دانلود بررسی رابطه بین تفکرات غیرمنطقی و ملاکهای همسرگزینی در دانشجویان

چکیده:

در این پژوهش به بررسی رابطه تفکرات غیرمنطقی با ملاکهای همسرگزینی در دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی پرداخته شد.

سوالات این پژوهش عبارتند از: آیا بین تفکرات غیرمنطقی و ملاکهای همسرگزینی رابطه ای وجود دارد؟ آیا بین نوع تفکرات غیرمنطقی دختران و پسران تفاوت وجود دارد؟ آیا بین ملاکهای انتخاب شده در پسران و دختران تفاوت وجود دارد؟ جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه دانشجویان دختر و پسر مجرد شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی که در سال تحصیلی ۸۳ـ۸۲ در دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند که از بین این دانشجویان به روش نمونه برداری در دسترس تعداد ۲۰۰ نفر از ۱۰ دانشکده انتخاب گردیدند که تعداد دختران و پسران در این تحقیق مساوی در نظر گرفته شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق عبارتند از: ۱) آزمون تفکرات غیرمنطقی (A.T.I.B) و پرسشنامه محقق ساخته مربوط به ملاکهای ازدواج. روش تحقیق در این پژوهش روش پیمایشی (زمینه یابی) است و روشهای آماری مورد استفاده عبارتند از : آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t برای دو گروه مستقل. بررسی سوالات در این تحقیق حاکی از آن است که ارتباط معنی داری بین تفکرات غیرمنطقی و ملاکهای همسرگزینی در دانشجویان وجود دارد. همچنین بین تفکرات غیرمنطقی عدم کنترل هیجانات و دلواپسی اضطراری و اتکا به دیگران در دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد.

فهرست  مطالب
عنوان     صفحه
فصل اول: مقدمه
۱ـ۱ـ مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۲ـ بیان مساله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۳ـ سابقه و ضرورت مساله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۴ـ اهداف پژوهش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۵ـ سوالات تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرها . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۱ـ تعریف تفکر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۲ـ تعریف تفکر غیر منطقی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۳ـ تعریف عملیاتی تفکر غیرمنطقی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۴ـ تعریف ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۵ـ معیارهای ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۵ـ۱ـ معیارهای زیستی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۵ـ۲ـ معیارهای روان شناختی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۵ـ۳ـ معیارهای اجتماعی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۵ـ۴ـ معیارهای اقتصادی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۶ـ۵ـ۵ـ عوامل خانوادگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۷ـ متغیرهای تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عنوان
صفحه
۱ـ۷ـ۱ـ متغیر مستقل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۷ـ۲ـ متغیر وابسته . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۷ـ۳ـ متغیر تعدیل کننده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۷ـ۴ـ متغیر کنترل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۱ـ۷ـ۵ـ متغیرهای مداخله گر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲ـ۱ـ مروری کلی بر نظریه درمان عقلانی ـ هیجانی ـ رفتاری . . . . . . . . . . .
۲ـ۱ـ۱ـ روشهای شناختی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱ـ۲ـ روشهای فراخوان عاطفی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱ـ۳ـ روشهای رفتاری آشفتگی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۲ـ ماهیت سلامتی و آشتفگی روان شناختی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۳ـ اصول ششگانه نظریه الیس . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۳ـ۱ـ اصل اول . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۳ـ۲ـاصل دوم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۳ـ۳ـ اصل سوم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۳ـ۴ـ اصل چهارم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۳ـ۵ـ اصل پنجم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۳ـ۶ـ اصل ششم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۴ـ باورهای غیر منطقی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عنوان
صفحه
۲ـ۵ـ انواع باورهای غیر منطقی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۱ـ تفکر غیرمنطقی تایید دیگران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۲ـ تفکر غیرمنطقی توقع بیش از حد (انتظارات زیاد از خود) . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۳ـ تفکر غیر منطقی سرزنش کردن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۴ـ تفکر غیر منطقی واکنش نومیدی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۵ـ تفکر غیرمنطقی عدم کنترل هیجانات . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۶ـ تفکر غیر منطقی دلواپسی اضطرابی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۷ـ تفکر غیر منطقی اجتناب از مشکلات . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۸ـ تفکر غیرمنطقی اتکا به دیگران (وابستگی) . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۹ـ تفکر غیرمنطقی درماندگی نسبت به تغییر خویش . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۱۰ـ تفکر غیرمنطقی عدم کنترل در برابر مشکلات دیگران . . . . . . . . . .
۲ـ۵ـ۱۱ـ تفکر غیرمنطقی کمال طلبی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۶ـ تاریخچه ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۷ـ تعریف ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۸ـ فلسفه ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۹ـ هدفها و انگیزه های ازدواج و تشکیل خانواده . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۰ـ انگیزه های دیگر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۱ـ ازدواج و اشکال آن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۲ـ اقسام ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عنوان
صفحه
۲ـ۱۲ـ۱ـ ازدواج یک همسر گزینی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۲ـ۲ـ ازدواج چند زن گزینی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۲ـ۳ـ ازدواج چند شوهر گزینی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۲ـ۴ـازدواجهای گروهی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ عوامل موثر در ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۱ـ عوامل اجتماعی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۲ـ عوامل سیاسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۳ـ عوامل فرهنگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۳ـ۱ـ دین و مذهب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۳ـ۲ـ آداب و رسوم در رابطه با ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۳ـ۳ـ آراستن ظاهر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۴ـ عوامل اقتصادی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۵ـ عوامل روانی و اخلاقی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۵ـ۱ـ عوامل توفیق و حفظ زناشویی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۵ـ۲ـ ویژگی هایی که در امر زناشویی نقش دارند. . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۶ـ عوامل جسمانی و ژنتیکی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۷ـ سن ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۷ـ۱ـ جنبه روانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۳ـ۷ـ۲ـ جنبه فیزیولوژیکی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عنوان
صفحه
۲ـ۱۴ـ مهمترین عوامل توفیق در ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۴ـ۱ـ رشد عاطفی و فکری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۴ـ۲ـ توافق، علایق و طرز تفکر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۴ـ۳ـ تشابه تحصیلی و طبقاتی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۴ـ۴ـ طرز فکر راجع به امور جنسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ عوامل موثر در ناپایداری ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۱ـ فقر اقتصادی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۲ـ کم سن و سال بودن زن و مرد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۳ـ بی فرزندی و کم فرزندی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۴ـ شهرگرایی و رشد صنعت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۵ـ استقلال مالی و اقتصادی زن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۶ـ اختلاف در مذهب و فرهنگ  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۷ـ ناراحتی روحی و روانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۸ـ ناتوانی جنسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۹ـ عدم سازش فکری و اجتماعی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۵ـ۱۰ـ  عدم وجود روابط انسانی درخانواده . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۶ـ ساختار خانواده و همسرگزینی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۷ـ همسرگزینی در ایران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۸ـاصول کلی در انتخاب همسر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عنوان
صفحه
۲ـ۱۸ـ۱ـ توجه به خانواده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۸ـ۲ـ اخلاق نیک . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۸ـ۳ـ رعایت اصول کفویت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۸ـ۴ـ توجه به تناسب سنی و جسمی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۸ـ۵ـ سلامت جسمی و روحی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۸ـ۶ـ علم و سواد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۸ـ۷ـ زیبایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۲ـ۱۹ـ پژوهشهای انجام شده در زمینه تفکرات غیرمنطقی و ملاکهای همسرگزینی…
فصل سوم: روش انجام پژوهش
۳ـ۱ـ روش پژوهش و دلایل انتخاب آن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۳ـ۲ـ  جامعه آماری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۳ـ۳ـ حجم نمونه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۳ـ۴ـ روش نمونه برداری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۳ـ۵ـ روشهای گردآوری داده ها، ابزارهای پژوهش. . . . . . . . . . . . . . . . .
۳ـ۵ـ۱ـ آزمون تفکرات غیر منطقی A.T.I.B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3ـ۵ـ۲ـ اعتبار و پایایی آزمون تفکرات غیرمنطقی A.T.I.B. . . . . . . . . . . . .
3ـ۵ـ۳ـ روند ساخت آزمون تفکرات غیرمنطقی A.T.I.B. . . . . . . . . . . . . .
3ـ۵ـ۴ـ همسانی درونی آزمون A.T.I.B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3ـ۶ـ پرسشنامه مربوط به ملاکهای همسرگزینی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عنوان
صفحه
۳ـ۷ـ طرح اجرای پژوهش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۳ـ۸ـ روشهای آماری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
۴ـ۱ـ توصیف داده ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۲ـ داده های جمعیت شناختی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۳ـ تحلیل داده های مربوط به سوالات تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۳ـ۱ـ سوالات تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۳ـ۱ـ۱ـ سوال اول . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۳ـ۱ـ۲ـ سوال دوم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۳ـ۱ـ۳ـ سوال سوم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۳ـ۱ـ۴ـ سوال چهارم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵ـ۱ـ بحث و خلاصه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۵ـ۲ـ بحث براساس سوالات تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۵ـ۲ـ۱ـ  سوال اول . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۵ـ۲ـ۲ـ سوال دوم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۵ـ۲ـ۳ـ سوال سوم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۵ـ۲ـ۴ـ سوال چهارم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۵ـ۳ـ نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عنوان
صفحه
۵ـ۴ـ محدودیتهای پژوهش  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۵ـ۵ـ پیشنهادات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
منابع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
منابع فارسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
پیوستها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
پرسشنامه تفکرات غیر منطقی A.T.I.B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
پرسشنامه مربوط به ملاکهای ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
پاسخنامه آزمون تفکرات غیر منطقی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

فهرست جداول

عنوان
صفحه
۴ـ۱ـ گستره سنی دانشجویان شرکت کننده در پژوهش . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۲ـ فراوانی و درصد فراوانی سن دانشجویان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۳ـ میانگین و انحراف استاندارد تفکرات غیرمنطقی . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۴ـ میانگین و انحراف استاندارد تفکرات غیرمنطقی در دختران و پسران . . . . . .
۴ـ۵ـ مقایسه تفکرات غیرمنطقی در دختران و پسران . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۶ـ میانگین و انحراف استاندارد ملاکهای همسرگزینی . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۷ـ میانگین و انحراف استاندارد ملاکهای ازدواج در گروه دختران و پسران . . . .
۴ـ۸ـ مقایسه ملاکهای ازدواج در دختران و پسران . . . . . . . . . . . . . . . . .
۴ـ۹ـ ضریب همبستگی بین تفکرات غیرمنطقی و ملاکهای همسرگزینی . . . . . . . .
۴ـ۱۰ـ ضرایب همبستگی بین انواع تفکرات غیرمنطقی و ملاکهای همسرگزینی . . . .
۴ـ۱۱ـ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد ملاکهای ازدواج مربوط به سطوح مختلف تفکرات غیر منطقی . . . . . .

منابع

۱) آلیس، آلبرت ـ رابرت هارپر (۱۳۸۱) زندگی عاقلانه، ترجمه مهرداد فیروزبخت، چاپ سوم، انتشارات رشد

۲) آلیس، آلبرت، روان درمانی انسان گرایی ، ترجمه احمد اعتمادی ـ جزوه کلاسی ـ تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی علامه طباطبائی

۳) الیس آلبرت (۱۳۸۱) ، هیچ چیز نمی تواند ناراحتم کند ـ آره هیچ چیز، مترجمان: مهرداد فیروزبخت و حسین عرفانی ـ تهران، خدمات فرهنگی رسا

۴) اعزازی، شهلا (۱۳۸۰) جامعه شناسی خانواده، چاپ دوم، تهران، نشر رودکی

۵) امینی، ابراهیم، نقش ایمان در تحکیم بنیان خانواده (نشریه ماهیانه آموزشی، تربیتی پیوند) شماره ۱۸۶


دانلود

دانلود بررسی امکان ساخت تخته خرده چوب از کاه گندم و تراشه روکش راش

مقدمه

با افزایش رشد جمعیت و افزایش تقاضای محصولات مرکب چوبی در جهان، کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای غنی از جنگل به فکر استفاده کردن از منابع لیگنوسلولزی و غیر چوبی در تولید محصولات مرکب چوبی می باشند. در کشور ما «ایران» صنایع کاغذ و اوراق فشرده چوبی هنوز به طور سنتی از جنگل برای تامین الیاف و مواد اولیه استفاده می کنند.

در صورتی که با توجه به عواملی نظیر افزایش رشد جمعیت و متعاقب آن افزایش تقاضای جامعه برای محصولات مرکب چوبی، فقیر بودن پوشش جنگلی در ایران و محدودیت بهره برداری از جنگل های شمال، ممنوعیت واردات گرده بینه با پوست، لزوم توجه به سایر منابع لینگوسلولزی نظیر پسماندهای کشاورزی و جایگزینی گیاهان غیر چوبی مثل نی، باگاس، کاه گندم و کاه برنج امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

فهرست مطالب
عنوان                                                 صفحه

فصل اول : مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….
۱- کلیات …………………………………………………………………………………………………………………………………………
۱-۱ تعریف تخته خرده چوب ……………………………………………………………………………………………………………..
۱-۲ تاریخچه صنعت تخته خرده چوب در جهان …………………………………………………………………………………..
۱-۳ تاریخچه صنعت تخته خرده چوب در ایران …………………………………………………………………………………….
۱-۴ مصرف تخته خرده چوب درکشور ………………………………………………………………………………………………..
۱-۵ نحوه ساخت تخته خرده چوب …………………………………………………………………………………………………..
۱-۶ مشخصات گیاه شناسی کاه گندم …………………………………………………………………………………………………..
۱-۷ ساختمان فیزیکی و خصوصیات شیمیایی کاه گندم ………………………………………………………………………….
۱-۸ اهداف انجام این مطالعه ………………………………………………………………………………………………………………
فصل دوم : سابقه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………..
فصل سوم : مواد و روشها  ……………………………………………………………………………………………………………
۳-۱ عوامل متغیر ………………………………………………………………………………………………………………………………
۳-۲ عوامل ثابت ……………………………………………………………………………………………………………………………….
ارائه تجزیه و تحلیل نتایج ……………………………………………………………………………………………………………
۳-۳ مراحل ساخت تخته های آزمایشگاهی ……………………………………………………………………………………………
۳-۳-۱ تهیه ماده اولیه ……………………………………………………………………………………………………………………………..
۳-۳-۲ تعیین درصد رطوبت خرده چوب و کاه گندم …………………………………………………………………………………
۳-۳-۳ تعیین ابعاد کاه گندم …………………………………………………………………………………………………………………….
۳-۳-۴ نوع چسب …………………………………………………………………………………………………………………………………
۳-۴ بررسی خصوصیات رزین ……………………………………………………………………………………………………………..
۳-۴-۱ گرانروی رزین …………………………………………………………………………………………………………………………..
۳-۴-۲ PH محلول رزین ………………………………………………………………………………………………………………………

فهرست مطالب
عنوان                                                 صفحه

۳-۴-۳ درصد مواد جامد رزین  …………………………………………………………………………………………………………….
۳-۴-۴ تعیین وزن مخصوص چسب …………………………………………………………………………………………………….
۳-۴-۵ تعیین زمان انعقادچسب ……………………………………………………………………………………………………………
۳-۵ آنالیز شیمیایی کاه گندم …………………………………………………………………………………………………….
۳-۵-۱ تعیین مقدار لیگنین ………………………………………………………………………………………………………………
۳-۵-۲ تعیین مقدار سلولز ……………………………………………………………………………………………………………………..
۲-۵-۳ تعیین مقدار خاکستر……………………………………………………………………………………………………………………
۳-۶ چسب زنی تراشه های روکش راش و کاه گندم………………………………………………………………………………
۳-۷ هاردنر(کاتالیزور)…………………………………………………………………………………………………………………………..
۳-۸ تشکیل کیک ……………………………………………………………………………………………………………………………..
۳-۹ پرس کردن ………………………………………………………………………………………………………………………………
۳-۱۰ کلیماتیزه کردن تخته ها ………………………………………………………………………………………………………………
۳-۱۱ تهیه نمونه های آزمونی …………………………………………………………………………………………………………………
۳-۱۲ اندازه گیری خصوصیات فیزیکی و مکانیکی تخته ها…………………………………………………………………………
۳-۱۲-۱ اندازه گیری دانسیته و رطوبت تخته ها ……………………………………………………………………………………..
۳-۱۲-۲ آزمایش اندازه گیری مدول گسیختگی (MOR  ) و مدول آلاستیسیته(MOE ) ……………………………..
3-12-3 آزمایش اندازه گیری مقاومت چسبندگی داخلی ( IB  ) ………………………………………………………………
۳-۱۲-۴ آزمایش تعیین میزان واکشیدگی ضخامت و جذب آب ( ۲و۲۴ ساعت ) ………………………………………
۳-۱۲-۵ آزمایش مقاومت به ضربه …………………………………………………………………………………………………………
فصل چهارم : نتایج  ……………………………………………………………………………………………………………………
۴-۱ مقاومت خمشی (MOR  ) ………………………………………………………………………………………………………..
۴-۱-۱ تاثیر مستقل درصد اختلاط بر مقاومت خمشی (MOR ) ……………………………………………………………….
4-1-2 تاثیر مستقل درجه حرارت پرس بر مقاومت خمشی ( MOR  ) ……………………………………………………..
۴-۱-۳ تاثیر متقابل درصد اختلاط ودرجه حرارت پرس بر مقاو.مت خمشی ( MOR  ) ……………………………..
۴-۲ مدول الاستیسیته(MOE  ) ………………………………………………………………………………………………………
۴-۲-۱ تاثیر مستقل درصد اختلاط بر مدول الاستیسیته(MOE  ) ………………………………………………………………
فهرست مطالب
عنوان                                                 صفحه
۴-۲-۲ تاثیر مستقل درجه حرارت بر مدول آلاستیته(MOE  ) ……………………………………………………..
۴-۲-۳ تاثیر متقابل درصد اختلاط ودرجه حرارت بر مدول آلاستیته( MOE  ) …………………………………………
۴-۳ مقاومت به ضربه (IBS ) …………………………………………………………………………………………………………….
4-3-1 تاثیر مستقل درصد اختلاط بر مقاومت به ضربه ( IBS ) …………………………………………………………………..
4-3-2 تاثیر مستقل درجه حرارت پرس بر مقاومت به ضربه ( IBS ) …………………………………………………….
4-3-3 تاثیر متقابل درصد اختلاط و درجه حرارت  بر مقاومت به ضربه (IBS )………………………………..
4-4 چسبندگی داخلی …………………………………………………………………………………………………………………………….
۴-۴-۱ تاثیر مستقل درصد اختلاط بر چسبندگی داخلی ( IB ) …………………………………………………………………..
4-4-2 تاثیر مستقل حرارت پرس بر چسبندگی داخلی ( IB ) ……………………………………………………………………
4-4-3 تاثیر متقابل درصد اختلاط و درجه حرارت بر چسبندگی داخلی ( IB ) …………………………………………..
4-5 جذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه وری در آب ( WA2  ) ………………………………………………………….
۴-۵-۱ تاثیر مستقل درصداختلاط برجذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه ور شدن در آب ( WA2  ) ………………..
۴-۵-۲ تاثیر مستقل درجه حرارت پرس برجذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه ور شدن در آب ( WA2 )
4-5-3 تاثیر متقابل درصد اختلاط وحرارت برجذب آب بعد از۲ ساعت غوطه ور شدن در آب(WA2)
4-6 جذب آب بعد از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب (WA24  ) ……………………………………………………….
۴-۶-۱ تاثیر مستقل درصد اختلاط برجذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه ور شدن درآب(WA24  ) ……………….
۴-۶-۲ تاثیر مستقل حرارت پرس برجذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه ور شدن درآب(WA24  ) …………………
۴-۶-۳ تاثیرمتقابل درصد اختلاط وحرارت پرس برجذب آب بعد از۲ساعت غوطه ور شدن درآب(A24)
4-7 واکشیدگی ضخامت بعد از ۲ ساعت غوطه وری در آب (TS2 ‌) …………………………………………………
۴-۷-۱ تاثیر مستقل درصد اختلاط برواکشیدگی ضخامت بعد از۲ساعت غوطه وری در آب( TS2 )………………..
4-7-2 تاثیر مستقل حرارت پرس برواکشیدگی ضخامت بعد از۲ساعت غوطه وری در آب( TS2 )…………………..
4-7-3 تاثیر متقابل درصد اختلاط و حرارت پرس بر وا کشیدگی ضخامت بعد از ۲ ساعت غوطه وری در
آب ( TS2 ) ……………………………………………………………………………………………………………………………..
4-8 واکشیدگی ضخامت بعد از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب ( TS24  ) ………………………………………….
۴-۸-۱ تاثیر مستقل درصد اختلاط بر واکشیدگی ضخامت بعد از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب(TS24  )………
۴-۸-۲ تاثیر مستقل حرارت پرس بر واکشیدگی ضخامت بعداز ۲۴ ساعت غوطه وری در آب ( TA24 ) ………
4-8-3 تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس بر واکشیدگی ضخامت بعد از ۲۴ ساعت غوطه وری در
آب (TS24  ) ………………………………………………………………………………………………………………………….
فهرست مطالب
عنوان                                                 صفحه
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………..
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………….
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………
ضمایم ………………………………………………………………………………………………………………………………………

فهرست جداول
عنوان                                                 صفحه

جدول ۱-۱ : تعداد واحدهای تولید تخته خرده چوب در کشور وظرفیت اسمی آنها طی سالهای۷۳-۷۷
جدول ۱-۲ : درصد وزنی قسمتهای اصلی گندم ………………………………………………………………………….
جدول ۱-۳ : فهرستی از منابع الیاف سلولزی جهان درسال ۱۹۹۵……………………………………………………
جدول ۱-۴: خلاصه تولیدی ضایعات کشاورزی در جهان ……………………………………………………………..
جدول ۳-۱ : نسبت مخلوط کاه گندم وتراشه روکش راش ……………………………………………………………..
جدول ۳-۲ : طرح آزمایشات ………………………………………………………………………………………………….
جدول ۳-۳: تعیین ابعاد کاه گندم …………………………………………………………………………………………………….
جدول ۳-۴: تعیین ابعاد کاه گندم …………………………………………………………………………………………………….
جدول ۳-۵: خصوصیات چسب اوره – فرم آلدهید ……………………………………………………………………..
جدول ۳-۶ : نتیجه آنالیز شیمیایی کاه گندم …………………………………………………………………………………
جدول ۳-۷: نحوه برش نمونه های آْزمونی از هرتخته ……………………………………………………………………
جدول ۴-۱: میانگین مقاومت خمشی تخته های ساخته شده در شرایط مختلف ( MOR  )……………….
جدول ۴-۲ : تجزیه واریانس مقاومت خمشی ( MOR  ) ………………………………………………………………
جدول ۴-۳: مقایسه میانگین تاثیر مستقل درصد اختلاط بر مقاومت خمشی ( MOR  ) ……………………..
جدول ۴-۴: مقایسه میانگین ها برای تاثیر مستقل حرارت پرس برمقاومت خمشی ( MOR  ) …………
جدول ۴-۵: آزمون دانکن برای تاثیر متقابل درصد اختلاط ودرجه حرارت پرس بر مقاومت خمشی
(MOR‌) ………………………………………………………………………………………………………………………………
جدول ۴-۶: میانگین مدول الاستیسیته تخته های ساخته شده در شرایط مختلف پرس(MOE  ) …………..
جدول ۴-۷: تجزیه واریانس مدول الاستیسیته (MOE  ) …………………………………………………………………
جدول ۴-۸: آزمون دانکن برای تاثیرمستقل درصد اختلاط بر مدول الاستیسیته ( MOE ) ……………………
جدول ۴-۹: آزمون دانکن برای تاثیر مستقل حرارت برمدول الاستیسیته ( MOE ‌ ) ……………………………
جدول ۴-۱۰: آزمون دانکن برای تاثیر متقابل درصد اختلاط و حرارت پرس بر مدول الاستیسیته
(MOE‌) ………………………………………………………………………………………………………………………………..
جدول ۴-۱۱: میانگین مقادیر مقاومت به ضربه ( IBS ) ……………………………………………………………….
جدول ۴-۱۲: تجزیه واریانس مقادیر مقاو.مت به ضربه (IBS  ) …………………………………………………….
جدول ۴-۱۳: آزمون دانکن برای تاثیر مستقل درصد اختلاط بر مقاومت به ضربه ( IBS ) ……………….
فهرست جداول
عنوان                                                 صفحه

جدول ۴-۱۴: مقایسه میانگین ها برای تاثیر مستقل حرارت پرس بر مقاومت به ضربه ( IBS )………….
جدول ۴-۱۵: آزمون دانکن برای تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس بر مقاومت به ضربه (IBS)
جدول ۴-۱۶: میانگین چسبندگی داخلی تخته های ساخته شده در شرایط مختلف ( IB  ) ………………..
جدول ۴-۱۷: تجزیه واریانس چسبندگی داخلی (IB ) …………………………………………………………………
جدول ۴-۱۸: آزمون دانکن اثر مستقل درصد اختلاط بر چسبندگی داخلی (IB )………………………………
جدول ۴-۱۹: آزمون دانکن اثر مستقل حرارت پرس بر چسبندگی  داخلی ( IB )…………………………….
جدول ۴-۲۰: آزمون دانکن اثر متقابل درصداختلاط و حرارت بر چسبندگی داخلی ( IB  )……………….
جدول ۴-۲۱: میانگین جذب آب پس از ۲ ساعت غوطه وری در آب (WA2 )……………………………….
جدول ۴-۲۲: تجزیه واریانس جذب آب پس از ۲ ساعت غوطه وری در آب ( WA2 )………………………
جدول ۴-۲۳: آزمون دانکن برای تاثیر مستقل درصد اختلاط بر جذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه وری
در آب(WA2 ) …………………………………………………………………………………………………………………………….
جدول ۴-۲۴: آزمون دانکن برای تاثیر مستقل حرارت پرس بر جذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه وری
درآب (WA2 ) …………………………………………………………………………………………………………………………….
جدول ۴-۲۵: آزمون دانکن تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس بر جذب آب پس از ۲ ساعت
غوطه وری در آب (WA2 ) ……………………………………………………………………………………………………
جدول ۴-۲۶: میانگین جذب آب پس از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب در آب (WA24 ) ………………….
جدول ۴-۲۷: تجزیه واریانس جذب آب پس از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب (WA24 ) ………………….
جدول ۴-۲۸: آزمون دانکن برای تاثیرمستقل درصداختلاط بر جذب آب پس از ۲۴ ساعت غوطه وری در
آب (WA24  ) …………………………………………………………………………………………………………………………….
جدول ۴-۲۹: مقایسه میانگین ها برای تاثیر مستقل حرارت پرس بر جذب آب بعد از ۲۴ ساعت غوطه وری
در آب (WA24  ) …………………………………………………………………………………………………………………………….
جدول ۴-۳۰: آزمون دانکن برای تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس بر جذب آب بعد از ۲۴
ساعت غوطه وری در آب ( WA24 ) ……………………………………………………………………………………………
جدول ۴-۳۱: میانگین درصد واکشیدگی ضخامت پس از ۲ ساعت غوطه وری در آب ( TS2 )………….
جدول ۴-۳۲: میانگین درصد واکشیدگی ضخامت پس از ۲ ساعت غوطه وری در آب ( TS2 )………….
جدول ۴-۳۳: آزمون دانکن برای تاثیر مستقل درصد اختلاط برواکشیدگی ضخامت بعد از ۲ ساعت
غوطه وری در آب  (TS2  ) …………………………………………………………………………………………………………..
فهرست جداول
عنوان                                                 صفحه

جدول ۴-۳۴: آزمون دانکن برای تاثیر مستقل حرارت بر واکشیدگی ضخامت بعد از ۲ ساعت
غوطه وری  در آب(TS2 )  …………………………………………………………………………………………………….
جدول ۴-۳۵: آزمون دانکن برای تاثیر متقابل درصداختلاط وحرارت بر واکشیدگی ضخامت بعد از
۲ ساعت غوطه وری در آب (TS2 ) …………………………………………………………………………………………
جدول ۴-۳۶: میانگین درصد واکشیدگی ضخامت بعد از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب (TS24 )………
جدول ۴-۳۷: تجزیه واریانس واکشیدگی ضخامت بعد از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب(TS24 )……..
جدول ۴-۳۸: آزمون دانکن برای تاثیر مستقل درصد اختلاط بر واکشیدگی ضخامت بعد از ۲۴ ساعت
غوطه وری در آب (TS24 ) ……………………………………………………………………………………………………..
جدول ۴-۳۹: آزمون دانکن برای تاثیر مستقل حرارت پرس برواکشیدگی ضخامت بعد از ۲۴ ساعت
غوطه وری در آب (TS24 ) …………………………………………………………………………………………………….
جدول ۴-۴۰: آزمون دانکن برای تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس بر واکشیدگی ضخامت بعد
از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب (TS24 ) …………………………………………………………………………………

فهرست اشکال
عنوان                                                 صفحه

شکل ۱-۱: مصرف تخته خرده چوب در کشور………………………………………………………………………………..
شکل ۱-۲: پیش بینی مصرف تخته خرده چوب در ۵ سال آینده در کشور …………………………………………
شکل ۱-۳: مراحل ساخت تخته خرده چوب ……………………………………………………………………………….
شکل ۲-۱: ارتباط بین درجه حرارت پرس و وضعیت فشردگی کیک …………………………………………….
شکل ۳-۲: الگوی برش نمونه های آزمودنی از هر تخته ……………………………………………………………….
شکل ۴-۱: تاثیر مستقل درصداختلاط برمقاومت خمشی (MOR )…………………………………………………
شکل ۴-۲: تاثیر مستقل حرارت پرس برمقاومت خمشی (MOR )………………………………………………..
شکل ۴-۳: تاثیر متقابل درصد اختلاط و حرارت پرس برمقاومت خمشی (MOR )…………………………
شکل ۴-۴: تاثیر مستقل درصداختلاط بر مدول آلاستیته(MOE )………………………………………………….
شکل ۴-۵: تاثیرمستقل درصد حرارت پرس برمدول آلاستیته(MOE )…………………………………………..
شکل ۴-۶: تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس بر مدول آلاستیته(MOE )……………………………
شکل ۴-۷: تاثیر مستقل درصد اختلاط بر مقاومت به ضربه (IBS )……………………………………………….
شکل ۴-۸: تاثیر مستقل درصدحرارت پرس بر مقاومت به ضربه (IBS )……………………………………………….
شکل ۴-۹: تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس برمقاومت به ضربه (IBS )…………………………………
شکل ۴-۱۰: تاثیر متسقل درصد اختلاط بر چسبندگی داخلی (IB )………………………………………………….
شکل ۴-۱۱ : تاثیر متسقل حرارت پرس بر چسبندگی داخلی (IB )………………………………………………
شکل ۴-۱۲: تاثیر متقابل درصد اختلاط و حرارت پرس بر چسبندگی داخلی (IB  )………………………..
شکل ۴-۱۳: تاثیرمستقل درصداختلاط بر جذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه وری در آب (WA2 )….
شکل ۴-۱۴: تاثیر مستقل درصد حرارت پرس برجذب آب بعداز ۲ساعت غوطه وری درآب (WA2)…
شکل ۴-۱۵: تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس بر جذب آب بعد از ۲ ساعت غوطه وری در
آب (WA2 )……………………………………………………………………………………………………………………………………
شکل ۴-۱۶: تاثیر مستقل درصد اختلاط بر جذب آب پس از۲۴ ساعت غوطه وری در آب (WA24 )……
شکل ۴-۱۷: تاثیر مستقل درصد  حرارت پرس بر جذب آب پس از ۲۴ ساعت غوطه وری در
آب (WA24 )…………………………………………………………………………………………………………………………
شکل ۴-۱۸: تاثیر متقابل درصد اختلاط و حرارت پرس بر جذب آب پس از ۲۴ ساعت غوطه وری در
آب (WA24 ) ……………………………………………………………………………………………………………………….
فهرست اشکال
عنوان                                                 صفحه

شکل ۴-۱۹: تاثیر مستقل درصد اختلاط برواکشیدگی ضخامت بعد از ۲ ساعت غوطه وری در آب
(TS2 )……………………………………………………………………………………………………………………………………
شکل۴-۲۰: تاثیر مستقل حرارت پرس برواکشیدگی ضخامت بعد از ۲ ساعت غوطه وری در آب
(TS2 )….. ……………………………………………………………………………………………………………………….
شکل۴-۲۱: تاثیر متقابل درصداختلاط و حرارت پرس بر واکشیدگی ضخامت بعد از ۲ ساعت
غوطه وری در آب (TS2  ) ……………………………………………………………………………………………………………
شکل ۴-۲۲: تاثیر مستقل درصداختلاط بر واکشیدگی ضخامت بعد از۲۴ ساعت غوطه وری درآب
(TS24 ) ……………………………………………………………………………………………………………………….
شکل ۴-۲۳: تاثیر مستقل حرارت پرس بر واکشیدگی ضخامت بعد از۲۴ ساعت غوطه وری درآب
(TS24 ) ……………………………………………………………………………………………………………………….
شکل ۴-۲۴: تاثیر متقابل درصد اختلاط و حرارت پرس بر واکشیدگی ضخامت بعد از ۲۴ ساعت
غو طه وری در آب (TS24 ) ……………………………………………………………………………………………………

منابع مورد استفاده:

۱- آرین، ۱٫ ۱۳۸۱ . صنعت تخته خرده چوب در ایران، مجله صنایع چوب و کاغذ ۳ صفحه ۷۲ -۷۹٫

۲- ابراهیمی، قنبر، ۱۳۶۸ ، مکانیک چوب و فرآورده های مرکب آن ( ترجمه) ، انتشارات دانشگاه تهران، صفحه ۲۴۹-۲۴۳٫

۳- امام ، مهران، (۱۳۷۶) بررسی تأثیر شرایط کیک خرده چوب راش و پرس بر انتقال حرارت، پایان نامه  کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

۴- پارسا پژوه و شعرایی داد ۱۳۵۵٫ بررسی خواص فیزیکی تخته خرده چوبهای ساخته شده در کارخانجات ایران، نشریه دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، شماره ۳۳ ، صفحه ۴۸-۴۳


دانلود

دانلود اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ‌تاریخی بنی حماد در الجزایر

چکیده :‌
موضوع : بررسی اوضاع سیاسی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی بنی حماد در الجزایر.
حکومت حمادی از سال ۴۱۹ ه.تا ۵۴۷ ادامه داشت و حدود یک قرن و نیم سال توسط مغربی های اصیل به قدرت رسیدند عرصه حکومت آمدند قبل از آن مغرب شاهد حکومت بنی رستم ایاضی بود که تامدت را پایتخت خویش قرار داده بودند و توسط فاطمیون سرنگون شدند دولت حمادی در دوران حکومت مغرب در الجزایر نقش مهمی در گسترش اسلام و زبان عربی داشتند حماد توانست در استقلال و ایجاد دولتی واحد بر بادیس بن مغر پیشی گیرد پس از آن سعی و تلاش فراوانی از خود نشان داد تا این دولت را تشکیل داده و آنرا سازماندهی و بر آن حکومت کند.
نظام حکومتی آنان استبدادی موروثی بود حاکمان خود را از تشکیل دولت و کابینه مشورتی برای اداره امور مملکتی و نظامی محروم نمی ساختند پس از حماد، پسرش قائد و پس از او محسن و… ، عهده‌دار امور حکومتی گشته تا به یحیی بن عزیز که سقوط حمادی ها در زمان او صورت گرفته رسید.
پیروی از ارعاب ، اجبار ، قساوت که پایه‌گذار آن حماد بود باعث عصیان گری بسیاری از قبایل گشته و آنان را با خانوادة حمادی درگیر کرد، آنان به زور ارتش حکومت کرده و گاهی علیه یکدیگر اقدام به کودتا و شورش می کرند.‌

فهرست مطالب
عنوان                                 صفحه
فصل اول: کلیات
پیشینه پژوهش
بیان مسئله
پرسش های پژوهش
اهداف پژوهش
تحلیل منابع تحقیق
فصل دوم : اوضاع جغرافیایی مغرب اوسط به دوران فرمانروایی بین حماد
الف) شهرهای مهم بنی حماد (از دید جغرافیایی تاریخی )‌
۱-    قلعه بنی حماد(پایتخت بنی حماد)‌
۲-     شهرأشیر
۳-     شهر بجایه
ب) کشاورزی دولت بنی حماد
۱-    محصولات کشاورزی
۲-    دامداری و پرورش طیور و غیره
ج)‌اقتصاد و صنایع بین حماد
۱-بازرگانی و دادو ستد (تجارت داخلی و خارجی )‌
۲- استخراج معدن
۳- صنایع دستی
۴- راه های خشکی و دریایی و غیره…
۵- ضرب سکه
۶- صادرات و واردات
فصل سوم :‌اوضاع سیاسی ـ تاریخی دوران بنی حماد
۱-اصل و نسب حمادیون
۲- مؤسس دولت بین حماد
۳- فرمانروایان حمادی
حماد بن بلکین (۴۰۵ ـ ۴۱۹ ـ ه.ق)
قائد بن حماد (۴۱۹‏‏‏ـ ۴۴۶)
محسن بن قائد ( ۴۴۶ ـ ۴۴۷)
بلکین دوم ابن محمد( ۴۴۷ـ ۴۵۴)
ناصرابن علناس  (۴۵۴ ـ ۴۸۱)
منصور ابن ناصر  (۴۸۱ـ۴۹۸)
بادیس بن منصور (۴۹۸ـ ۵۱۵)
یحیی بن عزیر (۵۵۱ـ ۵۴۷)
غلبه موحدون
فصل چهارم :‌اوضاع اجتماعی حمادیان
قومیت ،‌زبان ،‌دین ، مذهب حمادیان
الف)طبقات مردم
اشراف ، بزرگان (فرمانرواـ شاهزادگان ـ وزراء و ….)
تجار و بازرگانان
صاحبان حرف و صنایع
کشاورزان و کارگران
ب) اوضاع اداری دولت بنی حماد
۱-فرمانروایی
۲- وزارت و کتاب
۳-دادگستری
۴- شرطه
۵- حسبه
۶-دیوانهای مهم عصر‌بنی‌حماد‌(عرض ـ مظالم ـ برید ـ اشراف‌و …)‌
۷- بیت المال
۸- خراج و مالیات
فصل پنجم :‌اوضاع فرهنگی بنی حماد
الف ) آموزش و پرورش
۱-نهادهای آموزشی (مسجد ـ مکتب خانه ـ رباط ـ خانقاه و …)
۲-علوم نقلی (قرآن ـ سنت ـ حدیث ـ تفسیرـ فقه و اصول و …)
۳-علوم ادبی (نثر و نظم و ….)
۴-علما و دانشمندان عصر حمادی
ب) آثار و ابنیه دوران حمادیان (مساجد ـ رباط ها ـ پل ها ـ کاخ ها ، … )
چکیده رساله به انگلیسی
عکس ها و نقشه ها و تصاویر
کتابشناسی پایان رساله

   المراجع العربیه

۱-   ابن حمدیس القطی‌(د.سعد شلبی) رساله ما جستیر بدارالعلوم (فی تاریخ الارب) .

۲-  الاستبصار فی عجایب الامصار – وصف مکه و المدینه و مصر و بلاد المغرب – لکتاب مراکشی من کتاب القرن السادس الهجری – نشر و تعلیق د – سعد زغلول عبدالحمید، مطبعه جامعه الاسکندریه سنه ۱۹۵۸م.

۳-   االاسلام (هنری ماسیه) ترجمه بهیج شعبان – منشورات دارعویدات – بیروت.

۴-  الاسلام فی المغرب و الاندلس (لیفی بروفنسان) – ترجمه د –السید عبدالعزیر سالم – نشر مکتبه النهفته المصریه – سلسله الالف کتاب سنته ۱۹۵۶ م.

۵-   الاسلام و الثقافه العربیه ج۱ (جزء الاول) (د. حسن احمد محمود)‌- دارالنهفته المصریه ۱۹۶۳ م.


دانلود

دانلود انعطاف پذیری و تمرینات کششی – تربیت بدنی

۱ـ۱ مقدمه
انعطاف‌پذیری یکی از اجزاء آمادگی جسمانی و یک بخش کلیدی در پیشگیری از آسیب و بهبود اجرای ورزشی می‌باشد ( ). در افراد غیرفعالی که عادت به زندگی کم تحرک دارند، عضلات و تاندون‌هایشان کوتاه و فاقد قابلیت کشش می‌شوند. به عبارت دیگر دستگاه عضلانی در نتیجه بی‌تحرکی، به تدریج قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و در نهایت دچار کاهش قابلیت کشش می‌شود(  ). برای توسعه سریع انعطاف‌پذیری، تمرینات مربوط به گرم کردن اجرا می‌گردد که در نتیجه اجرای یکسری حرکات کششی تا میزان محدودی می‌توان برانعطاف‌پذیری افزود، لیکن این نوع تمرینات به تنهایی نمی‌تواند سبب بهبود انعطاف‌پذیری در درازمدت شود( ). امروزه تمرینات کششی به منظور توسعه انعطاف‌پذیری، بخش مهمی از هر نوع فعالیت جسمانی به شمار می‌رود ( ).
چندین شیوه کششی شامل ایستا ، پویا  و تسهیل عصبی ـ عضلانی گیرنده‌های عمقی  (PNF) افزایش در انعطاف‌پذیری را نشان داده‌اند(  ).

۲ـ۱ بیان مسأله
تمرینات انعطاف‌پذیری به طور کلی به عنوان یک بعد مهم در اجراهای ورزشی پذیرفته شده است و بطور وسیعی بعنوان یک شیوه مؤثر در درمان و پیشگیری از آسیبها مورد استفاده قرار گرفته است. تمرینات کششی برای افزایش قابلیت کشسانی بافت،  و بدین طریق افزایش دامنه حرکت مفاصل ویژه طراحی شده‌اند. اعتقاد بر این است که افزایش دامنه حرکت عملکردهای ورزشی را بهبود و شدت و تعداد آسیبها را کاهش می‌دهد ( ). با وجود اینکه عوامل ارثی نقشی تعیین کننده در انعطاف‌پذیری ایفاء می‌کنند، حرکت‌پذیری  مفصل می‌تواند از طریق یک برنامه منظم حرکات توسعه دهنده انعطاف‌پذیری حفظ و یا توسعه داده شود.( )

 

منابع:

۱-  کلخوران، ج. (۱۳۷۳) مقایسه دو روش کششی ایستا و انقباض استراحت در عضلات همسترینگ ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد،‌دانشگاه تهران.

۲-  قاسمی، س.ع. (۱۳۸۰) بررسی تمرینات کششی ایستا وPNF بر دامنه حرکتی مفصل زانو در ورزشکاران آمپوته از ناحیه زیر زانو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

۳-  رضا قلی زاده، م. (۱۳۸۰) ،‌مقایسه تاثیر دو روش تمرین کششی ایستا و PNF (شیوه C-R) روی دامنه کششی و قدرت عضله همسترینگ مردان غیرورزشکار ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد،‌دانشگاه شهید بهشتی.


دانلود