوَرانی وجود داشت که انتهای داستان بازگشتی بود به ابتدای داستان و شخصیت دادن به اشیاء از خصوصیات این نوع رمان ها بود که ما در فصل سوم تأثیر رمان نو را بر تئاتر نو بررسی خواهیم کرد.
فهرست مطالب
مقدمه
بخش نظری :
( تأثیر متقابل ادبیات داستانی مدرن و تئاتر نو )
موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………….. شماره صفحه
فصل اول : ادبیات مدرن ؛ تعریف و ویژگیها………………………………………………………………………………….۷
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….۸
۱-۱- سبک گریزی…………………………………………………………………………………….. ۱۴
۱-۲- برجسته سازی ِسبک…………………………………………………………………………..۲۱
۱-۳- شیئ گرایی………………………………………………………………………………………….۲۳
۱-۴- انسانیت زدایی……………………………………………………………………………………..۲۷
۱-۵- فرم گرایی…………………………………………………………………………………………….۳۱
۱-۶- علم گرایی…………………………………………………………………………………………….۳۵
۱-۶-۱- وسواس………………………………………………………………………۳۶
۱-۶-۲- تسکین دهندگی……………………………………………………….۳۷
۱-۶-۳- عینیت گرایی…………………………………………………………….۳۸
۱-۶-۴- چند گانگی………………………………………………………………..۳۸
۱-۶-۵- ادبیات در مقام شاخه ای از دانش……………………………۴۱
فصل دوم : تأثیر ادبیات مدرن بر تئاتر نو…………………………………………………………………………………….۴۲
مقدمه…………………………………………………………………………………………………….۴۳
۲-۱- تعریف تئاتر نو ………………………………………………………………………………. ۴۴
۲-۲- سبک گریزی؛ «گذشته؟…گذشته ای وجود نداشته است!.»………………۴۶
۲-۳- برجسته سازی سبک در تئاتر نو…………………………………………………………۶۱
۲-۳-۱- تلمیح،تقلید،هزل………………………………………………………۶۲
۲-۳-۲- چند گانگی زبان در تئاتر نو……………………………………..۶۳
۲-۳-۳- کاربست زیبایی شناسی پراکنده………………………………۶۵
۲-۳-۴- تکنیک ضرباهنگ…………………………………………………… .۶۶
۲-۴- شیئی گرایی؛ « هنوز کیفم هست…چه دلخوشی هایی! »………………….۶۹
۲-۵- انسانیت زدایی؛ « این رقص بی قرار با تو می گوید:دوستم بدار!.»……..۷۳
۲-۶- علم گرایی؛ « قوانین طبیعت؛بی خیال…فریبنده! »؛………………………………۷۵
فصل سوم : تأثیر متقابل تئاتر نو بر ادبیات مدرن…………………………………………….۸۰
مقدمه……………………………………………………………………………………………………۸۱
۳-۱-تأکید بر بدن………………………………………………………………………………………..۸۵
۳-۲-اهمیت مکان………………………………………………………………………………………..۸۷
۳-۳-نفی زمان……………………………………………………………………………………………..۸۸
۳-۴-جنبش نگاری………………………………………………………………………………………۹۰
۳-۵-خود ویرانگری…………………………………………………………………………………. ۹۱
۳-۶-گرایش به گفتگو……………………………………………………………………………….۹۳
پیوست فصل سوم : تأثیر تئاتر نو بر آثار« مارگریت دوراس» …………………………………….۹۵ نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………..۱۰۵
فهرست منابع………………………………………………………………………………… ۱۰۷
بخش عملی :
نمایشنامة : چه کسی لباسهای مرا بر تن می کند ؟ ۱۱۵
چکیدة انگلیسی……………………………………………………………………………. ۱۵۵
فهرست منابع :
۱- ارسطو؛ فن شعر، ترجمة: عبدالحسین زرّین کوب ، تهران: انتشارات امیر کبیر،۱۳۸۱
۲- آرتو، آنتونن؛ تئاتر و همزادش ، ترجمة: نسرین خطاط؛ تهران: نشر قطره، ۱۳۸۳
۳- آداموف، آرتور؛ همان طور که بوده ایم ،ترجمة: رضا کرم رضایی،[بی.ن.] ،۱۳۴۹
۴- اسلین، مارتین ؛ بررسی آثار پینتر، ترجمة: فرشید ابراهیمیان و لیلی عمرانی، تهران:جهاد دانشگاهی،۱۳۶۶
۵- آلبی، ادوارد؛ چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟ ، ترجمة: عبدالرضا حریری تهران : (بی.ن.۲۵۳۶)
۶- آلبی، ادوارد؛ سه زن بلند بالا ، ترجمة: هوشنگ حسامی؛ تهران:نشر تجربه،۱۳۷۸
۷- آلوارز،آ. ؛ بکت، ترجمة: مراد فرهاد پور؛ تهران: طرح نو، ۱۳۸۱
۸- اوبر، رنه ریس؛ «ردیابی بنگ» ، ترجمة: منوچهر ربیعی؛ فصلنامة سمرقند، سال دوم، شماره ششم، تابستان ۱۳۸۳
۹- ایگلتون، تری؛ پیش درآمدی بر نظریة ادبی، ترجمة: عباس مخبر؛ تهران: نشر مرکز، ۱۳۸۰
۱۰- ایبسن، هنریک؛ جان گابریل بورگمن، ترجمة: ناصر ایرانی؛ تهران: سروش، ۱۳۷۵
مقدمه
امروزه شاهد اجرای ماهرانه و خارق العاده ورزشکاران برجسته در صحنههای ورزشی هستیم، نمایشی از قدرت، خلاقیت و هنر که بیشک سوالات زیادی را در ذهن هر بینندهای ایجاد میکند. چگونه میتوان یک مهارت جدید را آموخت؟ چگونه این مهارتها پیشرفت میکنند؟ و چگونه میتوان تا این حد در اجرای مهارتها پیشرفت کرد؟ پاسخ به این سوالات میتواند بسیاری از نکات مبهم را روشن نماید.
یکی از اهداف اصلی تربیت بدنی، تسهیل فراگیری مهارت از طریق آموزش مناسب است. پژوهشگران علم تربیت بدنی همواره در تلاشند تا با معرفی روشهای علمی جدید، توانائی معلمان و مربیان را در آموزش افزایش دهند. بدن منظور دانشمندان رفتار حرکتی طی سالها تحقیق و مطالعه سعی کردهاند تا عوامل اثرگذار بر اجرا و یادگیری مهارتها را شناسائی کنند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و بیان مسأله
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیههای تحقیق
پیش فرضهای تحقیق
محدودیتهای تحقیق
تعریف عملیاتی متغیرها
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
مقدمه
زمینة نظری موضوع تحقیق
اثر بخشی یادگیری مشاهدهای از دیدگاه دو نظریه یادگیری حرکتی
تبیینهای اولیه اولیه از یادگیری مشاهدهای
تبیین میلر و دلار
توجیه بندورا از یادگیری مشاهدهای
تحلیل اسکینر از یادگیری مشاهدهای
مشاهدة نمایش چگونه بر یادگیری اثر میگذارد؟
عوامل مؤثر بر یادگیری مشاهدهای
ویژگیهای الگو
ویژگیهای نمایش
ویژگیهای مشاهدهگر
توجیهات رشدی در الگودهی
پیشینه تحقیق
نتیجهگیری
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه تحقیق و آزمودنیها
متغیرهای تحقیق
ابزار اندازهگیری
روش جمعآوری اطلاعات
نحوة اجرای آزمون
مراحل آزمون
روشهای آماری
فصل چهارم: یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها
تجزیه و تحلیل توصیفی یافتهها
تجزیه و تحلیل استنباطی یافتهها
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه تحقیق
بحث و تفسیر یافتهها
پیشنهادهای پژوهشی
فهرست منابع
فهرست جداول
شمارة جدول صفحه
(۱ـ۴) امتیازات نتیجه اجرای مهارت سرویس ساده والیبال در گروه مشاهدة الگوی ماهر
(۲ـ۴) امتیازات نتیجة اجرای مهارت سرویس سادة والیبال در گروه مشاهده الگوی در حال یادگیری
(۳ـ۴) میانگین امتیازات الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة والیبال برای گروه مشاهدة الگوی ماهر
(۴ـ۴) میانگین امتیازات الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة ولیبال برای گروه مشاهدة الگوی در حال یادگیری
(۵ـ۴) نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب در مورد تأثیر گروه و مرحلة آزمون بر نتیجة اجرا
(۶ـ۴) نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب در مورد تأثیر گروه و مرحلة آزمون بر الگو یا فرایند اجرا
(۷ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجة اجرا در دو گروه مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پیش آزمون
(۸ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پیش آزمون
(۹ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجة اجرا در دو گروه مستقل مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پس آزمون
(۱۰ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(۱۱-۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجة اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله یادداری
(۱۲ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهدة الگوی ماهر ور در حال یادگیری در مرحله یادداری
فهرست نمودارها
شمارة نمودارها صفحه
(۱ـ۴) مقایسه نتیجة اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین مراحل مختلف آزمون در گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری
(۲ـ۴) مقایسه الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین مراحل مختلف آزمون در گروههای مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری
(۳ـ۴) مقایسة نتیجة اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پیش آزمون
(۴ـ۴) مقایسه الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین گروههای مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پیش آزمون
(۵ـ۴) مقایسة نتیجة اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(۶ـ۴) مقایسة الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگو ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(۷ـ۴) مقایسة نتیجة اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین گروههای مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة یادداری
(۸ـ۴) مقایسة الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله یادداری
منابع فارسی
۱- اشمیت، ریچارد، ای.، (۱۳۷۶). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین. ترجمة مهدی نمازی زاده و سید محمد کاظم واعظ موسوی، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
۲- مگیل، ریجارد، ای.، (۱۳۸۰). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها. ترجمة محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی، انتشارات حنانه.
۳- هرگنهان، بی. آر. اُلسون، میتو. اچ.، (۱۳۷۶). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمة علی اکبر سیف، انتشارات نشر دوران.
منابع انگلیسی
۴- Adams, Deborah, (2001). The relative effectireness of three instructional strategies on the learning of an overarm for force. Journal of physical educator, 58(2), p: 67-78.
5- Barbara, j., Pollock and Lee, T. D., (1992). Effects of model’s skill level on observational motor learning. Journal of Research Quartely for Exercise and Sport, 63(1), p:25-29.